ID.nl logo
Ontdek de kracht van Google Contacten
© Kannapat - stock.adobe.com
Huis

Ontdek de kracht van Google Contacten

We denken bij Google Contacten al snel aan het adresboekje van Gmail. Dat is een zware onderschatting. Deze slimme app is veel meer dan dat. Google Contacten is een volwaardige en gebruiksvriendelijke contactmanager. Je kunt de app ook nog eens als hulp inzetten bij alle andere apps van Google, zoals Agenda, Gmail, Drive en Maps.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je Googles app Contacten effectief kunt inzetten:

  • Dubbele contacten samenvoegen
  • Labels toevoegen voor een slimme organisatie
  • Bestanden versturen via Google Drive aan een gelabelde groep
  • Navigeren met Google Maps naar een contactpersoon
  • Contacten verbergen

Goed om te weten: Is je Google-opslag alweer vol? Zo creëer je weer ruimte

Waarschijnlijk gebruik je op je computer, smartphone en tablet verschillende applicaties om de gegevens van je contactpersonen bij te houden. Dat kan een stuk eenvoudiger. Met Google Contacten beheer je namelijk alle namen, e-mailadressen en telefoonnummers op een centrale plek. Vanaf daar worden de gegevens met al je apparaten gesynchroniseerd én beveiligd met één online back-up. Raak je ooit een apparaat kwijt, dan log je in met je Google-account en je hebt alle informatie weer terug. Google Contacten is meer dan een digitale contactenlijst. Het is een gebruiksvriendelijke contactmanager. Je kunt er razendsnel verzendlijsten mee maken in Gmail. Je hebt in een mum van tijd bestanden op Google Drive gedeeld met een groep. En met één muisklik nodig je mensen uit voor een meeting. 

Snel beginnen

Google Contacten is beschikbaar voor meerdere platformen, zoals Android, iOS en Windows. De app heeft ook een webversie. Daarmee heb je als gebruiker overal toegang tot je contacten via een webbrowser. Open een webbrowser, bijvoorbeeld Chrome, en surf naar https://contacts.google.com.

Je kunt vanuit de Google-zoekmachine ook rechtsboven op de knop met de negen puntjes klikken. Daarmee verschijnt een venster met Google-apps, waaronder Contactpersonen. Veel mensen weten niet dat je de volgorde van de apps in dit venster kunt wijzigen. Dit doe je door simpelweg de Google-apps te verslepen. Wil je dat de app Contactpersonen niet ergens onder in het keuzemenu staat? Sleep die app dan gewoon naar boven.

Heb je Google Contacten regelmatig nodig? Sleep de app naar boven.

Importeren

Waarschijnlijk heb je al veel contacten opgenomen in Outlook, iCloud of een andere toepassing. Je kunt deze in enkele stappen overzetten naar Google Contacten. Exporteer hiervoor eerst het adresboek naar een csv-bestand. Klik daarna in de linkerkolom van Google Contacten op Importeren. Een pop-up vraagt je nu om het csv- of vCard-bestand te selecteren. Navigeer naar de locatie waar dit bestand staat. Selecteer het bestand en klik nogmaals op Importeren.

In de pop-up kun je overigens al een label toekennen aan de bestanden die je op dat moment importeert. Dat kan handig zijn. Heb je bijvoorbeeld een csv-bestand met 125 contactadressen van de kanoclub? Dan kun je al deze contacten alvast het label Kanoclub geven. Straks tonen we de geweldige mogelijkheden van deze labels.

Het is makkelijk om de contacten uit een csv-bestand te importeren.

Exporteren

Om contactgegevens met anderen te delen, selecteer je eerst de contacten die je wilt exporteren. Zet hiervoor een vinkje voor de naam en gebruik daarna de knop Meer acties. Dat is de knop rechtsboven met de drie verticale puntjes. Selecteer nu de opdracht Exporteren. Google Contacten vraagt of je alle contacten of alleen de geselecteerde contacten wilt exporteren. Je hebt ook de keuze tussen de csv- en de vCard-indeling.

We willen alleen de geselecteerde contacten exporteren.

Liever op de ouderwetse manier?

Schrijf de contactgegevens op in een adresboekje

Beheren

Google Contacten kan per account de gegevens van maximaal 25.000 contactpersonen beheren. Om een nieuwe contactpersoon toe te voegen, klik je op + Contact maken in de linkerbovenhoek. Van daaruit kun je een of meerdere contacten toevoegen. Vul de informatie in bij de diverse velden (onder meer voornaam, achternaam en e-mailadres) en klik op Opslaan.

Je kunt ook een foto of afbeelding bij het contact plaatsen. Als je een beetje naar onderen scrolt en op Meer tonen klikt, kun je belangrijke contactinformatie toevoegen, bijvoorbeeld iemands website. Heb je andere informatie die je bij je contactpersoon wilt plaatsen? Je kunt een zelfbedacht veld aanmaken. Vergeet niet te bevestigen met de blauwe knop Opslaan.

Het bewerken van een bestaand contact is net zo eenvoudig. Open de opgeslagen gegevens van de betreffende persoon en breng de nodige wijzigingen aan. Om een contact te verwijderen, selecteer je de naam. Klik daarna op de knop met de drie puntjes, daarmee komt de opdracht Verwijderen in beeld.

Je kunt bij elke contactpersoon de informatie toevoegen die belangrijk is om te weten.

Samenvoegen

Door de jaren heen heb je waarschijnlijk een groot aantal contacten verzameld. De kans is groot dat er dubbelingen in je lijst staan. Deze kun je in één keer opruimen. Je hoeft elk dubbel contact zelfs niet te openen om na te gaan of de gegevens kloppen. In Google Contacten klik je namelijk linksboven op Menu en daar kies je Samenvoegen en oplossen.

Hiermee opent Google Contacten een wizard die je eerst vertelt hoeveel mensen hij heeft gevonden met dubbele verwijzingen. Daarnaast komt de lijst met dubbele gegevens te staan. Je kunt het jezelf makkelijk maken en de knop Alles samenvoegen gebruiken. Alle informatie van beide contacten wordt dan gecombineerd onder de geselecteerde naam. Je kunt de dubbelingen ook afzonderlijk beoordelen en per naam beslissen of je ze wilt samenvoegen of niet.

Je kunt de gegevens van dubbele contacten in één keer samenvoegen, of eerst zelf even doornemen natuurlijk.

Labels maken

We hebben je al verteld dat je bij het importeren de gegevens al van een label kunt voorzien. Dit kun je uiteraard ook daarna doen in de contactenlijst. Door met labels te werken, spaar je enorm veel tijd uit. Labels groeperen je contacten, zodat je in Gmail, Agenda en zelfs in Drive via de labelnaam naar de volledige groep kunt verwijzen.

Het maken van deze labels gaat het eenvoudigst in de webversie van Google Contacten op je computer. Klik in het menu aan de linkerkant op de vervolgkeuzelijst Labels en kies Label maken. Typ de naam van dit nieuwe label, bijvoorbeeld Ontvangers nieuwsbrief. Nu is het eerste contactlabel klaar. Je kunt zoveel labels aanmaken als je wilt. Ze verschijnen allemaal in de linkerkolom. Daarna moet je nog aanduiden wie dit label krijgt.

Met het maken van labels groepeer je je contacten.

Alles organiseren?

Ook in de offline wereld komen labels van pas

Labelen

Je kunt contacten snel labelen door de namen te selecteren. Dit doe je door een vinkje bij de namen te plaatsen in de lijst Contactpersonen. Daarna sleep je de selectie op het bedoelde label in de linkerkolom. Dat werkt dus erg snel. Je kunt ook op een andere manier snel labelen. Selecteer hiervoor weer een aantal mensen in de lijst. Klik dan bovenaan op de knop Labels beheren (het pictogram van deze knop lijkt op een label). Hiermee verschijnen alle labels die je hebt gemaakt. Je kunt nu eenvoudig klikken op het label dat je nodig hebt. In hetzelfde menu klik je op Toepassen om te bevestigen. Ook als je een nieuw contact maakt, kun je een label selecteren. Dat doe je onder het vak waar je de foto toevoegt.

Sleep het label op de bedoelde contacten.

Filteren

Bij het onderdeel Labels in de linkerkolom lees je hoeveel contacten elk label heeft. Het is best mogelijk dat hetzelfde contact verschillende labels krijgt. Een persoon kan bijvoorbeeld tegelijk collega, familie en ontvanger van de nieuwsbrief zijn. Als je snel alleen de abonnees op de nieuwsbrief wilt zien, dan selecteer je in de linkerkolom het label Ontvangers nieuwsbrief. Als je iemand van de nieuwsbrieflijst wilt schrappen, dan open je eerst dit label. Daarna selecteer je de persoon en klik je op de drie puntjes achter zijn naam. Hierdoor zie je meteen welke labels deze persoon heeft. Verwijder daarna het vinkje bij het label dat weg moet.

Leota Dilliard is zowel een collega als een ontvanger van de nieuwsbrief.

Gmail

Doordat je contactlabels hebt gemaakt, is het nu ook heel eenvoudig om e-mails te verzenden naar alle contacten die hieraan zijn gekoppeld. Om dit te doen, typ je simpelweg de naam van het label in het Aan-veld van Gmail. Al bij het intikken van de beginletters van het label, komt Gmail met het voorstel om het bericht naar deze groep te sturen. Gmail vertelt je ook hoeveel contacten er aan dit label zijn gekoppeld. Google Contacten vult automatisch alle leden van het label toe aan het Aan-veld.

In Gmail tik je gewoon de naam van het contactlabel.

Google Drive

Hetzelfde gemak ervaar je ook als je met Google Drive werkt. Stel dat je hierin een map hebt klaargezet waarin bestanden zitten die je wilt delen met de abonnees van je nieuwsbrief. In dit voorbeeld hebben we deze map de naam Oefenbestanden gegeven. Klik met de rechtermuisknop op deze map en selecteer de opdracht Delen.

In het veld waar je noteert met wie je deze map wilt delen, typ je de naam van het label uit Google Contacten. Alle namen die zijn gekoppeld aan dit label, krijgen een e-mail met de link naar deze map. Dit bespaart je niet alleen veel werk, de lijst van mensen waarmee je deze bestanden deelt is ook altijd actueel. Als je gisteren nog mensen uit het label Ontvangers nieuwsbrief hebt verwijderd, dan hebben deze personen ook geen toegang meer tot de map Oefenbestanden in Google Drive.

Gebruik een label uit Google Contacten om bestanden in Google Drive te delen met deze groep mensen.

Toe aan een nieuwe smartphone?

Van Apple tot Xiaomi

Google Agenda

Ook in Google Agenda zijn de labels erg handig. We hebben bijvoorbeeld in Google Contacten twaalf personen gekoppeld aan het label Collega’s. Stel dat je deze groep wilt uitnodigen voor een vergadering of een Google Meet-videoconferentie. Dan typ je hiervoor in het vak Gasten toevoegen de naam van dit label. De contactpersonen die hierin staan, ontvangen automatisch de uitnodiging voor de meeting. Je moet alleen nog even aangeven of de gasten zelf nog anderen mogen uitnodigen en of ze de gastenlijst mogen bekijken.

Deze collega’s worden met één opdracht uitgenodigd voor een Google Meet-videoconferentie.

Tot dertig dagen terug Heb je tijdens het bijwerken van je contacten een fout gemaakt? Geen nood, want je kunt in Google Contacten de gegevens terugzetten naar elke status van de afgelopen dertig dagen. Klik op het tandwieltje in de rechterbovenhoek van het venster. Daar selecteer je Wijzigingen ongedaan maken. Het systeem vraagt naar welk tijdstip je wilt terugkeren. Je hebt de keuze tussen: tien minuten geleden, één uur geleden, gisteren, één week geleden of een aangepast tijdstip.

Je kunt je contacten terugzetten naar een punt in de afgelopen dertig dagen.

Google Maps

Als je de adresgegevens van je contacten zorgvuldig hebt ingevoerd in Google Contacten, dan vind je deze eenvoudig terug in Google Maps. Typ gewoon de naam van de persoon in het zoekvak van Maps. Daarmee worden automatisch de adresgegevens opgehaald. Hetzelfde geldt als je naar een zakelijke bijeenkomst gaat. Geef de naam van het contact op en Google Maps brengt je naar de juiste locatie. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je bent ingelogd met hetzelfde Google-account op Google Maps als op Google Contacten.

We hebben het adres niet ingevoerd, maar gewoon de naam van ons contact.

Laten opvallen

Naarmate je het werken met labels in de vingers krijgt, wordt de lijst met labels steeds langer. Het is daarom handig om de labels visueel verschillend te maken. Het is alleen niet mogelijk om verschillende kleuren te gebruiken. Je kunt wel symbolen en emoji toepassen.

Selecteer in de linkerkolom een label en klik op het potloodpictogram naast het label. Hierdoor opent de pop-up om het label een naam te geven. Plaats de muisaanwijzer achter de labelnaam die je hebt ingevuld. Daarna gebruik je op Windows de toetscombinatie Windows-toets+Punt. Dit brengt het emoji-keuzevenster in beeld. Op de Mac gebruik je Ctrl+Cmd+Spatiebalk, zodat Tekenweergave opent waar je een symbool of emoticon selecteert. Hierdoor gaat het label in de linkerkolom meer opvallen. Bovendien verschijnt het gekozen symbool ook in de contactlijst bij het label.

Gebruik symbolen en emoji om labels te laten opvallen.

Weergave

Om het leescomfort te verbeteren kun je de rijen verder uit elkaar zetten en de volgorde van de kolommen bepalen. Zorg dat de lijst met contactpersonen openstaat en klik dan op de knop met de drie verticale puntjes, deze vind je naast het pictogram voor afdrukken en die voor exporteren. We zeggen dit er uitdrukkelijk bij, omdat de knop met de drie puntjes ook op een andere plaats wordt gebruikt.

Wanneer je Weergavedichtheid selecteert, heb je de keuze tussen Gemakkelijk en Compact. De eerste instelling leest rustiger, de tweede toont meer contacten op hetzelfde scherm. Kies je Kolomvolgorde wijzigen, dan kun je de kolommen selecteren die worden getoond. Bovendien kun je de volgorde wijzigen waarin de kolommen in beeld komen. Dit doe je door ze hoger of lager in de rangorde te slepen.

Het is mogelijk om de kolomvolgorde aan te passen.

Verbergen

Er zijn verschillende redenen waarom je contacten wilt verbergen zonder ze echt te verwijderen. Misschien zijn er contacten waarvoor je meer discretie wilt. Of misschien wil je een onderscheid maken tussen de contacten die je vaak en minder vaak nodig hebt. Selecteer het contact of de contacten die je wilt verbergen. Klik weer op de knop met de drie puntjes. Daarmee kun je de opdracht Verbergen in contacten selecteren. De contacten verhuizen nu naar de map Andere contacten in de linkerkolom. Om een contact terug in de algemene lijst te zetten, selecteer je de persoon in de map Andere contacten en klik je op Contact opslaan.

Contacten kun je eenvoudig verbergen en in een andere map plaatsen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Beter typen, sneller klikken: met deze Windows-trucs bespaar je heel wat tijd!
© ID.nl
Huis

Beter typen, sneller klikken: met deze Windows-trucs bespaar je heel wat tijd!

Wie nog altijd met de muis door elk menu klikt of herhaaldelijk dezelfde tekst typt, verspilt ongemerkt uren per maand. Gelukkig heeft Windows een grote voorraad verborgen sneltoetsen, verfijnde muisinstellingen en gratis automatiseringstools. Daarmee voer je voortaan elke taak in een handomdraai uit.

Wat gaan we doen?

In dit artikel ontdek je hoe je sneller werkt in Windows zonder nieuwe software te installeren. Je leert navigeren zonder muis, bestanden en tekst razendsnel bewerken en vensters efficiënt ordenen. We laten zien hoe je muisinstellingen optimaliseert, RSI-klachten voorkomt en verborgen toetscombinaties benut. Door deze trucs in je dagelijkse routine op te nemen, win je ongemerkt uren per maand – en werk je comfortabeler dan ooit.

Lees ook: Productiever en creatiever: dit kan Copilot voor jou betekenen

De basis van sneller werken is leren navigeren zonder de muis te gebruiken. Begin bij de verkenner: druk op Windows-toets+E en de bestandsbeheerder springt open, ongeacht het programma waarin je zit. Wil je direct naar de adresbalk om een pad te typen, tik dan Ctrl+L. Zodra je de gewenste map hebt gekozen, open je het contextmenu met Shift+F10; dat bespaart de omweg via de rechtermuisknop.

Wisselen tussen geopende vensters gaat bliksemsnel met Alt+Tab. Houd de toetsen ingedrukt, schuif met de pijltoetsen naar het doelvenster en laat los. Werk je met veel identieke vensters, bijvoorbeeld meerdere Word-documenten? Roep deze numeriek op. Met Windows-toets+1 open of activeer je het eerste pictogram op de taakbalk. Met Windows-toets+2 doe je dat met het tweede enzovoort.

Wanneer je een bestand een andere naam wilt geven, selecteer dat dan en druk op F2 in plaats van langzaam te dubbelklikken. Herhaal je een opdracht, zoals het hernoemen van een reeks foto's, gebruik dan de functietoets telkens opnieuw als je door de lijst bladert.

Supersnelle tekst

Wie veel typt, verspilt vaak seconden aan muisgeklungel bij het selecteren van tekst. Laat dat verleden tijd worden door je selectiepaden met het toetsenbord aan te leren. Plaats de cursor aan het begin van een woord, houd Shift ingedrukt en druk op Ctrl+PijltjeRechts om in één keer het woord te selecteren. Je voegt extra woorden toe door de pijltjestoets opnieuw te gebruiken, of je kiest Ctrl+Shift+PijltjeOmlaag voor een complete alinea.

Wil je alles in een document markeren, dan blijft de toetscombinatie Ctrl+A onovertroffen. Na het selecteren is het knippen, kopiëren of plakken met respectievelijk Ctrl+X, Ctrl+C en Ctrl+V sneller dan welke contextmenu-optie dan ook. De toetscombinatie Ctrl+Shift+V wordt vaak vergeten. Hiermee plak je de tekst zonder opmaak in allerlei apps, zoals Edge, Teams en de nieuwe Notepad.

Heb je een fout gemaakt? Bekijk je aanpassingen met Ctrl+Z en herhaal een ongedaanmaking met Ctrl+Y.

Nog een kleine tijdwinst bij het tikken: gebruik Ctrl+Backspace om direct het vorige woord te wissen in plaats van letters. Door deze commando's in je spiergeheugen op te slaan, hoef je nooit naar de muis te grijpen.

Ook selecteren is een stuk makkelijker, sneller en ergonomisch beter verantwoord met het toetsenbord.

RSI deels te voorkomen

Repetitive Strain Injury (RSI) is een verzamelnaam voor klachten aan spieren, pezen en gewrichten die ontstaan door langdurig herhaalde bewegingen of een statische houding. Wie urenlang klikt en sleept met de muis, belast vooral pols, onderarm en schouder steeds op dezelfde manier. Dat kan leiden tot zeurende pijn, tintelingen of blijvend krachtverlies, als je niets verandert.

Gelukkig kun je die belasting verminderen door vaker slimme toetscombinaties te gebruiken. Daarmee wissel je de microbeweging van je muis af met kortere, preciezere handelingen op het toetsenbord. Zo verdeel je de belasting over meer spieren en voorkom je een verkrampte hand boven je muis.

Blijf daarnaast rechtop zitten, steun je onderarmen op het bureau en neem elke dertig minuten een micropauze: even opstaan, schouders losrollen, handen schudden. Kleine aanpassingen - ook in je softwaregewoonten - houden je handen en polsen gezond en je productiviteit hoog.

Snelle muisinstellingen

Traag cursorgedrag kost meer tijd dan je denkt, maar Windows laat je de muis tot op de millimeter finetunen. Open Start, typ Muisinstellingen en klik op Muisinstellingen bovenaan de resultaten. Gebruik vervolgens Aanvullende muisinstellingen om in het klassieke venster terecht te komen.

Onder het tabblad Aanwijzeropties verplaats je de schuif Selecteer een snelheid voor de aanwijzer naar rechts. Doe dit tot de cursor de volledige breedte van het scherm kan afleggen met een ontspannen polsbeweging van vijf centimeter. Schakel Precisie van de aanwijzer verbeteren uit. Deze versnelling remt of versnelt de cursor afhankelijk van je beweging en maakt precieze kliks minder voorspelbaar.

Ga daarna terug naar het hoofdvenster en activeer Inactieve vensters schuiven. Dankzij deze functie hoef je niet langer op een venster te klikken om het eerst te activeren. Je scrolt simpelweg met het wiel boven het gewenste venster en de inhoud schuift meteen.

Windows 11 biedt veel verschillende instellingen voor je muis, ook in het ietwat verouderde, aanvullende menu.

Vensters ordenen

Zoek je constant naar het juiste venster, dan is Snap Assist je geheime wapen. Druk op Windows-toets+PijltjeLinks of Windows-toets+PijltjeRechts om het huidige venster op de helft van het scherm te plaatsen. Windows toont als je je muis beweegt miniaturen van de resterende apps. Kies met de pijltjestoets of klik een keer om de andere helft op te vullen.

Combineer daarna Windows-toets+PijltjeOmhoog om het venster in een kwadrant te krijgen, ideaal voor drie of vier documenten naast elkaar. In Windows 11 verschijnt bij Windows-toets+Z een rastermenu. Druk direct het bijbehorende cijfer in om de positie te kiezen en je handen blijven op het toetsenbord.

Wil je alles opzij schuiven? Ga dan met de muis boven de taakbalk hangen en gebruik Windows-toets+D om het bureaublad te tonen. Herhaal de toetscombinatie om de vorige indeling terug te halen.

Voor grote projecten creëer je aparte werkomgevingen met Windows-toets+Ctrl+D. Wissel daarna via Windows-toets+Ctrl+PijltjeRechts of Windows-toets+Ctrl+PijltjeLinks. Sluit een desktop met Windows-toets+Ctrl+F4 zonder dat je programma's verliest. Met deze vensterdiscipline bespaar je tijd en voorkom je ruis.

Van secondewinst naar vrije uren

Het lijkt misschien weinig om één seconde te besparen met Ctrl+Backspace of een halve muisbeweging, maar vermenigvuldig die microtijden maar eens met je werkritme en de uitkomst verrast je. Een gemiddelde kantoorwerker wisselt dagelijks zo'n zeshonderd keer tussen vensters, selecteert honderdvijftig tekstfragmenten en opent vijftig bestanden. Met de beschreven toetsen win je ongeveer één seconde per vensterwisseling en evenveel per tekstselectie. Een hergeprogrammeerde middelste muisklik scheelt nog eens één seconde bij elk bestand.

Dat levert alles bij elkaar achthonderd seconden per dag op, wat neerkomt op dertien minuten. Werk je 220 dagen per jaar, dan win je dus bijna 49 uur, oftewel ruim zes volle werkdagen, zonder de inzet van extra software. Investeer je één uur in het aanleren van deze combinaties, dan heb je dat na krap vijf werkdagen alweer terugverdiend. De rest van het jaar kun je die tijd benutten voor een training, een pauzewandeling of lekker wat eerder naar huis.

Nieuwe laptop nodig?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke modellen het meest in prijs zijn gedaald

Snel starten en zoeken

Als je elke handeling via het startmenu opzoekt, verspil je kostbare seconden. Oefen daarom met het dialoogvenster Windows-toets+R. Typ bijvoorbeeld cmd en druk op Ctrl+Shift+Enter om de opdrachtprompt direct als administrator te openen.

Wil je even snel een systeemtool opstarten? De tools msinfo32, dxdiag en powercfg.cpl liggen allemaal binnen handbereik via hetzelfde venster. Voor gewone bestanden is de toetscombinatie Windows-toets+S je ideale zoekfunctie. Nadat je een term hebt ingevoerd, gebruik je Tab om naar het filtergebied te springen en kies je met de pijltjestoetsen tussen Documenten, Mappen, Instellingen en Web. Door vervolgens op Enter te drukken, open je direct het bovenste resultaat zonder de muis te gebruiken.

Vind je niet wat je zoekt? Open dan Instellingen, navigeer met Alt+PijltjeRechts naar Privacy & Beveiliging en selecteer Zoeken in Windows. Daar kun je kiezen voor Uitgebreid zoeken. Daarmee zoek je niet alleen in de standaardmappen maar je hele pc. Door deze combinatie van snelle opdrachtregelaars en gefilterde zoekacties verschijnt elk bestand precies wanneer jij het nodig hebt, zonder vertraging of extra muisbeweging.

Via het uitvoervenster kun je snel bij instellingen komen die normaal gesproken diep verstopt zitten.

Sneller zonder spierpijn

Productiviteit verdampt zodra polsen of schouders protesteren, dus ergonomie is geen luxe maar voorwaarde. Begin met het toetsenbord: leg je duimen op de spatiebalk en laat je wijsvingers zweven boven F en J, zodat de afstand naar iedere sneltoets wordt verkleind. Precies, daarom zitten die voelbare streepjes op die knoppen.

Houd je pols recht en verplaats je arm vanuit je elleboog. Windows helpt mee. Werk je lang met kleine letters op hoge resolutie, roep dan met de Windows-toets+Plustoets het Vergrootglas. Met Ctrl+Alt+I kies je voor omgekeerde kleuren, waarmee je je ogen ontlast. Door comfort prioriteit te geven blijven snelheidstrucs niet alleen langer hangen, ze worden ook deel van een houdbare routine voor dagelijks computerwerk.

Het vergrootglas is meer dan alleen een simpele zoomfunctie.

Werk slimmer

Je bespaart geen uren door harder te werken, maar door slimmer te klikken en bewuster te typen. De basis is simpel: houd je handen op het toetsenbord, laat Windows het zware werk doen en pas de muis aan jouw manier van bewegen aan. Met slimme sneltoetsen navigeer je razendsnel door bestanden en vensters. Met geoptimaliseerde muisinstellingen raak je nooit meer de cursor kwijt en dankzij pauzeherinneringen blijven je spieren ontspannen. Alle functies zitten al in Windows, dus je hoeft niets te installeren of beheren. Begin vandaag met één reeks toetsen, voeg er morgen een tweede aan toe enzovoort. Zo bespaar je tijd en ontzie je je spieren.

 Lees ook: Onmisbare sneltoetsen op je MacBook en iMac

En wat doe je met die gewonnen tijd?

Wat dacht je van ...
▼ Volgende artikel
Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport
© Schoonenberg HoorSupport
Gezond leven

Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport

Herken je dat? Gesprekken in een drukke ruimte die steeds lastiger te volgen zijn. Muziek die doffer klinkt dan vroeger. Of familieleden die zeggen dat de tv wel erg hard staat. Veel mensen merken pas laat dat hun gehoor langzaam achteruitgaat. Toch kun je daar iets aan doen – en dat begint met luisteren. Letterlijk én figuurlijk.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Schoonenberg HoorSupport

Samen met Review.nl zoekt Schoonenberg HoorSupport mensen die het nieuwste premium hoortoestel willen uitproberen: de AudioNova S9. Een kans om te ontdekken wat goed horen in het dagelijks leven kan betekenen.

Hoe weet je of je gehoor achteruitgaat?

Gehoorverlies ontstaat vaak geleidelijk. Je hersenen vullen ontbrekende klanken vanzelf aan, waardoor je het niet meteen merkt. Hierdoor raak je niet alleen sneller vermoeid, maar zijn het ook anderen die eerder merken dat je niet goed hoort: je vraagt mensen steeds vaker of ze willen herhalen wat ze net gezegd hebben, of je zet het volume van de stereo of televisie hoger dan vroeger.

Een eenvoudige manier om in te schatten hoe het met je gehoor staat, is jezelf een cijfer te geven. Hoe beoordeel jij je gehoor op een schaal van 1 tot 10? Scoor je lager dan een 6, dan is dat een goed moment om actie te ondernemen. Hoe eerder je erbij bent, des te beter je er iets aan kunt doen.

Laat je gehoor eens testen

Vermoed je gehoorverlies? Bij Schoonenberg HoorSupport kun je gratis en vrijblijvend een hoortest doen. De audicien onderzoekt hoe goed je hoort en jullie bespreken samen wat voor jou belangrijk is. Met ruim 140 vestigingen in Nederland is er altijd wel een locatie bij jou in de buurt.

In de winkels staan gecertificeerde audiciens klaar om uitleg te geven over moderne hooroplossingen zoals de AudioNova S9. Zo ervaar je opnieuw hoe rijk geluid kan zijn – van stemmen en muziek tot de alledaagse geluiden die je misschien ongemerkt was kwijtgeraakt.

©Schoonenberg HoorSupport

AudioNova S9: ontworpen voor het dagelijkse leven

De AudioNova S9 is het nieuwste model uit de premiumlijn van AudioNova en is ontwikkeld voor mensen die midden in het leven staan. Met werk, familie en een actief sociaal leven. Dankzij de draadloze verbindingen en betrouwbare prestaties mis je niets van wat belangrijk is – van telefoongesprekken met je (klein)kinderen tot een gezellig avondje met vrienden of een mooi concert.

Waar hoortoestellen vroeger alleen geluid konden versterken, gaat de AudioNova S9 veel verder. Het toestel combineert comfort met slimme technologie. Het past zich automatisch aan je omgeving aan: stemmen klinken helder en achtergrondgeluid wordt verminderd. Zo kun je iedereen goed verstaan, ook in gezelschap.

De AudioNova S9 is waterbestendig en oplaadbaar, zodat je geen losse batterijen meer nodig hebt. De toestellen klik je eenvoudig vast in de magnetische oplader; zo laad je ze ook onderweg op. Via bluetooth verbind je het toestel met je smartphone, tablet of tv voor helder geluid bij gesprekken en media. En mocht je het een keer kwijt zijn, dan vind je het snel terug met de functie 'Vind mijn toestel' in de Hearing Remote-app.

©Schoonenberg HoorSupport

©Schoonenberg HoorSupport

Probeer de AudioNova S9 zelf uit

Review.nl organiseert samen met Schoonenberg HoorSupport een testpanel voor de AudioNova S9. Deelnemers mogen het toestel uitgebreid uitproberen en hun ervaring delen. Je krijgt daarbij professionele begeleiding van de experts van Schoonenberg.

Wil je meedoen of meer weten over de test? Meld je aan via de Review.nl-pagina. Daar lees je alles over deelname, de planning en wat er van je wordt verwacht.

Ook als je niet in het testpanel wordt geselecteerd, kun je natuurlijk een hoortest plannen bij een vestiging van Schoonenberg HoorSupport. Zo ontdek je zelf of de AudioNova S9 of een ander model bij jou past.

©Schoonenberg HoorSupport