ID.nl logo
Beter plannen met Todoist
© PXimport
Huis

Beter plannen met Todoist

Te weinig structuur in je leven zorgt voor stress. Als je regelmatig een deadline vergeet, een belangrijke afspraak mist, niet op komt dagen bij een oudergesprek op school … kun je jezelf wel voor je kop slaan! Een goede to do-app is dan wellicht de oplossing voor dit gênante probleem. Met Todoist kun je beter plannen, vergeet je geen taken of afspraken meer en de app houdt zelfs je productiviteit in de gaten.

Todoist-account aanmaken

Todoist is beschikbaar voor alle apparaten en alle platformen. Eenmaal geïnstalleerd zal het de gegevens synchroniseren tussen de apparaten waarop je bent ingelogd met hetzelfde account. Het boodschappenlijstje dat je gisteren hebt samengesteld op je Windows-computer vind je de volgende dag dus ook gewoon op je telefoon als je naar de supermarkt gaat. 

Er zijn drie versies: gratis, premium (3 dollar per maand) en business (5 dollar per persoon per maand). Met de gratis versie (die we hier beschrijven) kom je al een heel eind. Registreer je op www.todoist.com met een Google-, Facebook- of Apple-account of via een e-mailadres. Daarna kies je een van de vier beschikbare thema’s (in de premium-versie zitten meer thema’s).

Uiteindelijk kom je in het dashboard op de pagina Vandaag waar Todoist vraagt of je je eerste taak toe wilt voegen. Er is geen reclame en de lay-out is sober en fris, zonder flashy knoppen. De nadruk ligt immers op je projecten en taken. In dit afleidingsvrije ontwerp zullen sommige functies pas zichtbaar worden wanneer je met de muisaanwijzer of je vinger over bepaalde elementen gaat.

©PXimport

Projecten aanmaken

Aan de linkerkant zie je de groep Projecten waar al twee projecten op je wachten: Welkom en Boards uitproberen. Een project is een thematische lijst waarin je je taken bijhoudt. Je kunt bijvoorbeeld een project Werk maken voor alle professionele taken, een project Privé waar je persoonlijke lijstjes in opslaat en een project Films waar je aanraders vasthoudt die je de komende tijd wilt bekijken. 

Een nieuw project maak je aan door over de knop Projecten te bewegen en dan op het plusteken te klikken. In het venster Project toevoegen geef je het project een naam en een kleur. Je kunt ook de schakelaar Toevoegen aan favorieten aanzetten. Hierdoor zal het project in het linkerdeelvenster naar boven verschuiven, zodat je er gemakkelijk bij kunt. In de gratis versie mag je vijf actieve projecten beheren, terwijl dat er in de Premium-editie maar liefst driehonderd zijn. 

Omdat je in de gratis versie dus zuinig wilt zijn op het aantal projecten, kun je de twee reeds aanwezige projecten archiveren. Gearchiveerde projecten tellen namelijk niet mee in het quotum. Ga met de muisaanwijzer over de naam van het project, zodat er drie puntjes verschijnen. Klik erop en kies Archiveren. Gearchiveerde projecten kun je weer boven water halen door in de linkerkolom te klikken op Gearchiveerde projecten.

©PXimport

Tip 03: Taken in de Inbox

De projecten vormen het skelet van je to-dosysteem. Aan die projecten wil je nu taken toe gaan voegen. Dat kan op verschillende manieren. Stel dat je morgen niet moet vergeten medicijnen voor je hond te bestellen, dan kun je in de linkerkolom klikken op Inbox en daar kies voor Taak toevoegen kiezen. Of je drukt op de Q-toets op je computer. Typ vervolgens een titel en een korte omschrijving van de taak. 

Klik daarna op de knop Inplannen en selecteer een dag uit het dropdownmenu. Het is zelfs mogelijk een tijdstip toe te voegen. Daarna klik je nog een keer op Taak toevoegen. Alle taken die nog niet zijn gekoppeld aan een project belanden in de Inbox.

Taken in projecten

Je hebt maar weinig aan een project als daar geen of niet de juiste taken in staan. Selecteer daarom in de Inbox (of later in een project) de taak zet de muisaanwijzer links van het bolletje. Je ziet dan een soort handvat. Hiermee kun je de taak vastgrijpen en naar een project slepen.

Makkelijker is nog om al tijdens het invoeren van de taak op het knopje Inbox te klikken, waardoor er een keuzemenu geopend wordt waarin alle projecten staan. Je kunt ook een al gemaakte taak openen en de knop Selecteer een project gebruiken. Dat is een pictogram met puntjes en streepjes. Ten slotte kun je natuurlijk ook vanuit een bepaald project de knop Taak toevoegen gebruiken, zodat de taak meteen in het juiste project verschijnt.

In de mobiele app verschijnen snelle actieknoppen wanneer je over een taak veegt. Met deze knoppen kun je de taak wijzigen die vandaag, morgen, volgende week, over een maand of een willekeurige datum moet worden voltooid.

©PXimport

Als je bij het invoeren van de naam van een taak een hashtag typt, gevolgd door de naam van een van je projecten, zal Todoist deze taak meteen in het juiste project droppen. Binnen projecten kun je met een vlaggetje prioriteiten aan je taken toewijzen.  Er zijn vier prioriteitsniveaus. Taken met een vlaggetje komen boven de andere taken te staan, zodat je ze niet kunt vergeten. Verder herkent Todoist niet alleen datums in tekst, maar ook prioriteit. Als je achter de taaknaam p3 typt, zal de taak prioriteit 3 krijgen.

©PXimport

 Voltooide taken

Moet je voor één taak meerdere handelingen verrichten, dan kun je subtaken aanmaken. Dat doe je op dezelfde manier als het creëren van een nieuwe taak. Wanneer je een subtaak afstreept, zal deze worden doorgestreept. Dit in tegenstelling tot taken. Afgeronde taken verdwijnen namelijk uit beeld. 

Wel kun je in het activiteitenlog alle voltooide taken nog terugvinden. Klik daarvoor op je avatar in de rechterbovenhoek en selecteer Activiteitenlog. Klik je bovenaan in het logboek op Alle acties, dan krijg je alles te zien wat je hebt toegevoegd en verwijderd. Wijzig je de weergave in Voltooide taken, dan zie alleen de geschiedenis van wat je tot nu hebt afgerond.

Iedere ochtend ontvang je een e-mail met het overzicht van de taken die vandaag op je wachten

-

Vandaag en aankomend

In het linkermenu vind je behalve Inbox nog twee interessante rubrieken: Vandaag en Aankomend. In Vandaag lees je alle taken die voor die dag staan ingepland én alle taken waarvan de deadline ondertussen is verstreken, maar die je nog niet afgerond hebt. De taken van vandaag staan in een bepaalde volgorde. Bovenaan komen de items die een tijdstip hebben meegekregen en daaronder worden de taken gerangschikt volgens prioriteit.

De rubriek Aankomend toont een chronologisch overzicht van alle taken en subtaken die de volgende zeven dagen op je afkomen, los van de projecten waar ze bij horen. Met filters kun je een weergave maken die alleen taken toont die bijvoorbeeld de volgende dag moeten worden uitgevoerd.

©PXimport

Schakel je pushmeldingen vaak uit omdat ze opdringerig of overdreven zijn? Bij Todoist kun je ze maar beter ingeschakeld laten, want ze maken deel uit van het timemanagementsysteem. De meldingen zorgen er juist voor dat je je taken niet vergeet uit te voeren. Waarvoor heb je anders deze app? 

Todoist-instellingen

Via je avatar rechtsboven kom je bij de Instellingen, je vind daar enkele interessante opties. Bij Account kun je een foto van jezelf uploaden. Bij Algemeen, onder Thuispagina, kun je aangeven met welke pagina de app moet openen. Standaard is dat de pagina Vandaag, maar je kunt ook telkens door een van je projecten verwelkomd worden. Let in de categorie Algemeen ook op de instelling Slimme datumherkenning, die zorgt ervoor dat de app automatisch datums in taken kan lezen. 

Interessant is de categorie Notificaties, waarin je aanvinkt van welke soorten gebeurtenissen je meldingen wilt ontvangen. Zo kun je een Dagelijks overzicht opvragen. Hierdoor ontvang je iedere ochtend gepersonaliseerde productiviteitsstatistieken en het overzicht van de taken die die dag op je wachten. Zelfs al mag je op kantoor Todoist niet installeren, dan kun je ’s ochtends in een e-mail lezen wat je die dag te doen staat. 

Tot slot vind je helemaal onderaan in de rubriek Integraties knoppen en koppelingen om Todoist te verbinden met externe diensten als Google Agenda, Outlook en Apple Agenda.

©PXimport

Bij het instellen van vervaldatums begrijpt Todoist natuurlijke taalinvoer. De app herkent datumaanduidingen in taaknamen als over twee weken, maandag 3 september, vandaag enzovoort.  Wil je bijvoorbeeld aangeven dat je vrijdag de auto naar de garage moet brengen, dan typ je als taaknaam Garage gevolgd door een spatie en daarachter vrij. Todoist zal automatisch het woord vrijdag aanvullen en dit ook zo in de agenda noteren.

©PXimport

Productiviteit verbeteren

Karma is een functie van Todoist waarmee je productiviteit in beeld wordt gebracht. Je kunt de functie straal negeren, maar sommige gebruikers vinden het een leuke manier om in te zien hoe het met hun productiviteit gesteld staat. Door de app op veelvuldig te gebruiken, verdien je Karma-punten en kun je een bepaald niveau bereiken.

In de web-app moet je bovenaan naar het cirkeltje gaan dat links naast het vraagteken staat. Op de mobiele app staat dit cirkeltje linksboven. Je ziet dan een overzicht van je dagelijkse en wekelijkse productiviteit. En op het tabblad Karma kun je aflezen hoeveel punten je hebt verdiend door taken op tijd af te werken, door taken toe te voegen en door geavanceerde functies te gebruiken, zoals terugkerende herinneringen. 

Streaks leveren ook punten op. Je scoort een streak als je de doelen meerdere dagen na elkaar bereikt. Wanneer je deadlines verwaarloost (vier dagen over tijd) verlies je karma. Tussen 0 en 499 punten ben je Beginner, en zo klim je telkens een niveau omhoog. De hoogste vorm is Verlicht, maar dan moet je minstens 50.000 Karma-punten achter je naam zetten.

©PXimport

Terugkerende taken

Uiteraard zijn er taken die zich regelmatig herhalen. Denk maar aan een maandelijks rapport, het vuilnis dat je moet buitenzetten of bloemen die je ieder jaar koopt voor moederdag. Een terugkerende taak wordt automatisch ingesteld voor de volgende deadline, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. 

In tegenstelling tot veel to-domanagers is een terugkerende taak één enkele taak die telkens verschuift wanneer de deadline is bereikt. Als je dus als terugkerende taak aangeeft dat je iedere maandag van de maand teamvergadering hebt, dan kun je de eerstkomende meeting wel zien, maar niet die van de volgende maanden. 

Weer zal de automatische datumherkenning zijn werk doen. Je typt als taak bijvoorbeeld Teamvergadering, daarna druk je op de Spatiebalk en geef je een tijdsverwijzing op, zoals elke dag om 9 uur, elke vrijdag van de maand, elke 3e vrijdag van de maand, elke 27e januari, elke drie dagen of elke dag vanaf vandaag tot 7 augustus.

Delen en Kanban

Je projecten kun je ook delen met anderen. Ze moeten dan wel zelf een Todoist-account hebben of aanmaken. Zodra iemand je uitnodiging heeft geaccepteerd, kun je taken aan diegene toewijzen en andersom. Ook kun je bestanden en opmerkingen toevoegen aan de taken die je deelt.

Ondertussen heeft de app ook een bordweergave toegevoegd. Hiermee ondersteunt Todoist de trend om de fameuze Kanban-methode te gebruiken. Hiermee organiseer je je taken in borden. De taken verhuizen van de kolom Te doen naar Invoering en komen uiteindelijk in Uitgevoerd terecht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.