ID.nl logo
De voor- en nadelen van Big Data
© PXimport
Huis

De voor- en nadelen van Big Data

Big Data is in de hoofden van marketeers een warme droom, in de ogen van verkopers een veelbelovend middel voor hun salestargets, en in de perceptie van veel consumenten een groot gevaar voor je privacy. Tegelijkertijd belooft Big Data jou ook veel voordelen. Voor welke prijs?

Het is een streven van veel goedbedoelende nerds om gegevens toegankelijk te maken. De overtuiging dat informatie vrij wil zijn, is een bekend gegeven uit de hackerswereld. De één vult dat in met de interpretatie dat het oké is om digitale data te kopiëren, de ander werkt aan het zo breed mogelijk beschikbaar stellen van allerlei informatiebronnen. Ingenieurs bij Google hebben al openlijk gesteld dat dát het doel is van die zoekmachine: de data van de wereld ontsluiten. Lees ook: 6 'tastbare' big data-projecten.

Zoektermen automatisch aanvullen

Het simpelweg kopiëren of openbaar maken van gegevens is één ding. Het op allerlei manieren koppelen, combineren en analyseren van gegevens is een heel ander ding. Dat kan namelijk nieuwe inzichten opleveren waarop mensen, organisaties, bedrijven en overheden beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Google doet dat voor gewone gebruikers door bijvoorbeeld zoektermen actief en live aan te vullen wanneer mensen iets intikken in de veelgebruikte zoekmachine.

Daarnaast werkt Google verder door met de dienst Google Now. Deze intelligente persoonlijke assistent combineert diverse databronnen, zoals je agenda en openbare verkeersinformatie, om je bijvoorbeeld te waarschuwen dat je voor een afspraak om 15:00 uur nú moet vertrekken omdat er op je route file aan het ontstaan is. De door Google overgenomen navigatie-app Waze zorgt weer voor een nieuwe bron van verkeersinformatie: opgebouwd uit de bewegingssnelheid - of juist stilstand in een file - van de vele Waze-gebruikers. Terwijl je agenda een privé-item is, geldt dat niet voor grootschalig vergaarde en daarbij geanonimiseerde informatie zoals verkeersstromen.

©PXimport

Definitie(s)

Een veelzeggend spreekwoord in de ICT luidt als volgt: Het mooie aan standaarden is dat je er altijd meerdere van hebt. Hetzelfde valt te zeggen voor definities van technologieën, zeker als die een mooi marketinglabel hebben gekregen. Big Data ontkomt hier ook niet aan. Van oorsprong is Big Data gedefinieerd als 'data van zeer grote omvang, waarbij het gebruik en beheer ervan aanzienlijke logistieke uitdagingen met zich meebrengt'. Dit is een ietwat vage omschrijving, die haaks staat op het huidige groeiende gebruik van Big Data door veel bedrijven, organisaties en overheidsorganen.

Op deze definitie is een variant gekomen die erkent dat de term veelomvattend is en van toepassing is op 'elke verzameling datasets die zo groot en complex is dat het moeilijk te verwerken is met beschikbare tools voor databeheer of met traditionele programma's voor dataverwerking'. Ook deze definitie bevat subjectieve woorden die een bepaalde houdbaarheid hebben. Want wat is moeilijk, en waar ligt de grens tussen traditionele en niet-traditionele programma's?

Gaandeweg de acceptatie, populariteit en ingebruikname van Big Data, zijn er dan ook andere definities geformuleerd. Zoals 'het gebruik van informatie op vernieuwende manieren om nuttige inzichten of goederen of diensten met aanzienlijke waarde te produceren'. Nog altijd behoorlijk breed te interpreteren, maar de focus ligt niet meer zozeer op de omvang van de dataverzameling maar op het nut ervan. Een valkuil is namelijk de gedachte dat alsmaar meer informatie vanzelf leidt tot antwoorden en inzichten. Verzamelwoede voor data kan juist leiden tot minder nuttige informatie. Big Data gaat om het vinden van de (gouden) speld in de hooiberg, die is opgebouwd uit andere hooibergen.

Bier en luiers

Big Data is de term voor dergelijke grootschalige verzameling, koppeling, combinatie, analyse en interpretatie van informatie. Die informatie komt dan uit diverse bronnen en bestaat uit diverse formaten. Het doel van de combinatie en analyse is het verkrijgen van nieuwe inzichten. Soms kunnen dat best verrassende inzichten zijn. Het zogeheten bier-pamperssyndroom is een bekend voorbeeld daarvan, hoewel het waarheidsgehalte ervan wordt betwist. Kort gezegd komt het bier-pamperssyndroom erop neer dat een Amerikaanse supermarktketen jaren geleden uit de analyse van verkoopgegevens een vreemde correlatie haalde. Te weten die tussen de verkoop van bier en die van luiers, met name op vrijdagavond en/of zaterdag. Deze twee volledig verschillende producten hadden iets met elkaar gemeen, want ze werden redelijk simultaan met elkaar verkocht.

Grappen over ouderschap en drankbehoefte daargelaten, leek er toch echt een link te zijn tussen luiers en bier. De redenatie was dat kersverse moeders hun partners op pad stuurden om de grote, onhandige pakken met luiers te halen en dat mannen er dan naar neigden om dan maar nog een groot product mee te nemen: een kratje bier. Als eigen beloning voor het boodschappenwerk? Vervolgens zou de Amerikaanse supermarkt de winkelpositie van luiers en bier hebben aangepast zodat de twee dichter bij elkaar lagen en meer op één route naar de kassa's. Resultaat? De verkoop van bier schoot omhoog. Tenminste, dat wil de overlevering, want details en oorsprong van dit dataverhaal ontbreken. Dus een broodjeaapverhaal? Toch is het een nuttige anekdote als voorbeeld van de voordelen die data-analyse kan brengen.

Inschatting, inkoop, korting en gratis

De klantenkaarten die vele Nederlanders hebben, brengen hun koopgedrag in kaart. Dit niet om hun drankgewoonten bloot te leggen of om met gerichte advertenties aan te zetten tot meer drankinkoop. Het gaat supermarkten, winkeliers en andere aanbieders er ook om betere inkoop te kunnen doen, zodat hun klanten niet onverwacht voor lege schappen staan. En natuurlijk ook zodat de aanbieders niet met onverkochte - en schijnbaar onverkoopbare - voorraden blijven zitten. Als beloning krijgen klanten dan vaak voordeeltjes: extra korting op bepaalde producten of diensten.

In het moderne tijdperk van Big Data kan de korting ook heel ver gaan. Complete producten en diensten zijn geheel gratis. Klinkt wat vergezocht? Dat is het absoluut niet. De kosten voor de opslag van petabytes aan data, de rekenkracht van vele honderdduizenden servers en de enorme hoeveelheden netwerkverkeer zijn vaak niet voor rekening van de gebruiker. Google is gratis te gebruiken, Facebook ook. Googles mobiele besturingssysteem Android is gratis voor de makers van smartphones en tablets. Dit zijn allemaal middelen om meer en meer data te verzamelen.

Doorslaan en nu bezinning

Vaak is daarbij privacy de prijs die wordt betaald. Maar vergis je niet; je hoeft niet gelijk bang te worden: Big Data staat niet per definitie gelijk aan datagraaien ten koste van privacy! De huidige trend lijkt wel die kant op te gaan, maar dat komt grotendeels door de excessen, die veel aandacht krijgen. Zoals de misstappen bij het grote verzamelen van data en koppelen van collecties door bijvoorbeeld giganten als Google en Facebook, maar ook door de Nederlandse Belastingdienst en andere, minder zichtbare partijen. Zij gaan soms wel erg ver in hun verzamelwoede en worden daar ook wel voor op de vingers getikt.

Big Data gaat naar verwachting van experts en analisten nu een periode van bezinning in. De hype over het fenomeen heeft zijn piek wel zo'n beetje bereikt en de opgeblazen verwachtingen worden doorgeprikt. Dit volgens de technologiecyclus zoals geformuleerd door IT-onderzoeksbureau Gartner (zie ook het kader 'Hype, hyper, hypest'). De luchtkastelen en het voorbij galopperen komen dan ten einde. Na een periode van teleurstelling volgt er bezinning en uiteindelijk ook echt beter gebruik. Want Big Data belooft nog altijd veel; als er maar een goede balans wordt gevonden tussen datagraaien en dataversplintering.

Hype, hyper, hypest

Big Data stevent af op een diep dal. Tenminste, als de voorspelling van analisten uitkomt. Net zoals eerder bij de opkomst en uiteindelijk acceptatie van technologische trends, is er sprake van een cyclus: de zogeheten 'hype cycle'. Die trendstracker van ICT-onderzoeksbureau Gartner bestaat uit een curve waarin mensen eerst aanslaan op de innovatieve mogelijkheden van een technologie. Daarna volgen steeds verder opgeblazen verwachtingen tot er een piek wordt bereikt. Het Internet of Things (IoT) zit daar nu zo ongeveer, schatten de analisten van Gartner in.

Eenmaal op de piek van de hype aangekomen, worden de overdreven verwachtingen gezien voor wat ze zijn en volgt de trog van ontgoocheling. De eerst zo veelbelovende technologie wordt afgekraakt, afgeserveerd en lijkt afgedaan. Dit is echter een overdreven reactie op de eerder zo opgeblazen verwachtingen. Een periode van bezinning volgt, wat in de hype cycle de lichte helling van verlichting wordt genoemd. Daar zitten nu technologieën als cloudcomputing, NFC en virtual reality. Laatstgenoemde heeft in de jaren negentig al eens gepiekt qua hype.

Uiteindelijk volgt dan de fase waarin een technologie tot zijn recht komt en echt waarde oplevert. Het is dan geaccepteerd en de verwachtingen liggen lang niet zo hoog als op het toppunt van de hype. Op dit zogeheten plateau van productiviteit zitten nu zaken als spraakherkenning (zoals Siri, Ok Google en Cortana) en 3D-scanners. Voor elke opkomende technologie geldt er wel een andere, eigen tijdsduur om de diverse fases van de hype cycle door te komen. Sommige zaken worden sneller gehypet, zakken harder in en weten vlotter weer rijp te worden dan andere opkomende technologieën.

Vangst en bijvangst

Big Data is een relatieve term. Wat groot is voor de ene organisatie, kan best bescheiden zijn voor een andere dataverzamelaar. De gegevenscollectie van een forse Nederlandse zorgverzekeraar verbleekt waarschijnlijk bij die van bijvoorbeeld Facebook. Hierbij is er ook nog sprake van vooruitgang: wat nu een omvangrijke databerg is, wordt over een paar jaar gezien als een klein dataheuveltje.

Bovendien worden datacollecties en de analyse daarvan nog groter en in potentie interessanter als er meerdere databases met elkaar worden gekoppeld. Dáár zit 'm de meerwaarde en aantrekkelijkheid van Big Data. Zo heeft de Nederlandse Belastingdienst al uitgedokterd dat het best nuttig kan zijn om opgegeven kilometers van leaserijders in relatie te brengen met kentekenscans van parkeergarages. Zo zijn namelijk frauderende bestuurders van leasewagens op te sporen. Leaserijders die aan de fiscus geen bijtelling betalen, mogen in hun auto van de zaak maar een beperkt aantal kilometers rijden voor privégebruik. Aan de hand van de informatie die is opgevraagd bij parkeergarages, valt te zien waar welke leaserijder zoal is geweest en dus hoeveel kilometers hij of zij heeft gemaakt.

Alleen is er met dit vangnet voor leaserijfraude nogal erg breed gevist waarbij veel Nederlanders zich bespioneert voelden. Wettelijk gezien heeft de Belastingdienst niets verkeerd gegaan, bepaalde het Gerechtshof in Den Bosch vorig jaar al. Toch heeft de Belastingdienst begin dit jaar zelf besloten om toch maar te stoppen met het opvragen van parkeergegevens. Het had niet veel nut, vertelde directeur Hans Blokpoel aan De Correspondent, én het ging ook hem te ver. Lees het interview van de Correspondent.

Oppassen voor Big Databrother

Aan de ene kant van de doorgeslagen balans dreigt het alziende spook van Big Brother (ook zeker in bedrijfsgedaante). Aan de andere kant van de balans dreigt onwetendheid door verdeelde data die stil ligt in verschillende, niet-communicerende vijvertjes. De voordelen van goede koppelingen tussen zogeheten datasilo's zijn namelijk legio. Niet alleen voor kortingen en gerichte advertenties, waar naast marketeers ook consumenten wel voordeel in zien.

Naast geldelijk gewin valt er ook op gebied van gezondheid heel wat te winnen door onderling verbonden datameren. Wist je bijvoorbeeld dat griepgolven door Japanse wetenschappers in kaart zijn gebracht door data-analyse van berichten op Twitter? Zo zijn epidemieën vroegtijdig te signaleren én te bestrijden. Grote datavergaarders werken hier ook aan mee. Zo helpt Apple met zijn HealthKit en ResearchKit artsen en wetenschappers om makkelijker apps te maken die medische gegevens kunnen vergaren. Voor patiënten privé, voor geanonimiseerd grootschalig onderzoek én voor preventie van ernstige aandoeningen.

©PXimport

ING en de datarel

Bankiers hebben sinds de crisis bij veel mensen een slecht imago en ING heeft daar ruim een jaar geleden nog wat aan weten toe te voegen. De Nederlandse bank onthulde toen in een interview met Het Financieele Dagblad de plannen voor Big Data. ING had de intentie om een proef te doen waarbij het klantgegevens zou gebruiken voor commerciële doeleinden. "Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen", luidde de uitleg. Dit om "de dienstverlening te verbeteren".

Vervolgens zijn Nederlandse consumenten, de Consumentenbond, politici, financieel toezichthouder AFM en De Nederlandsche Bank gevallen over deze plannen voor data-analyse. Logisch, want de klant voor deze verbeterde dienstverlening lijkt in dit voorbeeld het tuincentrum te zijn en niet de rekeninghouder bij de bank! De proefballon met klantgegevens, die daarvoor wel om toestemming worden gevraagd, is gauw weer neergehaald. Big Data is hiermee niet afgeserveerd, want ING heeft nog vele andere vijvers met data die het wil koppelen tot grotere meren waaruit het interessante informatie kan vissen. Maar dan wel met meer zorg voor privacy.

Dagelijks nut: veiliger verkeer, favoriete films en doelpunten

Dichter bij het dagelijkse leven van de meeste mensen zijn er andere nuttige en verrassende toepassingen. Zoals welke kruispunten in een stad het gevaarlijkste zijn voor welke soort verkeersgebruiker, zodat een gemeente daar wat aan kan doen. En zoals wat de meest beboete parkeerplaats in New York is, zodat je die kunt mijden. Of welke film of tv-serie echt iets voor jou is op basis van je kijkgedrag, zodat Netflix je bizar lijkende subgenres kan voorschotelen.

Trouwens, heb je ooit de Brad Pitt-film Moneyball (2011) gezien? Dan ben je al een beetje bekend met Big Data en wat dat al heeft betekend voor sport. Het Amerikaanse honkbal gebruikt al jaren analyses voor de sport zelf, wat met de man erachter is beschreven in het later verfilmde boek (2003). Statistiek voor gevorderden, die niet alleen interessant is voor sportgokkers en bookmakers. Ook coaches, sporters zelf en professoren hebben veel baat bij Big Data-analyse van trainingen, opstellingen en wedstrijden.

De afgelopen jaren is er in het Amerikaanse basketbal weer voortgebouwd op de Moneyball-inzichten van honkbal. Een professor (tevens basketbalfan) heeft elk doelschot ooit genomen in de NBA (National Basketball Association) geanalyseerd. De complexere sport van basketbal is in kaart gebracht met zogeheten heatmaps waarbij de posities van spelers zijn gekoppeld aan hun scoringskansen. Daarop inspelen met opstelling en tactiek voor doorspelen van de bal levert meer doelpunten op. Het Nederlandse voetbal hoopt hier ook mee te scoren: de honkbalmanager van Moneyball is begin dit jaar door de Alkmaarse club AZ binnengehaald als adviseur. Big Data op het Hollandse voetbalveld. Heel gewoon, net zoals veel meer toepassingen normaal zullen worden.

©PXimport

Zelf doen?

Tot op heden lijkt Big Data iets voor grote giganten die drijven op data. Denk aan internetreuzen als Google en Facebook, denk aan overheden, denk aan wetenschappers. Toch zijn er twee trends die zorgen voor een democratisering van Big Data.

De eerste is het fenomeen van open data. Steeds meer interessante dataverzamelingen zijn openlijk in te zien voor iedereen. Deels zijn dit openbare en opvraagbare gegevens van overheden en deels zijn dit datasets van online diensten zoals bijvoorbeeld Twitter, die hun systemen aanspreekbaar en bevraagbaar maken. Dat doen ze middels een zogeheten API (application programming interface), wat een set beschrijvingen is waarmee het ene programma kan interfacen met een ander. Voer voor programmeurs dus? Ja, hoewel die op hun beurt programma's maken voor gewonere gebruikers.

De tweede democratiserende trend is het fenomeen opensource. Specifiek de Big Data-software Hadoop. De vergelijking valt te trekken met het besturingssysteem Linux, dat lang geleden heeft gezorgd voor een democratisering van servers. Dankzij die opensource-software kan iedereen zelf een server draaien, bijvoorbeeld voor een eigen website. Vroeger was daar een duur Unix-besturingssysteem en bijbehorende server voor nodig.

Zowel toen bij Linux (en webserversoftware Apache) als nu bij Hadoop gaat het er niet eens zozeer om dat de krachtige software gratis verkrijgbaar is. Belangrijker nog is dat de complexe programmatuur zijn taak kan doen op relatief goedkope standaardcomputers. Gewone thuis-pc's of instapservers zijn op dit moment nog niet toe aan Hadoop. Die opensource Big Data-software vraagt naast terabytes aan JBOD-schijven en zeker 64 GB aan geheugen ook quad-, hex- of zelfs octocore-processors. En dit geldt dan pér server die in combinatie een zogeheten cluster vormen waar de Big Data-analyse dan op wordt uitgevoerd. Zelf doen kán dus, maar is nog niet zo gemakkelijk.

▼ Volgende artikel
Boost je productiviteit met Copilot Pro
© Putu - stock.adobe.com
Huis

Boost je productiviteit met Copilot Pro

Als je AI slim inzet, kun je meer plezier beleven aan je computer en het werk dat je ermee doet. Copilot is de slimme assistent van Microsoft, die nauw integreert met Office. Hoe maak je optimaal gebruik van deze AI en hoe zet je de assistent naar je hand? Wij gaan aan de slag met Copilot Pro.

In dit artikel laten we zien hoe je Microsoft Copilot Pro gebruikt om efficiënter te werken:

  • Voeg Copilot toe aan de taakbalk of browser voor snelle toegang
  • Gebruik Copilot in Word en Excel om documenten te samenvatten en teksten te genereren
  • Stel slimme e-mails op in Outlook met AI-ondersteuning
  • Integreer Copilot in WhatsApp en Telegram

Handig om te weten: Wat zijn Copilot+-laptops en wat kun je ermee?

Er zijn van Copilot verschillende versies beschikbaar. Zo is er Copilot, Copilot Pro en Copilot for Microsoft 365. De eerste versie – Copilot – kun je gratis gebruiken en biedt je de basisfunctionaliteit. Deze instapversie is ideaal als je wilt kennismaken met de AI en wilt kijken of Copilot voor je geschikt is.

Copilot Pro is het betaalde abonnement waarmee je extra functies tot je beschikking krijgt. Je betaalt 22 euro per maand voor deze uitgebreidere versie. In dit artikel gaan we hoofdzakelijk met Copilot Pro aan de slag. Tot slot is er ook nog Copilot for Microsoft 365. Dit is een dienst die hoofdzakelijk is gericht op zakelijke gebruikers en bedrijven. Deze versie laten we buiten beschouwing.

De Copilot-app kun je los downloaden.

Proberen

Je hoeft niet direct een abonnement op de Pro-versie af te sluiten. Je kunt de betaalde variant van Copilot eerst een maand proberen door op de Copilot-website te kiezen voor Probeer de gratis proefversie.

Vanaf de taakbalk

Er zijn verschillende manieren om toegang tot Copilot te krijgen. Wil je snel toegang, dan kun je de assistent toevoegen aan de Windows Taakbalk. Je vindt de officiële Copilot-app in de Microsoft Store. Typ Microsoft Copilot in het zoekvak bovenin om de app uit de winkel te downloaden. Eenmaal geopend, klik je met de rechtermuisknop op de knop van Copilot in de taakbalk en kies je Aan taakbalk vastmaken. Je kunt Copilot ook gebruiken via de browser. Op https://copilot.microsoft.com vind je de webversie.

Geschiedenis

Als je al wat langer gebruikmaakt van Copilot, is het handig om terug te kunnen keren naar eerdere gesprekken. Dit voorkomt onder meer dat je informatie moet herhalen of een gesprek opnieuw moet beginnen. Links naast de gespreksbalk vind je de knop Geschiedenis weergeven. Klik hierop voor een overzicht van eerdere gesprekken. Je kunt ook specifieke gesprekken verwijderen. Je klikt hiervoor op het pictogram van de prullenbak naast een eerder gesprek.

Gebruiken via Edge

Microsofts browser Edge kent een nauwe integratie met Copilot. Je opent de assistent via een eigen knop, rechtsboven in het venster. Een zijvenster opent en je kunt aan de slag. Als je intensief gebruikmaakt van Copilot kun je er ook voor kiezen om het zijvenster altijd zichtbaar te maken. Klik op de knop Instellingen en meer (of gebruik Alt-toets+F) en klik op Instellingen. Kies voor Copilot en zijbalk en kies voor de optie Altijd aan.

Gebruik je Copilot niet (meer) via de browser en heb je geen behoefte aan de knop rechtsboven in Edge? Kies dan in hetzelfde instellingenvenster voor Copilot en zet de schuif op Uit bij Copilot weergeven.

Pas de instellingen van Copilot via Edge aan.

Meer functies na betalen

Of je betaalt voor het AI-model, bepaal je uiteraard zelf. Copilot Pro kent een paar belangrijke voordelen ten opzichte van de gratis variant. Zo krijgen betalende gebruikers op drukke momenten voorrang. Als gratis gebruiker kan het voorkomen dat je moet wachten of dat je tijdelijk geen toegang hebt.

Die voorrang vinden we ook terug op het gebied van AI-afbeeldingen. Met de Pro-versie kun je dagelijks honderd ‘boosts’ inzetten om een afbeelding ‘snel’ te maken. Bij de gratis versie kun je dit maar vijftien keer doen. Nieuwe functies worden ook als eerste in de Pro-versie aangeboden. Een belangrijk kenmerk van Copilot Pro is de integratie met Office-apps, zoals Word, Excel, PowerPoint en Outlook. Copilot Pro is hiermee direct toegankelijk vanuit die apps.

Ook online

De integratie van Copilot Pro is doorgevoerd in de online versies van apps zoals Word, Excel en PowerPoint. Gebruik je de apps in de browser, dan vind je de knop Copilot in het Office Lint bij de tab Start.

Aan de slag met Pro

Copilot Pro heeft de meest uitgebreide functies. Na activatie vind je de assistent in de verschillende Office-onderdelen terug. In de menubalk bovenin verschijnt een Copilot-knop. Is deze niet zichtbaar, dan meld je je eerst aan met het account waarmee je Copilot Pro hebt afgesloten. Typ in het Office-zoekvak (bovenin het venster) Copilot Pro en kies voor Copilot Pro gekocht? Meld u aan om te gebruiken. De knop Copilot verschijnt op het Office Lint, op de tab Start. Klik erop om te beginnen.

Copilot geeft uit zichzelf al enkele suggesties, gebaseerd op het document dat je mogelijk al hebt geopend. De opties zijn afhankelijk van het Office-programma waarin je Copilot opent. Via de eerste optie ‒ Begrijp ‒ kun je het geopende document samenvatten. De tweede optie ‒ Maak een afbeelding ‒ geeft je de mogelijkheid om een afbeelding te maken, gebaseerd op een beschrijving. Tot slot is er de optie Vraag, waarin je Copilot kunt vragen om een element uit het document duidelijker te beschrijven. Werkt Copilot nog niet? Controleer of de optie Automatisch opslaan voor het document is geactiveerd (via de optie linksboven in het venster). Alleen dan heeft Copilot toegang tot het actieve document.

Copilot Pro integreert met Office, zoals Word en PowerPoint.

Vragen stellen

Interessanter aan de integratie is de mogelijkheid om vragen te stellen over het document dat je hebt geopend. Dat doe je in het vak rechtsonder. Heb je geen inspiratie, dan kun je gebruikmaken van de standaardvragen die boven het tekstvak worden getoond. Klik op de knop Vernieuwen om een nieuwe set standaardvragen te genereren. Je kunt bijvoorbeeld vragen om de belangrijkste punten van het document op een rij te zetten of om de tekst in te korten. Zoals altijd bij AI geldt: controleer het resultaat telkens goed en neem de informatie nooit klakkeloos over.

Naast eigen vragen kun je ook standaardvragen kiezen.

Hulp bij prompts

Hoeveel nut Copilot je uiteindelijk biedt, is in grote mate afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte prompts. Een prompt kun je zien als een opdracht die je aan de AI-assistent geeft. Dit kan bijvoorbeeld een duidelijke instructie zijn, zoals ‘Vat dit document samen in drie belangrijke punten’ of ‘Benoem de voor- en nadelen uit dit document.’ Hoe duidelijker de prompt, hoe beter het resultaat. Copilot Pro kan je hierbij helpen.

In het invoervak vind je de knop Prompts weergeven. Je opent hiermee een nieuw venster met suggesties. De lijst is lang: je kunt gelukkig op zoek gaan naar specifieke prompts. Gebruik de filters bovenin. Klik op Taak en selecteer de categorie van de prompts die je wilt zien, bijvoorbeeld Begrijpen, Vragen en Analyseren. Bovendien vind je een tweede filter: Type functie. Dat filter kun je gebruiken om specifiek te zoeken naar prompts voor een afgebakend domein, zoals klantenservice, IT en non-profit. De prompts worden hierop aangepast. Kom je een interessante prompt tegen, bewaar deze dan. Klik bij de prompt op het pictogram Prompt opslaan. Kies vervolgens bovenin voor Opgeslagen prompts om een totaaloverzicht te bekijken.

Een overzicht van kant-en-klare prompts die je kunt bewaren.

Online galerie

Niet alle beschikbare prompts worden in het eerdergenoemde venster getoond. We willen die natuurlijk wel bekijken. Klik hiervoor op Alle prompts weergeven, rechtsonder in het venster. Een nieuw venster met een promptgalerie wordt geopend. Interessant aan deze galerie (ten opzichte van het venster dat je via Copilot in Office opent), is dat je ook kunt selecteren op prompts per app, bijvoorbeeld voor Excel, Word en PowerPoint. Ook op deze webpagina kun je prompts opslaan. Deze verschijnen vervolgens in de sectie Jouw prompts. In de sectie Verkennen in producten vind je bovendien per Office-app praktische voorbeelden om Copilot in te zetten.

Met je stem

Geen zin om te typen? Je kunt de vragen ook stellen via een microfoon. Klik op de knop Microfoon in het tekstvak en begin met praten. De herkende woorden verschijnen in het tekstvak. Klik op Verzenden om de vraag uiteindelijk te stellen.

Je kunt prompts ook via een microfoon inspreken.

Beperkingen

Zoals bij elke technologie kent Copilot nog enkele beperkingen. Het is goed om hiermee rekening te houden, vooral als je werkt met documenten. Als je een vraag stelt over een onderwerp in je document, gaat dit nagenoeg altijd goed. Vraag je om een samenvatting van een document, dan is het even opletten geblazen. Copilot controleert namelijk een maximum aantal woorden en negeert de rest.

Bij grote documenten bestaat hierdoor de kans dat je eindigt met een incomplete samenvatting. Op dit moment ondersteunt Copilot documenten van ongeveer 80.000 woorden. Je kunt de beperking omzeilen door het document in meerdere delen op te knippen en deze delen telkens door Copilot te laten beoordelen. Wil je een document laten herschrijven, werk dan bij voorkeur met een documentlengte van maximaal 3000 woorden.

Terug in de tijd

Copilot onthoudt de gesprekken. Je kunt deze geschiedenis op elk moment wissen. Klik in het deelvenster van Copilot linksboven op het menu (Schakelen tussen Copilots). Onder in het venster vind je de optie Chatgeschiedenis. Klik erop en kies Gehele Copilot-geschiedenis verwijderen.

Eerdere gespreksgeschiedenis verwijderen.

Prompts verbeteren

Er zijn tips om een prompt (en daarmee het resultaat van Copilot) te verbeteren. Gebruik bij het maken van een prompt zo veel mogelijk details. Beschrijf bijvoorbeeld de context, wat je verwacht en welke bronnen Copilot mag gebruiken. Hanteer een positieve insteek: vertel wat er moet gebeuren en niet wat er niet moet gebeuren. Is het resultaat niet wat je verwacht, dan verbeter je je prompt en laat je het resultaat opnieuw genereren. De makers van Copilot hebben zelf een aantal voorbeelden online gezet.

Doordenken

Om de kwaliteit van de antwoorden en adviezen te verhogen, kun je bij Copilot Pro gebruikmaken van Think Deeper. Je vindt de gelijknamige knop rechts van het invoervak in de app van Copilot (dus niet in het Office-deelvenster). Een antwoord via Think Deeper laat wel wat langer op zich wachten. Copilot heeft tot een halve minuut nodig om het onderwerp vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Je hoeft de functie uiteraard niet bij elk gesprek te gebruiken.

Mailen maar

Als je de e-mailclient Outlook gebruikt, kun je ook wat werk overdragen aan Copilot. De assistent werkt in zowel de klassieke als nieuwe versie van Outlook. Let wel even goed op, want Copilot verschijnt alleen bij het e-mailaccount waarop je het Copilot-abonnement hebt afgesloten. Heb je meerdere e-mailaccounts, dan kunnen deze niet gebruikmaken van de functies. Op zulke momenten verdwijnt de knop uit het venster. Een vreemde en weinig gebruiksvriendelijke zaak: hopelijk herzien de makers dit in de toekomst.

Copilot ondersteunt je op verschillende manieren bij het mailen. Allereerst kun je de assistent je e-mail laten opstellen. Klik op de knop Copilot en kies Concept met Copilot. Beschrijf duidelijk wat je wilt mailen en klik op Genereren. Een kant-en-klare mail wordt gemaakt. Controleer het resultaat. Ben je tevreden, dan kies je Behouden. Ook kun je kiezen voor Aanpassen en aangeven dat je het bericht bijvoorbeeld formeler, korter of losser wilt opstellen. Ben je helemaal niet tevreden, dan genereer je een nieuw concept (kies Opnieuw genereren).

Copilot kan een concept-e-mail opstellen.

Coaching

In plaats van al het werk uit handen te nemen, kun je er ook voor kiezen om Copilot je te laten begeleiden. Schrijf een e-mail van minimaal honderd woorden en kies voor Coaching door Copilot. De assistent stelt nu een bericht op, dat je vervolgens kunt beoordelen. Je hebt daarbij dezelfde opties als bij het volledig genereren van een mail: zo kun je de teksten inkorten, aanpassen of volledig opnieuw beginnen als je niet tevreden bent.

Niet tevreden over je eigen tekst? Laat deze herschrijven.

Sneller toegang

Door Copilot aan het startmenu of de taakbalk toe te voegen, heb je nog sneller toegang tot de assistent. Maak je gebruik van de losse app van Copilot? Klik op de drie puntjes rechtsboven in het venster of druk op Alt+F. Kies Aan taakbalk vastmaken of Vastmaken aan Startscherm.

Mobiel gebruik

Tot slot: Je kunt Copilot ook gebruiken op je iPhone en Android-toestel. Voor beide platformen download je de app via de bekende appstores. In plaats van een app, kun je Copilot op een mobiel ook gebruiken via WhatsApp en Telegram. Je voegt de assistent dan toe als contactpersoon met wie je via het normale chatvenster communiceert. Via deze link vind je directe koppelingen om de assistent aan WhatsApp en Telegram toe te voegen.

De assistent is ook beschikbaar op je mobiel, bijvoorbeeld via WhatsApp.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy

De Netatmo Binnencamera Advance is een slimme beveiligingscamera voor in huis en heeft een adviesprijs van 330 euro. Het apparaat is echter al te koop voor zo'n 250 euro, zien we op de website. Hoe bevalt het product in de praktijk en is-ie dat geld waard?

Uitstekend
Conclusie

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

Plus- en minpunten
  • Privacyvriendelijke sluiter...
  • Automatische opties
  • Snelle installatie
  • Goede beeld- en audiokwaliteit
  • Alleen nuttige meldingen
  • Geen fysieke schakelaar
  • Geen melding bij verwijderen SD-kaart
  • Hoge prijs

In de basis is de Netatmo Binnencamera Advance een product volgens het Netatmo-boekje: het apparaat combineert geavanceerde beveiligingstechnologie met een sterke nadruk op privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze binnencamera gaat zelfs nog een stapje verder met de introductie van een mechanische privacysluiter. De implementatie van de sluiter is niet uniek, maar de toepassing wel.

Nu bestaan er wel meer beveiligingscamera’s die zo'n sluiter hebben. Die kun je soms via een schakelaar op het apparaat omzetten, en anders via de app. Een fysieke knop hiervoor is de meest veilige optie, aangezien die niet kan worden 'gehackt'. In het geval van deze Netatmo kunnen we de sluiter alleen via de app omhoog en omlaag doen. Dat kun je ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld wanneer de camera een gezicht herkent. Dan schakelt de camera zichzelf als het ware uit op het moment dat je zelf binnen bent, waardoor er ook geen opnamen gemaakt (hoeven te) worden.

©Wesley Akkerman

De achterkant van het apparaat.

Meer gemoedsrust

Door de sluiter een automatische functie te geven, hoopt Netatmo meer gemoedsrust te kunnen bieden. Er zijn namelijk mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun privacy en de opnamen die van hen gemaakt worden zodra ze ergens binnenstappen. Bij bedrijven en horecagelegenheden heb je daar weinig invloed op, maar bij jezelf, vrienden of familieleden thuis dus iets meer. Het systeem mag dan wel niets opnemen met de sluiter omlaag, maar technisch gezien kan die nog wel meeluisteren. De microfoon wordt namelijk niet afgedekt.

De automatische stand kun je op twee manieren activeren: via gezichtsherkenning en middels geofencing. Op basis van een geregistreerd gezicht of je locatie kan de camera de beeldopnamen dus uitschakelen. Nu kun je via de app 'handmatig' de sluiter openen op het moment dat je van huis gaat, maar ook dat kun je op basis van geofencing regelen. Zodra je het huis verlaat, gaat de sluiter omhoog en houdt de Netatmo Binnencamera Advance alles voor je in de gaten. Uit onze praktijktests blijkt dat allemaal prettig en snel te werken.

©Wesley Akkerman

De binnencamera met het klepje dicht...

©Wesley Akkerman

...en vervolgens met het klepje open.

Veel mogelijkheden

Verder beschikt het systeem over allerlei zaken die we elders ook zien. Dat is geen kritiek, want het is alleen maar goed als er een soort basis van je persoonlijke beveiliging bestaat. De Advance beschikt over een kijkhoek van 130 graden, een 2K-resolutie en HDR-beeldkwaliteit. Daardoor film je niet alleen een groot deel van de omgeving, ook staat alles er haarscherp en kleurrijk op. Je kunt de Binnencamera Advance koppelen aan 2,4- en 5GHz-netwerken en kunt hem aan het stroomnet aansluiten via een stekker of de Power over Ethernet-kabel.

Je kunt hem op een kast neerzetten of aan de muur of het plafond bevestigen. Het product beschikt daarnaast over beam forming-technologie, waardoor mensen aan de andere kant goed verstaanbaar zijn. Dat is niet zozeer handig voor het kunnen verstaan van dieven, maar je zou een camera bij een baby of bejaarde in de kamer kunnen plaatsen en diegene kunnen verstaan of horen als er iets gebeurt. De audio klinkt goed verstaanbaar binnen de app, en aan de andere kant hebben we ook geen klachten ontvangen over de speakerkwaliteit.

©Wesley Akkerman

Meldingsmogelijkheden

Het is daarnaast de bedoeling dat de Netatmo Binnencamera Advance je zo min mogelijk stoort. De fabrikant probeert om die reden een minimum aan meldingen te versturen. Aanvankelijk viel dat nog best tegen, maar dat kwam doordat het apparaat nog niet alle gezichten in huis herkende. Toen we dat eenmaal hadden ingesteld, daalde het aantal notificaties dat we binnenkregen aanzienlijk. Daar moeten we bij vermelden dat het soms maar net aan de hoek van de camera ligt of hij je herkent of niet, maar binnen de app kun je zelf instellen wie wie is om het aantal meldingen terug te brengen.

Via de overzichtelijke en nette applicatie is het daarnaast verder mogelijk de notificaties op je voorkeuren in te stellen. Zo kun je zelf bepalen of je ook meldingen van huisdieren, onbekende gezichten of mensen in het algemeen wilt hebben. Je kunt bovendien de sluiter altijd handmatig omlaag zetten als je die meldingen zat bent. Tot slot is het mogelijk meldingen samen te voegen. Als een reeds bekend gezicht binnenkomt met een onbekend persoon, krijg je daar maar één melding van (in plaats van twee). Dat soort mogelijkheden kunnen we alleen maar waarderen.

Een andere functie die ons bevalt, is de opslag. Je slaat de beelden lokaal op, op een microSD-kaartje. Je krijgt er standaard een kaartje van 8 GB bij. Daardoor word je niet meteen op extra kosten gejaagd. Wat wel een beetje tegenvalt, is het gebrek aan een melding als je het kaartje verwijdert. Als iemand dus binnen is en die haalt de kaart eruit, dan weet je dat niet. Lijkt ons een enorme vergissing, maar ondertussen is het ook iets wat je mogelijk later kunt toevoegen als fabrikant. Daar hopen wij in elk geval op.

Netatmo Binnencamera Advance kopen?

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.