ID.nl logo
ASUS ZenWiFi Pro XT12 - ZenWiFi net-niet-Pro?
Huis

ASUS ZenWiFi Pro XT12 - ZenWiFi net-niet-Pro?

De wereld van mesh-systemen is het afgelopen jaar snel doorontwikkeld. Zo werden begin 2022 mesh-sets met multi-gigabit-aansluitingen relatief gangbaar en kort daarna heeft wifi 6E een rappe intrede gemaakt. De ZenWiFi Pro XT12 heeft de eerste ontwikkeling aan boord, maar mist wifi 6E. Kan ASUS dat goedmaken met pure kracht en een goede software-ervaring?

Uitstekend
Conclusie

Hadden we de ASUS ZenWiFi Pro XT12 voor het verschijnen van snellere sets met wifi 6E getest, dan waren we er ongetwijfeld erg over te spreken geweest. Hij is snel, de software is uitstekend en vol met instellingen in een markt vol alternatieven met beperkte opties, en de mesh-prestaties zijn indrukwekkend. Het feit dat ASUS direct erna de nog iets betere ET12 uit bracht mét wifi 6E-ondersteuning en vooral een nog best opvallende snelheidswinst, gooit hier roet in het eten.

Plus- en minpunten
  • Zeer goede wifi-prestaties
  • Zeer goede mesh-prestaties
  • Multi-gigabit WAN en LAN
  • Uitgebreide firmware
  • Geen wifi 6E
  • Extreme prijs

Waar de meeste mesh-systemen voor onopvallende witte kastjes kiezen, is de ASUS ZenWiFi XT12 Pro een opvallende verschijning met zijn zwarte satellieten voorzien van een transparante bovenzijde waardoor (een deel van) de antennes intern zichtbaar zijn. Het is met een prijs van 690 euro voor een set van twee logischerwijs een tri-band mesh-oplossing met hogere capaciteit dan goedkopere dual-band-oplossingen. ASUS heeft deze set voorzien van een multi-gigabit-aansluiting voor zowel je LAN als je WAN (internetverbinding).

 

De afwezigheid van wifi 6E in dit hogere segment is echter wel opvallend. Dit is met ruime marge dan ook de duurste mesh-oplossing zonder 6E. ASUS leek dit ook in te zien en introduceerde kort na de XT12 de ET12 mét wifi 6E. De vraag is dan ook of die XT12 wel de investering waard is.

 

Lees ook: Dit moet je weten over de wifi 6E-standaard

Software en Installatie

Op softwarevlak doet de XT12 echter niet onder voor de ET12. Waar concurrenten als Netgear en TP-Link zich vooral op eenvoud richten en enkele features wegstrippen om gebruikers niet af te schrikken, houdt ASUS juist vast aan hun instellingsrijke routerroots. De ZenWiFi-sets zijn de enige waarbij je echt volledige controle houdt over elke mogelijkheid en instelling, tot in extreem detail aan toe. Dat geldt overigens voor de hele line-up van ZenWiFi-producten, met of zonder “Pro” toevoeging. Via de uitgebreide webinterface kun je, mocht je willen, uren spenderen aan het finetunen van alle instellingen of gebruik maken van extra’s zoals meerdere VPN-functies of meerdere gastnetwerken.

 

Mocht je daar geen trek in hebben dan hoef je daar niet in te komen, de installatie van het systeem is ook zo gepiept en ook ASUS heeft een app als dat je voorkeur heeft. Al verwachten we gezien de prijs dat een weinig tech savvy-gebruiker deze set niet 1-2-3 zal overwegen.

 

Testprotocol

We hebben deze set getest in een jong vrijstaand woonhuis waarbij geen sprake is van storing vanuit wifi-verbindingen uit de buurt. De vloeren zijn echter wel van beton wat een uitdaging vormt voor routers en mesh-oplossingen. We testen over drie woonlagen.

 

We testen met twee computers voorzien van de laatste wifi 6E-clients, deze verbinden draadloos met het te testen mesh-systeem, waarop we een multi-gigabit-server hebben aangesloten. Dit legt de bottleneck bij het te testen product. (Let op: de meeste routers, switches en computers zijn beperkt tot 1 gigabit, de hogere snelheden die je in sommige van onze testen ziet zijn enkel haalbaar met multi-gigabit-apparatuur. Ook mesh-oplossingen zonder 2,5- of 10Gbit/s-LAN-poort zullen tot deze 1 gigabit worden beperkt).

 

We hebben gekozen voor drie specifieke testscenario’s. Test 1 richt zich puur op de haalbare snelheid en capaciteit van de antennes van elke individuele unit; met onze laptops op enkele meters van- en met direct zicht op de hoofdunit op een kastje in de woonkamer. Dit is dus tevens wat je grofweg mag verwachten wanneer je kiest om een satelliet elders in huis wél bedraad aan te sluiten, bijvoorbeeld als je op één locatie in huis echt de maximale snelheid wilt zien op je laptop.

 

Voor test 2 en 3 richten we ons specifiek op de mesh-prestaties en de kwaliteit van de verbinding tussen de satellieten onderling. We plaatsen een tweede satelliet in de hal één verdieping hoger.  Voor test 2 testen we de twee apparaten in de nabijheid van deze tweede satelliet, hierdoor zien we vooral wat de onderliggende backhaul van een mesh-systeem in huis heeft.

 

Voor Test 3 nemen we beide laptops wederom één verdieping hoger en testen we wederom via de satelliet op de eerste verdieping. Hier leunen we dus zowel op de backhaul van het mesh-systeem, als de signaalsterkte per satelliet op iets langere afstand en met hinder van muren en plafond.

 

Prestaties

In een vacuüm zet de ASUS ZenWiFi Pro XT12 best indrukwekkende cijfers neer: 1521 Mbit/s rondom de node, en nog ruim 700 Mbit/s een verdieping hoger via de satelliet. 457 Mbit/s is een uitstekend resultaat, alleen nog duurdere sets doen dat beter.

 

Het probleem is echter overduidelijk wanneer we naar andere snelle sets kijken. De twee maanden jongere ZenWiFi Pro ET12 met wifi 6E is significant sneller, tussen de 10 en 30 procent afhankelijk van de test. Op basis van de praktisch vergelijkbare specificaties hadden we dat niet verwacht. Wat aangeeft dat het enige verschil, de toevoeging van wifi 6E, een grote impact heeft wanneer je ook daadwerkelijk met wifi 6E-clients test. Deze zijn pas dit jaar breed uitgebracht, maar we verwachten dat bijna alle aanstaande high-end telefoons en laptops dit aan boord zullen hebben.

 

Conclusie

Hadden we de ASUS ZenWiFi Pro XT12 voor het verschijnen van snellere sets met wifi 6E getest, dan waren we er ongetwijfeld erg over te spreken geweest. Hij is snel, de software is uitstekend en vol met instellingen in een markt vol alternatieven met beperkte opties, en de mesh-prestaties zijn indrukwekkend. Het feit dat ASUS direct erna de nog iets betere ET12 uit bracht mét wifi 6E-ondersteuning en vooral een nog best opvallende snelheidswinst, gooit hier roet in het eten.

 

Alleen een groot prijsvoordeel kan de XT12 een interessante koop maken, maar het is een high-end model met relatief dure multi-gigabit-poorten en we verwachten niet dat ASUS dit product in de uitverkoopbak kán aanbieden. Koopjesjagers zullen vermoedelijk dan ook voor veel goedkopere alternatieven gaan, terwijl voor liefhebbers de ZenWiFi Pro ET12 een betere optie is. Vreemd genoeg liggen de straatprijzen van die set zelfs iets lager.

▼ Volgende artikel
Buiten is het koud, binnen gezellig warm dankzij de airco
Energie

Buiten is het koud, binnen gezellig warm dankzij de airco

Bij een airco denken we aan snikhete zomers en plaknachten. Maar wist je dat je er in de winter of tussenseizoenen ook mee kunt verwarmen? Bij veel airco's ligt de nadruk op verkoeling en is het feit dat je er ook mee kunt verwarmen eerder een bijkomstigheid. ID.nl zoekt uit hoe efficiënt dit werkt.

🌨️Dit artikel in het kort: een airco is eigenlijk een lucht/luchtwarmtepomp die niet alleen kan koelen, maar ook kan verwarmen. De verwarmingsfunctie wordt meestal gebruikt in het tussenseizoen, maar er is nu ook een technologie waarmee je via de airco ook kamers kunt verwarmen wanneer het stevig vriest.

Lees ook: Airco in huis: alles over de verschillende modellen

Welke airco heb jíj nodig?

Doe de scan en vind de ideale airco

Airco en warmtepomp werken volgens hetzelfde principe

Een goede airco is eigenlijk een lucht/luchtwarmtepomp. In de zomer onttrekt dit apparaat warmte uit de binnenlucht om die energie af te geven aan de buitenlucht. Wanneer je ermee wilt verwarmen, gebeurt het tegenovergestelde. Bij de meeste gewone airco's daalt het rendement om te verwarmen naarmate het kouder wordt.

Dat is de reden waarom de airco meestal als bijverwarming wordt ingezet en niet als hoofdverwarming. Belangrijk is dat je een goed afgestelde airco hebt. Daarmee bedoelen we dat het vermogen correct is afgestemd op het volume dat hij moet koelen. Wees dus achterdochtig bij prijsknallers. In de zomer zullen ze te hard moeten werken om de koelbelofte waar te maken en in de winter doen ze niets, omdat ze niet krachtig genoeg zijn.

Airco inzetten om te verwarmen: voordelen en nadelen

Voordelen

  • Er is geen warmteafgiftesysteem nodig. Handig dus als je een slaap- of werkruimte wilt verwarmen waar geen radiator of vloerverwarming is. 

  • Zo’n toestel installeren is vrij eenvoudig en er is weinig breekwerk nodig.

  • Het apparaat neemt binnen weinig plaats in beslag.

  • Je kunt koelen en verwarmen met hetzelfde toestel.

  • Snelle reactietijd, het duurt niet lang om de kamer te koelen en te verwarmen.

  • Vooral interessant in woningen waar geen centrale verwarming aanwezig is. 

  • Heel eenvoudig te bedienen.

Nadelen

  • Zo'n toestel werkt met een binnenunit en buitenunit en je kunt maximaal vijf binnenunits op één buitenunit aansluiten. Maar zo'n multi-split airco is minder energiezuinig.

  • De airco blaast warme lucht uitsluitend in de kamer waar een binnenunit hangt. 

  • Het stroomverbruik: zo'n airco is eigenlijk alleen interessant als je zonnepanelen hebt.

  • De verwarming voelt minder comfortabel aan dan de stralingswarmte van radiatoren, vloer- of wandverwarming.

  • Je moet nog een andere oplossing vinden voor de verwarming van tapwater.

  • Het rendement ligt lager dan bij andere warmtepompen.

  • De buitenunit kan in de winter bevriezen. Dat is normaal, het apparaat lost dit zelf op met een ontdooicyclus, waardoor hij een paar minuten stopt met verwarmen. Hoe vaak dat gebeurt, is afhankelijk van de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur. Reken op maximaal twee keer per uur. 

  • De buitenunit kan vooral tijdens het ontdooien brommen. 

Het rendement

Is verwarmen met een airco interessanter dan de gasketel? Dat hangt er van af. Hoe kouder de buitentemperatuur, hoe lager het rendement. Zolang het buiten niet kouder is dan 7 graden Celsius, is een airco als verwarmingstoestel voordeliger dan de gasketel, maar op echt koude dagen zal de gasketel goedkoper zijn. Je kunt wel verwarmen met de airco wanneer het vriest, maar dan zal het toestel veel harder moeten werken en te veel energie verbruiken. 

©Leopoldine - stock.adobe.com

SCOP

De efficiëntie van de warmtepomp wordt gemeten volgens de Europese norm EN14825 en het rendement wordt weergegeven met een getal, de SCOP (Seasonal Coëfficient of Performance). In mensentaal is dit het seizoensgemiddelde van de verhouding tussen de energie die de warmtepomp verbruikt en de energie die de warmtepomp produceert. Een SCOP van 4 betekent dat het apparaat, gemeten over het volledige stookseizoen, met 1 kWh toch 4 kWh warmte produceert. Zo'n toestel heeft dus een rendement van 400 procent. Het Nederlandse klimaat is eigenlijk iets milder dan de EN14825-norm. Dat betekent dat de SCOP voor moderne airco's zelfs iets hoger ligt.

❄️Lees ook: Het verbruik van de warmtepomp, zelfs als het buiten vriest

FILTEREN VERSUS VENTILEREN

Een extra pluspunt is dat de airco ook lucht filtert en terug in de ruimte blaast. Met een airco zuiver je de binnenlucht dus van pollen. Let wel op, want filteren is niet hetzelfde als ventileren. Bij ventileren vervang je de vieze lucht van binnen door schone lucht van buiten. Het is dus verstandig om zelfs met een airco te blijven ventileren.

Prijzen

Zoals steeds hangt de prijs af van het type. Een monoblock-airco heeft geen buitenunit en kun je kopen als vast en mobiel toestel. De monosplit heeft een binnen- en een buitenunit en is bedoeld om één bepaalde ruimte te koelen en te verwarmen. Ten slotte is er de multisplit, waarbij je meerdere binnenunits kunt aansluiten op dezelfde buitenunit. Bovendien kun je elke binnenunit afzonderlijk aansturen. Een monosplit heb je al voor 1000 tot 2000 euro. Voor een multisplit mag je rekenen op 7000 tot 10.000 euro. 

Hyper Heating zelfs bij -25 graden Celsius

Mitsubishi Electric introduceert Hyper Heating, een airco-technologie waarbij de focus eerder op verwarmen ligt. Dit lucht/luchtsysteem is al langer bekend in Scandinavië en komt nu ook in Nederland in de aandacht. Net als bij iedere airco kun je met deze units koelen, maar ze zijn ook ontworpen om te verwarmen. Zelfs in erg koude situaties en dan spreken we over een buitentemperatuur tot -25 graden. Bij ieder ander aircosysteem dat ook kan verwarmen vermindert het verwarmingsvermogen vanaf plus 7 graden, zodat bij 15 graden vorst slechts de helft van het vermogen overblijft. Hyper Heating kan zelfs bij heel lage temperatuur nog steeds 100 procent van zijn verwarmingsvermogen leveren. 

© Mitsubishi Electric

Welke airco past het best bij jou?

Maak gratis een afspraak met LG voor advies en een vrijblijvende offerte

Dezelfde binnenunit, andere buitenunit

De binnenunit van een Hyper Heating-airconditioner is identiek aan een gewoon airco-systeem, het verschil zit hem in de buitenunit. Daarvoor gebruiken deze toestellen speciale compressors met een verhoogd compressievolume en een kleinere behuizing. Bovendien hoeft de buitenunit zich minder vaak te ontdooien. De compressorlekbak is voorzien van een elektrisch verwarmingselement dat bevriezing voorkomt.

Zo'n Hyper Heating-systeem is duurder dan een gewone airco, maar als je bij 10 graden vorst zou willen verwarmen met een gewone airco, dan moet je een oversized systeem aanschaffen en dan kom je duurder uit. Hyper Heating is beschikbaar als single- en multisplit-systeem. Afhankelijk van het vermogen kan met Hyper Heating een SCOP tot 5,2 worden gehaald. 

Aanvulling op een centraal verwarmingssysteem

Het is niet de bedoeling om een woning van het gas te halen en over te stappen naar dit Hyper Heating lucht/luchtsysteem. Voor de productie van warm water voor douche en bad moet je dan nog een ander systeem toevoegen en dan is het de vraag of deze investering de beste energetische keuze is.

Bij Mitsubishi Electric zien ze Hyper Heating eerder als een aanvulling op bijvoorbeeld een centraal verwarmingssysteem. De woonkamer, keuken en badkamer wordt op temperatuur gehouden door het cv-systeem en de slaap- en werkkamer wordt bijvoorbeeld gekoeld en verwarmd door Hyper Heating. 


Koude voeten in eigen huis?

De voordeligste oplossing: een warm paar pantoffels

▼ Volgende artikel
Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80
Mobiliteit

Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80

Er was best wat kritiek op de Mazda CX-60. Met inachtneming van de verschillende punten pakken de Japanners nu door met een luxe, zevenzits SUV. Het nieuwe topmodel biedt onder meer 2,5 ton trekgewicht en tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Irwin van InstaAutoVlog bespreekt de Mazda CX-80 PHEV.

Dit artikel in het kort:

  • Mazda heeft de CX-80 ontwikkeld als luxe zevenzits SUV, met een verbeterde focus op rijcomfort.
  • De auto is 25 centimeter langer dan de CX-60 en biedt meer binnenruimte.
  • Het interieur is van hoge kwaliteit en biedt nieuwe technologieën zoals Chat GPT en een Alexa-spraakassistent.
  • De CX-80 combineert een uitgebalanceerde rijervaring met comfort en wendbaarheid.

Lees ook: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ze hebben zich bij Mazda eens flink achter de oren gekrabd. De huidige generatie CX-60 is gewoon niet goed genoeg. De plug-in hybride aandrijflijn ten spijt: er is bij de ontwikkeling van de zo'n twee ton zware wagen te veel op dynamische rijeigenschappen gericht. Het resultaat was een op alle fronten onrustige auto die de aantrekkelijkheid drastisch reduceerde.

25 centimeter langer

De Mazda CX-80 is een net geen vijf meter lange SUV. Een auto in de klasse van de Kia EV9 en de Volvo XC90. Met een breedte van 1,89 meter is hij net zo breed als de '60', maar door de langere en hogere daklijn is hij met 1,75 meter zo'n tweeënhalve centimeter hoger. Bijzonder is de wielbasis. Zo is de CX-80 25 centimeter langer dan de '60' en die kwart meter vind je compleet tussen de voor- en achteras. Met een totaal van 3,12 meter overklast de wagen daarmee zowel de Koreaan als de Zweed en dit alles belooft veel goeds voor de binnenruimte. 

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Artisan Red

De instap is op heuphoogte en opvallend is het compleet andere gevoel. Ik lijk iets hoger te zitten waardoor het sportievere karakter van de '60' op een lager pitje is gezet. Voor de rest is het interieur - op een aantal details na – identiek. We zien dezelfde hoge mate van afwerkingskwaliteit in combinatie met een uitmuntende bouwkwaliteit en aandacht voor details.

De testauto was een Takumi Plus-uitvoering, voorzien van een ivoorwit lederen interieur. De combinatie met het Artisan Red-jasje van de testauto en de zogeheten Melting Copper zorgt voor een chic, doch opvallend kleurenpalet. 

Lees ook: De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Alexa en ChatGPT 

Wat opvalt, is een vernieuwd infotainment- en navigatiesysteem met ChatGPT en een Alexa-spraakassistent. Ook de nieuwe doorkijkfunctie voor de 360graden-camera is handig, evenals de speciale trekhaakmodus.

Jammer is dat Mazda vooralsnog vasthoudt aan de controller op de middentunnel. Een groter touchscreen werkt overzichtelijker. Een ander detail is de climate control-functie voor de achterste passagiers die je voorin in of uit kunt schakelen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Propere 7-zitter

Die tweede zitrij is een sterk punt. De instap is riant en ook de ruimte en het zitcomfort zijn prima. Het enige smetje is de fikse cardantunnel. De achterbank is in de lengte verschuifbaar en dat is nodig als er extra personen op de derde zitrij plaatsnemen. Klap je in één beweging de rugleuning naar voren, dan ontgrendelt ook de zitting.

Mazda communiceert een comfortabele zitting voor personen tot 1,70 meter, maar zelf blijk ik met mijn 1,84 meter prima te kunnen zitten. Sterker nog, in vergelijking met de Volvo EX90 beschik ik over meer been- en hoofdruimte. Zijn zeven zitplaatsen net iets te veel, dan is er ook een zeszitter beschikbaar. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Hoog vermogen en trekgewicht

Aandrijftechnisch leunt de CX-80 op eenzelfde basis als de '60'. Dat betekent een 175 pk sterke elektromotor die via een 8-traps automaat met een 2,5 viercilinder Skyactiv benzinemotor samenwerkt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 327 pk en mede daardoor mag hij maar liefst 2500 kilogram trekken.

Dankzij een 17,8kWh-batterij kun je maximaal 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Een 60liter-benzinetank neemt het vervolgens over. Reken dan op zo'n 700 kilometer gecombineerd rijbereik.

Qua prestaties voelt de '80' krachtig en diverse aanpassingen aan de software maken de aandrijflijn iets prettiger dan die in de '60'. Toch blijft het geheel vrij onrustig. Zeker in vergelijking met de volledig elektrische concurrentie of een plug-in hybride Santa Fe. Die voelt net even verfijnder. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Fijne rijdynamiek

Qua rijcomfort blijkt de CX-80 een echte Mazda, en nee, dan niet zoals de '60'. De '80' voelt uitgebalanceerd, comfortabel en rustig, maar dan wel met een 'betrokken randje'. Het hoeft niet, maar de vierwielaangedreven CX-80 is dankzij zijn achterwielaangedreven basis verrassend wendbaar en ook de stuurinstallatie voelt prettig.

 Meer weten over de nieuwe Mazda CX-80 PHEV? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube