ID.nl logo
Wat zeg je? Wanneer heb je een gehoorapparaat nodig?
© Artemenko_Daria
Gezond leven

Wat zeg je? Wanneer heb je een gehoorapparaat nodig?

Gaan veel dingen langs je heen, omdat je ze niet goed kunt horen? Zet je de tv steeds harder? Tijd voor een hoortest! Door je gehoor te testen, weet je hoe het ervoor staat.

Gehoorverlies sluipt er soms ongemerkt in. Op een dag merk je dat je steeds vaker aan mensen vraagt wat ze zeggen. In dit artikel leggen we uit: Wanneer je een gehoorapparaat nodig hebt | Hoe en waar je je gehoor kunt laten testen | Waar je op kunt letten bij de keuze voor een gehoorapparaat.

Ook interessant: Hoortoestel op smartphone aansluiten: Dit moet je weten

Wanneer je gehoor laten testen?

Heb je moeite om gesprekken te volgen bij veel geroezemoes in de omgeving? Of merk je dat je de tv harder zet dan je gewend was? Of misschien kun je hoge of zachte tonen moeilijk horen? Als jij of de mensen om je heen merken dat je slechter hoort, dan wordt het tijd om een hoortest te doen.

Geluiden harder dan 80 decibel zijn schadelijk voor je gehoor. Je zit al aan 80 decibel met lawaai op het speelplein of een drukke weg. Met goede oordoppen kun je je gehoor beschermen. Bijvoorbeeld bij een optreden van je favoriete band. Of als je werk doet waar continu veel lawaai is. Er zijn allerlei oordoppen, wegwerp en zelfs op maat gemaakte.

©anetlanda - stock.adobe.com

Hoe en waar laat je je gehoor testen?

Audiometrie is de meest betrouwbare manier om je gehoor te testen. Dat kan bij de huisarts of een audicien. Je krijgt een koptelefoon op en krijgt verschillende hoge en lage, harde en zachte tonen te horen. Als je de toon hoort, druk je op een knopje.

Je kunt ook zelf een hoortest doen via internet of telefoon. Deze tests geven een beeld van hoe het gesteld is met je gehoor, maar ze zijn niet heel betrouwbaar. Check het online bijvoorbeeld bij Hoortest.nl. Als de uitslag niet goed is, kun je een afspraak maken met de huisarts of audicien. Voor de audicien heb je geen verwijsbrief nodig. Bij de meeste audiciens is testen gratis.

Tip: zet je oortjes ook niet te hard!

Piep in je oor. Wat nu?

Meestal is er niks aan de hand en verdwijnt de piep in je oor vanzelf weer. Maar blijft het aanhouden, bijvoorbeeld omdat je vroeger te veel en te vaak pal voor de luidsprekers gestaan bij een concert? Of je oortjes te vaak te hard hebt gezet? Dan kun je daar een piepend, brommend, zoemend, suizend of fluitend geluid aan overhouden. Niet alleen harde geluiden, maar ook stress, ouderdom, een hoge bloeddtinnitusorinfecties kunnen boosdoeners zijn. Het heet tinnitus ofwel oorsuizen, een vorm van gehoorschade.

Helaas is er geen behandelmethode voor tinnitus. Door ermee te leren omgaan, kan de ervaring van de klacht minder erg worden. Een ander geluid kan het oorsuizen overstemmen. Wat kan helpen is muziek op te zetten of je op omgevingsgeluiden te focussen. Je kunt een gehoorapparaat uitproberen om te checken of je dan de omgevingsgeluiden beter gaat horen. Afleiding zoeken door te sporten of ontspanningsoefeningen doen, kan ook helpen. Lees er meer over op Thuisarts.nl.

Lees ook: Voorkom gehoorbeschadiging tijdens het uitgaan

©Aleksej - stock.adobe.com

Wanneer een gehoorapparaat?

Al bij licht gehoorverlies kan je een gehoorapparaat gebruiken. Hoe groot het gehoorverlies is, druk je uit in decibel (dB). Onderstaande tabel is afkomstig van Gezondheidsplein.nl.

  1. <30-35 dB: licht gehoorverlies

  2. 35-60 dB: matig gehoorverlies

  3. 60-90 dB: ernstig gehoorverlies

  4. >90 dB: doofheid

De sterkte van de geluiden:

  • 30 dB staat gelijk aan fluisteren

  • 60 dB staat gelijk aan normaal praten

  • 80 dB staat gelijk aan schreeuwen

  • 90 dB staat gelijk aan het geluid van een rijdende vrachtwagen

  • 110 dB staat gelijk aan het geluid van een boormachine

Welke gehoorapparaten zijn er?

Heb je last van gehoorverlies? Gehoorverlies is voor iedereen anders. Daarom zijn er ook verschillende gehoorapparaten. Het doel van een hoorapparaat is het gehoor versterken. Afhankelijk van hoe erg het gehoorverlies is, is er ook verschil in sterkte tussen gehoorapparaten. Je kunt ze daarnaast instellen zodat ze passen bij je persoonlijke situatie.

Je hebt achter-het-oorapparaten (draag je achter je oor) en in-het-oor-apparaten (draag je in je oorschelp of gehoorgang). Het is superfijn als het gehoorapparaat niet zo zichtbaar is. Ook achter-het-oortoestellen zijn tegenwoordig veel kleiner en onopvallender dan het apparaat dat je oma had. De in-het-oortoestellen zijn handiger als je een bril draagt of als je sport.

Dan heb je nog verschil tussen hoortoestellen met een luidspreker in het oor en onzichtbare toestellen die volledig in het oor worden geplaatst. Ook is er een CROS-apparaat dat geschikt is voor mensen die aan 1 oor slecht horen. Het geluid wordt aan beide zijden opgevangen en naar het goede oor gestuurd. Daardoor hoor je luid en duidelijk geluiden die van beide kanten komen.

©JPC-PROD - stock.adobe.com

Waar let je op bij een gehoorapparaat?

De audicien kan je goed helpen bij de keuze van een gehoorapparaat en beoordelen welk toestel het beste bij je past. Het hangt af van het soort gehoorverlies (hoe erg het is) en je persoonlijke voorkeur. Laat je dus vooral adviseren door een expert.

Nog niet toe aan een gehoorapparaat?

Een geluidsversterker kan je dan vast helpen!

▼ Volgende artikel
Hoeveel weet jij? Test je kennis met StudiGPT
Huis

Hoeveel weet jij? Test je kennis met StudiGPT

Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd. StudiGPT test je kennis over alle mogelijke onderwerpen. En het gaat niet alleen om onderwerpen die in het keuzemenu staan. De AI stelt net zo gemakkelijk een quiz samen over ieder onderwerp dat je zelf bedenkt.

In drie stappen laten we zien hoe je je kennis kunt testen met StudiGPT:

  • Bepaal de categorie, het aantal vragen en de moeilijkheid
  • Maak de quiz
  • Bedenk eigen onderwerpen die je wilt toetsen

Ook handig om te weten: Vragen, creëren of zoeken: voor elke klus een virtuele assistent

Stap 1: Criteria bepalen

StudiGPT is een platform dat gemaakt is met GPT (Generative Pre-trained Transformer) een taalmodel van OpenAI. Op www.studigpt.com kom je bij een naar eigen zeggen revolutionaire app om dingen te leren en om jezelf te testen. Eigenlijk gaat het om een slimme generator van quizzen. Je selecteert een onderwerp zoals Science & Nature, Maths, Sports en ga maar door … Vervolgens selecteer je het aantal vragen dat je voorgeschoteld zult krijgen: 5, 10, 15 of 25. Daarna bepaal je de moeilijkheidsgraad. Je hebt de keuze tussen Easy, Medium en Hard. En dan klik je op de knop Start Quiz.

Over welk onderwerp wil je je kennis testen?

Stap 2: Quiz afnemen

De interface van de quiz is heel simpel. Hij bestaat telkens uit meerkeuzevragen met vier alternatieven. Er zijn dus nooit open vragen. Aan de rechterkant verschijnt een plaatje dat je op het goede spoor kan brengen. Vind je dat die tips het net iets te gemakkelijk maken, dan schakel je de optie Show images uit. Wanneer de vragenronde is afgewerkt krijg je een link om naar vrienden te sturen. Zo kun je zien wat zij ervan bakken. Je lees je score en ten slotte krijg je het aantal onjuiste antwoorden. Wanneer je op de knop Check Answers klikt, ontvang je de lijst van de vragen met daarbij de juiste antwoorden. Bovendien legt de StudiGPT telkens uit waarom dit de juiste antwoorden zijn. Na elke reeks verschijnt er ook nog een door AI gegeneerde afbeelding of filmpje.

Bij onze foute antwoorden lezen we ook een verklaring.

Wat weet jij over 2024?

Maak er een gezellig avondje van met deze pubquizvragen

Stap 3: Geen onderwerp is te gek

Erg knap aan StudiGPT is dat je zelf onderwerpen kunt aanbrengen die niet in de lijst staan. Op die manier kun je een quiz laten samenstellen over een gespecialiseerd onderwerp waarvan je je kennis wilt testen. Je typt een wetenschappelijk onderwerp, een historische figuur of wat dan ook. We probeerden het met verschillende onderwerpen als ‘De slag bij Groeninge in 1302’ en ‘De warmtepomp met als koelmiddel propaan’. Telkens kregen we interessante en relevante vragen. Natuurlijk moet je op je hoede zijn met alle AI-gegenereerde antwoorden, maar in dit geval waren we iedere keer onder de indruk.

Je kunt een quiz over ieder denkbaar onderwerp laten samenstellen.

▼ Volgende artikel
Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper
© David Schunack
Mobiliteit

Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper

Elektrische auto's en plug-in hybrids blijven erg in trek, van Nederland tot in China. Met name accutechnologie ontwikkelt daarom in hoog tempo, om de actieradius te verhogen en de kosten te verlagen. Deze accu-innovaties komen er binnenkort aan en maken elektrisch rijden veel goedkoper!

Dit artikel in het kort:

  • Waarom het verbeteren van accutechnologie belangrijk is voor Nederland
  • Hoe een solid-state batterijpakket werkt
  • Wanneer de eerste EV's met solid-state batterijpakketten gelanceerd worden
  • Welke grote automerken er aan solid-state accu's werken
  • Hoe je elektrisch kunt rijden met behulp van zoutwater
  • Waarom de nieuwe accutechnologie ook van pas komt in jouw huishouden

De gemiddelde actieradius van een elektrische auto doet al niet meer onder voor die van een standaard benzine- of dieselauto. Plug-in hybrides zijn een goede tussenstap, want zelfs met een lege accu kun je blijven doorrijden met de verbrandingsmotor die als tweede aandrijving werkt.

Toch willen we in Nederland richting een samenleving gaan waarin de meeste auto's volledig elektrisch rijden. Daarom zijn fabrikanten druk bezig om accupakketten steeds efficiënter te maken, zodat elektrisch rijden met de jaren voordeliger wordt.

Elektrisch rijden heeft in 2025 nog steeds verschillende fiscale voordelen. Die zetten we hier op een rij.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De solid-state batterij is vrijwel zeker de toekomst

De grootste innovatie in de komende jaren wordt de solid-state batterij. Dit type batterij gebruikt vaste elektrolyten in plaats van vloeibare of gelachtige elektrolyten. Dit laatste is nu de standaard bij lithium-ion batterijen, die de meeste EV's hebben. De solid-state batterijoplossing kan niet alleen meer elektriciteit opslaan, het verlaagt ook het risico op lekkages en brandgevaar. Dat laatste is nog altijd een probleem bij lithium-ion accu's; om die reden heeft de brandweer vaak moeite om elektrische auto's te blussen.

©JeanLuc - stock.adobe.com

Door de hogere energiedichtheid kan deze nieuwe generatie batterijen een veel hogere actieradius realiseren. Elektrische auto's die 1500 kilometer kunnen rijden zonder te laden, zul je de komende jaren veel vaker tegenkomen! En zelfs als ze moeten laden, dan gaat dat veel korter duren. Door de nieuwe chemische samenstelling laden solid-state accu's sneller op. Er worden nu tests uitgevoerd door autofabrikanten waarbij een elektrische auto met het nieuwe accupakket binnen vijf minuten al 400 kilometer heeft opgeladen!

🔌Lees meer over op welke manieren je een elektrische auto kunt opladen in Nederland.

Misschien wel de belangrijkste reden om voor solid-state accu te kiezen is dat er geen lithium in zit, dat een moeilijk te verkrijgen metaal is en accu's veel duurder maakt. Vandaar dat je gegarandeerd de komende jaren veel meer EV's met een solid-state accu zult zien. Van de VS tot Europa en China, alle grote autofabrikanten kijken naar deze nieuwe technologie.

In China zijn de eerste modellen al vanaf 2025 leverbaar. De IM L6 verschijnt daar volgend jaar met de superieure accu. Ook Mercedes-Benz verwacht de komende jaren de eerste productiemodellen te leveren. Toyota werkt ondertussen samen met het Japanse energiebedrijf Idemitsu aan hun eigen solid-state accutechnologie. Zij verwachten eveneens in 2025 al met het eerste model met deze accu te komen.

Volkswagen ontwikkelt hun verbeterde accu met het Amerikaanse techbedrijf QuantumScape, dat al jaren solid-state batterijen test. Als laatste slaan Ford en BMW de handen ineen voor de ontwikkeling van hun superieure accu's. Dat doen ze samen met Solid Power; een bedrijf dat eerst voor het Amerikaanse leger batterijtechnologie ontwikkelde en nu uitbreidt naar de mobiliteitstak.

De solid-state batterijtechnologie gaat de komende jaren elektrisch rijden veel goedkoper en praktischer maken, maar er is nog een technologie in de maak die EV-fabrikanten veel geld kan besparen.

©Artinun - stock.adobe.com

Natrium-ion accu: rijden op zout water

China heeft de eerste productieauto's aangekondigd met een natrium-ion batterij, en ook Stellantis (het moederbedrijf van onder andere Fiat, Opel en Peugeot) ontwikkelt accupakketten met deze technologie.

Een natrium-ion batterij is, zoals de naam al doet vermoeden, een accu die zout water gebruikt. Dat is dan ook het grote voordeel van de batterij: zout is goedkoop, in tegenstelling tot lithium. Het tweede voordeel is dat zout veel lichter is dan lithium, zodat elektrische auto's in de toekomst flink gewicht kunnen verliezen. Naast de prijs is het zware gewicht van de huidige EV-accu's nog een groot probleem dat autobouwers proberen op te lossen. Daarvoor wordt bijvoorbeeld ook een zwavel-ion accu uitgetest door Stellantis; een interessante zijstap van de natrium-ion accu, en ook zwavel is lekker goedkoop in de aanschaf.

Naar verwachting komen de eerste EV's met natrium-ion accu's vanaf 2025, net als modellen met een solid-state batterij. Dit betekent dat elektrische auto's de komende jaren een stukje betaalbaarder kunnen worden en dat laden sneller en goedkoper kan. De technologie komt ook van pas in de vorm van bijvoorbeeld thuisaccu's en andere vormen van energieopslag. De elektrische automarkt is dus nog lang niet klaar met innoveren.

China is druk aan het innoveren met accutechnologie voor hun auto's. Lees meer over waarom de Chinese vierwielers zo populair zijn.