ID.nl logo
Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?
© Halfpoint
Zekerheid & gemak

Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?

Verzekeraars bepalen de premie van een autoverzekering aan de hand van het financiële risico dat ze lopen. Met de komst van elektrische auto’s rijst de vraag of – en zo ja, welk – risico-onderscheid wordt gemaakt tussen auto's die op fossiele brandstof rijden en degene die elektrisch worden aangedreven. En wordt er verder binnen de categorie EV anders gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe merken uit China?

Een veilige rit eindigt niet bij een verzekering

Bekijk nu deze veiligheidsaccessoires!

Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Dat roept de vraag op of verzekeraars het verzekeren van deze auto's anders benaderen dan traditionele brandstofauto's. Dit artikel gaat in op de factoren die verzekeraars meewegen bij het bepalen van de premies voor EV's.

  • Hoe bepalen verzekeraars de premies voor nieuwe EV-merken waarvan nog weinig gegevens bekend zijn?

  • In hoeverre speelt de complexere techniek en grotere hoeveelheid elektronica in EV's mee in de risicobepaling?

  • Welke eigenschappen van EV's zorgen voor een hoger risicoprofiel dan traditionele brandstofauto's?

  • Lees ook: Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed

Factoren premiebepaling

Henkjan Matthijs, propositiemanager Mobiliteit bij Univé, geeft aan dat zijn werkgever ongeveer dertig factoren hanteert voor de premiebepaling. Algemeen bekend zijn bijvoorbeeld het merk, type, vermogen en het bouwjaar van de auto. Van de bestuurder kennen de meeste consumenten onder meer de leeftijd, haar of zijn adres en in hoeverre dat in een risicogebied (als het gaat om criminaliteit) ligt, de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal schadevrij gereden jaren als belangrijke factor. 

Woordvoerder van a.s.r. Rosanne de Boer vertelt dat de premie wordt gebaseerd op alle bekende factoren. "Daarvan is op statistische wijze vastgesteld dat ze relevant zijn voor het bepalen van het risico. In het algemeen zie je dat de premie van elektrische auto’s iets omhoog getrokken wordt door de aanschafwaarde." Het type brandstof is voor verzekeraars ook een belangrijk gegeven. Marloes Oldenhof, reputatiemanager bij Centraal Beheer (Achmea) zegt daarover: "Wij maken onderscheid tussen bijvoorbeeld een elektrische auto en een auto die rijdt op benzine of diesel."

©David Schunack

Nieuwe merken

Als het gaat om de premievaststelling voor nieuwe merken en modellen, geeft Matthijs (Univé) aan dat er wordt gekeken naar aspecten van de auto die al wél bekend zijn, zoals gewicht, acceleratie en cataloguswaarde. "Ook kun je naar vergelijkbare merken en modellen in dezelfde klasse kijken. In Noorwegen lopen ze wat voor, dus daar zijn sommige modellen eerder op de weg, zodat we van die data gebruik kunnen maken. Univé maakt bovendien deel uit van een Europees samenwerkingsverband van coöperatieve verzekeraars, waarin we ook belangrijke informatie uitwisselen."

Aangezien er tientallen bepalende factoren zijn, geeft hij verder aan dat een onbekend merk of model hooguit tot een beperkte premieverhoging zal leiden, maar precieze aantallen euro’s aangeven is te lastig. Oldenhof (Centraal Beheer) meldt iets vergelijkbaars: "Merk en type auto spelen een rol bij de vaststelling van de premie, waardoor een nieuw Chinees merk anders getarifeerd kan worden dan bijvoorbeeld een Tesla." Ze voegt er aan toe dat ze er uit concurrentieoverwegingen niet meer over kan vertellen. Promovendum (CAK Groep) deelde mee vriendelijk te bedanken voor het interview-verzoek en nergens op in te gaan.

©Image Craft

Elektronica

Er zit meer elektronica in een elektrische auto dan in een reguliere vierwieler, en daarbij zijn de onderdelen duurder en is het schadeherstel van een EV dat ook, vooral vanwege de hogere arbeidsintensiviteit. "Wat mede een rol speelt, is dat herstel van de schade vaak door een specialistisch bedrijf wordt gedaan", zegt Oldenhof (Centraal Beheer). Bij de traditionele auto maken de onderdelen om en nabij een kwart van de kosten uit; bij EV is dat rond de 50 procent.

De verkoop van elektrische auto’s staat onder druk en dat de kosten van schadeherstel en verzekeringen flink dreigen te stijgen, zal die situatie niet doen verbeteren. "Met de vele elektronica willen we auto’s veiliger maken. Dat lukt ook wel, maar als er schade is, valt die onder meer vanwege de complexiteit hoger uit en dat zal alleen maar verder toenemen", vertelt Matthijs (Univé). Verzekeraars hanteerden in 2023 gemiddeld al een grotere premiestijging voor EV dan voorgaande jaren.

Schadegevoelig

De gevoeligheid van accupakketten is een andere factor die makkelijk tot oplopende kosten kan leiden. Er zijn vaker controles nodig en een accupakket moet relatief snel in zijn geheel worden vervangen, bijvoorbeeld als de auto ergens overheen is gereden. Oldenhof (Centraal Beheer): "Elektrische auto’s kunnen daardoor al bij een kleine aanrijding total loss worden verklaard."

Sommige verzekeraars lijken elektrische auto's überhaupt niet te willen verzekeren, omdat het te duur wordt. Mogelijk dat Klaverblad hierom de ontwikkelingen afwacht: "Wij verzekeren nauwelijks elektrische auto’s. We ontwikkelen op dit moment wel een tarief voor EV's, maar het zal nog even duren voordat we het in de markt zetten", aldus een communicatieadviseur.

©Kannapat

Thermal runaway

Naast de grotere hoeveelheid elektronica zitten in EV ook complexere technieken dan in een ‘gewone’ auto. Het gebruik van een accu zorgt onder meer voor het risico van een ‘thermal runaway’: te veel druk of een beschadiging in de accu kan leiden tot een proces waarbij de temperatuur in een batterijcel te hoog oploopt en tot een chemische reactie leidt. De reactie genereert meer warmte, waardoor de temperatuur verder stijgt, wat tot meer chemische reacties en warmteontwikkeling leidt, hetgeen naburige cellen als het ware aansteekt. Het proces houdt zichzelf in stand en is daarom enorm lastig te blussen. Dat laatste gegeven beïnvloedt de hoogte van een verzekeringspremie.

©VisualProduction

Acceleratie en gewicht

Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX ziet nog twee punten die bijdragen aan een verhoogd risico met elektrische auto’s. "Ze accelereren gemiddeld 22 procent sneller, wat inhoudt dat een bestuurder 2 seconden minder tijd heeft om bij een dreigende calamiteit in te grijpen." Hij voegt daar de paar honderd kilo aan gewicht van de accu aan toe, met alle gevolgen van dien, vooral wanneer het ‘raak’ is met voetgangers of fietsers.

Oldenhof (Centraal Beheer) benoemt het hogere gewicht ook als premie-verhogende eigenschap. Matthijs (Univé) geeft eveneens aan dat acceleratievermogen en gewichtsimpact belangrijke factoren zijn. "Er zijn natuurlijk ook benzineauto’s die snel kunnen optrekken, maar een EV accelereert gemiddeld sneller. Of het de oorzaak is, weet ik niet, maar we zien in elk geval een hogere schadefrequentie bij elektrische auto’s."

Op zoek naar een elektrische laadpaal?👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
POCO introduceert nieuwe F7 smartphone-serie met krachtige prestaties
Huis

POCO introduceert nieuwe F7 smartphone-serie met krachtige prestaties

POCO heeft twee nieuwe smartphones uitgebracht: de F7 Ultra en F7 Pro. Deze toestellen richten zich op gebruikers die veel waarde hechten aan snelheid en efficiëntie, zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen.

De F7 Ultra is voorzien van de Snapdragon 8 Elite processor, die zorgt voor betere prestaties en minder energieverbruik dan voorgaande modellen. Het toestel heeft ook een speciale grafische chip die de beeldkwaliteit verbetert bij games en video's. De F7 Pro werkt met de Snapdragon 8 Gen 3 processor en draait op Xiaomi HyperOS 2. Beide telefoons hebben een goed koelsysteem waardoor ze niet snel oververhit raken, zelfs bij intensief gebruik.

©POCO

Qua batterijduur biedt de F7 Ultra een 5.300mAh batterij die in 34 minuten volledig opgeladen kan worden met de snellaadtechnologie. Je kunt deze telefoon ook draadloos opladen. De F7 Pro heeft een nog grotere batterij van 6.000mAh. Door speciale technologie behouden de batterijen van beide toestellen lang hun capaciteit, zelfs na veelvuldig opladen.

Fotografie en heldere schermen

Voor fotografie heeft de F7 Ultra drie camera's, waaronder een 50 megapixel hoofdcamera, een telelens en een 32 megapixel groothoeklens. De F7 Pro heeft een 50 megapixel hoofdcamera en een 8 megapixel groothoeklens. Beide telefoons maken gebruik van slimme beeldverwerking voor betere foto's.

De schermen van beide smartphones zijn erg helder (tot 3200 nits) en hebben technologie die zorgt voor minder vermoeidheid van de ogen. Ze zijn ook water- en stofbestendig volgens de IP68-norm en voorzien van krasbestendig glas.

©POCO

Prijzen en verkrijgbaarheid

De POCO F7 Ultra is te koop in geel en zwart in twee varianten: 12GB+256GB voor 779,90 euro en 16GB+512GB voor 849,90 euro.

De POCO F7 Pro is verkrijgbaar in zwart, zilver en blauw, eveneens in twee versies: 12GB+256GB voor 599,90 euro en 12GB+512GB voor 649,90 euro.

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000 Series PerfectDraft Thuistap
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000 Series PerfectDraft Thuistap

Een perfect getapt biertje op elk moment van de dag, dat is waar de Philips PerfectDraft 5000 Series goed van pas komt. Deze stijlvolle thuistap combineert gebruiksgemak met professionele prestaties, waardoor je thuis kunt genieten van de authentieke café-ervaring.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips 500 Series PerfectDraft Thuistap HD3761/60 - een hele mond vol - is een geautomatiseerde biertap voor thuis. Het apparaat biedt ruimte voor een 6-litervaatje van je favoriete biertje naar keuze, waardoor je 30 dagen lang kunt genieten van verse biertjes uit eigen tap.

De HD3761/60 thuistap is door een testpanel van Review.nl gedurende een langere periode getest. Hoe waarderen de testers deze tap en hoe presteert deze in een thuisomgeving?

Strak design voor de moderne thuisbar

Het ontwerp van de PerfectDraft 5000 Series maakt direct indruk. "Het mooie strakke design past perfect in een moderne keuken", aldus Nicolle1307. De tap heeft een premium uitstraling en voelt stevig en solide aan. Harsh9 bevestigt dit en prijst het uiterlijk als een van de sterke punten. Wel merkt PauRei op dat de donkerblauwe kleurvariant 'bijna zwart' is, wat op een zwart aanrechtblad zichtbaar blijft. Met een gemiddelde score van 8,2 voor vormgeving waarderen testers het moderne design.

©Philips

Verfrissende prestaties

De koelprestaties van de PerfectDraft zijn indrukwekkend. Het apparaat koelt het bier constant tot 3 graden Celsius, wat zorgt voor een perfect gekoeld drankje. "Het getapte bier is perfect op temperatuur", bevestigt een van de testers. Wel merken meerdere testers op dat de koeltijd aanzienlijk kan zijn. 'Het duurt best lang voordat het vat gekoeld is, daarom is het aan te raden om het vat alvast buiten (in de winter) of koelkast te zetten', adviseert Jens. De koelprestaties krijgen gemiddeld een 8,5 van de testers.

"Als je eenmaal een vers getapt biertje uit je eigen tap hebt gehaald, wil je niet meer terug naar blik of fles."

- TestExpert

Intuïtief in gebruik

Het gebruiksgemak scoort hoog bij de testers, met een gemiddelde van 8,7. "Het installeren is eenvoudig en binnen twee minuten gedaan", vertelt Harsh9. De bijbehorende app wordt als nuttige aanvulling gezien. "Handig met een app zodat je kan zien hoelang je vat erin zit", merkt Wouter op. TestExpert voegt toe dat "het tappen makkelijker ging dan verwacht – al zou een cursus voor mij geen overbodige luxe zijn geweest".

"Elk glas smaakt alsof het direct in een café is getapt: vers, perfect gekoeld en met een mooie schuimkraag."

- Review.nl-tester

Praktisch in het dagelijks gebruik

De dagelijkse bediening verloopt soepel, al zijn er enkele praktische overwegingen. "Het apparaat maakt bijna geen geluid. Hij staat hier continu aan zodat hij op temperatuur blijft", deelt een van de testers. Ditchscraper merkt op dat deze versie een verbetering is ten opzichte van eerdere modellen: "geen geluid van het op druk houden, enkel als er getapt wordt". Een aandachtspunt is de omvang, want hij is niet heel makkelijk in een keuken weg te werken, is een mening die wordt gedeeld.

©Philips

✅ Pluspunten

  • Perfect gekoelde biertjes
  • Gebruiksvriendelijk
  • Produceert weinig geluid
  • Handige app-ondersteuning

❌ Minpunten

  • Relatief lange koeltijd
  • Temperatuur niet instelbaar
  • Hoge prijs voor fusten

Conclusie

Met een gemiddeld eindcijfer van 8,4 is de Philips PerfectDraft 5000 Series een overtuigende thuistap. De combinatie van strak design, goede koelprestaties en gebruiksgemak maakt het een waardevolle aanwinst voor bierliefhebbers. Wel moet je rekening houden met de aanschafprijs en de relatief dure fusten.