ID.nl logo
Wandel- en fietsplezier met Komoot
© Reshift Digital
Huis

Wandel- en fietsplezier met Komoot

We wandelen en fietsen wat af met z’n allen. Daarom is het wel zo fijn als je afwisselende tochten kunt maken die echt de moeite waard zijn. Je vindt ze met de app Komoot. Hiermee ontdek je tochten die anderen al hebben gemaakt of stel je jouw eigen tochten samen. Of het nu in je eigen omgeving is, elders in Nederland of over de grens, Komoot wijst je de weg!

1 Aan de slag

Start je de app Komoot (iOS en Android), dan is aanmelden via Facebook of een e-mailadres je eerste activiteit. Een Komoot-account is nodig, omdat hier jouw gemaakte en geplande tochten in worden opgeslagen. Die kun je vervolgens op al je apparaten bekijken en aanpassen.

Om jouw profiel compleet te maken geef je een naam op, stel je (eventueel) een profielfoto in en geef je aan wat jouw favoriete sporten zijn, zodat de app de juiste tochten kan aanbevelen. Uiteindelijk kom je op het beginscherm terecht en kan het feest beginnen.

2 Inspiratie

Je begint op het tabblad Inspiratie. Hier zie je al meteen een aantal aanbevelingen van tochten die je kunt maken. Ook die van medegebruikers, want iedereen kan routes delen met anderen, net zoals jij dat ook kunt als je dat leuk vindt.

Bekijk je een tocht, dan zie je de volledige route op een plattegrond, net als de tijdsduur, afgelegde afstand, foto’s van wat je onderweg allemaal tegenkomt, een hoogteprofiel, enkele statistieken en eventueel de reacties van anderen. Dankzij dit alles kun je prima inschatten of deze tocht iets voor jou is.

3 Verken de omgeving

Om gerichter te zoeken, kies je bovenaan het tabblad Inspiratie een activiteit uit: toerfietsen, wandelen, mountainbiken, wielrennen of hardlopen. Je ziet dan tochten in jouw directe omgeving. Met de plus- en minknop op het kaartje stel je de grootte van het zoekgebied in. Verder kun je de gewenste tijdsduur en moeilijkheidsgraad aangeven, en eventueel een ander startpunt kiezen dan je huidige locatie.

Kies je een tocht, dan zie je onder het plattegrondje met de route bij Waypoints langs welke bezienswaardigheden je komt. Tik op Statistieken om onder meer een hoogteprofiel en informatie over wegtypes en ondergrond te bekijken.

©CIDimport

Dit zijn de beste wandelapps

4 Leuk voor later

Heb je iets leuks gevonden? Kies voor Opslaan om deze tocht in jouw profiel te bewaren, zodat je hem een keertje zelf kunt doen.

Gaat het om een tocht die iemand zelf heeft opgenomen met een smartphone of gps-ontvanger? Dan kun je de vraag krijgen of je altijd de originele route wilt volgen, of dat je bij afwijkingen liever de bekende wegen volgt. Waarom is dat? Stel dat het gps-signaal tijdelijk wegviel of dat iemand een omweg moest maken om een kudde Schotse Hooglanders te ontwijken, dan wil jij straks misschien liever het gebaande pad volgen.

5 Kom in beweging

Wil je meteen aan de tocht beginnen? Kies dan voor Navigatie in plaats van Opslaan. Je telefoon wijst je vervolgens de weg. Zowel visueel op een plattegrond, als met spraakinstructies. Kom je onderweg iets leuks tegen? Tik op het camerapictogram en leg het vast om jouw tocht te verrijken met mooi beeldmateriaal.

Ook opgeslagen en eerder gemaakte tochten die allemaal in je profiel staan, beleef je (opnieuw) met een tik op Navigatie. Ben je op dit moment ver van het startpunt vandaan? Dan vraagt Komoot of je er met de auto of het openbaar vervoer naartoe wilt navigeren.

Kaartmateriaal

Komoot is gratis. Wil je offline kaartmateriaal gebruiken om je dataverkeer in binnen- en buitenland te beperken, en daarnaast gebruikmaken van spraaknavigatie? Dan kun je dat per regio ontsluiten, waarbij je de eerste regio helemaal gratis krijgt. Heb je veel regio’s nodig? Dan is het al snel goedkoper om dit eenmalig wereldwijd af te kopen (momenteel drie tientjes). Of kies de abonnementsvorm Komoot Premium, waarbij je onder andere aanvullend kaartmateriaal krijgt dat specifiek is afgestemd op activiteiten zoals wandelen, toerfietsen of mountainbiken. Zolang je dat laatste, de offline kaarten en spraaknavigatie niet (voor meer dan één regio) nodig hebt, is de app dus helemaal gratis.

6 Plan je tocht

©CIDimport

Tik onderin op Plannen om je eigen tocht samen te stellen. Kies een activiteit, je conditieniveau, en geef het startpunt en de bestemming aan. Wil je meteen op weg, dan tik je vervolgens op Navigatie. Wil je de tocht voor later bewaren, dan kies je voor Opslaan.

Nu heeft Komoot de route voor jou bedacht, maar nog leuker is het om zelf een route uit te zetten. Om dit te doen geef je geen bestemming op, maar houd je een vinger op het scherm gedrukt om stap voor stap jouw route op te bouwen. Je kunt kiezen of dit via bestaande wegen en paden moet gebeuren of dwars door het terrein.

7 Route opnemen

Wil je er gewoon lekker op uit, maar de route die je volgt wel vastleggen voor later? Kies dan voor Opnemen, tik op Een Tour opnemen en ga op pad. Komoot laat je positie en de afgelegde weg live op een plattegrond zien. Ook kun je weer foto’s toevoegen via het camerapictogram, al kan dat ook gewoon rechtstreeks met de camera-app.

Na afloop houd je de Stop-knop ingedrukt, waarna Komoot laat zien welke activiteit is herkend (aanpasbaar). Vink foto’s aan die je wilt toevoegen, eventueel met wie je op pad was en ook deze afgeronde tocht wordt netjes opgeslagen in je profiel.

8 Bezienswaardigheden

Bij een tocht wordt meestal een aantal hoogtepunten (highlights) aangegeven die je onderweg tegenkomt. Ben je niet zozeer in de route geïnteresseerd, maar wil je wel een keertje langs zo’n bezienswaardigheid lopen of fietsen? Selecteer die dan en tik op Opslaan om deze te bewaren in je profiel, zodat je de bezienswaardigheid later kunt meenemen tijdens een van jouw eigen tochten.

Heeft iemand onderweg foto’s gemaakt en toegevoegd? Op de plattegrond van de tocht zie je waar ze gemaakt zijn, zodat je weet waar je moet zijn.

9 Foto’s en hoogtepunten

Na afloop van een tocht vraagt Komoot of je foto’s, hoogtepunten en andere informatie wilt toevoegen. Daar heb je op dat moment misschien geen puf voor. Geen probleem, dat kan altijd later nog.

Tik je onderin op Profiel, dan vind je onder Tours en bij Voltooid al je gemaakte tochten terug. Selecteer een tocht, tik op het menupictogram en kies Tour bewerken. Bij Highlights markeer je alle hoogtepunten op de plattegrond en bij Foto’s voeg je extra plaatjes toe of haal je ze weer weg. Je kunt bij Deelnemers ook aangeven met wie je deze tocht gemaakt hebt.

©CIDimport

10 Privacy

Je kunt jouw tochten helemaal voor jezelf houden, delen met je vrienden of aan iedereen laten zien. Het standaardgedrag stel je in bij je profiel. Ga naar Profiel, tik bovenin op het tandwielpictogram en kies Privacy. Met Privacy van je account regel je de vindbaarheid van je profiel. Kies voor Tours en Collecties om aan te geven wie jouw tochten mogen bekijken.

Daarnaast kun je de zichtbaarheid ook altijd nog per individuele tocht regelen. Dat kan meteen tijdens het opslaan of later bij het wijzigen van de tocht. Let op: hoogtepunten zijn altijd openbaar, inclusief foto’s!

11 Privacyzones

Net zoals je heerlijk kunt rondsnuffelen tussen de tochten die anderen hebben gemaakt, is het wel zo leuk als ook jouw routes door anderen gebruikt kunnen worden. Zo help je elkaar om mooie tochten te maken en leuke bezienswaardigheden te bezoeken.

Maar wat nu als je vanaf huis vertrekt of een andere plek die je voor jezelf wilt houden? Stel dan een privacyzone in. Ga naar de instellingen in je profiel, kies Privacy / Privacyzones en tik op Privacyzones beheren. Je wordt dan naar de website gestuurd, waar je alle adressen opgeeft die niet openbaar mogen worden.

Website

Komoot is niet alleen als app beschikbaar, je kunt ook de website www.komoot.nl bezoeken. Ook hier vind je een onderdeel Inspiratie, met tochten per activiteit in jouw directe omgeving of op een andere locatie. Of plan je eigen route via de Routeplanner. Hier laat je Komoot de tocht automatisch plannen of maak je weer een eigen route door via rechtsklikken punten op de kaart te markeren. Je hebt dus altijd de keuze waar je het voorbereidende werk doet: met je telefoon of achter het grote computerscherm. Op elk apparaat vind je bij je profiel alle geplande en eerder gemaakte tochten terug.

12 Samen op pad

Kom je bij Inspiratie een leuke tocht tegen, dan is het een idee om even bij de maker te kijken welke tochten hij of zij nog meer heeft gemaakt. Ziet het er veelbelovend uit, dan kun je die persoon eventueel gaan volgen. Net zo kunnen anderen ook jou gaan volgen. Bij je profiel zie je bovenaan de volgersaantallen staan. Tik op Volgend en gebruik de zoekfunctie om vrienden en andere mensen die je kent op te zoeken.

Er zit dus ook een sociale component in Komoot. Deze is wel geheel vrijblijvend, want je kunt de dienst ook volledig individueel gebruiken.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.