ID.nl logo
ASUS ZenWiFi Pro ET12 - Ultiem mesh-systeem voor liefhebbers?
Huis

ASUS ZenWiFi Pro ET12 - Ultiem mesh-systeem voor liefhebbers?

De nieuwste wifi-mesh-systemen staan in het teken van wifi 6E, multigigabit-aansluitingen voor de snelste thuisnetwerken en vooral nóg grotere kastjes met nóg hogere snelheden. ASUS doet een gooi naar de titel met de nieuwste ET12 die voorzien is van alle toeters en bellen die je kunt bedenken.

Legendarisch
Conclusie

De ASUS ZenWiFi Pro ET12 doet zijn “Pro” naam oprecht eer aan: hij is extreem snel, heeft een uitstekende backhaul en houdt goed stand op langere afstanden. Daarbij zijn de uitgebreide mogelijkheden en firmware aantrekkelijker dan die van de concurrenten. Dit is een set voor iedereen die graag alle fine-tuning-opties wilt behouden en niet geknepen wilt worden onder de noemer gebruiksvriendelijkheid. Helaas is prijs wel echt extreem, waarmee de doelgroep van deze set sterk afneemt. Maar voor vermogenden die prestaties én volwaardige routermogelijkheden willen hebben is de ZenWiFi Pro ET12 wel de beste optie die je momenteel kunt kopen.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende prestaties
  • Wifi 6E
  • Multigigabit WAN en LAN
  • Uitgebreide firmware
  • Extreme prijs

Dat ASUS met de ZenWiFi Pro ET12 voor het hoge segment gaat zien we niet alleen aan de prijs (een adviesprijs van 900 euro voor een setje van twee mesh-satellieten is niet mals), maar ook aan de functionaliteit en de kastjes zelf. Opvallend zijn de forse maar keurig afgewerkte zwarte nodes met transparante bovenzijde waarbij enkele van de antennes intern zichtbaar zijn. Het is een opvallende verschijning in een markt met vooral eenvoudige witte kastjes.

Lees ook: Dit moet je weten over wifi 6E

 

De mogelijkheden zijn voorspelbaar voor de prijs: tri-Band inclusief één wifi 6E-band om gebruik te maken van de nieuwste en snelste 6GHz-band en een 2,5Gbit/s-netwerkaansluiting voor een extra snel thuisnetwerk. De twee gigabit LAN-poorten kunnen ook gebundeld worden als dat in jouw netwerk beter uitkomt. Daarbij is hij compatibel met Google Home of Amazon Alexa.

 

Software en Installatie

Het is echter de software, of eigenlijk firmware, waar ASUS de “Pro” naam van de ZenWiFi Pro ET12 echt eer aan doet. Waar concurrenten als Netgear en TP-Link zich vooral op eenvoud richten en geavanceerde mogelijkheden wegstrippen om gebruikers niet af te schrikken, houdt ASUS juist vast aan hun routerroots. De ZenWiFi-sets zijn de enige waarbij je echt volledige controle houdt over elke eigenschap en instelling, tot in extreem detail aan toe. Via de uitgebreide webinterface kun je, mocht je dat willen, uren spenderen aan het fine-tunen van alle instellingen of gebruik maken van extra’s zoals meerdere VPN-functies of meerdere gastnetwerken.

 

Mocht je daar geen trek in hebben, dan hoef je daar niet in te komen. De basisinstallatie van het systeem is zo gepiept en ook ASUS heeft een app als dat je voorkeur heeft. Al verwachten we gezien de prijs dat een gebruiker die geen beheofte heeft aan geavanceerde mogelijkheden deze set niet 1-2-3 zal overwegen.

 

Testprotocol

De testlocatie waar we deze set getest hebben betreft een jong vrijstaand woonhuis waarbij geen sprake is van storing vanuit wifi-verbindingen uit de buurt. De vloeren zijn echter wel van beton wat een uitdaging vormt voor routers en mesh-oplossingen. We testen over drie woonlagen.

 

We testen met twee computers voorzien van Wifi 6E. Als testserver gebruiken we een server met een multi-gigabit-netwerkaansluiting die we bedraad op het mesh-systeem aansluiten. Dit legt de bottleneck bij het te testen product. (Let op: de meeste routers, switches en computers zijn beperkt tot 1 gigabit, de hogere snelheden die je in sommige van onze testen ziet zijn enkel haalbaar in combinatie met multi-gigabit apparatuur. Ook mesh-oplossingen zonder 2,5- of 10Gbit/s-poorten zullen tot deze 1 Gbit/s worden beperkt).

 

We hebben gekozen voor drie specifieke testscenario’s. Test 1 richt zich puur op de maximaal haalbare snelheid (capaciteit van de antennes) van elke individuele unit. Deze test voeren met uit met onze laptops op enkele meters van en met direct zicht op de hoofdunit op een kastje in de woonkamer. Dit is dus tevens wat je grofweg mag verwachten wanneer je kiest om een satelliet elders in huis wél bedraad aan te sluiten, bijvoorbeeld als je op één locatie in huis echt de maximale snelheid wilt zien op je laptop.

 

Voor test 2 en 3 richten we ons specifiek op de mesh-prestaties en de kwaliteit van de verbinding tussen de satellieten onderling. We plaatsen een tweede satelliet in de hal één verdieping hoger. Voor test 2 testen we de twee apparaten in de nabijheid van deze tweede satelliet, hierdoor zien we vooral wat de onderliggende backhaul van een mesh-systeem in huis heeft.

 

Voor test 3 nemen we beide laptops wederom één verdieping hoger en testen we wederom via de satelliet op de eerste verdieping. Hier leunen we dus zowel op de backhaul van het mesh-systeem, als de signaalsterkte per satelliet op iets langere afstand en met hinder van muren en plafond.

 

Prestaties

De ASUS ZenWiFi Pro ET12 blijkt ook in de praktijk razendsnel. Een resultaat van 1815 Mbit/s maakt deze set tot één van de allersnelste wifi-oplossingen die je kunt kopen. Daar blijft een verdieping hoger via één hop nog 801 Mbit/s van over. De meeste mid-range sets scoren hier zo rond de 500 à 600 Mbit/s. De enige set die op deze twee testpunten nog net hoger scoort is de nog driehonderd euro duurdere Netgear Orbi RBKE96x, vermoedelijk door de vierde frequentieband die die set heeft.

 

Op zolder en wat langere afstand houdt de ET12 echter het beste stand van allemaal, met 585 Mbit/s houdt hij zowel de eveneens exorbitant dure Netgear Orbi RBKE96x (556 Mbit/s) net achter zich, evenals goedkopere oplossingen als de Deco XE75 PRO (422 Mbit/s). Het is een duidelijke indicatie dat over langere afstanden de ET12 minder verval toont in zijn snelheden. Ideaal voor situaties waar je vaker op langere afstand van je satellieten zit. Mocht je twijfelen tussen deze ET12 (wifi 6E) en de goedkopere XT12 (wifi 6), dan is de keuze wat ons betreft eenvoudig. De ET12 is structureel sneller ondanks de verder ogenschijnlijk vergelijkbare specificaties. Als je al meer dan 1200 euro uit wilt geven aan de XT12, ga dan nog één stapje verder met de ET12.

 

Conclusie

De ASUS ZenWiFi Pro ET12 doet zijn “Pro” naam oprecht eer aan: hij is extreem snel, heeft een uitstekende backhaul en houdt goed stand op langere afstanden. Daarbij zijn de uitgebreide mogelijkheden en firmware aantrekkelijker dan die van de concurrenten. Dit is een set voor iedereen die graag alle fine-tuning-opties wilt behouden en niet geknepen wilt worden onder de noemer gebruiksvriendelijkheid. Helaas is prijs wel echt extreem, waarmee de doelgroep van deze set sterk afneemt. Maar voor vermogenden die prestaties én volwaardige routermogelijkheden willen hebben is de ZenWiFi Pro ET12 wel de beste optie die je momenteel kunt kopen.

▼ Volgende artikel
Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80
Mobiliteit

Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80

Er was best wat kritiek op de Mazda CX-60. Met inachtneming van de verschillende punten pakken de Japanners nu door met een luxe, zevenzits SUV. Het nieuwe topmodel biedt onder meer 2,5 ton trekgewicht en tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Irwin van InstaAutoVlog bespreekt de Mazda CX-80 PHEV.

Dit artikel in het kort:

  • Mazda heeft de CX-80 ontwikkeld als luxe zevenzits SUV, met een verbeterde focus op rijcomfort.
  • De auto is 25 centimeter langer dan de CX-60 en biedt meer binnenruimte.
  • Het interieur is van hoge kwaliteit en biedt nieuwe technologieën zoals Chat GPT en een Alexa-spraakassistent.
  • De CX-80 combineert een uitgebalanceerde rijervaring met comfort en wendbaarheid.

Lees ook: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ze hebben zich bij Mazda eens flink achter de oren gekrabd. De huidige generatie CX-60 is gewoon niet goed genoeg. De plug-in hybride aandrijflijn ten spijt: er is bij de ontwikkeling van de zo'n twee ton zware wagen te veel op dynamische rijeigenschappen gericht. Het resultaat was een op alle fronten onrustige auto die de aantrekkelijkheid drastisch reduceerde.

25 centimeter langer

De Mazda CX-80 is een net geen vijf meter lange SUV. Een auto in de klasse van de Kia EV9 en de Volvo XC90. Met een breedte van 1,89 meter is hij net zo breed als de '60', maar door de langere en hogere daklijn is hij met 1,75 meter zo'n tweeënhalve centimeter hoger. Bijzonder is de wielbasis. Zo is de CX-80 25 centimeter langer dan de '60' en die kwart meter vind je compleet tussen de voor- en achteras. Met een totaal van 3,12 meter overklast de wagen daarmee zowel de Koreaan als de Zweed en dit alles belooft veel goeds voor de binnenruimte. 

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Artisan Red

De instap is op heuphoogte en opvallend is het compleet andere gevoel. Ik lijk iets hoger te zitten waardoor het sportievere karakter van de '60' op een lager pitje is gezet. Voor de rest is het interieur - op een aantal details na – identiek. We zien dezelfde hoge mate van afwerkingskwaliteit in combinatie met een uitmuntende bouwkwaliteit en aandacht voor details.

De testauto was een Takumi Plus-uitvoering, voorzien van een ivoorwit lederen interieur. De combinatie met het Artisan Red-jasje van de testauto en de zogeheten Melting Copper zorgt voor een chic, doch opvallend kleurenpalet. 

Lees ook: De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Alexa en ChatGPT 

Wat opvalt, is een vernieuwd infotainment- en navigatiesysteem met ChatGPT en een Alexa-spraakassistent. Ook de nieuwe doorkijkfunctie voor de 360graden-camera is handig, evenals de speciale trekhaakmodus.

Jammer is dat Mazda vooralsnog vasthoudt aan de controller op de middentunnel. Een groter touchscreen werkt overzichtelijker. Een ander detail is de climate control-functie voor de achterste passagiers die je voorin in of uit kunt schakelen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Propere 7-zitter

Die tweede zitrij is een sterk punt. De instap is riant en ook de ruimte en het zitcomfort zijn prima. Het enige smetje is de fikse cardantunnel. De achterbank is in de lengte verschuifbaar en dat is nodig als er extra personen op de derde zitrij plaatsnemen. Klap je in één beweging de rugleuning naar voren, dan ontgrendelt ook de zitting.

Mazda communiceert een comfortabele zitting voor personen tot 1,70 meter, maar zelf blijk ik met mijn 1,84 meter prima te kunnen zitten. Sterker nog, in vergelijking met de Volvo EX90 beschik ik over meer been- en hoofdruimte. Zijn zeven zitplaatsen net iets te veel, dan is er ook een zeszitter beschikbaar. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Hoog vermogen en trekgewicht

Aandrijftechnisch leunt de CX-80 op eenzelfde basis als de '60'. Dat betekent een 175 pk sterke elektromotor die via een 8-traps automaat met een 2,5 viercilinder Skyactiv benzinemotor samenwerkt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 327 pk en mede daardoor mag hij maar liefst 2500 kilogram trekken.

Dankzij een 17,8kWh-batterij kun je maximaal 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Een 60liter-benzinetank neemt het vervolgens over. Reken dan op zo'n 700 kilometer gecombineerd rijbereik.

Qua prestaties voelt de '80' krachtig en diverse aanpassingen aan de software maken de aandrijflijn iets prettiger dan die in de '60'. Toch blijft het geheel vrij onrustig. Zeker in vergelijking met de volledig elektrische concurrentie of een plug-in hybride Santa Fe. Die voelt net even verfijnder. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Fijne rijdynamiek

Qua rijcomfort blijkt de CX-80 een echte Mazda, en nee, dan niet zoals de '60'. De '80' voelt uitgebalanceerd, comfortabel en rustig, maar dan wel met een 'betrokken randje'. Het hoeft niet, maar de vierwielaangedreven CX-80 is dankzij zijn achterwielaangedreven basis verrassend wendbaar en ook de stuurinstallatie voelt prettig.

 Meer weten over de nieuwe Mazda CX-80 PHEV? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube


▼ Volgende artikel
Koffiebonen of gemalen koffie: wat is beter?
Huis

Koffiebonen of gemalen koffie: wat is beter?

Ga je voor snelheid en gemak, dan is gemalen koffie voor jou de beste keuze. Maar gaat het je vooral om de smaak, dan ben jij team koffiebonen. In dit artikel lees je alles over de kunst van het malen én we onthullen het geheim achter het ultieme kopje koffie.

In dit artikel ontdek je wanneer je het beste kunt kiezen voor koffiebonen of gemalen koffie.

  • Versgemalen koffiebonen zorgen voor de beste smaak en aroma’s, ideaal voor een heerlijk kopje koffie.
  • Gemalen koffie is sneller en vaak voordeliger, en het scheelt je een extra apparaat op het aanrecht.
  • Kwaliteit is cruciaal: kies daarom altijd voor goede bonen en maal ze vlak voordat je je koffie zet.

Wil je je eigen koffiesmaak nog een beetje ontdekken? Lees dan: Verschillende soorten koffiebonen: welke kies je?

Koffiebonen of gemalen koffie?

Eigenlijk hebben we het al verklapt. Maar dat komt omdat het antwoord op deze vraag zo duidelijk is:

• Ga je voor de beste smaak? Dan koop je goede koffiebonen en maal je ze zelf.
• Ga je voor snelheid en gemak? Dan is gemalen koffie een goede keuze.

Goede koffiebonen kunnen soms best prijzig zijn. Dat komt vooral omdat je – als het goed is – voor de betere bonen kiest. Want dat komt de smaak van je koffie zeker ten goede.

Om koffiebonen te malen heb je natuurlijk een koffiemolen nodig. Er zijn handmatige molens, waarmee je koffiezetten een echt rustmoment wordt – perfect voor ontspannen zondagochtenden. Voor doordeweekse dagen is een elektrische molen echter een stuk praktischer.

Waarom zou je zelf je bonen malen?
Versgemalen koffiebonen zorgen voor de maximale versheid, smaak en aroma's. Hele bonen blijven langer vers dan gemalen koffie, dat sneller smaak verliest door blootstelling aan zuurstof en vocht. Bovendien komen de smaakvolle oliën pas vrij wanneer je de bonen zelf maalt, wat je koffie nog lekkerder maakt. Een ander voordeel is dat je de maalgraad kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeur en de zetmethode die je gebruikt.

©Natsicha

Maal je bonen pas als je koffie gaat zetten

Wat vooral belangrijk is wanneer je zelf bonen gaat malen, is dat je het doet vlak voordat je de koffie zet. Binnen een minuut vervliegen al zo veel oliën dat je de helft van de smaak verliest. Vijftig procent. Binnen één minuut. Dat verklaart meteen waarom het vooruit malen voor de hele week geen zin heeft. dan kun je net zo goed kant-en-klaar gemalen koffie kopen!

De maalgraad

De maalgraad speelt een grote rol in de smaak en extractie van je koffie. Dit verwijst naar hoe fijn of grof de koffie is gemalen. Bij de juiste korrelgrootte stroomt het water gelijkmatig door de koffie, waardoor elk deeltje precies genoeg smaak afgeeft. Hoe fijner de maling, hoe groter het oppervlak dat in contact komt met het water, wat de smaakextractie beïnvloedt. De maling bepaalt dus de snelheid waarmee het water de smaken en aroma’s uit de koffiebonen haalt.

Natuurlijk heb je een persoonlijke voorkeur. Niet alleen voor koffiebonen, maar ook voor de maling. Toch passen bepaalde malingen beter bij sommige zetmethoden.

  • Espresso: voor espresso is een fijne maling nodig. Het lijkt op fijne suiker of zelfs bloem. Deze maling zorgt voor de juiste druk en doorlooptijd om een geconcentreerde shot espresso te maken.

  • Filterkoffie: bij filterkoffie past een gemiddelde maling, te vergelijken met tafelzout. Deze maling is grover dan espresso en fijner dan voor een French press. Dit zorgt ervoor dat de koffie niet bitter wordt. Het gekozen filter speelt overigens ook een rol.

  • French press: voor een French press, ook wel cafetière genoemd, gebruik je een grove maling. De korrels zijn vergelijkbaar met grof zeezout dat je met een molen maalt. Omdat bij deze zetmethode het water langer in contact blijft met de koffie, zorgt deze grove maling ervoor dat de koffie niet te sterk wordt.

  • Percolator: een percolator werkt goed met een maling die iets grover is dan die voor espresso, maar fijner dan voor een French press. Daarmee bereik je een goede balans tussen smaak en extractie in de percolator.

Lees ook: Van French press en filter tot slow drip en espressomachine: hoe zet jij je koffie?

©saiparn

Koffiebonen of gemalen koffie bewaren?

In een luchtdichte opbergbox blijven geur en smaak behouden!

5 tips voor het malen van koffiebonen

Nu wil je natuurlijk zelf aan de slag! Let op deze tips om jouw perfecte bakkie troost te zetten:

Tip 1: Kies de juiste maling

De maalgraad hangt af van je smaak en de zetmethode, zoals je hierboven kunt lezen.

Tip 2: Investeer in een goede molen

Er bestaan diverse soorten koffiemolens, maar over het algemeen vallen ze in twee categorieën: molens met messen en molens met maalschijven. De koffiemolen met messen is vaak de keuze voor mensen met een beperkt budget. Een maalschijf-koffiemolen heeft meer kwaliteit en maalt de koffiebonen beter. Deze machines gebruiken ze in de horeca ook. Een derde categorie zijn de apparaten om koffie met de hand te malen.

Tip 3: Experimenteer

Wees niet bang om met verschillende maalinstellingen te experimenteren tot je de juiste smaak vindt.

Tip 4: Maal alleen wat je nodig hebt

Versgemalen koffie smaakt het beste. Maal daarom alleen de hoeveelheid koffiebonen die je onmiddellijk gaat gebruiken om de versheid te behouden.

Tip 5: Houd de molen schoon

Reinig je koffiemolen regelmatig om ophoping van koffie-oliën en oude koffieresten te voorkomen, want dat kan de smaak beïnvloeden.

Toch gemalen koffie?

Niet iedereen heeft altijd de tijd om bonen vers te malen. Als je toch kiest voor gemalen koffie, let dan op of de verpakking een ventiel heeft. Koffie stoot namelijk CO2 uit, wat via het ventiel kan ontsnappen. Tegelijkertijd voorkomt het ventiel dat er zuurstof naar binnen komt, wat oxidatie en smaakverlies veroorzaakt. Zo blijft je gemalen koffie zo vers mogelijk.