ID.nl logo
Zo werken de sensoren op je racefiets en dit heb je eraan
Gezond leven

Zo werken de sensoren op je racefiets en dit heb je eraan

Sport en technologie gaan altijd al hand in hand, en het wielrennen is daar een van de absolute voorlopers in. Technologische hulpmiddelen helpen je niet alleen alles uit je training te halen, ze kunnen ook zorgen voor extra motivatie, en bovendien is het erg leuk om je eigen lichaam als cijfertjes in actie te zien. Daan, de fiets-expert van ID.nl, legt het graag uit.

Dit artikel in het kort: Fietscomputer| Hartslagmeter| Cadansmeter of frequentiemeter | Wattagemeter of vermogensmeter

Ook interessant voor jou: Wat, waarom en hoe: de 10 meestgestelde vragen over indoor fietsen

Meten is weten, maar wat meet je precies, en waarom meet je het? Je kunt een hoop informatie uit een handjevol sensoren halen, zodat je een stuk efficiënter kunt trainen.

Fietscomputer

Alles valt of staat bij een fietscomputer. Je kunt in principe ook je smartphone gebruiken, maar een fietscomputer is speciaal gemaakt om alle belangrijke data te kunnen analyseren en opslaan. We richten ons in dit artikel ook vooral op het hogere prijssegment: er bestaan wel degelijk goedkopere apparaten, maar die meten vaak niet meer dan je snelheid en de afstand.

Ben je bereid wat meer te investeren, dan gaat er een wereld voor je open. Garmin is het bekendste merk, op de voet gevolgd door Wahoo, Mio en Sigma. De verschillen tussen de merken en modellen zitten hem vooral in de lay-out van de menu’s en het scherm zelf. Qua basisfuncties liggen ze een stuk dichter bij elkaar, maar daarover straks meer. Fietscomputers hebben doorgaans al standaardfuncties als gps, een snelheidsmeter en een hoogtemeter ingebouwd.

Je fietscomputer monteer je doorgaans aan het stuur van je racefiets. Op die manier kun je tijdens het fietsen bepaalde data aflezen. Maar die data moeten natuurlijk wel ergens vandaan komen. Daarom bestaan er verschillende sensoren die je aan je fiets of je lichaam kunt bevestigen.

© KKF - stock.adobe.com

Hartslagmeter

De hartslagmeter is misschien wel de belangrijkste sensor voor recreatieve fietsers. Je hartslag op een bepaald moment is een goede indicatie van je inspanningsniveau. Is je hartslag te hoog – afhankelijk van je lichaamsbouw en andere factoren zo rond de 160 of hoger – dan rijd je ‘in het rood’, en zul je sneller moe worden. Tijdens een lange rit blijf je daar dus ruim onder, maar even een heuveltje op knallen is natuurlijk wel altijd een lekker gevoel. Ook achteraf geeft je hartslag een goede indicatie van je prestaties.

Een hartslagmeter kan op verschillende plekken worden gebruikt. De meeste merken houden het bij een band die je om je borstkas doet. Als je hart klopt, worden er elektrische signalen verstuurd. De hartslagband vangt die signalen op, waardoor je een zeer nauwkeurige meting krijgt, zonder vertraging. Normale hartslagbanden kosten zo tussen de 30 en 40 euro.

©Oleg Breslavtsev - stock.adobe.com

Ook meer inzicht in de prestaties van je lichaam?

Met een hartslagmeter train je precies in de goede zone!

Cadansmeter

Een van de simpelste sensoren die je kunt krijgen voor op de racefiets, is de cadansmeter. Iedereen die weleens op een fiets zit, weet dat er een bepaald beentempo is waarin het fietsen gewoon lekkerder gaat. Dat beentempo hangt voor een groot deel van jezelf af, maar meestal ligt het zo rond de negentig rotaties per minuut. Is je cadans lager dan dat, dan moet je naar een lichtere versnelling schakelen. Een te hoge of te lage trapfrequentie zorgt ervoor dat je minder efficiënt in de rondte rijdt.

Een cadansmeter bestaat vaak uit niet meer dan en klein blokje dat je aan de crank (de ‘arm’) van je pedaal plakt. Elke keer dat je pedaal een volledige rotatie maakt, wordt dat geregistreerd door de cadansmeter. Zo kun je in realtime zien hoe vaak je de afgelopen minuut bent rondgedraaid, en of je nog op de juiste versnelling aan het trappen bent. Losse cadansmeters kosten doorgaans ook een paar tientjes.

©Photographer@TORWAI

Wattagemeter

Wattage is een begrip dat de wielerwereld al een aantal jaar volledig in de greep geeft. Simpel gezegd is wattage de kracht waarmee jij op een bepaald moment op je pedalen drukt. Hoe meer kracht, des te harder je gaat, maar des te zwaarder het voor je is. Professionele wielrenners weten door de vermogensmeter precies welk wattage ze voor een bepaalde tijd aankunnen. Op die manier hoeven ze niet meer te kijken naar de snelheid, de afstand of het stijgingspercentage van een klim, ze houden slechts hun wattagemeter in de gaten.

Wielerpuristen zijn niet altijd even blij met deze ontwikkeling, maar die is er nu eenmaal. Wattagemeters zijn voor huis-, tuin- en keukenfietsers niet zo nodig, maar als je een datafreak bent, is zo’n krachtmeter wel het walhalla van de sensoren. Het is ook leuk om je piekwattage te meten als je bijvoorbeeld volle bak de Keutenberg op knalt.

We zeggen het maar vast: vermogensmeters zijn een stuk duurder dan een paar tientjes. De versie die is ingebouwd in je crank kost makkelijk meer dan 100 euro, de pedaalversie meestal rond de 500 euro, al verschillen de prijzen behoorlijk. Niet iets wat je zomaar even voor je verjaardag vraagt, dus, maar als je je fietstochtjes naar een semiprofessioneel niveau wil tillen, is het absoluut de moeite waard.

Wat vindt Daan?

Persoonlijk houd ik heel erg veel van data. Niet alleen die van mij, maar ook die van anderen. Ik ga er altijd goed op als Mathieu van der Poel zijn volledige trainingsgegevens openbaar maakt niet dat ik ook maar enigszins in de buurt kom, maar toch.

Ik gebruik zelf een fietscomputer van Wahoo, met hartslagmeter en cadansmeter. Ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten welke gemiddelde hartslag ik goed aankan, en in het vlakke Zuid-Holland is dat ruim voldoende. Misschien dat ik bij mijn volgende racefiets een vermogensmeter overweeg, maar om nou een sensor te kopen die meer kost dan mijn tweedehands racefiets destijds deed, vind ik ook weer een beetje overdreven.

©pavel1964 - stock.adobe.com

 Ik vroeg het ook aan Sam van Esch, die beduidend harder fietst dan ikzelf.

Sam, sensoren op je fiets, of niet?

Zeker! Ik heb ze allemaal.

Gebruik je ze ook allemaal?

Op zich wel. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het fietsen vooral op mijn wattage let, en eigenlijk niet meer op mijn hartslag. Maar achteraf kijk ik daar wel weer naar.

Heb je een favoriet merk, of maakt dat je niet zoveel uit?

Al mijn sensoren zijn van Garmin, mijn fietscomputer ook. Alleen de wattagemeter is van Stages.

Zijn er sensoren die je mist?

Niet sensoren, maar het lijkt me supergaaf om een soort visualisatie van de data te hebben op het scherm, in plaats van alleen maar cijfertjes. Dat kunnen ze vastmaken.

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen
Mobiliteit

5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen

Je wilt een e-bike, maar twijfelt nog: kies je voor een nieuwe of toch een tweedehands? De keuze lijkt lastig, maar er zijn veel redenen om juist nú voor een nieuwe e-bike te gaan. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, en dat vertaalt zich in meer comfort en een lange levensduur van je fiets. Bovendien is het najaar het moment om interessante kortingen te scoren in de uitverkoop. Waarom zou je nog wachten?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • 5 redenen om nu een e-bike te kopen
  • Waar vind je de koopjes?
  • Dit moet je weten over de garantie van je nieuwe e-bike

Lees ook: Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten

1: Langere levensduur en meer comfort

Met een nieuwe e-bike haal je de nieuwste technologie in huis. De ontwikkelingen gaan snel: accu's zijn strak weggewerkt in het frame, de actieradius wordt steeds groter, en bij veel modellen kun je het display koppelen aan je telefoon voor navigatie. Via een app kun je zelfs vanaf de bank zien hoe vol de batterij nog is. Sommige modellen hebben zelfs een diefstalverklikker, die je een melding stuurt zodra je fiets wordt verplaatst. Dankzij deze geavanceerde technologieën gaat je e-bike niet alleen langer mee, maar profiteer je ook van meer comfort en gemak in het dagelijks gebruik.

2: Geld besparen

De aanschaf van een nieuwe e-bike kan in eerste instantie aanvoelen als een grote uitgave, vergelijkbaar met het kopen van een tweedehandsauto. Maar de gebruikskosten van een e-bike liggen veel lager. Geen benzinekosten, geen wegenbelasting en het opladen van de batterij is goedkoop – de kosten daarvan zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat je per kilometer kwijt bent aan brandstof voor een auto.

Volgens de ANWB moet je voor elke kilometer die je op een e-bike rijdt 7,5 Wh laden. Stel dat je 200 dagen per jaar de fiets pakt en dan telkens 10 kilometer fiets. In totaal ben je dan op jaarbasis 200 x 10 x 7,5 Wh kwijt, oftewel 15 kWh. Bij een gemiddelde stroomprijs van 0,32 euro per kWh (september 2024) kost je dat dus 4,80 euro per jaar.

Ter vergelijking: volgens de ANWB kan een elektrische auto met die 15 kWh ongeveer 80 kilometer rijden. En zou je benzine rijden, dan kun je voor die 4,80 euro net iets meer dan 2 liter tanken. Daarmee kom je, in het beste geval, niet verder dan een kilometer of veertig.

Natuurlijk ben je ook met een tweedehands e-bikes een stuk voordeliger uit dan met de auto, maar daar kunnen kosten bij komen die je bij een nieuwe e-bike niet hebt. De kans dat je onderdelen moet vervangen is groter, en dat kan – vooral wanneer het om de accu gaat – al snel om vele honderden euro’s gaan. Ook zit er vaak geen garantie meer op tweedehands e-bikes, waardoor je eigenlijk zelf voor alle kosten opdraait.

3: Meer tijd, minder frustratie

Met de aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer wordt het kopen van een e-bike steeds aantrekkelijker. Maar het gaat niet alleen om geld – ook het feit dat je bij het OV vaak te maken kunt krijgen met vertragingen (zo waren er afgelopen jaar alleen al bij de NS dagelijks gemiddeld 15 storingen maakt dat de e-bike een keus is waarmee je echt tijdswinst kunt boeken. Denk je: 15 storingen per dag, dat valt toch wel mee? Nou nee: opgeteld duurde dit in 2023 2 jaar, 6 maanden, 29 dagen, 6 uur, 11 minuten aan oponthoud. En het zijn vooral werkdagen waarop de meeste storingen voorkomen. Het zal maar net elke keer jouw trein zijn die te laat komt...

Reis je vooral met de auto? Ondanks het positieve nieuws dat in het tweede deel van 2024 de files met 2 procent zijn afgenomen, blijft fileleed voor veel automobilisten een dagelijks terugkerend probleem.

Hoef je geen tientallen kilometers per dag te forenzen, dan is een e-bike dus echt een slimme keuze. Waarbij een nieuwe e-bike meer tijdwinst oplevert dan een tweedehands: nieuwe e-bikes hebben een grotere actieradius, waardoor je minder vaak hoeft op te laden. En moet je toch laden, dan kun je dat steeds vaker met een snellader doen, zoals bijvoorbeeld de Fast Charger van Bosch.

©jovo | aerogondo

4: (Nóg) beter voor je gezondheid

Hoewel het fietsen op een e-bike minder inspanning kost dan op een traditionele fiets, blijf je toch in beweging. Dit draagt niet alleen bij aan je fysieke gezondheid, maar ook aan je mentale welzijn. Doordat je je dagelijkse beweging krijgt, kun je met een gerust hart je avondrondje hardlopen overslaan. Zeker als je wat verder van je werk woont, bespaar je bovendien tijd, omdat je met minder inspanning grotere afstanden aflegt en meer energie overhoudt voor andere activiteiten. En ja, of je een tweedehands e-bike hebt of een nieuwe maakt daarbij niet zo heel veel uit. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je, als je een nieuwe hebt, er net toch wat vaker naar grijpt. Omdat hij comfortabeler fiets. Omdat de accu langer meegaat. Of omdat je hem, bijvoorbeeld door een slimme app als de eBike Flow-app van Bosch, koppelt aan je Strava-account. Hoe nieuwe je fiets, hoe meer (sportieve) mogelijkheden je vaak hebt.

5: Uitverkoop!

In het najaar kan het kopen van een nieuwe e-bike extra aantrekkelijk zijn, omdat veel merken dan uitverkoop houden om ruimte te maken voor de nieuwste modellen. Showmodellen en overjarige fietsen gaan vaak tegen een scherpe prijs de deur uit. Een bijkomend voordeel is dat je meestal niet hoeft te wachten op je nieuwe fiets; je kunt hem vaak direct mee naar huis nemen en hebt dus geen last van lange levertijden.

©Hans de Looij

🛒 ZO VIND JE DE BESTE E-BIKE DEALS

Even wat rondkijken op het internet kan verrassend veel opleveren. Er zijn namelijk het hele jaar door outlets die oudere modellen aanbieden. Kortingsacties vind je zowel online als in fysieke winkels, en speciale dagen zoals Black Friday mogen ook niet worden vergeten. Om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt, is het slim om de officiële website van de fabrikant te raadplegen. Daar vind je informatie over het modeljaar en de exacte specificaties.

Online kopen is natuurlijk snel en makkelijk, maar het contact met een fysieke winkel kan vaak net dat beetje extra bieden. Misschien vind je daar niet dezelfde scherpe kortingen als op het internet, maar je krijgt vaak wel persoonlijk advies en een gratis onderhoudsbeurt voor je e-bike. En vergeet niet: je kunt altijd vragen om een extra korting of een gratis accessoire, zoals een fietstas of een comfortabel zadel. De kans is groot dat de verkoper bereid is om mee te denken, of dat er een demomodel is dat precies aansluit op jouw wensen.

Garantie op e-bikes: zo zit het

In Nederland is de garantie op e-bikes goed geregeld, zowel via wettelijke regels als door aanvullende fabrieksgaranties. Er is geen vaste termijn voor de wettelijke garantie, maar een product moet wel voldoen aan redelijke verwachtingen. Dit betekent dat als een e-bike binnen een redelijke periode defect raakt, je recht hebt op reparatie, vervanging of terugbetaling. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt af van de prijs en het type product, en kan dus soms langer dan twee jaar zijn.

Hoewel er geen vastgestelde termijn is voor wettelijke garantie, wordt er bij e-bikes vaak een periode van twee jaar aangehouden als standaardtermijn. Dit kan echter verschillen per merk en verkoper. Naast de wettelijke garantie bieden de meeste fabrikanten ook een fabrieksgarantie van één tot twee jaar op onderdelen, en merken zoals BOSCH en SHIMANO geven soms zelfs vier jaar garantie op motoren.

De garantie voor accu's ligt vaak tussen de één en twee jaar, terwijl frames doorgaans een langere garantieperiode hebben, vaak tussen de vijf en tien jaar, afhankelijk van het merk en model van de e-bike. Veel fabrikanten bieden daarnaast de mogelijkheid om de garantie tegen een extra vergoeding te verlengen. Dit kan vooral nuttig zijn voor dure of complexe onderdelen zoals de accu of motor.

Deze combinatie van wettelijke en fabrieksgarantie zorgt ervoor dat je als consument goed beschermd bent bij de aanschaf van een e-bike, met voldoende mogelijkheden om problemen op te lossen mocht er iets misgaan.

Dus? Een nieuwe e-bike is écht een goed idee

Het kopen van een nieuwe e-bike biedt niet alleen de nieuwste technologie en meer comfort, maar kan ook financieel aantrekkelijk zijn door de lagere gebruikskosten en interessante kortingen in het najaar. Daarnaast heb je het voordeel van een langere levensduur, betere garantievoorwaarden en meer geavanceerde functies, zoals snelladers en slimme apps. Kortom, met een nieuwe e-bike ben je verzekerd van zorgeloos fietsen, meer gemak en extra mogelijkheden om gezond en duurzaam te blijven bewegen.