ID.nl logo
Zo kun je je pc sneller opstarten
© PXimport
Zekerheid & gemak

Zo kun je je pc sneller opstarten

Wanneer je de startknop van je computer indrukt, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk het bureaublad op je scherm zien. Een ssd als bootschijf kan wonderen doen, maar er zijn ook wel enkele softwarematige trucs om sneller opstarten mogelijk te maken.

Tip 01: Boottijd meten

We geven je in dit artikel tips en tools om de opstarttijd van Windows in te korten. Nu kun je natuurlijk een stopwatch gebruiken om de verschillen vast te leggen, dat werkt best betrouwbaar. Maar dan weet je wel alleen de totale opstarttijd. Het kan ook anders: met behulp van de gratis tool BootRacer. Deze tool deelt het opstartproces in vier opeenvolgende fasen op: Preboot, Windows Boot, Password Timeout en Desktop. De Preboot-fase speelt zich vooral op bios-niveau af en kan dus niet door Bootracer worden gemeten (zie ook tip 7). Met de Password Timeout-fase houdt de tool bewust geen rekening: dat is namelijk de tijd waarop Windows wacht op het invoeren van je wachtwoord (zie ook tip 5). De overige twee fasen laat Bootracer wél meetellen bij het berekenen van de opstarttijd. Dat zijn Windows Boot: de systeeminitialisatie die vooral bestaat uit het laden van stuurprogramma’s en het opstarten van services, en Dekstop: het voorbereiden van het bureaublad en het uitvoeren van programma’s die automatisch mee opstarten. Standaard voert BootRacer deze test uit bij elke start van Windows, dat kun je uitschakelen via Advanced / Options / Only once. Via de knop History toont BootRacer je de starttijden van de opeenvolgende herstarts: handig om je tijdwinst uit te tellen.

©PXimport

Tip 02: Slim afsluiten

Het mag vreemd lijken, maar een van de handelingen die de meeste impact heeft op de opstarttijd, is de manier waarop je Windows afsluit. Normaliter hoort in Windows 10 de functie Snel opstarten ingeschakeld te zijn. Deze functie combineert elementen van normaal afsluiten en de slaapstand. En wel zodanig dat Windows bij het opnieuw opstarten niet langer de kernel, drivers en de systeemstatus één voor één hoeft in te laden, aangezien die bij het afsluiten netjes in een speciaal bestand zijn bewaard. In uitzonderlijke gevallen kan deze functie voor problemen zorgen: bepaalde updates willen niet installeren, een dualboot-opstelling werkt niet naar behoren of je pc kan het bios niet langer correct bereiken.

Zolang je geen van deze nadelen ondervindt, doe je er zeker goed aan de functie Snel opstarten in te schakelen. Dat kan als volgt: druk op Windows-toets+S, tik energie in, kies Een energiebeheerschema selecteren en klik links in beeld op Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen. Klik wanneer nodig op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn en zorg dat er een vinkje staat bij Snel opstarten inschakelen (aanbevolen). Weet wel dat dit alleen de snelheid van het opstarten opschroeft nadat je Windows effectief had afgesloten, en dus niet bij een ‘warme’ herstart.

©PXimport

De manier waarop je Windows afsluit heeft veel impact op de opstarttijd van je pc

-

Tip 03: Autostart-timing

Een andere ingreep die een merkbare impact kan hebben op de opstarttijd is het optimaliseren van de zogenoemde ‘autostarts’: programma’s die automatisch mee met Windows opstarten. Een snel overzicht hiervan krijg je in Windows 10 via Ctrl+Shift+Esc, waarmee je in het Taakbeheer komt. Klik eventueel Meer details aan en open vervolgens het tabblad Opstarten. In de kolom Invloed op opstarten krijg je al een idee van de impact van elk item op de opstarttijd (Weinig, Normaal of Veel).

Er zijn tools die het respectieve aandeel van deze autostarters nog nauwkeuriger kunnen berekenen, zoals het al vermelde BootRacer. Klik hiervoor in BootRacer op Advanced / Options en open onderaan het tabblad Startup Control. Klik op Enable Control en zorg dat er een vinkje staat bij Measure program’s startup time en bij Log history of started apps. Bevestig met Save. Wanneer je nu de History van de daaropvolgende opstarttijden opvraagt, een van de ingangen met de rechtermuisknop aanklikt en Startup Programs Run History selecteert, lees je de exacte laadtijden van elke automatisch startend programma af.

©PXimport

Logboeken

Gevorderde gebruikers zullen wellicht bekend zijn met de functie Logboeken van Windows. Hierin worden de kleinste details bijgehouden van wat er allemaal op je systeem gebeurt … ook van de bootprestaties. Druk op Windows-toets+R en voer eventvwr.msc uit. Open hier achtereenvolgens Logboeken Toepassingen en Services / Microsoft / Windows / Diagnostics-Performance / Operational. De informatie is wat overweldigend, maar je kunt snel inzoomen: klik in het rechterpaneel op Huidig logboek filteren en vul de volgende data in: Diagnostics-Performance (bij Bronnen van gebeurtenis) en 100-199 (bij Gebeurtenis-id’s). Je krijgt nu allerlei feedback over de bootprestaties te zien: klik een item aan meer voor gedetailleerde informatie. Met wat geluk kom je zo te weten welke items voor extra vertraging in het opstartproces zorgen.

©PXimport

Tip 04: Autostart-optimalisatie

BootRacer bevat tevens een tool om ongewenste autostarters (al dan niet definitief) uit te schakelen en de onderlinge opstartvolgorde te wijzigen. In het hoofdvenster klik je op Startup Control. Om zo’n mee-eter tijdelijk uit te schakelen, verwijder je het vinkje naast het item. Je kunt hem ook permanent verwijderen met de knop Delete, maar dat doe je natuurlijk alleen maar als je zeker van je zaak bent.

Eventueel kun je ook de opstartvolgorde van de items aanpassen. Klik op de knop Set Order, waarna je via de pijltjes links en rechts van de items de gewenste volgorde instelt. Bevestig met de knop Finish Reordering.

Naast BootRacer is er nog een andere, krachtigere opstartbeheerder, die zich op de wat meer gevorderde gebruiker richt: HiBit StartUp Manager. Download het programma, waarbij je kiest voor de installeerbare versie; in de portable variant ontbreken enkele opties. Ook deze tool geeft je een lijst van alle autostarters, maar vanuit het contextmenu is het onder meer mogelijk via de optie Add to Delay zelf te bepalen of je het inladen van de autostarter bewust wilt uitstellen en zo ja met hoeveel tijd. Op deze manier krijg je dus iets sneller het bureaublad te zien, aangezien het uitgestelde programma pas naderhand wordt opgestart. Via de optie Automatic Delay is het zelfs mogelijk randvoorwaarden voor het uitstel vast te leggen, zoals 80% of CPU must be Idle of 60% of Disk must be Idle.

©PXimport

De krachtige opstartbeheerder HiBit StartUp Manager richt zich op de gevorderde gebruiker

-

Crapware

Heb je een nieuwe pc of laptop aangeschaft, dan is die wellicht al voorzien van Windows. Handig, maar jammer genoeg maken veel producenten hiervan gebruik om allerlei extra software mee te installeren. Vaak zijn dat uitgeklede freemium-applicaties. Ook die kunnen de opstarttijd en de werking van je systeem vertragen. Een goede hulp om die rommel snel weg te werken is The PC Decrapifier. Het volstaat de knop Analyze in te drukken, de gewraakte apps te selecteren (wellicht vooral die op het tabblad Recommended) en te bevestigen met Remove Selected.

©PXimport

Tip 05: Service-optimalisatie

Windows laadt op de achtergrond niet alleen de automatisch meestartende programma’s, er zijn ook heel wat services die automatisch actief worden. Je zult wellicht niet zoveel opstarttijd winnen door overtollige services uit te schakelen, maar de werking van je systeem kan er wel wat rapper of stabieler door worden. Een overzicht van deze services krijg je vanuit het Taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) op het tabblad Services. Je treft hier ook de link Services openen aan, waarmee je in de module Services van Windows belandt. Een service definitief stopzetten is van hieruit niet zo moeilijk: rechtsklik op de service, kies Eigenschappen en stel het Opstarttype in op Uitgeschakeld.

De vraag is echter: hoe weet je welke services overtollig zijn? Lees: niet nodig voor (de goede werking) je systeem of bepaalde applicaties? Hier kan Google je vriend zijn, maar er zijn ook degelijke sites die je bij je keuzes kunnen helpen, waaronder deze (voor Windows 10). Scrol naar beneden om de lijst van Windows-services te zien die standaard met Windows worden meegeleverd. Let wel: er zijn verschillende pagina’s beschikbaar, klik op Next onderaan om die door te bladeren. In de kolom Safe for Laptop en Safe for Desktop lees je telkens af welke service je normaliter veilig kunt uitschakelen (Disabled). Bij de minste twijfel laat je de huidige status beter ongemoeid.

©PXimport

Tip 06: Auto-doorstart

Ben je de enige gebruiker van je computer, dan hoef je je niet noodzakelijk telkens met een wachtwoord bij Windows aan te melden – als je daar zelf geen veiligheidsproblemen in ziet natuurlijk. Je kunt Windows namelijk zo instellen dat het systeem automatisch met een specifiek gebruikersaccount doorstart. Hiermee kun je weer wat tijd besparen. Druk op Windows-toets+R en voer netplwiz uit. Selecteer je eigen account in het venster Gebruikersaccounts en haal het vinkje weg bij Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. Bevestig met OK en vul tweemaal het bijhorende wachtwoord in. Druk nogmaals op OK: voortaan start Windows netjes door met jouw account.

©PXimport

Dualboot

Heb je meer dan één fysiek besturingssysteem op je pc geïnstalleerd, waarbij je de computer moet herstarten om van het andere OS op te kunnen starten? Dan kun je met de volgende tips ook nog wat tijd besparen. Standaard wordt bij zo’n dualboot-opstelling een bootmenu geïnstalleerd dat vraagt van welk OS je wilt opstarten, met een time-out van 30 seconden. Dat kan best wat korter, toch? Ga als administrator naar de opdrachtprompt en voer het volgende commando uit: bcdedit /timeout x (waarbij x de gewenste time-out in seconden is, waarna het standaard ingestelde OS zal opstarten). Een handige tool is nog iReboot, die gratis is voor niet-commercieel gebruik. Na installatie klik je het bijhorende pictogram in het Windows-systeemvak aan en plaats je een vinkje bij Reboot on Selection. Je hoeft dan voortaan slechts in dit snelmenu aan te geven met welk OS je de pc wilt herstarten. Je zult zien: dat gaat merkbaar sneller dan op de normale manier.

©PXimport

Tip 07: Bios

In tip 1 hadden we het al heel even over het bios (basic input output system) van je computer en stelden we dat BootRacer de tijd die het bios nodig heeft om een en ander te prepareren, niet kan berekenen. Dat komt omdat Windows (samen met alle applicaties binnen dit OS) pas actief wordt nadat de bios-bootfase is doorlopen. Tijdens deze fase worden onder meer de aanwezige apparaten geïdentificeerd en geïnitialiseerd, en wordt ook een POST-test (power-on self-test) uitgevoerd. Detecteert die een geldige systeemschijf, dan wordt de bijhorende bootrecord ingelezen, waarna de fakkel uiteindelijk aan het geïnstalleerde OS wordt doorgegeven.

Heel veel kun je niet doen om deze fase te versnellen. Het is wel belangrijk dat je alle hardwarecomponenten van de recentste firmware voorziet. Je doet er bovendien goed aan de bios-instellingen even te controleren. Hoe je precies tot in het setup-venster van je uefi/bios komt, hang af van je systeem: raadpleeg de handleiding bij je systeem, vaak is dit een F-toets of Escape.

Welke opties precies beschikbaar zijn in je uefi/bios hangt af van de fabrikant én van de bios-versie. Tips om mee te nemen zijn alvast: activeer een optie als Quick Boot of Quick Power on Self Test (indien beschikbaar), zodat de POST-test iets sneller wordt afgehandeld. Verder stel je de opstartvolgorde bij voorkeur zo in dat die het eerst van je harde schijf tracht op te starten, zodat het bios niet naar een geschikt opstartmedium hoeft te zoeken. Ongebruikte hardwarecomponenten schakel je voor zover mogelijk ook het beste uit in je bios.

©PXimport

Tip 08: Nogmaals meten

Al deze tips zorgen voor kleine optimalisaties, maar samen kan het voor best wat versnelling zorgen. En ook al is het maar een paar seconde: tel eens op hoe vaak per jaar je zit te wachten tot je bureaublad verschijnt, en dan realiseer je je vast dat elke seconde winst is.

Heb je alle tips gevolgd? Meet dan nu nog eens de opstarttijd van je systeem! Dat kan weer met de stopwatch of met een tool als BootRacer. Hoeveel sneller is jouw computer geworden in het opstarten?

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.