ID.nl logo
Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?
© Halfpoint
Zekerheid & gemak

Zijn er verschillen tussen EV- en gewone autoverzekeringen?

Verzekeraars bepalen de premie van een autoverzekering aan de hand van het financiële risico dat ze lopen. Met de komst van elektrische auto’s rijst de vraag of – en zo ja, welk – risico-onderscheid wordt gemaakt tussen auto's die op fossiele brandstof rijden en degene die elektrisch worden aangedreven. En wordt er verder binnen de categorie EV anders gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe merken uit China?

Een veilige rit eindigt niet bij een verzekering

Bekijk nu deze veiligheidsaccessoires!

Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Dat roept de vraag op of verzekeraars het verzekeren van deze auto's anders benaderen dan traditionele brandstofauto's. Dit artikel gaat in op de factoren die verzekeraars meewegen bij het bepalen van de premies voor EV's.

  • Hoe bepalen verzekeraars de premies voor nieuwe EV-merken waarvan nog weinig gegevens bekend zijn?

  • In hoeverre speelt de complexere techniek en grotere hoeveelheid elektronica in EV's mee in de risicobepaling?

  • Welke eigenschappen van EV's zorgen voor een hoger risicoprofiel dan traditionele brandstofauto's?

  • Lees ook: Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed

Factoren premiebepaling

Henkjan Matthijs, propositiemanager Mobiliteit bij Univé, geeft aan dat zijn werkgever ongeveer dertig factoren hanteert voor de premiebepaling. Algemeen bekend zijn bijvoorbeeld het merk, type, vermogen en het bouwjaar van de auto. Van de bestuurder kennen de meeste consumenten onder meer de leeftijd, haar of zijn adres en in hoeverre dat in een risicogebied (als het gaat om criminaliteit) ligt, de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal schadevrij gereden jaren als belangrijke factor. 

Woordvoerder van a.s.r. Rosanne de Boer vertelt dat de premie wordt gebaseerd op alle bekende factoren. "Daarvan is op statistische wijze vastgesteld dat ze relevant zijn voor het bepalen van het risico. In het algemeen zie je dat de premie van elektrische auto’s iets omhoog getrokken wordt door de aanschafwaarde." Het type brandstof is voor verzekeraars ook een belangrijk gegeven. Marloes Oldenhof, reputatiemanager bij Centraal Beheer (Achmea) zegt daarover: "Wij maken onderscheid tussen bijvoorbeeld een elektrische auto en een auto die rijdt op benzine of diesel."

©David Schunack

Nieuwe merken

Als het gaat om de premievaststelling voor nieuwe merken en modellen, geeft Matthijs (Univé) aan dat er wordt gekeken naar aspecten van de auto die al wél bekend zijn, zoals gewicht, acceleratie en cataloguswaarde. "Ook kun je naar vergelijkbare merken en modellen in dezelfde klasse kijken. In Noorwegen lopen ze wat voor, dus daar zijn sommige modellen eerder op de weg, zodat we van die data gebruik kunnen maken. Univé maakt bovendien deel uit van een Europees samenwerkingsverband van coöperatieve verzekeraars, waarin we ook belangrijke informatie uitwisselen."

Aangezien er tientallen bepalende factoren zijn, geeft hij verder aan dat een onbekend merk of model hooguit tot een beperkte premieverhoging zal leiden, maar precieze aantallen euro’s aangeven is te lastig. Oldenhof (Centraal Beheer) meldt iets vergelijkbaars: "Merk en type auto spelen een rol bij de vaststelling van de premie, waardoor een nieuw Chinees merk anders getarifeerd kan worden dan bijvoorbeeld een Tesla." Ze voegt er aan toe dat ze er uit concurrentieoverwegingen niet meer over kan vertellen. Promovendum (CAK Groep) deelde mee vriendelijk te bedanken voor het interview-verzoek en nergens op in te gaan.

©Image Craft

Elektronica

Er zit meer elektronica in een elektrische auto dan in een reguliere vierwieler, en daarbij zijn de onderdelen duurder en is het schadeherstel van een EV dat ook, vooral vanwege de hogere arbeidsintensiviteit. "Wat mede een rol speelt, is dat herstel van de schade vaak door een specialistisch bedrijf wordt gedaan", zegt Oldenhof (Centraal Beheer). Bij de traditionele auto maken de onderdelen om en nabij een kwart van de kosten uit; bij EV is dat rond de 50 procent.

De verkoop van elektrische auto’s staat onder druk en dat de kosten van schadeherstel en verzekeringen flink dreigen te stijgen, zal die situatie niet doen verbeteren. "Met de vele elektronica willen we auto’s veiliger maken. Dat lukt ook wel, maar als er schade is, valt die onder meer vanwege de complexiteit hoger uit en dat zal alleen maar verder toenemen", vertelt Matthijs (Univé). Verzekeraars hanteerden in 2023 gemiddeld al een grotere premiestijging voor EV dan voorgaande jaren.

Schadegevoelig

De gevoeligheid van accupakketten is een andere factor die makkelijk tot oplopende kosten kan leiden. Er zijn vaker controles nodig en een accupakket moet relatief snel in zijn geheel worden vervangen, bijvoorbeeld als de auto ergens overheen is gereden. Oldenhof (Centraal Beheer): "Elektrische auto’s kunnen daardoor al bij een kleine aanrijding total loss worden verklaard."

Sommige verzekeraars lijken elektrische auto's überhaupt niet te willen verzekeren, omdat het te duur wordt. Mogelijk dat Klaverblad hierom de ontwikkelingen afwacht: "Wij verzekeren nauwelijks elektrische auto’s. We ontwikkelen op dit moment wel een tarief voor EV's, maar het zal nog even duren voordat we het in de markt zetten", aldus een communicatieadviseur.

©Kannapat

Thermal runaway

Naast de grotere hoeveelheid elektronica zitten in EV ook complexere technieken dan in een ‘gewone’ auto. Het gebruik van een accu zorgt onder meer voor het risico van een ‘thermal runaway’: te veel druk of een beschadiging in de accu kan leiden tot een proces waarbij de temperatuur in een batterijcel te hoog oploopt en tot een chemische reactie leidt. De reactie genereert meer warmte, waardoor de temperatuur verder stijgt, wat tot meer chemische reacties en warmteontwikkeling leidt, hetgeen naburige cellen als het ware aansteekt. Het proces houdt zichzelf in stand en is daarom enorm lastig te blussen. Dat laatste gegeven beïnvloedt de hoogte van een verzekeringspremie.

©VisualProduction

Acceleratie en gewicht

Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX ziet nog twee punten die bijdragen aan een verhoogd risico met elektrische auto’s. "Ze accelereren gemiddeld 22 procent sneller, wat inhoudt dat een bestuurder 2 seconden minder tijd heeft om bij een dreigende calamiteit in te grijpen." Hij voegt daar de paar honderd kilo aan gewicht van de accu aan toe, met alle gevolgen van dien, vooral wanneer het ‘raak’ is met voetgangers of fietsers.

Oldenhof (Centraal Beheer) benoemt het hogere gewicht ook als premie-verhogende eigenschap. Matthijs (Univé) geeft eveneens aan dat acceleratievermogen en gewichtsimpact belangrijke factoren zijn. "Er zijn natuurlijk ook benzineauto’s die snel kunnen optrekken, maar een EV accelereert gemiddeld sneller. Of het de oorzaak is, weet ik niet, maar we zien in elk geval een hogere schadefrequentie bij elektrische auto’s."

Op zoek naar een elektrische laadpaal?👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.