ID.nl logo
Zonnebank voor in huis (en wat is de minst schadelijke)
Gezond leven

Zonnebank voor in huis (en wat is de minst schadelijke)

Wil je ook in het najaar een lekker bruin tintje? Zeker in Noordwest-Europa is dat deze maanden maar op twee manieren te realiseren: met zelfbruiner of met een zonnebank. Voor dat laatste hoef je niet naar het plaatselijke zonnecentrum: ook voor thuis zijn er genoeg mogelijkheden. Welke soorten zijn er, en wat is de minst schadelijke?

Want om meteen met de deur in huis te vallen: een zonnebank is niet gezond. Dat stelt ook KWF Kankerfonds. De UV-straling van zonnebanklampen beschadigt namelijk de huid. Daarbij geldt wel dat UVB-straling net wat minder slecht is dan UVA-straling. Als je echt per se toch een zonnebank wilt, kijk dan goed naar wat voor soorten er zoal zijn – en maak er met mate gebruik van.

Gezichtsbruiner

Zoals de naam al doet vermoeden is een gezichtsbruiner puur en alleen voor het gezicht bedoeld. Voordeel is dat het apparaat weinig ruimte inneemt; je kunt het altijd wel ergens in een kast kwijt. Ook tijdens gebruik heb je weinig ruimte nodig, een tafeltje volstaat. Vanzelfsprekend is het nadeel van dit type bruiner dat alleen je gezicht bruin wordt. Waarbij je het risico loopt op het bekende ‘Donald Trump’-effect, met een snel naar wit verlopende kleur aan de zij- en achterkant van je hoofd.

Gezichtsbruiners zijn relatief goedkoop: van rond de honderd euro (budget-exemplaren) tot een paar honderd euro (middenmoters). Alle andere bruiners voor thuis zijn een heel stuk duurder.

Zonnehemel

De eerste stap naar een bruiningsapparaat voor het hele lichaam is de zonnehemel. Dit is een op een statief geplaatste lichtbak met UV-lampen over de hele (lichaams)lengte. Het is een (relatieve) budgetoplossing voor als je wel je eigen zonnebank in huis wilt, maar niet het geld (over) hebt voor een volledige ‘echte’ zonnebank. Omdat de zonnehemel op een statief staat, is ook voor dit apparaat meestal wel een al dan niet vaste plek te vinden, bijvoorbeeld boven een bed. Tijdens het gebruik moet je niet vergeten om ook eens om te draaien, want anders word je maar aan één kant bruin.

De prijs van een dergelijke zonnehemel gaat – voor een fatsoenlijk exemplaar – al gauw richting de 2000 euro. Waarbij geldt dat je moet oppassen en niet zomaar de eerste de beste merkloze aanbieding-van-de-week te kopen; we hebben het hier niet over ongevaarlijk speelgoed immers.

Zonnebank

De zonnebank is het apparaat dat de meeste mensen voor ogen hebben als ze aan kunstmatig bruin worden denken. Het is ook ’t soort dat je aantreft bij zonnestudio’s. Ofwel: de ‘hotdog-constructie’ met zowel aan de boven- als onderkant UV-lampen over de volle lengte van het lichaam. Ze zijn een stuk duurder dan de zonnehemels, die immers maar met de helft van de lampen werkt en een veel lichtere constructie kent. Een goede zonnebank is – ook uit veiligheidsoverwegingen – stevig. Je moet er immers met je volle lichaamsgewicht op kunnen liggen. Het zou vervelend zijn als je door de glasplaat en lampen heen zakt, bijvoorbeeld. Of wanneer je dure zonnebank door z’n poten zakt. Kortom: let goed op de mechanische kwaliteit voor aanschaf.

Nog meer dan anders geldt hier: goedkoop is duurkoop. Check ook of de beoogde zonnebank een gezichtsbruiningsfunctie heeft, mocht je daar behoefte aan hebben. Niet alle zonnebanken hebben die aan boord!

Gebruik

Spring nooit zomaar lange tijd onder de zonnebank, maar bouw het langzaam op. Dit om (al dan niet ernstige) verbranding te voorkomen. Heb je een huidtype dat in de gewone zon eigenlijk áltijd verbrandt en nooit bruin wordt? Dan wordt het afgeraden om überhaupt gebruik te maken van een zonnebank. Ook daar zal je dan namelijk niet bruin van worden, maar alleen verbranden. Zorg verder dat je nooit langer dan een dikke 20 minuten per sessie op de zonnebank ligt; als je een gevoelig huidtype hebt liever zelfs nog minder. Zorg verder dat er minimaal 48 uur tussen zonnebanksessies zit. In totaal moet je ook niet meer dan maximaal 50 keer per jaar een zonnebankje pakken. Zeker niet omdat er in de zomermaanden natuurlijk ook nog de echte zon is om bruin van te worden.

Energieverbruik

Hoewel een zonnebank tijdens gebruik flink wat energie verstookt, hoef je je desondanks over de totale kosten op jaar- of maandbasis geen zorgen te maken. De bank wordt namelijk slechts incidenteel en dan ook nog eens voor korte tijd gebruikt. Echt terugzien op je energierekening ga je dit gebruik dus niet zien. Tenzij ook andere gezinsleden, familie en vrienden er op zeer regelmatige basis gebruik van maken.

©monkeybusinessimages

Nieuw of tweedehands?

Zoals gezegd zijn zonnebanken behoorlijk aan de prijs. Je zou in de verleiding kunnen komen om een tweedehands exemplaar te kopen, bijvoorbeeld via Marktplaats. Kán, maar bedenk dan wel dat je geen enkele garantie meer hebt op het apparaat. Als er iets kapot is of gaat, zijn de kosten volledig voor jou. Waar je wellicht nog meer rekening mee moet houden: de lichtbronnen in de zonnebank hebben niet het eeuwig leven. De exemplaren zoals gebruikt in banken voor thuis hebben een levensduur van zo’n 500 uur. Afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte starters kan dat ook minder zijn. Waar het om gaat: als je een zonnebank nieuw koopt, kun je moeiteloos heel wat keren een sessie pakken. Vele jaren lang. Probleem met de tweedehands banken is dat je niet weet hoe vaak ze gebruikt zijn. Als het een bank is die door meerdere mensen intensief gebruikt is, loop je wellicht aan tegen vervangingskosten van lampen. Check ook altijd voor aankoop of álle lampen het doen en moeiteloos starten. En ook of er geen grote verschillen zitten in lichtintensiteit. Verder geldt vanzelfsprekend dat je ook op het hygiënische aspect moet letten. Is het apparaat schoon, goed onderhouden, zitten er geen schimmelplekken op enzovoorts. Je ligt er tenslotte in je blote niks op!

▼ Volgende artikel
Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek
© Clément Choulot
Mobiliteit

Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek

De Renault Rafale heeft indruk gemaakt met zijn opvallende design en innovatieve hybride techniek. Nu presenteert Renault een nieuwe variant: de Rafale E-Tech 300 plug-in hybrid 4X4 Atelier Alpine. Irwin van InstaAutoVlog deelt zijn ervaringen in dit artikel en een bijbehorende video.

Dit artikel in het kort:

  • De Rafale E-Tech 300 heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 300 pk en een elektrische actieradius van 105 kilometer.
  • Binnenin biedt hij een dynamische zitpositie en een EV-keuzeknop in de middenconsole.
  • De tweede zitrij is minder ruim door een hoger geplaatste vloer, maar de bagageruimte blijft groot.
  • Het adaptieve onderstel past zich aan het wegdek aan voor een betere rijervaring.
  • De boordlader ondersteunt tot 7,4 kW laden, maar snelladen is niet mogelijk.

Ook interessant voor jou: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Incognito stekkerversie

Onder de zuid-Franse zon reed ik in de plug-in hybride Renault Rafale E-Tech 300, uitgevoerd in de topversie Atelier Alpine. Dit model valt op door specifieke details zoals 21-inch Diamond Cut lichtmetalen wielen met Continental SportContact 7 banden, een hoogglans zwarte achterspoiler en badges op de voorste zijschermen. De laadpoort, subtiel verwerkt in het zijpaneel, is de enige aanwijzing dat dit om een plug-in hybride gaat.

©Clément Choulot

Fijne zit achter het stuur

Binnenin de Rafale zien we fraaie details als blauw contrasterend tapijt, dito bekleding in de opbergvakken in het portier en een extra knop achter het handvat in de middenconsole waarmee je de EV, hybride of EV-charge functie in kan schakelen. Ook deze Rafale zit ná een comfortabele instap prettig. Je zit echt ín het interieur, wat lager ten opzichte van het dashboard en dat draagt bij aan een beter dynamisch gevoel.

©ClŽment Choulot

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Achterin minder comfort

De achterbank biedt iets minder comfort door een 1,5 centimeter hogere vloer ten opzichte van de e-Tech hybrid 200, veroorzaakt door het accupakket. Hierdoor zitten je knieën wat hoger en is er minder ruimte voor je voeten. De hoofdruimte blijft prima, net als de bagageruimte. Ondanks een kleine afname in capaciteit biedt deze met 528 liter (uitbreidbaar tot 1600 liter) nog steeds voldoende ruimte.

Achterin is het comfort iets minder door een 1,5 cm verhoogde vloer, veroorzaakt door het accupakket. De bagageruimte blijft met 528 tot maximaal 1600 liter ruim voldoende.

🔌Leestip: De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

©Clément Choulot

Vermogen en trekgewicht

De plug-in hybride Rafale heeft een vernieuwde aandrijflijn met een 1.2-liter driecilinder turbomotor die dankzij een grotere turbo 150 pk levert in plaats van 130 pk. Een 70 pk sterke elektromotor op de vooras en een 136 pk elektromotor op de achteras verhogen het totale vermogen tot 300 pk via de zogeheten Multimode-transmissie. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 175 km/u. Het trekgewicht blijft 1500 kg, ideaal voor veelzijdig gebruik.

©Clément Choulot

Trage boordlader

De Renault Rafale is uitgerust met een 22 kWh-batterij, goed voor een elektrische actieradius van 105 kilometer. Opladen kan via een 1-fase 7,4 kW boordlader, wat in vergelijking met concurrenten met 2- of 3-fase laders beperkt is. Snelladen is niet mogelijk.

©Clement Choulot

Adaptief onderstel

Eenmaal op pad blijkt de Rafale een aangename metgezel. Het elektrische vermogen is een plezier en zeker als ook de goed geïsoleerde driepitter assisteert is het een ronduit vlotte auto. Is de batterij leeg, dan belooft Renault je een range van 1000 kilometer met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en een 55 liter grote benzinetank.

Het adaptief onderstel kan zich met behulp van een camera-scanner achter de binnenspiegel continu aan het wegdek aanpassen. Iets wat goed werkt, want in eigenlijk elke situatie voelt de Rafale verfijnd, comfortabel, maar ook zeker na het selecteren van de modus Sport communicatief en dynamisch.

©Clément Choulot

Renault Rafale in actie

Meer weten en zien over de nieuwe plug-in hybride Renault Rafale? Bekijk dan de onderstaande video:

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers
© Bowers & Wilkins / McLaren| J.M.WILLIAMS PRODUCTIONS LTD
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een prijsvriendelijke smartspeaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Apple HomePod Mini

Deze betaalbare slimme speaker vormt een ideale match met je iPhone, iPad en/of Mac. Zo neemt de HomePod Mini bijvoorbeeld een luistersessie van Spotify of een andere muziek-app over, waardoor je thuis verder kunt luisteren. Dankzij integratie van de Siri-stemassistent kun je allerlei dingen vragen, zoals actueel nieuws, file-informatie of een recept. Daarnaast speelt het apparaat via spraakopdrachten net zo makkelijk een muziekalbum, podcast of audioboek af, waarbij je ondertussen met je stem het volumeniveau aanpast. Als alternatief vind je bovenop een klein bedieningspaneel om het volume te reguleren. Een nuttige toevoeging is dat je via deze smartspeaker ook allerlei apparaten in huis kunt aansturen, bijvoorbeeld een geschikte thermostaat of lamp.

Ondanks de bescheiden behuizing van 8,43 centimeter hoog heeft de HomePod Mini volgens de Amerikaanse techgigant een behoorlijk bereik. Voor een breder geluid is het mogelijk om meerdere HomePods aan elkaar te koppelen. Zo luister je in meerdere kamers naar dezelfde muziek. Verder is de intercomfunctie handig, want op die manier communiceer je op afstand eenvoudig met gezinsleden. Dit audioproduct is in vijf kleurstellingen te koop, namelijk zwart, blauw, geel, wit en rood. Bij de aanschaf is drie maanden toegang tot Apple Music inbegrepen. Voor een krachtiger geluid kun je ook de grotere Apple HomePod (zwart/wit) overwegen. Je leest in dit artikel meer over de verschillen tussen de HomePod en de HomePod Mini.

Google Nest Audio

De Google Nest Audio is een middelgrote smartspeaker met een bescheiden prijskaartje. Op het moment van schrijven is het product zelfs goedkoper dan ooit. Je kunt kiezen tussen een donkergrijze en witte uitvoering. In tegenstelling tot diverse andere slimme luidsprekers in deze prijsklasse heeft dit model twee actieve audiodrivers, namelijk een tweeter en woofer. Dat komt de audiokwaliteit ten goede! De klankkast meet 17,5 × 12,4 × 7,8 centimeter, zodat je hem bijvoorbeeld prima op een plank of meubel kunt plaatsen. Voor een ruimtelijker geluid koppel je eventueel twee Nest Audio-speakers aan elkaar.

De geïntegreerde wifi-adapter ondersteunt de 2,4GHz- én 5GHz-frequentieband. Een voordeel, want je vergroot daarmee de kans op een stabiele draadloze netwerkverbinding. Je stuurt de Nest Audio met je stem aan. Roep eerst 'Hey Google' en zeg vervolgens welke muziek je wilt horen. Je kunt ook informatie opvragen en geschikte slimme apparaten bedienen. Bang voor luistervinken? Zet dan via een schakelaar aan de achterzijde de microfoons uit. Je leest hier wat enkele gebruikers van deze smartspeaker vinden.

Google Nest Mini

Google bewijst dat een smartspeaker helemaal niet zoveel geld hoeft te kosten, want je betaalt voor de Nest Mini slechts enkele tientjes. Net als zijn grote broer is dit audioproduct eveneens in een donkergrijze en witte behuizing te koop. Het ronde apparaatje heeft een diameter van 9,8 centimeter en is slechts 4,2 centimeter hoog. Door de geringe omvang kun je hem makkelijk ergens in een hoekje kwijt. Voor de ontvangst van wifi is er ondersteuning voor de 2,4GHz- en 5GHz-frequentieband ingebakken.

In de behuizing bevindt zich één actieve audiodriver. Voor het luisteren van (achtergrond)muziek op een laag volumeniveau voldoet die prima. Dankzij Chromecast-integratie kies je vanuit jouw favoriete muziek-app een leuke afspeellijst. Daarnaast fungeert de slimme speaker als jouw persoonlijke assistent. Vraag bijvoorbeeld naar een overzicht met agenda-afspraken en de Nest Mini somt ze een voor een op. Je kunt dit Google-product álles vragen!

Lees ook: Meer dan muziek: kies jouw ideale slimme luidspreker

Sonos Roam 2

In tegenstelling tot de meeste andere smartspeakers gebruik je de Sonos Roam 2 zowel thuis als onderweg. De langwerpige klankkast van 16,8 × 6,2 × 6 centimeter herbergt een oplaadbare accu met een luistertijd van zo'n tien uur. Dit audioproduct is trouwens IP67-gecertificeerd, waardoor de Roam 2 prima stof en water kan verdragen. De behuizing is zelfs valbestendig! Koppel een smartphone via bluetooth en luister op elke plek naar goede muziek. Voor mobiel gebruik komt deze handige beschermhoes goed van pas.

Binnenshuis verbind je de smartspeaker met een 2,4GHz- of 5GHz-netwerk. Vervolgens kies je vanaf een willekeurige smartphone of tablet de muziek die je wilt horen. Installeer hiervoor de Sonos-app op het toestel. Dankzij ondersteuning voor AirPlay 2 vormt de Roam 2 een goede match met Apple-apparaten, zoals een iPhone, iPad en/of Mac. Voor de audioweergave heeft de klankkast een tweeter en woofer aan boord. Tot slot is er spraakondersteuning (Amazon Alexa) geïntegreerd. Je kunt de Sonos Roam 2 in een witte of zwarte behuizing kopen.

Bowers & Wilkins Zeppelin McLaren Edition

Hecht je veel waarde aan een origineel design en een hoge geluidskwaliteit? Overweeg dan deze opvallende McLaren-editie van de Bowers & Wilkins Zeppelin. Als alternatief is deze speaker ook in een zwarte en lichtgrijze behuizing te koop. In zijn eigen webshop rekent de Britse speakerspecialist 899 euro, maar enkele winkels hanteren momenteel een fikse korting. Reserveer voor deze speaker wel voldoende ruimte. De behuizing van 65 × 21 × 19,4 centimeter is voor een smartspeaker tenslotte behoorlijk aan de maat.

Onder de motorkap bevinden zich een wifi- en bluetooth-adapter. Kortom, open Spotify, Tidal of een andere muziek-app op je smartphone en tik een leuke afspeellijst aan. Dankzij AirPlay 2-integratie werkt de Zeppelin naadloos samen met een Apple-toestel. Er is middels Amazon Alexa ook nog een stemassistent geïntegreerd. Bowers & Wilkins heeft op audiogebied een uitstekende reputatie, waardoor je een hoge audiokwaliteit mag verwachten. De behuizing telt dan ook vijf actieve audiodrivers, namelijk twee tweeters, twee middentoners en een woofer. Met een totaal versterkervermogen van 240 watt ervaar je een kamervullend geluid.