ID.nl logo
Google Chrome: 25 gouden tips
© Reshift Digital
Huis

Google Chrome: 25 gouden tips

Het is alweer vier jaar geleden dat de eerste versie van de Chrome verscheen. Inmiddels is het in Nederland de op één na populairste browser. Met deze 25 tips surft u voortaan nóg lekkerder met Google’s browser.

©CIDimport

 

©CIDimport

1. Tabbladen vastzetten

Uw webmail, online takenlijstje, Facebook en natuurlijk computeridee.nl zijn websites die u waarschijnlijk de hele dag ‘open’ hebt staan. De tabbladen van deze sites kunt u in Chrome – zoals dat heet – vastzetten. Dit houdt in dat deze tabbladen minder ruimte innemen (alleen het pictogram wordt nog getoond) en helemaal aan de linkerkant worden neergezet. Uw meest favorieten staan op deze manier netjes bij elkaar en u hebt meer ruimte voor het openen van andere sites. De volgorde van zowel vastgezette als normale tabbladen kunt u aanpassen door deze met de muis naar een andere plek te slepen.

 

©CIDimport

2. Incognito surfen

Met de toetsencombinatie Ctrl + N zorgt u ervoor dat er een nieuw tabblad wordt geopend. Wanneer u echter Ctrl + Shift + N gebruikt wordt dit nieuwe venster gestart in de zogeheten incognitomodus. Dit houdt in dat er geen sporen op uw computer achterblijven als u de incognitovensters sluit. Deze modus voorkomt dus dat andere gebruikers van dezelfde pc kunnen zien welke sites u hebt bezocht. De modus is te herkennen aan het spionnetje dat linksboven in Chrome wordt getoond.

Let op: wanneer u gebruik maakt van incognitomodus, worden alle extensies automatisch uitgeschakeld zodat wordt voorkomen dat op deze manier gegevens worden gelekt. Het is echter mogelijk om de extensies weer in te schakelen via het onderdeel extensiebeheer.

 

©CIDimport

3. Compactere bladwijzers

Onder de adresbalk in Chrome wordt standaard de Bladwijzerbalk weergegeven met hierin uw meest favoriete websites. Een site/tabblad toevoegen aan de Bladwijzerbalk doet u door te klikken op het sterretje aan de rechterkant van de adresbalk of met behulp van de toetsencombinatie Ctrl + D en in het menu dat verschijnt achter Map te kiezen voor Bladwijzerbalk.

Hoeveel bladwijzers er in de Bladwijzerbalk passen is vooral afhankelijk van de lengte van de naam die u ze gegeven hebt. Door de naam van een bladwijzer bij het aanmaken ervan weg te laten of deze achteraf te verwijderen, komen de pictogrammen van de bladwijzers dichter bij elkaar te staan en kunt u er meer kwijt in de balk. De namen kunt u verwijderen door met behulp van de toetsencombinatie Ctrl + Shift + O naar Bladwijzerbeheer te gaan en links te kiezen voor Bladwijzerbalk. Klik de bladwijzers aan en verwijder de namen.

 

©CIDimport

4. Bladwijzerbalk met mappen

U kunt ook op een andere manier meer bladwijzers opnemen in de Bladwijzerbalk. Daarbij brengt u uw bladwijzers onder in een aparte map die u in Bladwijzerbeheer vervolgens sleept naar de map Bladwijzerbalk. U zult deze map nu ook zien in de Bladwijzerbalk en wanneer u erop klikt, krijgt u onder elkaar alle websites te zien die in deze map zijn opgenomen.

 

©CIDimport

5. Extensies verbergen

Wanneer u een extensie toevoegt aan Chrome en deze inschakelt, verschijnt het bijbehorende pictogram ook rechts naast de adresbalk. Op den duur wordt dat rommelig en het is bovendien vaak overbodig omdat veel extensies in de achtergrond werken en het niet noodzakelijk is om via deze snelkoppelingen de instellingen te veranderen.

Klik met de rechtermuisknop op het pictogram van een extensie en klik op Knop verbergen om deze niet langer te tonen. Wilt u een verborgen extensie weer tonen? Ga dan via het menu Instellingen naar Extra, Extensies en klik op knop ‘Weergeven’ om het pictogram van de betreffende extensie weer aan de rechterkant van de werkbalk te tonen.

 

©CIDimport

6. Verkenner in Chrome

Net als bij Internet Explorer kunt u met Chrome ook een overzicht tonen van de bestanden op uw harde schijf. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is de letter van het station in de adresbalk van Crome om te geven (bijvoorbeeld c:) en op Enter de drukken.

 

©CIDimport

7. Wat draait er in de achtergrond?

Chrome is superstabiel omdat – in tegenstelling tot andere browsers – elk tabblad en iedere extensie een apart proces is. Gaat er iets mis bij het laden van één van de sites die u bezoekt, dan zal ook alleen dat ene tabblad crashen. Verwarrend is het wel, want als u Shift + Ctrl + Esc indrukt om Windows Taakbeheer te openen, zult u zien dat het proces Chrome.exe al snel tientallen keren in de lijst voorkomt. Het is op die manier ook niet te achterhalen welke van het tabbladen verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld een zware belasting van uw cpu.

Daar komt u wél achter wanneer u in Chrome de toetsencombinatie Shift + Esc gebruikt. U krijgt dan Taakbeheer van Chrome te zien. U kunt nu zien welke tabbladen uw computer zwaar belasten, veel bandbreedte opslokken of welke extensies bijvoorbeeld veel geheugen gebruiken. Het is ook mogelijk om bepaalde processen direct af te sluiten.

 

©CIDimport

8. Waar is de homeknop?

Firefox en Internet Explorer hebben standaard een Homeknop. Bij Chrome is dit niet het geval en dat vinden veel gebruikers een groot gemis. U kunt deze knop alsnog tonen door rechtsboven te klikken op het pictogram Gereedschap en in het menu te kiezen voor Instellingen. Zet nu onder Uiterlijk een vinkje voor Knop ‘Startpagina’ weergeven en u zult zien dat direct links van uw adresbalk deze knop verschijnt.

 

©CIDimport

9. Webapp in het startmenu

Wanneer u Chrome opstart of de toetsencombinatie Ctrl + N gebruikt, krijgt u een overzicht te zien van alle webapps die u bijvoorbeeld hebt geïnstalleerd via de Chrome Web Store. Ook YouTube en Google Agenda staan in dit overzicht. Het is mogelijk om deze webapps op te nemen in uw Windows startmenu. Dat doet u door er met de rechtermuisknop op te klikken en in het menu dat verschijnt te kiezen voor Snelkoppeling maken. Er zal een venster verschijnen waarin u met behulp van vinkjes kunt aangeven waar u de snelkoppeling wilt terugzien: Bureaublad, Startmenu en/of Taakbalk.

 

©CIDimport

10. Apps organiseren

En nu u toch bezig met in het venster met uw webapps, wist u dat u ze kunt organiseren door met ze slepen? Op die manier kunt u de volgorde aanpassen. Het is ook mogelijk om ze op een ander of nieuw bureaublad te zetten door ze naar de linker- of rechterkant van het scherm te slepen waar de pijlen worden weergegeven.

Commando’s

De adresbalk van Chrome – ook wel Omnibar geheten – kan voor meer dingen gebruik worden dan zoeken en het ingeven van webadressen. Zo kunt u hier ook allerlei commando’s ingeven. Dit zijn de belangrijkste:

chrome://memory

Geeft een overzicht van het geheugengebruik van Chrome, te vergelijken met Chrome Taakbeheer.

chrome://downloads

Direct naar het overzicht met alle gedownloade bestanden en een alternatief voor Ctrl + J.

chrome://flags

Hiermee krijgt u toegang tot allerlei experimentele functies binnen Chrome. Opgepast want door hier aan te sleutelen kunt u Chrome laten chrashen en loopt u veiligheidsrisico's.

chrome://net-internals

Geeft allerlei informatie over het netwerk en stelt u in staat om via het onderdeel Tests te achterhalen waarom een bepaalde website bijvoorbeeld niet wordt geladen.

chrome://about/

Toont een overzicht van alle commando's die u kunt gebruiken binnen Chrome.

 

©CIDimport

11. Slimmer terug in de tijd

Met behulp van de pijltoetsen naast de adresbalk kunt u voor- en achteruit in de browsergeschiedenis. Zeker als u veel sites hebt bezocht, bent u op deze manier wel even bezig. Het kan stukken eenvoudiger door met de rechtermuisknop op de pijltjes te klikken. U krijgt dan een overzicht van alles sites en webpagina's waar u langs bent geweest en kunt deze wederom bezoeken door ze aan te klikken. In plaats van te klikken met de rechtermuisknop kunt u ook de linkermuisknop ingedrukt houden om het overzicht met bezochte sites te bekijken.

Wilt u weten wanneer u de website die nu geopend is voor het eerst hebt bezocht? Klik dan op het pictogram voor het webadres in de werkbalk. Onder Site-informatie ziet u de datum van uw eerste bezoek.

 

©CIDimport

12. Snel andere zoekmachines

Uiteraard gebruikt Chrome standaard de zoekmachine Google. Het is echter mogelijk om snel een zoekopdracht naar een andere zoekmachine te sturen. Type Yahoo in de adresbalk en druk één of twee keer op de Tabtoets totdat Zoeken in Yahoo verschijnt. Wanneer u nu een zoekopdracht ingeeft, krijgt u de resultaten te zien van Yahoo. Dit trucje werkt ook met Amazon, Bing en andere zoekmachines.

 

©CIDimport

13. Nieuw tabblad speciaal

Door met de rechtermuisknop op een link te klikken en uit het menu dat verschijnt te kiezen voor Link openen in nieuw tabblad, zorgt u ervoor dat de achterliggende pagina in een nieuw tabblad direct rechts van het huidige wordt geopend. U kunt echter zelf bepalen welke plek dit tabblad krijgt door de betreffende link met de linkermuisknop te slepen naar een locatie tussen de reeds geopende tabbladen. Op het moment dat het pijltje en het plusteken verschijnt, laat u de muisknop los.

 

©CIDimport

14. Chrome meenemen

Een pluspunt van Chrome is het feit dat u uw Chrome-instellingen, bladwijzers, geschiedenis en andere zaken kunt ‘meenemen’ naar elke andere computer. Wat u daarvoor moet doen is via het pictogram Gereedschap rechtsboven te kiezen voor Aanmelden bij Chrome. U hebt hiervoor een Google-account nodig en daarna worden alle belangrijke zaken automatisch met dit account gesynchroniseerd. Als u vervolgens op een andere computer in Chrome met uw Google-account inlogt, gaat u als het ware verder waar u gebleven bent. Dit werkt ook in combinatie met de mobiele versie van Chrome (Android 4.x en hoger), waardoor u dus op uw mobieltje of tablet gewoon verder kunt gaan vanaf waar u op uw pc of notebook was gebleven.

Opgelet: gebruik deze functie niet op een openbare computer. Uw persoonlijke gegevens worden door u aan te melden naar de betreffende computer gekopieerd en zijn op de manier toegankelijk voor andere gebruikers.

 

©CIDimport

15. Downloads kopiëren

Als u wilt zien welke bestanden u met Chrome hebt gedownload, dan kunt u dat doen door op Ctrl + J te klikken, waarna het venster Downloads zal verschijnen. Standaard zullen deze bestanden worden opgeslagen in de map die u bij instellingen hebt ingegeven maar het is heel eenvoudig om ze te kopiëren. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is één van de gedownloade bestanden in de lijst rechtstreeks vanuit Chrome naar bijvoorbeeld het Windows-bureaublad of een venster van de Windows Verkenner te slepen.

 

©CIDimport

16. Controle over geschiedenis

Wanneer u de toetsencombinatie Ctrl + H gebruikt, wordt het tabblad Geschiedenis getoond. Door naar beneden te scrollen gaat u als het ware terug in de tijd en door te klikken wordt de betreffende webpagina nogmaals geopend.

Klik ook even op de pijltjes die achter de bezochte sites staan. Er zal dan namelijk een menu verschijnen met twee opties. De eerste – Meer van deze site – zorgt ervoor dat u een overzicht krijgt van alle bezoeken die u tot op heden aan de betreffende site hebt gebracht. Met de tweede optie – Verwijderen uit geschiedenis – wordt de betreffende site uit de Geschiedenis verwijderd.

17. Supersnel navigeren

De meeste gebruikers van Chrome klikken wanneer ze naar een ander tabblad willen gaan, maar in Chrome zijn er nog veel meer manieren om dit doen. Zo kunt u bijvoorbeeld met de toetsencombinatie Ctrl + Tab en Shift + Ctrl + Tab snel naar het volgende of juiste het vorige tabblad. Een andere handige manier is middels Ctrl + een cijfer. Door bijvoorbeeld Ctrl + 3 in te drukken gaat u – van links geteld – naar het derde tabblad. Dit kan vooral handig zijn als u meerdere tabbladen hebt vastgezet.

Hebt u per ongeluk een tabblad gesloten? Klik met de rechtermuisknop op een ander tabblad en kies uit het menu dat verschijnt voor Gesloten tabblad opnieuw openen. U kunt in plaats hiervan ook de toetsencombinatie Ctrl + Shift + T gebruiken.

 

©CIDimport

18. Chrome in een nieuw jasje

Het feit dat het mogelijk was om Firefox met behulp van ‘skins’ een nieuw uiterlijk te geven, heeft ertoe bijgedragen dat deze browser populair werd. In Chrome is dit ook mogelijk, alleen zit de functie wat minder aan de oppervlakte. Klik rechtsboven op het pictogram Gereedschap en kies uit het menu dat verschijnt voor de optie Instellingen. Klik vervolgens onder het onderdeel Uiterlijk op de knop Thema’s ophalen. Het onderdeel Thema’s in de Chrome Web Store wordt geopend, waarna u Chrome een ander uiterlijk kunt geven. Bent u de thema’s zat? Druk dan op de knap Standaardthema herstellen om ervoor te zorgen dat het originele thema weer wordt geladen.

 

©CIDimport

19. Zoeken in nieuw tabblad

Sneller zoeken? Wanneer u in een webpagina een woord of een stuk tekst selecteert en er met de rechtermuisknop op klikt, verschijnt er een menu. Wanneer u hierin kiest voor Google doorzoeken op... zal het resultaat van deze zoekopdracht worden getoond in een nieuw tabblad.

 

©CIDimport

20. Meerdere gebruikers in Chrome

Onder Tip 14 hebt u kunnen lezen hoe zich kunt aanmelden bij Chrome. Het is echter ook mogelijk om dit met meerdere gebruikers te doen.

Klik in Chrome op het pictogram Gereedschap in de browserbalk en kies voor Instellingen. Druk onder Gebruikers op de knop Nieuwe gebruiker toevoegen. De betreffende gebruiker moet zich nu met zijn Google-account aanmelden. Met de knop Bewerken is het mogelijk om de naam van het account te veranderen en een andere avatar in te stellen.

Nadat u dit gedaan hebt, ziet u helemaal linksboven in Chrome de avatar van de gebruiker die nu is aangemeld. Wanneer u hier op klikt, krijgt u een lijst te zien van de andere gebruikers en wordt het mogelijk om met een andere account aan te melden.

Opgelet: gebruik deze functie niet op een openbare computer. Uw persoonlijke gegevens worden door u aan te melden naar de betreffende computer gekopieerd en zijn op de manier toegankelijk voor andere gebruikers.

 

©CIDimport

21. Printen op afstand

Een fantastische functie van Chrome is het onderdeel Google Cloud Print. Hiermee wordt het mogelijk om de printers die op uw computer zijn aangesloten ook te gebruiken met andere computers waarop Chrome is geïnstalleerd. Klik hiervoor rechtsboven op het pictogram Gereedschap en kies voor Instellingen. Scroll naar beneden en klik op Geavanceerde instellingen weergeven. Klik onder het onderdeel Google Cloudprinter op de knop Printers toevoegen.

Het is mogelijk om uw printers te delen met andere accounts zodat ook bijvoorbeeld uw huisgenoten op afstand kunnen printen. Deze dienst werkt ook op apparaten met OS X, Android en binnenkort ook Linux.

 

©CIDimport

22. Automatisch invullen

Wanneer u voor het eerst een aankoop doet bij een webwinkel, zult u altijd een formulier moeten invullen met uw naw-gegevens. Als dit regelmatig voorkomt, kan het handig zijn om Automatisch invullen te gebruiken. Hiermee kunt u met één druk op de knop dit soort gegevens automatisch laten invullen door Chrome.

Klik op het pictogram Gereedschap en kies voor Instellingen, Geavanceerde instellingen weergeven en zet nu een vinkje voor Automatisch invullen inschakelen onder het kopje Wachtwoorden en formulieren. Klik daarna op de Instellingen voor Automatisch invullen beheren en druk op de knop Nieuw adres toevoegen.

Wanneer u nu op een site komt waar u uw naw-gegevens moet invullen, zal Chrome deze automatisch invullen wanneer u de eerste letter intypt. Het is mogelijk om binnen Chrome meerdere profielen aan te maken, bijvoorbeeld voor uzelf en uw bedrijf. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld de gegevens van creditcards en wachtwoorden door Chrome te laten beheren.

 

©CIDimport

23. Muziek luisteren

Wanneer u in Windows met de rechtermuisknop op een mp3-bestand klikt en kiest voor Openen met en vervolgens Chrome kiest, kunt u het betreffende nummer gewoon via een nieuw tabblad in Chrome beluisteren.

Wilt u ook internetradio in Chrome beluisteren? Installeer dan zeker de extensie Radio Player Live. Deze geeft toegang tot onder meer de stations van Shoutcast.com en DigitallyImported.com en is direct in Chrome te bedienen middels het pictogram in de werkbalk. U hebt niet langer een los afspeelprogramma nodig.

 

©CIDimport

24. Scherm en grootte

Vindt u de lettergrootte van Chrome te klein of juist te groot? Ga dan naar Instellingen, Geavanceerde instellingen weergeven, en verander onder Webinhoud de grootte en eventueel het lettertype. Handiger is het misschien om de waarde achter Zoomen op de pagina aan te passen, omdat u hiermee voorkomt dat de verhoudingen van de verschillende elementen veranderen.

Het is ook mogelijk om handmatig in- en uit te zoomen. U houdt in dat geval de Ctrl-toets ingedrukt terwijl u aan het muiswieltje draait.

Is het lastig scrollen wanneer u bijvoorbeeld een webpagina met 150% zoom bekijkt? Druk één keer op de middelste muisknop en gebruik de muisaanwijzer om naar boven, onder, links of rechts te gaan.

Wilt u een website in volledig scherm zien, bijvoorbeeld in het geval van een spelletje? Gebruik hiervoor F11.

 

©CIDimport

25. Analyseer een site

Hebt u een eigen website? Dan moet u zeker gebruikmaken van de gereedschappen die Chrome aan boord heeft om deze te analyseren. Bezoek hiervoor uw site en klik met de rechtermuisknop op een lege plek op de pagina. Kies vervolgens uit het menu voor Element inspecteren.

Uw scherm zal worden opgedeeld in de site (boven) en de gereedschappen met de broncode (onder). Klik bijvoorbeeld op de knop Network en vernieuw de pagina (F5) om te kijken hoe snel de verschillende onderdelen worden geladen. Dit vormt een goed uitgangspunt voor wie de snelheid van zijn of haar site wil optimaliseren.

Het onderdeel Element inspecteren is zeker niet voor beginners, maar geeft wel een schat aan informatie voor wie zich wat serieuzer bezig houdt met het bouwen van websites. Helaas is er geen Nederlandstalige handleiding beschikbaar maar een uitgebreide Engelstalige toelichting kunt u hier vinden: th3.cc/a8e7c5.

Tekst: Art den Boer

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 24, jaargang 2012.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!