ID.nl logo
In 10 stappen een eigen Facebook-groep maken
© PXimport
Huis

In 10 stappen een eigen Facebook-groep maken

Naast een persoonlijk profiel kun je op Facebook ook een groep aanmaken. Het grootste voordeel is dat je daar in een gesloten kring met elkaar kunt communiceren. Erg handig dus voor je sportvereniging, hobbyclub of familie, want alleen de groepsleden krijgen de berichten in de Facebook-groep te zien.

Tip 01: Groep aanmaken

Om een Facebook-groep aan te maken, heb je sowieso ook een persoonlijk Facebook-profiel nodig. Zodra je bent ingelogd met je persoonlijke profiel, klik je op je startpagina aan de linkerkant op Groep maken in de categorie Groepen.

Vervolgens kies je een groepsnaam en daarna kun je de namen of e-mailadressen ingeven van de mensen die je een uitnodiging wilt sturen. Het volstaat om de eerste letter van hun naam in te voeren. Facebook zal dan suggesties uit je eigen vriendenlijst weergeven. Uiteraard kun je later nog veel meer mensen een uitnodiging voor een lidmaatschap versturen.

Profiel, pagina of groep?

Je kunt op Facebook een profiel, een groep en een pagina aanmaken. Een profiel is voor een persoon, een groep biedt de mogelijkheid om mensen met dezelfde interesse op één plek te laten praten en via een pagina kan een organisatie, bedrijf, beroemd persoon of merk communiceren met fans. Een eigen profiel is altijd het startpunt. Zonder persoonlijk profiel kun je hoe dan ook geen groep of pagina aanmaken.

Tip 02: Privacy instellen

Eén van de eerste keuzes die je moet maken als je een groep aanmaakt, betreft de privacy. Er zijn immers drie soorten groepen: openbaar, besloten en geheim. De leden en berichten in een openbare groep zijn zichtbaar voor iedereen. Zo’n groep maak je bijvoorbeeld aan als je een fanclub van een artiest of sportclub wilt oprichten. De meeste groepen zijn echter besloten. Dat betekent dat iedereen de groep kan vinden, maar alleen de leden kunnen de berichten zien. Het verschil met een geheime groep is dat niet-leden zelfs niet kunnen achterhalen dat zo’n groep überhaupt bestaat. De groepsprivacy is later nog aan te passen, tenzij je meer dan 5.000 leden hebt. Dan kun je alleen nog maar overgaan naar een beperktere instelling, bijvoorbeeld van openbaar naar besloten of van besloten naar geheim.

©PXimport

De privacy van je Facebook-groep kies je zelf: openbaar, besloten of geheim

-

Tip 03: Eerste stappen

Nadat je je keuze op het vlak van privacy gemaakt hebt, klik je op Maken. Vervolgens kun je nog een pictogram voor je groep kiezen. Ga verder met OK. Je groep is nu aangemaakt en ziet er op het eerste gezicht een beetje uit zoals een profiel. Je kunt heel eenvoudig een omslagfoto toevoegen via Foto uploaden of Foto kiezen. Een bericht publiceren doe je op exact dezelfde manier als op je eigen profielpagina. Je schrijft iets in het tekstvak en je voegt er eventueel een foto, emotie of locatie aan toe. Zelfs iemand taggen behoort tot de mogelijkheden. Hiervoor gebruik je simpelweg de icoontjes aan de onderkant van het tekstvak. Erg handig is dat je in groepen met minder dan 250 leden kunt zien welke groepsleden een bericht bekeken hebben. Een belangrijk bericht kun je zelfs bovenaan de pagina vastzetten. Let wel, je kunt slechts één bericht bovenaan de pagina pinnen. Dat doe je door na de publicatie van het bericht op het kleine grijze pijltje in de rechterhoek te klikken en vervolgens voor Bericht vastzetten te kiezen. Om dit ongedaan te maken, kies je voor Bericht losmaken.

©PXimport

Tip 04: Speciale berichten

Heb je net een feestje achter de rug en wil je enkele foto’s delen met de aanwezigen? Ook daar is een besloten groep ideaal voor. Je tikt bovenaan in de balk van het tekstvak op Foto/video en vervolgens kies je Foto-/videoalbum maken. Vervolgens selecteer je alle foto’s die je wilt uploaden. Je kunt het album een titel geven, er een locatie aan toevoegen, de volgorde van de foto’s aanpassen, leden taggen en bijschriften per foto toevoegen. Ook videofragmenten kun je in het album plaatsen. Zodra je klaar bent, klik je op Plaatsen.

Had je ook de Poll-knop al opgemerkt? Daarmee kun je een meerkeuzevraag aan de leden van je groep stellen. Nadat je de vraag getypt hebt, klik je op Voeg pollopties toe. Zo’n poll is ideaal als je bijvoorbeeld een datum wilt prikken, een gezamenlijk cadeau moet kopen of de interesses van je leden wilt polsen.

©PXimport

Tip 05: Groepschat

Een erg interessante feature is de groepschat. Daarmee start je een gesprek met alle leden van je groep. Je klikt simpelweg op Nieuwe chat beginnen aan de rechterkant van de groepspagina en vervolgens vink je enkele leden aan of kies je voor Alles selecteren / Chat Starten. Niet alleen de beheerder van de groep kan een chat starten. Deze mogelijkheid is er voor alle leden van de groep. In het chatvenster kun je met het plusteken eventueel nog extra leden toevoegen. Via Opties / Groep verlaten kun je het gesprek verlaten. Let wel, afhankelijk van de grootte van de groep kun je mogelijk geen chatgesprek starten waar iedereen aan deel kan nemen. Momenteel experimenteert Facebook zelfs met videochats voor groepen.

©PXimport

Via een Facebook-groepschat bereik je veel leden in één keer

-

Zelf lid worden

We hebben het op deze pagina’s voornamelijk over het maken en beheren van een eigen Facebook-groep. Uiteraard kun je zelf ook lid worden van andere Facebook-groepen. Aan de linkerkant van de pagina onder het kopje Groepen zie je een overzicht van de groepen die je beheert en de groepen waarvan je al lid bent. Klik op het kopje Groepen. Via Ontdekken krijg je onder andere Voorgestelde groepen, Groepen van vrienden, Lokale groepen, Koop- en verkoopgroepen te zien. Ben je op zoek naar een specifieke groep, bijvoorbeeld een met fans van FC Barcelona? Voer je zoekopdracht bovenaan in de witte balk in en klik onderaan op Meer resultaten zoeken voor (…) en klik door naar het Groepen-tabblad om een overzicht van alle bestaande groepen te krijgen. Je bent slechts één klik van een lidmaatschapsverzoek verwijderd: Lid worden.

Tip 06: Leden toevoegen

Toen je de Facebook-groep in de eerste stap aanmaakte, had je enkele vrienden uitgenodigd. Ben je toen iemand vergeten? Of is er een nieuw lid in je sportclub of hobbyvereniging? Uiteraard kun je op elk moment extra leden uitnodigen. Rechts bovenaan zie je Leden toevoegen. Voer daar de naam van een Facebook-vriend in of geef het e-mailadres op. Via het tabblad Leden krijg je een overzicht van alle groepsleden. Ook hier kun je extra mensen uitnodigen met de Toevoegen-knop. De beheerder van de Facebook-groep kan zelfs iemand uit de groep zetten door op het tandwieltje naast de persoon in kwestie te klikken en Uit groep verwijderen te kiezen. Wordt je groep erg groot, dan is het handig om even naar de groepsinstellingen te kijken. Die vind je via Groepsinstellingen bewerken achter de knop met de drie puntjes. Bij Goedkeuring lidmaatschap heb je de keuze uit Elk lid kan leden toevoegen of goedkeuren of Elk lid kan leden toevoegen, maar een beheerder of moderator moet ze wel goedkeuren.

©PXimport

Tip 07: Meerdere beheerders

Zodra je een Facebook-groep aanmaakt, ben jij de beheerder en alle mensen die je uitnodigt zijn leden. In grote groepen kan de taak van een beheerder echter een beetje uit de hand lopen. Dan is het een goede zaak om bepaalde enthousiaste leden ook aan te stellen als beheerder. Dat doe je als volgt: ga naar het Leden-tabblad en klik op het tandwieltje naast een persoon. Je hebt de keuze uit Beheerder maken en Moderator maken. Beide rollen kunnen een lidmaatschapsverzoek goedkeuren of afwijzen, berichten in een groep goedkeuren of afwijzen, berichten en reacties op berichten verwijderen, mensen uit een groep verwijderen en een bericht vast- of losmaken. Een beheerder heeft echter nog iets meer voorrechten dan een moderator. Hij of zij kan ook een ander lid de rol van beheerder of moderator toekennen of verwijderen en de groepsinstellingen (zoals de naam, de omslagfoto en de privacy-instellingen) aanpassen.

©PXimport

Tip 08: Bestanden uploaden

Een erg interessante functie van Facebook-groepen is de mogelijkheid om allerlei bestanden, bijvoorbeeld pdf’s, tekstbestanden of spreadsheets, te delen met je groepsleden. Hoe je dat doet? Je klikt op het tabblad Bestanden en vervolgens kies je Bestand uploaden. Vervolgens navigeer je op je harde schijf naar de juiste bestandslocatie en selecteer je het bestand. Let wel, nagenoeg alle bestandstypes zijn toegestaan, maar het bestand mag niet groter zijn dan 100 MB. Ga verder met Open. Desgewenst kun je nog een korte omschrijving toevoegen. Klik op Opslaan om het uploaden te starten. Het bestand komt vervolgens onder Geüploade bestanden te staan en verschijnt ook als bericht. Alle leden kunnen het bestand Downloaden of een Voorbeeld opvragen. Het is ook mogelijk om een nieuw tekstbestand aan te maken vanuit je Facebook-groep. Hiervoor klik je op Document maken. Je start met een titel en daarna kun je een intro, bodytekst en tussenkopjes toevoegen. De opmaakmogelijkheden zijn ietwat beperkt, maar je kunt wel opsommingstekens of een quote toevoegen. Zodra je klaar bent, klik je op Publiceren. Andere groepsleden kunnen het bestand nu openen én aanpassen, gelukkig slaat Facebook de bewerkingsgeschiedenis op.

©PXimport

Tip 09: Evenement aanmaken

Heb je binnenkort een toernooi, benefietavond, familie- of clubfeest? Dan kun je dat heel eenvoudig via je Facebook-groep communiceren naar je leden. Klik bovenaan op Evenementen en klik daarna op de blauwe knop Evenement maken. In het nieuwe venster kun je een foto toevoegen, bijvoorbeeld een sfeerbeeldje. Vervolgens vul je de vakken in bij Evenementnaam, Locatie, Datum/tijd en Beschrijving. Desgewenst kun je ook een Eindtijd invoeren. Zodra je klaar bent, klik je op Maken. Leden kunnen aangeven of ze al dan niet aanwezig zullen zijn. Via de knop met de drie puntjes rechts onder de omslagfoto kun je eventueel zelfs de Gastenlijst exporteren naar een .csv-bestand dat je in Excel kunt openen.

©PXimport

Speciale gebeurtenis? Maak een Facebook-evenement aan en nodig je groepsleden uit

-

Tip 10: Kopen en verkopen

In heel wat groepen verkopen Facebook-gebruikers spullen die ze niet meer nodig hebben: van (kinder)kleding en meubels tot smartphones of fietsen. Vaak worden er gewoon foto’s geüpload en kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen via een reactie. De betaling en afhandeling wordt meestal via een privébericht geregeld. Er is echter ook een speciale groepsvorm voor: een Facebook-verkoopgroep. Wil je zelf zo’n groep aanmaken? Klik dan op de knop met de drie puntjes en kies Groepsinstellingen bewerken. Klik naast Groepstype op Een groepstype kiezen en selecteer Kopen, verkopen, ruilen. Ga verder met Bevestigen / Opslaan. Als je nu een nieuw bericht wilt publiceren, staat er bovenaan in het tekstvak Iets verkopen. Klik daarop, geef aan wat je precies verkoopt tegen welke prijs en voeg de locatie van het object toe. Optioneel kun je nog een beschrijving en foto’s toevoegen. Ga verder met Plaatsen. Zodra het item verkocht is, gebruik je de Markeren als verkocht-knop.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!