ID.nl logo
Waar voor je geld: 5 betaalbare platenspelers voor max 300 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare platenspelers voor max 300 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare draaitafel waarmee je naar het warme geluid van vinyl kunt luisteren? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken platenspelers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 300 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Denon DP-300F

Zoek je een eenvoudig te bedienen platenspeler? Dit exemplaar van het gerenommeerde audiomerk Denon is een goede keuze. Zodra je op de startknop drukt, beweegt de toonarm automatisch naar de inloopgroef van het vinyl. Na afloop van de plaat beweegt deze toonarm weer terug naar de beginpositie. Hierdoor kan de naald eigenlijk niet beschadigen. Deze riemaangedreven platenspeler is in de eerste plaats geschikt voor het luisteren van 33 toeren-platen. Met behulp van de bijgesloten adapter maak je de DP-300F eenvoudig geschikt voor singles, ep's en albums die zijn geperst op vinyl van 45 toeren.

Je kunt deze draaitafel op zo'n beetje elk audiosysteem met analoge tulpingangen aansluiten. Het apparaat beschikt namelijk al over een schakelbare phonovoorversterker, waardoor je niet per se een gespecialiseerde versterker of receiver nodig hebt. Een pluspunt is dat Denon een stofkap meelevert, want hierdoor hoor je minder tikken en kraakjes. Voor een platenspeler in deze prijsklasse is de DP-300F behoorlijk zwaar. Dat bevordert een 'schone' geluidsweergave, omdat die niet wordt beïnvloed door vibraties. Het Japanse merk produceert het product in een zwarte en zilverkleurige uitvoering. Lees hier wat Kieskeurig.nl-bezoekers van deze platenspeler vinden.

Audio-Technica AT-LP3XBT

Deze veelzijdige platenspeler van Audio-Technica is te koop in twee smaken, namelijk zwart en wit. Een opvallende eigenschap is de aanwezige bluetooth-adapter. Hierdoor kun je de draaitafel aan een draadloze koptelefoon of speaker koppelen. Uiteraard verbind je de AT-LP3XBT net zo makkelijk met een geschikte versterker of receiver. Vanwege de ingebouwde phonovoorversterker is de draaitafel compatibel met vrijwel alle geluidsapparatuur. De enige voorwaarde is dat er vrije tulpingangen beschikbaar zijn.

Het betreft een riemaangedreven volautomaat, waardoor je de toonarm niet handmatig hoeft te bedienen. Geef met een regelaar aan of er vinyl van 7 of 12 inch op het draaiplateau ligt. Op die manier beweegt de toonarm naar het juiste beginpunt. Via het knopje aan de voorzijde switch je tussen draaisnelheden van 33 en 45 toeren. Is na verloop van tijd de naald versleten? Geen probleem, want er zijn voor deze draaitafel uiteenlopende vervangingsnaalden te koop. De fabrikant levert een stofkap, slipmat en 45rpm-adapter mee.

House of Marley Stir It Up Wireless

De stijlvol vormgegeven House of Marley Stir It Up Wireless is een echte blikvanger. Kies tussen een houtkleurige of zwarte uitvoering. Bovendien kun je deze draaitafel ook nog als bundel met twee luidsprekers aanschaffen. Prettig is dat er een bluetooth-adapter is ingebakken. Zo luister je eenvoudig met een draadloze luidspreker of koptelefoon. Via de 3,5mm-audioingang kun je een hoofdtelefoon ook nog met een snoertje verbinden. Daarnaast heeft de Stir It Up Wireless twee tulpstekkers. In combinatie met de geïntegreerde phono-voorversterker is het het apparaat voor zo'n beetje elke versterker of receiver geschikt.

Deze snaaraangedreven platenspeler ondersteunt twee snelheden, namelijk 33 en 45 toeren. Laatstgenoemde optie vereist overigens wel het gebruik van een meegeleverde adapter. Het vervangbare naaldelement komt uit de stal van de bekende fabrikant Audio-Technica. Je mag dus een goede geluidskwaliteit verwachten. Zoals we van House of Marley inmiddels gewend zijn, bestaat de behuizing uit diverse duurzame materialen.

Lees ook: 7 onmisbare onderhoudstips voor plaatjesdraaiers

TEAC TN-180BT-A3

De riemaangedreven TEAC TN-180BT-A3 is in de kleuren wit, zwart en walnoot verkrijgbaar. De twee laatstgenoemde uitvoeringen zijn volgens de prijshistorie van Kieskeurig.nl momenteel goedkoper dan ooit. Voor de verwerking van het geluidssignaal is een voorgemonteerd Audio Technica-element verantwoordelijk. Bij een versleten naald kun je de cartridge eenvoudig vervangen. De behuizing bestaat grotendeels uit MDF. Dit verklaart dan ook het relatief hoge gewicht van vijf kilo. Wel zo fijn, want hierdoor beïnvloeden trillingen niet de audioweergave.

Ook is deze platenspeler voorzien van een bluetooth-adapter. Koppel de TN-180BT-A3 aan een geschikte speaker of hoofdtelefoon en luister draadloos naar je favoriete platen. Dankzij de ingebouwde phono-voorversterker verbind je de draaitafel als alternatief met de meeste receivers en versterkers. Naast de gebruikelijke snelheden van 33 en 45 toeren ondersteunt dit exemplaar ook nog een hoger toerental van 78 rpm. Interessant voor wie oude grammofoonplaten wil beluisteren! De TN-180BT-A3 werkt trouwens volautomatisch, zodat je de beweegbare toonarm in principe nooit hoeft aan te raken.

Lenco LS-101BK

Wil je als beginnende plaatjesdraaier een betaalbare kant-en-klare set kopen? Naast een riemaangedreven platenspeler telt de productdoos van de Lenco LS-101BK ook nog twee boekenplankspeakers. Kortom, pak je favoriete plaat en begin meteen met luisteren! Door ondersteuning voor 33, 45 én 78 toeren kun je alle soorten vinyl op deze draaitafel kwijt. Tijdens het luisteren wijzig je met de draaiknop het volumeniveau.

Houd er rekening mee dat je de aanwezige toonarm handmatig bedient. Moeilijk is dat niet, want je laat de naald eenvoudig op de inloopgroef zakken. Aan het einde van de plaat stopt de LS-101BK wél vanzelf met draaien. Even geen zin om een lp op te zetten? Stream muziek – bijvoorbeeld een Spotify- of Apple Music-afspeellijst – dan vanaf jouw smartphone naar de luidsprekers. Dat werkt via bluetooth. Ondanks de bescheiden aanschafprijs is de levering erg compleet. Naast de draaitafel en twee speakers zijn er een stofkap, slipmat en 45rpm-adapter inbegrepen.

▼ Volgende artikel
Privékilometers in je leaseauto, hoe werkt het?
Mobiliteit

Privékilometers in je leaseauto, hoe werkt het?

Een zakelijke leaseconstructie is bedoeld voor zakelijke ritten, maar in veel gevallen is er ruimte voor privékilometers. Maar hoeveel kilometers mag je maken en wat gebeurt er als je het maximum overschrijdt?

In dit artikel bespreken we de afspraken die staan rondom het maken van privékilometers in een zakelijke leaseauto. We bespreken:

  • Wat privékilometers eigenlijk zijn
  • Hoeveel kilometers je per jaar privé mag rijden
  • Hoe het gaat bij een private lease-constructie
  • Wie er allemaal in je leaseauto mogen rijden

Ook interessant: De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen

Wie een auto van de zaak heeft, zal daar soms privékilometers in rijden. Als het de enige auto is die je voor je deur hebt staan, is dat soms onvermijdelijk. En dus hebben veel leasecontracten een clausule waarin staat dat je een bepaalde hoeveelheid kilometers voor eigen gebruik mag rijden. Maar hoe werken deze clausules precies en wat is een gangbare hoeveelheid privékilometers? En als we toch bezig zijn met je privésituatie, wie mag er eigenlijk allemaal in je leaseauto rijden? Voor een beter zicht op deze kwestie, zetten we de nodige feiten op een rij.

Wat zijn privékilometers eigenlijk?

Als je een auto van de zaak hebt, is het de bedoeling dat je hiermee kilometers voor de zaak rijdt. Dat betekent woon-werk-verkeer, van en naar klanten rijden, van en naar meetings rijden en wat verder allemaal nog een onderdeel van je werkzaamheden is. Alles wat je niet kunt wegzetten als een zakelijke rit, valt onder privékilometers. Elke rit die niets met je werk te maken heeft, valt hieronder. Veel ingewikkelder is het niet. En zo ziet de Belastingdienst het trouwens ook; elke kilometer die niet in de registratie van de baas terugkomt, geldt als een kilometer voor jezelf.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoeveel kilometer mag je per jaar belastingvrij rijden in je auto van de zaak?

500. Vanaf kilometer 501 moet je bijtelling gaan betalen. En het maakt niet uit hoe deze vijfhonderd kilometer tot stand komen, het wordt over het hele jaar gerekend. En vergis je niet: 500 kilometers heb je zo bij elkaar gereden. Daarom moeten veel zakelijke rijders altijd wel bijtelling betalen en hebben ze clausules in het leasecontract waarin staat hoeveel privékilometers ze per jaar mogen rijden. Dat kan variëren van 1.000 tot een onbeperkt aantal. Er zijn namelijk wel degelijk constructies waarbij de hoeveelheid kilometers die een leaseauto per jaar mag rijden volledig vrij is. In dat geval mag je de auto overal voor inzetten.

Hoe houd je kilometers bij?

In veel gevallen worden de gemaakte zakelijke kilometers bijgehouden door zogenaamde ritregistraties. Bij veel bedrijven gebeurt dit nog ouderwets via een analoog logboek. Een simpel schrift, waarin per rit wordt bijgehouden wat de kilometerstand vóór en na de trip is. Houd je dit netjes bij, dan wordt in één oogopslag duidelijk welke kilometers niet voor de zaak waren en is het aan het einde van het jaar een kwestie van optellen. Het is wel zaak om dit nauwkeurig bij te houden, want je hebt je zo vergist. Ga je terug van je werk nog even snel langs de supermarkt? Dan gelden die extra kilometers als privé. Er is tevens een elektronische rittenregistratie mogelijk. Dit werkt bijvoorbeeld via GPS-apparatuur of via een speciale app.

©Sergey Kohl - stock.adobe.com

Wat moet er in de ritregistratie staan?

Het is van belang dat je bij de analoge rittenregistratie bijhoudt wat je kenteken is, welk type auto je rijdt, de periode waarin je rijdt, het begin- en eindpunt van de rit, plus de gemaakte kilometers. Wanneer je jezelf aanleert om dit altijd te doen voordat je uitstapt, wordt het vanzelf een gewoonte.

Hoe word je gecontroleerd?

De Belastingdienst gaat niet iedereen stipt controleren op de ritregistratie. In plaats daarvan wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd, om te voorkomen dat bedrijven of privépersonen iets te creatief met hun kilometers omgaan. Zijn alle gegevens correct, dan is er niks aan de hand. Zijn ze dat niet en heb je bijvoorbeeld gesjoemeld met de zakelijke kilometers, dan volgt er een naheffing of zelfs een boete. Met andere woorden: houd je registratie op orde, dan ben je altijd zeker van je zaak.

Hoe zit dat met private lease?

Heb je een private lease-contract, dan maakt het niet uit of je zakelijke kilometers rijdt of dat je voor jezelf onderweg bent. Bij deze leaseconstructies heb je gewoon een maximaal aantal kilometers dat je per jaar mag rijden. Er zijn geen private lease-constructies die een onbeperkt aantal kilometers bevatten; elk contract heeft zijn plafond. Kilometerregistratie is hierbij niet nodig; men kijkt gewoon naar de kilometerstand van je auto. Ga je over je jaarlijkse 'bundel', dan moet je bijbetalen. Per kilometer wordt er dan meestal tussen de 0,05 en 0,10 euro gerekend, die je aan het einde van het jaar dient af te tikken.

©Kirill Gorlov

Kilometerbundels

Bij private lease-constructies is het ook mogelijk om zogenaamde kilometerbundels af te sluiten. Dan wordt niet gekeken naar de hoeveelheid kilometers per jaar, maar de hoeveelheid kilometers over de hele looptijd van het contract. Het kan wel zijn dat er een bepaald maximum per jaar geldt en dat je moet bijbetalen als je aan het einde van een jaar boven dat maximum zit. Blijkt vervolgens aan het einde van de looptijd dat je toch onder het maximale kilometrage van de hele looptijd zit, dan krijg je die afrekening weer teruggestort.

Bepaal het aantal kilometers met je lease-aanbieder

Hoeveel kilometers je per jaar mag rijden in je private lease-constructie bepaal je dus vooraf samen met de aanbieder van het contract. Hoe meer kilometers je wilt rijden, hoe hoger de maandelijkse kosten van het contract zullen zijn. Wil je tussentijds veranderingen aanbrengen in die afspraak, dan is dat meestal wel mogelijk. Het kan bijzonder slim zijn om de maximale kilometers per jaar aan te passen, want de kosten die dat met zich meebrengt zijn altijd lager dan de boete die je betaalt bij het overschrijden van het maximum.

Wie mogen er rijden in mijn leaseauto?

Hoewel jij als eindverantwoordelijke gezien wordt voor je leaseauto, mag in principe iedereen met een geldig rijbewijs in je auto rijden. Onthoud wel dat dit niet betekent dat je hiermee een loophole hebt gevonden in je contract; de gereden kilometers hebben betrekking op je auto, niet op jou. En omdat jij verantwoordelijk bent, is het aan jou om te voorkomen dat anderen alsnog aan de haal gaan met de privékilometers van je leaseauto. De kilometerregistratie blijft een plicht en je zult dus altijd moeten letten op de kilometerstand van je leaseauto.

▼ Volgende artikel
Nieuw wetsvoorstel salderingsregeling nog steeds onduidelijk
Energie

Nieuw wetsvoorstel salderingsregeling nog steeds onduidelijk

Het wetsvoorstel voor de salderingsregeling voor zonnepanelen zal waarschijnlijk niet in staat zijn om de huidige marktonrust te kalmeren. Dit is de voorspelling van Techniek Nederland. Volgens Doekle Terpstra, voorzitter van de brancheorganisatie, blijft de onzekerheid over terugleverkosten, die door energiebedrijven in rekening worden gebracht, voortduren.

Dit maakt het voor installateurs moeilijk om hun klanten adequaat te adviseren over de kosten en opbrengsten van zonnepanelen. Het wetsvoorstel biedt ook geen garantie dat zonnepaneelbezitters een eerlijke vergoeding krijgen voor de zonne-energie die ze terugleveren aan het net. Dit is een tegenvaller voor consumenten, bedrijven en het milieu. Het wetsvoorstel over de toekomst van de salderingsregeling wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer.

Verhoogd eigen gebruik

Techniek Nederland stelt dat de volgende fase van de energietransitie is aangebroken. Terpstra zegt: "Gemiddeld gebruikt een zonnepaneelbezitter nu ongeveer 30% van de opgewekte stroom zelf. Dat percentage moet omhoog." Het verhogen van het eigen gebruik van zonne-energie is mogelijk met behulp van een warmtepomp, zonneboiler, slimme thuisbatterij of de accu van een elektrische auto. Door deze apparaten slim te gebruiken, kan het eigen verbruik stijgen van 30% naar 60%. Hierdoor worden zonnepanelen rendabeler; een terugverdientijd van zeven jaar is dan weer haalbaar. Techniek Nederland ziet een gebrek aan aanvullend overheidsbeleid op het gebied van duurzaamheid, zoals het actief stimuleren van het eigen gebruik van zonne-energie.

Voortgang energietransitie

De huidige impasse rond zonne-energie heeft een grote impact op de sector. Een aantal zonnepaneelinstallateurs is al failliet gegaan. Daarnaast zijn veel installateurs van zonne-energie bezig hun dienstverlening uit te breiden door andere duurzame technische oplossingen aan te bieden. Er zijn ook bedrijven die volledig stoppen met hun activiteiten in zonne-energie en op zoek gaan naar andere werkzaamheden. Terpstra zegt: "Dat is heel jammer. Deze bedrijven en technische vakmensen hebben we hard nodig om vaart te houden in de energietransitie."

Sociaal-economische rol van zonne-energie

Zonne-energie kan ook een rol spelen in het sociaal-economisch beleid. Terpstra zegt: "Het kabinet-Schoof wil de bestaanszekerheid van mensen versterken. Daarom moeten we zonnepanelen ook toegankelijk maken voor mensen met een laag inkomen. Als je een deel van je elektriciteit zelf opwekt, zorgt dat voor een lagere en meer voorspelbare energierekening."

Potentieel van zonne-energie

Techniek Nederland pleit voor een brede kabinetsvisie op de positie van zonne-energie binnen de energietransitie. Terpstra zegt: "Zonne-energie is een cruciaal onderdeel van de energietransitie en onmisbaar om de klimaatdoelen te halen. Er is nog veel potentieel: op twee derde van de Nederlandse woningen liggen nog geen zonnepanelen. Bovendien is het dakoppervlak van bedrijven grotendeels onbenut." Volgens Terpstra zou minister Hermans van Klimaat en Groene Groei zonne-energie moeten stimuleren in plaats van ontmoedigen.