ID.nl logo
De voor- en nadelen van Big Data
© PXimport
Huis

De voor- en nadelen van Big Data

Big Data is in de hoofden van marketeers een warme droom, in de ogen van verkopers een veelbelovend middel voor hun salestargets, en in de perceptie van veel consumenten een groot gevaar voor je privacy. Tegelijkertijd belooft Big Data jou ook veel voordelen. Voor welke prijs?

Het is een streven van veel goedbedoelende nerds om gegevens toegankelijk te maken. De overtuiging dat informatie vrij wil zijn, is een bekend gegeven uit de hackerswereld. De één vult dat in met de interpretatie dat het oké is om digitale data te kopiëren, de ander werkt aan het zo breed mogelijk beschikbaar stellen van allerlei informatiebronnen. Ingenieurs bij Google hebben al openlijk gesteld dat dát het doel is van die zoekmachine: de data van de wereld ontsluiten. Lees ook: 6 'tastbare' big data-projecten.

Zoektermen automatisch aanvullen

Het simpelweg kopiëren of openbaar maken van gegevens is één ding. Het op allerlei manieren koppelen, combineren en analyseren van gegevens is een heel ander ding. Dat kan namelijk nieuwe inzichten opleveren waarop mensen, organisaties, bedrijven en overheden beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Google doet dat voor gewone gebruikers door bijvoorbeeld zoektermen actief en live aan te vullen wanneer mensen iets intikken in de veelgebruikte zoekmachine.

Daarnaast werkt Google verder door met de dienst Google Now. Deze intelligente persoonlijke assistent combineert diverse databronnen, zoals je agenda en openbare verkeersinformatie, om je bijvoorbeeld te waarschuwen dat je voor een afspraak om 15:00 uur nú moet vertrekken omdat er op je route file aan het ontstaan is. De door Google overgenomen navigatie-app Waze zorgt weer voor een nieuwe bron van verkeersinformatie: opgebouwd uit de bewegingssnelheid - of juist stilstand in een file - van de vele Waze-gebruikers. Terwijl je agenda een privé-item is, geldt dat niet voor grootschalig vergaarde en daarbij geanonimiseerde informatie zoals verkeersstromen.

©PXimport

Definitie(s)

Een veelzeggend spreekwoord in de ICT luidt als volgt: Het mooie aan standaarden is dat je er altijd meerdere van hebt. Hetzelfde valt te zeggen voor definities van technologieën, zeker als die een mooi marketinglabel hebben gekregen. Big Data ontkomt hier ook niet aan. Van oorsprong is Big Data gedefinieerd als 'data van zeer grote omvang, waarbij het gebruik en beheer ervan aanzienlijke logistieke uitdagingen met zich meebrengt'. Dit is een ietwat vage omschrijving, die haaks staat op het huidige groeiende gebruik van Big Data door veel bedrijven, organisaties en overheidsorganen.

Op deze definitie is een variant gekomen die erkent dat de term veelomvattend is en van toepassing is op 'elke verzameling datasets die zo groot en complex is dat het moeilijk te verwerken is met beschikbare tools voor databeheer of met traditionele programma's voor dataverwerking'. Ook deze definitie bevat subjectieve woorden die een bepaalde houdbaarheid hebben. Want wat is moeilijk, en waar ligt de grens tussen traditionele en niet-traditionele programma's?

Gaandeweg de acceptatie, populariteit en ingebruikname van Big Data, zijn er dan ook andere definities geformuleerd. Zoals 'het gebruik van informatie op vernieuwende manieren om nuttige inzichten of goederen of diensten met aanzienlijke waarde te produceren'. Nog altijd behoorlijk breed te interpreteren, maar de focus ligt niet meer zozeer op de omvang van de dataverzameling maar op het nut ervan. Een valkuil is namelijk de gedachte dat alsmaar meer informatie vanzelf leidt tot antwoorden en inzichten. Verzamelwoede voor data kan juist leiden tot minder nuttige informatie. Big Data gaat om het vinden van de (gouden) speld in de hooiberg, die is opgebouwd uit andere hooibergen.

Bier en luiers

Big Data is de term voor dergelijke grootschalige verzameling, koppeling, combinatie, analyse en interpretatie van informatie. Die informatie komt dan uit diverse bronnen en bestaat uit diverse formaten. Het doel van de combinatie en analyse is het verkrijgen van nieuwe inzichten. Soms kunnen dat best verrassende inzichten zijn. Het zogeheten bier-pamperssyndroom is een bekend voorbeeld daarvan, hoewel het waarheidsgehalte ervan wordt betwist. Kort gezegd komt het bier-pamperssyndroom erop neer dat een Amerikaanse supermarktketen jaren geleden uit de analyse van verkoopgegevens een vreemde correlatie haalde. Te weten die tussen de verkoop van bier en die van luiers, met name op vrijdagavond en/of zaterdag. Deze twee volledig verschillende producten hadden iets met elkaar gemeen, want ze werden redelijk simultaan met elkaar verkocht.

Grappen over ouderschap en drankbehoefte daargelaten, leek er toch echt een link te zijn tussen luiers en bier. De redenatie was dat kersverse moeders hun partners op pad stuurden om de grote, onhandige pakken met luiers te halen en dat mannen er dan naar neigden om dan maar nog een groot product mee te nemen: een kratje bier. Als eigen beloning voor het boodschappenwerk? Vervolgens zou de Amerikaanse supermarkt de winkelpositie van luiers en bier hebben aangepast zodat de twee dichter bij elkaar lagen en meer op één route naar de kassa's. Resultaat? De verkoop van bier schoot omhoog. Tenminste, dat wil de overlevering, want details en oorsprong van dit dataverhaal ontbreken. Dus een broodjeaapverhaal? Toch is het een nuttige anekdote als voorbeeld van de voordelen die data-analyse kan brengen.

Inschatting, inkoop, korting en gratis

De klantenkaarten die vele Nederlanders hebben, brengen hun koopgedrag in kaart. Dit niet om hun drankgewoonten bloot te leggen of om met gerichte advertenties aan te zetten tot meer drankinkoop. Het gaat supermarkten, winkeliers en andere aanbieders er ook om betere inkoop te kunnen doen, zodat hun klanten niet onverwacht voor lege schappen staan. En natuurlijk ook zodat de aanbieders niet met onverkochte - en schijnbaar onverkoopbare - voorraden blijven zitten. Als beloning krijgen klanten dan vaak voordeeltjes: extra korting op bepaalde producten of diensten.

In het moderne tijdperk van Big Data kan de korting ook heel ver gaan. Complete producten en diensten zijn geheel gratis. Klinkt wat vergezocht? Dat is het absoluut niet. De kosten voor de opslag van petabytes aan data, de rekenkracht van vele honderdduizenden servers en de enorme hoeveelheden netwerkverkeer zijn vaak niet voor rekening van de gebruiker. Google is gratis te gebruiken, Facebook ook. Googles mobiele besturingssysteem Android is gratis voor de makers van smartphones en tablets. Dit zijn allemaal middelen om meer en meer data te verzamelen.

Doorslaan en nu bezinning

Vaak is daarbij privacy de prijs die wordt betaald. Maar vergis je niet; je hoeft niet gelijk bang te worden: Big Data staat niet per definitie gelijk aan datagraaien ten koste van privacy! De huidige trend lijkt wel die kant op te gaan, maar dat komt grotendeels door de excessen, die veel aandacht krijgen. Zoals de misstappen bij het grote verzamelen van data en koppelen van collecties door bijvoorbeeld giganten als Google en Facebook, maar ook door de Nederlandse Belastingdienst en andere, minder zichtbare partijen. Zij gaan soms wel erg ver in hun verzamelwoede en worden daar ook wel voor op de vingers getikt.

Big Data gaat naar verwachting van experts en analisten nu een periode van bezinning in. De hype over het fenomeen heeft zijn piek wel zo'n beetje bereikt en de opgeblazen verwachtingen worden doorgeprikt. Dit volgens de technologiecyclus zoals geformuleerd door IT-onderzoeksbureau Gartner (zie ook het kader 'Hype, hyper, hypest'). De luchtkastelen en het voorbij galopperen komen dan ten einde. Na een periode van teleurstelling volgt er bezinning en uiteindelijk ook echt beter gebruik. Want Big Data belooft nog altijd veel; als er maar een goede balans wordt gevonden tussen datagraaien en dataversplintering.

Hype, hyper, hypest

Big Data stevent af op een diep dal. Tenminste, als de voorspelling van analisten uitkomt. Net zoals eerder bij de opkomst en uiteindelijk acceptatie van technologische trends, is er sprake van een cyclus: de zogeheten 'hype cycle'. Die trendstracker van ICT-onderzoeksbureau Gartner bestaat uit een curve waarin mensen eerst aanslaan op de innovatieve mogelijkheden van een technologie. Daarna volgen steeds verder opgeblazen verwachtingen tot er een piek wordt bereikt. Het Internet of Things (IoT) zit daar nu zo ongeveer, schatten de analisten van Gartner in.

Eenmaal op de piek van de hype aangekomen, worden de overdreven verwachtingen gezien voor wat ze zijn en volgt de trog van ontgoocheling. De eerst zo veelbelovende technologie wordt afgekraakt, afgeserveerd en lijkt afgedaan. Dit is echter een overdreven reactie op de eerder zo opgeblazen verwachtingen. Een periode van bezinning volgt, wat in de hype cycle de lichte helling van verlichting wordt genoemd. Daar zitten nu technologieën als cloudcomputing, NFC en virtual reality. Laatstgenoemde heeft in de jaren negentig al eens gepiekt qua hype.

Uiteindelijk volgt dan de fase waarin een technologie tot zijn recht komt en echt waarde oplevert. Het is dan geaccepteerd en de verwachtingen liggen lang niet zo hoog als op het toppunt van de hype. Op dit zogeheten plateau van productiviteit zitten nu zaken als spraakherkenning (zoals Siri, Ok Google en Cortana) en 3D-scanners. Voor elke opkomende technologie geldt er wel een andere, eigen tijdsduur om de diverse fases van de hype cycle door te komen. Sommige zaken worden sneller gehypet, zakken harder in en weten vlotter weer rijp te worden dan andere opkomende technologieën.

Vangst en bijvangst

Big Data is een relatieve term. Wat groot is voor de ene organisatie, kan best bescheiden zijn voor een andere dataverzamelaar. De gegevenscollectie van een forse Nederlandse zorgverzekeraar verbleekt waarschijnlijk bij die van bijvoorbeeld Facebook. Hierbij is er ook nog sprake van vooruitgang: wat nu een omvangrijke databerg is, wordt over een paar jaar gezien als een klein dataheuveltje.

Bovendien worden datacollecties en de analyse daarvan nog groter en in potentie interessanter als er meerdere databases met elkaar worden gekoppeld. Dáár zit 'm de meerwaarde en aantrekkelijkheid van Big Data. Zo heeft de Nederlandse Belastingdienst al uitgedokterd dat het best nuttig kan zijn om opgegeven kilometers van leaserijders in relatie te brengen met kentekenscans van parkeergarages. Zo zijn namelijk frauderende bestuurders van leasewagens op te sporen. Leaserijders die aan de fiscus geen bijtelling betalen, mogen in hun auto van de zaak maar een beperkt aantal kilometers rijden voor privégebruik. Aan de hand van de informatie die is opgevraagd bij parkeergarages, valt te zien waar welke leaserijder zoal is geweest en dus hoeveel kilometers hij of zij heeft gemaakt.

Alleen is er met dit vangnet voor leaserijfraude nogal erg breed gevist waarbij veel Nederlanders zich bespioneert voelden. Wettelijk gezien heeft de Belastingdienst niets verkeerd gegaan, bepaalde het Gerechtshof in Den Bosch vorig jaar al. Toch heeft de Belastingdienst begin dit jaar zelf besloten om toch maar te stoppen met het opvragen van parkeergegevens. Het had niet veel nut, vertelde directeur Hans Blokpoel aan De Correspondent, én het ging ook hem te ver. Lees het interview van de Correspondent.

Oppassen voor Big Databrother

Aan de ene kant van de doorgeslagen balans dreigt het alziende spook van Big Brother (ook zeker in bedrijfsgedaante). Aan de andere kant van de balans dreigt onwetendheid door verdeelde data die stil ligt in verschillende, niet-communicerende vijvertjes. De voordelen van goede koppelingen tussen zogeheten datasilo's zijn namelijk legio. Niet alleen voor kortingen en gerichte advertenties, waar naast marketeers ook consumenten wel voordeel in zien.

Naast geldelijk gewin valt er ook op gebied van gezondheid heel wat te winnen door onderling verbonden datameren. Wist je bijvoorbeeld dat griepgolven door Japanse wetenschappers in kaart zijn gebracht door data-analyse van berichten op Twitter? Zo zijn epidemieën vroegtijdig te signaleren én te bestrijden. Grote datavergaarders werken hier ook aan mee. Zo helpt Apple met zijn HealthKit en ResearchKit artsen en wetenschappers om makkelijker apps te maken die medische gegevens kunnen vergaren. Voor patiënten privé, voor geanonimiseerd grootschalig onderzoek én voor preventie van ernstige aandoeningen.

©PXimport

ING en de datarel

Bankiers hebben sinds de crisis bij veel mensen een slecht imago en ING heeft daar ruim een jaar geleden nog wat aan weten toe te voegen. De Nederlandse bank onthulde toen in een interview met Het Financieele Dagblad de plannen voor Big Data. ING had de intentie om een proef te doen waarbij het klantgegevens zou gebruiken voor commerciële doeleinden. "Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen", luidde de uitleg. Dit om "de dienstverlening te verbeteren".

Vervolgens zijn Nederlandse consumenten, de Consumentenbond, politici, financieel toezichthouder AFM en De Nederlandsche Bank gevallen over deze plannen voor data-analyse. Logisch, want de klant voor deze verbeterde dienstverlening lijkt in dit voorbeeld het tuincentrum te zijn en niet de rekeninghouder bij de bank! De proefballon met klantgegevens, die daarvoor wel om toestemming worden gevraagd, is gauw weer neergehaald. Big Data is hiermee niet afgeserveerd, want ING heeft nog vele andere vijvers met data die het wil koppelen tot grotere meren waaruit het interessante informatie kan vissen. Maar dan wel met meer zorg voor privacy.

Dagelijks nut: veiliger verkeer, favoriete films en doelpunten

Dichter bij het dagelijkse leven van de meeste mensen zijn er andere nuttige en verrassende toepassingen. Zoals welke kruispunten in een stad het gevaarlijkste zijn voor welke soort verkeersgebruiker, zodat een gemeente daar wat aan kan doen. En zoals wat de meest beboete parkeerplaats in New York is, zodat je die kunt mijden. Of welke film of tv-serie echt iets voor jou is op basis van je kijkgedrag, zodat Netflix je bizar lijkende subgenres kan voorschotelen.

Trouwens, heb je ooit de Brad Pitt-film Moneyball (2011) gezien? Dan ben je al een beetje bekend met Big Data en wat dat al heeft betekend voor sport. Het Amerikaanse honkbal gebruikt al jaren analyses voor de sport zelf, wat met de man erachter is beschreven in het later verfilmde boek (2003). Statistiek voor gevorderden, die niet alleen interessant is voor sportgokkers en bookmakers. Ook coaches, sporters zelf en professoren hebben veel baat bij Big Data-analyse van trainingen, opstellingen en wedstrijden.

De afgelopen jaren is er in het Amerikaanse basketbal weer voortgebouwd op de Moneyball-inzichten van honkbal. Een professor (tevens basketbalfan) heeft elk doelschot ooit genomen in de NBA (National Basketball Association) geanalyseerd. De complexere sport van basketbal is in kaart gebracht met zogeheten heatmaps waarbij de posities van spelers zijn gekoppeld aan hun scoringskansen. Daarop inspelen met opstelling en tactiek voor doorspelen van de bal levert meer doelpunten op. Het Nederlandse voetbal hoopt hier ook mee te scoren: de honkbalmanager van Moneyball is begin dit jaar door de Alkmaarse club AZ binnengehaald als adviseur. Big Data op het Hollandse voetbalveld. Heel gewoon, net zoals veel meer toepassingen normaal zullen worden.

©PXimport

Zelf doen?

Tot op heden lijkt Big Data iets voor grote giganten die drijven op data. Denk aan internetreuzen als Google en Facebook, denk aan overheden, denk aan wetenschappers. Toch zijn er twee trends die zorgen voor een democratisering van Big Data.

De eerste is het fenomeen van open data. Steeds meer interessante dataverzamelingen zijn openlijk in te zien voor iedereen. Deels zijn dit openbare en opvraagbare gegevens van overheden en deels zijn dit datasets van online diensten zoals bijvoorbeeld Twitter, die hun systemen aanspreekbaar en bevraagbaar maken. Dat doen ze middels een zogeheten API (application programming interface), wat een set beschrijvingen is waarmee het ene programma kan interfacen met een ander. Voer voor programmeurs dus? Ja, hoewel die op hun beurt programma's maken voor gewonere gebruikers.

De tweede democratiserende trend is het fenomeen opensource. Specifiek de Big Data-software Hadoop. De vergelijking valt te trekken met het besturingssysteem Linux, dat lang geleden heeft gezorgd voor een democratisering van servers. Dankzij die opensource-software kan iedereen zelf een server draaien, bijvoorbeeld voor een eigen website. Vroeger was daar een duur Unix-besturingssysteem en bijbehorende server voor nodig.

Zowel toen bij Linux (en webserversoftware Apache) als nu bij Hadoop gaat het er niet eens zozeer om dat de krachtige software gratis verkrijgbaar is. Belangrijker nog is dat de complexe programmatuur zijn taak kan doen op relatief goedkope standaardcomputers. Gewone thuis-pc's of instapservers zijn op dit moment nog niet toe aan Hadoop. Die opensource Big Data-software vraagt naast terabytes aan JBOD-schijven en zeker 64 GB aan geheugen ook quad-, hex- of zelfs octocore-processors. En dit geldt dan pér server die in combinatie een zogeheten cluster vormen waar de Big Data-analyse dan op wordt uitgevoerd. Zelf doen kán dus, maar is nog niet zo gemakkelijk.

▼ Volgende artikel
Waarom een robotmaaier ook bij een klein gazon uitkomst biedt
© Vladyslav
Huis

Waarom een robotmaaier ook bij een klein gazon uitkomst biedt

Heb je een kleine tuin met een stukje gras en twijfel je of een robotmaaier wel zin heeft? In dit artikel ontdek je waarom juist een klein gazon verrassend veel baat kan hebben bij een slimme maaier. Van gebruiksgemak tot geluidsniveau en gazonkwaliteit: we nemen alle voordelen én overwegingen onder de loep.

In dit artikel lees je:
  • Waarom een robotmaaier ook in een kleine tuin het verschil maakt
  • Hoe moderne maaiers omgaan met krappe hoekjes en obstakels
  • Wat de voordelen zijn op het gebied van gemak, geluid en duurzaamheid
  • Of de investering zich loont bij een klein gazon
  • Hoe een robotmaaier je gras gezonder houdt zonder afval

Je ziet ze steeds vaker zoemend over het gazon: compacte robotmaaiers die op eigen houtje het gras kort houden. Ideaal voor mensen met een groot perceel, zou je denken. Maar ook in de stad, waar tuinen vaak krap en onregelmatig zijn, kan zo'n slimme tuinhulp verrassend goed uit de verf komen. Toch vragen veel mensen zich af: is dat nu echt nodig voor een gazonnetje van een paar vierkante meter? In dit artikel onderzoeken we of een robotmaaier ook in een kleine tuin z'n waarde bewijst, en voor wie dat dan vooral interessant is.

Ook aan de robotmaaier?

Hier staan de beste voor je op een rijtje!

Klein gazon, groot gemak

Wie een kleine tuin heeft, denkt al snel dat grasmaaien een klusje van niks is. Even dat oude elektrische maaiertje van zolder halen, het verlengsnoer afrollen en klaar ben je. Maar in de praktijk blijkt het vaak nét iets lastiger. De maaier staat achter in de schuur, de snoeren zitten in de knoop, of het gras is alweer te lang tegen de tijd dat je eraan toe komt. En dan hebben we het nog niet eens over het opruimen van het maaisel en het gesleep met de groene bak.

Juist in zo'n situatie komt een robotmaaier tot zijn recht. Die draait zijn rondjes op vaste momenten – automatisch, zonder dat je ernaar om hoeft te kijken. Omdat hij steeds een klein beetje afmaait, blijft je gazon continu op lengte en zie je nooit meer van die halfvergane sprieten tussen de tegels. Het gemak is groot, ook al is het oppervlak klein.

Wist je dat…
  • …een robotmaaier gemiddeld 50–100 kWh per jaar verbruikt? Dat is minder dan een waterkoker.
  • …sommige modellen via een app te bedienen zijn, zelfs vanaf je vakantieadres?
  • …het continue maaien zorgt voor een gazon dat dikker en groener wordt?
  • …er modellen zijn die automatisch terugkeren naar hun laadstation bij regen?
  • …je het gras niet meer hoeft op te ruimen, omdat het versnipperde maaisel voeding voor je gazon wordt?

Wendbaar in smalle tuinen

Een veelgehoorde twijfel is of robotmaaiers wel overweg kunnen met krappe, onregelmatige tuinen vol bloembakken, tuinmeubilair of smalle doorgangen. Maar de techniek staat niet stil: moderne modellen zijn verrassend wendbaar en compact, en kunnen doorgangen van slechts 60 centimeter breed zonder moeite nemen. Sommige modellen maken gebruik van begrenzingsdraden, andere werken met gps of slimme sensoren. Hoe dan ook: een goed ingestelde maaier weet na een paar ritten precies waar hij wel en niet moet zijn.

Heb je een tuin die uit meerdere stroken of hoekjes bestaat, dan zijn er modellen die meerdere zones aankunnen. En dankzij bots- en tilsensoren rijdt de maaier keurig om bloemperken en obstakels heen. Voorwaarde is wel dat je het juiste type kiest voor jouw situatie, en daar wringt soms de schoen: niet elk model is even geschikt voor kleine of complexe tuinen. Maar wie zich goed laat informeren, ontdekt dat er juist voor dit soort tuinen verrassend veel mogelijk is.

©Michelle Hebel

Stilte en zelfstandigheid

In een dichtbebouwde omgeving is geluid een belangrijke factor. Niemand zit te wachten op het gehuil van een benzinemaaier op zaterdagochtend of het gezoem van een snoeischaar terwijl je net op je terras zit. Een robotmaaier biedt hier uitkomst: die doet zijn werk bijna geruisloos. Zo stil zelfs, dat je hem probleemloos 's nachts kunt laten maaien zonder dat jij, je buren of de vogels er wakker van liggen.

Daar komt nog bij dat een robotmaaier volledig zelfstandig werkt. Of je nu aan het werk bent, op vakantie of gewoon lekker in je hangmat ligt, het gras wordt gewoon gemaaid. Vooral voor mensen die wat minder mobiel zijn of simpelweg niet meer de energie hebben om elke week met een maaier in de weer te zijn, is dat een groot voordeel. Geen gesleep, geen gedoe en tóch een verzorgde tuin.

Ook interessant: Zo kies je een robotmaaier die past bij jouw tuin

Duurder dan een handmaaier, maar ook waardevoller

Een robotmaaier is geen goedkope aanschaf. Voor een degelijk instapmodel betaal je al snel zo'n 600 euro, en voor de betere varianten loopt dat op richting de 1000. Voor een klein gazonnetje lijkt dat misschien buiten proportie, zeker als je het vergelijkt met een handmaaier van een paar tientjes. Maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Een robotmaaier is meer dan een gebruiksvoorwerp: het is een dienstverlener die je tijd, energie en fysieke inspanning bespaart. Tel daarbij op dat je geen gras hoeft op te vangen, geen benzine of verlengsnoeren meer nodig hebt, en nauwelijks onderhoud hebt, en de balans valt opeens heel anders uit.

Voor veel mensen geldt bovendien: als je het eenmaal gewend bent, wil je nooit meer zonder. Je tuin is altijd netjes, het gras is gelijkmatig gemaaid en je hoeft nooit meer te denken: o ja, het gras moet ook nog.

©Alex_Tr

Beter voor het gras, beter voor de tuin

Wat veel mensen niet weten, is dat een robotmaaier ook zorgt voor een gezonder gazon. Omdat hij vaak en heel kort maait, valt het maaisel meteen terug tussen de grassprieten. Dat werkt als natuurlijke bemesting, waardoor je gras voller, groener en weerbaarder wordt tegen droogte. Dit zogenaamde 'mulchen' zorgt voor een duurzamer tuinbeheer en voorkomt bovendien dat je gras moet afvoeren. Duurzaamheid en waterbeheer worden nu eenmaal steeds belangrijker, en dan is zoiets een mooie bonus.

Conclusie: verrassend logisch, zelfs in een kleine tuin

Een robotmaaier in een kleine stadstuin klinkt misschien als overkill. Maar wie verder kijkt dan het oppervlak, ontdekt een stille kracht: altijd paraat, altijd precies en verrassend efficiënt. Zeker als je comfort zoekt, weinig tijd hebt of niet meer elke week met een maaier wilt zeulen, is het een investering die zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt. Niet zozeer in geld, maar vooral in gemak, rust en plezier. En dat is goud waard, toch?

▼ Volgende artikel
Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills
© Halfpoint
Huis

Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills

Natuurlijk, een kipsateetje of hamburger blijft het goed doen op de barbecue. Maar wie meer wil, kan zich vast helemaal vinden in de barbecue-trends die dit jaar populair zijn. Van koken op open vuur tot wereldsmaken: de barbecue verandert mee met de tijd – en dat proef je.

Barbecue-trends 2025 in het kort: ♨️ Koken op open vuur ♨️ Technologie op de grill ♨️ Wereldsmaken op het rooster ♨️ Duurzamer barbecueën ♨️ Meer plantaardig op de grill ♨️ Zoete afsluiters

Lees ook: Houtskool, elektrisch, gas of kamado: welke barbecue past bij jou?

Koken op open vuur

Barbecueën zonder poespas wint terrein. Terug naar het vuur, letterlijk. Steeds meer mensen kiezen voor koken op hout of houtskool, zonder gas of stekkers. Het vraagt wat oefening, maar geeft een intense smaak en een ambachtelijke sfeer. Denk aan gietijzeren pannen boven smeulende kolen of een stuk vis in een zelfgebouwde vuurplaats. Oergezellig én smaakvol.

Technologie op de grill

Aan de andere kant zie je ook het tegenovergestelde: hightech barbecues met wifi, apps en automatische temperatuurregeling. Vooral pellet grills zijn in trek. Die gebruiken houtpellets als brandstof en houden de temperatuur constant, zodat je rustig achterover kunt leunen. Ideaal voor wie wil grillen zonder stress, maar wel met smaak.

De skillet doet volop mee Een skillet is een zware gietijzeren pan met een steel, zonder antiaanbaklaag. Je gebruikt 'm rechtstreeks op het rooster van je barbecue of in het vuur. Door het dikke materiaal blijft de hitte lang hangen en gaart alles gelijkmatig. Deze pan is inmiddels vaste prik bij veel buitenkoks. In 2025 zie je 'm vaker, juist omdat hij zo goed past bij de trend van vuurkoken en gevarieerder grillen. Groenten, kazen, eieren of desserts? In een skillet lukt het allemaal, zonder dat je iets tussen het rooster verliest. Hij houdt de warmte lang vast, kan direct in het vuur en gaat jarenlang mee. Functioneel én duurzaam.

©Aleksei Isachenko

Wereldsmaken op het rooster

De barbecue wordt steeds internationaler. Klassiekers als saté en hamburgers maken ruimte voor gerechten met een twist. Spareribs met gochujang, geroosterde aubergine met tahin, of kip met ras el hanout. Deze mix van keukens levert verrassende combinaties op – ga vooral lekker experimenteren!

Duurzamer barbecueën

Ook bij de barbecue zie je dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Houtskool uit verantwoord bosbeheer, minder wegwerpartikelen en vaker lokaal en seizoensgebonden inkopen. Herbruikbare accessoires vervangen aluminium bakjes en houten prikkers. En wie kiest voor plantaardige gerechten, verkleint zijn ecologische voetafdruk nog verder.

Skillet nodig?

Bekijk het aanbod

Meer plantaardig op de grill

Barbecueën zonder vlees is allang geen uitzondering meer. Groenten krijgen een hoofdrol: bloemkool, maïskolven, paddenstoelen, paprika, allemaal gaan ze direct op het rooster of in een gietijzeren schaal. Vleesvervangers zijn er in alle soorten en smaken, van burgers tot worstjes. De barbecue wordt daardoor breder inzetbaar – ook als je geen vlees eet.

©sai-chan

Zoete afsluiters

Tot slot: desserts van de barbecue. Gegrilde ananas, gebakken banaan of marshmallows tussen twee biscuitjes (s'mores). Ook cakes of broodpudding in een skillet doen het goed. Daarmee sluit je een barbecue niet alleen warm, maar ook origineel af.

S'mores van de barbecue Leg per persoon twee biscuitjes klaar, een stuk chocolade (bijvoorbeeld melk of puur) en een grote marshmallow.

  1. Rooster de marshmallow boven de barbecue tot hij goudbruin en zacht is.
  2. Leg een stukje chocolade op een biscuitje.
  3. Zet de warme marshmallow erop en dek af met het tweede biscuitje.
  4. Druk licht aan zodat de chocolade smelt.
  5. Even laten afkoelen (voor zover je dat redt), en genieten maar. Je kunt de chocolade ook vervangen door bijvoorbeeld een karamelsnoepje of een lik hazelnootpasta.

Conclusie

In 2025 barbecue je minder op routine en meer met aandacht. Dat kan met een zelfgestookt vuurtje of een slimme grill, zolang het maar draait om smaak, delen en ontdekken!