ID.nl logo
De opkomst van (goed) internet in de trein
© PXimport
Huis

De opkomst van (goed) internet in de trein

Gratis wifi in de trein is een mooie belofte, maar zelden werkt het goed genoeg dat je er ook daadwerkelijk iets aan hebt. Daar moet verandering in komen, onder meer dankzij een nieuwe overheidsinvestering en de komst van 5G. Dit zijn momenteel de ontwikkelingen.

Maandag 29 maart 2010 gaat in de boeken als de dag waarop de allereerste NS-trein in Nederland met gratis internet via wifi reed. Het was een trein van Amsterdam Bijlmer Arena naar Leiden, die uiteindelijk geschiedenis schreef. Inmiddels hebben we in bijna alle treinen in Nederland draadloos internet. Ook die van Arriva en Connexxion. Arriva was zelfs eerder met wifi in de trein. 

Hoewel het een groot voordeel is om te kunnen internetten in de trein, zijn er ook veel klachten over deze dienst. Daarom wordt er nu gewerkt aan goed internet in de trein. Wil je surfen via ‘Wifi in de trein’, dan moet je hier wel wat voor doen. Inloggen, hopen dat het niet te druk is en dan kun je er wel wat mee. 

Echter is het alsnog erg traag, helemaal voor wat mensen er graag mee doen. Reizigers willen graag Netflixen of muziek luisteren in de trein, wat uiteraard aanzienlijk meer MB’s kost dan een tekstmail versturen. Kortom, er is aanzienlijk beter wifi nodig dan in 2010 het geval was.

Gelukkig ziet de overheid dat ook. De 16 miljoen euro aan subsidies in 2010 wordt nu met in ieder geval 1 miljoen euro versterkt om te zorgen dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt, dankzij betere wifi. 

Toch is het dubbel, want, zo schrijft de overheid in het rapport ‘Betere internetverbinding in de trein’: “Tegelijk zien we een ontwikkeling dat steeds minder reizigers de wifi in de trein gebruiken. In plaats daarvan kiest men voor een eigen dataverbinding via de mobiele telefoon. Dat komt met name door de ontwikkeling van mobiele netwerken. Mobiele data is veel goedkoper dan het een aantal jaren geleden was.”

Waarom internet in de trein?

Toch blijven treinreizigers het vanzelfsprekend vinden dat er wifi in de trein beschikbaar is en dat deze gratis is. Mensen willen in de trein kunnen werken, social media kunnen gebruiken en muziek kunnen streamen, terwijl ze ook van het nieuws op de hoogte blijven. Je ziet dat als je een coupé in kijkt: weinig mensen lezen een boek, zitten te breien of kijken uit het raam. 

De meeste mensen hebben een telefoon in de hand, oordopjes in, of allebei. Hoewel veel mensen dus blijkbaar gebruikmaken van hun dataverbinding, zal dit ook zijn omdat de kwaliteit van wifi in de trein achterblijft. Er is niets irritanter dan een serie die steeds moet ‘bufferen’ en die wegvalt, iets wat op dit moment wel gebeurt op wifi in de trein.

©PXimport

Hoe werkt trein-wifi?

Wifi in de trein werkt vaak door antennes aan de buitenzijde van de trein en modems met simkaarten. Die maken gebruik van ‘opstelpunten’, die telecomnetwerken gebruiken om het signaal te verspreiden. Een trein beweegt, waardoor die steeds buiten bereik van zo’n opstelpunt komt en weer naar het volgende moet. Die connectie wisselt dus steeds en het is moeilijk om daar een gestroomlijnde transitie van te maken. Hoe sneller de trein, hoe hoger het aantal transitiemomenten dat elkaar opvolgt.

Het netwerk in de trein werkt via de drie Nederlandse telefonienetwerken: KPN, T-Mobile en Vodafone. Echter kan het signaal soms maar moeilijk ‘reizen’, omdat er bijvoorbeeld speciale coating op de ramen van een treinstel zit, of omdat een trein door een tunnel of een natuurgebied gaat. 

Daarbij hebben namelijk ook de zendmasten moeite om door te dringen. Dat kan komen door de een gebouw als een tunnel, maar ook omdat er in natuurgebieden vaak geen grote zendmasten staan. Er kan dan gebruik worden gemaakt van repeaters, maar die versterker niet alleen het goede signaal, ook de ruis.

Tegelijkertijd zijn het niet alleen reizigers die baat hebben bij een goede internetverbinding. Boordcomputers en informatiesystemen binnen de trein hebben ook internet nodig, net als de mogelijkheden vanuit de trein om contact te leggen met hulpdiensten. Er is dus niet alleen een wens om wifi aantrekkelijker te maken voor de reiziger om entertainmentredenen, maar ook om veiligheidsredenen. 

Future Railway Mobile Communications System

Ondertussen leven we in de wereld in een transitie van 4G naar 5G. Waar het huidige netwerk van de trein, GSM-R nog tot 2030 wordt ondersteund, is er al een mogelijke opvolger bekend die via 5G werkt: Future Railway Mobile Communications Systeem (FRMCS). Voor het echter zover is en deze technologie volop wordt gebruikt, dat duurt nog even. Vandaar dat het verbeteren van zendmasten bij het spoor voor nu prioriteit heeft. 

De kwaliteit van wifi in de trein moet beter, de plekken waar het helemaal niet beschikbaar is moeten ook worden getackeld en daarnaast wil de overheid graag dat de aanmeldprocedure verandert. Elke treinrit weer moet je ‘inloggen’ op het systeem en dat past niet bij een ‘naadloze’ overstap.

ProRail, dat verantwoordelijk is voor de grond naast het spoor, gaat de komende twee jaar dan ook tachtig telecommasten langs het spoor plaatsen. Er staan al vele zendmasten naast het spoor, maar deze tachtig moeten zorgen voor beter internetbereik. Het zou het netwerk zelfs volledig dekkend moeten maken. Deze masten zijn wel klaar voor een mobiel communicatiesysteem, waar waarschijnlijk veelvuldig gebruik van wordt gemaakt in de toekomst. 

Omdat toestellen dan met elkaar kunnen communiceren op een razendsnelle manier, kunnen er bijvoorbeeld meer treinen gaan rijden. In eerste instantie merken reizigers als het goed is dat de dekking en de kwaliteit van de wifi beter is, want dat communicatiesysteem komt later.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe keramische barbecues voor een schappelijke prijs
© Lars
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe keramische barbecues voor een schappelijke prijs

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met het mooie weer op komst is barbecueën erg aantrekkelijk. We vonden vijf luxe keramische modellen voor een schappelijke prijs.

Een keramische barbecue, ook wel kamado genoemd, heeft veel te bieden voor wie graag buiten kookt. Het dikke keramiek houdt de warmte goed vast, waardoor je de temperatuur veel preciezer kunt regelen dan bij een gewone stalen barbecue. Je verbruikt ook minder houtskool, wat op de lange termijn best wat geld scheelt. Leuk is dat je er niet alleen kunt grillen, maar ook roken, langzaam garen en zelfs bakken. Je eten wordt lekker mals doordat het vocht en de smaken goed bewaard blijven. De kamado kost wel wat meer dan een gewone barbecue, maar dan doorgaans ook veel langer mee.

Patton Kamado Grill Classic

De Patton Kamado Grill Classic is de ideale partner voor gezellige barbecue-avonden. Met zijn keramische behuizing zorgt deze barbecue voor een perfecte warmteverdeling en -behoud. De compacte afmetingen (een rooster van 34 cm doorsnede) en het lichte gewicht maken hem bijzonder geschikt voor balkon, terras of zelfs als aanvulling naast een grote barbecue.

Een geïntegreerde dekselthermometer zorgt dat je eenvoudig de juiste temperatuur aanhoudt, essentieel bij slow-cooking of roken. Het compacte rooster is precies goed voor kleinere gezelschappen. Voeg daarbij het tijdloze zwarte design, en je hebt een stijlvolle alleskunner die ondanks zijn formaat serieuze prestaties levert.

The Bastard BU105 Urban Compact

Wie op zoek is naar een robuuste, compacte barbecue voor kleine buitenruimtes, vindt in de The Bastard BU105 Urban Compact een uitstekende keuze. Deze kamado is vervaardigd uit hoogwaardig industrieel keramiek en biedt hierdoor niet alleen geweldige warmtebehoud, maar ook uitzonderlijke duurzaamheid. Met een grillrooster van 33 cm is hij perfect voor gezelschappen van twee tot vier personen.

Wat deze compacte krachtpatser onderscheidt, is het strakke matzwarte ontwerp gecombineerd met praktische handvatten die het verplaatsen vergemakkelijken. De geïntegreerde thermometer en het gietijzeren topventiel zorgen voor precieze controle over de temperatuur, essentieel voor slow-cooking, grillen en roken. Klein van formaat, groot in prestaties – deze Bastard laat zich niet zomaar wegzetten.

Patton Kamado

Met zijn royale kookoppervlak van 47 cm biedt de Patton Kamado alle ruimte voor een gezellige barbecue met familie en vrienden. Deze keramische barbecue combineert een klassiek uiterlijk met moderne prestaties, dankzij zijn extreem hittebestendige keramiek en ingebouwde slimme thermometer.

Bij deze barbecue draait alles om veelzijdigheid: grillen, roken, slow-cooken en zelfs bakken behoren tot de mogelijkheden. De Patton 21 inch is ontworpen om lang mee te gaan en hoge temperaturen moeiteloos te weerstaan. Daarbij zorgt het elegante design ervoor dat hij een echte eyecatcher in de tuin is. Functioneel én stijlvol tegelijk.

The Bastard Compact Compleet

Voor wie compactie én professionaliteit zoekt, is The Bastard Compact Compleet een perfecte match. Deze kamado is uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een complete barbecue-ervaring, verpakt in een handzaam formaat met een rooster van 33 cm.

Het industriële cordieriet keramiek waaruit deze Bastard is vervaardigd, zorgt voor fantastische hittebestendigheid en isolatie. Dankzij de handige handvatten en het relatief lichte gewicht is hij eenvoudig te verplaatsen. Precieze temperatuurregeling wordt mogelijk gemaakt door een gietijzeren topventiel en geïntegreerde thermometer. Van grillen tot roken, deze compacte Bastard is altijd klaar voor actie.

Grill Guru Original Compact Basic

Compact, degelijk encompleet – zo laat de Grill Guru Original Compact Basic zich het beste omschrijven. Deze kamado heeft een grillrooster van 33 cm en is gemaakt van vuurvast keramiek, wat zorgt voor uitstekende hittebehoud tijdens het koken.

Standaard meegeleverd zijn handige accessoires zoals een plate setter, regenhoes en aspook, waardoor je meteen alle benodigdheden hebt om aan de slag te gaan. De temperatuurregeling gaat eenvoudig via de roestvrijstalen ventilatieschijf bovenop en de geïntegreerde thermometer in de deksel. Perfect voor iedereen die zonder poespas heerlijke resultaten wil behalen, en dat allemaal in een compact, handzaam formaat.

▼ Volgende artikel
Powertips voor je hogedrukreiniger (voor als het écht goed schoon moet worden)
© Zoran Obradovic | zphoto83
Huis

Powertips voor je hogedrukreiniger (voor als het écht goed schoon moet worden)

Een hogedrukreiniger is een handig hulpmiddel om hardnekkig vuil te verwijderen. Maar zonder de juiste aanpak kan het meer kwaad dan goed doen. Voordat je begint, is het belangrijk om te weten hoe je het apparaat veilig en effectief gebruikt. In dit artikel lees je waar je op moet letten om schade te voorkomen en het beste resultaat te behalen.

In dit artikel lees je handige tips over het gebruik van een hogedrukreiniger:

  • Doe het veilig
  • Druk en spuitkop goed afstemmen
  • Houd voldoende afstand
  • Werk gestructureerd: van boven naar beneden
  • Kies het juiste reinigingsmiddel
  • Let extra op bij kwetsbare materialen
  • Vergeet de lastige plekken niet

Lees ook: Zo werkt een hogedrukreiniger

Doe het veilig

Een hogedrukreiniger is geen speelgoed. De straal is krachtig genoeg om verf weg te blazen of hout te beschadigen – en kunnen dus ook letsel aan mensen veroorzaken. Draag dus altijd stevige schoenen, handschoenen en een veiligheidsbril. Houd kinderen en huisdieren uit de buurt zolang je bezig bent. Dan kun je met een gerust hart aan de slag.

Druk en spuitkop goed afstemmen

Een groot voordeel van een hogedrukreiniger is dat je de druk kunt aanpassen. Stem die altijd af op wat je wilt schoonmaken. Hout vraagt om een lagere druk, terwijl je bij vervuilde terrastegels juist wat meer kracht nodig hebt. Minstens zo belangrijk is de keuze van de spuitkop. Een brede straal werkt goed op grote oppervlakken, een smalle straal is geschikt voor hardnekkig vuil.

Veel modellen worden geleverd met opzetstukken voor verschillende toepassingen. Denk aan terrasreinigers of rioolslangen. Online is het aanbod nog groter, dus je kunt je reiniger makkelijk uitbreiden.

Ook interessant: Groene aanslag op je terras? Met deze tips krijg je het weg!

©kelifamily

Houd voldoende afstand

Dicht op het vuil spuiten lijkt misschien effectief, maar vergroot de kans op schade. Houd daarom altijd zo'n 20 tot 30 centimeter afstand van het oppervlak. Kom je te dichtbij, dan kun je verf losspuiten, hout beschadigen of zelfs glas laten barsten. Begin liever wat verder weg en werk – als het nodig is – langzaam naar het oppervlak toe.

Werk gestructureerd: van boven naar beneden

Voor een gelijkmatig resultaat werk je het best van boven naar beneden. Zo voorkom je dat vuil van boven opnieuw op al schoongemaakte delen terechtkomt. Reinig hout altijd met de nerf mee, dat voorkomt beschadigingen. Neem de tijd en werk in rustige banen, zodat het water en eventuele reiniger hun werk kunnen doen.

©Picunique

Kies het juiste reinigingsmiddel

Alleen water is niet altijd genoeg. Er zijn speciale schoonmaakmiddelen die geschikt zijn voor gebruik met een hogedrukreiniger. Kies altijd een middel dat past bij het materiaal dat je schoonmaakt én dat veilig is voor de machine. Vermijd agressieve stoffen zoals bleekmiddel: die kunnen schade veroorzaken én zijn slecht voor het milieu. Lees de verpakking voor de juiste dosering.

Reinigingsmiddelen

Speciaal voor de hogedrukreiniger

Let extra op bij kwetsbare materialen

Niet elk oppervlak is bestand tegen hoge druk. Wees voorzichtig met kwetsbare materialen zoals zacht hout, glas of afgebladderde verflagen. Ook oudere voegen in metselwerk kunnen losraken. Twijfel je? Test dan eerst op een onopvallende plek en pas de druk zo nodig aan. In sommige gevallen is een borstel of spons toch de betere keuze.

Vergeet de lastige plekken niet

Schoonmaken beperkt zich niet tot wat je direct ziet. Vuil hoopt zich vaak op in hoeken, onder tuinmeubels of langs de randen van een terras. Met een geschikte spuitkop en wat extra aandacht maak je ook die plekken goed schoon. Zo blijft het resultaat langer zichtbaar en voorkom je dat vuil snel terugkomt.