ID.nl logo
De ins en outs van draadloos opladen
Huis

De ins en outs van draadloos opladen

De theorie klinkt mooi: je legt je smartphone of tablet ‘s avonds op een oplaadmat op je nachtkastje en hij wordt direct opgeladen zonder dat je naar een snoertje hoeft te zoeken. In de praktijk zijn er wel wat vraagtekens. Hoe werkt de techniek achter draadloos opladen en is deze wel veilig? Kun je elk hoesje gebruiken? Met welke standaarden moet je rekening houden bij aanschaf en wat staat ons in de toekomst nog te wachten?

Met het draadloos overbrengen van energie wordt al sinds de 19e eeuw geëxperimenteerd. Een van de bekendste producten waarin het al zo’n dertig jaar wordt toegepast staat wellicht al bij je thuis in de badkamerkast: de elektrische tandenborstel. Via de houder wordt via inductie de accu in de tandenborstel opgeladen. Draadloos opladen wordt steeds breder toegepast. Zo kun je veel recente smartphones en accessoires zoals smartwatches opladen door ze op een oplaadmatje te leggen. Thuis, maar ook op pleisterplaatsen onderweg. En in het groot, zoals voor keukenapparatuur maar ook het opladen van elektrische auto’s, zullen snel nieuwe toepassingen hun opwachting maken. Wat consumentenapparatuur betreft is aan het doolhof van standaarden de laatste jaren gelukkig een einde gekomen. De Qi-standaard van het Wireless Power Consortium is tegenwoordig leidend, wat het aanbod een stuk overzichtelijker maakt. Daarmee begint het nu ook goed van de grond te komen. Tijd om te kijken wat je er mee kunt!

01 Hoe werkt het

Bij draadloos opladen wordt het principe van inductie toegepast, het verband tussen elektriciteit en magnetisme. Het laadstation, bijvoorbeeld een oplaadmatje, bevat een spoel waarin een magnetisch veld wordt opgewekt. In een spoel in de ontvanger, bijvoorbeeld een smartphone, zorgt dat magnetische veld er in omgekeerde zin weer voor dat een stroom wordt opgewekt waarmee de accu wordt opgeladen. Omdat het magnetische veld niet wordt gehinderd door lucht of een laag kunststof kan het ook door de behuizing van het apparaat heen. Er wordt tijdens het laden onderling informatie uitgewisseld, zodat bijvoorbeeld de smartphone om meer of minder vermogen kan vragen. In versie 1.2 van de Qi-standaard wordt naast inductieladen ook magnetische resonantie toegepast. Dat werkt volgens hetzelfde principe als inductie maar met hogere frequenties. Die worden afgestemd tussen lader en ontvanger. Het is wat minder efficiënt maar er kan wel meer vermogen worden overgebracht en over een grotere afstand.

02 Welke standaarden zijn er?

Er is een jarenlange standaardenstrijd rondom draadloos opladen geweest. Uiteindelijk is er, met de Qi-standaard van het Wireless Power Consortium, één standaard overeind gebleven. Vorig jaar werd de strijdbijl min of meer begraven toen Powermat, één van de grootste overgebleven concurrenten, zich bij het Wireless Power Consortium voegde. In zijn producten, zoals draadloze oplaadpunten, ondersteunde het al langer de Qi-standaard naast de eigen pma-standaard. Dat Apple zich sterk maakt voor Qi is ook een belangrijke stap in de richting van één standaard geweest. De Qi-standaard kent drie versies (1.0, 1.1 en 1.2) waarbij de laatste uit 2015 het meest gangbaar is. Er zijn uiteraard nog diverse kleine spelers in deze groeiende markt actief die soms met interessante innovaties komen (zie ook elders, over de toekomst van draadloos laden).

©PXimport

03 Hoe veilig is het?

Draadloos opladen is niet zonder beperkingen maar wel veilig, op voorwaarde dat de producten aan de standaard voldoen. Compatibiliteit met de Qi-standaard is niet genoeg: eigenlijk gaat de voorkeur uit naar producten met Qi-certificering die aan strakke voorwaarden voldoen en ook zijn getest voordat ze op de markt komen. Energie overbrengen is namelijk niet lastig, maar om dat goed te doen wél. Het grootste struikelblok is dat energieoverdracht een stuk minder efficiënt verloopt dan met een kabeltje. De efficiëntie ligt, afhankelijk van de apparatuur en omstandigheden, doorgaans tussen 30 en 80 procent. Dit zorgt voor extra warmteontwikkeling, los natuurlijk van de extra milieubelasting. Een tweede probleem is dat een metalen object in de buurt van het laadstation, zoals een muntstuk, sterk verhit kan raken. Dat werkt eigenlijk volgens hetzelfde principe als een pan die je op een inductiekookplaat zet, maar dan natuurlijk ongewenst. Met metalen objecten wordt overigens in de standaard rekening gehouden: ze worden gedetecteerd en de lader zal hierop het vermogen aanpassen. In versie 1.1 van de standaard werd de detectie van metalen objecten verder verbeterd.

04 Op welke afstand werkt het?

De maximale afstand tussen het laadstation en de ontvanger is veelal beperkt tot zo’n 5 á 8 mm. Daarom kun je beter geen al te dikke hoesjes voor je smartphone gebruiken. En gelet op de werking van draadloos opladen kun je geen hoesjes gebruiken waarin metaal is verwerkt. Bij Qi 1.2 is de afstand overigens wat vergroot (3 tot 4,5 cm) maar daar profiteer je niet altijd van. In de praktijk hangt het vooral af van de kwaliteit van de lader. Bij een goede lader kan er zelfs kleding, een snijplank of dvd-hoesje tussen lader en smartphone zitten, zo laten enkele ludieke filmpjes op YouTube zien. Ook vormt het gebruik van stevige hoesjes zoals de Otterbox Defender daarmee geen probleem, zo hebben we gemerkt. Wel kan, als de afstand groter wordt, het vermogen dat wordt overgebracht teruglopen, zodat het laden wat langer duurt. Een lader van mindere kwaliteit kan overigens ook nog wat andere beperkingen geven. Het kijkt dan bijvoorbeeld wat preciezer waar je het toestel op de oplaadmat neerlegt of er kunnen bijgeluiden optreden, zoals een zacht piepgeluid.

©PXimport

05 Welke smartphones ondersteunen het?

Er zijn al heel veel producten die de Qi-standaard ondersteunen. Veel smartphones met Android van bijvoorbeeld Samsung, Sony, Google, LG en Huawei laden draadloos op. Ook Apple heeft het ingebouwd sinds de iPhone 8 en iPhone X. Geschikte smartphones maar ook laders kun je opzoeken via de productdatabase op de website van het Wireless Power Consortium. Over het algemeen zullen vooral de wat duurdere modellen smartphones het ondersteunen. Het is voor fabrikanten nog net wat te prijzig om het in te bouwen in toestellen in elke prijsklasse. Als het niet in een apparaat zit, kun je het soms achteraf inbouwen (zie kader ‘Draadloos opladen achteraf inbouwen?’).

©PXimport

Draadloos opladen achteraf inbouwen?

Als de techniek voor draadloos opladen niet in je smartphone zit zou je het via een accessoire vaak nog wel kunnen toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld een speciaal hoesje gebruiken, of een draadloze ontvanger onder de behuizing plakken. Dat is een soort stripje dat intern met de batterij wordt verbonden. Het is ook in dit geval verstandig om alleen producten te gebruiken die door Qi zijn gecertificeerd. Veel goedkope draadloze ontvangers op de markt voldoen namelijk niet helemaal aan de standaard. Ze ondersteunen bijvoorbeeld niet altijd de detectie van metalen objecten in de buurt, waardoor het vermogen daar ook niet op aan wordt gepast. Het gevolg is dat het bewuste object of de smartphone zelf veel te heet kan worden.

©PXimport

06 Hoe snel gaat het opladen?

Het maximale vermogen bij draadloos opladen volgens de Qi-standaard is afhankelijk van de gebruikte apparatuur en de omstandigheden, maar ligt meestal rond 5 tot 10 watt. Veel draadloze laders kunnen maximaal 10 watt leveren. De meeste smartphones zullen echter maar tot zo’n 5 watt aan vermogen kunnen ‘ontvangen’. Bij sommige smartphones, zoals enkele recente modellen van LG, Sony en Xiaomi, ligt dat wat hoger, rond 10 watt. Deze modellen ondersteunen dan de zogenaamde Extended Power Profile van de Qi-standaard. De fabrikant vermeldt veelal in de specificaties welk vermogen bij draadloos opladen kan worden opgenomen, maar je kunt het ook in de productdatabase van het Wireless Power Consortium terugzien. Het blijft in alle gevallen ver achter bij moderne snelladers met Quick Charge-technologie. Draadloos laden brengt dus vooral gemak, wil je vooral snel laden dan gaat er niks boven een kabeltje.

07 Wat voor laders zijn er?

Hoe ziet een draadloze lader er uit? Het bekendst zijn natuurlijk oplaadmatjes voor op het bureau of nachtkastje. Die zijn er in talloze varianten. Smartphonefabrikanten maken ze zelf, maar je kunt ook bij fabrikanten als Belkin, mophie of ZENS terecht. Ook praktisch zijn de autohouders met ingebouwde Qi-standaard. Een draadloze lader kan ook prima worden ingebouwd in een meubel. Dat zulke meubels al vrij gangbaar worden blijkt wel uit het feit dat ook Ikea ze verkoopt. Het bedrijf biedt daarnaast onder andere laadplankjes en bureaulampen met ingebouwde technologie. Wel moet gezegd dat Ikea redelijk vooruitstrevend is op smarthome-gebied, waarvoor het recent ook een aparte divisie heeft opgezet. Waar je met zo’n oplaadmatje meteen van verlost bent, is het zoeken van een passend laadsnoertje voor je toestel. Met onder andere micro-usb, usb-c en de Lightning-connector zijn er wat kabeltjes betreft al te veel varianten.

©PXimport

08 Kan ik meerdere apparaten opladen?

De laatste Qi-standaard maakt het mogelijk om meerdere apparaten tegelijkertijd op te laden, al is dat best een uitdaging voor fabrikanten. Zo had Apple het plan om een draadloze mat genaamd AirPower te introduceren om gelijktijdig een iPhone, Apple Watch en AirPods op te laden. De iPhone zou dan een overzicht met de accustatus van alle apparaten geven. Veel mensen keken er reikhalzend naar uit. Het product werd echter twee jaar na de onthulling geannuleerd. De fabrikant zou moeite hebben om oververhitting te voorkomen. En zo’n grote mat waarop je toestellen op een willekeurige plek kunt leggen blijkt ook nog een brug te ver. Oplaadmatjes voor meerdere apparaten geven meestal precies aan waar je apparaten moet positioneren, feitelijk waar de interne spoelen zijn geplaatst. Een bekende oplaadmat is de Boost Up van Belkin die een iPhone en Apple Watch kan opladen en een derde apparaat via een kabeltje. Ook ZENS heeft met de Dual (ongeveer 60 euro) een laadmat voor twee apparaten en nog een variant genaamd Dual+Watch (ongeveer 95 euro) die als derde apparaat een Apple Watch kan opladen.

©PXimport

09 Onderweg draadloos opladen?

Onderweg is de ouderwetse lader met snoertje meestal handiger, maar wie draadloos wil opladen heeft best wat opties. Verschillende internationale hotels, restaurants en koffiehuizen zijn al uitgerust met draadloze oplaadpunten, veelal als gratis service voor klanten. De Aircharge Qi Wireless Charging-app toont ongeveer 5.000 locaties wereldwijd waar je draadloos kunt opladen maar het zijn er ongetwijfeld meer. Ook grote ketens doen mee zoals Ibis Hotels, Novotel, McDonald’s en Starbucks, doch vooral buiten Nederland. Hier is het aantal locaties nog vrij beperkt. Je kunt je eigen oplaadmatje natuurlijk wel gewoon meenemen op reis. Tevens bestaan er powerbanks met draadloze laadfunctie. Die verschillen eigenlijk weinig van gewone powerbanks, behalve dat je er een apparaat bovenop kunt leggen om het op te laden.

©PXimport

10 Invloed op de levensduur?

Welke invloed draadloos opladen op de levensduur van een batterij heeft is nog niet helemaal duidelijk. Door het gemak van draadloos opladen zullen batterijen vaker vol dan leeg zullen zijn, wat in ieder geval positief is voor de levensduur van de meeste batterijcellen, waaronder het vaak gebruikte Lithium-ion. Overladen is door beveiligingen in het laadcircuit van deze batterijen niet mogelijk. Draadloos opladen gaat bovendien wat langzamer en dat is in vergelijking met moderne snel-laders ook weer positief. Het grootste nadeel is de inefficiëntie van de techniek. Veel energie gaat verloren, wat je merkt aan extra warmte, die niet altijd goed wordt afgevoerd. Temperaturen boven de 45 graden Celsius zijn niet gunstig voor de meeste batterijcellen inclusief Lithium-ion. Omdat de meeste smartphones maar tot 5 watt ‘ontvangen’ blijft de warmteontwikkeling binnen de perken. Wat ook helpt is dat laders soms een actieve koeling bieden, zoals een kleine ventilator. Een prettige bijkomstigheid van draadloos opladen is weer dat het risico dat de connector op je smartphone stuk gaat een stuk kleiner is.

11 Opladen over grotere afstand?

In de toekomst kun je apparaten wellicht over een (veel) grotere afstand opladen. Al duurt het nog wel even voordat zulke toepassingen voor thuisgebruik worden goedgekeurd door de instanties. Een van de opvallendste bedrijven die hier mee bezig is, is energous met zijn WattUp-technologie. Bij die technologie wordt energie via radiofrequenties rond 5,8 GHz overgebracht naar apparaten in de ruimte. Een soort wifi-netwerk, maar dan voor het opladen. Er zijn varianten voor verschillende afstanden. Ossia beoogt hetzelfde met de Cota-standaard. Er zijn nog best wat beperkingen. Zo is het vermogen dat op deze manier kan worden overgebracht beperkt en dat neemt ook nog eens drastisch af als de afstand groter wordt. Het zal daarom niet genoeg zijn voor een energie-slurpende smartphone maar wellicht wel voor bijvoorbeeld kleine sensoren, computeraccessoires als muizen en toetsenborden en diverse IoT-devices. Een andere beperking is dat het nog minder efficiënt is dan de gangbare standaarden. Daarnaast is het nog de vraag of het niet te veel storing geeft met andere zendstandaarden en of het veilig genoeg is voor de mens.

©PXimport

12 Grotere vermogens overbrengen?

Een tweede uitdaging bij draadloos opladen, naast het vergroten van de afstand, is het overbrengen van meer vermogen. In de Qi-standaard zou nog wat rek zitten zodat bijvoorbeeld keukenapparatuur draadloos kan werken. Hiervoor heeft Qi de Ki Cordless Kitchen-standaard geïntroduceerd waarmee tot 2.200 watt vermogen kan worden overgebracht. Binnen ongeveer een jaar kunnen we al de eerste producten verwachten. De auto-industrie toont ook veel interesse in draadloos opladen, zodat elektrische auto’s comfortabeler opgeladen kunnen worden: gewoon door ze boven de oplaadmat te parkeren. Onder andere WiTricity is bezig met dergelijke producten waarin het gebruik maakt van magnetische resonantie. Eerder dit jaar nam het met Qualcomm Halo een belangrijke concurrent over. Hierbij werd Qualcomm aandeelhouder en kreeg WiTricity een flink aantal patenten in handen, zodat ook hier de stap naar een echte standaard lijkt te zijn ingezet.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp
Huis

Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp

Ben je op een stedentrip plotseling je gezelschap kwijt? Wil je aangeven waar op het drukke festivalterrein je tentje staat? Of wil je een vriend laten weten op welk terras jij zit te genieten van het zonnetje? Geen probleem! Met enkele klikken deel je zo je locatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw locatie kunt delen:

  • Via Google Maps
  • Via WhatsApp

Ook op vakantie kun je gevolgd worden: Ga je op vakantie? Deel je avonturen in een online reisdagboek!

Natuurlijk is het delen van je locatie niet alleen handig om met mensen af te spreken. Je kunt het ook gebruiken om je veiliger te voelen, doordat iemand op de hoogte is van waar je bent. Er zijn twee manieren om dat te doen: via Google Maps en via WhatsApp.

Google Maps

Locatie delen

In Google Maps kun je sinds januari 2024 je locatie rechtstreeks delen vanuit de app. Dat kan zowel in iOS als in Android. Om je locatie via Google Maps te kunnen delen, moet het Gmail-adres van je vriend aan je contacten zijn toegevoegd. Daarna controleer je of je zelf bent aangemeld met je Google-account. Open hiervoor Google Maps en tik in de rechterbovenhoek op je profielfoto. Je komt nu in een scherm waar de functie Locatie delen staat. Hierbij staat de mededeling dat je locatie wordt geüpdatet als de app niet in gebruik is. Houd hier rekening mee. Tik nu op Locatie delen.

Vanuit je profiel kun je naar de functie waarmee je je locatie deelt.

Lees ook: 5 handige (en misschien onbekende) functies van Google Maps

Enkele beperkingen

Bij het delen van je locatie via je Google Account zijn er wel enkele beperkingen. Als Google merkt dat je jonger bent dan 18 jaar, dan kun je je locatie maximaal vierentwintig uur delen. Dit is ook zo wanneer je account wordt beheerd door een ouder of voogd, of via de Google Family Link-app. Ben je jonger dan 13 jaar? Dan kun je geen Google-account instellen.

Wat verder belangrijk is om te beseffen, is dat degene met wie je je locatie deelt, ook details ziet die verder gaan dan de plek waar je bent. Diegene ziet ook je naam, je foto, hoe vol je batterij nog is en je geschatte aankomsttijd.

Je geeft niet alleen je locatie prijs, maar bijvoorbeeld ook je naam en hoe vol je batterij is.

Voortgang delen

In de volgende stap selecteer je de persoon met wie je je locatie wilt delen. Je kunt door de contacten scrollen en diegene kiezen. Of je tikt op Meer opties om extra functies te zien. Daar komen we dadelijk op terug. Je kunt hier ook bepalen hoelang je de locatie wilt delen. Gaat het om een uur? Met de plus- en minknoppen pas je de tijd aan. Je kunt ook gaan voor de optie Totdat je dit uitschakelt.

De ander ziet jouw locatie op de kaart en hoever je bent verwijderd. Ook de adresgegevens van je locatie verschijnen op het scherm. Je contactpersoon gebruikt de knop Route om de kortste weg naar jou te vinden. Onderaan het scherm staat een blauwe knop om ook zijn locatie te delen met jou.

Nadat je via Route onderweg bent naar elkaar, kun je de optie Voortgang van reis delen activeren. Daarmee kan je contactpersoon zien op welk moment jullie samenkomen.

Je contact leest je naam en hoever je verwijderd bent.

Wederzijds delen

Als de ander niet spontaan zijn locatie met jou deelt, dan kun je een verzoekje sturen omdat alsnog te doen. Daarvoor moet je uiteraard eerst jouw locatie met de ander hebben gedeeld. Daarna tik je onderaan op zijn naam en daarna op Verzoek sturen.

De persoon ontvangt een melding waarin wordt gevraagd om ook zijn locatie te delen. Dit moet diegene bevestigen in de Google Maps-app. Je e-mailadres wordt hierbij getoond, zodat die persoon kan zie wie je bent. Wanneer dit is gebeurd, kun je op zijn profielfoto in Google Maps tikken om zijn locatie te zien. Om te stoppen met delen, tik je eenvoudig op Stoppen onder de naam van die persoon in Google Maps.

Je kunt de ander een verzoekje sturen om ook zijn of haar locatie te delen.

Of het nou dingen, dieren of kinderen zijn ...

Een gps-tracker houdt er oog op

Kalibreren

Er zijn situaties waarin de nauwkeurigheid van Google Maps te wensen over laat. Dat kan komen doordat je tussen hoge gebouwen staat. Je kunt de locatienauwkeurigheid verbeteren door de app op dat moment te kalibreren. Terwijl de app open is, druk je op de blauwe stip die je locatie aanduidt. Klik vervolgens op Kalibreren. Houd de camera omhoog en scan dan de omgeving met Live View. In Android kun je de telefoon ook in een achtvormige beweging draaien.

Scan de omgeving om Google Maps te kalibreren, zodat de locatiebepaling nauwkeuriger wordt.

Wil je onzichtbaar worden? Locatiegeschiedenis Google Maps verwijderen doe je zo

Geen Google-account

Heeft diegene met wie je je locatie wilt delen, geen Google-account? Zorg er dan voor dat je wel zelf bent aangemeld. Tik daarna op je profielfoto in de rechterbovenhoek. Kies weer voor Locatie delen. Onder de naam van je contact tik je op Meer opties en vervolgens tik je op Kopiëren om de link aan je klembord toe te voegen. Je kunt nu de link via e-mail of een berichten-app versturen. Ook hier is de duur ingesteld op één uur. Om het delen te stoppen, tik je op Stoppen in Google Maps onder Delen via link.

Naar iemand die geen Google-account heeft, kun je de link van je locatie sturen.

WhatsApp

Toegangslocatie verlenen

WhatsApp is niet alleen een berichten-app. Een van de mogelijkheden is locatiedeling. Op een iPhone of Android-smartphone moet je zorgen dat de WhatsApp-locatietoegang is geactiveerd. Als dat niet is gebeurd, vraagt het systeem erom tijdens het delen van je locatie. Op Android ga je naar Instellingen / Apps / WhatsApp / Machtigingen om de locatietoegang toe te staan. Op een iPhone ga je naar Instellingen / WhatsApp / Locatie en selecteer je Altijd.

Als je bezorgd bent om je privacy of als je de batterij wilt sparen, dan kun je de locatievoorzieningen op je telefoon tijdelijk uitschakelen voor specifieke apps zoals WhatsApp. Het delen van je locatie via WhatsApp is overigens veilig, want deze app gebruikt end-to-end-encryptie om je berichten en locatiegegevens te beschermen. Natuurlijk doe je er verstandig aan om je locatie alleen te delen met contacten die je vertrouwt.

Batterij alweer leeg?

Met een powerbank heb je zo weer een paar procent erbij

WhatsApp maakt gebruik van de standaardkaartapp van je apparaat om locaties weer te geven. Het is mogelijk om deze te wijzigen in de instellingen van je telefoon als je liever een andere kaartservice gebruikt. De webversie van WhatsApp Web heeft een aantal geweldige functies, maar er is geen optie om je locatie te delen vanaf een computer.

Geef WhatsApp toegang tot je locatie.

Locatie verzenden

Start WhatsApp en ga naar de chat waarin je je locatie wilt delen. Op de iPhone tik je op het plusteken in het tekstvak. Daarna selecteer je Locatie in het menu. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je het pictogram van de paperclip onderaan het tekstvak gebruiken, dat is de bijlageknop. Selecteer Locatie in het menu.

Nu zie je de opties om een nabijgelegen of huidige locatie te versturen. Tik op Verzend uw huidige locatie. Hiermee verschijnt het locatievenster in de chat. Je kunt ook op het gestippelde vierkantpictogram in linkerbovenhoek van de kaart tikken als je de locatie met het exacte adres wilt verzenden. Daarmee wordt een pin op de huidige kaart geplaatst. Tik onderaan op de knop Deze locatie verzenden om uw locatie samen met uw adres te verzenden.

Wanneer je een locatie deelt, kun je een korte beschrijving toevoegen als extra context. Als je bijvoorbeeld de locatie van een restaurant deelt, dan kun je de naam van het restaurant of andere relevante informatie vermelden. Het is trouwens mogelijk om je locatie met meerdere contacten tegelijk te delen. Wanneer je de ontvangers selecteert, kies je voor meerdere chats voordat je de locatie verzendt.

Selecteer in de pictogrammen onderaan de optie Locatie.

Andere locatie delen

Als je de plaats waar je bent liever privé houdt, dan is het in WhatsApp ook mogelijk om een andere locatie te delen. De routebeschrijving werkt exact hetzelfde op iOS als op Android. Open weer de gewenste chat in WhatsApp. Selecteer het paperclippictogram, gevolgd door Locatie op Android, of het plusteken gevolgd door Locatie op de iPhone.

Daarna tik je op het vergrootglas of de zoekbalk bovenaan het locatiescherm. Typ de naam van de locatie die je wilt verzenden en tik vervolgens op de locatienaam in de opties onderaan. In Android kun je ook handmatig een pin op de locatie neerzetten door op het gestippelde vierkantpictogram te tikken om de kaart in volledig scherm te openen. Versleep de kaart om de pin te positioneren. Wanneer de pin op de juiste positie staat, tik je op Deze locatie verzenden.

De locatie van een pin in de buurt kun je ook via WhatsApp delen.

Deel live-locatie

Hierboven hadden we het over hoe je een statische locatie deelt met anderen. Als je weggaat van die locatie, wordt je nieuwe positie niet weergegeven in de chat. Je kunt ook beslissen om je locatie realtime te laten volgen.

Om een live-locatie te delen op een Android of iPhone, open je weer een WhatsApp-chat. Op Android gebruik je het paperclippictogram en dan kies je Locatie. Op de iPhone tik je op het plusteken en kies je Locatie. Tik daarna op Live locatie delen of Deel live locatie en selecteer de duur van het delen. Standaard is 1 uur ingesteld, maar je kunt ook kiezen voor 15 minuten of 8 uur. Tik daarna op Verzenden. Je kunt overigens het delen van je live-locatie elk moment stoppen. Daarvoor ga je terug naar de chat en tik je op Stop met delen.

Hoelang wil je de live-locatie delen?

Vanuit WhatsApp-status

Het is mogelijk om je locatie te delen in je WhatsApp-status. Hiervoor moet je de locatiesticker gebruiken en daarna WhatsApp openen op je Android of iPhone. Ga naar het tabblad Updates en tik op pictogram van de Camera. Maak een nieuwe foto of selecteer een bestaande foto om in je WhatsApp-status te plaatsen. Selecteer nu het pictogram Sticker bovenaan en selecteer onder Inhoud stickers het pictogram Locatie. Kies Selecteer je huidige locatie om je huidige positie toe te voegen aan de WhatsApp-status.

Het is ook mogelijk om via het zoekpictogram bovenaan een andere locatie te vinden om deze aan je status toe te voegen. Zodra de sticker verschijnt, tik je erop om de kleur aan te passen. Klik op de knop Verzenden om de status met je locatie te publiceren. Vanuit je WhatsApp-status is het niet mogelijk om je live-locatie te delen. Dat kan alleen vanuit de chat.

In je status deel je via de stickers eenvoudig je locatie.

Delen via Google Maps

Vind je de werkomgeving van Google Maps prettiger? Dan kun je in elke WhatsApp-chat de locatie toch delen vanuit Maps. Open hiervoor de Google Maps-app. Je ziet bij je huidige locatie een blauwe stip staan. Houd deze stip (of een andere locatie) ingedrukt. Er verschijnt een aantal opties, zoals Route, Starten, Opslaan en Label toevoegen. Veeg de opties naar links, zodat je op Delen kunt tikken. In het deelscherm kies je WhatsApp en vervolgens tik je op de chat in WhatsApp waarnaar je de locatie wilt verzenden.

Als je op de blauwe stip kort tikt in plaats van die lang in te drukken, dan kun je de knop Locatie delen gebruiken om de live-locatie te delen. Stel de tijd in hoelang je de locatie wilt delen. Kies WhatsApp uit de lijst met apps en selecteer het contact waarnaar je de realtime-locatie wilt verzenden.

Vanuit WhatsApp kun je ook locaties via Google Maps delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst.