ID.nl logo
Sonos PLAY:3
© PXimport
Zekerheid & gemak

Sonos PLAY:3

Sonos maakt al geruime tijd een prima multiroom-audiosysteem en had tot nu toe de ZonePlayer S5 als losstaand muzieksysteem. Met de PLAY:3 voegt Sonos voor honderd euro minder een tweede losstaand muzieksysteem toe aan het portfolio. Is de Sonos PLAY:3 net zo indrukwekkend als de ZonePlayer S5?

De PLAY:3 brengt een losstaand muzieksysteem niet alleen naar een lager prijspunt, het luidt ook een rebranding van Sonos in met als doel het bedrijf duidelijker in de markt te zetten. Het logo is simpeler geworden en de producten hebben duidelijkere namen gekregen. Zo heet de ZonePlayer S5 nu PLAY:5, de ZoneBridge 100 heet nu simpelweg BRIDGE, de ZonePlayer 90 is nu de CONNECT, terwijl de ZonePlayer 120 nu de CONNECT:AMP is. In de basis is de PLAY:3 een kleinere uitvoering van de Sonos PLAY:5. De PLAY:3 is verkrijgbaar in zwart of wit en weegt 2,5 kilogram. Aan de achterkant zien we een netwerkpoort waarmee u de PLAY:3 aansluit op uw netwerk. Verder heeft de PLAY:3 een schroefdraad, zodat u hem bijvoorbeeld aan de muur kunt bevestigen. Aan de bovenkant zit de volumebediening. Intern bevat de PLAY:3 drie luidsprekers met ieder hun eigen digitale versterker: twee 3inch-drivers voor de middentonen, gecombineerd met één ­tweeter. Een passieve basradiator zorgt voor de bastonen. De PLAY:3 geeft stereo weer als hij horizontaal geplaatst wordt, al kan dat met slechts één tweeter voor beide kanalen natuurlijk nooit een volwaardig stereobeeld opleveren. Sowieso zitten beide drivers erg dicht bij elkaar waardoor de sweetspot klein is. Zet u de PLAY:3 verticaal neer, dan is het ook met de stereoweergave gedaan en zal het apparaat dankzij een ingebouwde accelerometer overschakelen naar monoweergave. Overigens kunt u wel echt stereogeluid uit de PLAY:3 krijgen, maar dan hebt u twee apparaten nodig. De eerste neemt dan het linkerkanaal voor zijn rekening en de tweede het rechterkanaal.

©PXimport

De PLAY:3 is behalve in zwart ook in wit leverbaar.

Verbinden

Het in gebruik nemen van de PLAY:3 is eenvoudig. U sluit hem bedraad aan op uw router of u gebruikt de draadloze mogelijkheden om hem te koppelen met SonosNet. Dit is een minpuntje van het Sonos-systeem, want het is niet mogelijk om één Sonos-apparaat draadloos te gebruiken zonder dat er ten minste één ander Sonos-apparaat bedraad op de router is aangesloten. De draadloze techniek die Sonos gebruikt, SonosNet, is namelijk niet compatibel met een normaal 802.11g/n netwerk. Sonos heeft een speciaal kastje dat u bij uw router kunt zetten om het draadloze SonosNet op te zetten, de BRIDGE. Deze kost 49 euro en is noodzakelijk als u de PLAY:3 draadloos wilt gebruiken. Overigens kan, zoals gezegd, alle Sonos-apparatuur dienen als 'server' voor het draadloze SonosNet. Hebt u dus al een ander Sonos-apparaat dat u bedraad hebt aangesloten op uw netwerk, dan kunt u direct draadloos met de PLAY:3 aan de slag. Hebt u de PLAY:3 naar wens aangesloten, dan gebruikt u een Sonos Controller om het apparaat te configureren. De controller kan Sonos' eigen Sonos CONTROL zijn of één van de apps voor Android, iPhone, iPod touch of iPad. U kunt het systeem ook bedienen met een applicatie op uw pc of Mac.

©PXimport

Het systeem is onder andere te bedienen met een app op uw smartphone.

Geluidskwaliteit

De PLAY:3 klinkt op zich prima, maar mist ten opzichte van de PLAY:5 wat power en het geluid is een beetje magertjes door een mindere basweergave. Als je weet dat Sonos 299 euro wil hebben voor de PLAY:3 en de veel betere klinkende PLAY:5 'maar' honderd euro duurder is, dan gaat de balans al snel naar de PLAY:5 wanneer u op zoek bent naar een losstaand systeem. Twee PLAY:3's als stereopaar zijn dan weer te prefereren boven één PLAY:5, door de betere stereoweergave. Ook krijgt de muziekweergave gelijk meer body als er twee PLAY:3's gebruikt worden. Een pluspunt is dat de PLAY:3 er meer dan de PLAY:5 uitziet als een conventionele luidspreker. Iets dat wellicht doorslaggevend is in een strak interieur, zeker als er twee apparaten worden gekoppeld voor stereoweergave. Overigens is het niet mogelijk om een PLAY:3 en een PLAY:5 te koppelen tot één paar. Niet heel erg, want dit zou toch onevenwichtig klinken.

Conclusie

Onze conclusie over de PLAY:3 is dat het simpelweg een goedkopere uitvoering van de PLAY:5 is, die qua geluidskwaliteit een stukje inlevert en zelfstandig geen volwaardig stereobeeld kan neerzetten. In de basis is de PLAY:3 natuurlijk op en top Sonos en gebruikt u bijvoorbeeld de uitstekende iPad-app om het systeem te bedienen. De geluidskwaliteit is niet slecht, maar in onze ogen is de PLAY:5 een betere deal. Twee gekoppelde PLAY:3's klinken mede door de echte stereoweergave wel erg goed, maar dan bent u al 598 euro kwijt. Jammer is dat de PLAY:3 als instapper in de Sonos-wereld eigenlijk duurder is dan hij lijkt, want als dit uw eerste Sonos-apparaat is en u hem draadloos wilt gebruiken, hebt u de BRIDGE nodig die u 49 euro armer maakt. Dit geldt voor alle eerste Sonos-apparaten. Houd er ook rekening mee dat u een iPhone, iPod touch, Android-smartphone of iPad nodig hebt voor optimale bediening.

Sonos PLAY:3

Prijs € 299,-

Oordeel 7/10

Pluspunten

Eenvoudig in gebruik te nemen

Goede geluidskwaliteit

Sonos-systeem prettig bedienbaar

Minpunten

Prijzig

Niet draadloos zonder BRIDGE

Twee stuks nodig voor echte stereo

▼ Volgende artikel
Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?
© Talita
Huis

Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?

Zet 29 november in je agenda, want dan is het Black Friday! Voor techliefhebbers is dit een absolute topdag. Met elk jaar nóg spectaculairdere aanbiedingen scoor je geweldige deals op het gebied van laptops, telefoons, tablets en computerspulletjes. Spontaan shoppen kan, maar wie zich vooraf voorbereidt, loopt geen enkele mooie aanbieding mis!

Lees meer: Zo scoor je de beste deals tijdens de Amazon Prime Days


Black Friday

Je weet vast dat Black Friday bekend staat om zijn scherpe aanbiedingen, maar ken je de oorsprong van deze wereldwijde koopjesdag? Black Friday is over komen waaien vanuit Amerika, waar de dag direct volgt op Thanksgiving. Aangezien Thanksgiving altijd op een donderdag valt en veel Amerikanen er een lang weekend van maken, bleek deze vrijdag ideaal voor winkeliers om forse kortingen aan te bieden.

Hele weekend

Niet alleen deze vrijdag is het feest voor de consument, het hele weekend heb je kans op grote kortingen. De maandag na Black Friday heet Cyber Monday en dit is de dag waarop internetwinkels de laatste jaren hun grootste koopjes aanboden. Het is wel zo dat de verschillen tussen Black Friday en Cyber Monday beginnen te vervagen, je ziet tegenwoordig dat eigenlijk het hele weekend – van vrijdag tot en met maandag – de aanbiedingen je om de oren vliegen.

🚨 Meteen bookmarken: https://www.kieskeurig.nl/prijsdalers
Watch on YouTube

Focus op elektronica

Black Friday is hét moment om elektronica en computerapparatuur in te slaan. Alle grote (web)winkels doen mee en bieden stevige kortingen. In het verleden kon je al flink besparen op laptops, tv's en smartphones – en dat waren niet alleen oude modellen. Elke winkel heeft wel een speciale deal die tot de grote dag geheim wordt gehouden.

Ook audiofanaten komen aan hun trekken. Verwacht flinke kortingen op soundbars, koptelefoons en speakers. Daarnaast zijn er meestal mooie aanbiedingen voor computeraccessoires zoals muizen, headsets en toetsenborden. En niet te vergeten: externe harde schijven en smarthome-apparaten zoals camera's, lampen en deurbellen gaan ook vaak met korting de deur uit.

Op = op

Het is daarom belangrijk om snel te handelen. Zie je een aantrekkelijke aanbieding, aarzel dan niet en plaats het product direct in je winkelmandje. Het is niet verstandig om lang te wachten in de hoop dat een ander hetzelfde product net iets goedkoper aanbiedt, want dan loop je het risico mis te grijpen. Als een bekende winkel zoals Coolblue, MediaMarkt of Bol een laptop, smartphone of gameconsole met een aanzienlijke korting aanbiedt, wees er dan van bewust dat deze binnen enkele uren uitverkocht kunnen zijn. Tijdens deze periode is twijfelen dus geen goede strategie!

Voorbereiden

Wie slim wil shoppen, bereidt zich goed voor. Bekijk alvast de websites waar je normaal bestelt en schrijf je in voor hun nieuwsbrieven om geen deals te missen. Sommige grote winkels zoals MediaMarkt en Bol.com starten al geruime tijd vóór Black Friday met hun aanbiedingen.

Let op: sommige deals gelden de hele week, andere wisselen dagelijks. En kijk verder dan de bekende winkels – ook bij Kruidvat, Otto, Amazon.de en Wehkamp kun je verrassend goede aanbiedingen vinden, net als vorig jaar.

©Wesley Akkerman

Cashback en andere acties

Let tijdens dit weekend niet alleen op de prijs, maar ook op andere acties die naar boven komen drijven. Cashback-acties of kortingen op je volgende aankoop waren vorig jaar veelvoorkomende aanbiedingen. Ook is het mogelijk dat bepaalde producten deze week gratis worden aangeboden. Ben je op zoek naar een nieuwe laptop? Dan is het slim om te controleren of je er dit weekend gratis software bij krijgt, of misschien ontvang je bij een tablet wel een gratis toetsenbord of hoes.

Vals spelen

Pas op met 'nepkortingen'! Sommige winkels verhogen hun prijzen vlak voor Black Friday om de kortingen beter te laten lijken. Houd daarom nu al de prijzen bij van producten die je wilt kopen. Kieskeurig.nl is hierbij een handig hulpmiddel. Als je daar een product opzoekt, laat een groene pijl omlaag zien dat de prijs echt gedaald is. Hoe hoger het getal bij de pijl, hoe meer échte korting je krijgt vergeleken met de afgelopen dagen!

Kieskeurig

Je kunt natuurlijk ook gewoon op de website van Kieskeurig zoeken komend weekend. Prijsdatabases van alle bekende webshops worden constant automatisch geüpdatet en zo kun je meteen zien in welke winkel een moederbord, nieuwe pc of je volgende smartphone het goedkoopste is. Je vindt er 10 onmisbare tips voor het shoppen tijdens Black Friday, en op de Prijsdalers-pagina krijg je meteen de allerbeste deals te zien. Wil je de beste Black Friday-deals in je inbox, meld je dan op de site van Kieskeurig even aan voor de nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou: