ID.nl logo
Review Google Pixel Buds Pro 2 – Het belangrijkste wordt vergeten
Huis

Review Google Pixel Buds Pro 2 – Het belangrijkste wordt vergeten

Toen Google pakweg twee jaar geleden de Pixel Buds Pro naar Nederland bracht, vonden we dat een geslaagde introductie. Nu is er een opvolger van dat setje beschikbaar, waarin de nodige aanpassingen zijn doorgevoerd. Daarnaast is de prijs opgeschroefd: je betaalt nu 249 euro. Zijn de nieuwe Buds Pro dat geld waard?

Oké
Conclusie

Ga je af op het prijskaartje van bijna 250 euro, dan vallen de Google Pixel Buds Pro 2 in de categorie premium oordoppen – en zo hebben we ze dan ook beoordeeld. Helaas valt het setje in dat opzicht flink tegen. Qua audioweergave en het aantal ondersteunde codecs stellen de oordoppen helaas weinig voor. Als productiviteitsoordopjes is het een ander verhaal. Je hebt namelijk gemakkelijk toegang tot Google Gemini en je notificaties, ze hebben een lange accuduur, ze zitten lang lekker (als ze goed zitten) en je kunt er prima mee bellen (mits er geen wind is). Maar goed, daar heb je niet per se dit setje voor nodig.

Plus- en minpunten
  • Google Gemini-ondersteuning
  • Lange accuduur
  • Redelijke ruisonderdrukking
  • Zitten uiteindelijk lekker
  • Audiokwaliteit ondermaats
  • Gedoe met juiste pasvorm vinden

Wanneer je zo’n hoog bedrag vraagt als aanbieder van een set oordoppen, dan kom je al snel in de regionen van Sony, Bowers & Wilkins en Denon terecht. Merken die zich inmiddels gevestigd hebben als betrouwde fabrikanten van audioproducten. We hebben de eerste Pixel Buds Pro hoog zitten, maar door missende audiocodecs (die muziek in hoge resolutie mogelijk maken) en een slechte pasvorm was de ervaring niet optimaal. De Google Pixel Buds Pro 2 hebben dus de ruimte om te groeien, en de vraag is nu of Google die kans gepakt heeft.

©Wesley Akkerman

Vreemde eend in de bijt

Als we de Google Pixel Buds Pro 2 qua ontwerp vergelijken met andere, recente oordoppen, dan is dit setje een beetje een vreemde eend in de bijt. De doppen zijn echt heel klein en compact, en hebben een vleugeltje zodat ze niet te diep je oren in gaan. Het aanraakgevoelige oppervlakte is vrij klein, waardoor je even met je vinger moet zoeken als je de audio wilt bedienen. Het voelt heel ongemakkelijk. Het kan daarnaast zijn dat de beweging anders opgepakt wordt, waardoor het volume omhoog gaat op het moment dat je eigenlijk de muziek wilde pauzeren.

Toegegeven, het kan zijn dat we anders gewend zijn en moeite hebben met aanpassen, maar dan nog zegt het iets over het gebruik. Ook wat betreft pasvorm is het allemaal nog niet ideaal. Als je denkt dat de dopjes goed zitten, dan kan het zijn dat de Google Pixel Buds Pro 2 het daar niet mee eens zijn. Als je de actieve ruisonderdrukking activeert en de dop zit niet goed, dan hoor je een tik- of popgeluid. Dat betekent dat het oordopje zich kalibreert, maar dat klinkt echt heel vervelend. Je moet hem dan flink bijdraaien, totdat het tikken vanzelf stopt.

©Wesley Akkerman

Meer technische zaken

Nu hebben we wel eens gemerkt bij andere oordoppen dat de actieve ruisonderdrukking ineens een klap oploopt als we bijvoorbeeld gapen of rekken, maar de Google Pixel Buds Pro 2 maakt het bonter. We zijn nog niet eerder tegengekomen dat je het kalibratieproces hoort – en blíjft horen – totdat je de juiste afsluiting hebt gevonden. Nu kun je denken: dat kan ook fijn zijn. Want je hebt een audiosignaal dat vertelt dat het dopje niet goed zit. Maar je hoort echt wel wanneer de actieve ruisonderdrukking werkt of niet, ook zonder dat tikgeluid.

Gelukkig werken andere, meer technische zaken wel gewoon goed. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld de Bowers & Wilkins Pi6 komen we hier geen verbindingsproblemen tegen. Daarnaast werkt de draagdetectie goed, en pauzeert de muziek automatisch als je een dopje uit je oor haalt. Datzelfde geldt voor gespreksdetectie: zodra je begint te praten, of te zingen, stopt de muziek en wordt de transparante modus geactiveerd. Die nu een stuk natuurlijker klinkt, in vergelijking met zijn voorganger.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Een extra audiocodec

In vergelijking met diezelfde voorganger vinden we het jammer om te zien dat Google weinig nieuwe audiocodecs toegevoegd heeft. Voor zover wij hebben kunnen zien ondersteunt de Google Pixel Buds Pro 2 sbc en aac, maar geen high-end audiocodecs als ldac, lhdc en aptX Adaptive. Wellicht omdat de doelgroep daar niets om geeft, maar dan is dat prijskaartje wel erg hoog. Aangezien het setje wel Bluetooth LE Audio ondersteunt, moet er support zijn voor de lc3-codec (dat is een vereiste). Op dat vlak is er dus íets veranderd.

Voordat we dieper ingaan op de audiokwaliteit, bekijken we eerst een aantal belangrijke eigenschappen. Zo is de bluetoothversie verhoogd naar 5.4 en kun je via de – standaard op Pixel-telefoons geïnstalleerde – app veel dingen instellen. Denk dan aan Google Gemini (die net zo bruikbaar is als op smartphones), vooraf ingestelde geluidsmodi en een volledige equalizer (met vijf punten) en ruimtelijke audio (een functie die nu alleen op Pixel werkt). Ook is er een geluidsrapport beschikbaar, waarmee je de geluidsblootstelling meet. Superhandig.

©Wesley Akkerman

Wel veel detail, maar…

Net zoals bij de eerst Pro-oordoppen van Google is het duidelijk dat het bedrijf gaat voor de grootste gemene deler in de markt. Het is niet dat audio echt slecht klinkt, maar we vragen ons wel een beetje af wat er gebeurd is. We hebben zelden echt kunnen genieten van onze muziek. Zet je de actieve ruisonderdrukking uit, dan klinkt muziek hol en ver weg, maar blijft toch verrassend helder. Zonder de rommelen met de equalizer is de baslaag niet warm te noemen, maar dat kun je nog enigszins opvangen door een andere preset aan te zetten.

Met de ruisonderdrukking geactiveerd lijkt het net alsof je onder water naar de audio aan het luisteren bent. Muziek klinkt een beetje dof. Je hoort hier en daar wat vervormingen, helemaal als je meer inzet op die baslaag. Maar overgaan naar de preset Helderheid kan hier uitkomst bieden. Maar eerlijk is eerlijk, dit zijn niet de dingen die we willen opschrijven als we 250 euro moeten betalen voor een set oordoppen. De Google Pixel Buds Pro 2 kunnen wel flink wat detail ten gehore brengen, maar de vraag is hoeveel dat dan nog waard is na alle kritiek.

©Wesley Akkerman

Actieve ruisonderdrukking laat nog veel door

De actieve ruisonderdrukking vinden we niet heel veel beter dan op het vorige model. Hoewel je veel geluiden om je heen, zoals het gezoem van een koelkast, kunt elimineren, merken we dat er genoeg tonen worden doorgelaten. Denk dan aan pratende mensen in de trein of het getikt op je eigen toetsenbord. Op dit prijsniveau hebben we beter meegemaakt. De windreductie is overigens helemaal een aanfluiting. Zodra het ook maar een beetje waait, hoor je dat goed met de oordoppen in en kun je amper naar de muziek luisteren.

Accuduur tot 48 uur

De accuduur is dan weer volledig acceptabel. Wanneer je de ruisonderdrukking activeert, dan kun je tot acht uur luisteren. Zet je hem uit, dan stijgt dat naar twaalf uur. De pilvormige oplaadcase rekt de boel op tot 48 uur. Ter vergelijking: de eerdergenoemde Pi6 biedt in totaal 24 uur aan. Kortom: je zult de doppen niet constant aan de lader hoeven te leggen. Met vijf minuten opladen kun je tot anderhalf uur luisteren, en ook dat is fijn. Dat moet voor de meeste ritjes of reisjes genoeg zijn. Verder is er gelukkig draadloos laden aanwezig.

©Wesley Akkerman

Google Pixel Buds Pro 2 kopen?

Ga je af op het prijskaartje van bijna 250 euro, dan vallen de Google Pixel Buds Pro 2 in de categorie premium oordoppen – en zo hebben we ze dan ook beoordeeld. Helaas valt het setje in dat opzicht flink tegen. Qua audioweergave en het aantal ondersteunde codecs stellen de oordoppen helaas weinig voor. Als productiviteitsoordopjes is het een ander verhaal. Je hebt namelijk gemakkelijk toegang tot Google Gemini en je notificaties, ze hebben een lange accuduur, ze zitten lang lekker (als ze goed zitten) en je kunt er prima mee bellen (mits er geen wind is). Maar goed, daar heb je niet per se dit setje voor nodig.

Google Pixel Buds Pro 2

Klik hier voor de actuele prijs

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.