ID.nl logo
Altijd je lijstjes bij de hand met todo.txt
© PXimport
Huis

Altijd je lijstjes bij de hand met todo.txt

Er zijn een heleboel diensten om je taken bij te houden. Todo.txt is echter iets anders: het is een standaard voor een takenlijst, waar veel ontwikkelaars een app voor gebouwd hebben om het je nog gemakkelijker te maken. Wij laten zien hoe todo.txt werkt.

Op zoek naar een meer kant-en-klare app om je taken en afspraken bij te houden? lees dan**9 tips voor de beste takenlijstjes**.

Tip 01: Basis

Todo.txt is in de basis een set van regels, ook wel een richtlijn, van hoe je je taken het beste kunt organiseren in een tekstbestand. De basisregel is heel simpel: elke taak moet op een nieuwe regel staan. Je kunt dus bijvoorbeeld in een bestand zetten:

afwas doen
back-up instellen

Als je dat in een tekstbestand zet, genaamd todo.txt, kun je dit bestand gebruiken in de verschillende applicaties van todo.txt voor pc, mobiel en het web. Dat is echter wel heel beperkt. Gelukkig kan todo.txt meer dan dat. Een handige functie van todo.txt zijn bijvoorbeeld de categorieën. Je kunt een taak aan een categorie toevoegen door achter de todo +categorie te typen. Bijvoorbeeld:

afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken

Een to-dolijst is geen echte to-dolijst als je je taken niet kunt afvinken. Gelukkig is dat erg eenvoudig: je zet simpelweg een x helemaal voor aan de taakregel. Bijvoorbeeld:

x afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken
x boodschappen doen +huishouden
auto-APK







De taken afwas doen en boodschappen doen zijn daarmee afgerond.

©PXimport

Een to-dolijst is geen echte to-dolijst als je je taken niet kunt afvinken

-

Tip 02: Meer syntax

Een andere belangrijke functie van takenlijsten is de prioriteit. Je wilt natuurlijk wel onderscheid kunnen maken tussen de belangrijke en minder belangrijke taken. Prioriteiten voeg je aan een taak toe door er een hoofdletter tussen haakjes voor te zetten gevolgd door een spatie, waarbij A de hoogste en Z de laagste prioriteit is. De prioriteit moet altijd voor de taak staan, al komt de x van een afgeronde taak weer daarvoor te staan. Je kunt per taak kiezen of je er wel of geen prioriteit aan wilt toevoegen:

X (A) afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken
x (A) boodschappen doen +huishouden
(B) auto-APK



Een andere belangrijke functie is context. Met context kun je de locatie of andere korte informatie aan een taak toevoegen. Je voegt als volgt context aan een taak toe: @context. In een taak ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

back-up instellen +computerzaken @laptop

Op die manier is duidelijk dat de back-up op de laptop moet worden ingesteld.

©PXimport

Einddatum?

Er ontbreekt een functie die je wel in veel andere taakprogramma’s vindt: de optie om de einddatum van een taak in te stellen. Waarom todo.txt geen einddatum bevat, is niet duidelijk, mogelijk omdat te veel taken die over de tijd zijn, demotiverend kunnen werken of omdat er al prioriteiten zijn die als vervanger dienen voor einddata. Of misschien is het bij de ontwikkeling gewoon vergeten. Er zijn echter uitbreidingen voor todo.txt om het wel te gebruiken en ook sommige apps die we bespreken, hebben er ondersteuning voor, maar het zit niet in de basissyntax van todo.txt.

Tip 03: Op de pc

Wil je todo.txt op de pc gebruiken, dan heb je behoorlijk veel keuze. Een van de mogelijkheden is todotxt.net. Hiermee kun je todo.txt in een vrij eenvoudige interface beheren. Je downloadt het hier. Je kunt kiezen voor het zip-bestand, dat is de portable versie, of voor een installatiebestand. Bij de draagbare versie pak je het bestand uit en voer je daarna todotxt.exe uit. Als je al een todo.txt gemaakt hebt aan de hand van de voorbeelden zojuist, dan klik je op File / Open en blader je naar het bestand. Klik dan op Openen.

Heb je nog geen bestand, dan klik je op File / New en kies je waar je je nieuwe takenlijst op wilt slaan. Je kunt met Task / Add New Task een nieuwe taak toevoegen. Typ vervolgens de taak en druk op Enter. Via het menu Task is het mogelijk met Set Prioritity om de prioriteit in te stellen, om met Set Due Date een einddatum in te stellen en om een taak als gedaan te markeren met Toggle Completion. Todotxt.net is sterk afhankelijk van sneltoetsen, wat het gebruik ervan enorm verbetert. Met J en K kun je de volgende en vorige taak selecteren, met N maak je een nieuwe taak, met X markeer je een taak als compleet, met F kun je taken filteren en met I stel je de prioriteit in.

De sneltoetsen lijken veel op die van Gmail en Twitter, waardoor die voor velen bekend zullen zijn. Alternatieven om todotxt.net op je pc te gebruiken, zijn Todour, dat ook op Linux en macOS werkt, TodoTxtMac voor macOS, Todo.txt voor Google Chrome, QTodoText voor alle grote platformen en ActionText, dat is een UWP-app die zowel werkt op Windows 10-pc’s als -tablets.

©PXimport

Todo.txt in een browser kunnen benaderen, is mogelijk in combinatie met Dropbox

-

Tip 04: Op het web

Tot nu toe heb je de mogelijkheid gehad om todo.txt in een tekstbestand en op je pc te gebruiken. Dat is echter met alle tablets en smartphones die we gebruiken natuurlijk verre van ideaal. Todo.txt in een browser kunnen benaderen, is dan een fijne toevoeging. Dat is mogelijk in combinatie met Dropbox. Je kunt dan gebruikmaken van een website als www.todotxttdi.com waarna je kunt klikken op Ask Dropbox to authorise this browser en je je op Dropbox kunt aanmelden. Klik op Toestaan om todotxttdi (todo.txt Text Driven Interface for Dropbox) toegang te geven tot een eigen map in Dropbox. Plaats op die plek vervolgens je eigen todo.txt, het standaard aangemaakte tekstbestand kun je verwijderen of overschrijven. Als je vervolgens de webpagina ververst, komen daar je taken tevoorschijn die je eerder hebt aangemaakt. Je kunt ze ook bewerken, je aanpassingen worden direct opgeslagen in Dropbox. Alternatieven zijn er genoeg.

Noemenswaardig is bijvoorbeeld deze Chrome-extensie. Met deze browserextensie kun je via Dropbox direct bij je todo.txt-bestand. Sla je je takenlijst liever niet op in Dropbox, dan zijn ook daarvoor alternatieven, zoals todoTxt. Je hebt de mogelijkheid om deze versie zelf te hosten. Dat is een enkel html-bestand dat je op moet slaan en dan direct kunt gebruiken. Er zijn meer mogelijkheden om zelf een todo.txt-server op te zetten, bijvoorbeeld op je NAS. Deze webpagina werkt met Node.JS.

©PXimport

Tip 05: Android

We kiezen er verder in dit artikel voor om het bestand in Dropbox op te slaan omdat je dan leuke extra mogelijkheden hebt. Nu je todo.txt-bestand op Dropbox staat, heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om het ook mobiel te gebruiken. Een goede Android-app voor todo.txt is Simpletask. Deze app werkt zowel op smartphones als op tablets. Je downloadt Simpletask hier. Na de installatie tik je op Log in to Dropbox om bij je todo.txt-bestand in Dropbox te kunnen. Meld je vervolgens aan bij Dropbox, en geef Simpletask toegang tot je Dropbox door op Toestaan te tikken.

Zodra je weer terug bent in Simpletask, tik je op de menuknop of op de drie puntjes rechtsboven en kies je voor Open todo file. Daarna zie je je mappen in Dropbox en selecteer je de locatie van het bestand todo.txt. Simpletask haalt het bestand binnen en geeft je taken weer. Je hebt in de app de mogelijkheid om te filteren op bepaalde categorieën en om automatisch een melding te krijgen als een taak bijna af moet. Dat werkt in combinatie met de agenda-app op je smartphone of tablet. Daarvoor ga je opnieuw naar het menu, maar deze keer tik je op Settings. Ga dan naar de optie Calendar reminders en vink Due dates aan, waarna Android om toestemming vraagt om Simpletask toe te laten tot je agenda. Tik op Toestaan. Rechtsonder met de plus-knop voeg je een nieuwe taak toe. Een handigheidje daarbij is dat je een aantal knoppen hebt om snel bepaalde todo.txt-syntax toe te voegen.

©PXimport

Tip 06: iOS

Op iOS heb je net als bij Android een aantal mogelijkheden voor todo.txt. Zo is er bijvoorbeeld SwiftoDo, dat Dropbox-integratie heeft, gebruiksvriendelijk werkt en er goed uitziet. De app kost eenmalig drie euro. Nadat je de app hebt geopend, kun je Dropbox koppelen door op het tandwieltje rechtsboven te klikken, vervolgens op Link Dropbox, en dan op Open als SwiftoDo die app wil openen. In Dropbox tik je op Toestaan om de app toegang te geven. Vink de optie Use Dropbox for file sync aan en vul daarna bij Todo.txt file location de locatie van het bestand in waar todo.txt zich bevindt in je Dropbox. Tik rechtsboven op Done. Als het pad klopt, wordt de standaardtakenlijst vervangen met je eigen todo.txt en zie je al je taken verschijnen. Als je meldingen wilt ontvangen van taken die vervallen, ga dan terug naar de instellingen met het tandwiel en tik op Badge count. iOS vraagt toestemming om de notificaties te laten zien, waarna je kunt kiezen voor welke taken je notificaties wilt ontvangen. Door rechtsboven op het plusje te klikken, kun je nieuwe taken toevoegen en door een taak te selecteren, kun je hem bewerken. Je kunt dan een taak als compleet markeren, de prioriteit aanpassen en een taak uitstellen.

Door todo.txt te combineren met IFTTT kun je een aantal functies integreren in je takenlijst

-

Tip 07: IFTTT

Door todo.txt te combineren met IFTTT, If This Then That, kun je een aantal functies integreren in je takenlijst. Zo is er een recept op IFTTT waarmee het mogelijk is een e-mail met ster uit Gmail automatisch toe te voegen aan je takenlijst in Dropbox. Je vindt dat recept hier. Klik op Add om aan de slag te gaan met dit recept en meld je aan bij IFTTT. Het is nu als eerste nodig om Gmail met IFTTT te verbinden. Klik daarvoor bij Gmail Channel op Connect en log in op het Gmail-account dat je hiervoor wilt gebruiken. Klik bij Google vervolgens op Toestaan om IFTTT toegang te geven en klik daarna op Done. Je kunt nu Dropbox instellen door bij File name de bestandsnaam te kiezen, maar aanpassen is niet per se nodig.

Vervolgens kun je bij Content de inhoud van de taak instellen die wordt aangemaakt als je een e-mail van een ster voorziet. Door op het tekstvak te klikken, verschijnt er een icoon rechtsboven waarmee je de mogelijke variabelen kunt bekijken. Kies bij Dropbox folder path de juiste map waar het todo.txt-bestand zich bevindt in je Dropbox. Staat het bijvoorbeeld in de map Apps\todotxttdi dan vul je dat pad hier in en klik je op Add. Als je dan naar Gmail gaat en een e-mail van een ster voorziet, zie je deze meteen terug in je takenlijst. Een ander recept voor todo.txt is Evernote, dat je op een vergelijkbare manier als Gmail opzet.

©PXimport

Tip 08: Shellscript

Todo.txt heeft een krachtige interface voor de opdrachtregel. Op Windows 10 Pro maak je hiervoor gebruik van de Ubuntu-shell. Die schakel je in via Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Voor ontwikkelaars. Kies op die pagina voor Modus voor ontwikkelaars. Druk daarna op Windows-toets+X en kies voor Programma’s en onderdelen / Windows-onderdelen in-of uitschakelen en kies voor Windows-subsysteem voor Linux (bèta). Download na voltooiing van de installatie het programma en kies voor todo.txt_cli-2.10.zip. Pak dat bestand uit en ga terug naar de terminal, waar je naar die map gaat met het commando cd. Staat de map bijvoorbeeld in Downloads, dan typ je cd /mnt/c/Users/[gebruikersnaam]/Downloads/todo.txt_cli-2.10. Typ dan chmod +x todo.sh. Ga nu naar de uitgepakte map en pas het bestand todo.cfg aan. Specifiek ga je naar export TODO_DIR=. Zet achter het =-teken het complete pad naar je todo.txt-bestand tussen aanhalingstekens, zoals je ziet op de regel erboven. Staat je bestand bijvoorbeeld in C:\Users\Jochem\Dropbox\todo.txt, dan wordt de regel export TODO_DIR=“/mnt/c/Users/Jochem/Dropbox/todo.txt”. Let op de richting van de slash. Sla nu het bestand op.

Om een taak toe te voegen, typ je ./todo.sh add “Melk kopen”. Om alle actieve taken in te zien, typ je ./todo.sh ls, waarbij ls afgekort is voor list, oftewel opsommen. Je ziet dan de lijst van items met vooraan het identificatienummer. Om een taak een prioriteit te geven, typ je ./todo.sh pri 1 A. Daarmee geef je de taak met ID 1 prioriteit A. Om een taak als compleet te markeren, typ je ./todo.sh do 2, waarmee je de taak met ID 2 als af markeert. Om alle mogelijke commando’s van todo.txt-cli in te zien, typ je ./todo.sh –h.

©PXimport

Uitbreidingen

Voor de opdrachtregelversie van todo.txt zijn erg veel uitbreidingen beschikbaar. Je vindt de complete lijst met uitbreidingen voor het todo.txt-shellscript op deze pagina en kunt een uitbreiding instelleren door deze in de map ~/.todo.actions.d te plaatsen. Je kunt daarmee bijvoorbeeld in het vervolg add en prio in een keer instellen, met bijvoorbeeld het commando todo.sh add pri A “Nieuwe taak”. Er zijn uitbreidingen om taken te herhalen, om samenvattingen van taken te krijgen, om de tijd bij te houden die je aan een taak besteedt en zelfs om te integreren met Google Taken of Google Docs. Hoe je die precies installeert, vind je hier.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare digitale waterpassen met laser
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare digitale waterpassen met laser

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Deze zomer klussen? Goed gereedschap is dan onontbeerlijk. Ee digitale waterpas bijvoorbeeld, ook wel kruislijnlaser genoemd. Dankzij een duidelijke lijn van laserlicht kun je alles mooi waterpas ophangen, zetten of plaatsen.

Een digitale waterpas met laser, ook wel kruislijnlaser genoemd, helpt je om alles perfect recht of waterpas te krijgen, bijvoorbeeld bij het ophangen van een schilderij, het plaatsen van een plank of het tegelen van een muur. De ingebouwde laser projecteert een strakke lijn op de muur, zodat je grotere afstanden gemakkelijk kunt uitlijnen zonder steeds opnieuw te hoeven meten. Handig bij het klussen, verbouwen of inrichten van je huis! Wij vonden vijf betaalbare kruislijnlasers.

Kapro Prolaser 862GS

Deze Kapro Prolaser 862GS verrast met een opvallend groen laserlijn die beter zichtbaar is in fel licht, perfect voor binnen én buiten gebruik. Hij werkt tot zo’n 20 m met indrukwekkende nauwkeurigheid van ± 0,2 mm/m en een zelfnivelleringsbereik van ± 3°. Je krijgt er zelfs een mini‑statief bij, waardoor je meteen aan de slag kunt. Compact, lichtgewicht – maar gebouwd om te presteren onder uiteenlopende omstandigheden dankzij zijn IP 54‑behuizing en lange batterijduur. Een slimme keuze voor wie zowel gemak als zichtbaarheid wil tijdens precisiewerk.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,4 mm / meter
Automatische correctie: ± 3 °
Lijnzichtbaarheid: 20 meter
Stroombron: 2x AA-batterij

Parkside PKLL 7 D3

De Parkside PKLL 7 D3 is een betaalbare instapper die verrassend veel kan. Hij projecteert kruislijnen met automatische nivellering tot ± 4° en werkt tot ca. 7  meter afstand. Uniek is de mogelijkheid om de lasers onder vaste hoeken te projecteren – handig bij creatief-imaginair werk of wanneer precieze hoeken nodig zijn zonder automatisch corrigerend niveau. Hij is compact, licht en ideaal voor gebruik bij kleine klussen in huis. De nauwkeurigheid van deze kruislijnlaser is met een afwijking van 0,8 mm per meter echter wel iets minder goed, iets om rekening mee te houden.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,8 mm / meter
Automatische correctie:
Lijnzichtbaarheid: 7 meter
Stroombron: 2xAA-batterij

Makita SK105DZ

Deze Makita projecteert heldere rode lijnen tot 25 meter, ideaal voor zowel horizontale als verticale lijnprojectie. Dankzij de zelfnivellerende functie hoef je je nooit druk te maken over scheve hoeken: hij corrigeert automatisch tot zo'n 4° graden. Deze Makita werkt op en afzonderlijk te verkrijgen 12Volt CXT-accu. De nauwkeurigheid van de SK105DZ is met een afwijking van 0,3 mm per meter erg goed.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,3 mm / meter
Automatische correctie:
Lijnzichtbaarheid: 25 meter
Stroombron: Accu

Stanley STHT77502-1 Cross 90

Deze Stanley Cross 90 projecteert naast een horizontale en verticale ook nog een extra verticale lijn op exact 90°, waardoor hij ideaal is voor bijvoorbeeld tegelwerk, vloeren en het netjes uitlijnen van tussenschotten. De automatische nivellering zorgt voor een precieze uitlijning zonder gedoe. Een uitstekende keuze voor wie professioneel resultaat wil zonder poespas.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,5 mm / meter
Automatische correctie: ± 4°
Bereik: 12 meter
Stroombron: 2xAA-batterij

Bosch Universal Level 2

De Bosch Universal Level 2 biedt drie handige modi: kruislijnen met automatische nivellering, verticale lijnen met puntenfunctie of een hellingsmodus voor schuine uitlijning. Dankzij de heldere rode laserstraal en de intuïtieve bediening ervaar je snel gemak en nauwkeurigheid. Compleet geleverd inclusief batterijen en opberghoes.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,5 mm / meter
Automatische correctie: 4 °
Lijnzichtbaarheid: 10 meter
Stroombron: 3xAA-batterij

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.