ID.nl logo
Beheer je opgeslagen wachtwoorden in Windows
© Reshift Digital
Huis

Beheer je opgeslagen wachtwoorden in Windows

Vandaag de dag hebben we voor tal van websites unieke gebruikersnamen en wachtwoorden. Dat is natuurlijk beter voor de veiligheid, maar je loopt daardoor wel sneller het risico dat je een wachtwoord uit het oog verliest. Windows biedt een oplossing door wachtwoorden op te slaan, al is deze methode inmiddels een beetje verouderd voor modern wachtwoordbeheer.

In onze digitale wereld is het aantal wachtwoorden dat we moeten onthouden enorm toegenomen. Windows probeert je hierbij te helpen door wachtwoorden op te slaan, maar is deze methode nog wel van deze tijd? In dit artikel leggen wij het jou uit. We behandelen de volgende vragen:

  • Hoe kun je opgeslagen wachtwoorden in Windows 10 en 11 bekijken?
  • Waarom is de wachtwoordopslagfunctie van Windows niet meer de beste keuze?
  • Welke externe wachtwoordbeheerders zijn er als alternatief?

Lees ook: Beheer je wachtwoorden in elke browser

Referentiebeheer

Je kunt een lijst van alle door Windows 10 of Windows 11 opgeslagen wachtwoorden bekijken door naar Configuratiescherm > Gebruikersaccounts > Referentiebeheer te gaan. Klik op Webreferenties om de lijst met wachtwoorden voor websites weer te geven.

Klik op een item in de lijst om gedetailleerde informatie te zien, zoals het webadres, de gebruikersnaam en het opgeslagen wachtwoord. Ook zie je welke browser het wachtwoord heeft opgeslagen, bijvoorbeeld Chrome of Edge. Om het wachtwoord te kunnen zien, zul je ter beveiliging eerst je Microsoft accountnaam en wachtwoord moeten invoeren.

Het opslaan van wachtwoorden in Windows is niet meer van deze tijd. Vroeger was dat handig via Internet Explorer, maar tegenwoordig bieden alle browsers hun eigen wachtwoordbeheeropties. Daardoor wordt het lastig om een wachtwoord direct op je Windows-pc op te slaan via die browsers. In dit artikel leggen we uit hoe je de ingebouwde wachtwoordbeheerders van populaire browsers als Chrome en Firefox optimaal benut. Om te voorkomen dat Microsoft al je inloggegevens in handen krijgt, kun je beter een externe wachtwoordkluis gebruiken zoals 1Password, LastPass of KeePass.

Als je op 'Verwijderen' klikt, haal je die specifieke referentie uit de lijst. Vanaf dat moment worden je gebruikersnaam en wachtwoord niet meer automatisch ingevuld als je probeert in te loggen op de betreffende website.

©PXimport

Wachtwoorden wijzigen

Wanneer je het wachtwoord van een specifieke website wilt aanpassen, is het verstandig om eerst de betreffende referentie uit de lijst te halen. Zo voorkom je dat het oude, onjuiste wachtwoord automatisch wordt ingevuld. Bezoek de website waar je je wachtwoord wilt wijzigen, log in en pas het wachtwoord aan. Onthoud goed je nieuwe wachtwoord en log vervolgens uit op de website.

Ga naar Referentiebeheer zoals in de vorige paragraaf is uitgelegd, en verwijder de referentie uit de lijst. Ga nu terug naar de website, log in, en kies ervoor om Windows het wachtwoord te laten opslaan. De website zal nu weer in de lijst met webreferenties komen te staan, met de originele gebruikersnaam en het nieuwe wachtwoord.

Nieuwe laptop kopen? Met deze video kies je de laptop die het best bij jou past!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!