ID.nl logo
Review Sennheiser HD 620S – Gesloten klankkast met open geluid
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sennheiser HD 620S – Gesloten klankkast met open geluid

De Sennheiser HD 620S is een bedrade koptelefoon zonder poespas. In tegenstelling tot zijn voorgangers heeft de fabrikant besloten dit nieuwste model een gesloten klankkast mee te geven. Zo kun je optimaal genieten van je eigen muziek, zonder dat een ander daar onderweg last van heeft.

Uitstekend
Conclusie

Onderaan de streep levert Sennheiser met de Sennheiser HD 620S een zeer prettige koptelefoon met gesloten klankkast af. Het geluid klinkt ruimtelijk, aangenaam en warm, maar kan hier en daar nog wel wat hulp gebruiken voor wat extra punch. Daar moet je zelf voor zorgen. Dat kan met een equalizer of de juiste versterker. De headset kan wel flink warm worden en soms wat strak zitten, maar dat zijn de weinige nadelen die we echt kunnen opmerken. Het kan daarom geen kwaad de Sennheiser HD 620S eerst eens in de winkel uit te proberen.

Plus- en minpunten
  • Open geluidsweergave
  • Laat weinig geluid los of binnen
  • Comfortabele fit
  • 3,5 mm en 6,4 mm
  • Audiokabel om te wisselen
  • Relaxte en natuurlijke muziek
  • Kan een beetje strak zitten
  • Wordt snel warm om de oren
  • Mist wat punch

Voordat we iets dieper op de Sennheiser HD 620S ingaan, willen we graag eerst kort toelichten wat de verschillen zijn tussen een open en een gesloten klankkast. De termen laten gelukkig weinig aan de verbeelding over. Een gesloten klankkast laat weinig lucht los, waardoor er ook geen geluid ontsnapt. Ondertussen komt er geen geluid van buiten naar binnen (en anders is dit minimaal). Het nadeel van gesloten klankkasten is dat je oren warm kunnen worden. Open klankkasten voelen wat koeler aan en laten meer geluid toe van en naar buiten.

Mocht je vaak buiten met een koptelefoon op lopen, dan ben je veel alerter met een open klankkast. Bovendien klinken dergelijke koptelefoon wat luchtiger of ruimtelijker, dus het ontwerp heeft ook nog eens invloed op de audiokwaliteit. Maar goed, ondertussen kunnen de mensen om je heen vaak ook meegenieten van je muzieksmaak. Beide koptelefoonsoorten hebben dus hun voor- en nadelen. De Sennheiser HD 620S beschikt over een gesloten klankkast; maar de fabrikant wil ondanks dat toch een 'open' geluidsweergave presenteren.

©Wesley Akkerman

Een tijdloos ontwerp?

Met een prijs van 349,90 euro is de Sennheiser HD 620S geen goedkopere headset. Bovendien heeft dit model (los van de draadloze koptelefoons) behoorlijke concurrentie van onder meer Beyerdynamic, waardoor je dus echt wel wat mag verwachten. Dat de eerste indruk dan gemengd is, hadden we liever niet willen opschrijven. Gelukkig gaat dit om het exterieur. De cups en bovenkant van de hoofdband voelen heel plastic-achtig aan (omdat ze van kunststof gemaakt zijn), maar de metalen armen en zachte kussen in de band en cups maken een hoop goed.

Hoewel de bouwkwaliteit zeer solide is, vinden we toch dat de Sennheiser HD 620S wat goedkoop oogt. Sennheiser vindt zelf dat dit model beschikt over een tijdloos ontwerp, maar de spikkels op de oorcups (zie foto hierboven) geven – wanneer het licht verkeerd valt – de indruk dat de cups vies zijn. De band en oorcups zijn gelukkig wel flexibel en comfortabel genoeg voor lange draagsessies, al moet je er rekening mee houden dat je oren wel echt warm kunnen worden. Dat komt doordat de cups dus geen lucht loslaten, en omdat ze gemaakt zijn van nepleer. Dat houdt warmte vast.

©Wesley Akkerman

Genoeg ruimte voor je oren

Binnenin de oorcups is er genoeg ruimte voor je oren. Ze zijn ovaal gemaakt, waardoor ze menig oor kunnen omsluiten. Heb je kleine oorbellen in, dan worden ze niet tegen de zijkant van je nek gedrukt. De band kan overigens wel wat strak aanvoelen, maar dat heeft als voordeel dat de Sennheiser HD 620S niet zomaar ineens af valt. Sennheiser levert de koptelefoon met een 1,8 meter kabel met standaard 3,5mm-aansluiting. In de doos zit verder een 3,5-naar-6,3-mm-adapter, waardoor je dus in elk geval genoeg opties hebt met betrekking tot het aansluiten.

Omdat de Sennheiser HD 620S een gesloten klankkast heeft, beschikt het model ook over passieve isolatie, en dus ruisonderdrukking. Er zijn geen microfoons aanwezig voor actieve ruisonderdrukking. Maar we merken dat deze koptelefoon dat ook helemaal niet nodig heeft. De passieve onderdrukking is goed genoeg voor de meeste zoemgeluiden, het getyp op een toetsenbord, normale tv-volumes en zelfs klussende buren. Toegegeven, niet alles wordt geblokkeerd – maar als je lekker naar je muziek luistert, dan krijg je vrij weinig mee van je omgeving.

©Wesley Akkerman

Natuurlijk en soepel

Naar je muziek luisteren is echt een intens fijne beleving. Dat komt door de 42mm-drivers met een bereik van 6 Hz tot en met 30 kHz. De koptelefoon is in staat muziek in hoogwaardige kwaliteit te leveren. Opvallend is ook hoe luchtig de headset klinkt ten opzichte van andere closed-back koptelefoons. Muziek klinkt ruimtelijk en breed, terwijl je niet inlevert op de warme baslaag. Audio klinkt gedetailleerd, aangezien er veel ruimte is voor allerlei soorten tonen. Dat geldt voor de lagen op de voorgrond en natuurlijk ook die op de achtergrond.

De bas is wel wat minder heftig dan op soortgelijke headphones, maar dat ervaren we in dit geval als een voordeel. Want daardoor ontstaat er een ontspannen geluid waar je lang naar kunt luisteren. Voor sommige luisteraars is de ervaring misschien een beetje saai, omdat je wel wat energie mist. De audio is niet superdynamisch of uiteenlopend. Maar ook dat hoeft geen nadeel te zijn; het is bovendien helemaal de bedoeling omdat Sennheiser voor dat luchtigere karakter gaat. Wij gaan wel goed op die natuurlijke en soepele geluidservaring van deze Sennheiser.

©Wesley Akkerman

Sennheiser HD 620S kopen?

Wellicht is het je al opgevallen, maar de Sennheiser HD 620S beschikt niet over een app. Dat komt omdat je hem dus bedraad aansluit. Ook zijn er geen knoppen aanwezig op het apparaat en moet je alles bedienen via je eigen muziekspeler. Datzelfde geldt voor eventuele aanpassingen van een equalizer. Je kunt de kabel overigens wel lostrekken en daar zelf iets anders voor in de plaats gebruiken. Bijvoorbeeld een kabel met inline-bedieningsopties. Die zit niet in de doos, maar het is wel fijn dat de fabrikant die mogelijkheid in ieder geval aanbiedt.

Onderaan de streep levert Sennheiser met de Sennheiser HD 620S een zeer prettige koptelefoon met gesloten klankkast af. Het geluid klinkt ruimtelijk, aangenaam en warm, maar kan hier en daar nog wel wat hulp gebruiken voor wat extra punch. Daar moet je zelf voor zorgen. Dat kan met een equalizer of de juiste versterker. De headset kan wel flink warm worden en soms wat strak zitten, maar dat zijn de weinige nadelen die we echt kunnen opmerken. Het kan daarom geen kwaad de Sennheiser HD 620S eerst eens in de winkel uit te proberen.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: