ID.nl logo
Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?
© Halfpoint
Zekerheid & gemak

Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?

Verzekeraars bepalen de premie van een autoverzekering aan de hand van het financiële risico dat ze lopen. Met de komst van elektrische auto’s rijst de vraag of – en zo ja, welk – risico-onderscheid wordt gemaakt tussen auto's die op fossiele brandstof rijden en degene die elektrisch worden aangedreven. En wordt er verder binnen de categorie EV anders gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe merken uit China?

Een veilige rit eindigt niet bij een verzekering

Bekijk nu deze veiligheidsaccessoires!

Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Dat roept de vraag op of verzekeraars het verzekeren van deze auto's anders benaderen dan traditionele brandstofauto's. Dit artikel gaat in op de factoren die verzekeraars meewegen bij het bepalen van de premies voor EV's.

  • Hoe bepalen verzekeraars de premies voor nieuwe EV-merken waarvan nog weinig gegevens bekend zijn?

  • In hoeverre speelt de complexere techniek en grotere hoeveelheid elektronica in EV's mee in de risicobepaling?

  • Welke eigenschappen van EV's zorgen voor een hoger risicoprofiel dan traditionele brandstofauto's?

  • Lees ook: Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed

Factoren premiebepaling

Henkjan Matthijs, propositiemanager Mobiliteit bij Univé, geeft aan dat zijn werkgever ongeveer dertig factoren hanteert voor de premiebepaling. Algemeen bekend zijn bijvoorbeeld het merk, type, vermogen en het bouwjaar van de auto. Van de bestuurder kennen de meeste consumenten onder meer de leeftijd, haar of zijn adres en in hoeverre dat in een risicogebied (als het gaat om criminaliteit) ligt, de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal schadevrij gereden jaren als belangrijke factor. 

Woordvoerder van a.s.r. Rosanne de Boer vertelt dat de premie wordt gebaseerd op alle bekende factoren. "Daarvan is op statistische wijze vastgesteld dat ze relevant zijn voor het bepalen van het risico. In het algemeen zie je dat de premie van elektrische auto’s iets omhoog getrokken wordt door de aanschafwaarde." Het type brandstof is voor verzekeraars ook een belangrijk gegeven. Marloes Oldenhof, reputatiemanager bij Centraal Beheer (Achmea) zegt daarover: "Wij maken onderscheid tussen bijvoorbeeld een elektrische auto en een auto die rijdt op benzine of diesel."

©David Schunack

Nieuwe merken

Als het gaat om de premievaststelling voor nieuwe merken en modellen, geeft Matthijs (Univé) aan dat er wordt gekeken naar aspecten van de auto die al wél bekend zijn, zoals gewicht, acceleratie en cataloguswaarde. "Ook kun je naar vergelijkbare merken en modellen in dezelfde klasse kijken. In Noorwegen lopen ze wat voor, dus daar zijn sommige modellen eerder op de weg, zodat we van die data gebruik kunnen maken. Univé maakt bovendien deel uit van een Europees samenwerkingsverband van coöperatieve verzekeraars, waarin we ook belangrijke informatie uitwisselen."

Aangezien er tientallen bepalende factoren zijn, geeft hij verder aan dat een onbekend merk of model hooguit tot een beperkte premieverhoging zal leiden, maar precieze aantallen euro’s aangeven is te lastig. Oldenhof (Centraal Beheer) meldt iets vergelijkbaars: "Merk en type auto spelen een rol bij de vaststelling van de premie, waardoor een nieuw Chinees merk anders getarifeerd kan worden dan bijvoorbeeld een Tesla." Ze voegt er aan toe dat ze er uit concurrentieoverwegingen niet meer over kan vertellen. Promovendum (CAK Groep) deelde mee vriendelijk te bedanken voor het interview-verzoek en nergens op in te gaan.

©Image Craft

Elektronica

Er zit meer elektronica in een elektrische auto dan in een reguliere vierwieler, en daarbij zijn de onderdelen duurder en is het schadeherstel van een EV dat ook, vooral vanwege de hogere arbeidsintensiviteit. "Wat mede een rol speelt, is dat herstel van de schade vaak door een specialistisch bedrijf wordt gedaan", zegt Oldenhof (Centraal Beheer). Bij de traditionele auto maken de onderdelen om en nabij een kwart van de kosten uit; bij EV is dat rond de 50 procent.

De verkoop van elektrische auto’s staat onder druk en dat de kosten van schadeherstel en verzekeringen flink dreigen te stijgen, zal die situatie niet doen verbeteren. "Met de vele elektronica willen we auto’s veiliger maken. Dat lukt ook wel, maar als er schade is, valt die onder meer vanwege de complexiteit hoger uit en dat zal alleen maar verder toenemen", vertelt Matthijs (Univé). Verzekeraars hanteerden in 2023 gemiddeld al een grotere premiestijging voor EV dan voorgaande jaren.

Schadegevoelig

De gevoeligheid van accupakketten is een andere factor die makkelijk tot oplopende kosten kan leiden. Er zijn vaker controles nodig en een accupakket moet relatief snel in zijn geheel worden vervangen, bijvoorbeeld als de auto ergens overheen is gereden. Oldenhof (Centraal Beheer): "Elektrische auto’s kunnen daardoor al bij een kleine aanrijding total loss worden verklaard."

Sommige verzekeraars lijken elektrische auto's überhaupt niet te willen verzekeren, omdat het te duur wordt. Mogelijk dat Klaverblad hierom de ontwikkelingen afwacht: "Wij verzekeren nauwelijks elektrische auto’s. We ontwikkelen op dit moment wel een tarief voor EV's, maar het zal nog even duren voordat we het in de markt zetten", aldus een communicatieadviseur.

©Kannapat

Thermal runaway

Naast de grotere hoeveelheid elektronica zitten in EV ook complexere technieken dan in een ‘gewone’ auto. Het gebruik van een accu zorgt onder meer voor het risico van een ‘thermal runaway’: te veel druk of een beschadiging in de accu kan leiden tot een proces waarbij de temperatuur in een batterijcel te hoog oploopt en tot een chemische reactie leidt. De reactie genereert meer warmte, waardoor de temperatuur verder stijgt, wat tot meer chemische reacties en warmteontwikkeling leidt, hetgeen naburige cellen als het ware aansteekt. Het proces houdt zichzelf in stand en is daarom enorm lastig te blussen. Dat laatste gegeven beïnvloedt de hoogte van een verzekeringspremie.

©VisualProduction

Acceleratie en gewicht

Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX ziet nog twee punten die bijdragen aan een verhoogd risico met elektrische auto’s. "Ze accelereren gemiddeld 22 procent sneller, wat inhoudt dat een bestuurder 2 seconden minder tijd heeft om bij een dreigende calamiteit in te grijpen." Hij voegt daar de paar honderd kilo aan gewicht van de accu aan toe, met alle gevolgen van dien, vooral wanneer het ‘raak’ is met voetgangers of fietsers.

Oldenhof (Centraal Beheer) benoemt het hogere gewicht ook als premie-verhogende eigenschap. Matthijs (Univé) geeft eveneens aan dat acceleratievermogen en gewichtsimpact belangrijke factoren zijn. "Er zijn natuurlijk ook benzineauto’s die snel kunnen optrekken, maar een EV accelereert gemiddeld sneller. Of het de oorzaak is, weet ik niet, maar we zien in elk geval een hogere schadefrequentie bij elektrische auto’s."

Op zoek naar een elektrische laadpaal?👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf tablets met 11-inch scherm of groter
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: vijf tablets met 11-inch scherm of groter

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Een tablet is ideaal om op de bank of in bed een film of serie te kijken, juist vanwege het goede scherm en de lange accuduur. Wij vonden vijf grote tablets voor je met een 11-inch scherm en groter.

Met een tablet kun je tegenwoordig eigenlijk net zoveel doen als op een laptop, behalve dan misschien veel en snel typen, alhoewel je daar ook wel losse toetsenbordjes voor hebt. Maar voor het kijken van films of series is zo'n tablet ook uitstekend te gebruiken. Wij vonden vijf grote modellen voor je met minstens een 11-inch scherm en 256GB opslag, die in veel gevallen ook nog eens is uit te breiden met een extra opslagkaartje.

Honor Pad X9

Bij de Honor Pad X9 is de aandrijving in handen van een Qualcomm Snapdragon 6 Gen 1 chipset. Deze processor zorgt er in combinatie met 8 GB aan werkgeheugen voor dat je soepel kunt werken en van entertainment kunt genieten. Het scherm is 12,1 inch groot, geschikt voor allerlei taken dus. De resolutie van het display is 2000 bij 1200 pixels. Een uniek kenmerk van deze tablet is het audiosysteem met maar liefst zes luidsprekers, wat een ruimtelijk geluid kan produceren. De interne opslagruimte is 128 GB, wat je niet verder kunt uitbreiden. De batterij heeft een capaciteit van 7250 mAh.

Specificaties

Schermgrootte: 11,5 inch
Werkgeheugen: 4 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (niet uitbreidbaar)
Gewicht: 495 gram

Xiaomi Pad 6

Als een iets compacter scherm geen bezwaar is, kun je de Xiaomi Pad 6 overwegen. Deze tablet heeft een 11-inch display, maar onderscheidt zich met een krachtige Qualcomm Snapdragon 870-processor. Deze chipset was oorspronkelijk bedoeld voor duurdere apparaten en biedt daardoor veel rekenkracht voor zwaardere taken en games. Een ander sterk punt van het scherm is de zeer hoge verversingssnelheid van 144 Hz, wat zorgt voor uitzonderlijk vloeiende animaties. De resolutie is 2880 bij 1800 pixels. Je krijgt de beschikking over 256 GB opslag en 8 GB aan werkgeheugen. De stroom wordt geleverd door een 8840 mAh accu. Verder beschikt de tablet over vier luidsprekers met Dolby Atmos-ondersteuning en draait het op MIUI 14, een software-omgeving die is gebouwd op Android 13.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 256 GB (niet uitbreidbaar)
Gewicht: 490 gram

TCL NXTPAPER 11

TCL is bij de meesten vooral bekend vanwege hun televisies, maar ze maken ook al enige tijd tablets. Deze tablet heeft het speciale NXTPAPER 2.0-scherm. Dit 11,0-inch IPS-display met een 2000 x 1200 resolutie is ontworpen om licht te verspreiden en reflecties tegen te gaan, waardoor het meer op papier lijkt en rustiger is voor de ogen, vooral bij langdurig lezen. Binnenin wordt de tablet aangestuurd door een 8-core MediaTek-processor, gecombineerd met 4 GB aan werkgeheugen. Dit zorgt voor voldoende snelheid voor alledaagse taken en multitasking. Je hebt 128 GB aan opslagruimte tot je beschikking, die je verder kunt uitbreiden met een microSD-kaartje tot 1 TB. De tablet is uitgerust met vier luidsprekers voor een stereo geluidsbeeld en de accu heeft een capaciteit van 8000 mAh.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 4 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 462 gram

ssss

Samsung Galaxy Tab A9+

Wanneer je kijkt naar een alternatief dat zich meer richt op een combinatie van software-ervaring en betrouwbare hardware, is de Samsung Galaxy Tab A9+ een interessante kandidaat. Deze tablet beschikt over een 11-inch TFT LCD-scherm met een resolutie van 1920 bij 1200 pixels. De verversingssnelheid van 90 Hz zorgt voor een vloeiende weergave van bewegende beelden. Onder de motorkap zit de Qualcomm Snapdragon 695-processor, die wordt bijgestaan door 8 GB aan werkgeheugen. De interne opslagcapaciteit van 128 GB is, net als bij de andere modellen, uitbreidbaar met een microSD-kaart tot maximaal 1 TB. Voor de audio heeft Samsung de tablet voorzien van vier luidsprekers en ondersteuning voor Dolby Atmos. De stroomvoorziening wordt verzorgd door een 7.040 mAh accu. De tablet draait op Android 13 met Samsung's eigen One UI-interface, die bekend staat om zijn extra functies zoals DeX, waarmee je een desktop-achtige omgeving op je tablet kunt gebruiken.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 480 gram

Lenovo Tab P12

De Lenovo Tab P12 valt direct op door zijn forse beeldscherm van 12,7 inch. Dit scherm heeft een LTPS-techniek en een 3K-resolutie van 2944 bij 1840 pixels, wat zorgt voor een gedetailleerde weergave. Binnenin de tablet vind je de MediaTek Dimensity 7050, een processor met acht kernen die wordt ondersteund door 8 GB aan werkgeheugen. De opslagcapaciteit bedraagt 256 GB, ruim voldoende voor een grote verzameling apps en media, en mocht je toch meer nodig hebben, dan kun je een microSD-kaartje toevoegen. Voor de geluidsweergave zijn er vier speakers van JBL aanwezig, die overweg kunnen met Dolby Atmos. De energie wordt geleverd door een accu met een capaciteit van 10.200 mAh. Een handige extra is de meegeleverde Lenovo Tab Pen Plus, waarmee je direct op het scherm kunt schrijven of tekenen. De tablet draait op het Android 13 besturingssysteem.

Specifcaties

Schermgrootte: 12,7 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 256 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 615 gram

▼ Volgende artikel
TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding
© Vladimir - stock.adobe.com
Huis

TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding

TP-Link heeft met succes de eerste wifi 8-verbinding tot stand gebracht. Tijdens een test met een prototype-apparaat wist het bedrijf stabiele gegevensoverdracht te realiseren volgens de nieuwe 802.11bn-standaard. Daarmee is de haalbaarheid van wifi 8 officieel aangetoond, een belangrijke stap richting de volgende generatie draadloze netwerken.

Wifi 8, ook bekend als IEEE 802.11bn, richt zich niet op hogere pieksnelheden maar op betrouwbaarheid en stabiliteit. De nieuwe standaard is ontworpen om meer apparaten tegelijk te ondersteunen zonder dat de verbinding hapert, ook als je verder van de router zit of door het huis beweegt. Dat maakt de technologie interessant voor drukke huishoudens met veel slimme apparaten of voor toepassingen zoals videogesprekken, gaming en 8K-streaming.

Een van de belangrijkste verbeteringen is de manier waarop wifi 8 met signaalsterkte en kanaalgebruik omgaat. Met functies als Distributed Resource Units (DRU) en Enhanced Long Range (ELR) blijft de verbinding stabiel, zelfs aan de grenzen van het bereik. Unequal Modulation (UEQM) zorgt dat elk apparaat op zijn optimale snelheid werkt, waardoor één zwakke verbinding de rest niet meer vertraagt. Ook Dynamic Sub-band Operation (DSO) en Non-Primary Channel Access (NPCA) helpen drukte op het netwerk te voorkomen door kanalen slimmer te verdelen.

Hoewel wifi 8 de maximale snelheid van wifi 7 niet verder verhoogt – beide halen theoretisch tot 23 Gbit/s – ligt de nadruk nu op constante prestaties en lage vertraging (latentie). Dat moet merkbaar zijn bij taken die gevoelig zijn voor onderbrekingen, zoals videobellen of online gamen.

TP-Link zegt samen met partners te werken aan verdere ontwikkeling van wifi 8 en verwacht dat de eerste compatibele producten verschijnen zodra de standaard officieel wordt goedgekeurd. Een exacte releasedatum is nog niet bekend; dat hangt af van certificering en regionale regelgeving. Tot die tijd blijven wifi 7-routers de snelste optie voor consumenten.

©TP-Link

Wat is wifi 8 (802.11bn)?

Wifi 8 is de opvolger van wifi 7 en de eerste standaard die zich richt op Ultra High Reliability. In plaats van vooral hogere snelheden te leveren, belooft de technologie stabielere verbindingen, lagere latentie en soepel roamen tussen access points. Wifi 8 gebruikt de bestaande frequentiebanden van 2,4, 5 en 6 GHz en werkt samen met oudere apparaten, al profiteren nieuwe wifi 8-clients het meest van de verbeteringen.