ID.nl logo
Zo lees je energielabels
Energie

Zo lees je energielabels

Van je koelkast tot je verlichting, van je wasmachine tot je televisie: het energielabel vertelt je of je apparaten zuinig zijn of juist niet. Maar hoe lees je die labels eigenlijk? ID.nl legt het uit.

Het energielabel is een officiële indicatie voor de energiezuinigheid van een (huishoudelijk) apparaat. Omdat het oude label al ruim twintig jaar oud was, is er op 1 maart 2021 een nieuw energielabel verschenen. Inmiddels hebben wasmachines, was-droogcombinaties, koelkasten, vriezers, televisies, monitors en wijnbewaarkasten allemaal het nieuwe label gekregen. Die kom je in de winkel ook niet meer tegen met een oud label. Lampen hebben eveneens een nieuw label gekregen, maar omdat die in een wat oudere verpakking zitten, kan het gebeuren dat je daar nog een oud label met A+ of A++ op ziet. De komende jaren zal ook het energielabel van andere (huishoudelijke) apparatuur worden vernieuwd.

Links het oude label voor wasmachines, rechts het nieuwe (Bron: European Union, 2020).

Het energielabel lezen

Energieklasse

Zowel op het oude als op het nieuwe label is de energieklasse aangegeven met een letter. Op het oude label loopt dat van D (niet zo zuinig) tot A+++ (zeer zuinig). Oorspronkelijk was dat gewoon A, maar omdat het oude label al een behoorlijke tijd meeging, zijn er in de loop der tijd apparaten op de markt verschenen die zuiniger waren dan die oorspronkelijke A. Dat heeft geleid tot de toevoeging van allerlei plussen en niet-officiële percentages – flink verwarrend allemaal. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat het verschil in energieverbruik tussen A+ en A+++ gering is, omdat het allebei A is. Maar er zit wel degelijk verschil tussen!

Het nieuwe label loopt van A (zeer zuinig) tot G (niet zo zuinig). Er staan geen plusjes en percentages meer op, waardoor je verschillende producten uit dezelfde apparaatgroep makkelijker met elkaar kunt vergelijken. Een C-label betekent nu immers altijd hetzelfde.

Ineens minder zuinig?

Bestaande apparaten die eerst een A+++-label hadden, krijgen nu bijvoorbeeld een C. Dat betekent niet dat het apparaat minder zuinig is geworden, alleen de indicatie is veranderd. Het energieverbruik is strenger beoordeeld en soms is de methode om energieverbruik te berekenen aangepast.

Energieverbruik

Op het oude energielabel staat altijd een verbruik per jaar aangegeven (kWh/annum). Bij wasmachines, vaatwassers en was-droogcombinaties was dat verbruik gebaseerd op het gemiddelde aantal draaibeurten. Dat maakte inschatten soms lastig, want hoe weet je nou of jij net zo veel wast als de gemiddelde gebruiker?

Op het nieuwe label zie je het stroomverbruik (en eventueel waterverbruik) op basis van 100 draaibeurten. Bij televisies en monitors wordt het verbruik nu weergegeven per 1000 uur. Zo kun je heel goed een inschatting maken voor jouw persoonlijke situatie.

Extra informatie

Op het nieuwe label staat ook een QR-code die je kunt scannen. Je krijgt dan meer informatie, bijvoorbeeld over de afmetingen van het product of eventuele testresultaten.

Oude apparaten

Natuurlijk ga je niet elke dag een nieuwe wasmachine of televisie kopen. Toch kan het de moeite lonen om bij apparaten die je al hebt staan nog eens extra naar het energielabel te kijken. Zoek daarna online of in de winkel een vergelijkbaar, maar nieuw apparaat en kijk wat daarvan het energieverbruik is. Als het verschil heel groot is, zou vervangen een optie kunnen zijn.

Informatie per apparaat

Wil je meer weten over het nieuwe energielabel? Op www.energielabel.nl/apparaten (een website van Milieu Centraal) vind je meer voorbeelden plus extra bespaartips.

Bij beeldschermen zie je nu in één oogopslag het energieverbruik in kWh per 1000 uur (Bron: Milieu Centraal).

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!