ID.nl logo
Nextcloud installeren op nas voor persoonlijke cloud
© PXimport
Huis

Nextcloud installeren op nas voor persoonlijke cloud

Door je eigen online opslagdienst te hosten, kun je van de voordelen van de cloud profiteren, terwijl je de volledige controle over je data houdt. We leggen daarom uit hoe je Nextcloud installeren kunt op een nas.

Bekende projecten voor persoonlijke clouds zijn ownCloud en Nextcloud. Beide worden vaak in één adem genoemd omdat deze laatste in 2016 als spin-off werd uitgebracht van de opensource-versie van ownCloud. Beide tools vertonen trouwens nog steeds grote overeenkomsten, onder meer op het gebied van het opslaan en delen van bestanden. De verschillen worden duidelijker waar het beveiligingsfuncties en allerlei extra opties betreft.

Waar onderdelen als ‘full text search’ of bestandstoegangscontrole in ownCloud alleen beschikbaar zijn voor betalende klanten, kent Nextcloud zulke restricties niet. Immers, Nextcloud gebruikt dezelfde publieke codebase voor de gratis en betaalde edities. Het ziet er steeds meer naar uit dat Nextcloud de sterkste troeven in handen heeft, zeker voor niet-betalende gebruikers. Dat verklaart meteen waarom we graag met deze tool aan de slag gaan.

Nextcloud gratis proberen

Probeer je Nextcloud liever eerst even uit, dan kun je terecht bij een online demo. Ga naar try.nextcloud.com en klik op Take me there!. Meld je aan met de gegenereerde gebruikersnaam en het wachtwoord demo. Klik op je profielfoto en kies Settings / Personal info indien de interface niet in de gewenste taal verschijnt – ook Nederlands is beschikbaar.

Een meer permanent alternatief is een gratis account bij een Nextcloud-provider. Ga naar nextcloud.com/install en kies Sign up with a provider. Klik op change provider en kies een provider uit, zoals het Nederlandse The Good Cloud. Na je aanmelding en bevestiging kun je aan de slag.

Nextcloud downloaden en installeren

Wil je echt helemaal zelf aan de slag, ga dan terug naar nextcloud.com/install. Hier kun je namelijk ook terecht voor het zelf downloaden en installeren van de Nextcloud-server, evenals voor de desktopclient (Windows, macOS en Linux) en de mobiele apps (Android en iOS).

De link Download for server brengt je naar diverse opties. Op het tabblad Web Installer vind je de bijbehorende instructies en downloads voor shared hosts. Op het tabblad Appliances staan diverse virtuele machines en Docker-images, maar wij zijn het meest geïnteresseerd in het tabblad Archive File. Klik hier op Download Nextcloud om het zip-bestand met de meest recente versie van de Nextcloud-server tijdelijk op je pc op te slaan.

©PXimport

Het zip-bestand voor de server heb je nu, maar dat moet je wel nog op je nas krijgen. Daar zijn wat voorbereidingen voor nodig. In deze masterclass nemen we een eenvoudige nas als voorbeeld. Met ‘eenvoudig’ bedoel we vooral: zonder virtualisatie-ondersteuning. Beschik je over een model dat hier wel mee overweg kan, dan kun je Nextcloud in principe ook als virtuele machine importeren.

Wij gaan voor een ‘klassieke’ installatie en doen dat op een (iets oudere) Synology-nas met DSM 6.2.2. Ga allereerst na of alle benodigde pakketten geïnstalleerd en up-to-date zijn. Meld je aan bij de webinterface van je nas en open het Package Center. Het is de bedoeling dat de volgende pakketten op je nas staan, bij voorkeur minimaal met de vermelde versienummers: Web Station 2.1.8, Apache HTTP Server 2.4, PHP 7.3, phpMyAdmin 4.9.2 en MariaDB 10.3.

Deze laatste is een opensource-databasebeheersysteem (rdbms) en een vork van MySQL. Standaard wordt die zonder wachtwoord geïnstalleerd en dat wil je om veiligheidsredenen echt wijzigen. Open dus MariaDB 10 en klik op root-wachtwoord resetten. Vul een wachtwoord in (minimaal 10 tekens) en bevestig met OK. Noteer hier tevens het standaard poortnummer waarop MariaDB luistert: 3307.

Host-setup en port-forwarding

We gaan eerst de host opzetten waarbij we zowel Apache als PHP instellen. Open hiervoor Web Station en ga naar het tabblad Algemene instellingen. Bij HTTP back-endserver selecteer je Apache HTTP Server 2.4 en bij PHP kies je Default Profile (PHP 7.3).

Als je dat wenst, kun je hier ook een virtuele host opzetten. Open in dit geval de rubriek Virtuele host, klik op Maken, vul de hostnaam in en laat het vinkje bij Poort 80/443 staan. Via de knop Bladeren verwijs je naar de Documenthoofdmap. Een optimale locatie hiervoor is de map nextcloud, direct onder de map web. Wat verder op deze pagina lees je hoe je zo’n map maakt. Ook hier stel je Apache 2.4 in als HTTP back-endserver en PHP 7.3 voor PHP. Bevestig met OK.

Wij richten zelf echter geen virtuele host in en klikken gewoon op Toepassen. We kunnen onze Nextcloud-installatie overigens ook altijd nog bereiken via de QuickConnect-functie van Synology (open het Configuratiescherm van je nas, kies QuickConnect en volg de verdere instructies).

©PXimport

Om de Nextcloud-server op je nas ook van buiten bereikbaar te maken, zul je wellicht enkele poorten moeten doorlussen op je nat-router. Meld je via de webinterface aan bij je router en ga op zoek naar een rubriek als Portforwarding – op onze eigen router bijvoorbeeld zit die wat dieper verscholen, bij Beveiliging / Toepassingen en games / Een enkele poort doorsturen. Raadpleeg desnoods de handleiding van je router of zoek de instructies voor jouw routermodel op via portforward.com/router.

Het is de bedoeling dat je doorstuurregels maakt voor poort 80 en poort 443, telkens zowel extern als intern, en voor beide protocollen (tcp en udp). Bevestig je wijzigingen.

Eventueel moet je ook een dynamisch dns-service gebruiken, zoals de gratis dienst van Dynu om je server altijd bereikbaar te maken, ook na een mogelijke verandering van het externe ip-adres van je netwerk.

PHP-instellingen en extensies

Je gaat nu eerst een map maken voor de bijbehorende databestanden aangezien je die beter gescheiden houdt van de eigenlijke Nextcloud-installatie. Open hiervoor het Hoofdmenu in de Synology-webinterface en kies File Station. Navigeer via het linkermenu naar de map homes en open vervolgens je persoonlijke map. Klik op Maken en maak hier een submap, die je bijvoorbeeld de naam nextcloud geeft.

Open nu het Web Station. Ga naar PHP-instellingen, selecteer PHP 7.3 en klik op Bewerken. Plaats een vinkje bij PHP cache inschakelen en bij PHP open_basedir aanpassen. Klik in het veld bij open_basedir en voeg achteraan, na homes de tekststring :/<pad_naar_je_datamap> toe.

©PXimport

Onderaan het venster zie je ook een hele reeks extensies. Op onze nas konden wij een vinkje plaatsen bij bz2, curl, gd, iconv, mysqli, openssl, pdo_mysql, posix en zip. Verder moet je hier nog enkele instellingen wijzigen op het tabblad Core. Belangrijk is mysql.default_port, dat je (althans met MariaDB 10) dient in te stellen op 3307 - en dus niet op 3306, zoals wel nog het geval is bij MariaDB 5.

De waarde van memory_limit stel je in op 521M in plaats van de standaard 128M. Tot slot doe je er goed aan enkele opcache-waarden te controleren en zo nodig aan te passen. Bevestig je wijzigingen met OK.

©PXimport

Verder met installeren

Ongeveer alles is nu in gereedheid gebracht voor de volgende grote stap: de eigenlijke installatie van de Nextcloud-server. Het zip-bestand van de server had je al op je pc gezet en het is uiteraard de bedoeling dat je dat kopieert en uitpakt naar je nas. Dat kan vanuit het File Station waar je alvast de map web opent. Via de knop Uploaden haal je het zip-bestand op van je pc zodat het in de web-map belandt. Klik met rechts op het zip-bestand en kies Uitpakken / Hier uitpakken.

Na afloop moet je eerst nog een hele reeks machtigingen correct instellen. Dat doe je via een ssh-connectie vanaf je pc. Een degelijke ssh-client is het gratis PuTTY. Download en installeer het juiste 32- of 64bit-msi-bestand en start PuTTY op.

Selecteer SSH en vul bij Host Name (or IP address) de tekst admin@<nasnaam-of-nas-ip-adres> in – bij ons is dat bijvoorbeeld admin@nas2 of admin@192.168.0.200. Het Poort-nummer laat je op 22 ingesteld. Bevestig met Open en vul het admin-wachtwoord van je nas in. Als het goed is, vind je even later de prompt terug en kun je aan de slag.

Om de nodige commando’s vlot uit te kunnen voeren, voer je nu eerst het commando sudo su uit, weer gevolgd door je admin-wachtwoord. Wanneer je nu whoami uitvoert, zul je merken dat je als root (en niet langer als admin) bent aangemeld.

Machtigingen aanwijzen

Voer nu het volgende commando uit:

chown -Rv http:http /volume1/web/nextcloud/

Zo nodig moet je wel nog het pad (/volume1/web/nextcloud/) aanpassen aan je eigen situatie. Het commando chown zorgt ervoor dat het eigenaarschap wordt gewijzigd (Change OWNership) van de betreffende map en recursief (R) ook van alle onderliggende mappen en bestanden. Specifieker: de gebruiker en groep ‘http’ wordt nu de eigenaar. Met de parameter v (verbose) rolt de hele uitvoer ook over je scherm.

Het bovenstaande commando zorgt er dus normaliter ook voor dat de onderliggende mappen, met name /apps/, /config/ en /themes/ van eigenaar verwisselen en dat is inderdaad ook de bedoeling. Ga voor alle zekerheid even na of ook het bestand .htaccess in de map /web/nextcloud van eigenaar is veranderd: dat kan met een commando als:

ls -la /volume1/web/nextcloud

Ook het eigenaarschap van de eerder aangemaakte datamap moet je nog even aanpassen. In ons voorbeeld wordt dat:

chown -Rv http:http /volume1/homes/toon/nextcloud/

Dan de volgende commando’s:

find /volume1/web/nextcloud/ -type d -print0 | xargs -0 chmod -v 750
find /volume1/web/nextcloud/ -type f -print0 | xargs -0 chmod -v 640

Beide opdrachtregels zoeken naar respectievelijk mappen (d = directories) en bestanden (f = files) in de opgegeven map en sturen (via de pipe, |) dan de uitvoer door naar het xargs-commando. Dit voert voor alle betrokken bestanden of mappen uit wat erop volgt: chmod 750 (de eigenaar/gebruiker kan alles; de groep kan niet schrijven) dan wel chmod 640 (de eigenaar/gebruiker kan niet uitvoeren; de groep kan alleen lezen).

Eventueel kun je het eerst proberen met het meer genereuze chmod 777 en de permissies naderhand wat terugschroeven wanneer blijkt dat alles werkt.

©PXimport

Serverconfiguratie

Je bent bijna aan het einde van de hele installatie, maar er komt nog een cruciaal moment. Open je browser en ga naar je Nextcloud-server (bijvoorbeeld met http://<ip-adres-nas>/nextcloud). Er verschijnt nu eerst een configuratiepagina van Nextcloud. Vul hier een gebruikersnaam en wachtwoord in, evenals het pad naar je gegevensmap (in ons voorbeeld: /volume1/homes/toon/nextcloud).

Voor de MySQL-database vul je bij gebruiker root in en tevens het wachtwoord dat je eerder in MariaDB had ingevuld. Geef een naam (zonder spaties) aan je database, bijvoorbeeld nextcloud. Als ip-adres vul je 127.0.0.1:3307 in. Je wilt wellicht het vinkje laten staan bij Installeer aanbevolen apps (Calendar, Contacts, Talk, Mail & OnlyOffice). Bevestig je keuzes met Installatie afronden.

Als het goed is, kun je je nu met het zojuist gemaakte account bij Nextcloud aanmelden en verschijnt de beheeromgeving na enkele welkomstschermen met nuttige tips en links.

Heb je alle configuratiestappen uit dit artikel goed uitgevoerd en klaagt Nextcloud er toch over dat hij niet met de database kan verbinden, probeer het dan door de module Apache 2.4 te herstarten vanuit het Synology-Package Center (klik hier op Stop en vervolgens op Uitvoeren) en meld je opnieuw aan. Op het internet lees je weleens dat je bij hardnekkige problemen kunt proberen door ook MariaDB 5 te installeren en poort 3306 te selecteren. Het is maar dat je het weet.

Certificaat toevoegen en gebruikers toewijzen

Op dit moment verbinden we ons nog via het onveilige http met onze Nextcloud-server en er valt natuurlijk veel voor te zeggen om dat via https (ssl) te doen, althans wanneer je de server ook van buitenaf wilt kunnen bereiken. Je kunt daarvoor Let’s Encrypt inzetten, de meeste nas’en ondersteunen die dienst zodat je met gratis ssl-certificaten aan de slag kunt. Bij Synology vind je deze functie via Configuratiescherm / Beveiliging / tabblad Certificaat / Toevoegen. Verder kun je https afdwingen via het .htaccess-bestand in je Nextcloud-installatiemap.

Je bent intussen als beheerder op het gebruiksvriendelijke dashboard van je Nextcloud-server beland. We focussen ons op enkele nuttige handelingen, zoals het toevoegen van gebruikers. Klik daarvoor op je accountpictogram rechtsboven en kies Gebruikers. Je kunt ook met groepen werken, maar we houden het hier eenvoudig. Klik op +Nieuwe gebruiker en vul een gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres in.

Klik op Standaard quota en kies zo nodig voor een andere optie, zoals Ongelimiteerd, 1 GB of 5 GB. Bevestig door op het vinkje te klikken. Je bepaalt zelf hoeveel het standaardquotum bedraagt. Klik linksonder op het tandwielpictogram en vul de gewenste hoeveelheid in bij Standaardquota.

©PXimport

Nextcloud-apps

Nextcloud mag dan op de eerste plaats een tool zijn voor het opslaan en delen van bestanden, er is nog heel wat meer mogelijk. Er zijn tientallen apps beschikbaar die zich moeiteloos laten integreren. Je vindt die op apps.nextcloud.com, inclusief beoordelingen, maar je kunt ze ook vanuit het dashboard bereiken.

Klik op je account-pictogram en kies Apps. Links vind je een hele reeks thematische rubrieken, waaronder Spelen, Monitoren, Multimedia, Office & tekst, Beveiliging, Sociaal & communicatie enzovoort. In principe hoef je bij een gewenste app weinig meer te doen dan te klikken op Downloaden en inschakelen. Let wel, apps met de melding Inschakelen niet-geteste apps functioneren mogelijk niet of niet helemaal correct op jouw Nextcloud-versie. Inschakelde apps laten zich met een druk op de knop ook weer netjes Uitschakelen, en vind je verzameld in de rubriek Ingeschakelde apps. Wanneer je sommige apps hier aanklikt, kun je via een vinkje bij Beperk tot groepen ook aangeven dat je die alleen door sommige gebruikersgroepen wilt laten gebruiken.

Een voorbeeld: na het inschakelen van de app Forms vonden we bovenaan de knop Formulieren terug en konden we meteen formulieren maken, met keuze uit diverse antwoordtypes evenals de mogelijkheid om een vervaldatum te voorzien.

Wil je snel alle aspecten van Nextcloud onder de knie krijgen, raadpleeg dan zeker de documentatie en handleidingen op docs.nextcloud.com. Je leest hier bijvoorbeeld ook hoe je Nextcloud beter kunt beveiligen via tweefactorverificatie.

©PXimport

Client-apps

Nextcloud laat zich probleemloos vanuit een browser benaderen, maar er zijn natuurlijk ook specifieke client-apps. Zoals aangegeven kun je die ook downloaden via nextcloud.com/install. We stellen je tenslotte heel kort een desktop-app en mobiele app voor.

Voor de desktop-app gaan we hier uit van de Windows-versie. Al tijdens de installatie kun je aangeven of je integratie binnen Windows Verkenner wilt. Bij de eerste opstart, klik je op Aanmelden en vul je het serveradres in. Na een succesvolle koppeling verschijnt een configuratievenster waarin je aangeeft wat je precies wilt synchroniseren vanaf de server (dat kan ook een Selectieve synchronisatie zijn) en met welke lokale map je wilt synchroniseren. Na je bevestiging met Connect kan de synchronisatie starten.

Wat de mobiele apps betreft bekijken we heel even de Android-variant, die tevens in de Google Play Store beschikbaar is. Ook hier tik je eerst op Inloggen en vul je het serveradres in. Bij een succesvolle verbinding tik je nogmaals op Inloggen en meld je je met je gebruikersnaam en wachtwoord aan. Bevestig met Verleen toegang. Even later duikt dan de bestandsstructuur van je Nextcloud-data op. Via het menu kun je andere opties kiezen, zoals Foto’s, Gedeeld, Activiteiten enzovoort, maar ook Accounts beheren.

▼ Volgende artikel
Verminder je telefoongebruik: zo automatiseer je taken op je smartphone
© iDoPixBox - stock.adobe.com
Huis

Verminder je telefoongebruik: zo automatiseer je taken op je smartphone

Nederlanders besteden elke dag gemiddeld bijna 3,5 uur aan hun telefoon. Daarmee kun je gerust stellen dat smartphones een heel belangrijk onderdeel zijn van het dagelijks leven. Door meer taken te automatiseren kun je jezelf mogelijk wat tijd besparen.

In dit artikel laten we zien hoe je veelgebruikte handelingen op je smartphone automatiseert, zodat je tijd en moeite bespaart:

  • Gebruik Google Assistent-routines om meerdere acties met één commando uit te voeren
  • Automatiseer taken op specifieke locaties of tijden met Google Pixel-regels of Bixby-routines
  • Stel Snelle instellingen en focusmodi in voor directe toegang en minder afleiding
  • Automatiseer handelingen op iPhone met de Opdrachten-app en eigen workflows
  • Stel meldingen, herinneringen of acties in met triggers zoals spraak, locatie of netwerken

Lees ook: Snak je naar een smartphonevrij leven? Deze tips helpen!

Als je merkt dat je veel tijd op je telefoon doorbrengt en minder afhankelijk wilt zijn, kun je schermtijd beperken, pushmeldingen verminderen en bewust telefoonvrije momenten in je routine inplannen. Gratis apps als StayFree kunnen je hierbij ondersteunen. In dit artikel focussen we op een andere aanpak: het automatiseren van taken met ingebouwde functies en tools, zodat je daar minder tijd aan kwijt bent. We bekijken de belangrijkste mogelijkheden binnen Android en iOS (iPhone).

Google Assistent instellen

In afwachting van het moment waarop Google Gemini alle functies van Google Assistent overneemt, laten we zien hoe je met Google Assistent meerdere acties kunt koppelen en deze met een stemcommando of op een bepaald tijdstip activeert. Google Assistent is beschikbaar voor Android en iOS en apparaten als Google Nest (Hub).

Open de app (de eerste keer) en spreek Assistent instellingen in, of ga naar Instellingen / Apps / Assistent. Bij Voice Match kun je de app trainen op je stem en de functie Hey Google inschakelen, zodat de app reageert zodra je Hey Google zegt. Bij Languages kun je meerdere talen selecteren die assistent moet ondersteunen. Met Lock Screen zorg je dat de app ook bij een vergrendeld scherm reageert op je stem. Je kunt bij deze instellingen trouwens ook altijd schakelen tussen Gemini en Google Assistent. Test de werking met instructies als Welk weer wordt het morgen, Speel mijn afspeellijst op Spotify of Wat staat er op mijn agenda.

Ga na of alle opties van Google Assistent optimaal zijn ingesteld.

Specifieke apparaten

Afhankelijk van het merk en model van je Android-telefoon zijn er vaak extra automatiseringsopties beschikbaar. Op de meeste Samsung Galaxy-modellen vind je Bixby-routines (via Instellingen / Geavanceerde functies). Hiermee kun je triggers koppelen aan locatie, tijd of apparaatstatus, zodat bijvoorbeeld Spotify automatisch start zodra je telefoon via bluetooth aan de autoradio is gekoppeld. Op Google Pixel-toestellen kun je instellingen aanpassen op basis van locatie of een wifi-netwerk (via Instellingen / Systeem / Regels). Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je telefoon stil wordt zodra je verbinding maakt met het wifi-netwerk van kantoor.

Google Pixel bevat een eigen functie voor het instellen van regels.

Krachtige routines

Een krachtige functie van Google Assistent zijn routines, waarmee je met één gesproken instructie meerdere acties achter elkaar kunt activeren. Open de app, ga naar Instellingen en kies Routines. Hier vind je suggesties om direct uit te proberen. Wil je een eigen routine maken, tik dan op +Nieuw en selecteer Persoonlijk (alleen jij kunt details beheren) of Huishouden (gezinsleden kunnen details bekijken en aanpassen). Kies Huishouden bijvoorbeeld voor acties waar ook huisgenoten mee te maken hebben, zoals het inschakelen van de lamp bij de voordeur bij beweging of het aanpassen van de helderheid en kleur van smartlampen wanneer de televisie aangaat. Geef daarna je routine een naam, bijvoorbeeld Thuiskomen.

Geef je nieuwe routine een zinvolle naam.

Start … en actie

Tik op +Starter toevoegen en kies uit vier opties: Als ik het de Google Assistent vraag, Op een specifieke tijd, Bij zonsopkomst of zonsondergang, of Als ik aankom op een locatie of deze verlaat. Voor dit voorbeeld selecteren we de laatste optie. Je moet hierbij de voorgestelde machtigingen aan de Google-app geven, zoals Locatie: Altijd toestaan en Exacte locatie gebruiken. We beantwoorden de vraag Wil je een Hele dag-routine plannen met Ja. Tik vervolgens op Selecteer een locatie en kies een bestaande locatie uit Mijn plaatsen of voeg er een toe via +Nieuwe plaats toevoegen. Stel de Straal in (in meters) en bevestig met Starter toevoegen.

Ga daarna naar het tweede deel: +Actie toevoegen. Kies uit opties zoals Informatie en herinneringen, Media afspelen en bedienen, Telefooninstellingen aanpassen, Smarthome-apparaten beheren (zoals lampen, stekkers, thermostaten of Google Chromecast) en Je eigen opdrachten uitvoeren. Voeg één of meerdere acties toe, bevestig met Klaar en vervolgens Opslaan. De routine verschijnt nu bij Je routines, waar je deze kunt (de)activeren en bewerken. Let op dat routines beperkt kunnen worden door Digitaal welzijn, bijvoorbeeld via filters of via de functie Time-out of Niet storen.

Je kunt ook slimme apparaten aansturen met een Google Assistent-routine.

Andere automatiseringen

Android biedt nog wel enkele standaardfuncties om taken te automatiseren of minstens te versnellen. Zo kun je via Instellingen / Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht (Android 15) specifieke apps blokkeren binnen bepaalde tijdstippen. Selecteer Focusmodus, kies de storende apps die je wilt verbergen en tik op +Een schema instellen om de modus automatisch te starten en te stoppen.

Via Snelle instellingen (veeg naar beneden en tik op het potloodicoon) kun je tegels voor specifieke acties toevoegen en positioneren voor directe toegang. Voorbeelden zijn Zaklamp, Niet storen, QR-code scannen, Batterijbesparing en andere circa vijftig opties.

Een kleine greep uit het beschikbare arsenaal aan snelle tegels in Android.

Externe apps

Zoek je krachtiger automatiseringsopties, dan is een dienst als IFTTT geschikt (te vinden in de officiële appstores voor Android en iOS). We geven een eenvoudig voorbeeld in Android: je wilt een melding ontvangen zodra je apparaat verbinding maakt met een specifiek wifi-netwerk.

Meld je aan via de app. Tik op de plusknop Create en kies Add bij If this. Selecteer Android Device en Connects to a specific WiFi network. Vul de exacte Network name in en tik op Continue. Tik daarna op Add bij Then That, kies Notifications en selecteer Send a notification from the IFTTT app. Vul bij Message bijvoorbeeld Verbonden met {{SSID}} in. Bevestig met Continue (2x) en Finish. Verleen de nodige toestemmingen en zorg dat Verbonden is ingeschakeld.

Voor Android kun je ook de app Tasker gebruiken. Hiermee kun je uiteenlopende, complexere taken automatiseren, al vereisen sommige acties wel extra machtigingen.

Ook met IFTTT kun je (met behulp van je smartphone) heel wat taken automatiseren.

Voorbeelden van opdrachten

Vanaf iOS 12, iPadOS 13, macOS Monterey en watchOS 7 is de app Opdrachten (Shortcuts) beschikbaar. Hiermee kun je meerdere stappen in één taak automatiseren, vergelijkbaar met Google Assistent Routines. De app is standaard geïnstalleerd, maar indien nodig te downloaden via de App Store.

Bij het opstarten vind je al enkele voorbeeldopdrachten. Tik op de drie puntjes bij een voorbeeld om de onderliggende taakopbouw te bekijken. Elke opdracht bestaat namelijk uit een of meer taken. Zo bestaat de opdracht Stuur laatste afbeelding als tekstbericht uit: Haal nieuwste [1 foto] op, Inclusief schermafbeeldingen, Stuur [Laatste foto] naar [Ontvangers] en Toon bij Uitvoeren (om de ontvangers direct in te voeren).

De opdracht Neem een pauze is complexer. Deze vraagt invoer van een getal voor de minuten dat de niet-storen-functie actief moet blijven. Een als-dan-regel controleert of het getal kleiner is dan één. In dat geval vraagt de app opnieuw om invoer. Deze kennis komt wellicht goed van pas bij het maken van je eigen opdrachten.

De logica achter de standaardopdracht ‘Neem een pauze’, inclusief een voorwaardelijke actie.

Nieuwe opdrachten

Stel, je wilt een ingegeven tekst opslaan als herinnering en tevens naar jezelf sturen als bericht, bijvoorbeeld om een taak of idee niet te vergeten. Open de app Opdrachten en tik op het plusteken bij Starteropdrachten. Typ Vraag om invoer in de zoekbalk Zoek taken en selecteer deze actie. Tik op instructie en typ een tekst als Wat wil je opslaan en versturen? Het onderdeel Tekst kun je laten staan, omdat je geen specifiek type invoer nodig hebt, zoals getal, url, datum of tijd.

Zoek vervolgens Herinneringen in Zoek taken en kies Voeg nieuwe herinnering toe. Tik op Herinnering en veeg de optiebalk boven het toetsenbord naar links tot je Vraag om invoer ziet. Selecteer deze en tik op Gereed. Via het pijlknopje bij de taak kun je nog extra opties instellen, zoals de Prioriteit of een Vlag.

Typ daarna Berichten in de zoekbalk Zoek taken en kies Verstuur bericht. Pas indien nodig de inhoud aan door Vraag om invoer te selecteren. Tik op Ontvangers en zoek naar je eigen telefoonnummer of een andere gewenste ontvanger. Tik op Gereed en vervolgens op het pijlknopje bij deze taak. Schakel desgewenst Toon bij uitvoeren uit.

Tik op Gereed om de opdracht af te ronden. Wil je de taak hernoemen, tik dan op de drie puntjes, gevolgd door het pijlknopje naast de opdrachtnaam. Kies in het menu Wijzig naam of selecteer (ook) andere opties, zoals Kies symbool of Zet op beginscherm. Je kunt de opdracht ook starten via Siri door de naam uit te spreken, bijvoorbeeld: Hé Siri, onthoud dit!

Controleer de logica achter je opdrachten.

Focus-modi

Net als Android biedt Apple een flexibele focusfunctie. Ga naar Instellingen en open Focus. Kies een bestaande focus, zoals Werk, of tik op de plusknop om een eigen modus te maken. Bij een aangepaste focus kun je aangeven waarop je wilt focussen, zoals Lezen of Gamen, en deze een naam en kleur geven.

Stel vervolgens de focus naar wens in. Bepaal bijvoorbeeld van welke personen of apps je geen meldingen wilt ontvangen, hoe je toegangsscherm of beginscherm eruit moet zien en hoe specifieke apps of je systeem zich moeten gedragen. Zo kun je instellen welke inkomende mails je wilt zien in Mail, of je de energiebesparingsmodus wilt activeren enzovoort. Tot slot kun je een tijdsschema instellen voor automatische activering van de focusmodus.

Je kunt diverse focusfilters inschakelen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Zo werkt een aircooler en dít zijn de voor- en nadelen
© NASIR
Energie

Zo werkt een aircooler en dít zijn de voor- en nadelen

Toe aan wat frisse lucht in huis, maar vind je een airco te duur en een ventilator niet effectief genoeg? Misschien is een aircooler wat voor je. Een aircooler koelt de lucht met water in plaats van een koelvloeistof. Dat heeft een aantal fijne voordelen, maar een aircooler kent ook wat beperkingen. 

In het kort: Aircoolers zijn simpele maar effectieve verkoelingsapparaten die de gevoelstemperatuur in een ruimte een stuk aangenamer kunnen maken. In tegenstelling tot airco's werken aircoolers niet op een zware compressor, waardoor ze stil en energiezuinig zijn. Ze zijn ook veel goedkoper dan airconditioners. Toch zijn aircoolers niet voor iedere woning geschikt. Dit artikel legt uit wat aircoolers zijn, hoe ze precies werken, wat de voordelen zijn ten opzichte van traditionele airconditioners én wanneer je toch beter een airco in huis kunt halen.

Lees ook: Ventilator of mobiele airco?

Aircoolers zijn (nog) niet erg populair. Dat komt omdat aircoolers een stuk minder krachtig zijn dan airconditioners. Airco's zijn in staat om de kamertemperatuur flink te laten dalen, terwijl het effect van een aircooler meer lijkt op dat van een ventilator. Een aircooler zuigt warme lucht aan en haalt dit langs een koelelement met water, waarna de gekoelde lucht weer naar buiten komt. Zo ontstaat er een frisse luchtstroom in de buurt van het apparaat. Zet je het apparaat uit, dan verdwijnt het verkoelende effect snel. 

Voordelen

Hoewel aircoolers geen grote invloed kunnen uitoefenen op de daadwerkelijke temperatuur in een kamer, kunnen ze wél de gevoelstemperatuur aanzienlijk verbeteren. Daarin zijn ze vaak beter dan ventilators, die niet meer doen dan een luchtstroom creëren met de al aanwezige (warme) lucht. Omdat een aircooler warme lucht actief verkoelt met behulp van waterdamp, voelt de luchtstroom uit dit type apparaat extra fris en verkoelend aan. Vooral in kleinere ruimtes zul je dit effect merken.

Een ander voordeel van een aircooler is dat dit apparaat door de afwezigheid van een compressor een stuk stiller is dan een airco. Daardoor kun je een aircooler gerust neerzetten in ruimtes waar stilte gewenst is, zoals in je werk- of slaapkamer. Je hebt voor een aircooler ook geen passende raamafdichting nodig: je kunt hem neerzetten waar je wilt. Vaak zitten er ook nog wieltjes onder waarmee je het apparaat makkelijk van de ene naar de andere ruimte verplaatst. 

Dan is er nog het financiële aspect: een aircooler is over het algemeen veel goedkoper dan een airco. Je hebt immers niet te maken met hoge installatiekosten en ook je energiekosten vallen door het energiezuinige verkoelingssysteem van een aircooler goedkoper uit. Ook de aanschafprijs ligt een stuk lager. Waar je voor een mobiele airco al snel honderden euro's neerlegt, heb je voor een paar tientjes al een goede aircooler. Sommige aircoolers zijn uitgerust met een ingebouwde luchtzuiveraar die stof, pollen en schimmels uit de omgeving haalt: daar leg je uiteraard wat meer geld voor neer. 

©Sekai

Nadelen 

Het voornaamste nadeel van aircoolers is dat ze minder goed zijn in het verkoelen van een ruimte dan airconditioners. Dat komt door het verschil in werking tussen beide apparaten. Een airco onttrekt warme lucht aan een ruimte en voert die via een afvoerslang naar buiten. Tegelijkertijd blaast het apparaat koude lucht van buiten via een compressor met koelvloeistof de ruimte in. Door die dubbele werking kan een airco de temperatuur in een ruimte met wel tien graden verlagen. Een aircooler verlaagt de omgevingstemperatuur met maximaal drie graden. Je kunt op een aircooler dan ook geen gewenste temperatuur instellen; op een airco kan dat meestal wel. 

Een aircooler is daarnaast niet voor elke ruimte even geschikt. Het apparaat maakt de lucht in een ruimte namelijk vochtiger, wat bij warm weer niet altijd gewenst is. Het wordt dan ook aangeraden om het raam open te zetten wanneer een aircooler zijn werk doet, met name in ruimtes met een hoge luchtvochtigheid. Dat het apparaat op basis van vocht werkt, heeft ook als nadeel dat het regelmatig geleegd en schoongemaakt moet worden. Anders kan de boel gaan schimmelen, en dan is de lucht die het apparaat uitblaast lang niet zo fris meer.

Heel lokaal verkoeling nodig?

(bijvoorbeeld op je werkplek)

Wanneer kies je voor een aircooler? 

Een aircooler past bij jou als je geen honderden euro's wilt uitgeven aan een airconditioner, maar wel een apparaat in huis wilt dat een frisse luchtstroom creëert (zonder de daadwerkelijke temperatuur te verlagen). Ook als je een stil apparaat zoekt dat weinig energie verbruikt, is een aircooler een goede keuze.

Wanneer kies je beter geen aircooler? 

Een aircooler is minder geschikt als je grotere ruimtes wilt verkoelen en op zoek bent naar een apparaat dat de temperatuur in huis significant omlaag kan brengen. Ook als de luchtvochtigheid in je woning al hoog is, kies je beter voor een traditionele airco.








Toch liever een vaste airco? ⤵

Vraag een offerte aan voor airconditioning: