ID.nl logo
7 tips om de beste wachtwoordmanager te vinden
© Reshift Digital
Huis

7 tips om de beste wachtwoordmanager te vinden

Om te voorkomen dat je verzuipt in gebruikersnamen en wachtwoorden die je moet onthouden, helpen we bij het kiezen van een wachtwoordmanager. We zetten belangrijke keuzes uiteen die je bij een wachtwoordmanager moet maken en daarna vertellen we hoe populaire wachtwoordmanagers met die keuzes omgaat.

01 Introductie

We verzuipen letterlijk in de enorme hoeveelheid gebruikersnamen en wachtwoorden die we moeten onthouden. Te veel dezelfde wachtwoorden gebruiken is niet veilig, te veel verschillende valt domweg niet te onthouden. En naast al die sterke, lange wachtwoorden moeten we ook steeds vaker allerlei beveiligingsvragen (én de antwoorden) onthouden, voor het geval we toch een keer een wachtwoord vergeten.

Kortom: te veel te onthouden voor een normaal menselijk brein. Dus is het gebruik van een goede wachtwoordmanager absoluut aan te raden. We behandelen KeePass, 1Password, Dashlane en LastPass: vier populaire en heel bekende wachtwoordmanagers. Alleen doen ze allemaal sommige dingen net even wat anders. Wij proberen je te helpen bepalen welke wachtwoordmanager voor jou het meest geschikt is.

KeePass is voornamelijk een Windows-applicatie en waarschijnlijk de bekendste wachtwoordmanager. 1Password richt zich vooral op OS X en iOS en heeft daar de beste applicaties. Er is echter ook gewoon ondersteuning voor Windows en Android. Dashlane richt zich op alle platformen en werkt eveneens voornamelijk met een bureaubladapplicatie. Alleen LastPass leeft echt volledig in de browser.

©PXimport

1Password is als enige echt bedoeld voor OS X en iOS.

02 Online of offline

De eerste en belangrijkste keuze die je moet maken, is of je je wachtwoorden wilt synchroniseren en zo ja, hoe je dat wilt doen. Als je meerdere apparaten gebruikt, wil je waarschijnlijk een vorm van synchronisatie. Je hebt dan vaak ook de mogelijkheid om waar dan ook in te loggen. Je kunt ervoor kiezen je gehele wachtwoorddatabase in de cloud te zetten en de synchronisatie in zijn geheel uit handen te geven. Een andere optie is om het zelf te regelen, door middel van een clouddienst als Dropbox, een netwerkschijf of door simpelweg twee apparaten te koppelen.

Als je alles uit handen geeft, moet je rekening houden met aanvallen. LastPass, bijvoorbeeld, is al meer dan één keer gehackt. Nu zijn dat soort diensten daar wel enigszins tegen bestand. In het geval van LastPass kregen de hackers uiteindelijk enkel versleutelde wachtwoorddatabases in handen waar ze verder niets mee kunnen, vooropgesteld dat jij een sterk wachtwoord hebt ingesteld. Idealiter maak je ook gebruik van tweestapsverificatie.

Zowel KeePass als 1Password werken allebei met databases die je waar dan ook kunt opslaan. Je kunt er dan zelf voor kiezen of en hoe je deze databases wilt synchroniseren. Bij KeePass kun je apps van derden gebruiken en via een clouddienst als Dropbox wachtwoorden synchroniseren. 1Password kan ook via een clouddienst je wachtwoorden synchroniseren, maar voegt daar de optie aan toe om dat enkel via wifi in een lokaal netwerk te doen. Dat werkt wel alleen vanaf een pc naar mobiel apparaat. Dashlane en LastPass werken allebei volledig online waar al je wachtwoorden versleuteld worden opgeslagen. Beide diensten slaan je hoofdwachtwoord (dat je gebruikt om toegang te krijgen tot je wachtwoorden) natuurlijk niet online op.

©PXimport

KeePass kan synchroniseren met een ander bestand of via een weblink.

03 Browserintegratie

De meeste van je wachtwoorden vul je in de browser in, dus is een belangrijk onderdeel van een wachtwoordmanager hoe goed deze integreert met je favoriete browser. Natuurlijk, de meeste wachtwoordmanagers integreren met de populairste browsers, maar er is nog behoorlijk wat verschil in kwaliteit. Naast het invullen van wachtwoorden, is het ook aan een wachtwoordmanager om je wachtwoorden op te slaan en te onthouden én wachtwoorden te genereren, zodat het aanmeld- en registratieproces van websites zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt.

Helemaal handig is als een wachtwoordmanager de optie heeft om automatisch bij bepaalde websites je wachtwoord te veranderen, iets wat vaak lastig is te vinden op verschillende sites en daardoor maar door weinig mensen gedaan wordt. Ten slotte geven sommige wachtwoordmanagers meldingen af als een website gehackt is. Dan weet jij wanneer je je wachtwoord even moet veranderen.

Wat betreft browserintegratie, leeft alleen LastPass helemaal in de browser. Met KeePass ben je aangewezen op extensies van derde partijen. LastPass en Dashlane hebben beide goede integratie voor de browser, met opties om inloggegevens op te slaan, aan te maken, te genereren en automatisch in te vullen. LastPass ondersteunt de meeste browsers. 1Password heeft weliswaar ook een extensie, maar deze werkt minder dan de andere. Voor bijvoorbeeld automatisch invullen ervan moet je even zoeken in de desktoptoepassing.

Alle diensten, behalve KeePass, hebben de optie om je wachtwoorden en websites te analyseren. Voor LastPass geef je dan eenmalig toestemming om je kluis te openen en te analyseren. Vervolgens wordt aangegeven op welke websites je je wachtwoord moet wijzigen, omdat die websites bijvoorbeeld gehackt zijn. Bovendien geeft het weer op welke websites je zwakke wachtwoorden gebruikt, dezelfde wachtwoorden en te oude wachtwoorden. Dashlane en 1Password doen dat iets beter en geven je continu weer welke wachtwoorden zwak, dubbel of gehackt zijn. Bij 1Password moet je die functie wel even zelf inschakelen, via Weergeven / Watchtower. Met LastPass en Dashlane is het mogelijk om bij een aantal websites de wachtwoorden direct vanuit de wachtwoordmanager te wijzigen, zonder dat je zelf hoeft in te loggen.

©PXimport

Dashlane kan, net als LastPass, bijvoorbeeld direct bij een registratieveld een veilig wachtwoord genereren.

04 Mobiel

Wachtwoordmanagers op je mobiel hebben als voordeel dat je ook daar je makkelijk kunt aanmelden bij je favoriete diensten. Veel wachtwoordmanagers worden door zowel iOS als Android ondersteund, maar net als bij de browserintegratie zijn daar verschillende gradaties. Zo kunnen sommige apps automatisch wachtwoorden invullen in de browser én in andere apps. Dat geldt voor zowel Android als iOS, hoewel het op Android vaak beter werkt. Daarnaast kan het zijn dat je je wachtwoorden onderweg wilt kunnen beheren. Sommige apps hebben een geïntegreerde browser, waarbij je nog eenvoudiger je kunt aanmelden op de websites, of een apart toetsenbord om snel wachtwoorden in te kunnen vullen.

LastPass heeft apps voor iOS, Android en Windows Phone, zowel op de tablet als op de smartphone. De apps bevatten een ingebouwde browser waarmee je eenvoudig kunt inloggen. Het is mogelijk nieuwe wachtwoorden, profielen en formulieren toe te voegen. Dashlane heeft apps beschikbaar voor iOS en Android. De mobiele apps bevatten alle functies van het programma op de desktop, met één uitzondering: het bijhouden van je online aankopen. Een groot nadeel is dat Dashlane op Android geen wachtwoorden kan invullen in de browser. Daarvoor moet je per se de ingebouwde Dashlane-browser gebruiken.

LastPass heeft deze mogelijkheid bijvoorbeeld wel. 1Password heeft ook apps voor Android en iOS. Op Android wordt een speciaal toetsenbord gebruikt om wachtwoorden in te vullen. Met 1Password ben je dus voor synchronisatie aangewezen op een clouddienst of door middel van de desktoptoepassing. Voor die laatste optie moet je een wifi-server activeren op je bureaublad om je wachtwoorden te synchroniseren. Met KeePass ben je aangewezen op apps van derden. Een optie is bijvoorbeeld KeePass Touch voor iOS. Deze app heeft de mogelijkheid om wachtwoorden direct vanuit Safari in te vullen, net zoals de concurrentie dat doet.

©PXimport

1Password-wachtwoorden kun je met je mobiel via wifi synchroniseren.

05 Importeren/exporteren

Het importeren van wachtwoorden is belangrijk, zodat je eenvoudig je reeds bestaande wachtwoorden kunt toevoegen aan een nieuwe wachtwoordmanager. Ook exporteermogelijkheden zijn belangrijk, zodat mocht je een ander programma willen gebruiken, dat ook gewoon mogelijk is. Dashlane heeft uitgebreide mogelijkheden om te importeren en exporteren. Importeren is mogelijk vanuit Firefox, Chrome en Internet Explorer, en uit onder meer LastPass en RoboForm Everywhere. 1Password ondersteunt eveneens LastPass en RoboForm, maar heeft ook een door de gemeenschap ontwikkelde tool om uit nog veel meer applicaties wachtwoorden te importeren, waaronder ook de sleutelhanger van OS X en uit KeePass. Exporteren naar een CSV-bestand is zoals gewoonlijk mogelijk.

KeePass heeft ingebouwde ondersteuning voor 1Password en RoboForm, maar verder niets. Wel heeft KeePass een handige wizard ingebouwd waarmee elk CSV-bestand geïmporteerd kan worden. Je kunt dan zelf aangeven welke kolom welke data bevat. Dat werkt erg handig. Bij LastPass is het importeren alleen mogelijk uit je bestaande wachtwoordmanager van de browser of uit een willekeurig CSV-bestand. Het exporteren kan alleen naar een CSV-bestand.

Gerelateerd aan het exporteren en importeren is het delen van wachtwoorden. Het kan soms voorkomen dat je even iemand (beperkt) toegang wilt geven tot je account. LastPass heeft de optie om een wachtwoord te delen naar andere LastPass-gebruikers. Je kunt ervoor kiezen het wachtwoord niet prijs te geven. Hetzelfde geldt voor Dashlane.

©PXimport

Met KeePass kun je zelf de structuur van het te importeren CSV-bestand instellen.

06 Extra's

KeePass heeft een heleboel plug-ins beschikbaar, een echt levend ecosysteem. Met de basisfuncties van KeePass is het mogelijk overal invullen met het Auto-Type-systeem. Dat typt de gebruikersnaam voor je, drukt op TAB en typt het wachtwoord. Dat werkt prima. Je kunt wachtwoorden ook laten verlopen. KeePass is bovendien als enige opensource. LastPass heeft als extra een bureaubladtoepassing met de optie om automatisch inloggegevens in andere bureaubladtoepassingen in te vullen.

Het desktopprogramma werkt echter lang niet zo goed als de browserextensie (waarvoor LastPass eigenlijk gemaakt is) of als KeePass. LastPass, KeePass, 1Password en Dashlane onthouden allemaal de geschiedenis van je wachtwoorden. Dat kan soms erg handig zijn. LastPass en Dashlane bieden als extraatje de mogelijkheid om automatisch je wachtwoorden te wijzigen. Dashlane kan bovendien als enige bonnetjes opslaan van je online aankopen, hoewel je met KeePass iets vergelijkbaars kunt doen omdat je daarmee allerlei bestanden aan een record kunt toevoegen. Ook hebben de betaalde diensten de optie om alarm te slaan als een website gehackt is. 1Password en Dashlane zijn hierin meer proactief dan LastPass, die laatste doet het alleen als je expliciet toestemming daarvoor geeft.

©PXimport

Met Watchtower van 1Password zie je direct welke inloggegevens van welke websites gehackt zijn.

07 Prijzen

De laatste keuze is hoeveel je bereid bent om te betalen voor een goede wachtwoordmanager? KeePass is gratis. En veel van de andere besproken wachtwoordmanagers hebben een gratis optie beschikbaar. Veruit de aantrekkelijkste is LastPass, waarin je alleen de restrictie hebt dat je het op drie apparaten tegelijk kunt gebruiken, die bovendien van hetzelfde type moeten zijn. Dus drie pc's of drie smartphones/tablets. Wisselen mag niet.

Verder kun je authenticatie in twee stappen alleen inschakelen met de premiumvariant. Die kost 1 dollar per maand of 12 dollar per jaar, waarmee LastPass de goedkoopste is van alle betaalde diensten. De gratis variant van Dashlane is al wat beperkter: synchroniseren is onmogelijk, maar je kunt wel onbeperkt wachtwoorden opslaan (alleen deze niet online raadplegen). De Premium-versie kost 40 dollar per jaar. 1Password is veruit de duurste dienst van allemaal en kost eenmalig 64,99 dollar. Er is geen gratis variant beschikbaar van deze dienst, maar je kunt 'm wel 1 maand uitproberen. Jammer is dat je weliswaar mobiele apps krijgt bij de Premium-versie, maar dat daar alsnog nog in-app-aankopen zitten voor extra pro-functies. Die moet je nog los kopen. Als alternatief heeft 1Password een familie-abonnement voor 5 dollar per maand (omgerekend 60 dollar per jaar), dat te gebruiken is met maximaal 5 gebruikers.

Conclusie

We hebben de belangrijkste keuzes aan je voorgelegd die je zult moeten maken bij het kiezen van de juiste wachtwoordmanager, evenals hoe een aantal populaire wachtwoordmanagers daarmee omgaan. De eerste keuze die je moet maken is niet zozeer of je online of offline je wachtwoorden wilt opslaan, maar of je synchronisatie belangrijk vindt. Als dat zo is, moet je de keuze maken of je dat uit handen wilt geven of zelf wilt regelen. Als je het zelf wilt regelen, zul je moeten kiezen voor KeePass of 1Password. Wil je liever meer gebruiksgemak, dan kies je voor Dashlane of LastPass. Daarna raden we je aan de browserintegratie en mobiele apps van je wachtwoordmanager te testen, twee belangrijke onderdelen van je wachtwoordmanager.

Andere functies die vervolgens nog het overwegen waard zijn, zijn het importeren/exporteren van wachtwoorden, het delen ervan, extraatjes en natuurlijk de prijs. Wat betreft prijs is KeePass de gratis oplossing en LastPass de goedkoopste. 1Password vinden we wel erg duur en Dashlane zit er tussenin.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!