ID.nl logo
Maak je eigen kaarten in Google Maps
© PXimport
Huis

Maak je eigen kaarten in Google Maps

Met de gratis dienst My Maps van Google kun je je eigen kaarten maken. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een wandelroute wilt uitstippelen of een roadtrip wil voorbereiden. Hoe je routes kunt maken in My Maps, leggen we uit in dit artikel.

Tip 01: My Maps

My Maps is een dienst van Google Maps die niet heel veel mensen kennen. Hij is standaard niet ingebakken in de browserversie van Google Maps en je kunt bovendien alleen eigen kaarten maken als je bent ingelogd met je Google-account. Voorheen was de dienst bekend als Google Maps Engine, maar sinds enkele jaren heet hij My Maps.

Met My Maps kun je gepersonaliseerde kaarten maken. Dit is bijvoorbeeld handig als voorbereiding op een vakantie. Zoek een locatie die je wilt gaan bezichtigen op in Google Maps en voeg de locatie als markering toe. Je kunt markeringen verschillende kleuren en vormen geven en informatie over een bestemming toevoegen, inclusief foto's en video's. Op je vakantiebestemming zie je eenvoudig welke locaties je hebt gemarkeerd en heb je een overzicht van alle dingen die je interessant vindt. Je kaarten zijn bovendien op een Android-smartphone in te zien, met de app Mijn Kaarten. Op de iPhone kan dit via Safari.

©PXimport

Tip 02: Inloggen bij My Maps

Om je eigen kaart aan te maken ga je naar de website van My Maps. Mocht je nog niet zijn ingelogd in je Google-account, kies dan voor Sign in en log in met je Google-accountgegevens.

Tip 03: Nieuwe kaart maken

Om een nieuwe kaart te maken klik je op het plusje rechtsonderin. Allereerst klik je op Naamloze kaart om de naam van de kaart te veranderen. Eventueel geef je onder Beschrijving een korte beschrijving op. Sluit af door op Opslaan te klikken. Elke kaart kan bestaan uit een aantal lagen. Het is handig om na te denken hoe je deze lagen wilt indelen. De ene laag kan bijvoorbeeld uit restaurants bestaan, de andere uit bezienswaardigheden. Later kun je een laag simpel aan- of uitzetten voor een helder overzicht.

De eerste laag heet altijd Naamloze laag. Klik erop om de naam te veranderen. Markeringen kun je toevoegen door op de kaart te klikken of door een lijst met gegevens te importeren, helaas werkt deze laatste functie niet altijd even goed en wordt vaak een foutmelding gegenereerd. Als de stijl van de kaart je niet bevalt, klik dan op het driehoekje naast Basiskaart en kies een andere stijl. Lettertypes en zichtbare plaatsnamen blijven overigens bij elke stijl hetzelfde.

©PXimport

Tip 04: Voeg markering toe

Het is tijd om markeringen toe te voegen aan de kaart. De makkelijkste manier is om in te zoomen op de kaart en bovenaan op de markeringsknop te drukken. Deze knop ziet eruit als een soort omgekeerde waterdruppel. Als je hierop hebt geklikt, verandert je cursor in een plusje. Klik ergens op de kaart en de markering wordt toegevoegd. Deze krijgt automatisch de naam Punt 1. Verander de naam door erop te klikken. In het veld eronder kun je een korte beschrijving of een weblink toevoegen. Klik op Opslaan om de markering aan de laag toe te voegen. Je kunt ook in het zoekvenster een plaats- of straatnaam opgeven. My Maps geeft automatisch de locatie aan met een lichtgroene markering. Klik weer op de markeringsknop om een markering toe te voegen aan je laag. Je ziet dat de markering nu aan de linkerkant van het scherm in de lijst met locaties is toegevoegd.

Je kunt overigens kiezen of je de naam of de beschrijving van de markering in de lijst wilt zien. Hiervoor klik je op de markering en kies je voor Bewerken, het pictogram met het pensymbool. Links naast de naam klik je op het driehoekje en terwijl je je muis houdt ingedrukt, kies je voor Beschrijving. De naam van de markering wordt nu in de linkerlijst gewijzigd.

In dit artikel gaan we wat uitgebreider in op de mogelijkheden om wandel- en fietsroutes te maken in Maps. Ook leggen we uit hoe je je zelfgemaakte routes kunt exporteren naar andere apps of programma's, bijvoorbeeld Maps.me, waarmee je aanzienlijk meer terreininformatie krijgt dan bij Google Maps. Kaarten van een gebied of complete landen kun je vooraf gratis op je toestel downloaden, zodat je in het veld geen data hoeft te verstoken. Ideaal is dat je een route die je in Google Maps in elkaar hebt gezet, ook in Maps.me kunt gebruiken.

©PXimport

Tip 05: Kleuren en vormen

Zodra je diverse markeringen aan een laag hebt toegevoegd, kan het een beetje onoverzichtelijk worden. Gelukkig kun je eenvoudig de kleur en de vorm van een markering wijzigen. Allereerst moet je de markering selecteren. Dit doe je door in de lijst op de naam te klikken of met de muis over de markering op de kaart te bewegen. In beide gevallen verschijnt er naast de naam aan de rechterkant een verfpotsymbool. Klik erop en kies een kleur uit de lijst.

Naast een andere kleur kun je de markering ook een andere vorm geven. Hiervoor kies je onder Pictogramvorm een andere optie. Als je op Meer pictogrammen klikt, vind je bijvoorbeeld pictogrammen voor geldautomaten, hotels, tandartsen, kerken en wandelroutes. Op deze manier kun je je kaart geheel personaliseren. De kleuren van zo'n pictogram zijn echter vastgelegd en kun je niet veranderen.

©PXimport

Tip 06: Foto's en video's

Als je meer informatie aan een markering wilt toevoegen, weet dan dat je niet alleen gemakkelijk tekst invoegt, maar ook foto's en video's. Klik op een markering en kies voor Bewerken. Rechts onderin vind je een fotopictogram. Klik erop en je hebt een aantal opties om foto's en video's toe te voegen. Belangrijk om te weten is dat je alleen foto's en video's van het internet aan je kaart kunt toevoegen. Het is niet mogelijk om je eigen foto's naar Google te uploaden. Wel kun je je foto's naar een eigen server of webdienst uploaden en een link naar de foto ingeven als je op URL van afbeelding klikt.

Sommige diensten staan zo'n externe link echter niet toe en een koppeling naar een Flickr-foto werkt bijvoorbeeld niet. Makkelijker is om een foto te zoeken via de zoekfunctie voor afbeeldingen van Google zelf. Hiervoor klik je op Google Afbeeldingen zoeken en typ je de naam van de locatie in. Klik op een foto en bevestig de actie door op Selecteren te klikken. De foto is nu meteen zichtbaar als je op de markering klikt. Wil je meer foto's toevoegen, klik dan op het plusje rechts onder de foto. Een foto verwijder je door op het prullenmandpictogram te klikken. Om een video toe te voegen, kies je voor YouTube-URL of -zoekopdracht.

©PXimport

Tip 07: Gebied toevoegen

Een markering is leuk als je een plaats of een bepaalde locatie aan je kaart wilt toevoegen, maar wat als je een gebied zoals een nationaal park wilt toevoegen? Het gereedschap rechts naast het markeringspictogram biedt uitkomst. Klik erop en kies voor Lijn of vorm toevoegen. Je cursor verandert weer in een plusje. Klik één keer met je muis op één van de buitenranden van het gebied dat je wilt markeren. Vervolgens kies je het volgende punt. Je gaat door tot je het hele gebied hebt gemarkeerd. Elke keer dat je op de kaart klikt, verschijnt er een bolletje. De lijn tussen de bolletjes is donkerrood. Als je weer bij het eerste bolletje aankomt, verandert je cursor in een handje. Dit betekent dat je het gehele gebied hebt gemarkeerd.

Het gemarkeerde gebied wordt nu grijs en in het venster verschijnt de naam Polygoon. Klik erop, geef het gebied een naam en kies voor Opslaan. Links in de lijst wordt het gebied aangegeven met een ander pictogram. Wil je de kleur hiervan veranderen, dan klik je op het verfpotpictogram. De transparantie van het gebied en de dikte van de rand kun je hier ook wijzigen. Als je op het gebied klikt, zie je meteen hoeveel kilometer de lijn met bolletjes is en wat de oppervlakte van het gebied is. Een leuke feature.

©PXimport

Tip 08: Routes toevoegen

Een andere optie van My Maps is het toevoegen van routes aan je kaart. Elke route is een nieuwe laag op de kaart en je hebt de keuze uit wandel-, fiets- en rijroutes. Je kunt verschillende bestemmingen aan één route toevoegen en op deze manier je gehele vakantietrip op de kaart tekenen. Per route heb je echter hooguit tien bestemmingen tot je beschikking. Het is dus handig om je routes op te delen in kleinere stukken. Om te beginnen klik je op Een lijn tekenen. Dit is dezelfde knop die je gebruikt om een lijn of vorm toe te voegen. Kies nu wat voor route je wilt toevoegen aan je kaart.

Zodra je cursor in een plusje is veranderd, zet je allereerst je startpunt op de kaart. Laat je muis los en navigeer daarmee naar het eindpunt van je route. My Maps laat je door middel van een blauwe lijn zien wat de snelste route van de ene naar de andere bestemming is. De punten worden met letters aangegeven. Wil je de route veranderen, ga dan met je muis over de blauwe lijn en er verschijnt een bolletje. Klik erop en versleep het bolletje; de route verandert automatisch. Wil je een punt aan je route toevoegen, klik dan in de linkerkant op Bestemming toevoegen. Je kunt de locatie op de kaart aangeven of een bestemming in het zoekvenster naast de letter C ingeven. Om de naam van het start- of eindpunt te wijzigen, klik je op de naam naast de letter. Klik daarna op het pennetje, het pictogram om iets te bewerken.

©PXimport

Tip 09: Kaart delen

Als je kaart helemaal af is, kun je het delen met de rest van de wereld. Rechts bovenin klik je op de groene knop Delen en gebruikers van Google Drive zien dat een zelfde soort venster zich opent. Standaard is een kaart ingesteld voor privégebruik. Dit betekent dat alleen jij toegang tot de kaart hebt, plus de mensen die je met een koppeling uitnodigt. De link bovenin werkt dus alleen voor genodigden. Je nodigt iemand uit door een naam onder Mensen uitnodigen in te geven en op Verzenden te klikken. Deze mensen krijgen een uitnodiging per mail binnen, tenminste als je het vinkje laat staan voor Mensen berichten sturen via e-mail, en kunnen de kaart via de link in hun e-mail bekijken. Ze hebben hiervoor wel een Google-account nodig.

Wil je je kaart openstellen voor mensen zonder Google-account, klik dan op Wijzigen achter Privé: alleen u heeft toegang. De handigste keuze is Iedereen met de link. Dan kun je je vrienden gewoon met een link uitnodigen. Als je voor Openbaar op internet kiest, kan iedereen je kaart inzien.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?
© Talita
Huis

Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?

Zet 29 november in je agenda, want dan is het Black Friday! Voor techliefhebbers is dit een absolute topdag. Met elk jaar nóg spectaculairdere aanbiedingen scoor je geweldige deals op het gebied van laptops, telefoons, tablets en computerspulletjes. Spontaan shoppen kan, maar wie zich vooraf voorbereidt, loopt geen enkele mooie aanbieding mis!

Lees meer: Zo scoor je de beste deals tijdens de Amazon Prime Days


Black Friday

Je weet vast dat Black Friday bekend staat om zijn scherpe aanbiedingen, maar ken je de oorsprong van deze wereldwijde koopjesdag? Black Friday is over komen waaien vanuit Amerika, waar de dag direct volgt op Thanksgiving. Aangezien Thanksgiving altijd op een donderdag valt en veel Amerikanen er een lang weekend van maken, bleek deze vrijdag ideaal voor winkeliers om forse kortingen aan te bieden.

Hele weekend

Niet alleen deze vrijdag is het feest voor de consument, het hele weekend heb je kans op grote kortingen. De maandag na Black Friday heet Cyber Monday en dit is de dag waarop internetwinkels de laatste jaren hun grootste koopjes aanboden. Het is wel zo dat de verschillen tussen Black Friday en Cyber Monday beginnen te vervagen, je ziet tegenwoordig dat eigenlijk het hele weekend – van vrijdag tot en met maandag – de aanbiedingen je om de oren vliegen.

🚨 Meteen bookmarken: https://www.kieskeurig.nl/prijsdalers
Watch on YouTube

Focus op elektronica

Black Friday is hét moment om elektronica en computerapparatuur in te slaan. Alle grote (web)winkels doen mee en bieden stevige kortingen. In het verleden kon je al flink besparen op laptops, tv's en smartphones – en dat waren niet alleen oude modellen. Elke winkel heeft wel een speciale deal die tot de grote dag geheim wordt gehouden.

Ook audiofanaten komen aan hun trekken. Verwacht flinke kortingen op soundbars, koptelefoons en speakers. Daarnaast zijn er meestal mooie aanbiedingen voor computeraccessoires zoals muizen, headsets en toetsenborden. En niet te vergeten: externe harde schijven en smarthome-apparaten zoals camera's, lampen en deurbellen gaan ook vaak met korting de deur uit.

Op = op

Het is daarom belangrijk om snel te handelen. Zie je een aantrekkelijke aanbieding, aarzel dan niet en plaats het product direct in je winkelmandje. Het is niet verstandig om lang te wachten in de hoop dat een ander hetzelfde product net iets goedkoper aanbiedt, want dan loop je het risico mis te grijpen. Als een bekende winkel zoals Coolblue, MediaMarkt of Bol een laptop, smartphone of gameconsole met een aanzienlijke korting aanbiedt, wees er dan van bewust dat deze binnen enkele uren uitverkocht kunnen zijn. Tijdens deze periode is twijfelen dus geen goede strategie!

Voorbereiden

Wie slim wil shoppen, bereidt zich goed voor. Bekijk alvast de websites waar je normaal bestelt en schrijf je in voor hun nieuwsbrieven om geen deals te missen. Sommige grote winkels zoals MediaMarkt en Bol.com starten al geruime tijd vóór Black Friday met hun aanbiedingen.

Let op: sommige deals gelden de hele week, andere wisselen dagelijks. En kijk verder dan de bekende winkels – ook bij Kruidvat, Otto, Amazon.de en Wehkamp kun je verrassend goede aanbiedingen vinden, net als vorig jaar.

©Wesley Akkerman

Cashback en andere acties

Let tijdens dit weekend niet alleen op de prijs, maar ook op andere acties die naar boven komen drijven. Cashback-acties of kortingen op je volgende aankoop waren vorig jaar veelvoorkomende aanbiedingen. Ook is het mogelijk dat bepaalde producten deze week gratis worden aangeboden. Ben je op zoek naar een nieuwe laptop? Dan is het slim om te controleren of je er dit weekend gratis software bij krijgt, of misschien ontvang je bij een tablet wel een gratis toetsenbord of hoes.

Vals spelen

Pas op met 'nepkortingen'! Sommige winkels verhogen hun prijzen vlak voor Black Friday om de kortingen beter te laten lijken. Houd daarom nu al de prijzen bij van producten die je wilt kopen. Kieskeurig.nl is hierbij een handig hulpmiddel. Als je daar een product opzoekt, laat een groene pijl omlaag zien dat de prijs echt gedaald is. Hoe hoger het getal bij de pijl, hoe meer échte korting je krijgt vergeleken met de afgelopen dagen!

Kieskeurig

Je kunt natuurlijk ook gewoon op de website van Kieskeurig zoeken komend weekend. Prijsdatabases van alle bekende webshops worden constant automatisch geüpdatet en zo kun je meteen zien in welke winkel een moederbord, nieuwe pc of je volgende smartphone het goedkoopste is. Je vindt er 10 onmisbare tips voor het shoppen tijdens Black Friday, en op de Prijsdalers-pagina krijg je meteen de allerbeste deals te zien. Wil je de beste Black Friday-deals in je inbox, meld je dan op de site van Kieskeurig even aan voor de nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou: