ID.nl logo
De opkomst van (goed) internet in de trein
© Reshift Digital
Huis

De opkomst van (goed) internet in de trein

Gratis wifi in de trein is een mooie belofte, maar zelden werkt het goed genoeg dat je er ook daadwerkelijk iets aan hebt. Daar moet verandering in komen, onder meer dankzij een nieuwe overheidsinvestering en de komst van 5G. Dit zijn momenteel de ontwikkelingen.

Maandag 29 maart 2010 gaat in de boeken als de dag waarop de allereerste NS-trein in Nederland met gratis internet via wifi reed. Het was een trein van Amsterdam Bijlmer Arena naar Leiden, die uiteindelijk geschiedenis schreef. Inmiddels hebben we in bijna alle treinen in Nederland draadloos internet. Ook die van Arriva en Connexxion. Arriva was zelfs eerder met wifi in de trein. 

Hoewel het een groot voordeel is om te kunnen internetten in de trein, zijn er ook veel klachten over deze dienst. Daarom wordt er nu gewerkt aan goed internet in de trein. Wil je surfen via ‘Wifi in de trein’, dan moet je hier wel wat voor doen. Inloggen, hopen dat het niet te druk is en dan kun je er wel wat mee. 

Echter is het alsnog erg traag, helemaal voor wat mensen er graag mee doen. Reizigers willen graag Netflixen of muziek luisteren in de trein, wat uiteraard aanzienlijk meer MB’s kost dan een tekstmail versturen. Kortom, er is aanzienlijk beter wifi nodig dan in 2010 het geval was.

Gelukkig ziet de overheid dat ook. De 16 miljoen euro aan subsidies in 2010 wordt nu met in ieder geval 1 miljoen euro versterkt om te zorgen dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt, dankzij betere wifi. 

Toch is het dubbel, want, zo schrijft de overheid in het rapport ‘Betere internetverbinding in de trein’: “Tegelijk zien we een ontwikkeling dat steeds minder reizigers de wifi in de trein gebruiken. In plaats daarvan kiest men voor een eigen dataverbinding via de mobiele telefoon. Dat komt met name door de ontwikkeling van mobiele netwerken. Mobiele data is veel goedkoper dan het een aantal jaren geleden was.”

Waarom internet in de trein?

Toch blijven treinreizigers het vanzelfsprekend vinden dat er wifi in de trein beschikbaar is en dat deze gratis is. Mensen willen in de trein kunnen werken, social media kunnen gebruiken en muziek kunnen streamen, terwijl ze ook van het nieuws op de hoogte blijven. Je ziet dat als je een coupé in kijkt: weinig mensen lezen een boek, zitten te breien of kijken uit het raam. 

De meeste mensen hebben een telefoon in de hand, oordopjes in, of allebei. Hoewel veel mensen dus blijkbaar gebruikmaken van hun dataverbinding, zal dit ook zijn omdat de kwaliteit van wifi in de trein achterblijft. Er is niets irritanter dan een serie die steeds moet ‘bufferen’ en die wegvalt, iets wat op dit moment wel gebeurt op wifi in de trein.

©PXimport

Hoe werkt trein-wifi?

Wifi in de trein werkt vaak door antennes aan de buitenzijde van de trein en modems met simkaarten. Die maken gebruik van ‘opstelpunten’, die telecomnetwerken gebruiken om het signaal te verspreiden. Een trein beweegt, waardoor die steeds buiten bereik van zo’n opstelpunt komt en weer naar het volgende moet. Die connectie wisselt dus steeds en het is moeilijk om daar een gestroomlijnde transitie van te maken. Hoe sneller de trein, hoe hoger het aantal transitiemomenten dat elkaar opvolgt.

Het netwerk in de trein werkt via de drie Nederlandse telefonienetwerken: KPN, T-Mobile en Vodafone. Echter kan het signaal soms maar moeilijk ‘reizen’, omdat er bijvoorbeeld speciale coating op de ramen van een treinstel zit, of omdat een trein door een tunnel of een natuurgebied gaat. 

Daarbij hebben namelijk ook de zendmasten moeite om door te dringen. Dat kan komen door de een gebouw als een tunnel, maar ook omdat er in natuurgebieden vaak geen grote zendmasten staan. Er kan dan gebruik worden gemaakt van repeaters, maar die versterker niet alleen het goede signaal, ook de ruis.

Tegelijkertijd zijn het niet alleen reizigers die baat hebben bij een goede internetverbinding. Boordcomputers en informatiesystemen binnen de trein hebben ook internet nodig, net als de mogelijkheden vanuit de trein om contact te leggen met hulpdiensten. Er is dus niet alleen een wens om wifi aantrekkelijker te maken voor de reiziger om entertainmentredenen, maar ook om veiligheidsredenen. 

Future Railway Mobile Communications System

Ondertussen leven we in de wereld in een transitie van 4G naar 5G. Waar het huidige netwerk van de trein, GSM-R nog tot 2030 wordt ondersteund, is er al een mogelijke opvolger bekend die via 5G werkt: Future Railway Mobile Communications Systeem (FRMCS). Voor het echter zover is en deze technologie volop wordt gebruikt, dat duurt nog even. Vandaar dat het verbeteren van zendmasten bij het spoor voor nu prioriteit heeft. 

De kwaliteit van wifi in de trein moet beter, de plekken waar het helemaal niet beschikbaar is moeten ook worden getackeld en daarnaast wil de overheid graag dat de aanmeldprocedure verandert. Elke treinrit weer moet je ‘inloggen’ op het systeem en dat past niet bij een ‘naadloze’ overstap.

ProRail, dat verantwoordelijk is voor de grond naast het spoor, gaat de komende twee jaar dan ook tachtig telecommasten langs het spoor plaatsen. Er staan al vele zendmasten naast het spoor, maar deze tachtig moeten zorgen voor beter internetbereik. Het zou het netwerk zelfs volledig dekkend moeten maken. Deze masten zijn wel klaar voor een mobiel communicatiesysteem, waar waarschijnlijk veelvuldig gebruik van wordt gemaakt in de toekomst. 

Omdat toestellen dan met elkaar kunnen communiceren op een razendsnelle manier, kunnen er bijvoorbeeld meer treinen gaan rijden. In eerste instantie merken reizigers als het goed is dat de dekking en de kwaliteit van de wifi beter is, want dat communicatiesysteem komt later.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips