ID.nl logo
Bowers & Wilkins Pi5 S2 - Beste geluidskwaliteit komt met concessies
Huis

Bowers & Wilkins Pi5 S2 - Beste geluidskwaliteit komt met concessies

Wie hoogwaardige geluidskwaliteit een warm hart toedraagt hoeven we het Britse merk Bowers & Wilkins niet te introduceren. Met deze Pi5 S2 brengt B&W een nieuwe generatie draadloze in-ears op de markt. Of ze de relatief hoge aanschafprijs ook waard zijn lees je in deze Bowers & Wilkins Pi5 S2 review.

Oké
Conclusie

De Bowers & Wilkins Piu5 S2 headset is écht bedoeld voor wie de beste geluidskwaliteit zoekt. Die beleving is superieur, ondanks dat er geen LDAC gekozen is. Toch moet je veel concessies maken die je niet mag verwachten bij het merk en de prijs. De accuduur en zorgen over duurzaamheid vanwege accuslijtage is wel een afknapper. Maar ook het draagcomfort en de beperkte app dragen niet bij aan een ervaring die je mag verwachten. Alternatieven van Apple, Sony, Jabra en Bose hebben hun zaken all-round beter op orde: goed geluid met minder concessies. En een betere prijs.

Plus- en minpunten
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Accuduur
  • Draagcomfort
  • App (account verplicht en beperkt)
  • Prijs

Hoewel het steevast een feestje is om bluetooth in-ears van Bowers & Wilkins te testen, is het voor het merk geen eenvoudige opgave als het aankomt op draadloze in-ears. Bowers & Wilkins staat gelijk aan hoogwaardige geluidskwaliteit, zonder concessies voor een forse prijs. Die hoge bedragen kun je met veel audioproducten voor jezelf verantwoorden, omdat ze lang mee gaan. Maar voor een bluetoothheadset is dat niet het geval vanwege accuslijtage en de onmogelijkheid accu’s te vervangen.

Ook technisch gezien zijn er uitdagingen voor de ontwerpers van B&W. Het is lastig hoogwaardige geluidskwaliteit te waarborgen met zulke kleine speakers, die bovendien hun ruimte moeten delen met chipjes, microfoons en een accu. Vergeet hierbij het gewicht van de onderdelen en gewichtsverdeling hiervan niet. En dan heb je ook nog eens de bluetooth-verbinding zelf, die compressie gebruikt en daarmee wat van de geluidskwaliteit afsnoept, in tegenstelling tot bedrade of wifi-verbindingen.

Kortom, veel uitdagingen en onvermijdelijke concessies. Maar ook zijn bluetooth headsets een lucratieve markt. Natuurlijk doet Bowers & Wilkins mee. Hun eerste generatie maakte indruk, vooral de Pi7. Deze oortjes bieden natuurlijk waanzinnige geluidskwaliteit, die je van het merk en de prijs mag verwachten. Maar ook een innovatieve manier om ook bedraad audio aan te sluiten op het oplaaddoosje, waarmee het merk zich in een klap vestigde op de markt. De iets minder dure Pi5-uitvoering houdt het bij de basis: herkenbare draadloze in-ears met een dito oplaaddoosje.

Lees ook: Bowers & Wilkins Pi7 review - innovatieve oortjes

Tweede generatie

Met de tweede generatie van deze Bowers & Wilkins-oortjes herhaalt het merk zich, met een dure uitvoering (Pi5 S2, 300 euro) en een nóg duurdere uitvoering (Pi 7 S2, 400 euro). Deze Pi5 S2 biedt alles wat je van luxe oortjes mag verwachten. Meer focus op geluidskwaliteit, een app met luxe uitstraling, draadloos opladen, multi-pairing (waarmee meerdere apparaten gelijktijdig kunnen verbinden) afspeelmodi zoals ruisonderdrukking en transparantie en een uniek ontwerp. Toch merk je dat Bowers & Wilkins heeft geworsteld met de eerder genoemde uitdagingen.

Zo is de geluidskwaliteit wederom subliem voor zo’n klein speakerformaat. Het is te horen dat Bowers & Wilkins hier hun prioriteit op hebben gelegd. Niet alleen is de balans in orde tussen hoge-, midden- en bastonen, ook is de muziek (vooral vergeleken met de vorige generatie) een stuk krachtiger en gedetailleerder. Ook als je het volume opschroeft blijft de balans in orde. Vooral muziek komt goed tot zijn recht met deze oortjes, ongeacht je nu de fijne details wilt horen of opgezweept wilt worden door krachtige tonen.

Geen LDAC

Toch heb ik het gevoel dat de oortjes nóg meer in hun mars hadden gehad als Bowers & Wilkins andere audio-codecs had gekozen. Een codec is als het ware de taal die de oortjes met het afspeelapparaat spreken via bluetooth. Op Apple-apparaten ben je beperkt t door Apple tot AAC. Voor Android is gekozen aptX, dat uitstekende geluidskwaliteit kan waarborgen, maar net even een treetje lager dan LDAC, dat veelal gebruikt wordt voor koptelefoons van Sony en andere high-end merken. Een wat gekke concessie die je niet zou verwachten.

Waarom niet de beste codec is gekozen laat het bedrijf in het midden. Desgevraagd stelt een woordvoerder van Bowers & Wilkins het volgende:

“We zijn op de hoogte van de nieuwste technologieën en zijn van plan om dit mee te nemen in de nieuwste generatie producten. De Pi5 S2 is een verbetering van het voorgaande Pi5 platform en daar is destijds niet gekozen voor LDAC.”

-

Vooral ruimte voor geluid

Maar waar het geluid alle ruimte lijkt te krijgen, heb ik het gevoel dat het ten koste gaat van andere zaken. De in-ears zijn ontworpen als een dopje in het oor, zonder steeltje zoals bij AirPods het geval is. Dat hoeft niet nadelig te zijn, maar in dit ontwerp voelt de gewichtsverdeling van de oortjes niet optimaal. Bij beweging moet je in praktijk toch regelmatig de oortjes weer even op hun plaats duwen. Voor sportieve activiteiten maakt dat de Pi5 S2 ook niet zo geschikt. Het feit dat je de oortjes met rubber tipjes op maat afstelt voor het gehoorkanaal verandert daar niet zoveel aan. Lichte activiteiten, zoals wandelen kan prima.

Toch is er ruimte overgehouden voor een redelijk grote accu. Beide oortjes beschikken over een accucapaciteit van 70 mAh. Dat is zeker niet ondergemiddeld. De accuduur is dat echter wel. Want die accuduur, die valt ontzettend tegen. Zo’n vijf en een half uur zonder afspeelmodus aan. Gebruik je ruisonderdrukking of transparante modus? Dan is de afspeeltijd nog een uur minder.

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Accuzorgen

Het lijkt er dus op dat de krachtige speakertjes hongerig zijn, want zo’n ondergemiddelde accuduur terwijl de accucapaciteit op papier prima is valt op. Het roept zorgen op over accuslijtage, een concessie juist extra vervelend is voor een hoogwaardig audiomerk als Bowers & Wilkins. De hogere investering betekent mogelijk niet dat je een duurzamere keuze maakt voor een headset waar je lang(er) mee doet.

Ondanks dat wijst de woordvoerder juist op andere zaken door te stellen dat de accuduur van de Bowers & Wilkins Pi5 S2 verbeterd is ten opzichte van de vorige generatie. Ook benadrukt de woordvoerder de snellaadfunctie van het oplaaddoosje, waarmee binnen een kwartier voor zo’n twee uur afspeeltijd wordt opgeladen. Een reactie die de zorgen over accuslijtage alleen maar versterken, aangezien snelladen die slijtage juist kan versnellen.

Het doosje heeft genoeg capaciteit om de oortjes iets meer dan drie keer volledig op te laden. Het oplaaddoosje zelf kan naast de mogelijkheid om de oortjes snel op te laden ook draadloos opgeladen worden of via de usb-c-aansluiting.

Overige functies

De Bowers & Wilkins Pi5 S2 beschikt over ruisonderdrukking en een transparante modus. Verschil is hoorbaar wanneer je een van de modi in- of uitschakelt. Het helpt je bijvoorbeeld om beter te concentreren of juist wat meer van je omgeving mee te krijgen. Toch weten merken als Sony, Apple en Bose meer indruk te maken met deze afspeelmodi.

De microfoons die gebruikt worden voor de afspeelmodi, doen ook hun werk prima voor bijvoorbeeld (video)bellen, er valt niks aan te merken op je verstaanbaarheid.

De app tenslotte biedt de hoogwaardige uitstraling die je van een luxemerk als Bowers & Wilkins verwacht. Toch zijn er een paar kanttekeningen: je mag de app alleen maar gebruiken als je een account maakt, niet echt privacyvriendelijk. Ook ontbreekt een equalizer en de mogelijkheid om de tikbediening naar wens af te stellen.

De app van Bowers & Wilkins is fraai, maar beperkt.

Conclusie: Bowers & Wilkins Pi5 S2 kopen?

De Bowers & Wilkins Pi5 S2 headset is écht bedoeld voor wie de beste geluidskwaliteit zoekt. Die beleving is superieur, ondanks dat er geen LDAC gekozen is. Toch moet je veel concessies maken die je niet mag verwachten bij het merk en de prijs. De accuduur en zorgen over duurzaamheid vanwege accuslijtage is wel een afknapper. Maar ook het draagcomfort en de beperkte app dragen niet bij aan een ervaring die je mag verwachten. Alternatieven van Apple, Sony, Jabra en Bose hebben hun zaken all-round beter op orde: goed geluid met minder concessies. En een betere prijs.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.