ID.nl logo
Waarom gebruiken we nog altijd WhatsApp?
© PXimport
Huis

Waarom gebruiken we nog altijd WhatsApp?

We zijn met z’n allen enorme melkkoeien geweest voor providers, die flink geld binnenharkten voor ieder sms-bericht dat we verzonden. Daarom waren we maar al te gretig om over te stappen op BlackBerry Messenger (Ping!) en vervolgens het toen nog onschuldige WhatsApp. Intussen is Facebook eigenaar van WhatsApp en voeden we de datahonger van het moederbedrijf dusdanig dat je eraan kunt twijfelen of je communicatie daar wel in veilige handen is. Veilige (gratis) alternatieven zijn er al: wat houdt ons tegen over te stappen?

WhatsApp is sinds de overname door Facebook veelvuldig negatief in het nieuws gekomen. Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Onderdeel van deze voorwaarden is dat moederbedrijf Facebook eist dat het gebruikersdata mag delen tussen WhatsApp en zijn andere diensten, zoals Instagram en Facebook, zodat bedrijven hun klanten beter kunnen benaderen op alle platforms. Het bedrijf dreigde zelfs de werking van WhatsApp in te dammen als je niet akkoord zou gaan met de voorwaarden. Op dat laatste is Facebook teruggekomen. Toch klopt er iets niet. Toen Facebook WhatsApp overnam, mocht dat in Europa alleen doorgaan op voorwaarde dat het geen data zou delen. Waarom eist Facebook toestemming voor iets wat niet mag en waardoor er feitelijk niets verandert voor de gebruiker? Het zou niets moeten uitmaken, en toch kwamen de voorwaarden veelvuldig in het nieuws. Waarom?

Waarom vertrouwen we Facebook onze belangrijkste communicatie-app toe?

-

Vertrouwen

Het vertrouwen in moederbedrijf Facebook lijkt keer op keer een nieuw dieptepunt te bereiken, en dus lijkt Facebook niet echt een betrouwbaar bedrijf te zijn voor zo’n belangrijke berichten-app. Facebook heeft afgelopen jaren meermaals het vertrouwen beschaamd, van een arbitrair censuurbeleid tot nepnieuws. Wanneer je aangeeft dat je je data niet toevertrouwt aan Facebook zijn er inmiddels meer argumenten te noemen om dit te onderbouwen dan om dat tegen te spreken.

Met WhatsApp onder de vleugels van Facebook kun je je terecht afvragen waarom we deze belangrijke vorm van communicatie toevertrouwen aan Facebook. Facebook nam WhatsApp echter al in 2014 over en dus is dit al heel lang aan de gang. De vraag is daarom: waarom zijn we niet al lang overgestapt op een alternatief dat zeker weten veilig is?

Overname WhatsApp

In 2014 nam Facebook WhatsApp over voor een ongekend bedrag: 14 miljard euro (19 miljard dollar). Dat is nogal een bedrag voor een app die weliswaar veel gebruikers kent, maar niet echt een sluitend verdienmodel heeft (tot de overname kostte WhatsApp een klein bedrag per jaar). De oprichters Jan Koum en Brian Acton van WhatsApp hadden privacy hoog in het vaandel staan en deden enkele beloftes: geen reclame en geen dataopslag. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het geen gelukkig huwelijk was tussen de oprichters en Facebook. Beiden vertrokken dan ook, respectievelijk in 2017 en 2018. Acton ging na zijn vertrek zelfs zo ver dat hij mensen opriep hun Facebook-profiel te verwijderen.

Verdienmodel

Het wantrouwen jegens Facebook komt voort uit het verdienmodel van Facebook. Wij mogen dan wel gebruikers van Facebook, Instagram en WhatsApp zijn, we zijn geen klanten. Facebook verkoopt advertenties en dat maakt de adverteerders de klanten. Om die klanten zo goed mogelijk te bedienen, wordt extreme dataverzameling toegepast en scherp bepaald wat gebruikers te zien krijgen. Niet op basis van kwaliteit, maar op basis van wat jou zo lang mogelijk vasthoudt – wat een vruchtbare voedingsbodem voor nepnieuws is. “Facebook geeft niks om zijn gebruikers”, beaamt Bér Engels, woordvoerder bij Bits of Freedom. “Er is schandaal op schandaal bij Facebook en het verdienmodel is gebaseerd op het handelen in onze data. Een WhatsApp-account is in feite een Facebook-account.”

“Er zit ook een stukje onveiligheid in de afhankelijkheid van Facebook. We zitten allemaal ingesloten in WhatsApp, omdat je als gebruiker wordt gevangen in een ecosysteem.” In het geval van WhatsApp een soort sociaal ecosysteem. Want niet alleen zit je gevangen bij de berichtendienst, maar als het aankomt op sociale media zijn er geen serieuze alternatieven bij andere bedrijven. “Dat gevangenschap in een ecosysteem is overigens iets waar ook andere techgiganten een handje van hebben. Bij interne communicatie wordt er ook vaak gesproken over het ‘vangen’ van gebruikers.” Meer over hoe techbedrijven dit aanpakken, lees je op de site van MIT Technology.

©PXimport

Data-interoperabiliteit

Door gebruikers te vangen, wordt een overstap dus lastiger gemaakt. WhatsApp vangt z’n vele gebruikers mede dankzij het feit dat de gesprekken vastzitten in de app zelf. Je kunt je gespreksgeschiedenis niet overhevelen naar een andere berichtendienst. Dat is gek, want het zijn immers jouw conversaties. Engels: “De AVG is hier heel duidelijk in, je moet je gegevens kunnen overzetten. Data-interoperabiliteit heet dit. Helaas zijn nog te weinig mensen zich bewust van dit recht. Via de site www.mydatadoneright.eu kun je zo’n verzoek indienen.” Hoewel deze site gebruikers helpt met het genereren van een officieel verzoek waaraan de dienst gehoor moet geven, is dit verre van ideaal. Diensten moeten dit zelf gaan faciliteren. Maar volgens Engels gaat dit nog niet ver genoeg. “Gebruikers moeten het recht krijgen zelf hun favoriete berichten-app te gebruiken. Waarom zou je vanaf Telegram geen berichtje kunnen sturen naar iemand op WhatsApp? We zetten ons in bij onder meer de Europese Commissie om dit af te dwingen.”

©PXimport

Veilige alternatieven voor WhatsApp

Wanneer je je afvraagt waarom we niet collectief overstappen op een veilig alternatief voor WhatsApp, is het zaak om eerst te kijken naar het beste veilige alternatief voor WhatsApp. Facebook Messenger is de eerste usual suspect, maar kunnen we direct uitsluiten vanwege het Facebook-moederschip en het ontbreken van veiligheid middels versleuteling.

De tijd van sms’en lijkt definitief achter ons te liggen. Het protocol waarvan telefoons en smartphones gebruikmaken, is niet van deze tijd. De mogelijkheid om groepsgesprekken te starten en media te verzenden, is niet universeel en sms-berichten worden onversleuteld verstuurd, waardoor het niet uitgesloten kan worden dat bepaalde bedrijven, zoals providers en (buitenlandse) overheden, alles kunnen meelezen.

©PXimport

Sms en iMessage

Toch wordt sms nog veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld in de VS. Dat is te danken aan iMessage van Apple, dat inhaakt op het sms-protocol en het uitbreidt met eigen features, zoals het verzenden van media, groepsgesprekken en Apples eigen versleuteling. Tussen Apple-apparaten is het versturen van berichten gratis, maar aan het versturen van berichten naar andere telefoons, zoals Android-smartphones, zijn de reguliere sms-kosten verbonden én is er geen versleuteling. Hier zit ’m de crux. Opnieuw worden gebruikers op deze manier vastgehouden, deze keer in het Apple-ecosysteem. “Bovendien, Apple-telefoons zijn erg duur. Of jij als gebruiker wel of geen veilige en privacyvriendelijke tools tot je beschikking hebt, zou niet afhankelijk mogen zijn van de dikte van je portemonnee”, vult Engels aan. Waarmee hij indirect ook het verdienmodel van Apple aanstipt.

Tevens is Apple schimmig over de toegepaste versleuteling. Apples claim dat iMessage een veilig berichtensysteem is, kan het bedrijf niet volledig waarmaken. Zo bleek onlangs dat geavanceerde spyware van NSO Group dat iMessage wel degelijk gehackt kan worden. Maar door de gesloten aard van de broncode is het voor veiligheidsexperts onmogelijk na te gaan waar het probleem zich voordoet. Bovendien zijn berichten die je via iMessage verstuurt naar andere apparaten dus onbeveiligd. Als Apple de veiligheid van zijn gebruikers wil garanderen, moet iMessage crossplatform gemaakt worden en dus ook op bijvoorbeeld Android werken. Die veiligheid komt met een prijs voor Apple, omdat het dan haar gebruikers niet vast kan houden. Apple zou dus wel gek zijn om met iMessage een veilig alternatief voor WhatsApp te bieden. 

RCS als sms-vervanger

Google en Samsung vallen behoorlijk buiten de boot als het aankomt op berichtendiensten. En dat terwijl ze grote spelers zijn op de smartphonemarkt. Deze bedrijven zetten in op een andere, nieuwe, technologie: Rich Communication Services (RCS); de opvolger van sms. Hiervoor is, net als voor iMessage, geen nieuwe app nodig, maar gaat gewoon via de standaardberichten-app die op iedere smartphone staat – ook iPhones. Veel providers werken mee aan de ontwikkeling van RCS. Het zou fijn zijn als RCS wordt ontwikkeld als veilig alternatief voor WhatsApp. Want omdat het op iedere smartphone staat en je er geen account voor nodig hebt, zou het een laagdrempelig alternatief moeten worden. Maar helaas lijken de ontwikkelaars die boot te missen door het ontbreken van een goede beveiliging. Ook ligt het voor dat hand dat providers kosten in rekening zullen brengen voor het vesturen van berichten, zoals ze deden bij sms.

Versleuteling

Zoals in het voorbeeld van iMessage is het van belang te kijken naar de versleuteling die diensten toepassen. Goede versleuteling garandeert dat anderen niet mee kunnen lezen met je berichten, en dat is belangrijk. Sterker nog, Engels stelt dat een goede versleuteling inmiddels wel bij de basisfunctionaliteit hoort.

Misschien hecht je er voor jezelf weinig waarde aan dat anderen niet kunnen meelezen, maar net als briefgeheim is het voor iedereen belangrijk om dingen in vertrouwen met elkaar te kunnen delen. Zonder dat bedrijven, (buitenlandse) overheden, geheime diensten of zelfs personen die stiekem van hetzelfde wifi-netwerk gebruikmaken mee kunnen lezen.

Om veilige communicatie te waarborgen, moeten de berichten (ongeacht de vorm van de inhoud) versleuteld zijn, waarbij de versleuteling gebeurt op het apparaat dat verzendt en alleen het apparaat dat ontvangt de sleutel heeft om het bericht te openen: end-to-endencryptie heet dit. Om te garanderen dat er geen achterdeurtjes in de versleuteling zitten of patronen in het algoritme dat de versleuteling uitvoert, moet dit hard gemaakt worden, en dat kan alleen als de code van die beveiliging opensource is. Wanneer de programmeurs hun werk goed hebben uitgevoerd, is de versleuteling per bericht totaal willekeurig, waardoor het voor hackers onbegonnen werk is om mee te kijken. Met een achterdeur voor bijvoorbeeld politiediensten worden er zwaktes aangebracht in de beveiliging, en die kunnen weer door anderen misbruikt worden.

Om veilige communicatie te waarborgen, moet een berichten-app over end-to-endencryptie beschikken 

-

WhatsApp beschikt ook over versleuteling

WhatsApp beschikt over een versleuteling en schermt daar dan ook mee als de discussie oplaait over de veiligheid van de chatdienst. Dat is ook waar Facebook desgevraagd naar verwijst. Over deze versleuteling wordt minder schimmig gedaan dan Apple doet over de versleuteling van iMessage. WhatsApp gebruikt end-to-endencryptie gebaseerd op een opensource-standaard die ook door andere chatapps wordt gebruikt. Echter, de toegepaste versleuteling is niet volledig open: Facebook zou dus een achterdeurtje in kunnen bouwen zonder dat iemand dat door heeft.

Tevens verzamelt WhatsApp een hele hoop gegevens die niet versleuteld zijn. Denk aan locatiegegevens, bewegingsgegevens van de sensoren op je smartphone en vooral: metadata; de eigenschappen van het versleutelde verkeer. Engels legt uit: “Uit metadata kun je al ontzettend veel over een persoon te weten komen, zonder dat je de inhoud van de verstuurde berichten hoeft mee te lezen. Bijvoorbeeld met wie je appt, of de frequentie en tijden waarop je met specifieke mensen praat.” Hier loert dan ook het grote privacygevaar. Maar die metadata zijn ontzettend waardevol voor Facebook. Als iemand één dag in het jaar van allerlei verschillende personen eenmalig een berichtje krijgt, dan kunnen ze daaruit een conclusie trekken. Of als je aan een WhatsApp-buurtapp deelneemt. Of als je laatste berichtje voor het slapengaan aan hetzelfde account is dat je ’s ochtends als eerste appt.

Via metadata kom je ontzettend veel over een gebruiker te weten: een goudmijn voor Facebooks datahonger

-

Veilige WhatsApp-versleuteling

Tot nu toe zijn er dus eigenlijk alleen nog maar afvallers in de alternatieven-race. Maar ze zijn er wel: goede alternatieven. Zo heb je ongetwijfeld weleens gehoord van Telegram. Een app die veelvuldig gebruikt wordt, zonder dat er een bedrijf achter zit dat even onbetrouwbaar is als Facebook. Telegram beschikt over meer functies dan WhatsApp en kan bijvoorbeeld ook standalone op de pc gebruikt worden. Bovendien is de app toegespitst op veiligheid. Maar voor absolute privacy moet je de private chat gebruiken: een functie die niet standaard aan staat. Tevens vult Engels aan dat achter Telegram een bedrijf zit met winstbelang, dus hoe verdient het bedrijf z’n geld?

©PXimport

Veilig alternatief is er (Sign)al

Ook bestaat er al jaren een veilig alternatief dat qua functionaliteit niet eens echt onderdoet voor WhatsApp. Sterker nog, bij ieder negatief bericht in de media over WhatsApp wordt er weer opgeroepen over te stappen naar het alternatief. Je hebt er ongetwijfeld al over gehoord, en het mogelijk zelfs al op je smartphone staan: Signal. Signal wordt ontwikkeld door een non-profitorganisatie, waar opvallend genoeg ook Brian Acton (een van de oprichters van WhatsApp) bij betrokken is. Signal maakt gebruik van opensource end-to-endversleuteling: het Signal-protocol, wat toevalligerwijs ook gebruikt en bijgewerkt wordt door Facebook voor WhatsApp.

Ondanks de jarenlange oproepen om dat onbetrouwbare WhatsApp de rug toe te keren, blijft appen gemeengoed. De gebruikscijfers van Signal verbleken bij die van WhatsApp. En dat is verwonderlijk. Dat een overstap bemoeilijkt wordt, hebben we al aangestipt. Engels wijst ook naar andere mogelijke verklaringen: “Mensen houden niet van verandering. Vooral niet als iets goed werkt.” Want los van de veiligheidsbezwaren, is WhatsApp nu eenmaal een betrouwbare dienst, en dat is belangrijk. Bovendien is iedereen te bereiken via WhatsApp, wat een overstap bemoeilijkt. Maar dat lijkt ook per land te verschillen. “In de VS bijvoorbeeld is iMessage gemeengoed en wordt WhatsApp nauwelijks gebruikt, omdat er veel meer mensen gebruikmaken van iPhones.” Engels ziet dit als een positief teken dat een omslag mogelijk is.

Ook is Facebook natuurlijk een techgigant met veel financiële slagkracht dat miljarden heeft betaald voor WhatsApp en echt niet zonder slag of stoot zijn grip op onze communicatie loslaat. Verandering moet geleidelijk gaan, en ook op dit punt is Engels optimistisch. “Toen Facebook eerder dit jaar negatief in het nieuws kwam, was de aanwas aan nieuwe Signal-gebruikers zelfs zo hoog dat de aanmeldservers overbelast raakten.”

Threema

Tijdens het interview stipte Engels ook nog een ander veilig alternatief aan voor WhatsApp: Threema. Het bedrijf achter deze chatdienst vraagt eenmalig 3,99 euro voor de app. Het verdienmodel is dus transparant, zonder dataverzameling en advertenties. Om dataveiligheid te waarborgen, is het bedrijf gevestigd in Zwitserland en wordt ook hier gebruikgemaakt van opensource- en end-to-endversleuteling. Bovendien heeft de app een toegankelijke interface. Engels stelt wel dat Threema vooralsnog voornamelijk gebruikt wordt door degenen voor wie deze veiligheid van groot belang is. Denk aan (onderzoeks)journalisten, klokkenluiders en activisten. Bits of Freedom heeft zelfs een hele website opgetuigd voor wie veilige en toegankelijke software en diensten zoekt voor optimale online veiligheid: www.fixjeprivacy.nl.

©PXimport

Signal groeit

Het optimisme van Engels is ook te onderbouwen met cijfers. Telecompaper deed onlangs onderzoek naar aanleiding van de ophef over de gewijzigde gebruikersvoorwaarden van WhatsApp. Hieruit bleek dat één op de vijf ondervraagden van plan is over te stappen op Signal of Telegram, of zelfs helemaal te stoppen met WhatsApp. Telegram meldde dat het wereldwijd aantal gebruikers in die periode steeg tot 500 miljoen. Signal kende zelfs een verdubbeling tot wel 40 miljoen gebruikers. Uiteraard vallen deze cijfers in het niet bij die van WhatsApp, maar wellicht is de groei de bron van het optimisme. Een van de oorzaken die een definitieve overstap naar een andere berichtendienst belemmert, is de bereikbaarheid van contactpersonen. Wie WhatsApp dumpt, kan nogal in een digitaal sociaal isolement komen. Al wordt dat risico kleiner naarmate de alternatieven groeien. En hoe langer die groei plaatsvindt, des te meer Signals gebruikscijfers in een stroomversnelling terechtkomen. Facebooks marketing blijkt immers niet in staat het doorlopende negatieve sentiment weg te poetsen, ondanks de megalomane financiële slagkracht. We zullen er echter rekening mee moeten houden dat deze verandering zeer gestaag zal verlopen ... Iets wat we niet meer gewend lijken te zijn in de snel veranderende wereld van tech.

©PXimport

Signal-buurtpreventie

In veel straten zijn bordjes te zien waarop mensen gewezen worden op WhatsApp-buurtpreventie, waarbij buurtgenoten in een gezamenlijke WhatsApp-groep zitten om elkaar te wijzen op misstanden en verdachte situaties. Dat is natuurlijk ironisch en een mooie reclame voor Facebook. Ook hier is een roep om verandering gaande. Buurt-app NextDoor probeert een alternatief te zijn, maar dat bedrijf is meermaals in een negatief daglicht gekomen omdat de gebruikersdata bij de appmaker niet in goede handen bleken te zijn. Een ander initiatief ligt meer voor de hand: een groepsgesprek met buurtgenoten op Signal, inclusief bijbehorend straatbordje. Dit kwam onlangs aan bod in VPRO’s Tegenlicht.

▼ Volgende artikel
MediaMonkey: jouw digitale jukebox
© Mr.Pancho Store - stock-adobe.com
Huis

MediaMonkey: jouw digitale jukebox

Bezit je veel audiobestanden van uiteenlopende artiesten? Het is dan een hele uitdaging om de boel enigszins netjes te ordenen. De gratis versie van MediaMonkey helpt je hierbij. Maak met dit Windows-programma een overzichtelijke muziekbibliotheek en speel je favoriete liedjes op de computer af.

In dit artikel laten we zien hoe je eenvoudig je muziekcollectie kunt beheren met MediaMonkey:

  • Installeer en configureer MediaMonkey
  • Voeg muziek toe vanuit je computer, NAS of cloudopslag
  • Gebruik slimme zoekfuncties om snel je favoriete nummers te vinden
  • Maak en personaliseer afspeellijsten
  • Rip en brand cd’s
  • Pas metadata aan voor een overzichtelijke bibliotheek
  • Stream muziek binnen je thuisnetwerk naar andere apparaten

Lees ook: De beste apparatuur om in huis lekker naar muziek te luisteren

Tip 1 Digitale jukebox

MediaMonkey is eigenlijk een digitale jukebox. Het programma ondersteunt nagenoeg alle gangbare audioformaten, zoals flac, ogg, wma, ape en natuurlijk mp3. Alle liedjes die je aan dit programma toevoegt, belanden in een overzichtelijke catalogus. Het maakt niet uit of je nou honderden, duizenden of honderdduizenden nummers toevoegt, want MediaMonkey ordent zorgvuldig alle bestanden.

Om MediaMonkey te downloaden, klik onder Standard Version op DOWNLOAD [versienummer]. Dubbelklik op het exe-bestand en selecteer de Nederlandse taal, waarna je bevestigt met OK. Je klikt nu telkens op Volgende om de installatie te doorlopen. Accepteer hierbij de licentieovereenkomst. Klik als laatste op Installeren / Voltooien.

Download de gratis Windows-versie van MediaMonkey naar je computer.

Tip 2 Liedjes toevoegen

Misschien heb je op de computer of NAS flink wat muziek opgeslagen. In de tijd dat downloaden voor eigen gebruik nog min of meer gedoogd werd, lagen de audiobestanden immers voor het oprapen. Wellicht kun je omstreden downloadnetwerken als Napster, Kazaa, LimeWire, bittorrent en usenet (nieuwsgroepen) nog herinneren. Daarnaast kun je natuurlijk ook kopieën van cd’s op de computer bewaren (zie tip 6).

MediaMonkey wil eerst weten waar jouw digitale audiocollectie zich bevindt. Hierbij selecteert het programma automatisch de standaard muziek- en video-map in Windows. Staan daar geen liedjes in, dan haal je de vinkjes voor deze bestandslocaties weg. Klik rechtsboven op LOCATIE TOEVOEGEN en kies Lokale opslag. Zodra je de juiste map met muziek hebt gevonden, zet je hier een vinkje voor. Je kunt zo meerdere bestandslocaties selecteren. Klik daarna op OK.

Naast lokale mappen voeg je net zo eenvoudig muziek van andere apparaten toe, zoals een NAS of pc. Kies in dat geval LOCATIE TOEVOEGEN / Netwerk of Mediaserver, waarna je de juiste map of server selecteert. Klik daarna op OK.

Via VOLGENDE / VOLGENDE / VOLTOOIEN importeert MediaMonkey alle nummers in de bibliotheek. Dit proces kan even duren. Klik tot slot op SLUITEN.

Geef aan in welke (netwerk)map de muziek staat opgeslagen.

Tip 3 Eerste blik

Het hoofdvenster van MediaMonkey opent eerst met een welkomstscherm. Klik linksboven op Home om je muziekcollectie te tonen. Als het goed is, zie je verschillende albumhoesjes. Met de standaardinstellingen staan de secties Artiesten en Albums op alfabetische volgorde gerangschikt. Klik achter een sectie op alles weergeven om een volledig overzicht te tonen. Gebruik als alternatief bovenaan de knoppen Alle bestanden, Albums en Genres om binnen jouw muziekverzameling te snuffelen. Via Home keer je op ieder moment weer terug naar het beginvenster.

Zeker in een omvangrijke collectie is het nog een hele kunst om dat ene liedje te vinden. Gelukkig heeft MediaMonkey een snelle zoekfunctie. Klik rechtsboven op het vergrootglas om het zoekveld te ontvouwen. Je hoeft maar een deel van een liedje, albumtitel of artiest te typen. Het programma laat namelijk meteen de bijbehorende resultaten zien. Klik voor een uitgebreidere zoekfunctie bovenaan op Naar Geavanceerd.

MediaMonkey maakt van alle muziek een overzichtelijke bibliotheek met albumhoesjes.

Grotere albumhoesjes

Vind je de albumhoesjes in de muziekcatalogus te klein? Dat kun je aanpassen! Navigeer bovenin de menubalk achtereenvolgens naar Beeld / Weergave hoofdvenster / Afbeeldingsgrootte. Sleep het oranje schuifje nu naar rechts om de albumcovers te vergroten. Je klikt als laatste op OK om het resultaat te bekijken.

Maak de albumhoesjes desgewenst tweemaal zo groot.

Tip 4 Muziek luisteren

Uiteraard wil je de muziek ook graag beluisteren. Als je op een albumhoesje klikt, komen de onderliggende nummers tevoorschijn. Afhankelijk van in welke sectie je zit, dien je mogelijk nogmaals op de afbeelding te klikken. Gebruik achter de albumtitel de afspeelknop om alle liedjes in chronologische volgorde af te spelen. Je hoort meteen geluid.

Je kunt de liedjes ook husselen. Klik in dat geval op het pictogram met de twee gekruiste pijlen en luister in willekeurige volgorde naar de nummers. Wil je een specifiek liedje van het album horen? Zweef dan met de muisaanwijzer boven een titel en klik daarna op de afspeelknop.

Achter ieder albumhoesje schuilen er meerdere nummers.

Tip 5 Afspeellijst maken

Je maakt in MediaMonkey eenvoudig een eigen afspeellijst. Daarmee luister je naar jouw favoriete nummers van verschillende artiesten. Klik in de menubalk op Bewerken / Nieuwe afspeellijst. Er verschijnt aan de rechterkant een nieuw deelvenster. Typ een relevante naam en bevestig met Enter.

Zoek nu een nummer dat je aan de lijst wilt toevoegen. Klik eerst op de naam van het liedje en sleep deze audiotrack met ingedrukte muisknop naar het rechterdeelvenster. Je kunt als alternatief ook met de rechtermuisknop op een nummer klikken. Navigeer vervolgens naar Verzenden naar / Afspeellijst en klik op de juiste naam. Je maakt zoveel favorietenlijstjes als je maar wilt. Alle afspeellijsten zijn in het linkermenu bereikbaar.

Geen zin om zelf een afspeellijst te maken? Laat MediaMonkey dit dan voor je doen. Ga naar Bewerken / Nieuwe Auto-Afspeellijst. Er verschijnt een nieuw venster waarin het programma volgens zelfgekozen criteria liedjes selecteert. Misschien wil je bijvoorbeeld alleen maar rockmuziek horen. Klik in dat geval op het plusteken en kies Genre. Je typt volgens bovengenoemd voorbeeld Rock, waarna je bevestigt met Enter. Uiteraard staat het je vrij om andere criteria te gebruiken. Geef de automatische afspeellijst tot slot een andere naam.

Voeg via het contextmenu goede nummers aan een afspeellijst toe.

Tip 6 Audio-cd’s rippen

Wil je een digitale kopie van een fysiek muziekalbum op de computer bewaren? Dan komt de ripfunctie van MediaMonkey goed van pas. Daarmee kopieer je de inhoud van een audio-cd naar de pc. Een voorwaarde is dat het systeem is voorzien van een (extern) cd/dvd-station.

Doe eerst een muziek-cd in de lade van de optische drive. Na even wachten verschijnt in MediaMonkey vanzelf het venster Albumgegevens kiezen. Selecteer in het overzicht het juiste muziekalbum. Dat is belangrijk, want het programma koppelt zo de juiste eigenschappen aan elk liedje. Denk onder meer aan de artiest, de naam van het nummer en het genre. Maak een keuze en bevestig met OK.

Klik in de menubalk op Extra / Audio-CD rippen. De nummers van het album komen tevoorschijn. Standaard staan voor alle liedjes vinkjes. Als je een bepaald nummer niet op de computer wilt bewaren, haal je het desbetreffende vinkje weg.

Heb je alleen interesse in de grootste hits van een album? Verwijder voor de overige nummers dan de vinkjes.

Tip 7 Ripinstellingen

Voordat je de cd naar de computer kopieert, neem je eerst de instellingen door. Geef aan in welke map je de nummers wilt opslaan. Zodra je op CONFIGUREREN klikt, komt er een nieuw venster tevoorschijn. Ga via BLADEREN naar de gewenste map en bevestig met OK om deze opslaglocatie te selecteren. MediaMonkey plaatst elk geript album in een eigen submap. Sluit het venster met OK.

Met de huidige instellingen maakt het programma mp3’tjes. Je kunt desgewenst ook een ander audioformaat instellen. Klik dan eerst op MP3 en kies bijvoorbeeld WMA, WAV of FLAC. De twee laatstgenoemde bestandsformaten bieden over het algemeen een hogere audiokwaliteit. Daarentegen nemen de liedjes wel meer opslagruimte in beslag. Mp3 staat bekend om zijn acceptabele geluidskwaliteit en geringe bestandsomvang.

Bij sommige audioformaten kun je de kwaliteit aanpassen, zoals in het geval van ogg, wav, wma, aiff en flac. Klik dan achter de gekozen indeling op INSTELLINGEN. Een hogere waarde resulteert doorgaans in een betere geluidskwaliteit. Houd hierbij wel rekening met grotere bestanden en een langere ripduur. Maak een keuze en klik op OK. Bevestig nogmaals met OK om het ripproces te starten. Na afloop belanden de nummers vanzelf in de bibliotheek van MediaMonkey.

Bepaal in welke (sub)map je de geripte nummers wilt opslaan.

Tip 8 Schijfjes branden

De omgekeerde route werkt ook: niet rippen, maar brand een album naar een schijfje en speel deze cd vervolgens af op een cd-speler. Handig voor wie nog een klassieke audioset met goede speakers bezit. Overigens heb je voor dit klusje wel een (externe) cd-brander en leeg schijfje nodig.

Doe een beschrijfbare cd-r in de lade van de cd-brander. Je kunt hier normaal gesproken tachtig minuten muziek op kwijt. Klik nu met de rechtermuisknop op een albumhoes en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden). Belangrijk is dat in het kleine venster achter Schijf: de juiste cd-brander is geselecteerd. Klik op BRANDEN om het proces te starten. Na afloop hoor je een geluidssignaal en wordt de cd uitgeworpen. Overigens kun je deze opties eventueel uitvinken.

Je brandt desgewenst ook nummers van verschillende albums en artiesten op een cd. Het is dan handig om van jouw favoriete liedjes eerst even een afspeellijst te maken (zie tip 5). Je navigeert in het linkermenu daarna naar Afspeellijsten. Klik met de rechtermuisknop op de bewuste lijst en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden) / BRANDEN.

Brand een muziekalbum of afspeellijst eenvoudig naar een lege cd.

Muziek vanuit cloud

MediaMonkey kan ook muziek bij diverse clouddiensten ophalen. Deze optie is nuttig voor wie audiobestanden op een online server van een bekende aanbieder bewaart. Er is ondersteuning voor Microsoft OneDrive, Google Drive en Dropbox ingebakken.

Klik in de menubalk op Bestand / Bestanden herscannen/toevoegen. Ga via LOCATIE TOEVOEGEN naar Cloudopslag. Na het aanwijzen van de juiste aanbieder opent er een webpagina in de browser. Je dient MediaMonkey toegang tot jouw persoonlijke cloudomgeving te geven. Log zo nodig in en beslis of je het mediaprogramma wel of geen toegang geeft.

Klik in MediaMonkey op OK / NU SCANNEN om audiobestanden vanuit de cloud te importeren. Daarnaast bewaar je optioneel een kopie van de muziekbibliotheek op een online server. Gebruik hiervoor het tabblad Inhoud bibliotheek. Je kunt de koppeling tussen MediaMonkey en de clouddienst op elk moment weer verbreken.

Als je MediaMonkey toegang tot jouw Google Drive-omgeving geeft, voeg je audiobestanden vanuit de cloud toe.

Tip 9 Metadata wijzigen

Elk digitaal opgeslagen liedje bevat metadata. Dit noemt men ook wel tags. Hierin staan allerlei gegevens, zoals de artiest(en), de naam van het nummer en het uitgiftejaar. Het is belangrijk dat alles klopt, want MediaMonkey deelt op basis van deze informatie zijn bibliotheek in. Bovendien bevindt zich in de metadata ook een hoesafbeelding.

Met name bij gedownloade bestanden klopt de metadata soms niet. Gelukkig herstel je eenvoudig een foutje. Klik in MediaMonkey met de rechtermuisknop op het bewuste liedje en kies Eigenschappen. Er verschijnt een venster met verschillende kenmerken. Pas naar eigen inzicht een of meerdere velden aan. Bij Score laat je eventueel ook nog jouw waardering voor het nummer blijken. Kies tussen een waarde van één tot vijf sterren.

Bij het tabblad Details staan nog meer kenmerken van het liedje. Die kun je eveneens allemaal wijzigen. Verder voeg je via Songteksten vrijblijvend een complete liedtekst toe. Kijk tot slot ook nog even bij Illustraties, want je kunt hier zo nodig een andere albumhoes selecteren. Klik op OK om eventuele wijzigingen op te slaan.

Controleer in de Eigenschappen of het liedje aan de juiste albumhoes is gekoppeld.

Tip 10 Automatisch taggen

Het aanpassen van metadata heet ook wel het taggen van muziek. MediaMonkey heeft hiervoor een slimme functie, want het programma wijst op jouw verzoek automatisch de juiste metadata aan alle nummers van een album toe.

Klik met rechts op een muziekalbum en kies Auto-labelen. Het programma gaat nu op zoek naar de correcte gegevens. Hebben liedjes bijvoorbeeld geen titels, dan probeert de software deze via een zogenoemde audiovingerafdruk te achterhalen. Door de huidige audiodata met dat van een database te vergelijken, komt MediaMonkey de juiste tags op het spoor. Er wordt zo nodig ook een verse albumhoes opgehaald. Vink de nummers aan waarvan je de metadata wilt aanpassen en bevestig met LABELEN EN DOORGAAN.

Wijs in één klap correcte tags aan alle liedjes van een muziekalbum toe.

Tip 11 Mediaserver

Tijdens de installatie activeert MediaMonkey op de achtergrond een mediaserver. Het voordeel hiervan is dat je met andere apparaten in je thuisnetwerk de muziekbibliotheek kunt benaderen. Denk onder andere aan een geschikte smart-tv, netwerkreceiver, wifi-speaker en soundbar. Je speelt de nummers op deze apparaten af.

Open maar eens met de afstandsbediening de bronlijst van een smart-tv en kies MediaMonkey Bibliotheek. Daarachter staat waarschijnlijk ook nog de naam van jouw computer vermeld. Je dient deze televisie nu toegang tot de muziekbibliotheek te geven. Klik in MediaMonkey op JA. Zodra je de bibliotheek op de smart-tv vernieuwt, heb je toegang tot alle albums en afspeellijsten.

Stream de nummers over je thuisnetwerk naar andere apparaten, zoals een smart-tv.

MediaMonkey Gold

Er bestaat ook een betaalde Gold-versie van MediaMonkey. Die bevat nóg meer functies. Met name op het gebied van audio-cd’s rippen zijn er meer mogelijkheden. Zo stel je desgewenst een hogere geluidskwaliteit voor de gekopieerde nummers in. Een andere handige functie is dat je een ongelimiteerd aantal nummers tegelijk automatisch kunt taggen. Daarnaast bevat MediaMonkey Gold extra opties om liedjes te ordenen en over je eigen (thuis)netwerk te streamen. De betaalde versie kost ca. 39 euro. Je kunt voor ca. 97 euro ook een zogeheten lifetime-licentie aanschaffen.

Voor het gebruik van MediaMonkey Gold dien je een gebruikersnaam en licentiesleutel in te voeren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet
© L'OR
Huis

Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet

IJskoffie is populairder dan ooit. Om in te spelen op die trend lanceert L'OR de Barista Absolu: een nieuwe koffiemachine die niet alleen warme, maar ook gekoelde koffie zet. Samen met de speciale capsules zet je er thuis gewoon zelf een goede ijskoffie mee – mét smaak en cremalaag.

Gekoelde koffie met één druk op de knop

De Barista Absolu is de eerste koffiemachine van L'OR die speciaal is ontworpen met ijskoffie in gedachten. Een opvallend detail is de knop 'Enjoy Over Ice'. Die activeert een langzamere, zachte extractie van de koffie, zodat de smaken behouden blijven en niet verwateren door het ijs. Voeg zelf ijsklontjes toe aan het glas en je krijgt een koude koffie met een volle cremalaag en een verfrissende smaak.

Wie liever iets romigs of zoets drinkt, kan de basis eenvoudig aanvullen met melk, siroop of slagroom. Ook warme koffievarianten zijn mogelijk: van ristretto en espresso tot lungo of twee koppen tegelijk. Dankzij 19 bar pompdruk en geavanceerde extractietechnologie belooft de machine koffie met de intensiteit van een barista.

©L'OR

Tot 18 koffievariaties

De L'OR Barista Absolu is geschikt voor zowel standaard- als XXL-capsules van L'OR, waarmee je tot 18 verschillende koffievariaties kunt bereiden. Met de knop 'Intensity Boost' verhoog je de extractieduur voor een krachtiger kopje. De machine is beschikbaar in zwart, wit en grijs, met een adviesprijs van 129 euro.


Ook nieuw: zomerse (ijs)koffiesmaken

Speciaal voor de zomer introduceert L'OR twee nieuwe capsules, speciaal voor ijskoffie: 🥥 Coconut Iced Een zachte koffie met kokossmaak, bedoeld om koud te serveren. De blend is gemaakt van 100% gecertificeerde koffie (Common Grounds) en zit in recycleerbare capsules. Geschikt voor zowel L'OR Barista- als Nespresso-machines. 🧊 Iced Coffee XXL Een capsule met dubbele inhoud voor grotere ijskoffies. De smaak is krachtig en fris, en ideaal als basis voor recepten met ijsblokjes, melk of siroop.