Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?
Verzekeraars bepalen de premie van een autoverzekering aan de hand van het financiële risico dat ze lopen. Met de komst van elektrische auto’s rijst de vraag of – en zo ja, welk – risico-onderscheid wordt gemaakt tussen auto's die op fossiele brandstof rijden en degene die elektrisch worden aangedreven. En wordt er verder binnen de categorie EV anders gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe merken uit China?
Een veilige rit eindigt niet bij een verzekering
Bekijk nu deze veiligheidsaccessoires!
Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Dat roept de vraag op of verzekeraars het verzekeren van deze auto's anders benaderen dan traditionele brandstofauto's. Dit artikel gaat in op de factoren die verzekeraars meewegen bij het bepalen van de premies voor EV's.
-
Hoe bepalen verzekeraars de premies voor nieuwe EV-merken waarvan nog weinig gegevens bekend zijn?
-
In hoeverre speelt de complexere techniek en grotere hoeveelheid elektronica in EV's mee in de risicobepaling?
-
Welke eigenschappen van EV's zorgen voor een hoger risicoprofiel dan traditionele brandstofauto's?
-
Lees ook: Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed
Factoren premiebepaling
Henkjan Matthijs, propositiemanager Mobiliteit bij Univé, geeft aan dat zijn werkgever ongeveer dertig factoren hanteert voor de premiebepaling. Algemeen bekend zijn bijvoorbeeld het merk, type, vermogen en het bouwjaar van de auto. Van de bestuurder kennen de meeste consumenten onder meer de leeftijd, haar of zijn adres en in hoeverre dat in een risicogebied (als het gaat om criminaliteit) ligt, de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal schadevrij gereden jaren als belangrijke factor.
Woordvoerder van a.s.r. Rosanne de Boer vertelt dat de premie wordt gebaseerd op alle bekende factoren. "Daarvan is op statistische wijze vastgesteld dat ze relevant zijn voor het bepalen van het risico. In het algemeen zie je dat de premie van elektrische auto’s iets omhoog getrokken wordt door de aanschafwaarde." Het type brandstof is voor verzekeraars ook een belangrijk gegeven. Marloes Oldenhof, reputatiemanager bij Centraal Beheer (Achmea) zegt daarover: "Wij maken onderscheid tussen bijvoorbeeld een elektrische auto en een auto die rijdt op benzine of diesel."
©David Schunack
Nieuwe merken
Als het gaat om de premievaststelling voor nieuwe merken en modellen, geeft Matthijs (Univé) aan dat er wordt gekeken naar aspecten van de auto die al wél bekend zijn, zoals gewicht, acceleratie en cataloguswaarde. "Ook kun je naar vergelijkbare merken en modellen in dezelfde klasse kijken. In Noorwegen lopen ze wat voor, dus daar zijn sommige modellen eerder op de weg, zodat we van die data gebruik kunnen maken. Univé maakt bovendien deel uit van een Europees samenwerkingsverband van coöperatieve verzekeraars, waarin we ook belangrijke informatie uitwisselen."
Aangezien er tientallen bepalende factoren zijn, geeft hij verder aan dat een onbekend merk of model hooguit tot een beperkte premieverhoging zal leiden, maar precieze aantallen euro’s aangeven is te lastig. Oldenhof (Centraal Beheer) meldt iets vergelijkbaars: "Merk en type auto spelen een rol bij de vaststelling van de premie, waardoor een nieuw Chinees merk anders getarifeerd kan worden dan bijvoorbeeld een Tesla." Ze voegt er aan toe dat ze er uit concurrentieoverwegingen niet meer over kan vertellen. Promovendum (CAK Groep) deelde mee vriendelijk te bedanken voor het interview-verzoek en nergens op in te gaan.
©Image Craft
Elektronica
Er zit meer elektronica in een elektrische auto dan in een reguliere vierwieler, en daarbij zijn de onderdelen duurder en is het schadeherstel van een EV dat ook, vooral vanwege de hogere arbeidsintensiviteit. "Wat mede een rol speelt, is dat herstel van de schade vaak door een specialistisch bedrijf wordt gedaan", zegt Oldenhof (Centraal Beheer). Bij de traditionele auto maken de onderdelen om en nabij een kwart van de kosten uit; bij EV is dat rond de 50 procent.
De verkoop van elektrische auto’s staat onder druk en dat de kosten van schadeherstel en verzekeringen flink dreigen te stijgen, zal die situatie niet doen verbeteren. "Met de vele elektronica willen we auto’s veiliger maken. Dat lukt ook wel, maar als er schade is, valt die onder meer vanwege de complexiteit hoger uit en dat zal alleen maar verder toenemen", vertelt Matthijs (Univé). Verzekeraars hanteerden in 2023 gemiddeld al een grotere premiestijging voor EV dan voorgaande jaren.
Schadegevoelig
De gevoeligheid van accupakketten is een andere factor die makkelijk tot oplopende kosten kan leiden. Er zijn vaker controles nodig en een accupakket moet relatief snel in zijn geheel worden vervangen, bijvoorbeeld als de auto ergens overheen is gereden. Oldenhof (Centraal Beheer): "Elektrische auto’s kunnen daardoor al bij een kleine aanrijding total loss worden verklaard."
Sommige verzekeraars lijken elektrische auto's überhaupt niet te willen verzekeren, omdat het te duur wordt. Mogelijk dat Klaverblad hierom de ontwikkelingen afwacht: "Wij verzekeren nauwelijks elektrische auto’s. We ontwikkelen op dit moment wel een tarief voor EV's, maar het zal nog even duren voordat we het in de markt zetten", aldus een communicatieadviseur.
©Kannapat
Thermal runaway
Naast de grotere hoeveelheid elektronica zitten in EV ook complexere technieken dan in een ‘gewone’ auto. Het gebruik van een accu zorgt onder meer voor het risico van een ‘thermal runaway’: te veel druk of een beschadiging in de accu kan leiden tot een proces waarbij de temperatuur in een batterijcel te hoog oploopt en tot een chemische reactie leidt. De reactie genereert meer warmte, waardoor de temperatuur verder stijgt, wat tot meer chemische reacties en warmteontwikkeling leidt, hetgeen naburige cellen als het ware aansteekt. Het proces houdt zichzelf in stand en is daarom enorm lastig te blussen. Dat laatste gegeven beïnvloedt de hoogte van een verzekeringspremie.
©VisualProduction
Acceleratie en gewicht
Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX ziet nog twee punten die bijdragen aan een verhoogd risico met elektrische auto’s. "Ze accelereren gemiddeld 22 procent sneller, wat inhoudt dat een bestuurder 2 seconden minder tijd heeft om bij een dreigende calamiteit in te grijpen." Hij voegt daar de paar honderd kilo aan gewicht van de accu aan toe, met alle gevolgen van dien, vooral wanneer het ‘raak’ is met voetgangers of fietsers.
Oldenhof (Centraal Beheer) benoemt het hogere gewicht ook als premie-verhogende eigenschap. Matthijs (Univé) geeft eveneens aan dat acceleratievermogen en gewichtsimpact belangrijke factoren zijn. "Er zijn natuurlijk ook benzineauto’s die snel kunnen optrekken, maar een EV accelereert gemiddeld sneller. Of het de oorzaak is, weet ik niet, maar we zien in elk geval een hogere schadefrequentie bij elektrische auto’s."