ID.nl logo
Ontdek de kracht van Google Contacten
© Kannapat - stock.adobe.com
Huis

Ontdek de kracht van Google Contacten

We denken bij Google Contacten al snel aan het adresboekje van Gmail. Dat is een zware onderschatting. Deze slimme app is veel meer dan dat. Google Contacten is een volwaardige en gebruiksvriendelijke contactmanager. Je kunt de app ook nog eens als hulp inzetten bij alle andere apps van Google, zoals Agenda, Gmail, Drive en Maps.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je Googles app Contacten effectief kunt inzetten:

  • Dubbele contacten samenvoegen
  • Labels toevoegen voor een slimme organisatie
  • Bestanden versturen via Google Drive aan een gelabelde groep
  • Navigeren met Google Maps naar een contactpersoon
  • Contacten verbergen

Goed om te weten: Is je Google-opslag alweer vol? Zo creëer je weer ruimte

Waarschijnlijk gebruik je op je computer, smartphone en tablet verschillende applicaties om de gegevens van je contactpersonen bij te houden. Dat kan een stuk eenvoudiger. Met Google Contacten beheer je namelijk alle namen, e-mailadressen en telefoonnummers op een centrale plek. Vanaf daar worden de gegevens met al je apparaten gesynchroniseerd én beveiligd met één online back-up. Raak je ooit een apparaat kwijt, dan log je in met je Google-account en je hebt alle informatie weer terug. Google Contacten is meer dan een digitale contactenlijst. Het is een gebruiksvriendelijke contactmanager. Je kunt er razendsnel verzendlijsten mee maken in Gmail. Je hebt in een mum van tijd bestanden op Google Drive gedeeld met een groep. En met één muisklik nodig je mensen uit voor een meeting. 

Snel beginnen

Google Contacten is beschikbaar voor meerdere platformen, zoals Android, iOS en Windows. De app heeft ook een webversie. Daarmee heb je als gebruiker overal toegang tot je contacten via een webbrowser. Open een webbrowser, bijvoorbeeld Chrome, en surf naar https://contacts.google.com.

Je kunt vanuit de Google-zoekmachine ook rechtsboven op de knop met de negen puntjes klikken. Daarmee verschijnt een venster met Google-apps, waaronder Contactpersonen. Veel mensen weten niet dat je de volgorde van de apps in dit venster kunt wijzigen. Dit doe je door simpelweg de Google-apps te verslepen. Wil je dat de app Contactpersonen niet ergens onder in het keuzemenu staat? Sleep die app dan gewoon naar boven.

Heb je Google Contacten regelmatig nodig? Sleep de app naar boven.

Importeren

Waarschijnlijk heb je al veel contacten opgenomen in Outlook, iCloud of een andere toepassing. Je kunt deze in enkele stappen overzetten naar Google Contacten. Exporteer hiervoor eerst het adresboek naar een csv-bestand. Klik daarna in de linkerkolom van Google Contacten op Importeren. Een pop-up vraagt je nu om het csv- of vCard-bestand te selecteren. Navigeer naar de locatie waar dit bestand staat. Selecteer het bestand en klik nogmaals op Importeren.

In de pop-up kun je overigens al een label toekennen aan de bestanden die je op dat moment importeert. Dat kan handig zijn. Heb je bijvoorbeeld een csv-bestand met 125 contactadressen van de kanoclub? Dan kun je al deze contacten alvast het label Kanoclub geven. Straks tonen we de geweldige mogelijkheden van deze labels.

Het is makkelijk om de contacten uit een csv-bestand te importeren.

Exporteren

Om contactgegevens met anderen te delen, selecteer je eerst de contacten die je wilt exporteren. Zet hiervoor een vinkje voor de naam en gebruik daarna de knop Meer acties. Dat is de knop rechtsboven met de drie verticale puntjes. Selecteer nu de opdracht Exporteren. Google Contacten vraagt of je alle contacten of alleen de geselecteerde contacten wilt exporteren. Je hebt ook de keuze tussen de csv- en de vCard-indeling.

We willen alleen de geselecteerde contacten exporteren.

Liever op de ouderwetse manier?

Schrijf de contactgegevens op in een adresboekje

Beheren

Google Contacten kan per account de gegevens van maximaal 25.000 contactpersonen beheren. Om een nieuwe contactpersoon toe te voegen, klik je op + Contact maken in de linkerbovenhoek. Van daaruit kun je een of meerdere contacten toevoegen. Vul de informatie in bij de diverse velden (onder meer voornaam, achternaam en e-mailadres) en klik op Opslaan.

Je kunt ook een foto of afbeelding bij het contact plaatsen. Als je een beetje naar onderen scrolt en op Meer tonen klikt, kun je belangrijke contactinformatie toevoegen, bijvoorbeeld iemands website. Heb je andere informatie die je bij je contactpersoon wilt plaatsen? Je kunt een zelfbedacht veld aanmaken. Vergeet niet te bevestigen met de blauwe knop Opslaan.

Het bewerken van een bestaand contact is net zo eenvoudig. Open de opgeslagen gegevens van de betreffende persoon en breng de nodige wijzigingen aan. Om een contact te verwijderen, selecteer je de naam. Klik daarna op de knop met de drie puntjes, daarmee komt de opdracht Verwijderen in beeld.

Je kunt bij elke contactpersoon de informatie toevoegen die belangrijk is om te weten.

Samenvoegen

Door de jaren heen heb je waarschijnlijk een groot aantal contacten verzameld. De kans is groot dat er dubbelingen in je lijst staan. Deze kun je in één keer opruimen. Je hoeft elk dubbel contact zelfs niet te openen om na te gaan of de gegevens kloppen. In Google Contacten klik je namelijk linksboven op Menu en daar kies je Samenvoegen en oplossen.

Hiermee opent Google Contacten een wizard die je eerst vertelt hoeveel mensen hij heeft gevonden met dubbele verwijzingen. Daarnaast komt de lijst met dubbele gegevens te staan. Je kunt het jezelf makkelijk maken en de knop Alles samenvoegen gebruiken. Alle informatie van beide contacten wordt dan gecombineerd onder de geselecteerde naam. Je kunt de dubbelingen ook afzonderlijk beoordelen en per naam beslissen of je ze wilt samenvoegen of niet.

Je kunt de gegevens van dubbele contacten in één keer samenvoegen, of eerst zelf even doornemen natuurlijk.

Labels maken

We hebben je al verteld dat je bij het importeren de gegevens al van een label kunt voorzien. Dit kun je uiteraard ook daarna doen in de contactenlijst. Door met labels te werken, spaar je enorm veel tijd uit. Labels groeperen je contacten, zodat je in Gmail, Agenda en zelfs in Drive via de labelnaam naar de volledige groep kunt verwijzen.

Het maken van deze labels gaat het eenvoudigst in de webversie van Google Contacten op je computer. Klik in het menu aan de linkerkant op de vervolgkeuzelijst Labels en kies Label maken. Typ de naam van dit nieuwe label, bijvoorbeeld Ontvangers nieuwsbrief. Nu is het eerste contactlabel klaar. Je kunt zoveel labels aanmaken als je wilt. Ze verschijnen allemaal in de linkerkolom. Daarna moet je nog aanduiden wie dit label krijgt.

Met het maken van labels groepeer je je contacten.

Alles organiseren?

Ook in de offline wereld komen labels van pas

Labelen

Je kunt contacten snel labelen door de namen te selecteren. Dit doe je door een vinkje bij de namen te plaatsen in de lijst Contactpersonen. Daarna sleep je de selectie op het bedoelde label in de linkerkolom. Dat werkt dus erg snel. Je kunt ook op een andere manier snel labelen. Selecteer hiervoor weer een aantal mensen in de lijst. Klik dan bovenaan op de knop Labels beheren (het pictogram van deze knop lijkt op een label). Hiermee verschijnen alle labels die je hebt gemaakt. Je kunt nu eenvoudig klikken op het label dat je nodig hebt. In hetzelfde menu klik je op Toepassen om te bevestigen. Ook als je een nieuw contact maakt, kun je een label selecteren. Dat doe je onder het vak waar je de foto toevoegt.

Sleep het label op de bedoelde contacten.

Filteren

Bij het onderdeel Labels in de linkerkolom lees je hoeveel contacten elk label heeft. Het is best mogelijk dat hetzelfde contact verschillende labels krijgt. Een persoon kan bijvoorbeeld tegelijk collega, familie en ontvanger van de nieuwsbrief zijn. Als je snel alleen de abonnees op de nieuwsbrief wilt zien, dan selecteer je in de linkerkolom het label Ontvangers nieuwsbrief. Als je iemand van de nieuwsbrieflijst wilt schrappen, dan open je eerst dit label. Daarna selecteer je de persoon en klik je op de drie puntjes achter zijn naam. Hierdoor zie je meteen welke labels deze persoon heeft. Verwijder daarna het vinkje bij het label dat weg moet.

Leota Dilliard is zowel een collega als een ontvanger van de nieuwsbrief.

Gmail

Doordat je contactlabels hebt gemaakt, is het nu ook heel eenvoudig om e-mails te verzenden naar alle contacten die hieraan zijn gekoppeld. Om dit te doen, typ je simpelweg de naam van het label in het Aan-veld van Gmail. Al bij het intikken van de beginletters van het label, komt Gmail met het voorstel om het bericht naar deze groep te sturen. Gmail vertelt je ook hoeveel contacten er aan dit label zijn gekoppeld. Google Contacten vult automatisch alle leden van het label toe aan het Aan-veld.

In Gmail tik je gewoon de naam van het contactlabel.

Google Drive

Hetzelfde gemak ervaar je ook als je met Google Drive werkt. Stel dat je hierin een map hebt klaargezet waarin bestanden zitten die je wilt delen met de abonnees van je nieuwsbrief. In dit voorbeeld hebben we deze map de naam Oefenbestanden gegeven. Klik met de rechtermuisknop op deze map en selecteer de opdracht Delen.

In het veld waar je noteert met wie je deze map wilt delen, typ je de naam van het label uit Google Contacten. Alle namen die zijn gekoppeld aan dit label, krijgen een e-mail met de link naar deze map. Dit bespaart je niet alleen veel werk, de lijst van mensen waarmee je deze bestanden deelt is ook altijd actueel. Als je gisteren nog mensen uit het label Ontvangers nieuwsbrief hebt verwijderd, dan hebben deze personen ook geen toegang meer tot de map Oefenbestanden in Google Drive.

Gebruik een label uit Google Contacten om bestanden in Google Drive te delen met deze groep mensen.

Toe aan een nieuwe smartphone?

Van Apple tot Xiaomi

Google Agenda

Ook in Google Agenda zijn de labels erg handig. We hebben bijvoorbeeld in Google Contacten twaalf personen gekoppeld aan het label Collega’s. Stel dat je deze groep wilt uitnodigen voor een vergadering of een Google Meet-videoconferentie. Dan typ je hiervoor in het vak Gasten toevoegen de naam van dit label. De contactpersonen die hierin staan, ontvangen automatisch de uitnodiging voor de meeting. Je moet alleen nog even aangeven of de gasten zelf nog anderen mogen uitnodigen en of ze de gastenlijst mogen bekijken.

Deze collega’s worden met één opdracht uitgenodigd voor een Google Meet-videoconferentie.

Tot dertig dagen terug Heb je tijdens het bijwerken van je contacten een fout gemaakt? Geen nood, want je kunt in Google Contacten de gegevens terugzetten naar elke status van de afgelopen dertig dagen. Klik op het tandwieltje in de rechterbovenhoek van het venster. Daar selecteer je Wijzigingen ongedaan maken. Het systeem vraagt naar welk tijdstip je wilt terugkeren. Je hebt de keuze tussen: tien minuten geleden, één uur geleden, gisteren, één week geleden of een aangepast tijdstip.

Je kunt je contacten terugzetten naar een punt in de afgelopen dertig dagen.

Google Maps

Als je de adresgegevens van je contacten zorgvuldig hebt ingevoerd in Google Contacten, dan vind je deze eenvoudig terug in Google Maps. Typ gewoon de naam van de persoon in het zoekvak van Maps. Daarmee worden automatisch de adresgegevens opgehaald. Hetzelfde geldt als je naar een zakelijke bijeenkomst gaat. Geef de naam van het contact op en Google Maps brengt je naar de juiste locatie. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je bent ingelogd met hetzelfde Google-account op Google Maps als op Google Contacten.

We hebben het adres niet ingevoerd, maar gewoon de naam van ons contact.

Laten opvallen

Naarmate je het werken met labels in de vingers krijgt, wordt de lijst met labels steeds langer. Het is daarom handig om de labels visueel verschillend te maken. Het is alleen niet mogelijk om verschillende kleuren te gebruiken. Je kunt wel symbolen en emoji toepassen.

Selecteer in de linkerkolom een label en klik op het potloodpictogram naast het label. Hierdoor opent de pop-up om het label een naam te geven. Plaats de muisaanwijzer achter de labelnaam die je hebt ingevuld. Daarna gebruik je op Windows de toetscombinatie Windows-toets+Punt. Dit brengt het emoji-keuzevenster in beeld. Op de Mac gebruik je Ctrl+Cmd+Spatiebalk, zodat Tekenweergave opent waar je een symbool of emoticon selecteert. Hierdoor gaat het label in de linkerkolom meer opvallen. Bovendien verschijnt het gekozen symbool ook in de contactlijst bij het label.

Gebruik symbolen en emoji om labels te laten opvallen.

Weergave

Om het leescomfort te verbeteren kun je de rijen verder uit elkaar zetten en de volgorde van de kolommen bepalen. Zorg dat de lijst met contactpersonen openstaat en klik dan op de knop met de drie verticale puntjes, deze vind je naast het pictogram voor afdrukken en die voor exporteren. We zeggen dit er uitdrukkelijk bij, omdat de knop met de drie puntjes ook op een andere plaats wordt gebruikt.

Wanneer je Weergavedichtheid selecteert, heb je de keuze tussen Gemakkelijk en Compact. De eerste instelling leest rustiger, de tweede toont meer contacten op hetzelfde scherm. Kies je Kolomvolgorde wijzigen, dan kun je de kolommen selecteren die worden getoond. Bovendien kun je de volgorde wijzigen waarin de kolommen in beeld komen. Dit doe je door ze hoger of lager in de rangorde te slepen.

Het is mogelijk om de kolomvolgorde aan te passen.

Verbergen

Er zijn verschillende redenen waarom je contacten wilt verbergen zonder ze echt te verwijderen. Misschien zijn er contacten waarvoor je meer discretie wilt. Of misschien wil je een onderscheid maken tussen de contacten die je vaak en minder vaak nodig hebt. Selecteer het contact of de contacten die je wilt verbergen. Klik weer op de knop met de drie puntjes. Daarmee kun je de opdracht Verbergen in contacten selecteren. De contacten verhuizen nu naar de map Andere contacten in de linkerkolom. Om een contact terug in de algemene lijst te zetten, selecteer je de persoon in de map Andere contacten en klik je op Contact opslaan.

Contacten kun je eenvoudig verbergen en in een andere map plaatsen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Gratis en complete grafische tool: aan de slag met Gimp 3
© ID.nl
Huis

Gratis en complete grafische tool: aan de slag met Gimp 3

Ben je op zoek naar goede software voor het bewerken van foto’s en andere grafische bestanden? Dan is de kans groot dat je Gimp al kent als veelzijdig alternatief voor dure grafische pakketten. Nu is er een nieuwe versie beschikbaar: Gimp 3. Hoe verhoudt deze nieuwe versie zich ten opzichte van de andere grafische programma's?

Er is lange tijd gewerkt aan versie 3 van Gimp: het team heeft er maar liefst zeven jaar aan gesleuteld. De makers, bestaande uit vrijwilligers, begonnen direct aan deze editie na de release van Gimp 2.10 in 2018. Al terug in 2020 kregen we een voorproefje van Gimp 3.0 via een ontwikkelversie, maar pas in 2025 zag de definitieve editie het daglicht. Wie overigens nu denkt dat het Gimpt-team aan het uitrusten is, heeft het mis. Op dit moment is het team namelijk alweer bezig met een volgende versie: Gimp 3.2.

Brede ondersteuning

Wat erg prettig is aan Gimp is dat het programma beschikbaar is voor verschillende platformen. Voor dit artikel bekeken we versie 3.0.4. Deze versie is er voor Windows, Linux en macOS. Zorg bij Windows voor Windows 10 of hoger en bij macOS voor versie 11 of hoger. Je vindt de nieuwste edities via www.gimp.org/downloads.

Indeling

Je kunt Gimp tot in detail naar je hand zetten . Dat is geen overbodige luxe: het programma kent een relatief grote hoeveelheid opties die je niet altijd gebruikt. Hoe je Gimp indeelt, heeft voornamelijk te maken met de acties die je ermee wilt uitvoeren, bijvoorbeeld foto’s bewerken, illustraties maken of digitale kunst maken. Om de omgeving te stroomlijnen, kun je gebruikmaken van dokbare vensters. Open het menu Vensters en kies Dokbare vensters. Bepaal vervolgens welke opties je snel toegankelijk wilt hebben. Je vindt verschillende opties, zoals de kleurenwaaier, lettertypes, lagen en penselen.

Je kunt Gimp tot in detail naar je hand zetten.

Wil je je volledig concentreren op het document zelf? Dan kun je de dokvensters ook (tijdelijk) uitschakelen. Kies Vensters / Dokken verbergen (en dezelfde optie om ze later weer zichtbaar te maken). Een tussenvorm is ook mogelijk, waarbij je de gedokte vensters laat zweven. Je hebt hierdoor meer vrijheid bij het optimaal inrichten van je werkomgeving. Kies voor Vensters en verwijder het vinkje bij Enkelvenstermodus.

Ben je tevreden over je eigen indeling? Dan kun je deze direct opslaan. Kies dan Bewerken / Voorkeuren / Interface / Vensterbeheer. Klik op Vensterposities nu opslaan. Standaard wordt de werkomgeving bewaard zodra je het programma afsluit (controleer of Vensterposities opslaan bij verlaten is geactiveerd).

Als je gebruikmaakt van meerdere beeldschermen, dan kun je Gimp hiermee rekening laten houden. Activeer Open vensters op dezelfde beeldschermen als eerder. Heb je vensters verschoven, maar wil je snel terugkeren naar eerdere posities? Klik op Opgeslagen vensterposities terugzetten.

Handig: de aangepaste gebruikersomgeving bewaren.

Specifieke functies

Eerlijk is eerlijk: Gimp bevat een flinke hoeveelheid functies. De kans bestaat dat je een gewenste functie niet kunt vinden. In plaats van uren te zoeken, kun je de functie ook opzoeken in een overzicht. Kies Hulp / Een functie zoeken en deze uitvoeren. Typ de naam of omschrijving van de functie, bijvoorbeeld ‘lagen’.

In het zoekoverzicht toont Gimp alleen opties die met het trefwoord te maken hebben. Klik op een resultaat om de functie daadwerkelijk uit te voeren. Bij elke functie zie je ook waar deze zich in het programma bevindt, zodat je deze een volgende keer zelfstandig kunt uitvoeren.

In het zoekoverzicht kun je zoeken naar specifieke opties die je niet snel kunt vinden.

Meerdere schermen

Als je gebruikmaakt van meerdere schermen, kun je Gimp hiermee rekening laten houden. Zo kun je de vensters naar een ander scherm verplaatsen. Kies voor Beeld / Verplaatsen naar scherm. Ook kun je individuele vensters naar een ander scherm verplaatsen. Klik op het kleine pictogram rechtsboven (Tabblad configureren) en kies Verplaatsen naar scherm.

Grootte aanpassen

Je kunt op elk gewenst moment het formaat van de afbeelding aanpassen. Kies Afbeelding / Afbeelding schalen. Bepaal de gewenste breedte en hoogte in de sectie Afbeeldingsgrootte. Standaard is de eenheid millimeter, maar je kunt ook een andere eenheid kiezen. Bijvoorbeeld Pixels of Percent.

Die laatste optie is interessant als je de volledige afbeelding in één keer wilt vergroten of juist verkleinen. Standaard zijn de verhoudingen tussen breedte en hoogte aan elkaar gekoppeld. Dat is niet verplicht: klik op het pictogram van de ketting om die koppeling te verbreken. Tevreden met de nieuwe waarden? Bevestig met een klik op Schalen.

De titelbalk van de afbeelding die je hebt geopend, geeft in Gimp belangrijke informatie. Zo lees je in de titelbalk onder meer de bestandsnaam af, maar ook welke afmetingen het bestand heeft. Ook zie je hier welke kleurindeling wordt gebruikt, bijvoorbeeld RGB-kleur 8-bit, en uit hoeveel lagen de afbeelding is opgebouwd.

Je kunt zelf een afbeelding schalen.

Transformeren

Je kunt Gimp goed gebruiken om nieuw materiaal te maken, maar ook om bestaande grafische afbeeldingen aan te passen. Bijvoorbeeld door ze te roteren of bij te snijden. De meeste functies hiervoor vind je onder Gereedschap / Transformeren. Wil je bijvoorbeeld een afbeelding bijsnijden (croppen), dan kies je voor Gereedschap / Transformeren / Bijsnijden. Om een afbeelding te roteren, kies je in hetzelfde menu voor Draaien. Ook andere opties, zoals Schalen en Spiegelen, zijn ondergebracht in hetzelfde menu.

Je bent overigens niet afhankelijk van dit menu: je kunt de functies ook bereiken via de werkbalk die standaard links in het venster wordt getoond. Houd de muisaanwijzer boven een knop voor meer informatie. Veel functies hebben gedetailleerde eigenschappen. Klik je bijvoorbeeld op Penseel, dan kun je kiezen welke grootte het penseel heeft, welk inkttype en welke kleuropties worden gehanteerd. Gimp toont die eigenschappen in het venster Gereedschapsopties, direct onder de werkbalk waarop je de eerdergenoemde opties vindt.

In de linkeronderhoek vind je details van geselecteerde acties.

Geschiedenis

Alle bewerkingen die je op een afbeelding toepast, worden vastgelegd in de geschiedenis. Dit tabblad wordt standaard links in het venster getoond en vult zich naarmate je de acties toepast. Om terug te keren naar een punt in het verleden, klik je op de actie in de lijst. De geschiedenis is handig, omdat je hiermee ziet welke acties je hebt uitgevoerd en kunt experimenteren met verschillende bewerkingen.

Herstellen

Gimp houdt bij welke acties je op een document uitvoert. Dat is handig: hierdoor kun je op een later moment terugkeren naar een eerder punt en wijzigingen ongedaan maken of juist doorvoeren. Je kunt deze geschiedenis op elk moment opvragen: kies voor Bewerken / Geschiedenis ongedaan maken. Linksonder verschijnt een venster met de verschillende stappen. Selecteer nu een bewerking en klik op de knop Ongedaan maken linksonder in het venster.

Heb je een aardige set bewerkingen gemaakt, ben je tevreden en wil je schoon schip maken? Dan kun je de geschiedenis van bewerkingen ook wissen. Afhankelijk van de hoeveelheid bewerkingen kan dit geheugen vrijmaken. Klik op de (verwarrende) knop Alles wissen uit Geschiedenis ongedaan maken. Je vindt deze knop rechtsonder in het geschiedenisvenster.

De geschiedenis geeft een overzicht van de gedane bewerkingen.

Filters

Gimp heeft een volwassen verzameling filters: open hiervoor het menu Filters. Er zijn verschillende categorieën. Met sommige filters kun je afbeeldingen verbeteren, bijvoorbeeld door ruis te verwijderen. Om een afbeelding te verbeteren door deze te verscherpen, kies je Filters / Verbeteren / Verscherpen. Ook kun je een afbeelding verbeteren door deze zachter en minder kartelig te maken, via Filters / Vervagen / Gaussiaanse vervaging of Focus vervaging. Om ruis uit een afbeelding (zoals een foto) te halen, kies je Filters / Ruis.

Ook de artistieke filters zijn het bekijken waard. Kies Filters / Artistiek. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor het effect van een fotokopie, maar ook voor een getekende stijl (Cartoon) of voor verfeffect (Olieverven). Verder vind je in dezelfde categorie andere kenmerkende stijlen, zoals Textieldruk en Van Gogh.

Gimp heeft een flinke verzameling filters.

Effecten

Je kunt filters gebruiken om effecten op een afbeelding toe te passen, bijvoorbeeld door de belichting van een afbeelding aan te passen of door een ‘lens flare’ (een schittering) na te bootsen. Kies Filters / Licht en schaduw. Selecteer je bijvoorbeeld Kies belichtingseffecten, dan opent een venster waarin je opties kiest. Open de tab Licht en bepaal het effect.

Ook via de andere tabbladen in hetzelfde venster, zoals Materiaal en Omgevingsprojectie, kun je de effecten naar je hand zetten. Klik op Instellingen opslaan, zodat je het profiel een volgende keer snel kunt gebruiken. 

Afbeeldingsinfo

Heb je een bestand geopend en wil je alles weten over de afmeting, resolutie, bitdiepte en andere belangrijke gegevens? Kies Afbeelding / Afbeeldingsinfo. Of nog sneller: druk op de toetscombinatie Alt+Enter. Het venster bestaat uit drie tabbladen, waarbij Eigenschappen de meeste informatie bevat. Neem ook een kijkje bij Afbeelding / Metadata / Metagegevens bekijken. Hier vind je aanvullende informatie over het document.

Exporteren

Gimp ondersteunt een flinke hoeveelheid bestandsformaten. Standaard worden bestanden opgeslagen in xcf. Dit is de eigen bestandsindeling van Gimp. Een xcf-bestand bevat alle informatie, zoals lagen. Verder is er ondersteuning voor andere formaten. Dat is handig bij het opslaan van de bestanden.

Ben je klaar met een bestand, kies dan Bestand / Exporteren als. In het venster geef je een bestandsnaam op en bepaal je de locatie. Werp hierna een blik op Bestandstype selecteren. Kies de gewenste indeling, zoals gif-afbeelding of png-afbeelding. Het valt hierbij op dat Gimp ook exotischere grafische formaten ondersteunt, zoals Windows-pictogrammen of Windows-cursors.

Tevreden met de keuze? Bevestig met een klik op Exporteren. Afhankelijk van de keuze verschijnt een venster waarin je verregaande controle hebt over het eindresultaat. Kies je bijvoorbeeld voor jpeg, dan verschijnt het venster Afbeelding exporteren als JPEG. Via de balk Kwaliteit bepaal je de kwaliteit, en daarmee de bestandsgrootte van de afbeelding. Onder Geavanceerde instellingen kun je de afbeelding verder aanpassen, bijvoorbeeld door deze minder kartelig te maken. Onder Metadata kun je extra informatie aan de afbeelding meegeven, zoals wie de auteur van het beeld is. Maak je vaak gebruik van dezelfde instellingen, sla de set dan op als profiel via een klik op Instellingen opslaan.

Bepaal in welke bestandsindeling je de afbeelding wilt bewaren.

Xcf-bestand verkleinen

Afhankelijk van de complexiteit kan een xcf-bestand flink in omvang toenemen. Heb je behoefte aan een compactere omvang, dan kun je een betere compressie selecteren. Kies Bestand / Opslaan (XCF). In het nieuw geopende venster zet je een vinkje bij Dit XCF-bestand opslaan met betere maar tragere compressie. Houd er rekening mee dat je het bestand vervolgens alleen in de nieuwste versies van Gimp kunt gebruiken: in oudere edities kan het mogelijk niet worden ingelezen.

Standaardafbeelding

 Mogelijk werk je vaak met dezelfde soort afbeeldingen, bijvoorbeeld met dezelfde afmetingen. Je kunt tijd besparen door in Gimp deze waarden als standaard in te stellen. Kies Bewerken / Voorkeuren / Standaardafbeelding. Ga uit van een sjabloon, dat je eventueel nog kunt aanpassen.

Kies Sjabloon en selecteer de afmeting. Voor specifieke formaten heb je niet voldoende aan de opties in dat menu. Je kunt de afmetingen ook handmatig opgeven bij Afbeeldingsgrootte. Nog interessanter is de sectie Geavanceerde opties. Hier kun je onder meer de resolutie en een kleurprofiel bepalen, zodat je volledige controle hebt over de nieuwe afbeelding.

Bespaar tijd door een standaardafbeelding te definiëren.

Sneller werken

Grote kans dat je het grootste gedeelte van de tijd in Gimp werkt met muis of pen, maar je kunt het toetsenbord ook goed inzetten voor het uitvoeren van acties. De sneltoetsen vind je bij elke menuvermelding, maar je hoeft hiermee geen genoegen te nemen. In Gimp kun je ook eigen sneltoetsen samenstellen. Kies Bewerken / Voorkeuren / Interface. In de sectie Sneltoetsen klik je op Sneltoetsen configureren. Zoek de actie waarvoor je een sneltoets wilt maken of deze wilt aanpassen en selecteer de actie. Druk vervolgens op de toetscombinatie die je wilt toewijzen. Herhaal dit voor alle sneltoetsen die je gebruikt. Tevreden? Klik op Oké

Werken met raw-bestanden

Om met raw-bestanden in Gimp te werken, kun je gebruikmaken van externe hulp. Twee populaire uitbreidingen zijn RawTherapee (www.rawtherapee.com) en Darktable (www.darktable.org/install). Met deze uitbreidingen kun je de raw-bestanden klaarmaken en vervolgens verwerken in Gimp. Je mag beide programma’s kosteloos gebruiken.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen