ID.nl logo
Review iPhone 16 en 16 Pro - Vooral nieuwigheid voor Pro-gebruikers
Huis

Review iPhone 16 en 16 Pro - Vooral nieuwigheid voor Pro-gebruikers

(UPDATE) Hoewel de iPhone elk jaar slechts kleine updates krijgt, zijn de verschillen dit jaar echt minimaal. Naast een nieuwe cameraknop is er op het eerste gezicht weinig spannends te melden. Gelukkig is dat bij de nieuwe Pro-modellen anders.

Uitstekend
Conclusie

Heb je een iPhone 15, dan zijn de verschillen met de nieuwe iPhone 16 naast twee extra knopjes niet erg groot. De grootste vernieuwingen zitten vooral in de Pro-modellen en zijn gericht op filmmakers en fotografen.

Plus- en minpunten
  • Camera Control start de camera razendsnel
  • Nog steeds mooie beeldschermen en snelle processors
  • Kleuraanpassing bij fotografie werkt slim
  • Minimale upgrade voor de basisversie van de iPhone 16
  • Apple Intelligence mogelijk nog jaren verwijderd van Nederland

Volgens Apple-CEO Tim Cook zijn de iPhone 16 en 16 Pro 'ontworpen voor Apple Intelligence', de nieuwe AI-software die het bedrijf in juni introduceerde. Deze AI-software was eerst alleen beschikbaar voor de meest luxe iPhones (15 Pro en Pro Max), maar nu krijgen alle iPhone 16-modellen toegang.

Dat geldt echter alleen als je in een ondersteund land woont. Apple Intelligence wordt dit najaar via een software-update geactiveerd in de VS, met een geleidelijke uitrol naar andere landen. De kans dat Nederland snel aan de beurt is, lijkt klein: in een bètatest werd Apple Intelligence in Europa geblokkeerd vanwege zorgen over de Europese regelgeving. Eerder dit jaar werd Apple al gedwongen om de iPhone open te stellen voor andere appwinkels. Het bedrijf vreest dat soortgelijke regels ook van toepassing zullen zijn op AI-functies.

Een nieuwe knop

Voor Nederland ontbreekt daarmee de meest significante nieuwe iPhone-functie. De innovaties in de reguliere iPhone 16-lijn zijn verder beperkt. De actieknop van de iPhone 15 Pro is nu beschikbaar op alle modellen, waarmee je snel een app of functie kunt openen.

Daarnaast is er een nieuwe Camera Control-knop aan de rechterzijkant van het toestel. Hoewel eerder werd gedacht dat deze alleen op de Pro-modellen zou verschijnen, is hij op alle iPhone 16-toestellen te vinden. Deze knop is fysiek, maar bevat ook een aanraakpaneel dat verschillende drukniveaus registreert. Je kunt de knop bijvoorbeeld stevig indrukken om de camera te openen, nogmaals tikken voor een foto, en door zacht te vegen de zoomfunctie bedienen.

iPhone 16

Klik hier voor de actuele prijs

Snel, maar niet typisch Apple

Het is zonder twijfel de snelste manier ooit om de camera te activeren. Eerdere iPhones hadden al een virtuele cameraknop, maar die was alleen te gebruiken als het scherm actief was. Nu kun je de fysieke knop indrukken terwijl je het toestel optilt, zodat je de camera direct kunt gebruiken.

Toch voelt de bediening van Camera Control niet helemaal 'Apple-waardig' aan. Het bedrijf staat bekend om het vereenvoudigen van technologie: van het introduceren van de muis tot de intuïtieve touchbediening van de iPhone. De Camera Control daarentegen vereist swipes en drukgevoelige handelingen, wat doet denken aan de bediening van een oude afstandsbediening of fotocamera. Voor het snel maken van een foto is de knop prima, maar voor het aanpassen van instellingen zijn de aanraakknoppen op het scherm handiger.

Geen baanbrekende veranderingen

De basislijn van de iPhone 16 kent verder weinig grote vernieuwingen. Het schermformaat blijft intact en het design is vrijwel identiek aan dat van de iPhone 15. Apple claimt een accuduur die 10 procent langer is, wat overeenkomt met onze testresultaten. Hoewel het een fijne verbetering is, is het niet revolutionair. De processor is sneller, maar in dagelijks gebruik merk je daar weinig van ten opzichte van de iPhone 15.

Het is jammer dat Apple naast de actieknop geen andere 15 Pro-functies heeft overgenomen voor de iPhone 16. Zo blijft de verversingssnelheid van het scherm steken op 60 Hz, terwijl de duurdere Pro-modellen een soepeler 120 Hz hebben. Ook ontbreekt het always-on-display, waarbij tijd en notificaties altijd zichtbaar zijn.

Verbeterde Pro-camera's

De grootste verbeteringen zijn te vinden bij de Pro-camera's, die vooral interessant zijn voor foto- en videomakers. De ultragroothoekcamera heeft nu een 48megapixel-sensor. Hoewel je hiermee in theorie grotere foto's kunt maken, gebruikt Apple deze resolutie vooral om de beeldkwaliteit te verbeteren. De iPhone selecteert de beste pixels en comprimeert deze tot een 20megapixel-foto voor een mooier resultaat.

Nieuw is ook de mogelijkheid om kleuren direct in de camera-app aan te passen. Dat is meer dan een simpele filterfunctie: de software houdt rekening met bijvoorbeeld huidskleuren, zodat je nooit onnatuurlijke tinten krijgt. Ook kun je de soms wel erg enthousiaste HDR-instelling iets temperen voor gebalanceerdere foto's en video's.

Net niet het niveau van een systeemcamera

Om de kwaliteit van de nieuwe iPhone-camera's te bepalen, namen we de 16 Pro Max samen met een systeemcamera van Sony mee tijdens een reis naar Japan. De Sony A6700 is een systeemcamera die met zijn prijs van 1500 euro vrij dicht in de buurt van een iPhone 16 Pro komt, al zijn er een paar nuances om bij die vergelijking rekening mee te houden. Bij de Sony-camera moet je bijvoorbeeld ook nog lenzen aanschaffen. Bovendien krijg je voor de prijs van een A6700 alléén een camera, terwijl je bij een iPhone daarnaast ook een apparaat hebt met tal van andere functies.

Toch is het interessant om de vergelijking te maken, simpelweg om te zien hoe groot de verschillen tussen een iPhone en een camera anno 2024 nog zijn. Vooropgesteld: die verschillen bestaan nog steeds. Door zijn grotere sensor kan de A6700 meer licht en een betere contrastratio vastleggen, wat leidt tot een beter verschil tussen donker en licht. In onderstaande foto's zie je bijvoorbeeld hoe de Sony-camera een algeheel lichtere shot maakt zonder de lucht in een witte massa te veranderen. De iPhone doet het ook verrassend goed, maar maakt het hele beeld net wat donkerder dan de realiteit, en dat doet hij puur om ervoor te zorgen dat de lucht zijn stukjes blauw goed behoudt.

Dat verschil in licht is eigenlijk het voornaamste verschil dat opvalt. De iPhone heeft een kleinere sensor die een langere sluitertijd en hogere ISO-waarden nodig heeft om een helder shot te krijgen, waardoor je bij vergelijkbare instellingen relatief minder licht binnenkrijgt op een iPhone. Toch balanceren de iPhones op een indrukwekkend punt: het zijn vooral nuanceverschillen, die pas opvallen als een professioneel fotograaf de uiterste instellingen van het toestel opzoekt. In de meeste situaties zullen de camera's van de iPhone 16 en 16 Pro ruimschoots voldoen.

Toch is de iPhone geneigd om foto's softwarematig op te lichten om alles goed in beeld te brengen. Dat is hieronder bijvoorbeeld duidelijk te zien bij een uitzichtshot van Kioto. De foto van de iPhone zal voor sommigen wellicht prettiger ogen omdat je zowel de stad als de bomen ervoor kunt zien, maar de donkerder kleuren van de bomen op de Sony A6700 zijn waarheidsgetrouwer. Het is met een iPhone nu eenmaal lastig een contrastrijk shot te maken.

Een systeemcamera heeft daarnaast het inherente voordeel dat je met grote lenzen op een grote sensor werkt, waardoor je bijvoorbeeld met scherptediepte kunt spelen. De iPhone 16 kan dat ook, maar past een softwaretrucje toe om die diepte te creëren. Bij portretten gaat dat doorgaans prima, maar bij een shot zoals hieronder verandert de diepere achtergrond bij de iPhone al snel in een wat uniforme waas, terwijl hij natuurlijker verandert naarmate je dieper kijkt bij een systeemcamera.

iPhone 16 Pro

Klik hier voor de actuele prijs

Slimme audio en langzamere slow motion

Een andere nieuwe functie is Audio Mix, waarmee je tijdens het filmen ongewenste omgevingsgeluiden en echo's kunt wegfilteren. Dat werkt verrassend goed, hoewel een externe microfoon nog steeds beter klinkt. Het blijft echter de vraag hoeveel Pro-gebruikers hier daadwerkelijk gebruik van zullen maken.

De iPhone 16 Pro kan 4K-video's opnemen met 120 frames per seconde, wat zorgt voor nog tragere slow-motionbeelden. Bij de iPhone 15 Pro was dat nog beperkt tot 60 frames per seconde. Daarnaast beschikken de Pro en Pro Max nu allebei over een vijfvoudige optische zoom, iets wat eerder alleen was voorbehouden aan de grotere Pro Max.

Een kleine stap voor Apple

Hoewel de cameraverbeteringen aantrekkelijk zijn voor foto- en videografen, zijn de veranderingen verder beperkt. Een upgrade vanaf de iPhone 15 is dan ook niet aan te raden. In het algemeen loont het zelden om je iPhone jaarlijks te vernieuwen. Dit is vooral een toestel voor mensen die nog rondlopen met een iPhone XS of een vijf jaar oude Android-telefoon. Voor die gebruikers zijn ook eerdere vernieuwingen, zoals het Dynamische Eiland en de usb-c-poort, relevante toevoegingen. Dat verzacht de upgrade enigszins.

En laten we eerlijk zijn: een nieuwe iPhone heeft ook geen significante upgrades nodig om de moeite waard te zijn. De smartphone is als apparaat min of meer uitgeëvolueerd; we zien vooral kleine stappen voorwaarts. Dat is ook wat we bij deze iPhone zien, die ondanks alles nog steeds een uitstekend gebalanceerde smartphone is.


Klik hier om alle iPhone 16-modellen te bekijken

▼ Volgende artikel
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand


▼ Volgende artikel
Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is
Huis

Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is

Over wasmachines en wassen bestaan veel feiten en fabels. En hoewel het meestal beter is het gebaande paden te bewandelen om te voorkomen dat je je favoriete kledingstuk ruïneert, willen we je toch vragen je aandacht te vestigen op citroensap.

In dit artikel lees je vijf voordelen van het gebruiken van citroensap in de wasmachine:

  1. Wasmiddelresten verwijderen
  2. Geurtjes tegengaan
  3. Hard water tegengaan
  4. Wit wasgoed blijft wit
  5. Houd je kleding fris en duurzaam

Ook handig om te weten: 5 dingen die gewoon in de wasmachine kunnen

Citroensap in de wasmachine? Juist. Deze vrucht bevat namelijk citroenzuur dat verrassend goed vlekken verwijdert. Maar het kan ook bacteriën doden en wit wit houden. Bovendien is dit een prima natuurlijk alternatief voor wasverzachters of andere potentieel giftige middelen die we inzetten om was fris en schoon te houden. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een half kopje citroensap in het wasverzachterbakje te gieten. Durf jij het aan dit zelf uit te proberen?

1- Wasmiddelresten verwijderen

Hoewel veel wasmachines nog wat extra water gebruiken om resten wasmiddel weg te spoelen na een wasbeurt, kan het toch gebeuren dat er wat achterblijft. Dat residu kan een nadelig effect hebben op de volgende waslading. Citroensap toevoegen aan die laatste stap kan ervoor zorgen dat ook de laatste restjes wasmiddel en wasverzachter uit de trommel en kleding verdwijnen.

2- Geurtjes tegengaan

Net als vlekken kunnen ook nare geuren in kleding blijven hangen. Nu kunnen wasmiddelen dat tegengaan en je kleding 'lekker' laten ruiken, maar niet iedereen gaat daar goed op. Door citroensap toe te voegen, ga je niet alleen nare geuren tegen, ook krijgt je wasgoed een fijne, citrusachtige vleug mee. Daar ruikt je wasgoed net zo fris als het daadwerkelijk is.

©deagreez

3- Hard water tegengaan

Als je thuis hard water hebt, en je wasmachine maakt daar gebruik van, dan kan het zijn dat het wasmiddel minder effectief is. In hard water zit een verhoogd volume van opgeloste mineralen, die niet tegen de kracht van de citrus kan. Door citroensap toe te voegen, krijgen andere middelen dus meer ruimte om hun werk te doen – en dat met een boost van citroenzuur.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

4- Wasgoed blijft wit

Citroensap is bovendien erg goed in het wit houden van witte kleding. En dat zonder risico van kleuren die in elkaar overlopen of gebruik te maken van middelen die giftig zijn voor mensen. Met een half kopje citroensap, naast je normale wasmiddel, krijg je nagenoeg dezelfde voordelen als van bleekmiddel (chloor). Maar dan zonder de nare geur, giftige eigenschapen en niet-duurzame karakter.

5- Houd je kleding fris en duurzaam

Vaak wassen kan er bovendien voor zorgen dat kleding beschadigt of harder wordt dan in het begin. Citroensap kan dat proces bestrijden (maar nooit helemaal voorkomen). Je kunt dus langer doen met je zachte kleding, terwijl je ook duurzaam bezig bent. Je maakt immers gebruik van minder chemische stoffen, die later ook niet in het water terechtkomen.