Welke clouddienst past bij jou?
Cloudopslag: iedereen praat erover, maar het kan lastig zijn om een goede cloudoplossing te vinden die bij jouw situatie past. In deze how to lees je hoe je aan de slag gaat.
Tip 01: Inventariseren
Om te weten welke clouddienst bij je past, is een aantal dingen belangrijk. Ten eerste moet je inventariseren welke apparaten je wilt synchroniseren met de cloud. Heb je alleen een Windows-desktop-pc en een Windows-laptop, dan is de keuze veel eenvoudiger dan wanneer je bijvoorbeeld een Mac-computer, een Android-tablet en een Windows Phone-smartphone hebt.
Daarnaast moet je verzinnen wat je allemaal in de cloud wilt opslaan. Zijn dit alleen foto's en documenten, dan kan dit bijvoorbeeld prima met Dropbox of OneDrive. Wil je met meerdere mensen agenda's kunnen delen en aan documenten kunnen werken, dan is een dienst als Google Drive wellicht een betere oplossing. Uiteraard kun je ook voor een combinatie van diensten kiezen.
Synchroniseer je agenda's en contacten bijvoorbeeld op allerlei systemen met Google Drive en zorg dat je foto's en apps op je smartphone via iCloud worden bijgehouden. Het is ook belangrijk welke besturingssystemen je apparaten hebben, iCloud werkt alleen samen met mobiele apparaten van Apple, maar biedt wel ondersteuning voor zowel Mac als pc. Heb je een Windows Phone, dan is OneDrive (voorheen SkyDrive) van Microsoft aantrekkelijk. Google Drive en Dropbox leveren apps voor allerlei verschillende systemen.
©PXimport
Tip 01 De installatie van Dropbox is zo gepiept.
Minder bekende clouddiensten
In dit artikel maken we gebruik van de vier bekendste cloudoplossingen: Microsoft OneDrive, Google Drive, Apple iCloud en Dropbox. Uiteraard zijn er talloze andere diensten te vinden die wellicht beter bij jouw persoonlijke situatie passen. De vier grote diensten zijn allemaal Amerikaans en sinds de NSA-affaire vertrouw je wellicht niet meer zo op Amerikaanse bedrijven.
Gelukkig zijn er niet-Amerikaanse alternatieven. Een nieuwe speler op de markt is Younited van de Finse firma F-Secure. De dienst werkt nog niet zo intuïtief als de grote vier, maar wellicht is dit over een jaar anders. SugarSync is een alternatief voor Dropbox, hier hoef je echter geen bestanden in een aparte map te slepen om ze te synchroniseren. In het programma geef je aan welke mappen moeten worden gesynchroniseerd, deze worden dan automatisch op al je apparaten geüpdatet.
Box is een goed alternatief voor bedrijven, omdat het veel mogelijkheden biedt om bestanden te doorzoeken en het gebruik te analyseren.
©PXimport
SugarSync is een goed alternatief voor Dropbox, je hebt hier alleen geen gratis account voor beschikbaar. Wel kun je een probeerversie (30 dagen) downloaden.
Tip 02: Computers
Als je alleen computers met elkaar wilt laten synchroniseren, is de keuze redelijk overzichtelijk. Werk je met alleen Windows-pc's, dan heb je de keuze uit OneDrive, Google Drive en Dropbox. OneDrive is uiteraard de makkelijkste keuze, omdat het product van Microsoft al standaard is geïnstalleerd op nieuwere Windows-pc's. Heb je nog een oude Windows-versie, ga dan naar deze website, klik op Zet OneDrive op je apparaten en vervolgens op Download OneDrive voor Windows.
Log in met je Microsoft-account en in je thuis-map vind je de map OneDrive terug. Sleep bestanden naar de mappen Afbeeldingen of Documenten en je ziet deze bestanden ook terug op de andere apparaten waar je OneDrive op hebt geïnstalleerd. OneDrive is beschikbaar voor Windows-pc's, Windows Surface-tablets, Windows Phone-smartphones, Android-apparaten, de iPhone, iPad en de Mac. Als je veel met Office werkt, weet dan dat de integratie tussen Office en OneDrive naadloos is. Als je alleen met Mac-computers werkt, dan is iCloud de meest voor de hand liggende keuze.
©PXimport
Tip 02 OneDrive verschijnt als map in de verkenner, net als bijvoorbeeld Dropbox.
Tip 03: Alles-in-één
Wil je een combinatie van computer, smartphone en tablet gebruiken, dan zijn zowel OneDrive als iCloud erg interessant. Vooral iCloud is perfect geïntegreerd in iOS, maar belangrijk is wel dat iCloud alleen relevant is als je mobiele apparaten allemaal van Apple zijn. Heb je een iPhone en een Android-tablet, dan is deze oplossing niet mogelijk. Op een Mac is iCloud al geïnstalleerd, op een pc moet je de instructies volgen en het bijbehorende configuratie-programma downloaden. Wil je OneDrive gebruiken, dan moet je op je Android- of Apple-apparaten de app nog even downloaden.
Google Drive benader je gemakkelijk vanuit de browser op je pc of Mac en apps voor Android en iOS zijn eveneens beschikbaar. Ook kun je software downloaden om Drive te integreren in Windows Verkenner of Finder. Wil je contacten en agenda's synchroniseren, dan is Google Drive ook een goede keuze, je kunt gemakkelijk agenda's delen met bijvoorbeeld je partner.
Omdat het protocol van Google door bijna elk mogelijk apparaat wordt ondersteund, is het eveneens een goede optie als je allerlei apparaten met verschillende besturingssystemen hebt. Zodra je een dienst van Google gebruikt, moet je wel weten dat het bedrijf houdt van gegevens verzamelen, maar sinds de onthullingen van Edward Snowden weet je dat je bij geen enkel Amerikaans helemaal veilig bent.
©PXimport
Tip 03 OneDrive is voor heel veel apparaten beschikbaar.
Tip 04: Team-cloud
Er zijn talloze toepassingen te bedenken waarin je de cloud niet voor privédoeleinden wilt gebruiken, maar bijvoorbeeld om samen met collega's aan documenten te kunnen werken. De twee beste opties hiervoor zijn Google Drive en OneDrive. Met beide systemen kun je tegelijkertijd online aan tekstdocumenten, spreadsheets en presentaties werken. Als je in Google Drive iets aan het bewerken bent, zie je bovenin of er nog meer mensen op hetzelfde moment aan het werk zijn in het document.
Je kunt overigens ook altijd terug naar een opgeslagen oudere versie van een bestand. Om Google Drive te gebruiken, heb je geen aparte software nodig, alle bewerkingen kun je in de browser doen. Er zijn speciale apps voor mobiele apparaten beschikbaar, alleen zijn niet alle functies van de web-versie hierin aanwezig.
Ook OneDrive biedt je de mogelijkheid om met meerdere mensen tegelijkertijd aan een document te werken. Je kunt kiezen om een bestand te openen in Word Online, een uitgeklede versie van Word. Toch voelt de online-variant beslist niet karig, alle belangrijke functies vind je er terug. Wil je meer opties, dan kun je het bestand openen in de offline versie van Word door bovenin op Openen in Word te klikken. Na het bewerken, kun je vanuit Word het bestand weer op je OneDrive opslaan. Gebruikt je hele team overigens de iWork-suite van Apple, dan is iCloud een handige optie.
©PXimport
Tip 04 De online versie van Word biedt best veel bewerkingsmogelijkheden.
Tip 05: Reservekopie
Je kunt de cloud ook gebruiken voor reservekopieën van je smartphone of tablet. Vooral OneDrive en iCloud zijn daar heel geschikt voor. Wil je van je smartphone of tablet een reservekopie maken op OneDrive, download dan de app voor Windows Phone, iOS of Android. Je hebt 3 gigabyte tot je beschikking om je foto's te synchroniseren.
De dienst iCloud gaat iets verder en kan een complete reservekopie van je iPhone of iPad maken. Je hebt hiervoor 5 gigabyte tot je beschikking, maar deze ruimte is niet alleen gereserveerd voor reservekopieën. iCloud biedt de reservekopie-optie alleen aan voor mobiele apparaten van Apple. Op een iPhone of iPad ga je naar Instellingen / iCloud / Opslag en reservekopie. Zet de schuif achter iCloud-reservekopie aan en het apparaat zet automatisch kopieën van je foto's, account-instellingen en documenten in de cloud als het apparaat verbinding maakt met een wifi-netwerk.
Koop je ooit een nieuwe iPhone of iPad, dan kun je deze reservekopie gebruiken om je nieuwe apparaat heel snel te configureren. Wanneer je een nieuw Apple-apparaat aanzet kun je namelijk kiezen voor Zet iCloud-reservekopie terug kiest. Je ziet aan de datum of je de juiste reservekopie hebt geselecteerd en binnen een paar minuten ben je weer helemaal bij de tijd met je nieuwe apparaat.
©PXimport
Tip 05 Met iCloud maak je in een handomdraai een reservekopie van je iPhone of iPad.
Tip 06: Opslagruimte
Een ander belangrijk punt om over na te denken, is hoeveel opslagruimte je nodig denkt te hebben. Maak je veel foto's en video's en wil je deze meteen in de cloud opslaan, dan zit je bij de meeste (gratis) aanbieders binnen een aantal maanden aan je limiet.
Dropbox biedt je tot nog toe de minste opslagruimte, slechts 2 gigabyte krijg je van de Amerikanen. Voor 10 dollar per maand (ca. 7,25 euro) heb je echter al toegang tot 100 gigabyte. Concurrent iCloud levert je in de gratis versie al iets meer, 5 gigabyte. Upgrades zijn er in verschillende varianten, 16 euro per jaar levert je 15 gigabyte en voor 80 euro per jaar heb je 55 gigabyte. Google lijkt je de meeste ruimte te bieden, maar de gratis 15 gigabyte geldt voor zowel je Gmail als Google Drive als Google+-foto's. Een upgrade is bij Google echter spotgoedkoop, voor 2 dollar per maand (ca. 1,45 euro) heb je al 100 gigabyte tot je beschikking, voor 10 dollar per maand (ca. 7,25 euro) heb je zelfs een terabyte.
OneDrive biedt 7 gigabyte gratis aan en is goedkoop met upgrades: voor 19 euro per jaar heb je 50 gigabyte. Als je iemand anders uitnodigt om OneDrive te gebruiken, krijg je bovendien 5 gigabyte extra ruimte.
©PXimport
Tip 06 Bij OneDrive is het uitbreiden van je opslagcapaciteit niet duur.