ID.nl logo
Overstappen op Linux - Deel 5: Linux in je thuisnetwerk
© Reshift Digital
Huis

Overstappen op Linux - Deel 5: Linux in je thuisnetwerk

Intussen, als je onze vorige delen hebt gevolgd, draai je Linux Mint 17.3 met allerlei programma’s. Maar je Linux-pc is uiteraard geen geïsoleerd systeem: het maakt deel uit van je thuisnetwerk met een NAS, Windows-computers, Macs en misschien nog andere Linux-pc’s. Hoe deel je bestanden of printers in je netwerk? En hoe maak je gebruik van mediastreaming met DLNA?

Eerdere delen teruglezen?

In deel 1 troffen we voorbereidingen om met Linux Mint aan de slag te gaan. Deel 2 behandelde het installeren van Mint, terwijl we in deel 3 echt aan de slag gingen. Deel 4 ging over het installeren en beheren van software. In dit deel integreren we je Linux-pc in je thuisnetwerk.

Tip 01: Windows-shares

Als je via een Windows-pc bestanden op het netwerk deelt, krijg je daartoe eenvoudig toegang in Linux Mint. Open de bestandsbeheerder Nemo en klik links op Netwerk. Je krijgt daar je Windows-netwerk te zien met alle pc’s die er mappen delen. Klik op de juiste pc en dan op een gedeelde map. Als de map zo geconfigureerd is dat iedereen toegang krijgt, zie je onmiddellijk de inhoud. In het andere geval krijg je de vraag om je gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Lees ook:Zo leg je het beste thuisnetwerk aan.

Standaard onthoudt Linux Mint je wachtwoord totdat je je Linux-sessie afmeldt. Indien gewenst laat je je wachtwoord onmiddellijk vergeten of juist voor altijd onthouden. Nadat je op Verbinden geklikt hebt, krijg je de inhoud van de map te zien. Afhankelijk van de rechten die jij op de map hebt, kun je alleen bestanden lezen of kun je ze ook veranderen en verwijderen. Als Nemo je Windows-pc niet vindt, klik dan in het menu Bestand op Verbinding maken met server. Kies daar als type Gedeelde Windowsmap, voer bij Server het IP-adres van de computer in en bij Gedeelde map eventueel de naam van de map. Vul dan de domeinnaam (zoals WORKGROUP) in, je gebruikersnaam en wachtwoord en klik op Verbinden.

Tip 02: Deel Linux-mappen

Hoe meer je met je Linux Mint-systeem werkt, hoe vaker je op de Windows-pc’s in huis ook bij de bestanden op je Linux-pc wilt. Gelukkig is het ook eenvoudig om je Linux-bestanden in je Windows-netwerk te delen. Navigeer daarvoor in Nemo naar de map die je wilt delen, rechtsklik erop en kies Sharing Options. Vink Share this folder aan en verander eventueel de naam waaronder de gedeelde map zichtbaar is. Standaard heeft alleen iemand met een account op je Linux-pc toegang tot de gedeelde map.

Door de gasttoegang in te schakelen, deel je de map met iedereen, maar dan als alleen-lezen. Klik tot slot op Create Share om de map met de ingestelde configuratie te delen. Als je geen gasttoegang gebruikt, voeg dan de eerste keer nog je gebruiker toe aan Samba. Open daarvoor het programma Terminalvenster en voer daarin de opdracht sudo smbpasswd -a gebruikersnaam uit. Gebruik daarbij je Linux-gebruikersnaam en geef een wachtwoord op (dat mag anders zijn dan je Linux-wachtwoord). Via de Windows-computers in je thuisnetwerk zie je nu de Linux-pc nu in het netwerk, en kun je bij de gedeelde map als je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord opgeeft.

Tip 03: Printer benaderen

Als je in Windows je printer op je netwerk deelt (in het tabblad Delen van de eigenschappen van de printer), is die printer ook eenvoudig in Linux Mint beschikbaar. Normaliter volstaat het om in het programma Afdrukbeheer op Toevoegen te klikken en dan op Netwerkprinter. Linux Mint begint dan te zoeken en vindt normaal gesproken je printer, als die correct is gedeeld. Selecteer de printer en configureer het apparaat daarna zoals elke andere printer (zie ook deel 2 van deze reeks over Linux Mint).

Op dezelfde manier voeg je een netwerkprinter toe die rechtstreeks op je netwerk is aangesloten. Indien Linux Mint je netwerkprinter niet vindt, voer dan in het Afdrukbeheer rechtstreeks de uri van de printer in en probeer of Linux Mint op die manier wel toegang krijgt. Kijk in de handleiding van je printer met welke protocollen je printer werkt en hoe die uri eruitziet. Het IP-adres van je printer krijg je doorgaans te zien als je met een knop op de printer een testpagina afdrukt. Vindt Linux Mint je door Windows gedeelde printer niet, kies dan voor Windowsprinter via SAMBA en vul bovenaan het netwerkpad van de printer in of selecteer de printer met een druk op Bladeren.

Als je een printer op je Linux-pc hebt aangesloten, deel je die eenvoudig met je netwerk.

-

Tip 04: Printer delen

Als je een printer op je Linux-pc hebt aangesloten, deel je die ook eenvoudig met andere apparaten in je netwerk, zoals je Windows-pc. Open daarvoor Afdrukbeheer, rechtsklik op de printer die je wilt delen en vink Gedeeld aan. Je krijgt nu een waarschuwing dat de printer nog niet beschikbaar is voordat je in de serverinstellingen de optie inschakelt die printers deelt. Klik dus in het Afdrukbeheer in het menu Server op Instellingen en vink Gedeelde printers verbonden met dit systeem publiceren aan. Afdrukken vanaf het internet toestaan schakel je maar beter niet in, want zo open je de deur voor misbruik. Ook Beheer op afstand toestaan laat je om dezelfde reden het best uitgeschakeld. Als alles goed gaat, is de printer nu zichtbaar in het Windows-netwerk. Dubbelklik erop in Verkenner, waarna Windows vraagt om een stuurprogramma toe te voegen. Kies de juiste fabrikant en het juiste model of een gelijkaardig model. Vanaf nu is de printer in alle Windows-programma’s beschikbaar, zolang je Linux-pc aan staat.

©PXimport

Veilig delen

Alles in dit artikel gaat om het delen van bestanden, printers, media en zelfs de volledige computer. We gaan ervan uit dat je dit alleen in je thuisnetwerk doet. Let op dat je niet per ongeluk zaken deelt op onbetrouwbare netwerken, zoals wanneer je met je laptop met een openbaar netwerk verbindt. Controleer voordat je je in een onbetrouwbare omgeving begeeft of je nog persoonlijke zaken deelt.

Tip 05: Stream uit Windows

Heb je mediabestanden op je Windows-pc of je NAS staan, dan kun je die beter streamen binnen je netwerk dan ze alleen delen via bestandsdeling. Een bekend protocol voor het streamen van mediabestanden is DLNA (Digital Living Network Alliance). Zoek in de instellingen van je NAS of je er een DLNA Media Server kunt activeren. Windows 10 heeft ook een DLNA Media Server ingebouwd. Open het Configuratiescherm en zoek in het zoekveld rechtsboven op stream. Klik dan onder Netwerkcentrum op Opties voor mediastreaming.

Schakel in het volgende venster, dat overigens nergens de term DLNA vermeldt, mediastreaming in. Kies een naam voor je mediabibliotheek en klik op Volgende. De bestanden die in je bibliotheken Video’s, Muziek en Afbeeldingen staan, zijn nu beschikbaar voor DLNA-clients in je netwerk. Uiteraard kun je ook een andere DLNA-server installeren binnen Windows, bijvoorbeeld als je geavanceerde mogelijkheden zoals transcoding nodig hebt. Met welke server je ook werkt, op je Linux-pc krijg je toegang met elke DLNA-client, bijvoorbeeld het programma Kodi (dat in Linux Mint 17.3 nog de oude naam XBMC heeft). Om video’s te streamen, klik je in het hoofdscherm van Kodi/XBMC op Video’s, dan op Bestanden en op Toevoegen video’s. Klik op Bladeren, kies als protocol UPnP Devices en voeg de juiste bron toe.

©PXimport

Mediabestanden kun je beter streamen dan delen binnen je thuisnetwerk

-

Tip 06: Stream uit Linux

Linux Mint heeft standaard geen DLNA-server ingebouwd, dus die moet je eerst nog installeren. Een interessant programma daarvoor is PS3 Media Server. Dat is ooit begonnen als programma om media van je computer naar een PlayStation 3 te streamen via DLNA, maar heeft ondertussen een uitgebreider ondersteuning van clients. Helaas is de ontwikkeling van PS3 Media Server stopgezet. Er is een fork ontstaan, Universal Media Server, maar die zit nog niet in de standaardrepository’s van Linux Mint en moet je dus handmatig installeren. Installeer eerst het pakket mediainfo. Download daarna de Linux-versie van Universal Media Server voor Java 7 en open het tgz-bestand met Archiefbeheer. Pak de bestanden uit, open de map, dubbelklik op het bestand UMS.sh en kies Uitvoeren in Terminalvenster om het programma te starten. Volg de configuratiewizard en open daarna de webinterface op http://localhost:9001. Open dan op je Windows-pc een DLNA-client. Dat kan Kodi zijn, maar ook het al ingebouwde Windows Media Player. Je gedeelde media zijn daarin zichtbaar onder de naam Universal Media Server.

Tip 07: Windows op afstand

Ben je op je Linux-pc aan het werk en komt het weleens voor dat je programma’s op je Windows-pc wilt uitvoeren? Met wat voorwerk is dat prima mogelijk. Schakel daarvoor eerst externe toegang in Windows in. In de Pro- en Enterprise-versies kan dat in het Configuratiescherm door op Systeem en beveiliging / Systeem / Externe toegang toestaan te klikken en bij Extern bureaublad de externe verbindingen toe te staan. Andere versies van Windows bieden die optie niet. Installeer dan bijvoorbeeld Remote Desktop Host, dat een maand lang gratis te gebruiken is (daarna 11,90 euro voor een pc), en herstart je computer. Start daarna Remote Desktop Host.

Op je Linux-pc installeer je de pakketten remmina en remmina-plugin-rdp. Start het programma Remmina, maak een nieuwe verbinding aan door op het plusicoontje te klikken en geef de verbinding een naam. Voer het IP-adres van je Windows-pc bij server in en geef de gebruikersnaam en het wachtwoord van je Windows-gebruiker op. Klik tot slot op Verbinden. Je krijgt nu je Windows-bureaublad in een venster te zien, dat je ook in schermvullende modus kunt gebruiken. Let overigens op: het is niet mogelijk om tegelijk op je Windows-pc fysiek ingelogd te zijn en op je Linux-pc je Windows-bureaublad te gebruiken.

Hoewel je ook software zoals TeamViewer kunt gebruiken, kiezen we hier niet voor deze route. Remote Desktop Host en Remmina maken gebruik van het Remote Desktop Protocol (RDP) van Microsoft. Daardoor kun je eenvoudig andere server- of clientsoftware kiezen als je speciale eisen hebt, zolang ze maar RDP ondersteunen.

©PXimport

Je krijgt nu je Windows-bureaublad te zien, dat je ook in schermvullende modus kunt gebruiken

-

Tip 08: Linux-pc op afstand

Ook andersom is mogelijk: op je Windows-pc het bureaublad van je Linux-pc oproepen. Open daarvoor eerst in de voorkeuren van Linux Mint het onderdeel Werkomgeving delen. Vink Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te bekijken aan, evenals Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te besturen. Standaard moet je altijd eerst toestemming geven op je Linux-pc, maar wil jij ook met je Linux-pc kunnen verbinden wanneer je er niet in de buurt bent om op OK te klikken, dan vink je die optie uit. Vink dan wel De gebruiker vragen om een wachtwoord in te voeren aan en stel erachter een wachtwoord in.

Tot slot voer je in een Terminalvenster nog de volgende opdracht in: gsettings set org.gnome.Vino require-encryption false. We moeten encryptie helaas uitschakelen, omdat de verbinding anders niet werkt. Gebruik dit dus alleen op een betrouwbaar netwerk! Herstart Cinnamon met Alt+F2, druk op R en Enter. Onder Windows heb je dan nog een VNC-client nodig. We gebruiken daarvoor TightVNC. Download de juiste versie (64- of 32bit) en voer het installatieprogramma uit. Kies bij het installatietype Custom en vink TightVNC Server uit omdat we alleen de client nodig hebben. Start daarna het programma TightVNC Viewer, voer het IP-adres van je Linux-pc in en klik op Connect. Voer indien nodig het ingestelde wachtwoord in.

©PXimport

Eerdere delen teruglezen?

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!