ID.nl logo
Nep reviews herkennen doe je met deze tips
© PXimport
Zekerheid & gemak

Nep reviews herkennen doe je met deze tips

Wat fake news of nepnieuws precies is, weet ondertussen iedereen wel, maar de laatste jaren schieten ook nep reviews (fake reviews) op als woekerend onkruid. Ongetwijfeld raadpleeg je ook online beoordelingen als je een hotel boekt of een product bestelt. De kans is groot dat je weleens door zo’n review om de tuin bent geleid. Nep reviews herkennen doe je zo.

Bijna elke commerciële site publiceert feedback van klanten in de vorm van sterwaarderingen of recensies. Hun ervaringen dragen er immers aan bij of je besluit tot aankoop over te gaan. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat driekwart van de consumenten bij het kiezen van producten rekening houdt met de gebruikersreviews. Dat geldt vooral voor de aankoop van elektronica, overnachtingen, restaurants en pakketreizen. Maar liefst 84 procent van de webklanten vertrouwt de online beoordelingen net zozeer als de mening van hun vrienden.

Dat is een onthutsende vaststelling. De aanbevelingen van een vreemde hebben dus bijna dezelfde waarde als die van iemand die je kent en vertrouwt. Helaas is de betrouwbaarheid van deze recensies niet altijd even groot. Neprecensies plaatsen blijkt belachelijk eenvoudig en hoewel de grote webshops maatregelen nemen om hun geloofwaardigheid te behouden, blijft het moeilijk om effectief te controleren welke beoordeling echt en welke vals is. Er bestaan zelfs bureaus gespecialiseerd in het creëren van valse gebruikersaccounts om reviews te plaatsen.

Recensies betekenen exposure

Online recensies zijn vandaag de dag de ultieme vorm van adverteren. Slechte beoordelingen kunnen een bedrijf volledig kapot maken, vooral als het gaat om een kleine of jonge onderneming. Het is meermaals voorgekomen dat een bedrijf een behoorlijk deel van zijn inkomsten de mist zag ingaan door slechts één in vitriool gedrenkte beoordeling. Bovendien zijn niet alle negatieve beoordelingen legitiem. Kritiek kan verzonnen zijn door een concurrent die de reputatie van een andere shop wil bezoedelen.

Producten met uitstekende recensies krijgen daarentegen veel gratis exposure. Websites als Amazon en Yelp plaatsen producten met goede recensies bovenaan in de zoekresultaten, en pagina’s met slechte recensies worden door een website-algoritme juist voor klanten verborgen gehouden.

Het succes van producten blijkt bovendien af te hangen van de eerste beoordelingen. Algoritmen die producten hoog in de zoekresultaten duwen, letten extra op nieuwkomers die goed scoren. Hierdoor neemt de kans op succes voor deze producten toe. Het omgekeerde is ook waar. Wanneer de eerste recensies slecht zijn, zal het product snel in de vergetelheid raken en flopt de lancering.

De kracht van de eerste beoordelingen werkt als een sneeuwbaleffect. Wanneer je bijvoorbeeld in eigen beheer een zelfgeschreven boek publiceert bij Kindle Direct Publishing van Amazon en de reacties blijven uit of zijn matig, dan verdwijnt je meesterwerk in het moeras van impopulaire zelfgepubliceerde werken. Bewerk de cover, publiceer het opnieuw en koop 30 lovende neprecensies, dan is de kans veel groter dat het een succes wordt.

Verdachte praktijken

Meer dan 10 procent van de reviews is niet echt. Daarmee bedoelen we dat de beoordeling niet is geplaatst door een echte klant. Neprecensies worden geschreven door mensen van vlees en bloed. Websites die recensies genereren via artificiële intelligentie vallen snel door de mand. Ook als een restaurant in Vlissingen vijftien reviews afkomstig van een Australisch ip-adres publiceert, kun je ervan uitgaan dat er wat loos is.

Er zijn daarnaast voldoende bedrijven die geld verdienen aan het verzamelen van reviews. In principe is daar niets mis mee als het gaat om reviews die gebaseerd zijn op echte ervaringen. Wanneer zij echter freelancers ronselen om zo veel mogelijk recensies te schrijven, dan balanceren ze op de rand van het wettelijke en het toelaatbare. Wie bereid is wat te schnabbelen, kan zich inschrijven voor dit (slecht betaalde) freelancewerk.

©PXimport

Een aantal reviewsites geeft aan dat ze alle reviews controleren. Vaak betekent dit dat ze een systeem gebruiken dat hen waarschuwt wanneer meerdere beoordelingen vanaf één ip-adres binnenkomen. Zelf herken je verdachte reviews aan een aantal kenmerken. Meestal is de registratiedatum van de valse gebruiker erg recent. Vaak zijn valse reviews te vaag of juist te specifiek. Hierdoor lijkt het onwaarschijnlijk dat deze persoon ervaring heeft met het betreffende product.

Soms valt op dat tientallen reviews op hetzelfde tijdstip werden verstuurd. Verdacht is ook als de schrijver enkele keren de volledige naam van het product gebruikt. Een echte klant zal bijvoorbeeld nooit drie keer ‘Apple iPhone 8 64 GB Space Gray’ schrijven. Dat wijst dus op een onhandige poging om zoekwoorden te gebruiken voor SEO-doeleinden.

Recensies die het product op overdreven wijze de lucht in prijzen zijn sowieso verdacht. Is er echt iemand die laaiend enthousiast is over rubber handschoenen? Wantrouw een positieve recensie waarin tegelijk een negatieve uitlating staat over de concurrentie. Ook verdacht zijn veel vijfsterrenbeoordelingen met een onnozel korte inhoud. Wie echt zo blij is dat hij vijf sterren uitdeelt, zal lyrisch zijn over het product en meestal enkele leuke details opsommen. Kom je dezelfde jubelreview op meerdere plaatsen tegen, dan zit er mogelijk een fabrikant achter. Scroll ook regelmatig naar beneden, want negatieve reviews staan vaak lager op de pagina.

Scanners

Er zijn ook enkele online tools die in staat zijn fake reviews te ontmaskeren. FakeSpot is zo’n analysetool die zich vooral richt op Amazon en eBay. Je plakt de link van een product eenvoudigweg in de zoekmachine van de site. De technologie analyseert de beoordelingen om herhaalde woorden, datums en aankooppatronen te herkennen die op vermoedelijke neprecensies wijzen.

ReviewMeta doet hetzelfde en produceert een lijst met ‘Pass’ en ‘Warn’ om kopers te helpen bij het maken van hun beslissingen. The Review Index maakt een samenvatting van het aantal beoordelingen en geeft aan of er terugkerende patronen zijn die mogelijk op valse beoordelingen duiden.

©PXimport

Google en het goede nieuws

De meeste webwinkels vragen hun klanten reviews te schrijven, maar zelfs daar ligt de manipulatie voortdurend op de loer. Bol.com ontvangt zo’n 85.000 reviews per maand. Hoe groter het aantal reviews, hoe kleiner de invloed van nepbeoordelingen. Bedrijven als Bol.com vragen bij het uitschrijven van de review immers systematisch naar de plus- en minpunten.

Reviews zijn belangrijker geworden sinds Google bij de zoekresultaten sterrenwaarderingen toont die aan de hand van verschillende reviewsystemen zijn verzameld. Niet alleen kun je rechtstreeks via Google sterwaarderingen toekennen, maar ook via andere kanalen zoals Facebook. Belangrijk is dat je voor ogen houdt dat 90 procent van de reviews wel van echte klanten komt, die dus waardevol zijn voor het bedrijf en de klant. Maar laten we wel op onze hoede blijven!

Tekst: Dirk Schoofs

▼ Volgende artikel
Lekkende vaatwasser? Zo los je het op!
© Ilja
Huis

Lekkende vaatwasser? Zo los je het op!

Een lekkende vaatwasser is geen pretje. Het is niet goed voor het apparaat zelf, en ook niet voor je keukenvloer. Voor je meteen je telefoon pakt en een monteur laat komen, zijn er een paar dingen die je kunt doen om te kijken of je het zelf op kunt lossen. Dit zijn ze.

In dit artikel lees je: • Hoe het komt dat je vaatwasser overloopt • Welke onderdelen dat kunnen veroorzaken • Hoe je het zelf oplost

Lees ook: 7 dingen die je nooit in de vaatwasser mag stoppen

⚠️ Let op: haal altijd eerst de stekker uit het stopcontact voor je met gereedschap aan de slag gaat. 

Deurrubber

Een van de meest voorkomende redenen voor een lekkende vaatwasser is verouderd deurrubber. Dat rubber zorgt ervoor dat de deur goed sluit en dat er geen water naar buiten kan komen, maar bij oude rubbers kan dat minder goed werken. 

De deurrubbers vervangen kun je prima zelf. Meestal staat er in de handleiding van je vaatwasser hoe je dat kunt doen, maar waarschijnlijk moet je de binnenkant van de deur losmaken voor je erbij kunt. De rubbers zelf kun je bestellen op de website van de fabrikant van je vaatwasser. 

Afvoerpomp

Een andere veel voorkomende reden is een verstopte afvoerpomp. Als er etensresten of ander vuil in de afvoer komen, kan er een laag water in je vaatwasser komen te staan, en dat kan onderaan de deur gaan lekken. 

Met een beetje mazzel zit er alleen vuil vast, dat je met je vingers of een schroevendraaier los kunt maken, net als bij het doucheputje of de gootsteen. Dikke kans dat hij daarna gewoon weer doorloopt. Als dat niet het geval is, moet je waarschijnlijk de afvoerpomp vervangen. Dat is een klusje dat je in principe zelf kunt uitvoeren, maar met twee linkerhanden is het waarschijnlijk beter om een monteur te bellen. 

©Nadezhda

Sproeiarmen

Een andere mogelijkheid is een defecte sproeiarm. Die arm sproeit het water door je vaatwasser tijdens het wasprogramma. Het kan zijn dat de arm kapot is en daardoor water de verkeerde kant op spuit, of het kan zijn dat hij deels is losgekomen. Als je pech hebt, kan het water dan door de deur naar buiten komen, zodat het lijkt alsof je een lekkende vaatwasser hebt, terwijl dat in werkelijkheid wel meevalt. 

De sproeiarm kun je prima zelf checken. Kijk even of de plastic behuizing nog intact is, en of er geen rare buigingen in zitten. Check ook of de arm nog goed op zijn plek zit en of hij nog op een normale manier in de rondte kunt draaien. 

Als je sproeiarm kapot is, kun je gewoon een nieuwe aanschaffen. Hoe je de arm losmaakt hangt van je vaatwasser af, maar dat vind je wel in de handleiding, of je kunt het gewoon zien als je de rekken uit de machine haalt. Dat scheelt weer een belletje naar de monteur. 

Vaatwasseronderdelen nodig?

Bestel ze bij bol.

Leidingen

In een wat minder prettig scenario kan het probleem ook in de leidingen zitten. Die kunnen verkeerd zijn geïnstalleerd, of ze kunnen verstopt zitten. Hetzelfde geldt voor de sifon, de zwanenhals die ervoor zorgt dat het water niet terug de vaatwasser in kan lopen en nare luchtjes tegenhoudt. 

Tenzij je zelf een loodgieter bent, is het lastig om dat met eigen handen op te lossen. Als het probleem in de leidingen zit, is het dus wel een belletje waard. 

Conclusie

Een lekkende vaatwasser hoeft helemaal niet te betekenen dat het apparaat kapot is. Het kan prima zijn dat de afvoer verstopt zit, of dat er iets mis is met een simpel te vervangen onderdeel, zoals de sproeiarm. Hoe ouder de vaatwasser, des te groter de kans dat het deurrubber niet meer precies werkt zoals het zou moeten doen. 

Check dus eerst even of je het zelf kunt oplossen voor je meteen de telefoon grijpt. Als de tips hierboven niet werken, en je hebt nog steeds last van een lekkende deur of een laag water na het wasprogramma, dan is een monteur misschien geen overbodige luxe. 

▼ Volgende artikel
Zo houd je grip op je Android-notificaties
© Wesley Akkerman
Huis

Zo houd je grip op je Android-notificaties

Notificaties op je Android-smartphone kunnen ontzettend handig zijn. Als iemand een bericht stuurt, weet je dat meteen. Is er iets met de robotstofzuiger? Dan loop je nooit achter de feiten aan. To-do-lijstjes bijhouden, geen probleem. In dit artikel lees je er alles over!

Als je vindt dat je Android-apparaat je te veel meldingen stuurt, kan het handig zijn om naar een van de onderstaande opties te kijken.

  • Niet-storen-modus gebruiken
  • Notificaties snoozen
  • Notificaties op stil zetten of uitschakelen
  • Categorieën beheren

Maar eerlijk is eerlijk: al die notificaties kunnen soms meer een vloek zijn dan een zege. Helemaal nu we steeds meer apparaten slim maken en die ons ook allerlei dingen willen vertellen. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere apps gehad, zoals voor mails, muziekbediening, brekend nieuws, et cetera. Het kan dus handig zijn om meer grip te krijgen op al die meldingen door je Android-toestel goed in te stellen. In dit artikel leggen we uit hoe je dat voor elkaar krijgt.

Niet storen aub

Een van de meest effectieve methoden om het aantal notificaties terug te dringen, is de niet-storen-modus. Dan word je, zoals de naam al doet vermoeden, voor een bepaalde tijd niet gestoord. Je ontvangt dan geen enkele melding of telefoongesprek (al kun je binnen de instellingen aangeven dat bepaalde mensen je wél mogen bellen). Na het opheffen van deze modus staan alle meldingen weer netjes in beeld – maar dan ben je in elk geval niet gestoord.

Meldingen snoozen (voor later)

Dit gebeurde onlangs nog op de redactie: we kregen een melding dat de batterijen van de Nuki Opener bijna leeg zijn. Maar dat krijgen we dan zondagavond te horen. Dan kunnen we er niets mee, want we hebben geen vervangers in huis. Dan is het goed om te weten dat je meldingen kunt snoozen en later kunt laten terugkeren. Die optie staat in de melding zelf. Is dat niet het geval, dan stel je dat in via Instellingen > Meldingen > Snoozen van meldingen toestaan.

Notificaties op stil zetten of uitschakelen

Het is sowieso altijd goed om even kritisch te kijken naar de apps die überhaupt meldingen mogen versturen. Winkel-apps of apps met digitale aankopen hebben namelijk de neiging om je lastig te vallen met aanbiedingen. Bovendien proberen games je altijd terug te halen met promoties of speciale evenementen. Erg attent natuurlijk, maar daar hebben we niet altijd tijd voor. Binnen de app-instellingen kun je mogelijk de meldingen aanpassen of uitschakelen.

Als dat niet het geval is, kunnen we dat binnen een ander menu regelen. Houd de app in kwestie kort ingedrukt en ga naar App-info (of het rondje met de i erin). Daar vind je het onderdeel Meldingen. Tik daarop en zet bijvoorbeeld alle meldingen in één keer uit. Maar je kunt ook kijken naar specifieke onderdelen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Discord instellen dat je alleen meldingen van bepaalde kanalen of alleen privéberichten wilt ontvangen.

Een andere optie is om meldingen stil binnen te laten komen. Dat kun je via de notificatie zelf regelen door hem even ingedrukt te houden. Of je gaat naar App-info > Meldingen en daarna het onderdeel dat je zonder geluid of trilling binnen wilt laten komen. In dit voorbeeld gebruiken we WhatsApp. We tikken op Berichten. Of je dat nu via de melding of via App-info regelt, maakt niet uit: je komt in beide gevallen uit in een menu waar je kunt kiezen uit Standaard of Stil. Selecteer hier de tweede optie.

Categorieën beheren

Tot slot kijken we naar meldingscategorieën. Binnen Android worden notificaties ingedeeld in categorieën die je in één keer kunt beheren. Ook dit regel je binnen App-info. Ga naar Meldingen en vervolgens naar het onderdeel waar je liever geen notificatie van krijgt. Je kunt helemaal bovenaan de schuifregelaar naast Meldingen tonen omzetten. Dan krijg je in het vervolg niets meer van deze app. Check meteen op dezelfde pagina of er wellicht andere instellingen zijn die bij je voorkeur passen.