ID.nl logo
Xbox One - Microsofts antwoord op de PlayStation 4
Zekerheid & gemak

Xbox One - Microsofts antwoord op de PlayStation 4

Een klein jaar nadat Sony met de PlayStation 4 naar Nederland kwam, brengt Microsoft deze maand de opvolger van de Xbox 360 uit: de Xbox One. Het is moeilijk om de twee titanen niet met elkaar te vergelijken.

Sony en Microsoft proberen met hun consoles hetzelfde te bereiken: een zo compleet mogelijke media-ervaring bieden. Niet alleen moet je er games op kunnen spelen, er moeten ook mogelijkheden zijn om van je televisieseries, muziek en films te genieten.

Het geduld van Nederlandse Xbox-gamers werd wel even op de proef gesteld, toen zij vorig jaar met zienderogen moesten concluderen dat 'next-gen' nog niet voor hun was weggelegd. In 21 landen kwam de console vorig jaar al uit, maar België en Nederland moesten tot september van dit jaar wachten. Reden van de vertraging is onder andere de tijd die het nam om de console aan te passen voor de Nederlandse taal.

Geen grote vernieuwingen

Toegegeven: de stap naar next-gen is minder groot dan zeven jaar geleden, toen de PlayStation 3 de PS2 opvolgde en Microsoft de Xbox 360 uitbracht. Alleen al de Blu-ray-technologie van de PS3 deed menigeen watertanden. Niets aan de Xbox One laat zien dat er dergelijke grote innovaties in het apparaat te vinden zijn, ondanks dat de naam 'Xbox One' staat voor het van de grond af aan opnieuw opbouwen van de console. Gelukkig blijven er alsnog genoeg redenen over om voor next-gen te kiezen.

Niet aantrekkelijk

Eerst maar eens de console zelf onder de loep nemen. De Xbox One is een bakbeest. De console is zwaar en ietwat lomp, zeker in verhouding tot de PlayStation 4 en zelfs nog ten opzichte van de Xbox 360, die 10 procent kleiner is. Ook de enorme AC-adapter hangt jammer genoeg nog steeds aan het snoer.

Men speculeert dat het grotere design te maken heeft met een verbeterde koeling. De veelvoorkomende Red Ring-problemen bij de 360 ontstonden door oververhitting van het apparaat. Met de One lijkt dat verleden tijd.

©PXimport

De Xbox One is een bakbeest, vergeleken met andere consoles.

Minder krachtig dan PS4

Duiken we dieper in de console, dan vinden we een AMD 8-core Jaguar CPU en een 2.1GHz DDR3 RAM. Hier legt de One het helaas af tegenover de PlayStation 4. De grafische processor is bijna de helft minder krachtig (kloksnelheid 853MHz tegenover 1,152MHz), waardoor in theorie de PS4 meer taken tegelijk kan uitvoeren en mooiere visuele effecten kan weergeven. Een DDR3 RAM wordt dan weer vaak gebruikt in wat goedkopere pc's, terwijl de GDDR5 RAM van de PlayStation 4 ontworpen is voor de zwaardere grafische taken. Zoals gamen dus.

Of het nu een afgeleid probleem is van de mindere specificaties of niet, de console heeft best lang nodig om op te starten. Een tijdlang zit je naar een groen scherm te staren, terwijl het apparaat zich opstart. Schakel je de energiebesparende functie uit dan is dit probleem verholpen, maar het betekent ook dat de console altijd op stand-by blijft staan.

Dashboard

Eenmaal opgestart, valt meteen het overzichtelijke dashboard op. Microsoft brengt de tegels van Windows 8 naar de console. In een overzicht zie je tegels die leiden naar je Xbox Live-profiel, Achievements, laatst gespeelde games en de Xbox Store. Het is zelfs mogelijk een persoonlijke startpagina te creëren, genaamd Pins, waarmee je je favoriete games en toepassingen vastpint op het dashboard.

©PXimport

Het dashboard van de Xbox One is gebaseerd op de Windows 8-tegels en wordt daarmee een stuk overzichtelijker dan het menu van de 360.

Vooral tijdens het spelen van games valt op dat je alsnog niet zo snel kunt schakelen tussen bijvoorbeeld Achievements en berichten als je zou wensen. Je moet eerst door diverse menu's om bij je berichten, vrienden en Achievements te komen, wat eveneens korte laadtijden met zich meebrengt. Het had allemaal wat vloeiender gemogen, zeker omdat de One in dit opzicht weinig verbeteringen biedt ten opzichte van zijn voorganger.

Kinect

Wel vind je veel verbeteringen op het gebied van de Kinect. Microsoft speelt heel erg in op het besturen van de console met je stem. Door middel van stemcommando's zet je de Xbox uit, schakel je eenvoudig tussen games of andere toepassingen, neem je dingen op en deel je content met je vrienden. De mogelijkheden zijn niet eindeloos, maar weet je alle commando's uit je hoofd, dan wordt het besturen van de console toch een sneller en makkelijker proces. De Kinect-senor herkent zelfs de spieren in je lichaam en ziet aan je gezicht wie je bent, waardoor je automatisch op je console inlogt als je voor de camera gaat zitten.

Ondersteunt niet de Nederlandse taal

Een veelgenoemd kritiekpunt is dat Kinect nog geen Nederlandse stemcommando's begrijpt. Dat is best wel een kwalijke zaak, omdat Microsoft er juist een jaar extra voor uittrok om de console te optimaliseren voor de Nederlandse taal. Nu moet je in het Engels (of Duits) de commando's uitspreken. Hoewel dit alsnog prima werkt, brengt het toch ook weer andere ongemakkelijkheden met zich mee. Stel je Kinect in op Engels, dan stel je de geografische locatie in op Groot-Brittannië, waardoor je de Nederlandse Xbox One Store niet meer inkomt. Het is te hopen dat Microsoft hier snel met een oplossing voor komt.

©PXimport

De Kinect is sterk verbeterd en herkent aan je gezicht wie je bent.

Het wil overigens niet zeggen dat er daadwerkelijk geen verbeteringen zijn doorgevoerd in het jaar dat Microsoft sleutelde aan de Nederlandse versie van de One. Zo is het makkelijker geworden om met vrienden te gamen, kun je externe harde schijven aansluiten en biedt de console ondersteuning aan veel meer videoformaten (waaronder 3D-Blu-ray). De echte muziekliefhebber zal daarnaast blij zijn met de optie om gekochte cd's af te spelen: dit is tot op de dag van vandaag niet mogelijk op de PlayStation 4. Overigens ondersteunen beide consoles nog geen mp3-tjes.

Games

De Xbox One mag dan als console in theorie minder krachtig zijn dan de PS4, het belangrijkste is dat je er alsnog onbezorgd op kunt spelen. Zoals we gewend zijn van Microsoft, heeft het bedrijf weer wat exclusieve deals kunnen sluiten. Halo mag natuurlijk niet ontbreken en daar komen er dit jaar zelfs twee nieuwe games van uit (waaronder een verzameling oude Halo-titels). Verder kun je vanaf 3 oktober weer racen in Forza Horizon 2 en komt er een Fable Legends Multiplayer bèta in diezelfde maand.

©PXimport

Forza Horizon 2 laat zien dat Microsofts console op grafisch vlak toch best kan meekomen.

Een noemenswaardige console-exclusieve game die nu al verkrijgbaar is, is Titanfall. In dit schietspel neem je het online op tegen zowel soldaten als titanen. Met dit spel laat Microsoft zien wat de Xbox One online waard is. Titanfall is simpelweg een zeer vermakelijke game. De vroege versie van Forza Horizon 2 weet dan vooral op grafisch gebied te overtuigen.

©PXimport

In Titanfall kruip je in de huid van een piloot en klim je in titans om de strijd online te beslechten.

Conclusie

Komt er, nu we de Xbox One en de PlayStation 4 toch een beetje met elkaar vergeleken hebben, een winnaar uit de bus? Ja en nee. Microsofts console legt het qua specificaties af, met name door de minder krachtige grafische processor en het RAM-geheugen. Dit verschil is voor de gemiddelde gamer waarschijnlijk niet te merken, wellicht enkel wanneer hij zijn console opstart (dit duurt redelijk lang) of wanneer hij tijdens het spelen korte laadtijden ziet bij het scrollen door menu's.

Voor welke console je uiteindelijk kiest, is sterk afhankelijk van je voorkeur aan games. Ben je een grote Halo- of Forza-fan, dan kun je eigenlijk niet kiezen voor een PlayStation 4. En doordat de consoles aan elkaar gewaagd zijn, kun je gelukkig je koopkeuze laten afhangen van de games je graag speelt. Het wil niet zeggen dat de One geen minpunten kent. Kinect ondersteunt nog geen Nederlandse taal (terwijl dat juist een van de redenen van het uitstel was!) en het logge bakbeest van Microsoft is lang niet zo mooi vormgegeven als Sony's slankere evenknie. Maar voor de Xbox-liefhebber mag dat de speelpret niet drukken.

Uitstekend
Conclusie

Xbox One -------- **Prijs:** € 399,- **RAM:** 8GB DDR3, kloksnelheid: 2133MHz, bandbreedte: 68.26 GB/s + 32MB eSRAM, bandbreedte: 204 GB/s **Flash-geheugen:** 8GB **CPU:** 8 Core AMD custom CPU, frequentie: 1.75 GHz **GPU-kloksnelheid:** 853 MHz **Opslag:** 500 GB harde schijf, ondersteuning voor externe harde schijf **USB:** USB 3.0 x3

Plus- en minpunten
  • Exclusieve games
  • Vernieuwde interface
  • Kinect 2.0
  • Media-systeem
  • Log apparaat
  • Geen Nederlandse stemcommando’s
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.