ID.nl logo
Review Audio-Technica ATH-S300BT – Betaalbaar midrange JBL-alternatief
Huis

Review Audio-Technica ATH-S300BT – Betaalbaar midrange JBL-alternatief

De Audio-Technica ATH-S300BT is een zeer betaalbare midrange koptelefoon met een adviesprijs van 119 euro. Wat je daarvoor terugkrijgt? Een accuduur van zestig tot negentig uur, een brede soundstage en respectabele ruisonderdrukking.

Uitstekend
Conclusie

Onderaan de streep zijn we nog steeds ontzettend enthousiast over de Audio-Technica ATH-S300BT. Voor jongeren die vooral letten op JBL of Soundcore kan dit, vanwege de bredere soundstage, een mooi alternatief zijn. De nadruk ligt minder op de bas, maar vergis je niet: die is gewoon aanwezig. Het ontwerp is discreet en onopvallend, en dat vinden we juist van dit merk een beetje jammer. Ook de ruisonderdrukking kan beter. Maar de accuduur is fenomenaal, het comfort is van hoog niveau en de bediening is toegankelijk. Houd er wel rekening mee dat je er geen travelcase bij krijgt. Een usb-c-naar-usb-a-kabel en audiokabel zitten er wel bij.

Plus- en minpunten
  • Draagcomfort
  • Bediening
  • Audiokwaliteit
  • Prijs
  • Accuduur
  • Bescheiden ontwerp
  • Hoofdbandkussen is dun
  • Ruisonderdrukking kan beter
  • Ontwerp te discreet (voor dit merk)

Als je de Audio-Technica ATH-S300BT naast andere koptelefoons van dit merk zou neerleggen, dan valt een aantal dingen op. Het ontwerp is ontzettend minimalistisch, waardoor je het er bijna niet aan af ziet dat dit een nieuw Audio-Technica-model is. Andere koptelefoons van dit merk beschikken namelijk over een duidelijk logo (een cirkel met twee driehoeken) en vaak een aluminium rand. Toegegeven, dat zijn wel de wat duurdere modellen – maar zelfs de oordopjes hebben een duidelijk logo gekregen. Dit heeft voor- en nadelen.

Enerzijds gaat de Audio-Technica ATH-S300BT door zijn onopvallende ontwerp op in de markt van midrange koptelefoons. En dat is een beetje zonde, omdat het Japanse merk juist zo'n oog voor design heeft. Anderzijds past bescheidenheid ook wel weer bij deze koptelefoon. De ATH-S300BT kun je dankzij zijn ingetogen karakter moeiteloos combineren met allerlei kleding- en haarstijlen. Sommige mensen lopen graag te koop met het merk dat ze aanhangen, maar daar is bij deze Audio-Technica dus geen sprake van. Je moet het doen met een enkel logo op de band.

Lekker knus en comfortabel

Wij hebben de beige variant opgestuurd gekregen van de fabrikant. Gecombineerd met de zachte cupkussen en hoofdband zorgt dat voor een heel knus uiterlijk. Nog belangrijker is het draagcomfort. De cups zijn wat ovaal ingestoken, waardoor je ook met wat grotere oren ruimte hebt. Mensen met kleine oorbellen in hoeven zich daarnaast geen zorgen te maken over een nekprik hier en daar, al moet je de koptelefoon dan wel even in de juiste hoek op het hoofd plaatsen. De hoofdband vinden we een beetje dun, maar die kan ermee door.

©Wesley Akkerman

De Audio-Technica ATH-S300BT is gelukkig flexibel genoeg om hem in allerlei posities te kunnen dragen. Niet alleen kun je de hoofdband uitrekken, ook kun je de cups bijdraaien. Je kunt die zelfs plat neerleggen, wat gemakkelijker is tijdens het reizen. Dit model zit niet superstrak, maar wel strak genoeg waardoor hij niet gemakkelijk van het hoofd valt. Ook trekt de koptelefoon niet aan je haren. De bouwkwaliteit is redelijk te noemen. Ondanks de stevigheid voelt hij wel een beetje plastic aan. Maar we snappen dat je voor ongeveer 120 euro ergens op moet besparen.

Bedraad en draadloos

Op de cups zitten vier knoppen voor de ruisonderdrukking, power, volume omhoog en volume omlaag – en die voelen allemaal net even anders. Daardoor kun je de koptelefoon heel gemakkelijk zonder te kijken gebruiken. Die powerknop is tevens verantwoordelijk voor pauzeren en afspelen en het activeren van de bluetoothverbinding. Daarnaast is er ook een koptelefoonaansluiting aanwezig, waardoor het mogelijk is de Audio-Technica ATH-S300BT bedraad te gebruiken. Dat is een fijne back-up, ook over een aantal jaar als de accu het mogelijk begeven heeft. Dan kun je hem blijven gebruiken.

De batterijduur van dit apparaat is echt indrukwekkend. We hebben de Audio-Technica ATH-S300BT één keer opgeladen en hebben er echt eindeloos mee kunnen luisteren. We hebben hem onlangs mee op trip genomen in het vliegtuig, werken er op dagelijkse basis mee en gebruiken hem ook in onze vrije tijd. De fabrikant belooft een gebruikersduur van zestig uur met actieve ruisonderdrukking, en negentig zonder. Op dit prijspunt ongekend. Mocht het er toch op aankomen, dan kun je met tien minuten opladen zo'n 2,5 uur muziek luisteren.

©Wesley Akkerman

Alternatief voor JBL en Soundcore

Voor die 120 euro mogen we geen premium audiobeleving verwachten. En dat doen we dan ook niet. Desondanks zijn we onder de indruk van wat de Audio-Technica ATH-S300BT ten gehore brengt. De sound is breed doch ingetogen. Je mist wel wat ruimtelijkheid, maar krijgt verder ook niet te maken met allerlei vervelende vervormingen. Ondanks de iets grotere nadruk op de baslaag horen we toch echt een helder en zuiver geluid. Daardoor is deze koptelefoon een perfect alternatieve voor het midrange aanbod van bijvoorbeeld JBL en Soundcore.

JBL legt veel meer nadruk op de bas, terwijl Soundcore met allerlei presets en opties een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken. In allebei de gevallen zou er, bij specifieke genres, daardoor vervorming kunnen optreden. Niet de Audio-Technica ATH-S300BT daar geheel vrij van is: zodra je de transparante modus inschakelt, klinkt de soundstage ineens oppervlakkig en minder aangenaam. Maar de normale modus en ruisonderdrukking hebben geen negatieve impact op de audio. Sterker nog: door de anc klinkt de koptelefoon warm en soepel.

©Wesley Akkerman

De ruisonderdrukking zelf is niet heel denderend. Maar eerlijk is eerlijk; constant aanwezig achtergrondgeluid kan hij prima filteren. Maar schelle of harde geluiden komen er nog altijd doorheen. Ook kun je jezelf nog altijd horen typen, zodra het volume wat zachter is. Je kunt je tot op zekere hoogte wel afsluiten van de omgeving, maar verwacht er dus niet te veel van. En hoewel je prima verstaanbaar bent via de ingebouwde microfoon, kregen we de opmerkelijke feedback dat het leek 'alsof we in de wc zitten'. Dat klinkt voor de ander minder prettig.

Audio-Technica ATH-S300BT kopen?

Onderaan de streep zijn we nog steeds ontzettend enthousiast over de Audio-Technica ATH-S300BT. Zoals gezegd kan dit, vanwege de bredere soundstage, een mooi alternatief zijn voor jongeren die vooral letten op JBL of Soundcore. De nadruk ligt minder op de bas, maar vergis je niet: die is gewoon aanwezig. Het ontwerp is discreet en onopvallend, en dat vinden we juist van dit merk een beetje jammer. Ook de ruisonderdrukking kan beter. Maar de accuduur is fenomenaal, het comfort is van hoog niveau en de bediening is toegankelijk. Houd er wel rekening mee dat je er geen travelcase bij krijgt. Een usb-c-naar-usb-a-kabel en audiokabel zitten er wel bij.

Lees ook: Review Audio-Technica ATH-TWX7 – Warm, neutraal geluid, maar niet voor elk genre

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube