ID.nl logo
Maak dvd-hoesjes met Word
© Reshift Digital
Huis

Maak dvd-hoesjes met Word

Als u uren in de weer bent geweest met het bewerken van een videofilm, verdient zo'n op dvd gebrand meesterwerk natuurlijk ook een strak ogend hoesje. Er zijn flink wat commerciële programma's te vinden die dit klusje in een handomdraai klaren. Het kan echter ook gratis, met Microsoft Word.

Als u uren in de weer bent geweest met het bewerken van een videofilm, verdient zo'n op dvd gebrand meesterwerk natuurlijk ook een strak ogend hoesje. Er zijn flink wat commerciële programma's te vinden die dit klusje in een handomdraai klaren. Het kan echter ook gratis, met Microsoft Word. Een dvd-hoes bestaat uit een in drie onderdelen verdeeld stuk papier: de voor- en achterkant en een ruglabel. In deze workshop laten we zien hoe u in Word deze drie onderdelen op een A4'tje uitlijnt en er vervolgens tekst en afbeeldingen op plaatst

Stap 1

[afbeelding0]Begin met het openen van een leeg document in Word. Klik vervolgens in het menu Bestand op Paginainstelling en kies Liggend als Afdrukstand. De boven- en ondermarge stelt u in op elk 1,3 cm en de linker- en rechtermarges op 0,6 cm. Daarmee hebt u precies de juiste afmetingen ingesteld voor een standaard dvd-hoes. Zodra u deze instellingen hebt gemaakt klikt u op OK en bewaart u het document. Vergeet niet tijdens deze workshop het document min of meer  regelmatig op te slaan.

Stap 2

[afbeelding0]Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden als het om het maken van een dvd-hoesje met Word gaat. Zo zijn er op  internet kant-en-klare sjablonen te vinden, die gebruik maken van de tabelfunctie in Word om op die manier de drie genoemde onderdelen te maken. Dat vinden wij onnodig gecompliceerd, daarom pakken we het simpeler aan. Klik in het menu Invoegen onder Afbeelding op Nieuwe tekening, waarna Word een 'tekenvel' invoegt op de pagina.

Stap 3

[afbeelding0]Zodra het tekenvel is ingevoegd, kunt u er tekst en afbeeldingen op plaatsen en daarmee bijvoorbeeld een mooie voorkant voor een dvdhoes maken. Op dit moment is ons tekenvel echter nog veel te groot en dus dient de zaak verkleind te worden naar het formaat van een dvd-inlegvel. Klik daarvoor met uw rechtermuisknop ergens in het tekenvel en selecteer de optie Tekenpapier opmaken.

Stap 4

[afbeelding0]In het dialoogvenster dat u nu ziet klikt u op het tabblad Grootte. Schakel daar allereerst het selectievakje voor de optie Hoogte-breedteverhouding vergrendelen uit. Deze functie zorgt ervoor dat de verhouding tussen hoogte en breedte van het tekenvel gelijk blijft bij vergroten of verkleinen, maar dat willen we in dit geval nu juist niet. Vervolgens vult u in het veld achter Hoogte een waarde in van 18,1 cm en in het veld achter breedte 13 cm. Klik daarna op OK.

Stap 5

[afbeelding0]Het tekenvel is nu in grootte aangepast en klaar voor ons beoogde gebruik als dvd-inlegvel. Uiteraard bestaat de volgende stap uit het toevoegen van het volgende paneel én het ruglabel. Eerst gaan we het net gemaakte paneel even van een omlijning voorzien. Dat is handig om het overzicht te behouden als u zodadelijk de andere onderdelen gaat toevoegen. Klik daarvoor op de lijnknop in de werkbalk Tekenen (mocht u die niet onder in het Word-venster zien, klik dan in het menu Beeld onder Werkbalken op Tekenen). Kies een lijndikte van 1pt.

Stap 6

[afbeelding0]Klik ergens in het net gemaakte en omlijnde paneel en druk daarna op de sneltoetscombinatie Ctrl + C gevolgd door een druk op Ctrl + V om het tekenvel eerst te kopiëren en daarna te plakken. U beschikt nu over twee even grote tekenvellen. Het tweede, geplakte onderdeel moet echter dienen als ruglabel en dus dient de grootte aangepast te worden. Klik  daarvoor met uw rechtermuisknop op het tweede paneel en selecteer weer de optie Tekenpapier opmaken. Op het tabblad Grootte in het daarop geopende dialoogvenster dient u de waarde achter Hoogte te laten staan. De waarde achter Breedte dient gewijzigd te worden in 1,3 cm. Klik daarna op OK.

Stap 7

[afbeelding0]Klik nu weer op het grotere, linker tekenvel en druk weer op Control-C om het paneel nog één keer te kopiëren. Klik vervolgens met uw linkermuisknop op het lege deel van de pagina, direct rechts naast de rugmarge. Druk dan op Ctrl + V om het paneel strak op de rugmarge aansluitend te plakken. U beschikt nu over een basisontwerp voor een standaard dvd-insteekhoesje, waarbij de voor- en achterkant netjes gescheiden zijn door een rugmarge.

Stap 8

[afbeelding0]Nu u het basisontwerp hebt afgerond, is het erg praktisch dit als een Word-sjabloon te bewaren. Klik daarvoor in het menu Bestand op Opslaan als. Geef het bestand vervolgens een duidelijk herkenbare naam (bijvoorbeeld iets als 'dvd-label'). Selecteer vervolgens in het selectiemenu achter Opslaan als de optie Documentsjabloon (*.dot). Voordeel van het bewaren als Documentsjabloon is dat het wordt toegevoegd aan de lijst met Word-sjablonen. Deze kunt u openen en gebruiken wanneer u maar wilt. Klik echter eerst in het menu Bestand op Sluiten. Klik dan wederom in het menu Bestand op Nieuw en daarna in het paneel aan de rechterkantop Op mijn computer (1). Selecteer daar het sjabloon dvd-label.dot (2) (of welke andere naam u het daarnet ook gegeven hebt) en klik op OK. U beschikt nu over een leeg document met daarin een eveneens nog maagdelijk leeg dvd-inlegvel.

Stap 9

[afbeelding0]Tijd dus om ons ontwerp af te maken. Elk van de drie tekenvellen is een autonoom onderdeel dat onafhankelijk van de andere tekenvellen bewerkt kan worden. U kunt ieder ontwerpgereedschap van Word inzetten om afbeeldingen, clipart en tekst toe te voegen. We beginnen met de voorkant, ofwel het rechter grote tekenvel. Klik hier allereerst op om het te activeren en klik daarna in het menu Invoegen onder Afbeelding op Uit bestand. U kunt hiermee foto's of afbeeldingen die ergens in een map op uw harde schijf staan invoegen. Selecteer een bestand en klik in het venster Afbeelding invoegen op de knop Invoegen.

Stap 10

[afbeelding0]Zodra de foto of afbeelding is ingevoegd is deze waarschijnlijk te klein en precies in het midden van het tekenvel geplaatst. U kunt de foto groter maken door deze met uw muis op een van de hoekpunten beet te pakken en groter te slepen. Ook naar een andere plek slepen behoort tot de mogelijkheden en in de nieuwere versies van Word kunt u een foto zelfs draaien met behulp van het groene balletje midden boven de foto. Door met uw muis op de foto te klikken opent u een werkbalk waarin u allerlei instellingen kunt regelen,waaronder bijvoorbeeld helderheid en contrast.

Stap 11

[afbeelding0]Maak de foto zo groot dat deze het hele voorpaneel vult. Als dat klusje is geklaard, kunt u de titeltekst toevoegen. Klik daarvoor op de knop Tekstvak op de werkbalk Tekenen of klik in het menu Invoegen op Tekstvak. Klik dan ergens op de foto om het tekstvak in te voegen. U kunt dit tekstvak vergroten en verslepen en er bovendien zoals gebruikelijk tekst in alle vormen en maten in typen. Nadeel is echter dat de achtergrond van het tekstvak wit is en dus een deel van de foto bedekt. Dat probleempje moet dus even aangepakt worden.

Stap 12

[afbeelding0]Klik met uw rechtermuisknop op de rand van het tekstvak en daarna in het verschenen contextmenu op Tekstvak opmaken. Klik in het geopende dialoogvenster op het tabblad Kleuren en lijnen en zet de schuifregelaar achter Doorzichtigheid  helemaal naar rechts om het tekstvak compleet doorzichtig te maken (1). Kies met behulp van het selectiemenu achter Kleur de optie Geen lijn (2) en klik op OK. Daarmee verdwijnt de omkadering van het tekstvak, zodat de tekst geheel vrij boven de foto zweeft. U kunt de tekst in het tekstvak op de gebruikelijke manier wat groter maken, centreren en/of van een kleurtje voorzien.

Stap 13

[afbeelding0]Nog een trucje als het gaat om het werken met teksten in Word. Maak opnieuw een tekstvak aan, deze keer in het ruglabel. Typ hier uw tekst voor de rugmarge, waarbij het even niet uitmaakt hoe groot en in welke richting u het tekstvak daarvoor moet maken. De tekst zal eerst ook horizontaal lopen. Klik echter in het menu Opmaak op Tekstrichting, waarna een klein dialoogvenster opent. U kunt hiermee de tekstrichting naar behoefte aanpassen. U kunt het tekstvak  vervolgens precies passend in en naar het ruglabel slepen en eventueel voorzien van een achtergrondkleurtje.

Stap 14

[afbeelding0]En klaar is onze complete dvd-hoes. We hebben wat extra details toegevoegd, inclusief wat foto's voor op de achterkant en wat meer tekst. Verder kunt u een achtergrondje aan het tekenvel toevoegen, foto's van een randje voorzien en zelfs tekstvakken met een leuk patroon opvullen. Dergelijke mogelijkheden vindt u allemaal in de opmaakvensters van de desbetreffende onderdelen; genoeg opties om eens een avondje mee te experimenteren. Hebt u eenmaal de beschikking over het in deze workshop gemaakte basissjabloon voor een dvd-hoes, dan staat niets u natuurlijk meer in de weg om eens flink aan de slag te gaan met het uitproberen van de vele tekst- en grafische gereedschappen van Word.

▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)
© ID.nl
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)

Een parfum is meer dan een lekker luchtje; het is je onzichtbare visitekaartje. De juiste geur kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen een boost geven en direct vertellen wie jij bent. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past?

Dit artikel in het kort

💨Welke geurnoten passen bij jouw karaktertype?
💨Top-, hart- en basisnoten: hoe een parfum is opgebouwd.
💨Het verschil tussen eau de toilette en eau de parfum.
💨De gouden regel voor het testen in de winkel.

Lees ook: Waarom parfum niet bij iedereen hetzelfde ruikt

Zeg me wat je draagt, ik zeg wie je bent

Geuren zijn de snelste weg naar onze emoties. Ruik je versgebakken brood, dan sta je in gedachten direct in een warme keuken. Ruik je zonnebrandcrème, dan voel je het strand. Parfums werken precies zo: ze communiceren iets over jou, zonder dat je een woord zegt.

Door een parfum te kiezen dat aansluit bij je karakter, versterk je je uitstraling. Welk type ben jij?

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. De romanticus (dromerig & gevoelig)

Ben je creatief, nostalgisch en gevoelig ingesteld? Dan voel jij je waarschijnlijk het prettigst bij zachte, ronde geuren. Bloemige en poederachtige noten omhullen je als een warme deken en passen perfect bij jouw zachtaardige karakter. Zoek naar: roos, jasmijn, viooltjes, vanille en lelie.

Voor dames:

Chloé - Chloé Eau de Parfum
: de ultieme romantische geur. Ruikt naar een vers boeket rozen met een poederige, schone ondertoon.
Marc Jacobs - Daisy: Speels, zacht en dromerig. Met noten van viooltjes en aardbei is dit een lichte, vrolijke bloemengeur.

Voor heren:

Dior - Dior Homme
: een zeldzame herengeur met iris. Hierdoor is hij zacht, poederig en verfijnd (in plaats van typisch 'mannelijk' stoer).
Prada - L'Homme: schoon, luchtig en zacht. Ruikt naar luxe zeep en verse bloemen (neroli/iris), perfect voor de gevoelige man.

2. De power-persoonlijkheid (krachtig & zelfverzekerd)

Jij komt een ruimte binnen en mensen hebben het door. Je staat stevig in je schoenen en houdt niet van poespas. Houtachtige en kruidige geuren sluiten hier naadloos op aan. Ze hebben een diepe, stabiele basis die autoriteit en rust uitstraalt. Zoek naar: Sandelhout, cederhout, leer, patchouli en zwarte peper.

Voor dames:

Chanel - Coco Mademoiselle
: een moderne klassieker met karakter. De combinatie van frisse sinaasappel en krachtige patchouli straalt pure klasse en zelfvertrouwen uit.
Tom Ford - Black Orchid: niet voor muurbloempjes. Een zware, aardse geur met truffel en pure chocolade. Je vult er de kamer mee.

Voor heren:

Hermès - Terre d’Hermès
: ruikt naar aarde, hout en sinaasappel. Een hele stabiele, volwassen geur die autoriteit uitstraalt zonder te schreeuwen.
Dior - Sauvage: extreem populair vanwege zijn kracht. Peperig en fris; een geur die zegt: "Ik ben er."

3. Het mysterie (sensueel & raadselachtig)

Houd je ervan om niet direct het achterste van je tong te laten zien? Ben je gek op de avond en subtiele verleiding? Dan zijn Oriëntaalse geuren jouw match. Deze zijn vaak rijk, zwaar en gelaagd. Zoek naar: Amber, wierook, muskus, kaneel en exotische kruiden.

Voor dames:

Yves Saint Laurent - Black Opium
: een verslavende mix van zwarte koffie en vanille. Donker, zoet en perfect voor de avond.
Dior - Hypnotic Poison: de naam zegt het al. Een betoverende, zware geur met amandel, karwij en vanille. Zeer verleidelijk.

Voor heren:

Viktor&Rolf - Spicebomb
: een explosie van kruiden (peper, kaneel) en tabak. Warm en kruidig, maar met een mysterieuze diepte.
Armani - Code: een geraffineerde mix van tonkaboon en leer. Glad, donker en een tikkeltje geheimzinnig.

4. De zonnestraal (speels & spontaan)

Ben jij de optimist van de groep, altijd vrolijk en ongecompliceerd? Zware geuren passen vaak niet bij jouw energie. Jij bloeit op van frisse, fruitige noten die licht en uitnodigend zijn. Zoek naar: Perzik, appel, framboos, zwarte bes en citrusbloesem.

Voor dames:

DKNY - Be Delicious
: het bekende 'groene appeltje'. Fris, fruitig en ongecompliceerd. Echt een energieboost.
Giorgio Armani - My Way: een vrolijk boeket van witte bloemen en citrus. Heel open, zoet en uitnodigend.

Voor heren:

Versace - Eros
: een luide, vrolijke geur met munt, appel en vanille. Jong, energiek en een echte allemansvriend.
Paco Rabanne - 1 Million: bekend om de goudstaaf-flacon. Zoet, kruidig en fruitig. Een geur met een knipoog die het leven viert.

5. De avonturier (energiek & sportief)

Stilzitten is niets voor jou. Je houdt van buitenlucht, actie en nieuwe ervaringen. Daar past geen bedwelmende geur bij, maar juist iets dat energie geeft. Aquatische (water) geuren en citrus zijn jouw beste vrienden. Zoek naar: Bergamot, grapefruit, munt, zeewater en groene thee.

Voor dames:

Giorgio Armani - Acqua di Gioia
: geïnspireerd op de zee. Ruikt naar munt, citroen en water. Heerlijk fris en opwekkend.
Davidoff - Cool Water Woman: een klassieker die ruikt naar de oceaan en frisse meloen. Voor vrouwen die liever buiten zijn dan binnen.

Voor heren:

Giorgio Armani - Acqua di Giò
: waarschijnlijk de bekendste 'watergeur' ter wereld. Ruikt naar zeewater, wind en limoen.
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme: een unieke, scherpe frisheid dankzij de Japanse yuzu (citrusvrucht). Strak, modern en heel energiek.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy) - stock.adobe.com

Begrijp wat je koopt: de opbouw van een geur

Heb je wel eens een parfum gekocht dat in de winkel heerlijk rook, maar thuis tegenviel? Grote kans dat je alleen de topnoten hebt geroken. Een parfum is opgebouwd als een piramide:

1: Topnoten (de binnenkomer)
Dit is wat je de eerste 10 tot 15 minuten ruikt. Vaak fris en licht (citrus), bedoeld om je aandacht te trekken. Topnoten vervliegen snel.
2: Hartnoten (de kern)
Zodra de topnoten verdwijnen, komt het 'hart' naar boven. Dit is de ware geur van het parfum, vaak bloemig of kruidig. Dit blijf je enkele uren ruiken.
3: Basisnoten (de blijver)
Dit is wat er aan het einde van de dag nog op je huid zit. Zware ingrediënten zoals hout, muskus en vanille die zorgen voor diepte.

💡Tip:
Koop een parfum nooit direct na het opspuiten. Wandel de winkel uit, doe boodschappen en ruik na een uur nog eens. Pas dan weet je hoe het parfum écht ruikt.

Eau de toilette of eau de parfum?

Op de flacon staan vaak termen die iets zeggen over de sterkte (en de prijs):
Eau de Cologne:
zeer licht, vervliegt snel (3-5% geurstoffen). Lekker wanneer je je even wilt opfrissen.
Eau de Toilette (EDT): de meest verkochte variant. Fris en geschikt voor dagelijks gebruik (5-10% geurstoffen).
Eau de Parfum (EDP): sterker en blijft langer hangen (10-20% geurstoffen). Je hebt er minder van nodig, maar het is vaak duurder.
Parfum / Extrait:
Zeer geconcentreerd en kostbaar. Een paar druppels ruik je de hele dag.

Zo voorkom je een miskoop: 4 gouden tips

Tot slot: hoe hak je de knoop door in de parfumerie?
1. Test op je huid (niet op een papiertje)
Een papieren strookje heeft geen pH-waarde en geen hormonen. Jouw huid wel. Door je lichaamschemie kan een parfum bij jou heel anders ruiken dan bij je beste vriendin. Spray altijd op je pols om te weten hoe de geur op jou reageert.
2. Niet wrijven!
Een klassieke fout: sprayen op de polsen en ze dan tegen elkaar wrijven. Niet doen! Door de wrijving maak je de geurmoleculen kapot, waardoor de topnoten sneller verdwijnen en de geurbalans verstoord raakt. Gewoon laten drogen aan de lucht.
3. Maximaal drie geuren
Na drie verschillende parfums is je neus 'vermoeid' en kun je geuren niet meer goed onderscheiden. Ruik tussendoor even aan je eigen kleding (of aan koffiebonen als ze die hebben staan) om je neus te neutraliseren.
4. Kijk naar wat je al hebt
Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk naar de flesjes die je al hebt staan of opgebruikt hebt. Google de geurnoten van je favoriet (bijvoorbeeld op een website als Fragrantica) en zoek naar nieuwe parfums die dezelfde ingrediënten bevatten. Of kijk naar geuren in huis die je fijn vindt. Houd je van lavendel in je wasmiddel of vanille in je kaarsen? Dat zijn goede uitgangspunten. 

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!