ID.nl logo
Review Sonos Ace – Hoe bevalt de eerste hoofdtelefoon van Sonos?
© Rens Blom
Huis

Review Sonos Ace – Hoe bevalt de eerste hoofdtelefoon van Sonos?

Járen hebben we gewacht op de eerste hoofdtelefoon van Sonos, de fabrikant van wifi-speakers en bijbehorende subwoofers en soundbars. Nu is 'ie er in de vorm van de Sonos Ace, een bluetooth-hoofdtelefoon van liefst 499 euro die indien gewenst het geluid van je Sonos-soundbar kan overnemen om in alle rust tv te kijken. Lees in deze Sonos Ace review hoe de hoofdtelefoon bevalt.

Goed
Conclusie

De Sonos Ace is een heel fraaie hoofdtelefoon die zeer comfortabel draagt, intuïtief werkt en lang meegaat op een accubeurt. Het geluid is goed, maar niet per se beter dan van goedkopere premium hoofdtelefoons. Wie hoopte op veel slimme Sonos-integraties is misschien teleurgesteld dat de Ace alleen het geluid van een soundbar kan overnemen. Gelukkig werkt deze functie erg goed, al is de meerwaarde voor sommige gebruikers beperkt. De adviesprijs van 499 euro vinden we een struikelblok, want deze goede hoofdtelefoon vinden we niet zovéél beter dan de bekendste concurrenten.

Plus- en minpunten
  • Ontwerp
  • Draagcomfort
  • Kwaliteit ANC- en Transparantie-modi
  • Kan geluid van Sonos-soundbar overnemen...
  • ...maar nog niet vanaf Android en met alle soundbars
  • Instabiele, incomplete app na grote update
  • Erg duur

Opmerking vooraf: tijdens het testen ervoeren veel recensenten, wij ook, problemen met de Sonos-app. We hebben een app-update vlak voor de verkoopstart van de Ace afgewacht om de hoofdtelefoon en software zo compleet mogelijk te testen.

Stoffen hoes

De eerste ervaring met de hoofdtelefoon stelt ietwat teleur. Sonos levert de Ace in een stoffen hoes waar de hoofdtelefoon precies in past, inclusief een magnetisch afneembaar vakje waar de oplaadkabel in past. De afwerking van de hoes voelt zacht aan, maar lijkt ons ook gevoelig voor vlekken en andere viezigheid. Storender vinden wij – en sommige andere recensenten – de ritssluiting. Die werkt simpelweg minder soepel dan we verwachten – terwijl je er bij zo'n hele dure hoofdtelefoon toch vanuit zou moeten kunnen gaan dat ook de case tot in de puntjes is afgewerkt.

©Rens Blom

De stoffen hoes kan ons niet zo bekoren.

Stijlvol en comfortabel ontwerp

De hoofdtelefoon zelf laat gelukkig een veel betere indruk achter. Het ontwerp van kunstleer, plastic en metaal komt degelijk en premium over en we vinden de geteste witte versie erg fraai ogen. De Ace draagt met zijn ruime oorkussens en dikke hoofdband bijzonder comfortabel, ook bij langer gebruik.

©Rens Blom

De hoofdtelefoon in de 'zachte witte' versie.

©Rens Blom

De dikke hoofdband zit lekker op je – inderdaad – hoofd.

We zijn blij met de magnetische bevestiging van de oorkussens. Ze zitten stevig op hun plek, maar je haalt ze ook eenvoudig los om ze na verloop van tijd te vervangen als ze versleten zijn (kosten: vijftig euro voor een set). Het geeft de hoofdtelefoon een duurzamer karakter.

©Rens Blom

De oorkussens zijn verwisselbaar.

De belangrijkste fysieke knop op de Ace is de zogeheten content key, de zilveren knop. Die druk je eenmaal in om muziek te pauzeren, tweemaal om naar een volgend nummer te gaan en driemaal om het vorige nummer te herstarten. Je kunt de knop ook omhoog en omlaag duwen om het volume aan te passen.

©Rens Blom

De content key (boven) en knop voor ANC- en Transparantie-modi.

Een apart rond knopje schakelt tussen de ANC-modus (die omgevingsgeluiden minimaliseert) en Transparantie-modus (die omgevingsgeluiden doorlaat tijdens het muziek luisteren). De knoppen zijn makkelijk op de tast te vinden, drukken prettig in en werken soepel. Wij vinden ze fijner dan aanraakgevoelige oorschelpen, zoals die van Sony's WH-1000XM5.

©Rens Blom

De Sonos Ace draagt comfortabel, ook bij langere luistersessies.

Houd er rekening mee dat de Sonos Ace niet van water houdt, en dus niet geschikt is voor het dragen tijdens een regenbui.

Bellen en meer

Goed nieuws: de ANC- en Transparantie-modi zijn uitstekend – wat extra knap is aangezien de Ace de eerste Sonos-hoofdtelefoon is. De hoofdtelefoon weet storende omgevingsgeluiden effectief te minimaliseren en laat het alledaagse leven via de Transparantie-modus juist heel realistisch binnen. Die laatste modus is daarom erg prettig bij het wandelen op straat of boodschappen doen, als je muziek of een podcast wilt luisteren maar je wel bewust wilt blijven van wat er om je heen gebeurt.

Ook telefoneren werkt prima, zeker in een rustigere omgeving. We hebben ook wat gesprekken gevoerd tijdens een wandeling in het dorpshart en waren volgens onze gesprekspartners goed verstaanbaar, ook als we zelf het idee hadden dat passerende auto's te luidruchtig waren.

©Rens Blom

De Ace heeft verschillende microfoons voor de ANC-functie en om te bellen.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit van de hoofdtelefoon is ook goed, maar geen overtreffende trap. Muziek klinkt vol, rijk en warm, zonder op een bepaald punt écht te imponeren. De bas vonden we standaard net iets te licht, dus hebben we de equalizer in de Sonos-app erbij gepakt. Die equalizer stelt met drie schuifjes, waaronder één voor de bas, nogal teleur qua instelmogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk: met wat nadruk op de bas vinden wij de Sonos Ace erg prettig klinken.  

De accu gaat bijna dertig uur mee (met ANC ingeschakeld) en laadt erg snel op via de usb-c-poort. Een paar minuten laden geeft je al stroom voor een paar uur luisteren, waarna het laden in tempo afzwakt om de batterij minder snel te laten slijten.

©Rens Blom

In de doos zit een usb-c-kabel.

Slimme functies

Sonos staat bekend om zijn uitstekende ecosysteem van speakers die naadloos met elkaar samenwerken via wifi. Het ecosysteem is verenigd in de app, die goede beoordelingen had. Met nadruk op hád, want vlak voor de release van de Ace heeft Sonos een app-update uitgevoerd die een vernieuwd ontwerp introduceert maar veel bestaande functies schrapt. De app is na de update ook erg instabiel, met name op Android. Hopelijk weet Sonos dit snel op te lossen, want het hele internet staat vol met terechte klachten.

Gelukkig hebben we op onze Apple iPad wél de meest onderscheidende functie van de Sonos Ace kunnen testen. Dat is de content key indrukken tijdens het tv kijken, om het geluid uit de Sonos-soundbar over te laten schakelen naar de hoofdtelefoon en de soundbar op stil te zetten. Zo kun je rustig een film kijken terwijl je kinderen boven slapen of je vriendin aan tafel studeert, bijvoorbeeld.

De functie werkt vooralsnog alleen met de Sonos Arc-soundbar en is in de praktijk binnen één minuut ingesteld. Daarna werkt de functie direct door de knop op de hoofdtelefoon in te drukken, en nogmaals te drukken om weer terug te schakelen naar geluid uit de soundbar. De functie doet precies wat hij belooft en is echt handig, zo vinden wij.

Je koppelt de Ace in vier stappen aan de Arc-soundbar.

Sonos heeft beloofd dat de functie ook gaat werken op de Ray, Beam (1) en Beam (2), en dat je hem ook zult kunnen instellen op een Android-telefoon. Het bedrijf durft ons echter niet te vertellen wanneer dit gaat gebeuren. Meer slimme functies, zoals de muziek van je Sonos-wifispeakers overzetten naar de Ace, ontbreken.

Conclusie: Sonos Ace kopen?

De Sonos Ace is een heel fraaie hoofdtelefoon die zeer comfortabel draagt, intuïtief werkt en lang meegaat op een accubeurt. Het geluid is goed, maar niet per se beter dan van goedkopere premium hoofdtelefoons. Wie hoopte op veel slimme Sonos-integraties is misschien teleurgesteld dat de Ace alleen het geluid van een soundbar kan overnemen. Gelukkig werkt deze functie erg goed, al is de meerwaarde voor sommige gebruikers beperkt. De adviesprijs van 499 euro vinden we een struikelblok, want deze goede hoofdtelefoon vinden we niet zovéél beter dan de bekendste concurrenten.  

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: