ID.nl logo
Supersola: zonnepanelen zonder zorgen om terugleverkosten
Energie

Supersola: zonnepanelen zonder zorgen om terugleverkosten

Onzeker over de afschaffing van de salderingsregeling en de komst van terugleververgoedingen? Met twee supersola-zonnepanelen op je dak ben je van die zorgen af. Je voorkomt terugleveren, bespaart tot 300 euro per jaar op je energierekening én draagt bij aan de energietransitie. De ideale duurzame oplossing voor elk huishouden!

In samenwerking met supersola

De energietransitie is een van de grootste uitdagingen van onze tijd. Nederland is volop bezig met de overstap naar duurzame bronnen, maar voor veel mensen brengt dat vooral onzekerheid met zich mee. De afschaffing van de salderingsregeling in 2027 en onduidelijkheid over terugleverkosten en andere maatregelen halen bijna dagelijks het nieuws. Zonde, want de transitie biedt juist kansen voor iedereen.

©Supersola

Salderingsregeling wordt terugleververgoeding

Laten we beginnen met de salderingsregeling. Momenteel kunnen huishoudens met zonnepanelen de opgewekte stroom die ze niet zelf verbruiken aan het net terugleveren. Deze teruggeleverde stroom wordt verrekend met het eigen verbruik, wat de energierekening aanzienlijk kan verlagen. Hoewel er nu al terugleverkosten worden geheven, kunnen deze nog worden 'weggestreept' tegen het eigen verbruik.

Vanaf 2027 verandert dat echter. De salderingsregeling wordt dan afgeschaft, wat betekent dat je de teruggeleverde stroom niet meer kunt verrekenen met je eigen verbruik. Je blijft terugleverkosten betalen, maar kunt deze niet meer compenseren. Dat kan resulteren in een aanzienlijke kostenpost voor huishoudens met zonnepanelen die meer opwekken dan ze verbruiken.

Salderen? Wat is dat ook alweer? Salderen is het verrekenen van de stroom die je in een jaar verbruikt met de stroom die je opwekt met zonnepanelen. Als je aan het eind van het jaar meer hebt opgewekt dan verbruikt, ontvang je daarvoor een vergoeding van je energieleverancier. Een aantrekkelijke regeling dus, maar die per 2027 dus wordt afgeschaft. Je moet dan opeens betalen voor de stroom die je teruglevert aan het net. Omgekeerde wereld dus!

©Supersola

De supersola-oplossing

De oplossing? Zorg ervoor dat je de opgewekte stroom zelf verbruikt en niets teruglevert. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld met twee supersola-zonnepanelen. Deze zonnepanelen met een stekker dekken gemiddeld je volledige dagelijkse 'sluipverbruik', zoals de stroom voor je tv, koelkast en cv-ketel. De opgewekte energie wordt dus direct in huis gebruikt. Geen gedoe met salderingsregelingen of terugleververgoedingen, maar gewoon een slimme en duurzame manier om jaarlijks tot wel 300 euro te besparen.

Je plaatst een supersola plug & play-zonnepaneel eenvoudig en snel, zonder monteur of gereedschap. Superhandig als jouw dak te klein is voor een conventioneel zonnepanelensysteem. Met de supersola wek je zo alsnog energie op en bespaar je tot wel 150 euro per jaar. Je plaatst het paneel zelf op een vlakke ondergrond, bijvoorbeeld op je schuur of in de tuin. Op één stroomgroep sluit je maximaal drie panelen aan. Dankzij de ingebouwde omvormer heeft je meterkast geen aanpassingen nodig. Via het stopcontact stroomt de opgewekte zonne-energie automatisch naar de apparaten in je huis. Wanneer je verhuist, neem je de supersola bovendien gemakkelijk weer met je mee. Het paneel kan tot windkracht 11 aan; door de gevulde ballasttanks blijft hij stevig op z’n plek liggen. Heb je al een zonnepanelensysteem? Geen probleem, je plaatst de supersola er gemakkelijk bij.

Voor alle huishoudens

Het mooie is dat deze oplossing voor elk huishouden is weggelegd. De supersola's vinden gemakkelijk een plekje op je dak, aanbouw of zelfs in de achtertuin. En ja, met twee panelen alleen los je het energievraagstuk natuurlijk niet volledig op. Maar als alle Nederlanders dit zouden doen, verdubbelen we in één klap het aantal zonnepanelen in ons land zonder gevolgen voor het elektriciteitsnet. Een belangrijke stap vooruit!

Pak die kans!

De energietransitie brengt wel degelijk de nodige veranderingen met zich mee, maar biedt vooral kansen. Kansen om te verduurzamen, te besparen en onze CO₂-uitstoot flink te verlagen. Laten we die vervelende onzekerheid van ons afschudden en deze kansen met beide handen aangrijpen. Want alleen samen realiseren we een duurzame en betaalbare energievoorziening voor de toekomst. De supersola is daarbij een slim, eenvoudig en betaalbaar begin voor iedereen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube