ID.nl logo
Eigen Discord-server maken en bots toevoegen
© PXimport
Huis

Eigen Discord-server maken en bots toevoegen

Wat je hobby's of interesses ook zijn, grote kans dat er al verschillende Discord-servers voor bestaan. Maar wellicht wil je juist je eigen Discord server maken, zodat je helemaal de controle hebt over de chat-topics en wie er zoal toegang krijgt. In dit artikel lopen we het proces stap voor stap door en voegen we ook handige bots toe.

We gaan er voor dit artikel vanuit dat je al een Discord-account hebt en de software op je pc hebt staan. Dit regel je via de officiële Discord-website. Druk op de knop Voeg een server toe en kies Zelf één creëren, Deze vraag overslaan. Verzin een naam en klik op Upload om een pictogram aan de server te koppelen. Bevestig met Creëren

Je server verschijnt links van het Discord-venster en je kunt meteen klikken op Nodig je vrienden uit of Stuur je eerste bericht. Maarje doet er wellicht beter aan je server eerst mooi in te richten.

Kanalen toevoegen

Standaard beschikt elke server over twee categorieën: tekstkanalen en spraakkanalen. Elk van beide is voorzien van het kanaal algemeen. Daar voegen we enkele kanalen aan toe, zoals welkom, aankondigingen, moderatoren, beheerder en bots

Klik daartoe op de plusknop bij tekstkanalen, laat het type telkens op Tekstkanaal staan en vul de gewenste naam in. Met behulp van het Windows emoji-toetsenbord (druk op Windows-toets+.) kun je deze namen ook van een emoji voorzien. Bevestig met Creëer kanaal. Op vergelijkbare manier creëer je ook enkele spraakkanalen, zoals games en muziek.

©PXimport

Dit dreigt je server wel wat onoverzichtelijk te maken, dus breng je die kanalen het best onder in categorieën. Rechtsklik op een lege plek in het venster met uw kanalen en kies Categorie maken. Dat kunnen categorieën zijn als Welkom, Administratie et cetera. 

Vervolgens versleep je de gewenste kanalen naar zo’n categorie en ook de categorieën zelf versleept je naar een geschikte locatie.

Rollen verdelen en kanaalmachtigingen

Dan is het nu tijd om gebruikersrollen te creëren, wan je wilt niet zomaar elke gebruiker alle machtigingen toekennen. Rechtsklik op je serverpictogram en kies Serverinstellingen, Rollen. Druk op het plusknopje Rol maken naast Rollen, geef die als naam lid mee en kies een passende kleur. Bij elke nieuwe rol die je creëert, schakel je wel de optie Geef de rolleden afzonderlijk weer van online leden in!

Alle overige functies kun je in principe ongemoeid laten voor deze basale rol. Bevestig je instellingen met Wijzigingen opslaan. Herhaal dit voor de rol Bot, die we later nodig hebben. 

Je kunt nu ook een moderator- en een beheerderrol creëren, telkens met aangepaste kleuren en machtigingen. Je kunt beide rollen nagenoeg alle machtigingen verlenen, maar de functies Server beheren en Beheerder blijven het best voorbehouden aan de rol Beheerder

Ook is het belangrijk om de rollen met de meeste machtigingen onder Rollen te verslepen, zodat die boven de rollen met minder machtigingen komen te staan. In ons voorbeeld is de volgorde van boven naar beneden: Bot, Beheerder, Moderator en Lid.

©PXimport

Je mag nu het rollenvenster afsluiten. Om leden de juiste rol toe te kennen, klik je met rechts op de gebruikersnaam, kies je Rollen en plaats je een vinkje bij de juiste rol. Doe dat alvast met je eigen naam en ken jezelf de rol van Beheerder toe.

Om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld het kanaal moderatoren ook alleen voor de rol moderatoren toegankelijk is, klik je op het tandwielpictogram Kanaal bewerken bij dat kanaal en kies je Machtigingen. Schakel Privékanaal in, klik op Leden of rollen toevoegen, selecteer Moderator en bevestig met Klaar.

De rol Beheerder is normaliter standaard al toegevoegd. Om dat nog fijnmaziger te doen, klik je op Machtigingen en kies je Geavanceerde machtigingen. Selecteer @everyone en schakel alle (vijftien) machtigingen uit (rood kruisje). Voeg achtereenvolgens Beheerder en Moderator toe en schakel eventueel alle machtigingen in (groen vinkje). Bevestig met Wijzigingen opslaan. Herhaal dit voor alle andere kanalen, telkens met de gewenste rollen en machtigingen.

©PXimport

Bot toevoegen aan server

Zodra je server flink wat leden over de vloer krijgt, dreig je wel voor enig beheerwerk te staan. Waarom zou je je daarin niet laten bijstaan door een bot? Op top.gg vind je alvast heel wat Discord-bots. Wij gaan hier aan de slag met een van de meer populaire bots: MEE6.

Zorg dat je bij Discord bent aangemeld, surf naar mee6.xyz, klik op Voeg toe aan Discord en bevestig met Autoriseren. Vervolgens klik je naast je servernaam op Stel MEE6 in. Bevestig met Doorgaan en met Autoriseren  - je mag in principe alle machtigingen ingesteld laten. De functies die gratis beschikbaar zijn lichten nu op, zoals Welkom, Gepersonaliseerde commando’s enzovoort.

Laten we bij wijze van voorbeeld de welkomstberichten op onze server door de bot laten afhandelen. Je zorgt er eerst voor dat die berichten in het kanaal welkom verschijnen. Rechtsklik op je server en kies Serverinstellingen, Overzicht. Stel het Systeemberichtenkanaal in op het kanaal welkom en bevestig met Wijzigingen opslaan.

Sluit het venster af en rechtsklik op de gebruikersnaam MEE6, kies Rollen en plaats een vinkje bij Bot. Vervolgens ga je naar de MEE6-site en open je de rubriek Welkom

Schakel Stuur een bericht wanneer een gebruiker toetreedt tot de server in, kies ook hier het kanaal welkom en vul een aangepast bericht in bij Welkomstbericht. Scrol nu tot bij Geef een rol aan nieuwe gebruikers, schakel die in en kies hier lid. Bevestig met Opslaan.

©PXimport

Op de site van MEE6 vind je nog meer bots. Gratis zijn de bots voor onder meer audio-opnames (Neem op), een zoekfunctie (Zoek Wat Dan Ook Op) en Gepersonaliseerde Commando’s.

Bij deze laatste kun je gratis (drie) eigen commando’s instellen. We geven een voorbeeld. Klik op Tekst Commando en vul bij Commando Naam bijvoorbeeld !wie in. In het actiepaneel Bot antwoord met vul je in Hallo, ik ben je persoonlijke MEE6-Bot! Bevestig met Voeg toe. Zodra iemand nu !wie intikt in een chatvenster, krijgt die het antwoord van de bot te zien.

Absoluut leuk is ook de bot Muziek. Je hoeft in feite niet meer te doen dan die te selecteren en de twee premium-commando’s uit te schakelen. De overige commando’s, zoals !search, play, !replay, !pause en !stop laat je ingeschakeld. Koppel nu het kanaal muziek door erop te klikken (zodat onderaan links Spraak gekoppeld te zien is), en open vervolgens het tekstkanaal bots.

Hier tik je bijvoorbeeld !search Dua Lipa in, zodat je een reeks nummers van deze artiest te zien krijgt. Vervolgens tik je !play Dua Lipa <songtitel> in en kun je achteroverleunen tot je !stop intikt. 

Veel plezier met je nieuwe server!

▼ Volgende artikel
Plannen en overzicht houden: slimme tips en trucs voor Google Agenda
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Plannen en overzicht houden: slimme tips en trucs voor Google Agenda

Google Agenda helpt je afspraken en taken overzichtelijk te plannen. Met deze praktische tips en trucs haal je meer uit de agenda-tool en blijft je planning altijd op orde.

Dit artikel in het kort

Google Agenda biedt veel meer mogelijkheden dan alleen afspraken vastleggen. Door de weergave compacter te maken en kleuren in te zetten, houd je overzicht in een drukke agenda. Met browsermeldingen, standaardherinneringen en geavanceerde zoekfuncties mis je geen enkele afspraak. Extra tijdzones, sneltoetsen en een dagelijks overzicht per e-mail maken het plannen efficiënter. Ook taken kun je in de agenda opnemen en beheren. Bovendien kun je eenvoudig agenda's importeren, exporteren of verwijderen, zodat je altijd werkt met een actuele en overzichtelijke planning. In dit artikel lees je hoe je dat allemaal doet.

Ook interessant: Automatiseer je workflow met scripts voor Gmail en Google Agenda

We baseren ons op de webversie van Google Agenda, die je vindt op https://calendar.google.com. De agenda is ook als app beschikbaar voor Android en iOS. De functies van de website zijn uiteraard ook grotendeels beschikbaar in deze apps.

Een agenda kan aardig gevuld raken met afspraken. In Google Agenda kun je de inhoud op het scherm compacter maken, zodat er meer op past. Kies Instellingen / Vormgeving. Eerst bepaal je het gewenste thema, waarbij je kiest tussen Licht, Donker en Apparaatstandaard. Die laatste modus volgt de instelling van de computer en gebruikt een donker thema als dat op het systeem ook gebeurt.

Bij Kleurset kun je bovendien de tekstkleur kiezen, maar we zijn vooral geïnteresseerd in het menu Gegevensdichtheid. Verander de waarde Responsief op je scherm naar Compact. Hiermee worden gegevens altijd zo efficiënt mogelijk getoond en past er meer op je scherm.

Maak nog beter gebruik van de beschikbare schermruimte.

Meldingen

Gebruik je Google Agenda vaak vanuit de browser, dan loont het om toe te staan dat Google Agenda meldingen via de browser kan tonen. Denk aan een herinnering voor een komende afspraak. Google Agenda controleert automatisch of de meldingen zijn toegestaan en vraagt erom wanneer dat niet zo is. Klik in de notificatiepop-up op Doorgaan om de toestemming te geven. Tips voor Google Agenda

Privé-afspraak

Maak je een afspraak in een gedeelde agenda, maar wil je niet dat anderen de inhoud ervan kunnen zien? Markeer de afspraak als Privé. Open de afspraak. Standaard hanteert Google Agenda de instelling Standaardzichtbaarheid. Klik hierop voor een overzicht van de andere mogelijkheden en kies Privé.

Tijdzones

Familie in het buitenland of voor je werk vaak in contact met andere landen? Stel een extra tijdzone in, zodat je snel de verschillende tijden ziet. In het instellingenvenster kies je Algemeen / Tijdzone / Secundaire tijdzone weergeven. Geef aan welke tijdzone je wilt gebruiken en geef bij Label een beschrijving op. De verschillende tijden worden elk in een eigen kolom getoond in de agendaweergave, uiterst links. Tips voor Google Agenda

Dupliceren

Je kunt aardig wat tijd besparen bij het inplannen van vergelijkbare afspraken. In plaats van voor elke afspraak opnieuw alle details in te geven, kun je een bestaande afspraak dupliceren en deze waar nodig aanpassen. Open de afspraak die je als basis wilt gebruiken en kies Opties (herkenbaar aan de drie puntjes). Kies Dupliceren en geef de nieuwe variabelen van de afspraak op.

Kleuren

Prettig aan Agenda is de mogelijkheid om de afspraken een eigen kleur te geven, bijvoorbeeld om afspraaksoorten van elkaar te onderscheiden. In de kalenderweergave zie je daarmee in een oogopslag wat je op je bordje hebt. In het afspraakvenster kies je voor Afspraakkleur selecteren en selecteer je de gewenste kleur.

Ook offline

De webversie van Google Agenda is niet toegankelijk zonder internetverbinding. Dat is jammer, als je bijvoorbeeld je agenda wilt raadplegen in het vliegtuig of ergens waar er geen verbinding is. Je kunt deze beperking omzeilen door de agenda offline beschikbaar te maken.

In het instellingenvenster kies je voor Algemeen / Offline. Plaats een vinkje bij Offline agenda aanzetten. Google zelf geeft terecht aan dat je dit beter niet kunt doen op een openbare of gedeelde computer: er wordt immers informatie lokaal opgeslagen. Voor thuisgebruik maakt de instelling Google Agenda wel een stuk bruikbaarder.

Meer uit een afspraak

Snel een nieuwe afspraak maken, zonder dat je eerst de Google Agenda-omgeving hoeft te openen? In een browservenster typ je simpelweg cal.new in de adresbalk. Druk op Enter en het afspraakvenster verschijnt direct.

Bij elke afspraak kun je bovendien aangeven hoe je hieraan wilt worden herinnerd. Dit kunnen meerdere herinneringen zijn, bijvoorbeeld één uur van tevoren en hierna nog dertig minuten van tevoren. Dit geef je in het afspraakvenster aan bij Melding toevoegen. Wil je liever geen melding, maar een e-mail, dan kies je voor E-mail. Geef daarna de momenten aan waarop je de herinnering wilt ontvangen.

Stel je vaak dezelfde herinneringen in? Voorkom handwerk en maak hiervan standaardmeldingen. In het instellingenvenster van Agenda klik je op de betreffende agenda onder Instellingen voor mijn agenda's. Kies Meldingen voor afspraken / Melding toevoegen. Stel de melding in en voeg extra meldingen toe. Deze meldingen worden nu standaard op elke afspraak toegepast. Handig!

Hoe vaak wil je aan een afspraak worden herinnerd?

Afspraken vinden

Vooral met drukke agenda's kan het vinden van een afspraak knap lastig zijn. Agenda biedt meer zoekmogelijkheden dan het standaard toont. Met wat aanpassingen kun je een afspraak sneller terugvinden. Bovenin het venster klik je op het vergrootglas (Zoeken). Klik hierna op het pijltje rechts van het zoekvak (Zoekopties) voor de extra opties. Hier kun je zoeken op deelnemers, locaties en specifieke zoekwoorden. Je kunt hier ook een begin- en einddatum opnemen. Heb je meerdere agenda's dan kies je bij Zoeken in de gewenste agenda.

Gebruik de geavanceerde zoekfunctie van Google Agenda.

Slimme sneltoetsen

Nog sneller werken in Google Agenda? Maak gebruik van sneltoetsen voor veelvoorkomende acties. Schakel sneltoetsen eerst in via het instellingenvenster: Algemeen / Sneltoetsen / Sneltoetsen aanzetten.

Dagelijkse agenda

Begin je dag goed met elke ochtend een compact overzicht met de komende afspraken. Google Agenda kan een e-mail sturen met de laatste wijzigingen. In het instellingenvenster selecteer je de agenda onder Instellingen voor mijn agenda's en kies je Overige meldingen. Kies bij Dagelijkse agenda voor E-mail. In dezelfde sectie vind je ook andere triggers waarvoor je een e-mail kunt laten sturen, zoals gewijzigde en geannuleerde afspraken.

De dag beginnen met een e-mail voor afspraken.

Weergave bepalen

Agenda ondersteunt meerdere weergaven van de agenda. Je schakelt hiertussen via het meerkeuzemenu rechtsboven (kies bijvoorbeeld voor Maand of 4 dagen). Ruim je graag op, dan kun je ook aangeven dat afgeronde taken niet meer zichtbaar zijn. Je vindt de opties onderin het eerdergenoemde menu, waarbij je ook geweigerde afspraken uit de weergave kunt halen. Je hoeft geen genoegen te nemen met de standaardweergaven van Agenda, want kunt ook een eigen weergave maken. Open het instellingenvenster en kies Algemeen / Opties bekijken. Hier vind je de weergaveopties. Geef aan welke onderdelen je wilt zien (bijvoorbeeld Weekenden). Ook kun je hier weeknummers activeren en aangeven op welke dag de week moet starten. Bij Aangepaste weergave instellen bepaal je het aantal dagen dat in de agenda verschijnt.

Geen feestdagen

Google Agenda toont regionale feestdagen, bijvoorbeeld die van Nederland. Heb je hieraan geen behoefte, dan schakel je ze uit. In plaats hiervan kun je ook in detail bepalen welke dagen juist wel of niet worden getoond. Kies bij de instellingen voor Algemeen / Agenda toevoegen / Door interessante agenda's browsen. Klap de secties Officiële feestdagen en Andere vieringen uit. Vervolgens kun je per feestdag aangeven of je deze in de agenda wilt opnemen. Wil je helemaal geen externe dagen zien, dan verwijder je het vinkje bij beide secties. Op dezelfde pagina vind je ook andere lijsten met feestdagen, die je kunt in- en uitschakelen.

Welke feestdagen wil je in de agenda zien?

Snel taken toevoegen

Als je lijstjes met taken bijhoudt, kun je die ook opnemen in Google Agenda en ze vanaf die locatie bekijken en oppakken. In het hoofdvenstervenster van Agenda klik je op Overschakelen naar Tasks (herkenbaar aan de knop met een vinkje). Klik op Alle taken (links) voor een totaaloverzicht. Linksboven vind je de knop Maken, waarmee je een nieuwe taak maakt. Hierbij kun je ook een datum en tijd opgeven. Om de taken verder te ordenen, kun je meerdere takenlijsten aanmaken. Klik op Nieuwe lijst maken en geef deze lijst een naam. Een taak kan ook een subtaak hebben. Klik bij een taak op de drie puntjes en kies Subtaak toevoegen. Vervolgens kun je de aanvullende gegevens opgeven.

Overstappen

Als je graag de overstap naar Google Agenda maakt en nu nog een andere agenda gebruikt, gebruik je de importeerfunctie om je bestaande afspraken over te zetten. Google Agenda ondersteunt hiervoor twee formaten. Je kunt de gegevens importeren in een iCalendar- of in een csv-indeling. Exporteer de afspraken eerst uit je bestaande agenda. Kies hierna in het instellingenvenster van Google Agenda voor Importeren en exporteren / Importeren. Klik op Selecteer een bestand op je computer en wijs naar het bestand. Bij Toevoegen aan agenda kies je de gewenste agenda. Bevestig met een klik op Importeren. Wil je juist niet meer werken met Google Agenda? Je kunt de agenda volledig verwijderen. Kies in het instellingenvenster voor Instellingen voor mijn agenda's / Agenda verwijderen.

Toch liever een papieren agenda?

(alvast voor 2026, bijvoorbeeld)
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim onder de 400 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim onder de 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Ideaal als je veel op reis bent, omdat je op deze manier eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive. De mooiste toestellen met eSim en onder de 400 euro vind je hier.

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt.

Motorola Edge 60 Fusion 

De Motorola Edge 60 Fusion is een elegant middelklasse-smartphone die indruk maakt met zijn moderne design en degelijke prestaties. Hij beschikt over een indrukwekkend 6,67‑inch pOLED‑scherm met Super‑HD-resolutie (1 220 × 2 712 pixels), 120 Hz ververssnelheid en HDR10+, beschermd door Gorilla Glass 7i — en dat op alle vier de schermranden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie (OIS) en 13 MP ultragroothoeklens leveren scherpe beelden, terwijl de 32 MP frontcamera mooie selfies maakt.

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik.

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.