ID.nl logo
Review Bowers & Wilkins Px7 S2e – Beste instapmodel ooit?
Huis

Review Bowers & Wilkins Px7 S2e – Beste instapmodel ooit?

De Bowers & Wilkins Px7 S2e is een draadloze over-ear koptelefoon met een (advies)prijskaartje van 429 euro. Daarmee belandt het product in de markt voor premium over-ears, ook al noemt de fabrikant het product zelf een ‘entry-level’-koptelefoon. Dat maakt hem een instapmodel.

Uitstekend
Conclusie

Is de Bowers & Wilkins Px7 S2e dan de beste koptelefoon van rond de 400 euro van dit moment? Dat helaas niet, al is het maar omdat je vaak voor een aantal tientjes minder ook Sony’s uitstekende WH-1000XM5 aanschaft. Dat is de marktleider van dit moment. Bovendien is het zo dat de actieve ruisonderdrukking op de S2e minder sterk is dan op Sony’s topmodel, en dat sommige gebruikers het onvergeeflijk vinden dat een hoofdtelefoon geen audiojack heeft. Maar als je merktrouw bent, en graag bij Bowers & Wilkins blijft, dan is dit wel het beste instapmodel van het bedrijf ooit.

Plus- en minpunten
  • Voortreffelijke audioweergave
  • Draagcomfort van hoog niveau
  • Stevige case meegeleverd
  • Audio over usb-c
  • Klinkt uit de doos meteen goed
  • Geen audiojack
  • Niet opvouwbaar
  • Karige app
  • ANC kan beter

Hoewel veel mensen geen honderden euro’s over hebben voor een draadloze koptelefoon, en een prijs van 400 euro of meer schaamteloos vinden aanvoelen, is het vanuit het perspectief van Bowers & Wilkins logisch dat ze de Bowers & Wilkins Px7 S2e een instapmodel noemen. Dit merk biedt namelijk ook koptelefoons aan van 699 en 799 euro, dus het kan nog een stapje hoger. Recensenten wereldwijd zijn het erover eens dat je dan wel kwaliteit van de bovenste plank in huis haalt, maar door die hoge prijs blijven dergelijke koptelefoons buiten het bereik van de massa.

Aangezien concurrenten als Sony en Sennheiser ontzettend fijne koptelefoons maken van rond de 400 euro, en veel luisteraars daarmee weglopen, leeft de markt rond dit prijspunt enorm. In dat licht is het dus niet vreemd dat Bowers & Wilkins mikt op deze prijscategorie. Maar dan is het natuurlijk nog de vraag wat je voor dat bedrag in huis haalt. We kunnen alvast verklappen dat je niet teleurgesteld zult zijn over de audiokwaliteit en het draagcomfort (zou je daar wel teleurgesteld over zijn, dan zou dat, gezien het feit dat je zo diep in de buidel tast, trouwens best wel vreemd zijn). En hoe zit het precies met dat model dat hiervoor uitkwam?

©Wesley Akkerman

Bowers & Wilkins Px7 S2e vs Px7 S2

Voordat we dieper op dit model ingaan, moeten we even kort een blik werpen op zijn voorganger, de Px7 S2. Zoals de naam al doet vermoeden zijn de verschillen tussen beide modellen minimaal. De S2e maakt gebruik van nieuwe digital signal processing-technologie (dsp), waardoor de audioprestaties uitgediept en dynamischer worden. Plus, er is nu een nieuwe kleurenoptie beschikbaar: Forest Green. Mocht je het vorige model dus al hebben, dan valt er weinig winst te behalen. Maar als je nog aan het twijfelen was, dan is de Px7 S2e de betere optie van nu.

Het kan zijn dat je het vorige model nu voor een lager bedrag aantreft. Dan nog willen we benadrukken dat die koptelefoon een uitstekende keuze is. Beide modellen hebben hetzelfde, comfortabele design, met kantelbare en draaibare oorcups. Daardoor kunnen de modellen zich aanpassen naar de vorm van je hoofd, zonder er druk op uit te oefenen. De hoofdband is gemaakt van imitatieleer en trekt nooit aan het haar – niet als je hem draagt en ook niet als je hem afdoet. De oorkussen beschikken over memory foam en kunstleer, en blijven tijdens het luisteren goed zitten.

©Wesley Akkerman

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Ademt kwaliteit en comfort

Waar je wel even rekening mee moet houden is het feit dat die kussentjes vrij warm kunnen worden. Dat merk je al na een aantal minuten luisteren. Het stoort niet, maar valt mettertijd wel op. Maar dat is het enige kritiekpuntje dat we hebben kunnen vinden qua draagcomfort. Verder is het namelijk zo dat de cups groot genoeg zijn voor de meeste oren, en dat ze er prettig omheen vallen. Plus: de uitschuifbare hoofdband is zeer solide en laat zich gemakkelijk en bevredigend bedienen. Alles ademt hier kwaliteit en comfort – dat geldt dus voor beide koptelefoons.

Waar we aanvankelijk een beetje moeite mee hadden, is de manier waarop je de Bowers & Wilkins Px7 S2e bedient. In tegenstelling tot veel high-end koptelefoons is er geen aanraakgevoelige bediening aanwezig. Dat vinden we een pluspunt, aangezien die vaak nodeloos rommelige ervaringen opleveren. Op de S7e zitten dus fysieke knoppen, die vrij smal zijn. Dat ziet er heel strak uit, maar in het begin moet je ze nog wel even zoeken met je duimen. Maar als je eenmaal doorhebt waar ze zijn, dan biedt de premium koptelefoon qua besturing een fijne, toegankelijke ervaring.

Een ander nadeel kán zijn dat je de koptelefoon niet kunt opvouwen. Daardoor neemt hij altijd veel ruimte in beslag als je ermee op pad gaat, helemaal als je de meegeleverde case meeneemt.

©Wesley Akkerman

Ook bedraad aan te sluiten

Opvallend is verder de accuduur van dertig uur. Dit is niet de hoogste accuduur die we zijn tegengekomen op een draadloze koptelefoon, maar het is nog steeds indrukwekkend. Nog indrukwekkender is het feit dat je met vijftien minuten opladen tot zeven uur kunt luisteren. Opladen gebeurt via de usb-c-poort op het product; deze poort is tevens de enige aansluiting. In de doos zitten twee kabels: usb-c-naar-usb-c en usb-c-naar-audiojack. Beide kabels kun je gebruiken voor het aansluiten van muziekbronnen, terwijl de eerste kabel ook voor het opladen ingezet wordt.

Wanneer je de eerste kabel gebruikt in combinatie met een muziekbron, dan kan het volume niet net zo hoog als met de draadloze verbinding. Ook is het zo dat wanneer je die andere kabel gebruikt, de knoppen op de Bowers & Wilkins Px7 S2e niet meer werken (maar dat is vaker het geval). Andere functies, zoals actieve ruisonderdrukking en draagdetectie, werken dan nog wel gewoon. Houd er wel rekening mee dat de muziek niet op pauze gaat wanneer je de koptelefoon af doet. In plaats daarvan gaat de muziek op stil, en blijft dus op de achtergrond spelen.

©Wesley Akkerman

Equalizer en app-opties

Dat je de Bowers & Wilkins Px7 S2e bedraad kunt gebruiken zonder echt veel functies in te leveren, is heel fijn. We komen dat maar zelden tegen. Maar als je gebruikmaakt van de bluetoothopties, dan haal je dus mogelijk net wat meer uit het apparaat. De bluetooth 5.2-verbinding is stabiel en sterk; zelfs wanneer we tijdens het bellen door het huis lopen en de telefoon op het bureau laten liggen, hebben we geen storingen opgemerkt. Het enige probleem dat je kunt hebben is dat de koptelefoon niet automatisch verbinding maakt als je meerdere apparaten gekoppeld hebt.

Via die bluetoothverbinding krijg je toegang tot vijf verschillende audiocodecs, namelijk sbc, aac, aptX, aptX HD en aptX Adaptive (verderop meer over de audiokwaliteit). Binnen de gratis app kun je actieve ruisonderdrukking en omgevingsgeluid in- en uitschakelen, een stemassistent instellen (die je kunt oproepen met de knop op de linkercup) en een equalizer instellen. Die equalizer biedt geen vooraf ingestelde opties aan, dus je zult zelf dingen moeten uitproberen. Maar gelukkig hoor je direct het effect op het geluid, waardoor je ook snel vindt wat je prettig vindt klinken. En meer biedt de app niet echt aan. Niet heel uitgebreid dus.

Toegankelijk en toelaatbaar

De vraag is echter of het nodig is met die equalizer te rommelen. De voorganger van de Bowers & Wilkins Px7 S2e biedt al een vrij verfijnde, neutrale en gedetailleerde audioweergave, maar leverde toch wat in op levendigheid en ruimtelijkheid. Maar dankzij de 24-bits dsp, “verbeterd met de inzichten van topmodel PX8”, klinkt het geluid toch wat meer open dan voorheen. De koptelefoon behoudt alle positieve eigenschappen van de eerste generatie, waardoor je dus wederom toegang krijgt tot indrukwekkend gedetailleerd geluid, gecombineerd met een fijne, subtiele dynamiek.

Op geen enkel vlak voert een bepaald onderdeel de boventoon. Het is dus niet zo dat de basweergave overdreven aanwezig je oren binnen dreunt, of dat de hogere tonen scherp klinken of – erger nog – afgesneden worden. Muziek klinkt over het algemeen open, zacht en vloeiend, en redelijk ruimtelijk. Dat zorgt ervoor dat de audio-ervaring van zeer hoog niveau (misschien wel hoger dan zou moeten zijn op dit niveau) en dat die toegankelijk en toelaatbaar is. Perfect is een ander verhaal, maar Bowers & Wilkins komt wel in de buurt (ook van onder meer Sony).

Bowers & Wilkins Px7 S2e kopen?

Is de Bowers & Wilkins Px7 S2e dan de beste koptelefoon van rond de 400 euro van dit moment? Dat helaas niet, al is het maar omdat je vaak voor een aantal tientjes minder ook Sony’s uitstekende WH-1000XM5 aanschaft. Dat is de marktleider van dit moment. Bovendien is het zo dat de actieve ruisonderdrukking op de S2e minder sterk is dan op Sony’s topmodel, en dat sommige gebruikers het onvergeeflijk vinden dat een hoofdtelefoon geen audiojack heeft. Maar als je merktrouw bent, en graag bij Bowers & Wilkins blijft, dan is dit wel het beste instapmodel van het bedrijf ooit.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.