ID.nl logo
Zuinig douchen met een regendouche? Het kán!
© Lucian H Milasan
Energie

Zuinig douchen met een regendouche? Het kán!

Regendouches zijn heerlijk ontspannend, maar helaas verbruiken ze vaak veel water ¬– en dat merk je wanneer de rekening van het waterbedrijf in de bus valt. Gelukkig zijn er allerlei oplossingen om het verbruik van de regendouche binnen de perken te houden. ID.nl laat je zien hoe.

🚿 Een gezin met vier personen waarbij ieder gezinslid 5x per week 8 minuten onder de regendouche gaat, verbruikt per jaar 84.480 tot 122.880 liter water méér dan als ze onder een gewone douche zouden gaan. Tienduizenden liters die bovendien ook nog eens verwarmd moeten worden ...

Hoe kun je besparen? 🚿 Met een douchetimer 🚿 Met een waterbesparende regendouche 🚿 Met een wmt-systeem 🚿 Met een Upcycle-douche

Ook interessant voor jou: Bespaar tot wel 6000 liter water met deze simpele tips.

De regendouche is sinds 2007 op de Nederlandse markt. Eerst zag je ze vooral in hotels, maar inmiddels zijn ze ook in onze woningen het pronkstuk van de badkamer geworden. Het design wordt steeds strakker en vaak is de verticale stang waarmee je de douchekop hoger of lager zet gewoon weggelaten, waardoor de badkamer een luxueuze uitstraling krijgt. En het is nog lekker douchen ook: de fijne gaatjes verdelen het warme water in een brede straal over heel het lichaam zodat je rug niet koud wordt als je je gezicht onder de waterstraal houdt. Een nadeel is dat zo’n regendouche extreem veel water verbruikt.

©Morad HEGUI

De regendouche is vaak de blikvanger van de badkamer.

Maar … je verbruikt per jaar twee zwembaden aan water méér

Door een gewone ouderwetse douchekop stroomt 9 liter water per minuut, bij een regendouche loopt dit op van 20 tot 25 liter water per minuut (afhankelijk van het model). We hebben er niet met de stopwatch naast gestaan, maar men neemt aan dat de Nederlander gemiddeld 8 minuten per dag doucht. Dat betekent dat zo’n regendouche 88 liter tot 128 liter water méér verbruikt per persoon en per dag. Wanneer we over een gezin van 4 personen spreken die ieder 5 keer per week van zo’n regendouche gebruikmaken, komt dit uit op 80 douchebeurten per maand. Een eenvoudige vermenigvuldiging leert ons dat dit maandelijks een meerverbruik aan water betekent van tussen de 7.040 en 10.240 liter. Dat getal zegt misschien niet zo veel, dus we maken het concreet. Een rechthoekig tuinzwembad van 8 bij 4 meter en 1,60 m diep bevat 51.200 liter water. Met het meerverbruik van regendouche voor 4 personen kun je op jaarbasis in het beste geval 1,5 zwembad en in het slechtste geval meer dan 2 zwembaden vullen. En we hebben het hier alleen over waterverbruik, uiteraard moet dit water ook tot 38°C worden verwarmd. Slik.

Kan dat niet minder?

Spoiler alert: ja. Hieronder laten we je een aantal oplossingen zien.


Douchetimer

Het meest voor de hand liggend is minder douchen en/of korter douchen. Iedere minuut die de douchekraan minder open staat, bespaart je 2.200 liter per jaar. Een goedkope douchetimer of douchecoach helpt ook om korter te douchen. Er zijn zelfs doucheradio’s te koop met een timer.

©Dirk Schoofs

Een eenvoudige douchetimer herinnert je eraan dat je lang genoeg onder de douche staat.

Waterbesparende regendouche

Een andere oplossing is de waterbesparende regendouche-set. Zo’n set bestaat meestal uit de combinatie van een regendouche, een handdouche en een thermostaatkraan. Hiermee kun je schakelen tussen de hand- en de hoofddouche. Gezien de luxe is zo’n set behoorlijk zuinig, want het waterverbruik is maximaal 7 tot 9 liter per minuut. De grote merken zoals Grohe en Hansgrohe hebben zo’n set. De Grohe Euphoria regendouche heeft geen thermostaat, kost ongeveer 316 euro en heeft drie straalsoorten: rain, waterbesparend rain en massage. Of de Hansgrohe showerpipe 240 (ongeveer 384 euro) die maximaal 7,5 liter per minuut verbruikt en naast een hoofddouche ook een handdouche en thermostaatkraan heeft.

Let op de volumestroomklasse

Het kan lastig zijn om een waterbesparende douchekop te vinden. In de bouwmarkt staat niet altijd ‘spaardouche’ op de verpakking van de douchekop. Daarom toont de verpakking vaak wel de volumestroomklasse die aangeeft hoeveel water er per minuut door de kraan gaat. De volumestroomklasse wordt aangeduid met een letter en er zijn zes verschillende klassen: A, B, C, D, S en Z. Soms lees je ook ZZ. Een douchekop uit klasse Z noemen we pas echt waterbesparend omdat hij 40% minder water verbruikt dan een douchekop uit klasse D. Daarnaast zijn er ook regendouches met eco-standen en waterbegrenzers die buitensporig waterverbruik voorkomen.

KlasseWaterverbruik
Z (waterbesparend)4,3 - 6,9 liter/minuut
A7,0 - 8,7 liter/minuut
S (standaard)8,8 - 11,5 liter/minuut
B11,6 - 14,4 liter/minuut
C (comfort)14,5 - 17,3 liter/minuut
D17,4 - 21,9 liter/minuut
In deze tabel wordt uitgegaan van een standaard waterdruk van 1,5 bar.

💡 Zelf testen Heb je geen idee of er in je badkamer een waterbesparende douchekop hangt? Meet het gewoon zelf. Vang gedurende 1 minuut het warme water van je douche op in een emmer. Zit er minder dan 7,2 liter in de emmer, dan levert een nieuwe waterbesparende douchekop geen winst op. Zit er meer water in de emmer, dan kun je besparen op energie en water.

Warmteterugwinning in de douche

Tot nog toe hadden we het over eenvoudige ingrepen. Er zijn ook enkele meer geavanceerde oplossingen om te besparen terwijl je onder de douche staat te zingen.

Wanneer je doucht, mengt de douchemengkraan koud water van 10°C met heet water van 60°C zodat er water van ongeveer 38°C uit de douchekop komt. Dit warme water vloeit in het afvoerputje terwijl het daar nog steeds circa 35°C is. Die restwarmte verdwijnt in de riolering en dat is zonde. Via een oplossing voor warmteterugwinning (wtw) wordt de energie van het afvoerwater overgedragen aan het koude aanvoerwater. Hiervoor bestaan twee systemen: een horizontaal wtw-systeem en een verticaal wtw-systeem.

Horizontale warmteterugwinning

Een voorbeeld van een horizontaal wtw-systeem is de Aco Showerdrain wtw (1.585 euro). Dit is een douchegoot die werkt als een warmtewisselaar. Het warme afvoerwater wordt uiteraard niet vermengd met het koude aanvoerwater. Het afvoerwater draagt zijn energie via een compartiment over aan het koude aanvoerwater dat naar de douchekraan gaat. Wie in de douche staat, ziet een strakke roestvrij stalen goot. De warmteoverdracht gebeurt onder in de goot.

©Aco

De Aco Showerdrain haalt de warmte uit het douche-afvoerwater. | Foto: Aco

Verticale warmteterugwinning

Er bestaat ook een verticale wtw, ook wel de douchepijp-wtw genoemd, omdat het verticaal wordt ingebouwd. Ook deze wtw is een lange pijp met een koperen warmtewisselaar die aangesloten is op de afvoerleiding. Wanneer de douche aan staat, kan het 20 seconden duren voordat de douchepijp-wtw is opgewarmd. Vanaf dan draagt deze afvoerpijp zijn warmte over aan het koude douchewater. Hierdoor stijgt het koude aanvoerwater van 10 °C naar ongeveer 24°C. Door dit principe moet de douchemengkraan minder heet water bij mengen om de gewenste temperatuur van 38°C graden te halen. Een voorbeeld van deze techniek is de Technea Shower HR Tube (625 euro).

©Technea.nl

Voor de verticale douchepijp-wtw is er voldoende ruimte onder de afvoer nodig. | Foto: Technea.nl

Recirculerende regendouche

We sluiten af met een state-the-art regendouche die het eigen afvoerwater hergebruikt. Het Upfall Upcycle shower system is een uitvinding van de Nederlander René Betgem en wordt op maat gemaakt in Almere. Deze regendouche verbruikt gemiddeld slechts 2 liter water per minuut. Het water wordt continu gefilterd, gezuiverd, ververst en verwarmd. Terwijl je doucht, vult een reservoir zich met afvoerwater dat wordt opgezogen en door een microfilter gaat die haren en vuil tegenhoudt. Vervolgens passeert het water een uv-filter en daarna wordt warm water toegevoegd om het douchewater te verversen en op temperatuur te houden. Dit is revolutionaire systeem heeft inmiddels verschillende prijzen gewonnen. en is vooral bedoeld voor mensen die graag lang douchen.

Heeft het dan geen nadelen? Jawel: het systeem is duur (4.295 euro) en bovendien verbruikt het ongeveer 175 watt per uur aan stroom voor de pomp en de uv-desinfectie. Ook kun je tijdens het gebruik kleine temperatuurverschillen voelen. Dat heeft te maken met het feit dat er om de paar seconden een beetje vers warm water wordt bijgevuld. Daar staat weer tegenover dat (naast de enorme waterbesparing) de douchekop ontzettend groot is (40 bij 40 cm!) en dat de waterdruk door het Upfall-systeem zelf op peil wordt gehouden.

©Upcycle

De Upfall Upcycle is maatwerk. Foto: Upcycle

Vraag een offerte aan voor zonneboilers:

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!