ID.nl logo
Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?
© Halfpoint
Zekerheid & gemak

Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?

Verzekeraars bepalen de premie van een autoverzekering aan de hand van het financiële risico dat ze lopen. Met de komst van elektrische auto’s rijst de vraag of – en zo ja, welk – risico-onderscheid wordt gemaakt tussen auto's die op fossiele brandstof rijden en degene die elektrisch worden aangedreven. En wordt er verder binnen de categorie EV anders gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe merken uit China?

Een veilige rit eindigt niet bij een verzekering

Bekijk nu deze veiligheidsaccessoires!

Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Dat roept de vraag op of verzekeraars het verzekeren van deze auto's anders benaderen dan traditionele brandstofauto's. Dit artikel gaat in op de factoren die verzekeraars meewegen bij het bepalen van de premies voor EV's.

  • Hoe bepalen verzekeraars de premies voor nieuwe EV-merken waarvan nog weinig gegevens bekend zijn?

  • In hoeverre speelt de complexere techniek en grotere hoeveelheid elektronica in EV's mee in de risicobepaling?

  • Welke eigenschappen van EV's zorgen voor een hoger risicoprofiel dan traditionele brandstofauto's?

  • Lees ook: Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed

Factoren premiebepaling

Henkjan Matthijs, propositiemanager Mobiliteit bij Univé, geeft aan dat zijn werkgever ongeveer dertig factoren hanteert voor de premiebepaling. Algemeen bekend zijn bijvoorbeeld het merk, type, vermogen en het bouwjaar van de auto. Van de bestuurder kennen de meeste consumenten onder meer de leeftijd, haar of zijn adres en in hoeverre dat in een risicogebied (als het gaat om criminaliteit) ligt, de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal schadevrij gereden jaren als belangrijke factor. 

Woordvoerder van a.s.r. Rosanne de Boer vertelt dat de premie wordt gebaseerd op alle bekende factoren. "Daarvan is op statistische wijze vastgesteld dat ze relevant zijn voor het bepalen van het risico. In het algemeen zie je dat de premie van elektrische auto’s iets omhoog getrokken wordt door de aanschafwaarde." Het type brandstof is voor verzekeraars ook een belangrijk gegeven. Marloes Oldenhof, reputatiemanager bij Centraal Beheer (Achmea) zegt daarover: "Wij maken onderscheid tussen bijvoorbeeld een elektrische auto en een auto die rijdt op benzine of diesel."

©David Schunack

Nieuwe merken

Als het gaat om de premievaststelling voor nieuwe merken en modellen, geeft Matthijs (Univé) aan dat er wordt gekeken naar aspecten van de auto die al wél bekend zijn, zoals gewicht, acceleratie en cataloguswaarde. "Ook kun je naar vergelijkbare merken en modellen in dezelfde klasse kijken. In Noorwegen lopen ze wat voor, dus daar zijn sommige modellen eerder op de weg, zodat we van die data gebruik kunnen maken. Univé maakt bovendien deel uit van een Europees samenwerkingsverband van coöperatieve verzekeraars, waarin we ook belangrijke informatie uitwisselen."

Aangezien er tientallen bepalende factoren zijn, geeft hij verder aan dat een onbekend merk of model hooguit tot een beperkte premieverhoging zal leiden, maar precieze aantallen euro’s aangeven is te lastig. Oldenhof (Centraal Beheer) meldt iets vergelijkbaars: "Merk en type auto spelen een rol bij de vaststelling van de premie, waardoor een nieuw Chinees merk anders getarifeerd kan worden dan bijvoorbeeld een Tesla." Ze voegt er aan toe dat ze er uit concurrentieoverwegingen niet meer over kan vertellen. Promovendum (CAK Groep) deelde mee vriendelijk te bedanken voor het interview-verzoek en nergens op in te gaan.

©Image Craft

Elektronica

Er zit meer elektronica in een elektrische auto dan in een reguliere vierwieler, en daarbij zijn de onderdelen duurder en is het schadeherstel van een EV dat ook, vooral vanwege de hogere arbeidsintensiviteit. "Wat mede een rol speelt, is dat herstel van de schade vaak door een specialistisch bedrijf wordt gedaan", zegt Oldenhof (Centraal Beheer). Bij de traditionele auto maken de onderdelen om en nabij een kwart van de kosten uit; bij EV is dat rond de 50 procent.

De verkoop van elektrische auto’s staat onder druk en dat de kosten van schadeherstel en verzekeringen flink dreigen te stijgen, zal die situatie niet doen verbeteren. "Met de vele elektronica willen we auto’s veiliger maken. Dat lukt ook wel, maar als er schade is, valt die onder meer vanwege de complexiteit hoger uit en dat zal alleen maar verder toenemen", vertelt Matthijs (Univé). Verzekeraars hanteerden in 2023 gemiddeld al een grotere premiestijging voor EV dan voorgaande jaren.

Schadegevoelig

De gevoeligheid van accupakketten is een andere factor die makkelijk tot oplopende kosten kan leiden. Er zijn vaker controles nodig en een accupakket moet relatief snel in zijn geheel worden vervangen, bijvoorbeeld als de auto ergens overheen is gereden. Oldenhof (Centraal Beheer): "Elektrische auto’s kunnen daardoor al bij een kleine aanrijding total loss worden verklaard."

Sommige verzekeraars lijken elektrische auto's überhaupt niet te willen verzekeren, omdat het te duur wordt. Mogelijk dat Klaverblad hierom de ontwikkelingen afwacht: "Wij verzekeren nauwelijks elektrische auto’s. We ontwikkelen op dit moment wel een tarief voor EV's, maar het zal nog even duren voordat we het in de markt zetten", aldus een communicatieadviseur.

©Kannapat

Thermal runaway

Naast de grotere hoeveelheid elektronica zitten in EV ook complexere technieken dan in een ‘gewone’ auto. Het gebruik van een accu zorgt onder meer voor het risico van een ‘thermal runaway’: te veel druk of een beschadiging in de accu kan leiden tot een proces waarbij de temperatuur in een batterijcel te hoog oploopt en tot een chemische reactie leidt. De reactie genereert meer warmte, waardoor de temperatuur verder stijgt, wat tot meer chemische reacties en warmteontwikkeling leidt, hetgeen naburige cellen als het ware aansteekt. Het proces houdt zichzelf in stand en is daarom enorm lastig te blussen. Dat laatste gegeven beïnvloedt de hoogte van een verzekeringspremie.

©VisualProduction

Acceleratie en gewicht

Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX ziet nog twee punten die bijdragen aan een verhoogd risico met elektrische auto’s. "Ze accelereren gemiddeld 22 procent sneller, wat inhoudt dat een bestuurder 2 seconden minder tijd heeft om bij een dreigende calamiteit in te grijpen." Hij voegt daar de paar honderd kilo aan gewicht van de accu aan toe, met alle gevolgen van dien, vooral wanneer het ‘raak’ is met voetgangers of fietsers.

Oldenhof (Centraal Beheer) benoemt het hogere gewicht ook als premie-verhogende eigenschap. Matthijs (Univé) geeft eveneens aan dat acceleratievermogen en gewichtsimpact belangrijke factoren zijn. "Er zijn natuurlijk ook benzineauto’s die snel kunnen optrekken, maar een EV accelereert gemiddeld sneller. Of het de oorzaak is, weet ik niet, maar we zien in elk geval een hogere schadefrequentie bij elektrische auto’s."

Op zoek naar een elektrische laadpaal?👇

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro
© iRobot
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger met eventueel een leegstation? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken robotstofzuigers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 400 euro. De prijzen kunnen schommelen.

iRobot Roomba Combo Essential (Y011040)

Het gespecialiseerde merk iRobot hanteert voor zijn Roomba Combo Essential een schappelijke adviesprijs van 299 euro. Kijk je elders online, dan haal je deze robotstofzuiger voor een nóg lager bedrag in huis. Dit apparaat is bij uitstek geschikt voor harde vloeren. Naast stofzuigen kan deze robot namelijk ook dweilen. Voor elke functie kies je tussen drie standen. Dankzij de ingebouwde sensors botst de schoonmaakhulp nergens tegenaan. Gebruik je de Roomba Combo Essential op een hogere verdieping, dan valt de behuizing bovendien niet van de trap. Dankzij het compacte ontwerp zijn lastige plekken (denk: onder een bed of meubelstuk) moeiteloos bereikbaar.

Volgens de fabrikant resulteert een volgeladen accu in een gebruikstijd tot ongeveer twee uur. Uiteraard is de batterijduur sterk afhankelijk van de ingestelde zuigkracht. Is de accu bijna leeg, dan keert de Roomba Combo Essential automatisch terug naar het laadstation. Je kunt deze slimme stofzuiger eenvoudig met een app bedienen. Stel bijvoorbeeld een schoonmaakschema in of zet het apparaat automatisch aan het werk zodra je weg bent. Je komt dan altijd thuis in een schoon huis! Meer weten? Lees dan deze uitgebreide review op ID.nl.

iRobot Roomba Combo i5

Ten opzichte van de hierboven besproken Roomba Combo Essential is de iRobot Roomba Combo i5 nét wat slimmer. Dit verklaart dan ook de meerprijs. Deze robotstofzuiger genereert eerst een plattegrond van je woning. Handig, want hierdoor kun je het apparaat naar een specifieke kamer sturen. Is een bepaald gedeelte van de vloer wel erg vies? In dat geval voert de Roomba Combo i5 zijn zuigkracht tijdelijk op, zodat er geen vuil achterblijft. Voor huishoudens met jonge kinderen is het kinderslot een welkome aanvulling. Niemand kan de robot per ongeluk starten!

Via twee ronddraaiende borstels belanden er haren, zand en stofdeeltjes in de opvangbak. Daarnaast heeft dit model ook nog een zijborstel voor de plinten. Met behulp van de geïntegreerde dweilrobot maakt de Roomba Combo i5 harde vloeren weer brandschoon. Dat gebeurt met een speciale microvezeldoek. Na een maximale werktijd van 75 minuten navigeert deze robotstofzuiger vanzelf naar het laadstation. Zodra de accu weer is opgeladen, gaat de schoonmaakhulp verder waar hij was gebleven. Bij de standaarduitvoering dien je het stofreservoir handmatig te legen. Ben je vaak van huis? Schaf de Roomba Combo i5 dan inclusief leegstation aan.

Xiaomi X20+

Op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger die je niet om de haverklap hoeft te legen? De Xiaomi X20+ voldoet aan alle eisen. Zodra het geïntegreerde stofreservoir vol is, leegt het apparaat dat in het basisstation. Volgens de fabrikant gebeurt dat in slechts tien seconden. Bovendien gaat deze huishoudelijke hulp nog een stapje verder. Als de dweildoeken vuil zijn, worden die automatisch gereinigd. Het basisstation heeft een respectabele capaciteit van vier liter water. Kortom, je hoeft de watertank niet zo vaak bij te vullen. De batterij van 5200 mAh houdt het op een enkele acculading tot zo'n 140 minuten vol.

Naast alle automatische eigenschappen haal je met de X20+ ook gewoon een goede stofzuiger in huis. Zo bedraagt de maximale zuigkracht 6000 Pa. Aan de hand van lasernavigatie kiest de X20+ op eigen houtje een geschikte route. Hierbij ontwijkt de robot moeiteloos obstakels, zoals stoel- en tafelpoten. De dweilfunctie ondersteunt een snelheid van 180 omwentelingen per minuut. Hierdoor verwijdert de X20+ binnen mum van tijd lelijke vlekken op je laminaat-, tegel- of gietvloer. Je kiest in een app op je smartphone de gewenste instellingen. Tot slot bedien je de robotstofzuiger desgewenst op afstand.

Lees ook: Stofzuigen zonder moeite: 5 tips om alles uit je robotstofzuiger te halen

Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595

Met een hoge gemiddelde beoordeling van een 8,3 gooit deze robotstofzuiger op Kieskeurig.nl hoge ogen. De Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 heeft dan ook veel te bieden. In de eerste plaats vereist dit apparaat weinig onderhoud. Dankzij het inbegrepen leegstation kieper je de opgezogen stof- en vuilresten slechts enkele keren per jaar in de prullenbak. Verder werkt alles volautomatisch. Werk je een dagje thuis? Activeer dan de stille modus en werk ongestoord door. Je stelt in een app op je smartphone eventueel schoonmaakschema's en verboden zones in.

De X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 doet met behulp van nauwkeurige lasernavigatie een rondje door je huis. Hierbij slaat deze robotstofzuiger geen hoekje over. Bepaal in de app welke ruimte(s) je wilt laten stofzuigen. Fijn is dat de wielen probleemloos drempels van 1,8 centimeter hoogte passeren. De zuigkracht bedraagt 2700 Pa. Heb je een harde vloer? Schakel in dat geval de aanwezige dweilrobot in. Je kiest hierbij tussen vier niveaus voor de watertoevoer. De accu biedt een werktijd van ongeveer twee uur. In dit tijdsbestek reinigt deze veelzijdige robot een oppervlakte van 120 vierkante meter.

Philips 2000-serie XU2000/10

Philips ontwikkelt betaalbare robotstofzuigers voor een schappelijke prijs. Dit recent verschenen model is daarvan een goed voorbeeld. Het is een stofzuiger en dweilrobot ineen, zodat de XU2000/10 moeiteloos ieder vloertype onder handen neemt. Wanneer de schoonmaakhulp tapijt of een vloerkleed detecteert, wordt de zuigkracht direct opgevoerd tot maximaal 2700 Pa. Op die manier komen ook diepgelegen stofdeeltjes in de geïntegreerde opvangbak terecht.

De XU2000/10 maakt eerst een 360 graden-scan van je huis, waarna het apparaat een efficiënte route berekent. In combinatie met een werktijd tot ongeveer 130 minuten op een enkele acculading voldoet dit Philips-product voor de meeste woningen prima. Ga bij een volgeladen batterij uit van een schoonmaakronde van 120 vierkante meter. Woon je groter? Na het opladen keert de robot vanzelf weer terug waar hij eerder was gebleven. In de app zie je op welke plekken de XU2000/10 heeft gestofzuigd. Je kunt daarnaast op afstand een sessie starten en verboden zones selecteren.

▼ Volgende artikel
Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?
© denis_vermenko - stock-adobe.com
Huis

Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?

Wellicht merk je er zelf wel wat van en anders heb je het vast wel eens om je heen gehoord: smartphones die mettertijd trager worden. En dat terwijl de hardware toch echt razendsnel was op het moment dat je het toestel kocht. Dit is waarom ze toch minder snel worden.

Dat smartphones na een aantal jaar langzamer worden dan toen ze net nieuw waren, heeft een aantal redenen, die we in dit artikel bespreken:

  • Algemene veroudering (of: geplande veroudering)
  • Systeemupdates die meer ruimte in beslag nemen
  • Systeemopslag loopt vol door apps en bestanden

Niet iedereen heeft het geld ervoor (over) om ieder jaar of misschien om de twee jaar een nieuwe smartphone te kopen. De meeste toestellen kunnen minimaal vijf jaar meegaan, maar toch proberen fabrikanten ons ertoe te verleiden een nieuw model te kopen. Want je hebt vast wel gemerkt dat je huidige telefoon trager is dan eerst, toch? Toch?! Aangezien we collectief een hekel lijken te hebben aan trage toestellen, gaan we vaak overstag. Maar als je begrijpt waarom smartphones trager worden, dan kun je daar misschien ook iets tegen doen.

Algemene of geplande veroudering

Eén van de eerste redenen die hieraan ten grondslag liggen is algemene of geplande veroudering. Het idee daarachter is dat techbedrijven producten met een beperkte levensduur uitbrengen. Dergelijke apparaten lopen dan achter op nieuwe producten, kunnen recente technologische ontwikkelingen niet ondersteunen of verslechteren na iedere update.

Met dat soort tactieken proberen fabrikanten er alles aan te doen om je aan het upgraden te krijgen. Maar eerlijk is eerlijk, soms is een apparaat ook aan vervanging toe. Kijk eerst of je nog iets zelf (kunt laten) maken en bedenk dan pas of upgraden echt nodig is. Als je smartphone echt te oud wordt, merk je dat vanzelf en dan kun je het beste upgrademoment zelf inplannen.

©fizkes

Systeemupdates nemen meer ruimte in beslag

In het verlengde van het vorige punt kan het ook zijn dat de systeemupdates voor je smartphone simpelweg meer ruimte in beslag nemen. Nieuwe hardware beschikt over geoptimaliseerde software, die perfect aansluit bij hoe het toestel op dat moment in de markt gezet wordt. Maar na jaren updates en upgrades ontvangen, loopt de systeemopslag al snel vol.

En omdat oudere apparaten ook nieuwere functies ontvangen, blijft die opslag alsmaar vollopen. Het kan ook zijn dat recente functies meer vragen van verschillende systeemonderdelen, waardoor het toestel het gebruik niet meer kan bijbenen. Het kan hierbij helpen om af en toe je toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Systeemopslag raakt vol

En tot slot spelen andere opgeslagen bestanden hier ook vaak een rol in. Hoe meer apps je downloadt, hoe meer opslag er nodig is. En hoe meer apps je gebruikt, hoe voller het cachegeheugen zit. Bovendien brengen appmakers ook steeds updates uit die ruimte in beslag nemen, om nog maar te zwijgen over alle foto's en video's die we tegenwoordig zelf maken in hoge resoluties.

Wat je hiertegen kunt doen is gelukkig simpel. Leeg af en toe het cache van je Android-apparaat of de apps die je gebruikt en sla beeldmateriaal (foto's) op in de cloud of een pc. Het kan daarnaast geen kwaad om kritisch te zijn op de apps die je gebruikt. Verwijder alle apps die al een tijdje digitaal stof verzamelen en voor je het weet voelt je smartphone alweer een stuk sneller aan.

Lees meer: Cache leegmaken en data verwijderen op Android is belangrijk