ID.nl logo
 Meer doen met ChatGPT: 5 plug-ins en hoe je ze downloadt
Huis

Meer doen met ChatGPT: 5 plug-ins en hoe je ze downloadt

Heb je ChatGPT uitgespeeld? Dan kun je met verschillende plug-ins meer uit de chatbot halen. Je moet daarvoor wel door een aantal hoepels springen, maar in dit artikel leggen we haarfijn uit wat je daarvoor moet doen. Pak je creditcard er maar vast bij!

Om gebruik te kunnen maken van plug-ins voor ChatGPT, dien je een abonnement op ChatGPT Plus te hebben. Dat kost je maandelijks ongeveer 23 euro (inclusief btw). Maar dan ontgrendel je wel meer potentie en functionaliteit. Gebruik je de chatbot vaak? Dan kan dit waardevol zijn.

Wanneer je een plug-in voor ChatGPT gebruikt, dan maak je gebruik van externe diensten. Daardoor kun je een aantal interessante dingen doen. Je leert een taal, volgt een dieet of speelt een game. Je kunt zelfs een compleet verhaal in een specifieke stijl laten schrijven.

Maar je kunt ook een tafeltje reserveren bij een restaurant, reisvoorbereidingen treffen of ergens eten bestellen; de kunstmatige intelligentie doet het allemaal voor je. Met zo'n duizend plug-ins valt er genoeg te ontdekken. In dit artikel komen vijf voorbeelden aan bod en leggen we uit hoe je ze installeert.

Plug-ins installeren met ChatGPT Plus

Voordat we kunnen beginnen met het installeren van plug-ins voor ChatGPT, hebben we een abonnement op ChatGPT Plus nodig. Dat kost ongeveer 23 euro per maand, inclusief btw (je rekent af in dollars). Je gaat hiervoor naar de website van OpenAI, waar je een account kun aanmaken.

Na het inloggen zie je links in het menu de optie voor het upgraden naar ChatGPT Plus staan. Wanneer je daar op klikt, verschijnt er een pop-up in beeld waarmee je jouw keuze bevestigt. Vervolgens vul je je betaalgegevens in en abonneer je je op de dienst. Helaas is er geen gratis proefversie van ChatGPT Plus beschikbaar.

Voor het abonnement heb je een creditcard nodig. Heb je die niet, dan kun je helaas geen abonnement afsluiten. Er zijn geen alternatieve betaalopties beschikbaar.

Met een abonnement heb je toegang tot ChatGPT 4, inclusief plug-ins. Mogelijk moet je die nog activeren door links in het menu eerst op je e-mailadres en dan op Settings & Beta te klikken. Ga dan naar Beta features en zorg ervoor dat de schuifregelaar groen is en naar links staat.

Klik nu op GPT-4 bovenin en daarna op Plugins. No Plugins enabled is de volgende halte, zodat je daarna op Plugins store kunt klikken. Nu verschijnt er een nieuwe pop-up in beeld met allerlei plug-ins en een zoekveld. Installeren gaat simpel: daarvoor druk je op de groene Install-knop die bij een plug-in staat.

Heb je de plug-ins uitgekozen, dan keer je terug naar het hoofdscherm (je kunt de winkelpop-up sluiten). In het chatvenster zie je bovenin wat extra icoontjes staan. Klik op een icoon om een plug-in te gebruiken. Je kunt tot drie plug-ins tegelijkertijd gebruiken; je kunt ze omwisselen wanneer je wilt.

Vervolgens kun je ChatGPT gebruiken zoals je dat normaal doet. Je stelt een vraag of doet een voorstel, en de chatbot doet de rest. De AI zal altijd de plug-in laten zien die je op dat moment gebruikt. Mocht ChatGPT de plug-in niet selecteren, noem die naam dan even in je vraagstuk.

5 plug-ins voor ChatGPT

Nu we weten hoe we plug-ins voor ChatGPT opzoeken, installeren en gebruiken, is het tijd om naar vijf toffe opties te kijken. We proberen voor iedereen wat wils te presenteren. Om het volledige aanbod te bekijken, dien je dus eerst een abonnement af te sluiten.

Helaas kunnen we geen linkjes naar de opties geven. Wil je de onderstaande plug-ins downloaden of uitproberen, dan moet je ze even handmatig opzoeken via het zoekveld van de Plugins-store. Meestal kom je de plug-ins meteen tegen en kun je dus op die groene Install-knop drukken.

1 - AI Quest

Wellicht ken je deze games nog van vroeger: tekstavonturen. Dat zijn interactieve verhalen waarbij je vaak zelf invloed op het verloop uitoefent. Door daar kunstmatige intelligentie achter te plaatsen, bestaan er eindeloos veel variabelen en middelen, waardoor je je creatieve brein volop de ruimte kunt geven. Daar kun je het best AI Quest voor gebruiken. Je geeft de chatbot een naam, leeftijdsgroep, onderwerp en stijl mee. Vervolgens gaat het verhaal van start en komen er allerlei momenten voorbij waarop je het verloop van het avontuur richting kunt geven.

2 - ReviewReader

Als je op zoek bent naar een bepaald product op een website zoals Amazon, dan kan het soms een hele uitdaging zijn om de ervaringen van andere mensen te lezen. Een plug-in als ReviewReader (of een vergelijkbare optie) kan een hoop werk uit handen nemen. Je voert de link naar de productpagina op Amazon in het chatvenster nadat je de plug-in geactiveerd hebt, en laat de chatbot vervolgens alles voor je doen. Je krijgt dan een samenvatting van de ervaringen die mensen hebben achtergelaten, waardoor je dus heel snel weet waar je aan toe bent.

Calorie Coach

Veel mensen willen graag meer grip op hun dieet en eetpatronen hebben, en informatievoorzieningen kunnen daarbij helpen. Interactieve bronnen zijn in dit geval betere bronnen, omdat je specifieke producten kunt opzoeken en eventuele uitkomsten verder kunt specificeren. Uiteraard kun je hiervoor ook terecht bij een diëtist, voedingsdeskundige of sportbegeleider, maar een mooi startpunt kan zoals in veel gevallen kunstmatige intelligentie zijn. Een van de betere opties voor ChatGPT Plus is de plug-in genaamd Calorie Coach.

Podcast Search

Een andere overweldigende taak is het vinden van goede podcasts. Iedereen en z’n moeder heeft er tegenwoordig één, waardoor het landschap wat aan overzicht verliest. Bovendien zijn er verschillende aanbieders, met allerlei vormen van abonnementen. Een plek hebben waarbij je meteen een overzicht krijgt van podcasts over een bepaald onderwerp – ongeacht de dienst – is dan wel handig. Helaas heeft de plug-in Podcast Search geen toegang tot álle beschikbare informatie op het internet, maar dan nog is dit een ideaal startpunt voor het vinden van een nieuwe podcast.

What to Watch

Nog zo’n ding: niet weten waar je een bepaalde serie of film kunt kijken. Nu hebben we daar in Nederland wel handige websites voor, zoals Film.nl. Maar met een plug-in als What to Watch voor ChatGPT Plus kun je net even wat meer. Je krijgt wat meer context over de film of serie mee, inclusief links naar de platforms waarop die beschikbaar zijn. Als je wilt kun je hier ook seriesuggesties vandaan halen. Geef aan waar je graag naar kijkt en vraag wat daarop lijkt. What to Watch zoekt dan voor je uit wat daar het best bij past en geeft een samenvatting plus online beoordeling.

Bonus: Timeport

We hebben in dit artikel al een tekstavontuur aan bod laten komen, maar we willen je de plug-in Timeport niet onthouden. Met deze optie kun je virtueel door de tijd reizen en de reis volledig via tekst beleven. Vertel ChatGPT naar welk jaar je wilt afreizen en vervolgens krijg je een prachtig vormgegeven scène voorgeschoteld. Je leert over de omgeving en de personages die er leven, en kunt je volledig laten onderdompelen door de geschiedenis of toekomst. Bovendien is het verhaal interactief, en kun je met verschillende prompts interacteren met alles en iedereen.

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.