ID.nl logo
Maak van je NAS een back-upserver
© PXimport
Zekerheid & gemak

Maak van je NAS een back-upserver

Het back-uppen van privédata op je Windows-pc is niet bepaald de leukste klus, maar het moet wel regelmatig gebeuren. Het beste stel je daarom automatische back-ups in. Door de back-ups weg te schrijven naar een NAS kies je voor extra zekerheid. Hoe configureer je jouw NAS als back-upserver?

Als Windows-gebruiker heb je keuze uit verschillende opties om automatisch back-ups naar je NAS weg te schrijven. In tegenstelling tot sommige voorgangers kan iedere editie van Windows 10 back-ups naar een NAS maken. Lees ook: De 19 beste NAS-apparaten die je kunt kopen.

Daarnaast leveren veel NAS-fabrikanten ook geschikte programma's voor Windows mee om dit klusje te klaren. Bezitters van een Synology-NAS doen een beroep op Cloud Station, terwijl QNAP hiervoor de applicaties NetBak Replicator en Qsync heeft ontwikkeld. In deze basiscursus behandelen we de verschillende programma's waarmee je een NAS instelt als back-upserver van jouw Windows-pc.

Deel 1 Back-up op iedere NAS

01 Windows Back-up

Bij eerdere Windows-versies is het lang niet altijd mogelijk om back-ups naar een netwerklocatie weg te schrijven. Bij Windows 7 Starter en Home Premium zit deze functie bijvoorbeeld niet standaard ingebakken. Gelukkig beseft ook Microsoft dat steeds meer particulieren een NAS gebruiken. Bij Windows 10 kun je met alle edities uit de voeten. Zet je NAS aan en creëer zo nodig een gedeelde map waarin je de back-up wilt bewaren. Navigeer op je pc naar Start / Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Back-up en klik op Een station toevoegen. Windows laat nu een aantal netwerklocaties zien. Staat de gewenste doelmap nog niet in beeld? Klik dan op Alle netwerklocaties weergeven en wijs de juiste map aan.

©PXimport

01 Je bepaalt zelf in welke netwerkmap je de bestanden wilt opslaan.

02 Persoonlijke bestanden

Zodra je de juiste netwerkmap hebt geselecteerd, activeer je de schuifregelaar onder de optie Automatisch back-ups maken van mijn bestanden. Uiteraard bepaal je zelf welke gegevens je wilt back-uppen en wanneer je deze taak wilt uitvoeren. Klik hiervoor op Meer opties. Standaard schrijft Windows 10 ieder uur kopieën weg naar je NAS. Je past de frequentie eenvoudig aan, waarbij je bijvoorbeeld instelt dat je iedere tien minuten of eenmaal per dag een kopie van je persoonlijke bestanden wilt maken.

Verder stel je eventueel in hoe lang je de data op de NAS wilt bewaren. Voor de opslag van persoonlijke bestanden ligt de optie Voor altijd voor de hand. Scrol een stukje omlaag om te zien welke bronmappen er standaard tot de back-up behoren. Wellicht wil je niet alles bewaren. Klik in dat geval op een map en kies voor Verwijderen. Via Een map toevoegen wijs je alle bestandslocaties aan die je in de back-up wilt betrekken. Je kunt eventueel ook nog mappen uitsluiten. Handig voor het geval je bijvoorbeeld de inhoud van een submap niet naar je NAS wilt kopiëren. Klik op Nu back-up maken als je de taak meteen wilt uitvoeren.

©PXimport

02 Stel de gewenste frequentie voor in voor je automatische back-up.

RAID

Gebruik je een NAS met twee of meer schijven? Je beveiligt je bestanden dan eenvoudig tegen gegevensverlies. De techniek RAID (Redundant Array of Independent Disks) bewaart kopieën van alle data over meerdere schijven. RAID zelf is overigens geen back-up, want het gaat om kopie op hetzelfde apparaat. Het grote voordeel is dat je na het crashen van een schijf niet al je data opnieuw naar de NAS hoeft te kopiëren. Valt er een harde schijf uit, dan staan alle gegevens nog op de overige schijf of schijven. Bij een NAS met twee schijven vindt er middels RAID1 bijvoorbeeld gespiegelde opslag plaats, waarbij de tweede harde schijf een exacte kopie is van de eerste. Nadeel van deze methode is wel dat er minder opslagcapaciteit beschikbaar is, bij RAID1 zelfs maar de helft. Tijdens het aanmaken van een volume op je NAS kun je RAID eenvoudig activeren.

Deel 2 Back-up op Synology-NAS

03 Synology Cloud Station

De automatische back-upfunctie van Windows 10 is erg simpel en bovendien alleen maar geschikt voor eenrichtingsverkeer. Gebruikers van een Synology NAS die meer mogelijkheden wensen doen er goed aan om Synology's eigen back-upprogramma Cloud Station te gebruiken. Log in op je NAS en ga naar Package Center / Back-up. Kies bij Cloud Station voor Installeren. Voordat je de back-uptool gaat gebruiken, dien je eerst nog een instelling te activeren. Navigeer naar Configuratiescherm / Gebruiker / Geavanceerd en activeer de optie Gebruiker basismapservice inschakelen. Bevestig met Toepassen. Open de app Cloud Station vervolgens vanuit het hoofdmenu en klik zo nodig op Cloud Station hervatten.

©PXimport

03 Cloud Station werkt niet als de optie Gebruiker basismapservice niet is geactiveerd.

04 Doellocatie kiezen

Voordat je een back-uptaak op je Windows-pc instelt, is het eerst nodig om Cloud Station op je NAS te configureren. Via Rechten bepaal je welke gebruikers gemachtigd zijn om Cloud Station te gebruiken. Je vinkt hiervoor de juiste accounts aan en bevestigt daarna met Opslaan. Vervolgens stel je de doellocatie op je NAS in. Hierbij gaan we ervan uit dat je via Configuratiescherm / Gedeelde map al een doellocatie hebt aangemaakt met lees- en schrijfrechten voor het juiste gebruikersaccount.

Ga in Cloud Station naar Instellingen en selecteer de gewenste map. Na een klik op Inschakelen is de gedeelde map voor back-ups beschikbaar. Je Synology-NAS onthoudt meerdere versies van een bestand. Dat is bijvoorbeeld nuttig wanneer je een oude versie van een document of bewerkte foto boven water wilt halen. Het aanleggen van een versiegeschiedenis kost daarentegen wel veel extra schijfruimte. Standaard bewaart Cloud Station van ieder bestand de laatste 32 versies, maar dat kun je dus verminderen. Open het tabblad Andere en stel achter Maximum aantal versies de gewenste waarde in. Bevestig daarna met Toepassen.

©PXimport

04 Gedeelde map(pen) die dienen als back-uplocatie, wijs je eenvoudig aan Cloud Station toe.

Uitzonderingen

Met een gebruikerssynchronisatieprofiel sluit je bepaalde bestanden eenvoudig uit van de back-up. Dat is bijvoorbeeld handig indien je alleen foto's van je pc wilt back-uppen en niet zozeer documenten, video's en overige bestanden. Open Cloud Station op je NAS en ga naar Instellingen / Gebruikerssynchronisatieprofielen. Via Maken opent er een nieuw dialoogvenster.

Geef het synchronisatieprofiel een naam en stel de beoogde filters in. Je kiest bijvoorbeeld een maximale bestandsgrootte en haalt de vinkjes weg voor mediatypen die je niet wilt back-uppen. Ook kun je ervoor kiezen om specifieke bestandsextensies in de back-up te betrekken. Ga naar het tabblad Toegepaste gebruiker en selecteer het juiste gebruikersaccount. Klik als laatste tweemaal op Toepassen.

©PXimport

Cloud Station bevat een functie om specifieke bestanden niet in de back-up te betrekken.

05 Windows-client verbinden

Nu Cloud Station op de Synology-NAS is geïnstalleerd en geconfigureerd, heb je nog een client voor Windows nodig. Je opent hiervoor een downloadlink vanuit de app van Cloud Station. Klik op Overzicht en haal via Downloaden / Cloud Station downloaden voor Windows het benodigde installatiebestand binnen. Na voltooiing van de installatiewizard open je Synology Cloud Station op de pc. Via Nu starten klik je op het pictogram met het vergrootglas om verbinding met jouw NAS te maken. Vul daarna de gebruikersnaam en het wachtwoord in. Als je een beveiligde verbinding wenst, zet je een vinkje voor SSL-gegevensoverdrachtcodering inschakelen. Klik op Volgende. Komt de verbinding niet tot stand? Verwijder het woord DiskStation achter het IP-adres of maak een QuickConnect ID aan (zie kader).

QuickConnect ID

Soms heeft de clientsoftware van Synology op je pc moeite om verbinding met de NAS te maken. Een mogelijke oplossing is het instellen van een QuickConnect ID. Het voordeel hiervan is dat je in plaats van een IP-adres middels een unieke identificatiecode verbinding maakt met je NAS. Hiermee kun je ook het netwerkapparaat buitenshuis benaderen. Open het Configuratiescherm en klik bij het onderdeel Connectiviteit op QuickConnect. Je zet daarna een vinkje voor QuickConnect inschakelen en maakt zo nodig een Synology-account aan. Ga akkoord met het privacybeleid en klik op OK. Je ontvangt een e-mail met een activeringslink waarop je dient te klikken. Nadat je een account hebt gecreëerd, verzin je een QuickConnect ID. Accepteer de voorwaarden en klik tot slot op Toepassen. Gebruik de zojuist aangemaakte toegangscode vervolgens om in te loggen bij Cloud Station.

©PXimport

Het aanmaken van een QuickConnect ID is handig wanneer je altijd en overal snel toegang wilt tot je Synology-NAS.

06 Back-up instellen

Zodra je bij de client van Cloud Station bent ingelogd, zijn er twee mogelijkheden om een back-up in te stellen. Via Snelle instelling maak je een synchronisatiemap op de pc aan. Alle bestanden die je hierin sleept, belanden automatisch in een map op je NAS. Bij deze 'Dropbox-methode' werkt de synchronisatie in twee richtingen. Indien je dus verse bestanden aan de NAS toevoegt, verschijnen die vanzelf in de synchronisatiemap op de pc.

Wil je bestaande mappen back-uppen naar een gedeelde bestandslocatie op je NAS? Kies dan voor Geavanceerde instelling en klik op Volgende. Aan de linkerkant selecteer je de map van de pc die je wilt back-uppen. Rechts selecteer je de doellocatie op je NAS. Via Volgende en tweemaal een klik op Voltooid stel je een permanente back-uptaak in, waarbij Cloud Station alle wijzigingen automatisch verwerkt. Op het bureaublad is er een snelkoppeling actief waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot de synchronisatiemap. Vanuit een pictogram in het systeemvak volg je de voortgang van het synchronisatieproces. Het staat je overigens vrij om van meer bestandslocaties een back-up te bewaren. Kies in het hoofdscherm dan voor Synchronisatietaken / Maken en volg de instructies.

©PXimport

06 Selecteer in Synology Cloud Station de bronmap en doellocatie om de synchronisatie te starten.

Back-up op QNAP-NAS

07 QNAP

Net als Synology is QNAP een zeer bekende fabrikant van NAS'en. Deze fabrikant beschikt eveneens over eigen gereedschap om back-ups van belangrijke bestanden op je pc te maken. Voordat je begint, creëer je in de webinterface via Configuratiescherm / Gedeelde mappen op je NAS eerst een map waarin je de data wilt opslaan. Let hierbij op dat je lees- en schrijfrechten aan de juiste gebruiker toewijst. QNAP heeft diverse tooltjes voor Windows ontwikkeld. Surf hiernaartoe en selecteer het modelnummer en aantal schijven van jouw NAS. Klik op Programma om een lijst met beschikbare desktopapplicaties weer te geven. Bij NetBak Replicator for Windows klik je op de Europese downloadlink en voer je de installatie uit. Helaas is er geen Nederlandse vertaling van het programma beschikbaar. Tijdens de installatiewizard is het niet nodig om instellingen te wijzigen.

08 NetBak Replicator instellen

Zodra je QNAP NetBak Replicator opstart, verschijnt er een configuratiewizard om de doellocatie van de back-up in te stellen. Kies voor Start en selecteer de juiste NAS in het netwerk. Via Next verschijnt de mappenstructuur van het netwerkapparaat in beeld. Wanneer er locaties ontbreken, vink je eventueel de optie Show all folders aan. Nadat je de doellocatie van de back-up hebt geselecteerd, is het noodzakelijk om de gebruikersnaam en het wachtwoord van je NAS in te vullen.

Sluit de wizard af met Finish. Je gaat nu de back-up activeren. Kies in het hoofdscherm voor Advanced Mode om alle instellingen van NetBak Replicator te tonen. In het deelvenster onder Auto-Backup Source is het nu zaak om de juiste mappen op de pc voor de automatische back-up te selecteren. Wil je liever niet dat je NAS bestanden verwijdert die je al op de pc hebt gewist? Zet in dat geval een vinkje voor Do not delete files at the backup destination. Via Start Auto-Backup activeer je de back-uptaak. Zodra je nieuwe bestanden aan de bronmap toevoegt, kopieert het programma ze in het vervolg direct naar je NAS. Houd er rekening mee dat NetBak Replicator alleen geschikt is om back-ups in één richting weg te schrijven. Wijzigingen in de doelmap op je NAS hebben geen invloed op de bronmap van je pc. Wens je liever synchronisatie in twee richtingen, dan is het raadzaam om stap 10 te bestuderen.

©PXimport

08 Met behulp van NetBak Replicator bewaar je eenvoudig kopieën van waardevolle bestanden op je NAS.

09 Overige back-upfuncties

Naast het instellen van een automatische back-up die wijzigingen direct verwerkt, gebruik je NetBak Replicator ook om back-ups vooruit te plannen. Dat is bijvoorbeeld bruikbaar wanneer je aan het einde van de werkdag telkens een volledige back-up in het netwerk wilt opslaan. Navigeer naar Schedule Backup en selecteer de bronlocatie(s) op je pc. De software berekent meteen de totale bestandsomvang. Via Create folder for each backup bewaar je iedere back-up desgewenst in een aparte map. Geef onder Start de gewenste startdatum en het tijdstip aan. Klik daarna op Frequency Settings en vink de optie Repeat on selected day aan. Bepaal met Hourly (ieder uur), Daily (dagelijks), Weekly (wekelijks) of Monthly (maandelijks) hoe vaak je de back-up wilt herhalen. Via OK / Add / Ja plan je een nieuwe taak in.

©PXimport

09 Gebruik NetBak Replicator om een automatische back-up in te plannen.

Time Machine

Gebruikers van OS X beschikken over de applicatie Time Machine om een reservekopie van bestanden naar een externe opslaglocatie weg te schrijven. Dat gebeurt overigens erg frequent, want standaard maakt Apples besturingssysteem ieder uur een back-up. Gunstig is dat zowel QNAP als Synology ondersteuning voor Time Machine hebben ingebouwd.

In het besturingssysteem van Synology maak je hiervoor eerst een aparte gebruiker aan met een opslaglimiet. Hiermee voorkom je dat de back-ups de volledige capaciteit van je NAS opslokken. Via Configuratiescherm / Bestandsservices activeer je de optie Mac-bestandsservice inschakelen. Wijs vervolgens de juiste doelmap aan en bevestig met Toepassen. Op een NAS van QNAP navigeer je achtereenvolgens naar Back-upmanager / Time Machine, waarna je een vinkje plaatst voor Time Machine ondersteuning aanzetten. Vul zo nodig de juiste inloggegevens in, zodat Time Machine op je Mac verbinding met je NAS kan maken. Klik als laatste op Toepassen

©PXimport

Ook bezitters van een Mac bewaren eenvoudig back-ups op een NAS.

10 Qsync

Wie meerdere systemen gebruikt, wil natuurlijk overal toegang tot zijn of haar persoonlijke bestanden. In dat geval is er synchronisatie in twee richtingen vereist. De server (jouw NAS) houdt de inhoud van de back-upmap op alle aangemelde systemen gelijk. Met de applicatie Qsync regel je dat eenvoudig. Klik in de webinterface van je QNAP NAS op Qsync Central Station 2.0 en doorloop alle vensters van de introductiewizard.

Via Gebruikers geef je de juiste accounts toestemming om Qsync te gebruiken. Ga vervolgens naar Gedeelde mappen en bepaal de doellocatie van de back-upbestanden. Vergeet niet om de wijzigingen te activeren via Toepassen. Je keert daarna weer terug naar het overzicht. Je kunt aan de hand van het Windows- of OS X-logo de benodigde client naar de computer downloaden en installeren. Start het programma op.

Via de knop Zoeken maak je verbinding met het netwerkapparaat, waarna je de juiste inloggegevens invult. Bevestig met Toepassen en bekijk of de juiste gedeelde map van je NAS in beeld verschijnt. Je klikt vervolgens op het plusteken en koppelt een lokale map aan het QNAP-apparaat. De inhoud van beide locaties is voortaan altijd identiek. Klik een aantal keer op Volgende om de wizard af te ronden. De synchronisatietaak is nu actief.

©PXimport

10 Je koppelt een lokale bestandslocatie aan de gedeelde map op je NAS.Wil je weten wat de beste NAS voor jou is? Computer!Totaal heeft liefst negentien NAS-apparaten onder de loep genomen. De volledige test en de resultaten ervan vind je hier.

▼ Volgende artikel
Laat je laptop langer leven
© Denys Prykhodov
Huis

Laat je laptop langer leven

Met je laptop wil je zo lang mogelijk werken, ook als je niet in de buurt bent van een stopcontact. Hoe maak je optimaal gebruik van de accucapaciteit? En als je batterij bijna leeg is: welke stappen kun je dan nemen om de laatste energie uit je laptop te persen?

In dit artikel laten we zien hoe je de accuduur van je laptop maximaliseert en de levensduur van je batterij verlengt:

  • Schakel energiebesparing in
  • Laat het scherm automatisch uitschakelen bij inactiviteit
  • Pas schermhelderheid aan of automatiseer deze op basis van omgevingslicht
  • Gebruik de slaapstand strategisch om energie te besparen
  • Analyseer je batterijgezondheid met het verborgen Windows-hulpprogramma
  • Pas energiebeheerschema’s aan en maak gebruik van fabrikantspecifieke tools
  • Maak gebruik van de optimalisaties in Edge en Chrome

Lees ook: Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!

Met een paar slimme ingrepen haal je meer plezier uit de accu van je laptop. Daardoor kun je langer met je computer doorwerken en verleng je ook nog eens de technische levensduur van je laptop. In dit artikel nemen we je mee langs de stappen voor het beste resultaat. Deze gelden voor zowel Windows 10 als Windows 11. Waar de instellingen tussen de Windows-versies onderling afwijken, vermelden we dit.

De ondersteuning van Windows 10 stopt in oktober 2025, dus vergeet niet op tijd over te stappen naar Windows 11: Windows upgraden of herstellen? Zo maak je een installatiestick

Besparing inschakelen

In Windows kun je de nodige stappen nemen om de accu van de laptop optimaal te gebruiken en de levensduur ervan te verlengen. Ben je draadloos aan het werk en raakt de batterij bijna leeg? Dan kun je Windows automatisch niet-essentiële onderdelen laten uitschakelen, zodat je langer met de accu kunt doorwerken.

In Windows 10 open je hiervoor het instellingenvenster en kies je voor Systeem / Batterij. Zet de schuif op Aan bij Batterijbesparing. Geef eronder aan vanaf welk batterijpercentage de functie moet activeren. Wij kiezen voor 20%. Plaats ook een vinkje bij De helderheid van het scherm verminderen als batterijbesparing is ingeschakeld.

Voor Windows 11 kies je in het instellingenvenster voor Systeem / Aan/uit en accu. Klap de sectie Energiebesparing uit. Zet een vinkje bij Altijd energiebesparing gebruiken en geef in het vak eronder aan bij welk batterijpercentage dit gebeurt, bijvoorbeeld 20%. Activeer ook de optie Helderheid van het scherm verlagen bij het gebruik van energiebesparing.

Wanneer mag de besparing van jou actief worden?

Geen stopcontact in de buurt?

Een powerbank voor je laptop biedt uitkomst

Scherm onder controle

Gebruik je de laptop enige tijd niet, dan bespaar je relatief veel energie door het ingebouwde scherm uit te schakelen. Bij Windows 10 kies je in het instellingenvenster voor Systeem / Aan/uit en slaapstand. Kies een korte duur (bijvoorbeeld 2 minuten) bij Batterijvoeding, uitschakelen na.

In Windows 11 kies je in het instellingenvenster voor Systeem / Aan/uit en accu. Klap de sectie Time-outs voor scherm, slaapstand en sluimerstand open. Het gaat ons om de sectie Op batterijstroom. Kies bij Mijn scherm uitschakelen na de gewenste tijd, bijvoorbeeld 2 minuten.

Usb-apparaten

Je kunt usb-apparaten ook laten slapen zodra het scherm uitschakelt. Hiermee bespaar je eveneens de nodige energie. In het instellingenvenster van Windows 11 kies je Bluetooth en apparaten / USB / USB-batterijbesparing.

Je kunt ook je usb-apparaten laten slapen en zo energie besparen.

Slaapstand vervroegen

Door de computer bij inactiviteit sneller in de slaapstand te zetten, bespaar je ook kostbare energie. In Windows 10 kies je voor Systeem / Energiebeheer en slaapstand. Bij Slaapstand selecteer je de gewenste tijd onder Bij gebruik van batterijstroom slaapstand van pc inschakelen na.

In Windows 11 kies je in het venster Aan/uit en Accu wederom voor Time-outs voor scherm, slaapstand en sluimerstand. In de sectie Op batterijstroom bepaal je hoelang Windows inactief mag zijn bij Mijn apparaat in slaapstand laten gaan na.

Gezondheid

Wil je weten hoe het is gesteld met de gezondheid van je batterij? In Windows vind je een verborgen hulpje dat een gezondheidsrapport van de accu opstelt. Open het startmenu en typ Opdrachtprompt. Typ vervolgens op de opdrachtregel: Powercfg /batteryreport. Druk op Enter. Windows maakt een rapport en plaatst dit in de map C:\Gebruikers\<Gebruikersnaam>. Het bestand heet Battery-report.html en je opent het in de browser.

Bovenin lees je met welke capaciteit de batterij uit de fabriek kwam (bij Design Capacity). Bij Full Charge Capacity lees je hoeveel capaciteit de batterij nu maximaal aanbiedt. Dit getal neemt af naarmate je de accu langer in gebruik hebt. De blokken erna geven informatie over de details van de batterij. Bij Recent Usage lees je hoe de batterij de afgelopen drie dagen heeft gefunctioneerd.

De grafiek en de tabel eronder tonen hoe de batterijlading is afgenomen in de afgelopen zeven dagen. In de tabel Usage History lees je de verhouding af tussen het gebruik van de accu en het gebruik van het stroomnet.

Ook de rubriek Battery Capacity History is interessant. Hier zie je hoe de beschikbare capaciteit zich in de loop van de maanden en jaren ontwikkelt. Bij Battery Life Estimates lees je een inschatting van de tijd die de accu het volhoudt. In het laatste blok van het rapport zie je een inschatting van de batterijduur op basis van alle verzamelde gegevens. Je kunt het rapport uiteraard meerdere keren laten opmaken, bijvoorbeeld elk half jaar. Zo houd je een goed overzicht van de gezondheid van je accu.

Het gezondheidsrapport geeft je meer inzicht.

Helderheid aanpassen

De schermhelderheid heeft een relatief grote invloed op het uithoudingsvermogen van je accu. Wil je meer tijd halen uit de laptopaccu, dan verlaag je de schermhelderheid. Gebruik hiervoor de toetsen op het toetsenbord (als je laptop die heeft) of pas het aan via Windows. Of klik op het batterijpictogram in de Windows Taakbalk. Verschuif de schuif bij de optie Helderheid (herkenbaar aan het pictogram van de zon).

In Windows 10 kies je in het instellingenvenster voor Systeem / Beeldscherm / Helderheid automatisch wijzigen wanneer verlichting verandert. In Windows 11 kies je Systeem / Beeldscherm. Klap de sectie Helderheid uit en activeer Helderheid automatisch aanpassen als het licht verandert. In Windows 11 heb je bovendien de optie om de helderheid te optimaliseren op basis van wat er wordt getoond: kies Helderheid wijzigen op basis van inhoud.

De schermhelderheid heeft grote invloed op je batterij.

Hulp van buitenaf

Afhankelijk van het merk en model laptop, kun je mogelijk gebruikmaken van externe hulp. Sommige fabrikanten bieden apps aan waarmee je nog meer controle over de accu houdt. Een goed voorbeeld hiervan is de Power Manager van Dell en de Power Manager van HP. Via deze apps kun je aangeven hoe je de laptop gebruikt.

Op basis van het gebruikersprofiel past de app de batterij-instellingen aan. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je de laptop grotendeels met stekker gebruikt. De app stelt de accu dan in dat deze niet boven de 80 procent of 85 procent wordt opgeladen. Heb je juist altijd alle capaciteit nodig, dan kies je ervoor om de accu altijd voor de volle 100 procent op te laden.

Sommige fabrikanten leveren aanvullende batterijhulpjes mee.

Achtergronden

Sommige instellingen zijn eenvoudig te veranderen, maar hebben een flinke impact op de batterijduur. Zo bespaar je energie door gebruik te maken van een donkere bureaubladachtergrond. Klik met rechts op het bureaublad, kies Aan persoonlijke voorkeur aanpassen en selecteer een donkere achtergrond. Voor het beste resultaat kies je ook een donker thema. Je verandert deze instellingen in de sectie Thema’s.

Vliegtuigstand

Mogelijk ken je de truc van de telefoon, maar deze werkt ook op de laptop: het inschakelen van de vliegtuigstand om energie te besparen. Als je geen gebruik hoeft te maken van draadloze verbindingen (zoals wifi en bluetooth), dan activeer je deze modus. Klik in de taakbalk op de knop van de batterij, zodat het actiecentrum verschijnt en klik op Vliegtuigstand.

Energiebeheerschema

Met een energiebeheerschema bepaal je hoe Windows omgaat met de accu. Een bekend energiebeheerschema is het besparingsschema. Klik in Windows Taakbalk op de batterij en kies voor Energiebesparing. Er bestaan meerdere standaardschema’s. In de Windows-instellingen kies je Systeem Aan/uit en accu. Kies het schema bij Energiemodus: Windows maakt onderscheid tussen Aangesloten op netstroom en Op batterijstroom. Voor het beste uithoudingsvermogen kies je voor Beste energie-efficiëntie.

Je kunt de energiebeheerschema’s ook aanpassen. Open het startmenu en typ Energiebeheerschema. Kies Energiebeheerschema bewerken. Kies Geavanceerde energie-instellingen bewerken.

Een energiebeheerschema bepaalt hoe Windows omgaat met de accu.

Apps optimaliseren

Welke apps je gebruikt, heeft eveneens invloed op het energieverbruik van je laptop. In Windows 11 heb je hierover verregaande controle. In het instellingenvenster kies je voor Systeem / Aan/uit en accu / Accuverbruik. Een overzicht verschijnt van het batterijverbruik per app. Via het zoekvenster kun je bovendien op zoek gaan naar specifieke apps, als je wilt weten wat hiervan het verbruik is.

Rechtsboven vind je het filter Sorteren op. Standaard toont Windows het totale gebruik, maar interessanter is de optie Op achtergrond. Hiermee zie je welke apps op de achtergrond energie verbruiken.

Klik op Meer opties bij een app en kies Activiteit op de achtergrond beheren. Bij Machtigingen voor achtergrond-app kies je voor Stroom geoptimaliseerd. Hierbij beperkt Windows zoveel mogelijk het energieverbruik van de app, maar kan de app nog steeds functioneren. Kies voor Nooit als je energie wilt besparen: de app wordt flink beperkt en mag niet meer op de achtergrond draaien en energie verbruiken.

Optimaliseer het gedrag van de apps en bespaar hiermee kostbare energie.

Nog meer inzicht

Via taakbeheer in Windows 11 heb je ook inzicht in het energieverbruik van verschillende programma’s. Open Windows Taakbeheer met de toetscombinatie Ctrl+Alt+Esc. Klik op de tab Processen. In de kolom Status zie je een groen blaadje bij apps die zich in de efficiëntiemodus bevinden, daarover heb je in de vorige stap gelezen.  Klik op Status om alle programma’s in de efficiëntiemodus in één keer te zien.

Via taakbeheer kun je de efficiëntiemodus ook afdwingen voor een programma. Klik op het betreffende programma. De knop Efficiëntiemodus rechtsboven verschijnt: klik hierop en kies OK in het bevestigingsvenster.

Taakbeheer toont voor welke apps de energiemodus is ingeschakeld.

Extra aanbevelingen

We hebben de belangrijkste stappen uitgevoerd. Kies in Windows 11 in het venster Aan/uit en accu voor Aanbevelingen voor energie. Hier vind je een lijst met aanbevelingen om nog meer energie te besparen. Er zijn tien stappen en een balk geeft aan hoeveel stappen je al hebt uitgevoerd. Klik op de suggesties die je wilt doorvoeren.

Energiezuinig met Edge

Maak je gebruik van Edge, dan kun je deze browser ook laten helpen met het behoud van de accu. Zo kan de browser ongebruikte tabbladen in een slaapstand plaatsen, zodat ze minder beslag op het systeem leggen. Klik op de knop Instellingen en meer (rechtsboven in het Edge-venster) en kies Instellingen / Systeem en prestaties. In de sectie Prestaties optimaliseren zorg je dat de optie Efficiëntiemodus ingeschakeld is.

Standaard gebruikt Edge de modus Gebalanceerde besparingen. Wil je voor maximaal resultaat gaan, dan kies je voor Maximale besparingen. De modus wordt alleen gebruikt wanneer de laptop gebruikmaakt van een accu, maar je kunt de modus ook gebruiken als je een stekker gebruikt: kies De efficiëntiemodus inschakelen wanneer deze is aangesloten op netstroom.

Je kunt ongebruikte tabbladen in een slaapstand plaatsen.

Meer Edge-optimalisaties

In Edge heb je controle over het in slaap brengen van ongebruikte tabbladen. In het instellingenvenster kun je de slaapstand volledig uitschakelen, als je dit niet op prijs stelt. Zet de schuif op Uit bij Bronnengebruik beperken met sluimerstandtabbladen. Maak je wel gebruik van de slaapstand voor de tabbladen, dan kun je bepalen na hoeveel tijd een tab in slaap moet worden gebracht. Kies de gewenste tijd bij Slaapstand inschakelen voor inactieve tabbladen na de opgegeven tijdsduur. Heb je tabbladen die je nooit in een slaapstand wilt brengen? Sluit deze uit. Klik op Toevoegen bij Deze sites nooit in slaapstand zetten.

Optimalisaties in Chrome

In Googles browser Chrome kun je ook een paar slimme instellingen wijzigen om het maximale uit je batterij te halen. Open de instellingen via de knop met de drie puntjes, rechtsboven in het venster en ga naar Instellingen / Prestaties. Bij Voeding zorgt de optie Energiebesparing voor de batterijbesparing. Schakel deze in als dat nog niet is gebeurd.

Kies vervolgens voor Alleen aanzetten als je batterijlading 20% of minder is of voor Aanzetten als je computer niet is aangesloten. Die tweede optie gaat daarmee nóg zuiniger om met de batterij. Wil je dat niet-gebruikte tabbladen niet meer geheugen gebruiken, dan zet je de schuif op Aan bij Geheugenbesparing. Pas wanneer je de tab weer opent, kent Chrome opnieuw geheugen toe.

Het gevolg is soms een stroperige browser, zo los je het op: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Laat Chrome je ook helpen bij het besparen van energie.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Apple iPad Air (2025) – Een nog snellere processor
Huis

Review Apple iPad Air (2025) – Een nog snellere processor

Nog geen jaar na de vorige uitvoering brengt Apple een nieuwe iPad Air uit. De veranderingen zijn dan ook niet heel groot, want het enige verschil is dat de tablet nu is voorzien van een M3-processor in plaats van een M2-processor. Blijft de iPad Air hiermee een aanrader? Wij hebben hem voor je getest.

Uitstekend
Conclusie

De iPad Air met M2-processor was een prima tablet, en dat geldt ook voor deze opvolger met een nog snellere chip. Je krijgt met deze iPad Air veel kracht in handen en je kunt dezelfde geavanceerde Pencil Pro gebruiken als op de iPad Pro. Ten opzichte van die iPad Pro zit het belangrijkste verschil in het scherm, want de nóg duurdere iPad Pro heeft een oledscherm met hoge verversingssnelheid. Daar moet je wel een paar honderd euro meer voor betalen waardoor deze iPad Air een interessante optie blijft voor wie een iPad met lekker veel kracht zoekt.

Plus- en minpunten
  • Snelle hardware
  • Prima scherm
  • Goede bouwkwaliteit
  • Goede accuduur
  • Geen hogere verversingssnelheid
  • Hoge meerprijzen opslag
  • Dure accessoires

De nieuwe iPad Air laat zich kort omschrijven: Apple heeft de M2-chip vervangen door een M3. Dat is geen groot probleem: Apple gaf de iPad Air vorig jaar een update waarmee deze qua functionaliteit vrijwel identiek was aan de iPad Pro van het jaar daarvoor en je net als bij de Pro kon kiezen uit twee formaten. Uiterlijk is er geen verschil met de vorige generatie iPad Air: de aluminium tablet is nog steeds verkrijgbaar in een 11- en 13inch-variant, waarbij je kunt kiezen uit dezelfde vier kleuren als vorig jaar. De bouwkwaliteit van de aluminium behuizing is uitstekend.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPad Air ziet er hetzelfde uit als de variant van vorig jaar.

Er is overigens wel een heel een klein verschil waardoor je aan de buitenkant kunt zien dat je de nieuwste iPad Air van de M3-generatie in handen hebt. Apple heeft de aanduiding 'iPad Air' namelijk van de achterkant verwijderd. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Het enige verschil is dat er geen 'iPad Air' meer op de achterkant staat.

Qua aansluitingen vind je onderop een usb-c-poort die je behalve voor opladen ook kunt gebruiken voor het aansluiten van een beeldscherm. De aan-uitschakelaar is voorzien van een goedwerkende vingerafdrukscanner. Dat is wel de enige manier van biometrische identificatie; in tegenstelling tot iPhones of de iPad Pro ontbreekt de soms nog wat sneller werkende gezichtsherkenning.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPad Air heeft een usb-c-poort die je gebruikt om de tablet op te laden.

Hoge meerprijzen

De prijzen beginnen bij 719 euro voor het 11inch-model terwijl de 13inch-uitvoering bij 969 euro begint. Voor dat geld krijg je 128 GB opslag. Alle varianten hebben dezelfde M3-processor in combinatie met 8 GB RAM. Wil je 256 GB opslag, dan betaal je 130 euro meer, terwijl de volgende stappen naar 512 GB of 1 TB je ieder nog eens 250 euro kosten. Afhankelijk van je opslagwensen wordt de iPad dus al snel een heel stuk duurder. Daarnaast kun je nog kiezen voor een 5G-variant, waarvoor je 170 euro meer betaalt. Deze variant is voorzien van een ingebouwde e-sim; er is geen fysieke simkaartslot.

Scherm zonder ProMotion

De iPad Air heeft precies hetzelfde scherm als vorig jaar en dat betekent een 11- of 13inch-scherm dat gebruikmaakt van een IPS-paneel. Het scherm combineert goede kleuren met een prima contrast en een helderheid die hoog genoeg kan. Wat we wel jammer vinden, is dat Apple de toch best prijzige iPad Air niet voorziet van een scherm met een hogere verversingssnelheid dan 60 Hz. Zo'n hogere verversingssnelheid die Apple 'ProMotion' noemt zou zeker in combinatie met de stylus waarschijnlijk een vloeiender ervaring opleveren. 

Nog snellere processor

De snellere processor is het belangrijkste verschil met zijn voorganger, en de chip die we al kennen uit andere Apple-producten stelt niet teleur. De M3-processor is in benchmarks op single-coregebied ongeveer 18 procent sneller dan de M2, terwijl de multicore-prestaties zo'n 25 procent hoger liggen. In de benchmark Geekbench 6 zet de iPad een Single-Core Score van 3063 punten neer, terwijl de Multi-Core Score 11.914 punten bedraagt.

De vernieuwde iPad Air is in theorie dus nog iets soepeler in bijvoorbeeld grafische toepassingen, al is de M4-chip in de iPad Pro nog een stukje sneller. Het is gissen waarom Apple nog voor de in andere producten uitgefaseerde M3 koos; misschien hadden ze er nog veel van liggen of wil het bedrijf genoeg onderscheid met de iPad Pro houden. Uiteindelijk maakt het ook weer niet zo heel veel uit, want in de praktijk zijn zowel de vorige als de huidige variant van de iPad Air gewoon snel. De accuduur van de geteste 11inch-uitvoering is erg goed en komt bij normaal gebruik zoals browsen in de buurt van de door Apple geclaimde 10 uur.

Vernieuwd toetsenbord

De iPad Air is compatibel met Apples beste stylus: de Pencil Pro. Deze stylus (149 euro) is druk- en kantelgevoelig en detecteert bovendien of je de stylus draait. Hierdoor kun je in tekenapps als Procreate bijzonder realistisch tekenen. De stylus wordt gekoppeld en opgeladen door hem magnetisch aan de zijkant te plakken, waarmee dit in de praktijk een prettige accessoire is. De iPad Air is trouwens ook compatibel met de goedkopere Apple Pencil usb-c, die minder mogelijkheden heeft en opgeladen wordt met een usb-c-kabel. Als je wilt tekenen, dan raden we je de Pencil Pro aan.

©Jeroen Boer - ID.nl

De Pencil Pro plak je magnetisch aan de zijkant om hem op te laden.

We kregen van Apple ook het vernieuwde Magic Keyboard voor de iPad Air, dat uiteraard ook compatibel is met de iPad Air met M2-processor. Ten opzichte van het vorige Magic Keyboard dat oorspronkelijk voor de oudere generatie iPad Pro was ontworpen, krijg je een rij functietoetsen. Hierdoor kun je de iPad nog beter als laptopvervanger gebruiken.

Ten opzichte van het Magic Keyboard voor de huidige iPad Pro ontbreekt helaas de achtergrondverlichting in de toetsen en de aluminium polssteun, terwijl de prijs van het toetsenbord met 329 euro niet veel lager is. Het is daarnaast jammer dat het toetsenbord er alleen nog in een witte variant is. Dat is toch vlekgevoeliger dan een zwarte uitvoering. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Het vernieuwde Magic Keyboard heeft nu functietoetsen.

Conclusie

De iPad Air met M2-processor was een prima tablet, en dat geldt ook voor deze opvolger met een nog snellere chip. Je krijgt met deze iPad Air veel kracht in handen en je kunt dezelfde geavanceerde Pencil Pro gebruiken als op de iPad Pro. Ten opzichte van die iPad Pro zit het belangrijkste verschil 'm in het scherm, want de nog duurdere iPad Pro heeft een oledscherm met hoge verversingssnelheid. Daar moet je wel een paar honderd euro meer voor neertellen, waardoor deze iPad Air een interessante optie blijft voor wie een iPad met lekker veel kracht zoekt.