ID.nl logo
De voor- en nadelen van Big Data
© Reshift Digital
Huis

De voor- en nadelen van Big Data

Big Data is in de hoofden van marketeers een warme droom, in de ogen van verkopers een veelbelovend middel voor hun salestargets, en in de perceptie van veel consumenten een groot gevaar voor je privacy. Tegelijkertijd belooft Big Data jou ook veel voordelen. Voor welke prijs?

Het is een streven van veel goedbedoelende nerds om gegevens toegankelijk te maken. De overtuiging dat informatie vrij wil zijn, is een bekend gegeven uit de hackerswereld. De één vult dat in met de interpretatie dat het oké is om digitale data te kopiëren, de ander werkt aan het zo breed mogelijk beschikbaar stellen van allerlei informatiebronnen. Ingenieurs bij Google hebben al openlijk gesteld dat dát het doel is van die zoekmachine: de data van de wereld ontsluiten. Lees ook: 6 'tastbare' big data-projecten.

Zoektermen automatisch aanvullen

Het simpelweg kopiëren of openbaar maken van gegevens is één ding. Het op allerlei manieren koppelen, combineren en analyseren van gegevens is een heel ander ding. Dat kan namelijk nieuwe inzichten opleveren waarop mensen, organisaties, bedrijven en overheden beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Google doet dat voor gewone gebruikers door bijvoorbeeld zoektermen actief en live aan te vullen wanneer mensen iets intikken in de veelgebruikte zoekmachine.

Daarnaast werkt Google verder door met de dienst Google Now. Deze intelligente persoonlijke assistent combineert diverse databronnen, zoals je agenda en openbare verkeersinformatie, om je bijvoorbeeld te waarschuwen dat je voor een afspraak om 15:00 uur nú moet vertrekken omdat er op je route file aan het ontstaan is. De door Google overgenomen navigatie-app Waze zorgt weer voor een nieuwe bron van verkeersinformatie: opgebouwd uit de bewegingssnelheid - of juist stilstand in een file - van de vele Waze-gebruikers. Terwijl je agenda een privé-item is, geldt dat niet voor grootschalig vergaarde en daarbij geanonimiseerde informatie zoals verkeersstromen.

©PXimport

Definitie(s)

Een veelzeggend spreekwoord in de ICT luidt als volgt: Het mooie aan standaarden is dat je er altijd meerdere van hebt. Hetzelfde valt te zeggen voor definities van technologieën, zeker als die een mooi marketinglabel hebben gekregen. Big Data ontkomt hier ook niet aan. Van oorsprong is Big Data gedefinieerd als 'data van zeer grote omvang, waarbij het gebruik en beheer ervan aanzienlijke logistieke uitdagingen met zich meebrengt'. Dit is een ietwat vage omschrijving, die haaks staat op het huidige groeiende gebruik van Big Data door veel bedrijven, organisaties en overheidsorganen.

Op deze definitie is een variant gekomen die erkent dat de term veelomvattend is en van toepassing is op 'elke verzameling datasets die zo groot en complex is dat het moeilijk te verwerken is met beschikbare tools voor databeheer of met traditionele programma's voor dataverwerking'. Ook deze definitie bevat subjectieve woorden die een bepaalde houdbaarheid hebben. Want wat is moeilijk, en waar ligt de grens tussen traditionele en niet-traditionele programma's?

Gaandeweg de acceptatie, populariteit en ingebruikname van Big Data, zijn er dan ook andere definities geformuleerd. Zoals 'het gebruik van informatie op vernieuwende manieren om nuttige inzichten of goederen of diensten met aanzienlijke waarde te produceren'. Nog altijd behoorlijk breed te interpreteren, maar de focus ligt niet meer zozeer op de omvang van de dataverzameling maar op het nut ervan. Een valkuil is namelijk de gedachte dat alsmaar meer informatie vanzelf leidt tot antwoorden en inzichten. Verzamelwoede voor data kan juist leiden tot minder nuttige informatie. Big Data gaat om het vinden van de (gouden) speld in de hooiberg, die is opgebouwd uit andere hooibergen.

Bier en luiers

Big Data is de term voor dergelijke grootschalige verzameling, koppeling, combinatie, analyse en interpretatie van informatie. Die informatie komt dan uit diverse bronnen en bestaat uit diverse formaten. Het doel van de combinatie en analyse is het verkrijgen van nieuwe inzichten. Soms kunnen dat best verrassende inzichten zijn. Het zogeheten bier-pamperssyndroom is een bekend voorbeeld daarvan, hoewel het waarheidsgehalte ervan wordt betwist. Kort gezegd komt het bier-pamperssyndroom erop neer dat een Amerikaanse supermarktketen jaren geleden uit de analyse van verkoopgegevens een vreemde correlatie haalde. Te weten die tussen de verkoop van bier en die van luiers, met name op vrijdagavond en/of zaterdag. Deze twee volledig verschillende producten hadden iets met elkaar gemeen, want ze werden redelijk simultaan met elkaar verkocht.

Grappen over ouderschap en drankbehoefte daargelaten, leek er toch echt een link te zijn tussen luiers en bier. De redenatie was dat kersverse moeders hun partners op pad stuurden om de grote, onhandige pakken met luiers te halen en dat mannen er dan naar neigden om dan maar nog een groot product mee te nemen: een kratje bier. Als eigen beloning voor het boodschappenwerk? Vervolgens zou de Amerikaanse supermarkt de winkelpositie van luiers en bier hebben aangepast zodat de twee dichter bij elkaar lagen en meer op één route naar de kassa's. Resultaat? De verkoop van bier schoot omhoog. Tenminste, dat wil de overlevering, want details en oorsprong van dit dataverhaal ontbreken. Dus een broodjeaapverhaal? Toch is het een nuttige anekdote als voorbeeld van de voordelen die data-analyse kan brengen.

Inschatting, inkoop, korting en gratis

De klantenkaarten die vele Nederlanders hebben, brengen hun koopgedrag in kaart. Dit niet om hun drankgewoonten bloot te leggen of om met gerichte advertenties aan te zetten tot meer drankinkoop. Het gaat supermarkten, winkeliers en andere aanbieders er ook om betere inkoop te kunnen doen, zodat hun klanten niet onverwacht voor lege schappen staan. En natuurlijk ook zodat de aanbieders niet met onverkochte - en schijnbaar onverkoopbare - voorraden blijven zitten. Als beloning krijgen klanten dan vaak voordeeltjes: extra korting op bepaalde producten of diensten.

In het moderne tijdperk van Big Data kan de korting ook heel ver gaan. Complete producten en diensten zijn geheel gratis. Klinkt wat vergezocht? Dat is het absoluut niet. De kosten voor de opslag van petabytes aan data, de rekenkracht van vele honderdduizenden servers en de enorme hoeveelheden netwerkverkeer zijn vaak niet voor rekening van de gebruiker. Google is gratis te gebruiken, Facebook ook. Googles mobiele besturingssysteem Android is gratis voor de makers van smartphones en tablets. Dit zijn allemaal middelen om meer en meer data te verzamelen.

Doorslaan en nu bezinning

Vaak is daarbij privacy de prijs die wordt betaald. Maar vergis je niet; je hoeft niet gelijk bang te worden: Big Data staat niet per definitie gelijk aan datagraaien ten koste van privacy! De huidige trend lijkt wel die kant op te gaan, maar dat komt grotendeels door de excessen, die veel aandacht krijgen. Zoals de misstappen bij het grote verzamelen van data en koppelen van collecties door bijvoorbeeld giganten als Google en Facebook, maar ook door de Nederlandse Belastingdienst en andere, minder zichtbare partijen. Zij gaan soms wel erg ver in hun verzamelwoede en worden daar ook wel voor op de vingers getikt.

Big Data gaat naar verwachting van experts en analisten nu een periode van bezinning in. De hype over het fenomeen heeft zijn piek wel zo'n beetje bereikt en de opgeblazen verwachtingen worden doorgeprikt. Dit volgens de technologiecyclus zoals geformuleerd door IT-onderzoeksbureau Gartner (zie ook het kader 'Hype, hyper, hypest'). De luchtkastelen en het voorbij galopperen komen dan ten einde. Na een periode van teleurstelling volgt er bezinning en uiteindelijk ook echt beter gebruik. Want Big Data belooft nog altijd veel; als er maar een goede balans wordt gevonden tussen datagraaien en dataversplintering.

Hype, hyper, hypest

Big Data stevent af op een diep dal. Tenminste, als de voorspelling van analisten uitkomt. Net zoals eerder bij de opkomst en uiteindelijk acceptatie van technologische trends, is er sprake van een cyclus: de zogeheten 'hype cycle'. Die trendstracker van ICT-onderzoeksbureau Gartner bestaat uit een curve waarin mensen eerst aanslaan op de innovatieve mogelijkheden van een technologie. Daarna volgen steeds verder opgeblazen verwachtingen tot er een piek wordt bereikt. Het Internet of Things (IoT) zit daar nu zo ongeveer, schatten de analisten van Gartner in.

Eenmaal op de piek van de hype aangekomen, worden de overdreven verwachtingen gezien voor wat ze zijn en volgt de trog van ontgoocheling. De eerst zo veelbelovende technologie wordt afgekraakt, afgeserveerd en lijkt afgedaan. Dit is echter een overdreven reactie op de eerder zo opgeblazen verwachtingen. Een periode van bezinning volgt, wat in de hype cycle de lichte helling van verlichting wordt genoemd. Daar zitten nu technologieën als cloudcomputing, NFC en virtual reality. Laatstgenoemde heeft in de jaren negentig al eens gepiekt qua hype.

Uiteindelijk volgt dan de fase waarin een technologie tot zijn recht komt en echt waarde oplevert. Het is dan geaccepteerd en de verwachtingen liggen lang niet zo hoog als op het toppunt van de hype. Op dit zogeheten plateau van productiviteit zitten nu zaken als spraakherkenning (zoals Siri, Ok Google en Cortana) en 3D-scanners. Voor elke opkomende technologie geldt er wel een andere, eigen tijdsduur om de diverse fases van de hype cycle door te komen. Sommige zaken worden sneller gehypet, zakken harder in en weten vlotter weer rijp te worden dan andere opkomende technologieën.

Vangst en bijvangst

Big Data is een relatieve term. Wat groot is voor de ene organisatie, kan best bescheiden zijn voor een andere dataverzamelaar. De gegevenscollectie van een forse Nederlandse zorgverzekeraar verbleekt waarschijnlijk bij die van bijvoorbeeld Facebook. Hierbij is er ook nog sprake van vooruitgang: wat nu een omvangrijke databerg is, wordt over een paar jaar gezien als een klein dataheuveltje.

Bovendien worden datacollecties en de analyse daarvan nog groter en in potentie interessanter als er meerdere databases met elkaar worden gekoppeld. Dáár zit 'm de meerwaarde en aantrekkelijkheid van Big Data. Zo heeft de Nederlandse Belastingdienst al uitgedokterd dat het best nuttig kan zijn om opgegeven kilometers van leaserijders in relatie te brengen met kentekenscans van parkeergarages. Zo zijn namelijk frauderende bestuurders van leasewagens op te sporen. Leaserijders die aan de fiscus geen bijtelling betalen, mogen in hun auto van de zaak maar een beperkt aantal kilometers rijden voor privégebruik. Aan de hand van de informatie die is opgevraagd bij parkeergarages, valt te zien waar welke leaserijder zoal is geweest en dus hoeveel kilometers hij of zij heeft gemaakt.

Alleen is er met dit vangnet voor leaserijfraude nogal erg breed gevist waarbij veel Nederlanders zich bespioneert voelden. Wettelijk gezien heeft de Belastingdienst niets verkeerd gegaan, bepaalde het Gerechtshof in Den Bosch vorig jaar al. Toch heeft de Belastingdienst begin dit jaar zelf besloten om toch maar te stoppen met het opvragen van parkeergegevens. Het had niet veel nut, vertelde directeur Hans Blokpoel aan De Correspondent, én het ging ook hem te ver. Lees het interview van de Correspondent.

Oppassen voor Big Databrother

Aan de ene kant van de doorgeslagen balans dreigt het alziende spook van Big Brother (ook zeker in bedrijfsgedaante). Aan de andere kant van de balans dreigt onwetendheid door verdeelde data die stil ligt in verschillende, niet-communicerende vijvertjes. De voordelen van goede koppelingen tussen zogeheten datasilo's zijn namelijk legio. Niet alleen voor kortingen en gerichte advertenties, waar naast marketeers ook consumenten wel voordeel in zien.

Naast geldelijk gewin valt er ook op gebied van gezondheid heel wat te winnen door onderling verbonden datameren. Wist je bijvoorbeeld dat griepgolven door Japanse wetenschappers in kaart zijn gebracht door data-analyse van berichten op Twitter? Zo zijn epidemieën vroegtijdig te signaleren én te bestrijden. Grote datavergaarders werken hier ook aan mee. Zo helpt Apple met zijn HealthKit en ResearchKit artsen en wetenschappers om makkelijker apps te maken die medische gegevens kunnen vergaren. Voor patiënten privé, voor geanonimiseerd grootschalig onderzoek én voor preventie van ernstige aandoeningen.

©PXimport

ING en de datarel

Bankiers hebben sinds de crisis bij veel mensen een slecht imago en ING heeft daar ruim een jaar geleden nog wat aan weten toe te voegen. De Nederlandse bank onthulde toen in een interview met Het Financieele Dagblad de plannen voor Big Data. ING had de intentie om een proef te doen waarbij het klantgegevens zou gebruiken voor commerciële doeleinden. "Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen", luidde de uitleg. Dit om "de dienstverlening te verbeteren".

Vervolgens zijn Nederlandse consumenten, de Consumentenbond, politici, financieel toezichthouder AFM en De Nederlandsche Bank gevallen over deze plannen voor data-analyse. Logisch, want de klant voor deze verbeterde dienstverlening lijkt in dit voorbeeld het tuincentrum te zijn en niet de rekeninghouder bij de bank! De proefballon met klantgegevens, die daarvoor wel om toestemming worden gevraagd, is gauw weer neergehaald. Big Data is hiermee niet afgeserveerd, want ING heeft nog vele andere vijvers met data die het wil koppelen tot grotere meren waaruit het interessante informatie kan vissen. Maar dan wel met meer zorg voor privacy.

Dagelijks nut: veiliger verkeer, favoriete films en doelpunten

Dichter bij het dagelijkse leven van de meeste mensen zijn er andere nuttige en verrassende toepassingen. Zoals welke kruispunten in een stad het gevaarlijkste zijn voor welke soort verkeersgebruiker, zodat een gemeente daar wat aan kan doen. En zoals wat de meest beboete parkeerplaats in New York is, zodat je die kunt mijden. Of welke film of tv-serie echt iets voor jou is op basis van je kijkgedrag, zodat Netflix je bizar lijkende subgenres kan voorschotelen.

Trouwens, heb je ooit de Brad Pitt-film Moneyball (2011) gezien? Dan ben je al een beetje bekend met Big Data en wat dat al heeft betekend voor sport. Het Amerikaanse honkbal gebruikt al jaren analyses voor de sport zelf, wat met de man erachter is beschreven in het later verfilmde boek (2003). Statistiek voor gevorderden, die niet alleen interessant is voor sportgokkers en bookmakers. Ook coaches, sporters zelf en professoren hebben veel baat bij Big Data-analyse van trainingen, opstellingen en wedstrijden.

De afgelopen jaren is er in het Amerikaanse basketbal weer voortgebouwd op de Moneyball-inzichten van honkbal. Een professor (tevens basketbalfan) heeft elk doelschot ooit genomen in de NBA (National Basketball Association) geanalyseerd. De complexere sport van basketbal is in kaart gebracht met zogeheten heatmaps waarbij de posities van spelers zijn gekoppeld aan hun scoringskansen. Daarop inspelen met opstelling en tactiek voor doorspelen van de bal levert meer doelpunten op. Het Nederlandse voetbal hoopt hier ook mee te scoren: de honkbalmanager van Moneyball is begin dit jaar door de Alkmaarse club AZ binnengehaald als adviseur. Big Data op het Hollandse voetbalveld. Heel gewoon, net zoals veel meer toepassingen normaal zullen worden.

©PXimport

Zelf doen?

Tot op heden lijkt Big Data iets voor grote giganten die drijven op data. Denk aan internetreuzen als Google en Facebook, denk aan overheden, denk aan wetenschappers. Toch zijn er twee trends die zorgen voor een democratisering van Big Data.

De eerste is het fenomeen van open data. Steeds meer interessante dataverzamelingen zijn openlijk in te zien voor iedereen. Deels zijn dit openbare en opvraagbare gegevens van overheden en deels zijn dit datasets van online diensten zoals bijvoorbeeld Twitter, die hun systemen aanspreekbaar en bevraagbaar maken. Dat doen ze middels een zogeheten API (application programming interface), wat een set beschrijvingen is waarmee het ene programma kan interfacen met een ander. Voer voor programmeurs dus? Ja, hoewel die op hun beurt programma's maken voor gewonere gebruikers.

De tweede democratiserende trend is het fenomeen opensource. Specifiek de Big Data-software Hadoop. De vergelijking valt te trekken met het besturingssysteem Linux, dat lang geleden heeft gezorgd voor een democratisering van servers. Dankzij die opensource-software kan iedereen zelf een server draaien, bijvoorbeeld voor een eigen website. Vroeger was daar een duur Unix-besturingssysteem en bijbehorende server voor nodig.

Zowel toen bij Linux (en webserversoftware Apache) als nu bij Hadoop gaat het er niet eens zozeer om dat de krachtige software gratis verkrijgbaar is. Belangrijker nog is dat de complexe programmatuur zijn taak kan doen op relatief goedkope standaardcomputers. Gewone thuis-pc's of instapservers zijn op dit moment nog niet toe aan Hadoop. Die opensource Big Data-software vraagt naast terabytes aan JBOD-schijven en zeker 64 GB aan geheugen ook quad-, hex- of zelfs octocore-processors. En dit geldt dan pér server die in combinatie een zogeheten cluster vormen waar de Big Data-analyse dan op wordt uitgevoerd. Zelf doen kán dus, maar is nog niet zo gemakkelijk.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 wasmachines met extra fabrieksgarantie
© Id.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 wasmachines met extra fabrieksgarantie

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt, of apparaten die iets extra’s te bieden hebben. Je koopt een wasmachine voor de lange termijn, maar niet elke wasmachine gaat even lang mee. Gelukkig doen fabrikanten steeds meer om de consument tegemoet te komen — bijvoorbeeld met extra lange garantie op de motor.

Wasmachines worden steeds beter, zuiniger en stiller. Dat komt door verbeterde technieken, die er ook voor zorgen dat moderne machines langer meegaan. Vooral wat de motor betreft, zijn bij veel merken flink wat verbeteringen doorgevoerd. Vandaar dat fabrikanten durven om juist op de motor extra garantie te geven. Wij bekijken vijf modellen waarvan de garantie op de motor minstens tien jaar is, met een uitschieter: Samsung, dat zelfs twintig jaar garantie biedt. Alle hier besproken modellen hebben een energielabel A.

AEG LR7DRESDEN ProStream

De ÖKOInverter-motor van AEG is een staaltje techniek waar de fabrikant zo zeker van is dat hij er tien jaar garantie op geeft. Deze motor verbruikt weinig energie, is slijtvast en stil. Om aanspraak te maken op de tien jaar garantie, moet je de wasmachine binnen een bepaalde termijn registreren.

De ProSteam-technologie is trouwens ook een fijne toevoeging, want hiermee kun je kleding opfrissen met stoom. Ideaal voor die ene keer dat je een bloesje of overhemd hebt gedragen en best nog wel een keer gedragen kan worden. De machine past zich aan de belading aan, zodat je nooit meer water of energie verbruikt dan nodig is. Daarnaast is de trommel zo ontworpen dat kleding extra voorzichtig wordt behandeld, wat de levensduur van je favoriete kledingstukken verlengt.

Garantie: 10 jaar op motor
Vulgewicht: 9 kilo
Energielabel: A

Voorwaarden voor garantie

Op alle wasmachines die in Europa worden gekocht, krijg je standaard twee jaar garantie. Wil je meer garantie, dan kun je die soms bijkopen via de winkel waar je de wasmachine hebt gekocht. Let wel: die extra garantie mag pas ingaan wanneer de standaardgarantie van twee jaar is verstreken.

Wasmachinefabrikanten durven het tegenwoordig aan om extra garantie op de motor van de machine te geven. Die garantie kan oplopen tot maar liefst twintig jaar.

In alle gevallen is het verstandig om de aankoop van je wasmachine direct te registreren bij de fabrikant, door middel van de meegeleverde registratiekaart, of via een online formulier.

Inventum VWM8010W

Inventum geeft op deze VWM8010W-wasmachine tien jaar garantie op de koolborstelloze motor. Dat geeft een geruststellend gevoel, want een kapotte motor is vaak het einde van een wasmachine. Deze machine heeft een vulgewicht van 8 kg, genoeg voor de meeste huishoudens.

Met het touchscreen en de draaiknop is de bediening heel eenvoudig, en de verschillende programma’s bieden voor elke was een passende oplossing. De machine is ook nog eens stil en energiezuinig, wat fijn is voor je energierekening en het milieu. Een ander voordeel is dat deze wasmachine een startuitstel functie heeft, zodat je kunt wassen op het moment dat het jou uitkomt, bijvoorbeeld 's nachts wanneer het energietarief lager is.

Garantie: 10 jaar op motor
Vulgewicht: 8 kg
Energielabel: A

Beko WTV9725XCW1

Als je op zoek bent naar een wasmachine die veel kan voor een zachte prijs, dan is Beko een merk om in de gaten te houden. De WTV9725XCW1 is daar een goed voorbeeld van. De motor van deze wasmachine is een BLDC-motor, wat staat voor 'Brushless DC'. Dat betekent dat hij geen koolborstels heeft, en dus stiller en duurzamer is. En je krijgt 10 jaar garantie op deze motor.

Met een vulgewicht van 9 kg is hij geschikt voor grotere gezinnen en dankzij de 1400 toeren centrifuge komt de was er lekker droog uit, zonder dat dit teveel energie verbruikt. Hij is ook uitgerust met een speciaal Hi-tech verwarmingselement dat minder last heeft van kalkaanslag, wat de levensduur van de machine verder verlengt. De digitale display geeft duidelijk de resterende tijd aan, en je kunt het programma uitstellen tot wel 19 uur.

Garantie: 10 jaar op motor
Vulgewicht: 9 kg
Energielabel: B

Siemens WG44G2ZWNL

Deze Siemens wasmachine met energieklasse A is met een vulgewicht van 9 kg geschikt voor een groot huishouden. De iQdrive motor, die tien jaar garantie heeft, zorgt voor een stille en efficiënte werking. De machine is rijk uitgerust met functies, waaronder varioSpeed voor snellere wasbeurten en smartFinish om kleding te ontkreuken met stoom.

Daarnaast beschikt de Siemens over een speciaal anti-vlekkensysteem voor vier soorten vlekken en een bijvulfunctie om vergeten wasgoed toe te voegen. De waveTrommel en waterPerfect Plus-technologie zorgen voor een effectieve en waterzuinige reiniging. Het grote LED-display geeft je overzicht over het programma, de resttijd en de belading.

Garantie: 10 jaar op motor
Vulgewicht: 9kg
Energielabel: A

Samsung WW90DG6U85LB

De Samsung WW90DG6U85LB is een slimme wasmachine die niet alleen je kleding schoonmaakt, maar ook meedenkt. De Digital Inverter Motor is het kloppende hart en Samsung staat zo garant voor deze techniek dat ze er maar liefst twintig(!) jaar garantie op geven. De machine heeft een vulgewicht van 9 kg en met de AddWash-deur kun je op elk moment tijdens de wascyclus vergeten kledingstukken of extra wasmiddel toevoegen.

De AI-technologie leert jouw wasgedrag kennen en stelt op basis daarvan de beste programma's voor. Ook is de machine uitgerust met een speciale hygiënestoomfunctie die kleding grondig reinigt en volgens Samsung 99,9% van de bacteriën en allergenen verwijdert.

Garantie: 20 jaar op motor
Vulgewicht: 9 kg
Energielabel: A

▼ Volgende artikel
Review Tapo Smart HomeBase H500 - Slimme lokale opslag voor camera’s
Zekerheid & gemak

Review Tapo Smart HomeBase H500 - Slimme lokale opslag voor camera’s

De Tapo Smart HomeBase H500 is een smarthomecontroller voor Tapo-smarthomeproducten. Hij doet voornamelijk dienst als centraal punt voor een beveiligingssysteem bestaande uit camera's en sensors. Wij hebben de H500 getest in combinatie met Tapo-camera's.

Oké
Conclusie

De Tapo Smart HomeBase H500 is een praktisch basisstation voor gebruikers van Tapo-camera’s, zoals beveiligingscamera’s en de videodeurbel. Met dit kastje sla je opnames centraal op, zonder dat je een cloudabonnement nodig hebt. De ingebouwde opslag biedt ruimte voor enkele weken aan beeldmateriaal en kan eenvoudig worden uitgebreid als je meer capaciteit wilt. Toch zijn er nog wat kinderziektes. Zo kan de koppeling met camera’s verwarrend verlopen, afhankelijk van de volgorde waarin je apparaten installeert. Ook wekt het gebruik van een SD-kaartpictogram voor lokaal opgeslagen beelden snel verkeerde verwachtingen.

Plus- en minpunten
  • Lokale opslag
  • Tabletstandaard met lader
  • Opslag uit te breiden
  • Configuratie verwarrend
  • HDMI-functie beperkt
  • Nog niet alle Tapo-camera's compatibel

Tapo is het merk waaronder TP-Link smarthomeproducten zoals camera's en robotstofzuigers verkoopt. De Tapo Smart HomeBase H500 is gemaakt van wit kunststof en komt degelijk over. Alle aansluitingen vind je op de achterkant in de vorm van netwerk, HDMI, usb-a, usb-c en een voedingsaansluiting. De netwerkaansluiting kun je gebruiken om de HomeBase met je thuisnetwerk te verbinden, maar dat kan ook via wifi. De HDMI-poort is bedoeld om beelden van je camera's op je televisie te bekijken, terwijl je de usb-c-poort kunt gebruiken om een tablet op te laden. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Op de achterkant vind je onder andere een usb-c- en HDMI-aansluiting.

Extra functies

De H500 is ontworpen om in het zicht in je woonkamer te zetten en heeft wat extra handigheidjes die dan van pas komen, zoals knoppen om te kunnen praten als iemand aanbelt. Ook vind je op de voorkant een klepje dat dienstdoet als tabletstandaard; handig als je een tablet gebruikt om je smarthome mee te bedienen. Je kunt de usb-c-poort, die maximaal 1,5 ampère levert, gebruiken om je tablet via de HomeBase op te laden.

©Jeroen Boer - ID.nl

De HomeBase is voorzien van een tabletstandaard.

De Smart HomeBase H500 is voorzien van 16 GB ingebouwd geheugen. Dat is op zich genoeg voor een bescheiden systeem, omdat er alleen clips worden opgeslagen als er beweging gedetecteerd wordt. Bovendien loopt de opslag nooit echt vol omdat oudere opnames automatisch worden overschreven. Heb je meerdere camera's of wil je opnames langere tijd bewaren, dan kun je de opslag zelf uitbreiden. Op de zijkant vind je een klepje waarachter je een 2,5inch-uitbreidingslot vindt. Uitbreiden kan met een 2,5-inch SATA-schijf; dat kan ook een ssd zijn.

©Jeroen Boer - ID.nl

Je kunt de opslag uitbreiden met een 2,5inch-schijf of ssd.

Verwarrende koppeling

De H500 moet aan je Tapo-camera's worden gekoppeld. Dat is enigszins verwarrend, want dat kan als je al camera's hebt op twee manieren. Onze camera's (de C410 en C460) stonden niet in de lijst die je ziet als je eerst op de H500 klikt, maar wel in de andere lijst. Begin je met de H500, dan speelt dat probleem niet en worden ondersteunde camera's automatisch gekoppeld.

Na koppeling worden video’s op de H500 opgeslagen. De H500 kan daarnaast tot zes camera's AI-herkenning geven voor personen, gezichten, voertuigen en huisdieren. Na het inschakelen hiervan wordt een database met herkende personen opgebouwd. Verwarrend is dat je om opnames op de H500 te bekijken op het pictogram 'microSD' moet klikken. Je kunt beelden downloaden om ze veilig te stellen.

Na de koppeling vormen de Smart HomeBase en je camera's één systeem in de app.

Gebruikte camera's

We hebben de HomeBase getest in combinatie met twee camera’s: de C410 en de C460. We hebben die camera's in verschillende configuraties getest, waarbij we de C460 ook binnen hebben gebruikt. De C460 is eigenlijk bedoeld voor buiten, maar kun je ook binnen gebruiken en wij vonden hem door de meegeleverde magnetische standaard ook binnen handiger om te monteren dan de C410, die je aan de muur moet schroeven of kunt neerzetten.

De Tapo C460 is een buitencamera, maar is dankzij de magnetische bevestiging ook heel handig voor binnengebruik.

Extra AI-functies

Behalve opnemen kan de Smart HomeBase H500 ook AI-functies toevoegen aan Tapo-camera's. De HomeBase kan maximaal zes camera's betere herkenningsmogelijkheden geven op basis van AI, maar dat wordt ook als je minder dan zes camera's hebt niet automatisch ingeschakeld. Je kunt dat zelf doen door in de app op de tegel AI Empowerment te klikken. De camera's kunnen dankzij AI personen, gezichten, voertuigen en huisdieren herkennen. Je kunt zelf bepalen welke herkenningsmogelijkheden actief zijn. Herkende personen verschijnen vervolgens automatisch in de app waarna je eventueel kunt aangeven wie die personen zijn.

Met AI Empowerment krijg je onder andere gezichtsherkenning.

Opnames terugkijken

In de Tapo-app kun je per camera zowel livebeelden bekijken als opgeslagen fragmenten vanaf de Smart HomeBase terugzien. Verwarrend is dat je daarvoor moet kiezen tussen de pictogrammen cloud en microSD. Ook al gebruik je de HomeBase, toch valt die onder het microSD-symbool. Logischer zou zijn als TP-Link een apart pictogram toevoegt voor de HomeBase. De door ons geteste batterijcamera's nemen korte clips op zodra beweging wordt gedetecteerd. Zodra de opslag vol raakt, worden automatisch de oudste opnames overschreven. Clips kun je desgewenst ook downloaden.

Je kunt opnames van je camera's op de Smart HomeBase terugkijken en downloaden in de app.

Beperkt nut HDMI

De Tapo Smart HomeBase H500 is voorzien van een HDMI-uitgang waarmee je de hub kunt aansluiten op een televisie of monitor. Je kunt in de app een dashboard configureren bestaande uit één of vier secties. Zo kun je maximaal vier camera's tegelijkertijd bekijken. Heb je minder dan vier camera's, dan kun je ook kiezen voor een klok. Dat klinkt op zich handig, maar met batterijgevoede camera's zoals wij tijdens de test hebben gebruikt, heb je daar niet zoveel aan. Je ziet in het dashboard alleen beeld als de camera op dat moment beweging detecteert. Het is dus niet mogelijk om naar wens live mee te kijken. Het is ook niet mogelijk om via de televisie oudere opnames te bekijken die op de Smart HomeBase staan. Deze functie heeft kortom alleen enigszins nut als je op netstroom gevoede camera's hebt.

Je kunt dashboarden van vier blokjes maken die op je televisie getoond kunnen worden.

Conclusie

De Tapo Smart HomeBase H500 is een praktisch basisstation voor gebruikers van Tapo-camera’s, zoals beveiligingscamera’s en de videodeurbel. Met dit kastje sla je opnames centraal op, zonder dat je een cloudabonnement nodig hebt. De ingebouwde opslag biedt ruimte voor enkele weken aan beeldmateriaal en kan eenvoudig worden uitgebreid als je meer capaciteit wilt. Toch zijn er nog wat kinderziektes. Zo kan de koppeling met camera’s verwarrend verlopen, afhankelijk van de volgorde waarin je apparaten installeert. Ook wekt het gebruik van een SD-kaartpictogram voor lokaal opgeslagen beelden snel verkeerde verwachtingen.