ID.nl logo
7 tips om de beste wachtwoordmanager te vinden
© PXimport
Huis

7 tips om de beste wachtwoordmanager te vinden

Om te voorkomen dat je verzuipt in gebruikersnamen en wachtwoorden die je moet onthouden, helpen we bij het kiezen van een wachtwoordmanager. We zetten belangrijke keuzes uiteen die je bij een wachtwoordmanager moet maken en daarna vertellen we hoe populaire wachtwoordmanagers met die keuzes omgaat.

01 Introductie

We verzuipen letterlijk in de enorme hoeveelheid gebruikersnamen en wachtwoorden die we moeten onthouden. Te veel dezelfde wachtwoorden gebruiken is niet veilig, te veel verschillende valt domweg niet te onthouden. En naast al die sterke, lange wachtwoorden moeten we ook steeds vaker allerlei beveiligingsvragen (én de antwoorden) onthouden, voor het geval we toch een keer een wachtwoord vergeten.

Kortom: te veel te onthouden voor een normaal menselijk brein. Dus is het gebruik van een goede wachtwoordmanager absoluut aan te raden. We behandelen KeePass, 1Password, Dashlane en LastPass: vier populaire en heel bekende wachtwoordmanagers. Alleen doen ze allemaal sommige dingen net even wat anders. Wij proberen je te helpen bepalen welke wachtwoordmanager voor jou het meest geschikt is.

KeePass is voornamelijk een Windows-applicatie en waarschijnlijk de bekendste wachtwoordmanager. 1Password richt zich vooral op OS X en iOS en heeft daar de beste applicaties. Er is echter ook gewoon ondersteuning voor Windows en Android. Dashlane richt zich op alle platformen en werkt eveneens voornamelijk met een bureaubladapplicatie. Alleen LastPass leeft echt volledig in de browser.

©PXimport

1Password is als enige echt bedoeld voor OS X en iOS.

02 Online of offline

De eerste en belangrijkste keuze die je moet maken, is of je je wachtwoorden wilt synchroniseren en zo ja, hoe je dat wilt doen. Als je meerdere apparaten gebruikt, wil je waarschijnlijk een vorm van synchronisatie. Je hebt dan vaak ook de mogelijkheid om waar dan ook in te loggen. Je kunt ervoor kiezen je gehele wachtwoorddatabase in de cloud te zetten en de synchronisatie in zijn geheel uit handen te geven. Een andere optie is om het zelf te regelen, door middel van een clouddienst als Dropbox, een netwerkschijf of door simpelweg twee apparaten te koppelen.

Als je alles uit handen geeft, moet je rekening houden met aanvallen. LastPass, bijvoorbeeld, is al meer dan één keer gehackt. Nu zijn dat soort diensten daar wel enigszins tegen bestand. In het geval van LastPass kregen de hackers uiteindelijk enkel versleutelde wachtwoorddatabases in handen waar ze verder niets mee kunnen, vooropgesteld dat jij een sterk wachtwoord hebt ingesteld. Idealiter maak je ook gebruik van tweestapsverificatie.

Zowel KeePass als 1Password werken allebei met databases die je waar dan ook kunt opslaan. Je kunt er dan zelf voor kiezen of en hoe je deze databases wilt synchroniseren. Bij KeePass kun je apps van derden gebruiken en via een clouddienst als Dropbox wachtwoorden synchroniseren. 1Password kan ook via een clouddienst je wachtwoorden synchroniseren, maar voegt daar de optie aan toe om dat enkel via wifi in een lokaal netwerk te doen. Dat werkt wel alleen vanaf een pc naar mobiel apparaat. Dashlane en LastPass werken allebei volledig online waar al je wachtwoorden versleuteld worden opgeslagen. Beide diensten slaan je hoofdwachtwoord (dat je gebruikt om toegang te krijgen tot je wachtwoorden) natuurlijk niet online op.

©PXimport

KeePass kan synchroniseren met een ander bestand of via een weblink.

03 Browserintegratie

De meeste van je wachtwoorden vul je in de browser in, dus is een belangrijk onderdeel van een wachtwoordmanager hoe goed deze integreert met je favoriete browser. Natuurlijk, de meeste wachtwoordmanagers integreren met de populairste browsers, maar er is nog behoorlijk wat verschil in kwaliteit. Naast het invullen van wachtwoorden, is het ook aan een wachtwoordmanager om je wachtwoorden op te slaan en te onthouden én wachtwoorden te genereren, zodat het aanmeld- en registratieproces van websites zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt.

Helemaal handig is als een wachtwoordmanager de optie heeft om automatisch bij bepaalde websites je wachtwoord te veranderen, iets wat vaak lastig is te vinden op verschillende sites en daardoor maar door weinig mensen gedaan wordt. Ten slotte geven sommige wachtwoordmanagers meldingen af als een website gehackt is. Dan weet jij wanneer je je wachtwoord even moet veranderen.

Wat betreft browserintegratie, leeft alleen LastPass helemaal in de browser. Met KeePass ben je aangewezen op extensies van derde partijen. LastPass en Dashlane hebben beide goede integratie voor de browser, met opties om inloggegevens op te slaan, aan te maken, te genereren en automatisch in te vullen. LastPass ondersteunt de meeste browsers. 1Password heeft weliswaar ook een extensie, maar deze werkt minder dan de andere. Voor bijvoorbeeld automatisch invullen ervan moet je even zoeken in de desktoptoepassing.

Alle diensten, behalve KeePass, hebben de optie om je wachtwoorden en websites te analyseren. Voor LastPass geef je dan eenmalig toestemming om je kluis te openen en te analyseren. Vervolgens wordt aangegeven op welke websites je je wachtwoord moet wijzigen, omdat die websites bijvoorbeeld gehackt zijn. Bovendien geeft het weer op welke websites je zwakke wachtwoorden gebruikt, dezelfde wachtwoorden en te oude wachtwoorden. Dashlane en 1Password doen dat iets beter en geven je continu weer welke wachtwoorden zwak, dubbel of gehackt zijn. Bij 1Password moet je die functie wel even zelf inschakelen, via Weergeven / Watchtower. Met LastPass en Dashlane is het mogelijk om bij een aantal websites de wachtwoorden direct vanuit de wachtwoordmanager te wijzigen, zonder dat je zelf hoeft in te loggen.

©PXimport

Dashlane kan, net als LastPass, bijvoorbeeld direct bij een registratieveld een veilig wachtwoord genereren.

04 Mobiel

Wachtwoordmanagers op je mobiel hebben als voordeel dat je ook daar je makkelijk kunt aanmelden bij je favoriete diensten. Veel wachtwoordmanagers worden door zowel iOS als Android ondersteund, maar net als bij de browserintegratie zijn daar verschillende gradaties. Zo kunnen sommige apps automatisch wachtwoorden invullen in de browser én in andere apps. Dat geldt voor zowel Android als iOS, hoewel het op Android vaak beter werkt. Daarnaast kan het zijn dat je je wachtwoorden onderweg wilt kunnen beheren. Sommige apps hebben een geïntegreerde browser, waarbij je nog eenvoudiger je kunt aanmelden op de websites, of een apart toetsenbord om snel wachtwoorden in te kunnen vullen.

LastPass heeft apps voor iOS, Android en Windows Phone, zowel op de tablet als op de smartphone. De apps bevatten een ingebouwde browser waarmee je eenvoudig kunt inloggen. Het is mogelijk nieuwe wachtwoorden, profielen en formulieren toe te voegen. Dashlane heeft apps beschikbaar voor iOS en Android. De mobiele apps bevatten alle functies van het programma op de desktop, met één uitzondering: het bijhouden van je online aankopen. Een groot nadeel is dat Dashlane op Android geen wachtwoorden kan invullen in de browser. Daarvoor moet je per se de ingebouwde Dashlane-browser gebruiken.

LastPass heeft deze mogelijkheid bijvoorbeeld wel. 1Password heeft ook apps voor Android en iOS. Op Android wordt een speciaal toetsenbord gebruikt om wachtwoorden in te vullen. Met 1Password ben je dus voor synchronisatie aangewezen op een clouddienst of door middel van de desktoptoepassing. Voor die laatste optie moet je een wifi-server activeren op je bureaublad om je wachtwoorden te synchroniseren. Met KeePass ben je aangewezen op apps van derden. Een optie is bijvoorbeeld KeePass Touch voor iOS. Deze app heeft de mogelijkheid om wachtwoorden direct vanuit Safari in te vullen, net zoals de concurrentie dat doet.

©PXimport

1Password-wachtwoorden kun je met je mobiel via wifi synchroniseren.

05 Importeren/exporteren

Het importeren van wachtwoorden is belangrijk, zodat je eenvoudig je reeds bestaande wachtwoorden kunt toevoegen aan een nieuwe wachtwoordmanager. Ook exporteermogelijkheden zijn belangrijk, zodat mocht je een ander programma willen gebruiken, dat ook gewoon mogelijk is. Dashlane heeft uitgebreide mogelijkheden om te importeren en exporteren. Importeren is mogelijk vanuit Firefox, Chrome en Internet Explorer, en uit onder meer LastPass en RoboForm Everywhere. 1Password ondersteunt eveneens LastPass en RoboForm, maar heeft ook een door de gemeenschap ontwikkelde tool om uit nog veel meer applicaties wachtwoorden te importeren, waaronder ook de sleutelhanger van OS X en uit KeePass. Exporteren naar een CSV-bestand is zoals gewoonlijk mogelijk.

KeePass heeft ingebouwde ondersteuning voor 1Password en RoboForm, maar verder niets. Wel heeft KeePass een handige wizard ingebouwd waarmee elk CSV-bestand geïmporteerd kan worden. Je kunt dan zelf aangeven welke kolom welke data bevat. Dat werkt erg handig. Bij LastPass is het importeren alleen mogelijk uit je bestaande wachtwoordmanager van de browser of uit een willekeurig CSV-bestand. Het exporteren kan alleen naar een CSV-bestand.

Gerelateerd aan het exporteren en importeren is het delen van wachtwoorden. Het kan soms voorkomen dat je even iemand (beperkt) toegang wilt geven tot je account. LastPass heeft de optie om een wachtwoord te delen naar andere LastPass-gebruikers. Je kunt ervoor kiezen het wachtwoord niet prijs te geven. Hetzelfde geldt voor Dashlane.

©PXimport

Met KeePass kun je zelf de structuur van het te importeren CSV-bestand instellen.

06 Extra's

KeePass heeft een heleboel plug-ins beschikbaar, een echt levend ecosysteem. Met de basisfuncties van KeePass is het mogelijk overal invullen met het Auto-Type-systeem. Dat typt de gebruikersnaam voor je, drukt op TAB en typt het wachtwoord. Dat werkt prima. Je kunt wachtwoorden ook laten verlopen. KeePass is bovendien als enige opensource. LastPass heeft als extra een bureaubladtoepassing met de optie om automatisch inloggegevens in andere bureaubladtoepassingen in te vullen.

Het desktopprogramma werkt echter lang niet zo goed als de browserextensie (waarvoor LastPass eigenlijk gemaakt is) of als KeePass. LastPass, KeePass, 1Password en Dashlane onthouden allemaal de geschiedenis van je wachtwoorden. Dat kan soms erg handig zijn. LastPass en Dashlane bieden als extraatje de mogelijkheid om automatisch je wachtwoorden te wijzigen. Dashlane kan bovendien als enige bonnetjes opslaan van je online aankopen, hoewel je met KeePass iets vergelijkbaars kunt doen omdat je daarmee allerlei bestanden aan een record kunt toevoegen. Ook hebben de betaalde diensten de optie om alarm te slaan als een website gehackt is. 1Password en Dashlane zijn hierin meer proactief dan LastPass, die laatste doet het alleen als je expliciet toestemming daarvoor geeft.

©PXimport

Met Watchtower van 1Password zie je direct welke inloggegevens van welke websites gehackt zijn.

07 Prijzen

De laatste keuze is hoeveel je bereid bent om te betalen voor een goede wachtwoordmanager? KeePass is gratis. En veel van de andere besproken wachtwoordmanagers hebben een gratis optie beschikbaar. Veruit de aantrekkelijkste is LastPass, waarin je alleen de restrictie hebt dat je het op drie apparaten tegelijk kunt gebruiken, die bovendien van hetzelfde type moeten zijn. Dus drie pc's of drie smartphones/tablets. Wisselen mag niet.

Verder kun je authenticatie in twee stappen alleen inschakelen met de premiumvariant. Die kost 1 dollar per maand of 12 dollar per jaar, waarmee LastPass de goedkoopste is van alle betaalde diensten. De gratis variant van Dashlane is al wat beperkter: synchroniseren is onmogelijk, maar je kunt wel onbeperkt wachtwoorden opslaan (alleen deze niet online raadplegen). De Premium-versie kost 40 dollar per jaar. 1Password is veruit de duurste dienst van allemaal en kost eenmalig 64,99 dollar. Er is geen gratis variant beschikbaar van deze dienst, maar je kunt 'm wel 1 maand uitproberen. Jammer is dat je weliswaar mobiele apps krijgt bij de Premium-versie, maar dat daar alsnog nog in-app-aankopen zitten voor extra pro-functies. Die moet je nog los kopen. Als alternatief heeft 1Password een familie-abonnement voor 5 dollar per maand (omgerekend 60 dollar per jaar), dat te gebruiken is met maximaal 5 gebruikers.

Conclusie

We hebben de belangrijkste keuzes aan je voorgelegd die je zult moeten maken bij het kiezen van de juiste wachtwoordmanager, evenals hoe een aantal populaire wachtwoordmanagers daarmee omgaan. De eerste keuze die je moet maken is niet zozeer of je online of offline je wachtwoorden wilt opslaan, maar of je synchronisatie belangrijk vindt. Als dat zo is, moet je de keuze maken of je dat uit handen wilt geven of zelf wilt regelen. Als je het zelf wilt regelen, zul je moeten kiezen voor KeePass of 1Password. Wil je liever meer gebruiksgemak, dan kies je voor Dashlane of LastPass. Daarna raden we je aan de browserintegratie en mobiele apps van je wachtwoordmanager te testen, twee belangrijke onderdelen van je wachtwoordmanager.

Andere functies die vervolgens nog het overwegen waard zijn, zijn het importeren/exporteren van wachtwoorden, het delen ervan, extraatjes en natuurlijk de prijs. Wat betreft prijs is KeePass de gratis oplossing en LastPass de goedkoopste. 1Password vinden we wel erg duur en Dashlane zit er tussenin.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!