ID.nl logo
Verken de Windows Verkenner
© MaximB - stock.adobe.com
Huis

Verken de Windows Verkenner

De Verkenner van Windows is waarschijnlijk een van je meest gebruikte programma’s. In dit artikel bespreken we enkele handige functies en opties, waaronder een paar nieuwigheden (in Windows 11 24H2). Functies die ontbreken, vullen we aan met externe tools.

In dit artikel laten we zien hoe je Windows Verkenner optimaal kunt gebruiken:

  • Open meerdere tabbladen om efficiënter te werken
  • Pas het contextmenu aan voor een snellere workflow
  • Gebruik handige sneltoetsen om tijd te besparen
  • Vind bestanden sneller met geavanceerde zoekopties

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Tip 1 Tabbladen

Wil je bestanden kopiëren of verplaatsen tussen mappen, open dan eenvoudig twee tabbladen in Verkenner. Selecteer de items in de eerste map en sleep deze met de rechtermuisknop ingedrukt naar het tweede tabblad. Laat de muisknop los om een contextmenu te openen met opties als Hierheen kopiëren, Hierheen verplaatsen en Hier snelkoppelingen maken.

Tabbladen kun je verslepen, net als in een browser. Klik je met rechts op een tabblad, dan krijg je opties als Andere tabbladen sluiten, Tabblad rechts sluiten en Tabblad dupliceren.

Navigeren in Verkenner: net als in je browser.

Tip 2 Contextmenu

Wanneer je in Verkenner met rechts op een map of bestand klikt, verschijnt standaard de optie Meer opties weergeven in het contextmenu. Hier vind je onder meer Knippen, Kopiëren en Naam wijzigen. Zie je deze opties liever meteen in het contextmenu verschijnen, dan kun je dit met een registeringreep regelen.

Start regedit.exe vanuit het Windows-startmenu. Navigeer naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID. Klik hier met rechts op en kies Nieuw / Sleutel. Geef deze de naam {86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}. Klik met rechts op deze nieuwe sleutel en maak hier de subsleutel InprocServer32. Dubbelklik in het rechterdeelvenster op (Standaard), bevestig met OK, sluit De Register-editor af en herstart Windows.

Na een registeringreep duikt het vertrouwde contextmenu weer op.

Tip 3 Sneltoetsen

Verkenner biedt tijdbesparende sneltoetsen, net als veel andere applicaties. Met Windows-toets+E bijvoorbeeld start je Verkenner snel op, terwijl je met ingedrukte Ctrl-toets in combinatie met W, Tab en Shift+Tab tussen tabbladen navigeert. Andere nuttige sneltoetsen zijn F2 om bestanden te hernoemen, Shift+Delete om data definitief te verwijderen (na bevestiging) en Ctrl+Z om de laatste actie ongedaan te maken. Heb je bijvoorbeeld per ongeluk bestanden hernoemd of verwijderd, dan kun je dat met deze sneltoets herstellen.

In de tabel vind je een overzicht van de meeste sneltoetsen voor Verkenner.

SneltoetsFunctie
Windows-toets+ENieuw Verkenner-venster
Ctrl+TNieuw tabblad
Ctrl+WHuidig tabblad sluiten
Ctrl+TabNaar volgend tabblad
Ctrl+Shift+TabNaar vorig tabblad
F4 of Ctrl+LAdresbalk selecteren
Ctrl+Shift+NNieuwe map maken
Alt+PVoorbeeldvenster in-/uitschakelen
Alt+EnterEigenschappen openen
Shift+DeletePermanent verwijderen
Ctrl+CKopiëren
Ctrl+XKnippen
Ctrl+VPlakken
F2Hernoemen
F3Zoeken in huidige map
Ctrl+AAlles selecteren
Ctrl+ZOngedaan maken
Ctrl+YHerhalen
Alt+PijlOmhoogEén mapniveau omhoog
Alt+PijlLinksTerug naar vorige map
Alt+PijlRechtsVooruit naar volgende map
Ctrl+Shift+EMapstructuur tonen
F11Volledig scherm inschakelen

Tip 4 Extra opties

Selecteer je in Verkenner een map of bestand en druk je op Shift+F10, dan verschijnen afhankelijk van het geselecteerde item extra geavanceerde opties. Voor een map zie je bijvoorbeeld In nieuw proces openen en PowerShell-venster hier openen. De eerste optie opent een nieuw, onafhankelijk Verkenner-venster dat ook blijft werken in het geval dat andere processen vastlopen. De tweede optie spreekt voor zich.

Bij een uitvoerbaar bestand vind je de optie Als andere gebruiker uitvoeren, waarmee je de toepassing kunt starten met de machtigingen van een specifieke gebruiker.

Je kunt ook geavanceerdere opties tevoorschijn halen.

Terminal

In het contextmenu van een map biedt Verkenner de optie Openen in Terminal. Hiermee open je een hosttoepassing waarin je meerdere opdrachtregels ofwel shells kunt draaien, zoals Opdrachtprompt (cmd.exe), PowerShell en WSL-distributies (Windows Subsysteem voor Linux).

Standaard opent PowerShell, maar als je liever de klassieke DOS-prompt gebruikt, stel je dit zo in. Open de Terminal, klik op het pijlknopje bovenaan en kies Settings. Ga naar Startup en stel de optie Default profile in op Command Prompt. Bevestig met Save.

Je kunt je favoriete opdrachtregeltool als standaard instellen in Windows Terminal.

Tip 5 De startpagina van Verkenner

Als je Verkenner opent, zie je boven in het navigatievenster (maak dit desnoods zichtbaar via Weergeven / Weergeven) standaard het item Thuis. Dit is je startpagina, met rechts dynamische onderdelen als Snelle toegang, Favorieten en Recente. Via het contextmenu kun je mappen vastmaken of losmaken aan het menu Snelle toegang. Bestanden kun je via vergelijkbare opties toevoegen aan of juist verwijderen uit de favorieten. Op deze manier zijn veelgebruikte mappen en bestanden sneller toegankelijk.

Onder Recente vind je de twintig meest recent (lokaal) geopende of bewerkte bestanden. Is dit lijstje leeg, schakel de functie in via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Startmenu en schakel de optie Recent geopende items weergeven in Start, Jumplists en de Verkenner in. In Windows 11 versie 24H2 komt hier Gedeeld bij, voor bestanden die via OneDrive, SharePoint of Teams met jou zijn gedeeld (vooropgesteld dat je met het juiste account bent aangemeld).

In Windows 11 fungeert het item Thuis in Verkenner als een soort startpagina.

Tip 6 De rubriek Galerie

Op de startpagina van Verkenner vind je in het navigatiedeelvenster, direct onder Thuis, de rubriek Galerie. Hier zie je een chronologisch overzicht met een scrolbare tijdsindeling van visuele media uit je persoonlijke mappen Afbeeldingen en Video’s, en uit je OneDrive (indien synchronisatie is ingeschakeld).

Je kunt ook zelf bepalen welke galerielocaties worden gebruikt. Klik bovenaan op Verzameling / Verzameling beheren om mappen te verwijderen of toe te voegen. Verschijnen media van bepaalde locaties niet, voeg deze dan toe aan de indexeringslocaties van de ingebouwde zoekfunctie (zie tip 8).

Leuk: de ingebouwde mediagalerie van Verkenner.

Tip 7 Compressie

In Windows kun je al langer bestanden en mappen archiveren naar een zip-bestand. Selecteer de items, klik met rechts op de selectie en kies Kopiëren naar / Gecomprimeerde (gezipte) map. Het zip-bestand neemt automatisch de naam over van het bestand waarop je het laatst hebt geklikt.

Om een zip-archief uit te pakken, selecteer je het bestand, kies je bovenaan Alles uitpakken en geef je een doellocatie op. Sinds Windows 11 versie 23H2 kun je op dezelfde manier ook archieven als tar en 7z uitpakken. Vanaf versie 24H2 is het mogelijk data direct vanuit het contextmenu Comprimeren in te pakken in de formaten zip, 7z en tar. Via de optie Aanvullende opties kun je hierbij ook compressiemethodes selecteren. Deze functie is mogelijk nog niet op alle 24H2-systemen beschikbaar.

Windows kan al langer met zip-bestanden overweg (andere formaten volgen binnenkort).

Tip 8 Zoekfunctie

Een bestandsbrowser bevat uiteraard een zoekfunctie. Zo kun je in Verkenner een map openen en rechts boven in de zoekbalk een deel van een bestandsnaam invoeren. Dit levert een lijst op van bestanden in de map, inclusief submappen.

Bij te veel zoekresultaten kun je booleaanse zoekoperatoren, jokertekens en filters gebruiken. Combineer zoektermen met operatoren als AND (beide aanwezig), OR (één of beide aanwezig) en NOT (niet aanwezig). Een XOR-operator (één aanwezig, maar niet beide) ontbreekt, maar kan via PowerShell worden uitgevoerd met deze opdracht:

Get-ChildItem -Path "<pad_naar_map>" -Recurse | Where-Object { ($_.Name -like "*<zoekterm1>*") -xor ($_.Name -like "*<zoekterm2>*") }

Via de optie Zoekopties bovenaan, kun je na het invoeren van een zoekterm allerlei filters instellen, zoals Gewijzigd op / Deze maand en Grootte / Heel groot. Hier kun je ook locaties en criteria kiezen, zoals Alle onderliggende mappen of Huidige map, al dan niet ook zoeken in de (leesbare) bestandsinhoud enzovoort.

Meerdere filters combineren is ook mogelijk en de zoekbalk toont telkens netjes de bijbehorende zoekinstructies (goed ter lering). Zoekopdrachten kun je voor snel hergebruik bewaren via de knop met drie puntjes, met de optie Vastmaken aan Snelle toegang.

Bij Zoekopties / Geïndexeerde locaties wijzigen bepaal je zelf welke bestandslocaties Windows moet indexeren, wat (veel) snellere zoekresultaten oplevert.

Zoeken is meer dan zomaar trefwoorden intikken. Filters maken het zoekproces veel efficiënter.

Tip 9 Alternatief bestandsbeheer

Hoewel Verkenner de standaard bestandsbrowser van Windows is, kun je daarnaast ook prima andere tools gebruiken. Gratis alternatieven zijn bijvoorbeeld het krachtige Multi Commander en het eenvoudigere Files, dat met een aanpasbare lay-out goed aansluit bij Windows 11.

Hier bekijken we kort Files. In het navigatiepaneel vind je naast Stations ook secties als Cloudstations (voor Google Drive en OneDrive), Netwerk, WSL, Vastgezet (voor vastgepinde mappen en bestanden) en Labels.

Met Labels kun je gekleurde labels toewijzen aan data, waarna deze automatisch in virtuele mappen verschijnen. Klik op het icoon naast een map of bestand om deze te veranderen in selectievakjes, wat meervoudige selectie vereenvoudigt. Het contextmenu biedt opties zoals Comprimeren (naar zip en 7z) en de optie Maak map met selectie. Ook hernoemen in bulk is mogelijk. Via het tandwielpictogram zet je de interface nog meer naar je hand.

Het programma Files is in diverse opzichten toch net iets beter dan Verkenner.

Tip 10 Schijfruimte

Verkenner geeft een beetje inzicht in de beschikbare schijfruimte, maar het is minder snel duidelijk waar de grootste bestanden zich bevinden. Hiervoor is een tool als TreeSize Free handiger. Deze tool toont in een boomstructuur welke mappen en bestanden de meeste ruimte innemen, inclusief hun percentage van de totale schijfruimte.

TreeSize Free integreert in Verkenner, zodat je vanuit het contextmenu via Scannen met Treesize Free eenvoudig een mappenscan start. Je kunt mappen direct sorteren op grootte en ook netwerkschijven worden ondersteund. De scanfunctie biedt binnen enkele seconden een overzicht, zelfs op grote schijven. Bestanden kunnen ook rechtstreeks vanuit de tool worden verwijderd, wat opruimen efficiënter maakt.

Deze schijf raakt al behoorlijk vol.

Is opruimen niet meer genoeg?

Dan biedt een extra schijf weer wat ademruimte

Tip 11 Speurneus

De geïntegreerde zoekfunctie van Windows ondersteunt weliswaar indexering, jokertekens, zoekfilters en booleaanse zoekoperatoren, maar veel gebruikers vinden deze niet zo gebruiksvriendelijk. De gratis versie van Listary is handiger en kan ook dienen als applicatielauncher.

Standaard zoekt Listary op alle lokale schijven (aanpasbaar in de Pro-versie, inclusief ondersteuning voor netwerkschijven). Standaardfilters als Folder, Bestand, Document, Picture, Video en Audio helpen je resultaten te verfijnen, en je kunt instellen hoe recent data mogen zijn gewijzigd.

Door tweemaal op de Ctrl-toets te drukken, verschijnt een balk waarin je een deel van een bestands- of programmanaam kunt invoeren om het direct te openen met een muisklik of sneltoets.

Via Opties, bereikbaar via het contextmenu van het programma-icoon, kun je extra functies toevoegen. Denk aan commando’s zoals cmd voor de Opdrachtprompt of aangepaste snelkoppelingen als kb <bestand> (opent het bestand in Kladblok). Hier stel je tevens tekstmacro’s in, zoals g <zoekterm> of w <zoekterm>, voor snelle zoekopdrachten in Google en Wikipedia.

Twee in één: een snelle zoekfunctie en een applicatielauncher.

Tip 12 Archivaris

Hoewel Windows 11 versie 24h2 ondersteuning biedt voor tar, zip en 7z, blijven de instelopties beperkt. Voor meer functionaliteit is 7-Zip een betere keuze.

Na installatie vind je de 7-Zip Manager in het startmenu. Hiermee kun je bestanden archiveren, testen en uitpakken, maar dankzij integratie met Verkenner kan dit ook direct vanuit het contextmenu. Hier zijn opties beschikbaar zoals Toevoegen aan <bestandsnaam>.7z of <bestandsnaam>.zip, Toevoegen aan archief en Inpakken en e-mailen. Bij de laatste twee kun je uitgebreide parameters instellen.

Je kiest bijvoorbeeld het archiefformaat (7z, zip, tar, wim enzovoort), compressieniveau en -grootte. Ook kun je een zelfuitpakkend SFX-archief maken (met exe-extensie) of het archief beveiligen met een wachtwoord. Daarnaast is het mogelijk grote archieven automatisch op te splitsen in instelbare, kleinere bestanden.

7-Zip richt zich duidelijk tot de veeleisende power-user.

Tip 13 Voorbeeldweergave

In het voorbeeldvenster in Verkenner (klik op Weergeven en selecteer Voorbeeldvenster) kun je miniaturen bekijken van veelgebruikte afbeeldingsformaten, de eerste frames van video’s en de inhoud van enkele tekst- en documentbestanden. QuickLook breidt deze functionaliteit aanzienlijk uit en werkt vergelijkbaar met de voorbeeldfunctie in macOS. Deze app is beschikbaar in de Microsoft Store.

Door simpelweg op de spatiebalk te drukken, zie je direct een (groot) voorbeeld van een bestand, zonder dat je een extra programma of Verkenner-venster hoeft te openen. QuickLook ondersteunt meer bestandstypen dan Verkenner, zoals jpg, png, (geanimeerde) gif, raw-afbeeldingen, pdf, Word-, PowerPoint- en Excel-bestanden, markdown, video en audio (inclusief ingebouwde afspeelmogelijkheden), code- en archiefbestanden.

Met één druk op de spatiebalk krijg je fraaie voorbeeldweergaven.

Tip 14 Eigenschappen aanpassen

Elke map en elk bestand heeft eigenschappen zoals een datum, en attributen zoals alleen lezen, verborgen en systeem(bestand). Hoewel je deze attributen kunt bekijken via de Opdrachtprompt, werkt dit veel eenvoudiger met het tooltje Attribute Changer via de optie shell extension.

Selecteer de gewenste data in Verkenner, open het contextmenu en kies Eigenschappen aanpassen. Op het tabblad Eigenschappen schakel je attributen naar wens in of uit, en pas je tegelijk de datum- en tijdnotaties aan (Gemaakt, Gewijzigd, Laatst geopend). Rechtsklikken op de velden geeft toegang tot extra opties. Zo kun je bijvoorbeeld de datum van een (foto)selectie in één keer met een bepaald aantal dagen aanpassen. Een simulatiemodus toont de wijzigingen vooraf.

Pas bijvoorbeeld de bestandsdatums aan.

Tip 15 Bulkacties

Als je vaak dezelfde acties op groepen bestanden uitvoert, bespaart DropIt je veel tijd. Hoewel de tool al wat ouder is, werkt hij nog uitstekend op Windows 11. Na installatie verschijnt een verplaatsbare knop op je bureaublad. Klik hier met rechts op en kies Profielen / Aanpassen. In het dialoogvenster kun je acties instellen.

Wil je bijvoorbeeld alle png-bestanden uit een map verplaatsen, geef het profiel dan een naam als PNG-verhuis. Selecteer vervolgens een pictogram via Zoeken en sla het profiel op. Kies het profiel, klik met rechts op het pictogram en ga naar Associaties. Klik op de plusknop, vul een naam in en stel bij Regels de waarde *.png in. Kies Verplaats bij Acties (DropIt ondersteunt meer dan twintig verschillende acties) en geef de Doelfolder op. Voeg een extra associatie toe voor andere bestanden: Regels: # (voor alle andere bestanden), Actie: Overslaan. Bewaar de associaties. Nu kun je een map met png-bestanden simpelweg naar de DropIt-knop slepen en bevestigen.

Bestandsoperaties in bulk gaan veel sneller met DropIt.

Tip 16 Menubeheer

Programma’s zoals 7-Zip en Attribute Changer voegen hun opties toe aan het contextmenu van Verkenner, maar met Filemenu Tools krijg je nog meer mogelijkheden. Na installatie verschijnt in het contextmenu de optie Filemenu Tools, waarmee je toegang hebt tot meer dan dertig functies.

Voorbeelden zijn Change Icon, Size of Folder, Send to Mail Recipient en Shred Files. Via Configure Filemenu Tools kun je het menu aanpassen door ongewenste items uit te schakelen en dit te bevestigen met de groene V-knop. Op de tabbladen Send To… menu en Commands of other applications kun je ook andere contextmenu-opties aanpassen, maar voor volledig beheer van het contextmenu is Context Menu Manager beter geschikt. Klik op de GitHub-pagina op Github Releases en download het recentste exe-bestand. In het menu Home kun je vrijwel alle contextmenu-opties van Verkenner beheren, ongewenste items uitschakelen en eigen items toevoegen via Create new menu item.

Stel het contextmenu van Verkenner helemaal in zoals jij dat wenst.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Van idee tot dia: AI regelt je hele presentatie
© Brian Jackson
Huis

Van idee tot dia: AI regelt je hele presentatie

Een boeiende diapresentatie maken is altijd wel een uitdaging, maar met AI hoef je daar echt niet meer over te piekeren. Van brainstorming en tekstopmaak tot inhoudsoptimalisatie, sprekernotities, voice-overs en diacreatie: AI kan het allemaal.

In dit artikel laten we zien hoe je met behulp van AI-tools een complete presentatie maakt:

  • Gebruik Copilot in PowerPoint om complete presentaties te genereren
  • Maak visueel aantrekkelijke presentaties met Gamma
  • Voeg interactieve quizzen of polls toe aan je presentatie via Mentimeter
  • Genereer afbeeldingen met Microsoft Designer en pas ze aan voor je dia’s
  • Zet tekst om naar ingesproken audio met Elevenlabs of verander een bestaande opname
  • Laat avatars je tekst inspreken en presenteer in videoformaat via Synthesia

Lees ook: Interactief, creatief en professioneel: haal meer uit je presentaties

Je hebt het vast al bedacht en geprobeerd: met AI-chatbots als ChatGPT, Bing Chat, Gemini, Claude en Grok kun je snel relevante antwoorden genereren die aansluiten bij je presentatieonderwerp. Maar er is meer mogelijk.

Je kunt bijvoorbeeld een schermafbeelding van een dia maken en deze uploaden naar een chatbot (bij ChatGPT via het paperclip- of plus-pictogram), met een prompt als ‘Genereer uitgebreid gesproken commentaar bij deze dia uit mijn powerpointpresentatie’. Nog handiger is het wellicht om je volledige pptx-bestand te uploaden en een gerichte prompt te gebruiken, zoals ‘Geef uitgebreid commentaar voor de spreker bij dia 6 over ontbossing en landgebruik’, ‘Vind op internet copyrightvrije afbeeldingen die goed passen bij dia 6’, of ‘Genereer een leuke cartoon die perfect aansluit bij dia 6’.

Er zijn natuurlijk nog andere nuttige vragen te bedenken, maar je zult wat moeten knippen en plakken om de bruikbare resultaten in je presentatie te verwerken. Daarom richten we ons vooral op AI-tools die iets nauwer samenwerken met presentatie(software), met de focus op PowerPoint.

Upload je presentatiebestand naar de AI-chatbot en vraag bijvoorbeeld om een passende afbeelding te genereren.

Copilot in PowerPoint

Gebruik je PowerPoint als onderdeel van een Microsoft 365-licentie, dan heb je aan Copilot een handige geïntegreerde AI-tool. Je kunt er als volgt mee aan de slag.

Start een nieuwe, lege PowerPoint-presentatie. Op het tabblad Start druk je in het Lint op de knop Copilot om het bijbehorende deelvenster te openen. Onderaan vind je de chatbalk voor het invoeren van prompts. Je kunt bijvoorbeeld iets vragen als ‘Creëer een voorstelling van acht dia’s rond klimaatopwarming, waarin zowel de oorzaken, gevolgen als remedies worden behandeld’. Dit levert wellicht al een (eerste) bruikbare presentatie op. Klik op het wereldbol-pictogram om Copilot internet te laten raadplegen voor je prompt. Je kunt om extra dia’s vragen, zoals ‘Voeg een extra dia toe na dia vier waarin je (geografische) relevante statistieken of tabellen opneemt die een en ander verduidelijken’. Een andere nuttige prompt is bijvoorbeeld ‘Genereer voor elke dia (uitgebreide) sprekernotities en voeg deze toe’. Deze verschijnen dan in het notitiegebied onderaan het ontwerpvenster en kunnen nog worden aangepast.

Met de ingebouwde functie Designer, op het tabblad Start, kun je snel een ander ontwerp selecteren voor een geselecteerde dia. Onderaan het Designer-deelvenster kun je op Meer ontwerpideeën zien klikken.

Deze presentatie werd in minder dan een minuut geheel door Copilot gegenereerd (met een beetje hulp van Designer).

Copilot-prompts

Wanneer je met de muisaanwijzer over een prompt gaat, verschijnt een pictogram om de prompt te bewaren. Bewaarde prompts kun je oproepen via het plusknopje op de chatbalk. Klik op Prompts weergeven en open Jouw prompts om de opgeslagen prompts snel te kunnen hergebruiken.

In de rubriek Microsoft-prompts vind je talrijke modelprompts, ingedeeld in categorieën als Maken, Vragen en Ontwerpen, en thematische secties zoals Marketing en IT.

Doe inspiratie op in de talrijke modelprompts van Microsoft.

 

Invoegtoepassing

Wil of kun je Copilot niet gebruiken in PowerPoint, dan is er een goed alternatief in de vorm van een invoegtoepassing: ChatGPT for PowerPoint. Na installatie verschijnt deze als een knop op het tabblad Start.

De tool werkt in PowerPoint 2016 en later, evenals in Office Online. De gratis versie is beperkt tot maximaal zeven dia’s voor vijf presentaties. Je beschrijft de gewenste presentatie, eventueel op basis van een geüpload bestand. Via Advanced Options kun je de mate van detail instellen en kiezen uit beeldbronnen (Unsplash of Pexels).

Na een beknopt dia-overzicht kies je een grafisch thema, waarna de presentatie wordt gegenereerd. De betaalde versies (vanaf 6 dollar per maand) heffen een aantal beperkingen op.

ChatGPT laat zich ook in PowerPoint integreren (ongeveer zoals Copilot).

Gamma: instellingen

Copilot is een handige tool voor het genereren van diapresentaties, maar vereist een Microsoft 365-licentie. Er zijn gelukkig alternatieven, zoals ChatGPT for PowerPoint (zie het kader ‘Invoegtoepassing’) en Gamma, dat gratis beschikbaar is, weliswaar met beperkingen.

Na aanmelding en een korte profilering kun je aan de slag. Je hebt drie startopties: Tekst plakken (om vanuit aantekeningen of andere informatie een presentatie te maken), Genereren (op basis van je prompt), en Bestand of URL importeren (om een bestaande presentatie te optimaliseren). We gaan hier uit van Genereren.

Geef aan dat het om een presentatie gaat, bepaal het aantal kaarten oftewel dia’s, met een maximum van tien in de gratis versie, en selecteer de taal. Vul je prompt in en bevestig met Overzicht genereren om een tekstueel dia-overzicht te krijgen. Je kunt direct een thema kiezen (klik ook op Meer bekijken) en bepalen hoeveel tekst er gemiddeld op de dia’s moet staan. Daarnaast kun je aangeven welke bronnen de tool mag gebruiken voor beelden, zoals Automatisch, AI-beelden (via een instelbare beeldgenerator) of Stockfoto’s (van Unsplash).

Beschrijf het onderwerp, geef het aantal dia’s op en kies een geschikt thema.

Gamma: bewerkingen

Klik na je selecties op Genereren om de eigenlijke diavoorstelling te maken, bijvoorbeeld in filmstripweergave.

Vanuit je Gamma-dashboard kun je de gegenereerde dia’s op verschillende manieren bewerken. Wanneer je met de muisaanwijzer over een dia gaat, verschijnen knoppen voor het toevoegen van notities en het aanpassen van de stijl, zoals een andere accent- of achtergrondafbeelding, kleur en breedte. Via Bewerken met AI kun je de tekst langer of korter maken, opsplitsen, corrigeren, vereenvoudigen of vertalen.

Aan de rechterzijde biedt een knoppenbalk opties om elementen toe te voegen, zoals afbeeldingen, video’s, grafieken, diagrammen, formulieren en knoppen. Ook kun je een link naar een geüpload bestand insluiten. Basisblokken zoals tekst, tabellen, lijsten en interactieve knoppen kunnen worden toegevoegd en aangepast.

Ben je klaar, klik dan rechtsboven op de Deel-knop. Op het tabblad Deel kun je een link naar je online presentatie kopiëren (die ziet er als volgt uit: https://gamma.app/docs/<naam-code>). Op het tabblad Samenwerken voeg je e-mails van anderen toe zodat zij de presentatie eventueel verder kunnen optimaliseren. Je kunt je presentatie ook naar een website laten omzetten, gratis op het domein gamma.site.

Via Exporteer kun je de presentatie downloaden, onder meer als pdf of PowerPoint. In de gratis versie verschijnt een reclameknop rechtsonder de dia’s. Je kunt deze in PowerPoint desgewenst verwijderen via Beeld / Diamodel. Selecteer het knopje in de bovenste dia, verwijder het met de Delete-knop en herhaal dit voor de andere dia’s. Klik vervolgens op Modelweergave sluiten.

Je kunt je presentatie in Gamma online bewerken, maar ook (als pptx) downloaden.

GPT’s

Webapplicaties als Gamma en vele andere kun je vaak ook op een alternatieve manier benaderen, namelijk via ChatGPT. Na je gratis aanmelding klik je op GPT’s onderzoeken. Zo’n GPT is een AI-model dat voor specifieke taken is geoptimaliseerd. Voer hier een trefwoord, zoals presentations, in de zoekbalk in. De term presentaties kan ook, maar weet dat Nederlandstalige termen vaak naar andere tools leiden. Eventueel klik je op Meer zien. Je krijgt nu een overzicht van AI-tools waarmee je in veel gevallen presentaties kunt genereren op basis van prompts. Bij de meeste moet je toestemming geven om via een connector verbinding te maken, meestal in de vorm van een webapplicatie. Een mogelijke kwaliteitsindicatie is het aantal gebruikers. In de top drie bijvoorbeeld vonden wij Slide Maker, GammaAI en CanvaAI.

Houd er rekening mee dat de meeste diensten een beperkte gratis versie aanbieden en dat je voor extra opties moet betalen.

Interactie: Mentimeter

Een AI-tool als Gamma is handig voor het snel genereren en bewerken van presentaties, maar voor interactieve presentaties is Mentimeter beter geschikt. Je kunt deze tool gratis gebruiken tot vijftig deelnemers per maand. Alle vraagtypes zijn beschikbaar en je kunt per presentatie een onbeperkt aantal vragen toevoegen.

Ga naar Mentimeter en creëer een account, bijvoorbeeld via Google. Na enkele profileringsvragen kun je aan de slag. Op je dashboard kun je via New Menti een quiz of enquête maken, of Start with AI gebruiken en een beschrijving invoeren, zoals ‘Creëer een Nederlandstalige quiz met vijf vragen over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering.’ Kies vervolgens een kleurencombinatie en even later is je quiz met interactieve dia’s klaar.

Je kunt de inhoud en vormgeving nog aanpassen. Wanneer je klaar bent, klik je op Share en voeg je de bijbehorende link of QR-code toe aan je presentatie. Zodra alle deelnemers zich via www.menti.com met de juiste code hebben aangemeld, start je de quiz met Present en stuur je deze verder aan.

Voor een betere integratie met je presentatie kun je in PowerPoint naar Start / Invoegtoepassingen gaan, Mentimeter voor PowerPoint selecteren en je quiz of poll direct in je presentatie laden.

Je quiz-ontwerp in Mentimeter en het mobiele scherm van een deelnemer.

Visuals

Ben je op zoek naar leuke afbeeldingen, dan kun je ChatGPT met Dall-E gebruiken, maar voor creatieve visuals is Microsoft Designer vaak beter geschikt. Je hebt hiervoor een Microsoft-account nodig, bij voorkeur met een 365-abonnement voor extra maandelijkse tegoeden. Op https://account.microsoft.com kun je het saldo hiervan controleren.

Meld je aan bij https://designer.microsoft.com, klik op Maken met AI en scrol door het visuele aanbod. Categorieën als Afbeeldingen, Pictogrammen en Achtergronden lijken ons het meest geschikt voor diapresentaties. Selecteer een categorie, kies indien nodig een formaat zoals Breed (1792 x 1024) en voer een gedetailleerde prompt in. Bevestig met Genereren.

Je krijgt vier resultaten waaruit je kunt kiezen. Download de gewenste afbeelding in jpeg-formaat via het pijlknopje en importeer deze in PowerPoint. Wil je de afbeelding als achtergrond gebruiken, dan klik je er met rechts erop en kies je Naar achtergrond. Via het tabblad Afbeeldingsindeling kun je de doorzichtigheid aanpassen.

Voor een opvallende openingsdia kies je in Microsoft Designer Volledig nieuw ontwerp en daarna PowerPoint cover. Je kunt een sjabloon selecteren, tekst en visuals toevoegen en meerdere ontwerpen maken. Deze kun je als afzonderlijke afbeeldingen of als pdf downloaden.

Designer weet vast enkele leuke visuals voor je presentatie uit zijn AI-hoed te toveren.

Audio

Een handige dienst om tekst naar spraak om te zetten is Elevenlabs. Maak eerst een account aan en kies Text to Speech. Plak of typ je tekst (tot 10.000 tekens in de gratis versie) en selecteer bij Settings een stem die ook in het Nederlands goed klinkt. Verder kun je hier ook het AI-model en enkele parameters instellen, zoals Speed en Stability. Klik vervolgens op Generate om de audio te beluisteren. Je kunt deze daarna downloaden als mp3-bestand.

Heb je al een eigen stemopname, dan kun je deze via de rubriek Voice Changer uploaden of je maakt hier zelf een opname via Record audio. Daarna kun je hiervoor een alternatieve stem kiezen en ook deze aangepaste opname kun je downloaden.

Ook leuk: via Sound Effects kun je op basis van je eigen prompts allerlei geluidseffecten laten genereren. Ook deze kun je weer als mp3 downloaden.

Alle audiobestanden kun je natuurlijk eenvoudig in je diapresentatie importeren en gebruiken. In PowerPoint bijvoorbeeld doe je dit via Invoegen / Audio / Audio op mijn pc.

Je kunt tekst eenvoudig naar een ingesproken opname laten omzetten.

Video

Je kunt nog een stap verdergaan en eigen tekst (bestanden) niet alleen naar gesproken tekst laten omzetten, maar ze ook door geanimeerde avatars of personages gesynchroniseerd laten uitspreken en vervolgens in je diapresentatie opnemen.

Een goede oplossing hiervoor is Synthesia (gratis met beperkingen). Meld je bij deze dienst aan en open bijvoorbeeld de rubriek Video. Kies Videos en klik rechtsboven op New video. Selecteer een sjabloon of kies Start from blank of Import PowerPoint. Bij dit laatste kun je per dia bepalen welke tekst door welke stem (ook in het Nederlands) wordt ingesproken, waarna een video van de presentaties met voice-overs wordt gecreëerd. Kies je Start from blank, dan maak je zelf scènes waarin je een zelfgekozen avatar jouw tekstscripts laat uitspreken. Ook dit is naar video om te zetten. In de gratis versie kun je van je video een link of embedcode genereren en delen. Downloaden als mp4 kan alleen in de betaalde versie.

Je eigen scripts, uitgesproken door een zelfgekozen avatar.

▼ Volgende artikel
Altijd weten waar je kind is? Skechers komt met AirTag-schoenen
© Skechers
Huis

Altijd weten waar je kind is? Skechers komt met AirTag-schoenen

Schoenenmerk Skechers heeft een nieuwe lijn kinderschoenen uitgebracht: Find My Skechers. Ouders kunnen in een verborgen vakje in de hak onder de binnenzool een AirTag plaatsen, waardoor ze altijd weten waar hun kind is. Handig of betutteling? De meningen zijn verdeeld.

Het idee is simpel: verstop een Apple AirTag in de zool van je kinderschoen en volg hem via de Zoek mijn-app op je telefoon. In de nieuwe kindersneakers van Skechers zit een speciaal vakje onder de binnenzool waarin een AirTag past. Aan de buitenkant zie je hier niets van en degene die de schoenen aan heeft, voelt er ook niets van. Dat vakje sluit met een klepje dat je moet vastschroeven. De AirTag kan dus niet losraken of er makkelijk uitgehaald worden.

De schoenen zijn ontworpen voor kinderen van ongeveer 1 tot 10 jaar en zijn verkrijgbaar in maat 21 tot en met 37. In de Nederlandse winkels zijn op dit moment vier uitvoeringen te koop; Amerikaanse ouders kunnen al kiezen uit elf varianten.

Watch on YouTube

Gemoedsrust of overbezorgdheid?

Het gaat om gemoedsrust, zegt Skechers zelf. En daar is iets voor te zeggen: in drukke omgevingen zoals een pretpark, strand of winkelcentrum, is het een geruststellend idee dat je – als het nodig is – snel kunt zien waar je kind is.

 Maar vanaf welke leeftijd zou je dat dan moeten doen? Of tot welke leeftijd? Je kunt je bijvoorbeeld afvragen waarom je een tracker in de schoenen van een peuter zou stoppen. Weinig ouders zullen een kind van die leeftijd in zijn eentje laten buitenspelen, zonder zelf een oogje in het zeil te houden.

Aan de andere kant van het spectrum zitten de oudere kinderen. Prepubers van 9 of 10 jaar – en soms zelfs jonger – zijn vaak verrassend goed thuis in technologie, soms zelfs beter dan hun ouders. De kans is groot dat ze doorhebben dat hun nieuwe schoenen óók bedoeld zijn om hen in de gaten te houden. Zeker als ze al een smartphone hebben, want daarop krijgen ze meldingen als er een onbekende AirTag in de buurt is. Dat kan ervoor zorgen dat ze de schoenen juist niet meer willen dragen, of ze bewust uitdoen omdat ze geen zin hebben in ouders die altijd en overal maar weten waar ze zijn.

Een uitkomst voor slordige kinderen

Waar alle critici het wel over eens zijn: de functie is een uitkomst voor slordige kinderen. Schoenen kwijtgeraakt – op school, tijdens een logeerpartijtje of gewoon ergens in huis ("Mam, ik kan mijn schoenen niet vinden!")? Dan zijn ze zo teruggevonden.

Zo werkt een Apple AirTag

Een Apple AirTag is een kleine, ronde tracker dat je makkelijk ergens in verstopt – bijvoorbeeld in de zool van een kinderschoen. Via de Zoek mijn-app op je iPhone zie je waar de AirTag is. De locatie wordt bepaald via het netwerk van Apple-apparaten: zodra een willekeurige iPhone in de buurt komt, stuurt die (anoniem) de locatie naar jouw app.

Zo koppel je de AirTag:

  1. Houd de AirTag vlak bij je iPhone.
  2. Tik op de melding die verschijnt.
  3. Geef de AirTag een naam, bijvoorbeeld 'linkerschoen'.
  4. Klaar – je ziet de locatie nu in de Zoek mijn-app.

Let op: voor een goede werking moeten zowel bluetooth als locatieservices aanstaan op je iPhone. Ook moet de Zoek mijn-functie geactiveerd zijn in je Apple ID-instellingen.