ID.nl logo
Maak uw eigen woordenboek
© CIDimport
Huis

Maak uw eigen woordenboek

Maak uw eigen (vaktermen)woordenboek in Word en deel het met anderen. Dan is de schrijfstijl in ieder geval telkens dezelfde. Als u veel teksten schrijft in Word, dan hebt u vast wel een aantal woorden in uw vocabulaire die wel degelijk goed gespeld zijn, maar desondanks steeds weer door Word door een rood kringelstreepje als fout worden gemarkeerd.

Maak uw eigen (vaktermen)woordenboek in Word en deel het met anderen. Dan is de schrijfstijl in ieder geval telkens dezelfde. Als u veel teksten schrijft in Word, dan hebt u vast wel een aantal woorden in uw vocabulaire die wel degelijk goed gespeld zijn, maar desondanks steeds weer door Word door een rood kringelstreepje als fout worden gemarkeerd. Ten eerste is dat vervelend, maar zeker als u met anderen werkt aan een en hetzelfde document – bijvoorbeeld een nieuwsbrief of iets dergelijks – is dat ook ronduit onpraktisch. U weet dan bijvoorbeeld dat u zich van de strenge spellingcontrole niets moet aantrekken, maar een medeauteur weet dat misschien niet. Deze persoon gaat dan de suggesties van Word voor andere woorden overnemen, wat de leesbaarheid van het eindresultaat niet ten goede komt. Gelukkig beschikt Word over de mogelijkheid om nieuwe woorden te leren. Deze woorden bewaart Word in een gebruikerswoordenboek en dat staat ergens op uw harde schijf. Dat woordenboek gaat u kopiëren en vervolgens weer delen met anderen. Zo'n gebruikerswoordenboek is ook handig als bijvoorbeeld in een bedrijf een bepaalde schrijfwijze van woorden of merknamen is afgesproken. En u kunt het woordenboek natuurlijk ook gebruiken om namen van teamleden van de voetbalclub in op te slaan. Op die manier voorkomt u dat namen in het clubblad foutief gespeld worden. Door dit gebruikerswoordenboek aan iedereen te geven die schrijft voor het blaadje worden in ieder geval de namen goed gespeld. We gebruiken in deze workshop Word 2003, maar het werkt vrijwel gelijk in Word XP.

Stap 1

[afbeelding0]Voordat u daadwerkelijk een eigen woordenboek gaat opbouwen, laten we u nog even een ander aardigheidje zien. Word beschikt naast een woordenboek met 'standaard' woorden ook over een aantal woordenboeken met vaktaal. Probeer die eens uit als u regelmatig bijvoorbeeld technische of juridische brieven moet schrijven. Start Word en klik in het menu Extra op Opties. In het gelijknamige venster klikt u op het tabblad Spelling en grammatica en vervolgens op de knop Aangepaste woordenlijsten. U ziet daar onder het kopje Nederlands (standaard) de vakwoordenboeken JURIDISCH.DIC, MAARSCH.DIC, MEDISCH.DIC, TECHWET.DIC EN ZAKELIJK.DIC staan. De namen geven duidelijk aan welke gebieden ze beslaan; u kunt één of desnoods alle woordenboeken inschakelen voor de ultieme spellingcontrole. Klik dan op OK in beide openstaande vensters waarna de extra woordenboeken geactiveerd zijn.

Stap 2

[afbeelding0]Er zijn verschillende manieren om het standaard woordenboek in Word aan te vullen. De meest eenvoudige manier is als u de lijst alleen op uw eigen pc wilt gebruiken. Stel u schrijft voor de eerdergenoemde voetbalclub een  maandelijks clubblad, waarbij u veel met namen werkt. Deze worden meestal door Word als foutief gespeld gemarkeerd. Om dat probleem voor eens en voor altijd op te lossen klikt u met uw rechtermuisknop op het van een rood  gegolfde onderstreping voorziene woord en vervolgens in het contextmenu op Toevoegen aan woordenlijst. Voortaan zal Word u niet meer lastigvallen met een ongewenste correctie.

Stap 3

[afbeelding0]Deze methode werkt op zich prima als u maar een handjevol woorden hebt dat Word verkeerd fout markeert. Het is echter zonde om een enorme lijst met woorden aan te leggen in het zogeheten standaard woordenboek (custom.dic) van Word. Grootste probleem is dat dit gebruikerswoordenboek moeilijk is te delen met anderen. Word beschikt namelijk maar over één zo'n gebruikerswoordenboek. Een ander kán met een truc een kopie van uw gebruikerswoordenboek wel installeren, maar raakt daarmee zijn of haar eigen gebruikerswoordenboek kwijt; niet handig dus. Het is beter voor elk doel een apart woordenboek aan te maken. Dat gaat op zich heel makkelijk en zo'n specifiek woordenboek is wel heel eenvoudig met anderen te delen. Als voorbeeld gaat u aan de slag met een namenlijst voor een vereniging. Klik allereerst weer in het menu Extra op Opties, tabblad Spelling en grammatica en aldaar op de knop Aangepaste woordenlijsten. In het gelijknamige venster klikt u op de knop Nieuw waarna het venster Aangepaste woordenlijst maken opent.

Stap 4

[afbeelding0]Een woordenlijst in Word heeft de bestandsextensie .dic, vandaar dat deze ook alvast is ingevoegd in het veld achter Bestandsnaam. Typ daar dan ook een logische bestandsnaam op de plaats van de asterix (sterretje) en laat .dic staan. Klik dan op Opslaan, waarna een nieuw en nog geheel leeg woordenboekbestand is aangemaakt. Overigens is zo' n .dic-bestand feitelijk een vermomd tekstbestand en dat biedt weer extra mogelijkheden waar we verderop nog op terugkomen!

Stap 5

[afbeelding0]In eerste instantie ziet u uw nieuwe woordenboek terug bij de Aangepaste woordenlijsten bij de sectie Alle talen. Dat is natuurlijk prima voor een namenlijst, maar minder praktisch voor bijvoorbeeld een woordenlijst met Nederlandse vaktermen. Dat probleem is echter eenvoudig op te lossen. Selecteer het nieuw gemaakte woordenboek (1) en klik op de knop Wijzigen. Kies vervolgens in het selectiemenu onder Taal de gewenste taal, bijvoorbeeld Nederlands (standaard) of, als u in België woont, Nederlands (België). Klik nog niet op OK, eerst gaat u woorden aan het woordenboek toevoegen.

Stap 6

[afbeelding0]Dat toevoegen van woorden is kinderspel. Tik een woord in het veld onder Woord en klik op de knop Toevoegen. Vanwege ons voorbeeld vullen we een aantal namen van clubleden in, op deze manier legt u snel een lijst van woorden aan. Overigens kan er maar één enkel woord per keer worden toegevoegd, heeft iemand dus zowel een exotische voor- als achternaam, dan moet u beide woorden apart toevoegen. Bedenk ook dat Word een aantal veel voorkomende namen als Smit, Janssen enzovoorts allang kent. Maar als u het zekere voor het onzeker wilt nemen staat niets u in de weg om de lijst zo compleet mogelijk te maken. Er zijn geen grenzen, maakt uw woordenboek zo uitgebreid als u zelf wilt. Klik op OK als u klaar bent met toevoegen en nogmaals in beide nog openstaande vensters.

Stap 7

[afbeelding0]Begin een nieuw document in Word en typ wat zinnen met woorden uit het net gemaakte woordenboek. Zoals u ziet keurt Word nu zelfs de meest exotische namen helemaal goed. Wilt u later nieuwe woorden toevoegen aan het woordenboek, of woorden verwijderen of aanpassen, dan kan dat ook. Handig in het geval van de ledenlijst, want zo kunt u makkelijk nieuwe aanwas toevoegen en opgezegde leden definitief verwijderen. Ga weer als in Stap 3 te werk om de lijst met woordenboeken te openen (menu Extra, Opties, tabblad Spelling en grammatica en een klik op de knop Aangepaste woordenlijsten). Selecteer uw woordenboek, in ons voorbeeld verenigingsnamen.dic. Merk overigens op dat na de actie uit Stap 5 het woordenboek is verhuisd naar de sectie Nederlands (standaard). Klik op de knop Wijzigen, selecteer het woord dat u wilt verwijderen en klik daarna op de knop Verwijderen. Direct wijzigen van een fout gespeld woord in de lijst is niet mogelijk, u moet het foute woord eerst geheel verwijderen en het daarna goed  gespeld opnieuw toevoegen. U kunt ook een woordenboek in z'n geheel verwijderen, klik daarvoor in het venster Aangepaste woordenlijsten eerst op het overbodige woordenboek en daarna op de knop Verwijderen. LET OP: Word bevestigt verwijderingsacties niet, de lijst verdwijnt direct.

Stap 8

[afbeelding0]Klik op OK in het venster Aangepaste woordenlijsten en het venster Opties en sluit Word af. U beschikt nu ergens op uw harde schijf over een eigengemaakt woordenboek. U kunt deze lijst aan anderen geven. Helaas zitten de  woordenboeken op een wat vreemde plek verstopt. Start de Verkenner en blader naar de map C:\Documents and Settings\{GEBRUIKERSNAAM}\Application Data\Microsoft\Proof, waarbij u bij {GEBRUIKERSNAAM} uw Windows inlognaam invult. In deze map vindt u uw net gemaakte woordenboek. U kunt dit document naar elke gewenste map kopiëren (en dus backuppen); ook het document custom.dic is een backup waard als u ooit al op de in Stap 2 uitgelegde manier woorden hebt toegevoegd aan het standaardwoordenboek van Word. Wilt u uw woordenboek rechtstreeks mailen aan andere personen, bijvoorbeeld medeschrijvers van het clubblad, klik dan met uw rechtermuisknop op uw .dic-bestand. Klik in het zich openende contextmenu onder Kopiëren naar op E-mailontvanger en verzend het bericht met woordenboek als bijlage op de gebruikelijke manier. Hebt u een heel groot woordenboek gemaakt, zip het dan eerst even om te voorkomen dat u een te groot bestand krijgt.

Stap 9

[afbeelding0]Zoals we al stelden is een .dic-bestand feitelijk een doodgewoon tekstbestand, dubbelklik in de Verkenner maar eens op uw woordenboek. Dan ziet u dat het gewoon opent in Kladblok. Behalve de extensie .dic is er maar een verschil met een standaard tekstdocument: de eerste regel bevat de code #LID 1043. Deze code geeft aan dat het om een woordenlijst voor de Nederlandse taal gaat, wat in de meeste gevallen ook precies de bedoeling is. Hoe dan ook, u kunt dus woordenlijsten in Kladblok maken. Dat werkt sneller, u hoeft immers niet telkens op de knop Toevoegen te klikken. Tweede voordeel is dat u dankzij de Kladblokmethode, vanuit een bedrijf, vereniging of studie een lijst met een voorkeursspelling hebt. Meestal gaat het dan om een lange lijst met woorden waarbij de genoemde instantie van u verlangt dat u woorden op haar manier typt. Vaak wijkt zo'n 'bedrijfsspelling', zeker als het om vaktaal gaat, af van de gangbare spelling. Als u geluk hebt, ontvangt u de woordenlijst als Word-document. In dat geval selecteert u alle woorden in de woordenlijst (maar niet de overige tekst), die kopieert u met Control + C en plakt u met Control + V in een leeg tekstdocument van Kladblok. Controleer nogmaals of ook overal echt maar één woord en er niet nog wat commentaar of aanwijzingen is achtergebleven. Typ in het Kladblokdocument als allereerste regel de tekst #LID 1043. Klik dan in het menu Bestand op Opslaan als. In dit voorbeeld gaat het om een gekopieerde woordenlijst met Computer Idee-woorden, belangrijk om te weten vanwege de bestandsnaam. Selecteer echter eerst in het keuzemenu achter Opslaan als type de optie Alle bestanden. Geef uw woordenboek achtereenvolgens een naam en de bestandsextensie .dic, in dit geval dus Computer Idee.dic. Klik dan op Opslaan en sluit het Kladblokvenster.

Stap 10

[afbeelding0]Om de nieuwe woordenlijst te activeren klikt u in Word in het menu Extra weer op Opties, tabblad Spelling en grammatica, Aangepaste woordenlijsten. Activeer de nieuwe woordenlijst en klik op OK in beide vensters. De spellingcontrole is dan meteen actief.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube