ID.nl logo
In de cloud - Wat is de beste clouddienst?
© Reshift Digital
Huis

In de cloud - Wat is de beste clouddienst?

Als de schijfruimte op je computer snel vol begint te raken, is het misschien tijd om wat bestanden op een andere locatie neer te zetten. Als je niet wilt investeren in een nas, kun je ervoor kiezen je bestanden op te slaan op een van de vele clouddiensten. Op zoek naar de beste clouddienst? Computer!Totaal zet mogelijkheden van de meest populairste diensten naast elkaar.

Een aantal jaar geleden was het aanbod van gratis online clouddiensten enorm, waarbij je bovendien een flink aantal gigabytes onbeperkt kon gebruiken zonder extra te hoeven betalen. Maar juist door die populariteit hebben die diensten ook gezien dat er best wat te verdienen valt. Het resultaat is dat je bij de meeste clouddiensten veel minder gratis gigabytes krijgt en al snel moet bijbetalen als je meer bestanden wilt kunnen opslaan.

Synchroniseren en back-uppen

Een cloudopslagdienst kun je voor meerdere doeleinden gebruiken. Gaat het vooral om het delen van bestanden met anderen of het tegelijkertijd kunnen samenwerken in documenten? Of wil je een clouddienst vooral gebruiken voor permanente back-ups, waar je vanaf elke computer bij kunt? Elke clouddienst heeft weer andere mogelijkheden. De ene dienst focust op voornamelijk synchronisatie, de andere is puur gericht op het maken van back-ups. In de tabel zie je van elke dienst de back-up- en synchronisatiemogelijkheden. De standaard gratis opslagruimte die je bij de meeste diensten krijgt, is beperkt, maar vaak wel voldoende voor bijvoorbeeld je foto’s. Belangrijk is dan dat je eenvoudig verbinding kunt maken met de clouddienst, bijvoorbeeld door middel van een synchronisatie-app die automatisch je bestanden up- en downloadt van en naar de clouddienst. Ook prettig is dat je overal bij je bestanden kunt, bijvoorbeeld vanaf je smartphone of een andere computer.

Bestanden delen met anderen

Bij vrijwel alle clouddiensten is het mogelijk om bestanden die je in de cloud hebt opgeslagen te delen met anderen. Dat kan bijvoorbeeld door het delen van een link naar het bestand, direct via e-mail of handmatig. Bij het handmatig delen van een link betekent het echter vaak dat die link algemeen is, en niet gekoppeld aan bijvoorbeeld een e-mailadres van de ontvanger. Sommige clouddiensten bieden alleen de mogelijkheid om mappen of bestanden te delen met gebruikers die óók een account bij de dienst hebben. Samenwerkopties worden eveneens aangeboden; je kunt dan samenwerken aan een bestand of andere gebruikers rechten te geven voor toegang tot mappen en om naar die map te kunnen uploaden.

Back-ups plannen

Wanneer je een cloudienst gaat inzetten voor het maken van back-ups, is het belangrijk dat dat proces zo soepel mogelijk verloopt. Bij clouddiensten die back-upmogelijkheden bieden, is een goedwerkende app dus essentieel. Je moet bijvoorbeeld kunnen instellen hoe vaak een back-up wordt gemaakt en welke bestanden daar standaard in moeten worden opgenomen. Vrijwel geen enkele back-updienst kan overweg met het back-uppen van bijvoorbeeld je systeembestanden of je Windows-map. Er is maar één clouddienst in dit overzicht die een complete back-up van je systeempartitie kan maken, en dat is iDrive.

Prijsverschillen en abonnementen

De prijzen voor cloudopslag lopen behoorlijk uiteen. In ons overzicht kunnen we ook geen duidelijke relatie vinden tussen de prijs voor een abonnement, het aantal aangeboden GB’s aan opslag en de extra mogelijkheden. Sommige diensten zijn behoorlijk duur voor het aantal mogelijkheden dat wordt geboden, anderen zijn juist weer bijna ongeloofwaardig goedkoop voor de enorme opslag die wordt geboden. Zo biedt Jottacloud onbeperkte opslag voor 75 euro per jaar, terwijl je voor Dropbox 99 euro per jaar betaalt voor ‘slechts’ 1 TB opslag. In de tabel hebben we de abonnementskosten per jaar weergegeven van het goedkoopste abonnement en het abonnement met de meeste opslag. Opmerkelijk zijn clouddiensten als Stack (1 TB) en Mega (50 GB), die de meeste gratis opslag aanbieden.

Box Personal

Met Box Personal krijg je 10 GB gratis opslag. Deze persoonlijke versie is wat uitgekleed ten opzichte van de betaalde abonnementen, maar biedt voldoende mogelijkheden voor het online opslaan van je bestanden. Een echte back-updienst is het echter niet; alleen bestanden die je in je lokale synchronisatiemap van Box plaatst, worden naar de cloud geüpload. Een nadeel van de app voor Windows is dat je de standaardlocatie van die map niet kunt wijzigen. Deze wordt altijd in map C:\Users\<gebruikersnaam> geplaatst. De app werkt verder erg eenvoudig, maar er is dan ook weinig in te stellen. Alleen een knop waarmee je de synchronisatie aan- of uit kunt zetten. Bepaalde mappen uitsluiten door middel van een selectie is niet mogelijk – het is dus alles of niets. Dat is dubbel vervelend omdat de synchronisatie bij een volle schijf stopt en je geen andere locatie voor opslag kunt kiezen, bijvoorbeeld een schijf met meer opslagruimte. Voor zakelijke abonnementen is er de mogelijkheid voor integratie met diensten als Salesforce en NetSuite, en zijn er plug-ins voor diverse applicaties.

©PXimport

Amazon Drive

Amazon Drive biedt 5 GB gratis opslag. De app voor Windows biedt bij de start een drietal opties: Backup, Upload Once en Downloads. Met Backup kun je een map op je computer selecteren die automatisch naar de cloudienst moet worden geback-upt. Daarbij kun je aangeven wat voor soort bestanden je wilt back-uppen; alleen foto’s, foto’s en video’s of alle bestanden in de map. Handig daarbij is dat je een continue back-up kunt laten maken of zelf een tijdstip kunt instellen. Met UploadOnce kun je eenmalig een bestand of map selecteren die je naar de clouddienst wilt uploaden. Die map wordt dan alleen als back-up weggeschreven en niet gesynchroniseerd. Met Downloads gaat het andersom; je downloadt een map of bestand vanaf de cloud naar je pc. Wil je bestanden van en naar de cloud synchroniseren, dan moet je die functionaliteit aanzetten via de instellingen, maar het is niet mogelijk om zelf een synchronisatiemap op je pc te kiezen. De mobiele app biedt geen automatische synchronisatie; je kunt alleen handmatig bestanden up- en downloaden en bekijken wat je al naar de cloud hebt geback-upt. Geüploade foto’s kunnen apart worden bekeken in het Amazon Prime Photos-onderdeel, waarin je de beschikking hebt tot diashowfunctionaliteit en de mogelijkheid om foto’s te bewerken.

©PXimport

Selectieve synchronisatie

Bij het synchroniseren van bestanden van en naar de cloud kan het handig zijn dat je bepaalde mappen en bestanden kunt uitsluiten van de synchronisatie – vooral als je vanaf de cloud naar je pc wilt synchroniseren. Misschien heb je te weinig schijfruimte over of wil je dat alleen een bepaalde map met inhoud naar je computer wordt overgezet. Hier komt selectieve synchronisatie om te hoek kijken; in de synchronisatiesoftware op je pc kun je aangeven welke mappen en bestanden je wilt synchroniseren. In de tabel hebben we aangegeven welke clients deze optie bieden.

Strato HiDrive

Strato’s HiDrive-dienst loopt ook al een tijdje mee. De gratis versie van HiDrive is nog wel beschikbaar, maar je moet even zoeken; op de homepage van het bedrijf vind je ‘m namelijk niet terug. Ga daarom naar www.free-hidrive.com. Bij een gratis account krijg je 5 GB opslag, die je kunt verhogen naar 10 GB als je in totaal vijf vrienden uitnodigt (die ook een account moeten aanmaken). Strato heeft apps voor Windows, macOS, iOS en zelfs voor Synology-nas’en. De app voor Windows biedt de mogelijkheid om een driveletter te koppelen, waardoor je de dienst als netwerkschijf via WebDAV kunt gebruiken. Via een lokale synchronisatiemap kun je al je bestanden naar de cloud uploaden. Via de webinterface heb je verschillende mogelijkheden, zoals bestanden en mappen uploaden en bestanden delen met anderen door middel van een link. Er is een apart onderdeel voor al je foto’s, van waaruit je een grotere versie kunt bekijken of ze links- en rechtsom kunt draaien. Aparte back-ups maken van mappen is ook mogelijk, maar voor die functionaliteit moet je apart betalen; dat zit niet bij het gratis pakket.

©PXimport

Dropbox

Bij Dropbox heb je de keuze uit een teamaccount of een individuele variant. Kies je voor de laatste, dan krijg je 2 GB gratis opslagruimte. Je doorloopt bij het aanmaken van een account op de site eerst een aantal stappen. Geef je nu net bij een stap aan dat je met meerdere mensen wilt samenwerken, dan word er een zakelijke variant aangeboden, dus wel even goed opletten. Bij Dropbox heb je de beschikking over een synchronisatie-app voor Windows die erg veel lijkt op de OneDrive-app van Microsoft. De online omgeving is sober uitgevoerd, maar biedt voldoende opties voor het delen van bestanden. Gebruikers met wie je een bestand deelt, moeten echter wel een account hebben bij Dropbox. Als alternatief kun je overigens ook gewoon een link sturen, maar dan kan de persoon het bestand niet bewerken. De Windows-app van Dropbox nestelt zich desgewenst als plug-in in Microsoft Office, waardoor je bijvoorbeeld in Word direct een bestand met iemand anders kunt delen.

©PXimport

Flipdrive

Flipdrive is welllicht een wat onbekende dienst, maar biedt toch aardig wat mogelijkheden. De webinterface oogt vriendelijk en is functioneel. Bij aanmelding krijg je 10 GB opslag gratis. Er zijn apps voor iOS en Windows. De gratis versie biedt vrijwel evenveel opties als de betaalde; het grootste verschil is dat je met de betaalde variant gebruikersrechten kunt toekennen aan mappen en directe links naar bestanden kunt sturen via e-mail. De grootste beperking is dat je met het gratis account geen bestanden groter dan 25 MB mag uploaden via de browser. Voor uploaden met de Windows-app geldt deze beperking niet. Je kunt met de app echter geen lokale bestanden synchroniseren of een fysieke map op je computer koppelen. Hierdoor is Flipdrive minder geschikt voor het maken van back-ups, omdat er niets automatisch kan worden gesynchroniseerd vanaf je pc naar de cloud of andersom. Een handig onderdeel in de webinterface is de mogelijkheid om foto’s te categoriseren en previews te bekijken, en dat je een contactendatabase kunt aanleggen. Qua betaalde abonnementen biedt Flipdrive niet veel opslagruimte en zijn de abonnementen relatief duur. Voor de maximaal beschikbare opslagruimte van 250 GB betaal je 240 dollar per jaar. De Android-app kregen we niet aan de praat omdat het account volgens een melding niet gemigreerd zou zijn naar een nieuwere versie, maar het is niet duidelijk hoe we dat kunnen doen. Ook lukte het ons niet om bestanden en mappen te delen via contacten; we kregen daarbij een serverfout.

Extra opslag verdienen

Bij clouddiensten die weinig gratis opslagruimte bieden is het mogelijk om deze uit te breiden door wat extra ‘opdrachten’ uit te voeren. Sommige clouddiensten maken er zelfs een soort spel van: hoe meer opdrachten je voltooit, des te meer opslagruimte krijg je er gratis bij. Bijvoorbeeld door het eenmalig uploaden van een bestand via de webinterface of het installeren van de smartphone-app. Bij de meeste clouddiensten krijg je voornamelijk pas extra opslag als je vrienden en bekenden uitnodigt om van de clouddienst gebruik te maken. Die mensen moeten dan ook daadwerkelijk een account bij de dienst afnemen. Bij sommige clouddiensten kan die extra opslag oplopen tot 50 GB.

TransIP Stack

Hostingprovider TransIP biedt een eigen gratis opslagdienst met maar liefst 1 TB opslag. Iedereen kan zich aanmelden, maar het nadeel is dat accounts niet direct worden geaccepteerd. Hierdoor kan het voorkomen dat je een aantal dagen moet wachten voordat je aan de slag kunt. Stack is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Er zijn nu bijvoorbeeld ook synchronisatie-apps beschikbaar voor Windows, macOS, Linux en de mobiele platforms. Als je een Stack-account hebt, krijg je ook een webadres dat wordt gekoppeld aan jouw account: https://gebruikersnaam.stackstorage.com. Op de achtergrond maakt Stack gebruik van ownCloud, waardoor de app van die dienst ook werkt met Stack. Met WebDAV-ondersteuning kun je je cloudopslag als een driveletter koppelen in het besturingssysteem. Vanuit de webinterface kun je bestanden openen, downloaden en uploaden, en ook eenvoudig mappen en bestanden delen. Je kunt zelfs opgeven of iemand ook naar een gedeelde map mag uploaden, en daar is geen account voor nodig. Back-ups maken is met het gratis account ondanks de enorme opslag die je krijgt niet mogelijk. Je moet daar een betaald Stack-account voor afsluiten. Er is ook een app voor Android, maar het lukte ons niet om deze werkend te krijgen.

HubiC

De afkorting HubiC staat voor Hub in the Cloud, oftewel je verzamelplek in de cloud. Bij een gratis account krijg je 25 GB opslag, maar door vrienden een uitnodiging te sturen (maximaal vijf) kun je die laten groeien tot maximaal 50 GB. Overigens komt HubiC als goedkoopste uit de bus wat betreft betaalde accounts; bij deze clouddienst betaal je namelijk maar 50 euro per jaar voor 10 TB opslag. Ter vergelijking: bij TransIP betaal je voor hetzelfde aantal gigabytes 600(!) euro per jaar. Je kunt HubiC gebruiken als permanent back-upsysteem voor je computer. In het contextmenu van Windows Verkenner verschijnt – na het installeren van de synchronisatie-app – een extra optie Back-up als je met de rechtermuisknop op een mapje klikt. Je kunt vervolgens opgeven hoe vaak de back-up moet worden gemaakt en hoeveel oudere versies van bestanden bewaard mogen blijven. De webinterface biedt wat minder opties. Zo kun je van bestanden niet de inhoud bekijken, maar ze alleen downloaden. Ook ontbreekt een zoekfunctie, waardoor het lastiger is om je bestanden terug te vinden. Het delen van bestanden vanuit de webinterface is eenvoudig en je kunt opgeven hoelang je een link naar een gedeeld bestand geldig wilt laten zijn: vijf, tien of dertig dagen.

©PXimport

IDrive

IDrive zet zichzelf in de markt als een complete back-upoplossing voor al je apparaten. Met de gratis versie krijg je 5 GB tot je beschikking en de mogelijkheid om diverse back-uptools te installeren. De Windows-client is naast voor desktop-pc’s ook geschikt voor servers en het back-uppen van daarop geïnstalleerde databases, virtuele machines en Exchange. Het maken van een complete schijfimage behoort ook tot de mogelijkheden. Er zijn ook macOS-, iOS- en Android-versies, waarmee je voor de mobiele versie ervan automatische back-ups kunt laten maken van contacten, sms-berichten, foto’s, video’s en muziek. De back-ups van pc’s en smartphones zijn van elkaar gescheiden, maar delen wel dezelfde beschikbare schijfruimte. Je kunt zelfs back-ups maken van je OneDrive-bestanden door je OneDrive-account te koppelen aan IDrive. Naast het maken van back-ups biedt IDrive nog een gewone synchronisatie-optie voor bestanden en een mogelijkheid om tegelijkertijd aan bestanden te werken via Sync en Docs. Die dienst moet je wel apart via de webinterface inschakelen. IDrive maakt hiervoor gebruik van een eigen online kantoorsoftware-omgeving, waarvan de bestanden die je daarin aanmaakt volledig compatibel zijn met Microsoft Office.

©PXimport

iCloud Drive

Apples opslagdienst iCloud Drive is onderdeel van iCloud, dat voornamelijk bedoeld is voor het opslaan van je contactgegevens en bestanden van een iPhone. Met iCloud Drive kun je echter ook bestanden van macOS en Windows synchroniseren met de clouddienst. De online webinterface van iCloud Drive is wat sober en het is niet meteen duidelijk of er een synchronisatie-client beschikbaar is voor Windows en hoe je die kunt downloaden. Online bestanden bewerken is mogelijk, maar alleen voor Apples eigen Pages-, Numbers-, Notities- en Keynote-bestanden. Je kunt iCloud deels gebruiken als je geen Apple-apparaat hebt, maar de synchronisatie-client voor Windows werkt alleen als je ook over een iPhone, iPad of Mac beschikt en daar eerst de synchronisatie hebt uitgevoerd.

©PXimport

Mega

Mega (ook voor iOS) biedt 50 GB gratis opslag, plus tal van mogelijkheden om je opslagruimte nog eens te vergroten. Dat kan onder meer door het installeren van de app en anderen ook een account te laten afsluiten, waardoor je tot 45 GB extra opslag kunt verdienen. Als enige clouddienst in deze test maakt Mega gebruik van een zogeheten overdrachttegoed. Dat betekent dat je een maximaal x-aantal GB’s per maand mag downloaden, maar dat aantal kun je verhogen door bijvoorbeeld vrienden uit te nodigen voor een nieuw account of door apps te installeren. Doe je niks, dan heb je standaard een overdrachtslimiet van 40 GB voor een periode van 133 dagen. Dat geldt ook wanneer je vanaf een gedeelde Mega-locatie van andere gebruikers wilt downloaden. Er zijn apps voor Windows en Android beschikbaar, en de Android-app laat je ook je video’s en foto’s naar de clouddienst back-uppen. De Windows-client kan alleen bestanden synchroniseren.

JumpShare

Bij JumpShare krijg je 2 GB gratis opslagruimte. De gratis versie van deze clouddienst biedt bovendien niet heel veel mogelijkheden. Een echte back-upfunctie is er niet, je kunt met de Windows-app alleen maar handmatig bestanden en mappen naar de clouddienst uploaden, maar dat is ook mogelijk via de webinterface. Er worden geen bestanden gesynchroniseerd met de pc. Als je voor een betaald Plus- of Business-abonnement kiest, krijg je meer opties voor bijvoorbeeld bestandsversiebeheer en het aanmaken van een teamaccount voor samenwerking, maar de app-functionaliteit blijft hetzelfde. Een leuke feature van de app is dat je screenshots en video’s kunt maken, die direct in de clouddienst worden opgeslagen. Bij de gratis versie is de duur van de video beperkt tot 30 seconden.

Syn.com

Sync.com biedt gratis 5 GB opslag, die door middel van uitvoeren van wat acties, zoals het installeren van een app, het delen van mappen en het uitnodigen van vrienden kan oplopen tot maximaal 7 GB. De webomgeving biedt aardig wat opties. Er is zelfs een aparte kluis waarin je bestanden kunt plaatsen die je niet met de app wilt synchroniseren. Die bestanden kun je dan ook niet delen met anderen. Sync.com is vooral een echte synchronisatiedienst; voor samenwerken aan bestanden is het niet geschikt. Wel kun je vanuit de webinterface bestanden eenvoudig delen door middel van een link. Er is ook een mobiele app. Daarmee kun je de status en inhoud bekijken van de back-ups die van je pc zijn gemaakt en back-ups van je foto’s en video’s maken.

Jottacloud

De gratis opslagcapaciteit bij aanmelding is bij Jottacloud 5 GB. Deze clouddienst biedt een abonnement met onbeperkte opslag voor € 75 per jaar. Er is een sync-client voor Windows beschikbaar waarmee je zowel back-ups kunt maken en terugzetten als bestanden synchroniseren. Voor back-ups is de standaard aangeboden 5 GB misschien wat aan de krappe kant, en bovendien moet je die delen met je ruimte die voor de back-ups wordt gebruikt. De Windows-client werkt redelijk, maar als er iets fout gaat met het up- of downloaden, krijg je alleen een vage foutcode te zien zonder verdere uitleg. Verder geeft de app ook niet realtime aan hoeveel vrije ruimte je nog hebt in de cloud; de informatie wordt niet automatisch ververst. De synchronisatiefunctie van de app lijkt ook niet goed te werken. Soms worden bestanden niet naar de cloud geüpload, terwijl mappen die je back-upt en waarin je een extra bestandje plaatst wél direct worden gewijzigd. De cloudomgeving biedt eveneens weinig mogelijkheden. Zo kun je bestanden alleen via een link delen, maar die link direct vanuit de cloudomgeving naar anderen mailen is niet mogelijk. Bij het delen van mappen kan het wel, maar de ontvanger moet dan óók een account bij Jottacloud hebben om de inhoud te kunnen bekijken.

Backblaze

Backblaze heeft onlangs de back-updienst CrashPlan overgenomen. Met Backblaze wordt een back-upoplossing geboden voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik. Je kunt een trial van 15 dagen afsluiten, maar in die periode heb je dan wel een ongelimiteerd abonnement; je mag zoveel data opslaan als je wilt. Er zijn clients voor Windows en macOS en mobiele versies beschikbaar, maar daarmee kun je alleen de gemaakte back-ups van je pc’s bekijken. De Windows-app checkt na de installatie eerst de complete harde schijf, op zoek naar locaties die geback-upt kunnen worden. Dat proces duurt enige minuten en kan niet tussentijds worden geannuleerd. Je kunt niet kiezen welke bestanden je wilt back-uppen; Backblaze pakt namelijk álle foto’s, muziekbestanden en documenten en data. Wat er onder dat laatste wordt verstaan, is niet direct duidelijk, ook niet als we via de webinterface bekijken wat het programma zoal naar de cloud heeft weggeschreven. Pas nadat de app begint met het back-uppen, kun je wel bepaalde mappen van de back-up uitsluiten, maar handmatig een map toevoegen kan niet. Het back-upprogramma kent ook geen planner, dus de back-ups blijven continu gemaakt worden. Het terugzetten van de back-up kan alleen via de online omgeving, waar je dan een zip-bestand kunt downloaden of tegen betaling je data laten opsturen op een usb-drive of externe harde schijf.

©PXimport

SugarSync

SugarSync biedt nieuwe gebruikers een testperiode van 30 dagen, maar je moet bij registratie meteen je creditcard- of PayPal-gegevens invullen. Als je niet op tijd opzegt, wordt het abonnement omgezet in een betaalde dienst. Bovendien is het omslachtig om je testperiode op te zeggen; dat kan namelijk alleen telefonisch of via een live-chat, en beide opties zijn niet 24/7 bereikbaar. Qua abonnementen kun je kiezen voor 250 GB, 500 GB en 1 TB opslag. Dankzij de integratie met Windows Verkenner kun je eenvoudig mappen toevoegen die geback-upt moeten worden. De app kent geen automatische back-upfunctie, het is puur en alleen bedoeld voor synchronisatie van je bestanden tussen de cloud en je apparaten. Met de smartphone-app kun je automatisch je foto’s en video’s naar de cloud synchroniseren. De webinterface biedt weinig mogelijkheden; bestanden kunnen bijvoorbeeld niet als preview worden bekeken en er wordt geen ondersteuning voor het bekijken van mediabestanden geboden. Een bestand aanklikken betekent dat deze meteen wordt gedownload.

Livedrive

Livedrive biedt geen gratis cloudopslag en je kunt alleen kiezen tussen een Personal- en Business-abonnement. Bovendien kun je maar 14 dagen testen. Bij de zakelijke versie krijgt je samenwerkingsmogelijkheden en kun je back-ups maken van meerdere pc’s of smartphones (tot vijf apparaten). Bij de Personal-variant is dat beperkt tot één apparaat en kun je geen back-ups maken van je smartphone. In alle gevallen krijg je wel onbeperkte opslag. Het goedkoopste Personal-abonnement kost 6 euro per maand. Er zijn ook abonnementen met een extra zogeheten ‘Briefcase’-optie, waarbij je bestanden kunt synchroniseren tussen meerdere apparaten.

Memopal

Een relatief onbekende clouddienst is het Italiaanse Memopal. Bij deze dienst krijg je 3 GB gratis cloudopslag en er zijn apps beschikbaar voor Windows, Android en iOS. De mobiele apps maken automatisch back-ups van je foto’s en contacten. Je kunt je niet voor een nieuw account aanmelden op de site; dat moet via de app. Als je eenmaal een account hebt, kun je wel online inloggen en je bestanden bekijken. Daarnaast heb je mogelijkheid om tot maximaal drie vrienden uit te nodigen. Bij een succesvolle registratie van de nieuwe accounts krijg je 500 MB per gebruiker, en die 500 MB wordt ook opgeteld bij het account van de nieuwe gebruiker. De Memopal-app voor Windows biedt automatische back-upfunctionaliteit voor pc’s, maar ook een los synchronisatieonderdeel, waarmee je bestanden tussen apparaten kunt synchroniseren. Via de webinterface kun je mappen en bestanden delen met anderen via een gedeelde link, die je wel zelf naar je gebruikers moet sturen – bijvoorbeeld via e-mail. De navigatie van de mobiele app voor Android werkt niet helemaal prettig en je kunt er alleen back-ups van foto’s mee maken.

OneDrive

Een van de bekendste clouddiensten is ongetwijfeld OneDrive van Microsoft. Iedereen met een Outlook - of Hotmail-account heeft gratis toegang tot 5 GB opslagruimte. Als je een nieuw account aanmaakt bij OneDrive, heb je ook meteen toegang tot mail en alle onlineversies van Office, zoals Word, Excel en PowerPoint, en kun je gebruikmaken van diensten als Skype. OneDrive is voornamelijk gericht op synchronisatie van al je bestanden op alle apparaten. Er is een Windows-client beschikbaar die zelfs in Windows 10 is ingebakken, en voor Android, iOS en Windows Phone zijn mobiele apps beschikbaar. De mobiele app kan standaard back-ups maken van al je foto’s en video’s, en desgewenst ook van andere locaties op je smartphone. De online OneDrive-omgeving biedt veel mogelijkheden; alle bestanden zijn als preview te bekijken, waarbij je Office-documenten ook online kunt bewerken. Een aparte back-upfunctie is niet aanwezig. Extra opslag verdienen is niet meer mogelijk met OneDrive. Als je meer opslag wilt, moet je betalen. Sinds enige tijd biedt Microsoft ook een OneDrive-only-abonnement aan. Voor 2 euro per maand mag je 50 GB aan spullen opslaan, maar krijg je geen toegang tot de software van Office 365.

©PXimport

OpenDrive

OpenDrive biedt 5 GB gratis opslagruimte. De online omgeving biedt wat handige snufjes, zoals het tegelijkertijd werken in meerdere documenten (onderverdeeld in tabbladen), het maken van notities en het openen en bewerken van Microsoft Office-bestanden. Met de desktop-app moet je voor synchronisatie of back-ups eerst een taak aanmaken. De app kan meerdere taken tegelijk uitvoeren en voor back-ups is er een aantal opties, zoals een incrementele back-up, Move (waarbij geselecteerde mappen en bestanden naar de cloud worden verplaatst en lokaal worden verwijderd) en One Way Mirror (waarbij bestanden online worden vervangen door de nieuwe uit de back-up). De app werkt niet heel logisch: voor elke taak moet je namelijk een ‘Van’- en een ‘Naar’-locatie opgeven, waarbij je voor beide opties altijd moet bladeren naar de bron- en doellocatie. Bovendien lukte het ons niet om te bladeren naar een bronlocatie op de pc; we konden alleen een map op de desktop kiezen. Bestanden van je pc synchroniseren naar de cloud behoort ook tot de mogelijkheden, en dat doet de software automatisch zonder het instellen van een specifieke taak. De locatie van de synchronisatiemap kan niet worden aangepast. Je kunt ook een losse synchronisatietaak starten en aangeven hoe vaak er mag worden gesynchroniseerd: permanent, elke uur, elke dag of handmatig. De mobiele app is in feite alleen een schil voor de online omgeving; je kunt er geen automatische back-ups van je telefoon mee maken. De betaalde versie van OpenDrive biedt onbeperkte opslag voor een vast bedrag.

Google Drive

Google concurreert met haar Drive direct met OneDrive van Microsoft, maar bij Google krijg je wel meer gratis opslag: 15 GB. Als je een Android-telefoon hebt, worden je telefoonback-ups en bijvoorbeeld je WhatsApp-archief automatisch opgeslagen in Google Drive. De inhoud van de back-up kun je in de online omgeving echter niet bekijken. Er zijn ook losse apps beschikbaar voor Android, iOS en Windows, maar Google Foto’s maakt daar geen onderdeel meer van uit, die moet je apart downloaden. Voor Windows is Google Docs eveneens onderdeel van Drive en biedt het je de mogelijkheid om te werken met Office-en Google-documenten met meerdere gebruikers. Voor Windows is sinds enkele maanden een nieuwe synchronisatie- en back-up-app uitgebracht, die de oude Google Drive-app vervangt. Met de nieuwe versie kun je naast het synchroniseren van bestanden nu ook continu back-ups maken van geselecteerde mappen.

Tot slot

De in dit artikel besproken clouddiensten lopen sterk uiteen wat betreft prijs, opslagruimte en extra functies. De dienst die je kiest is helemaal afhankelijk van wat je ermee wilt back-uppen. Gaat het je alleen om je foto’s, video’s en wat documenten, dan ben je prima af met een dienst die alleen een synchronisatie-client biedt, zoals OneDrive, Google Drive, Mega of Stack. Bij die laatste dienst krijg je de meeste gratis opslagcapaciteit, waardoor je die ook kunt gebruiken voor wat grotere bestanden. Voor het maken van goede back-ups van je complete systeem of smartphone is wat ons betreft iDrive een aanrader, maar een betaalde account bij die dienst is dan wel een vereiste als je voldoende opslagcapaciteit wilt hebben.

Hieronder vind je de testresultaten overzichtelijk in één tabel (.pfd).

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.