ID.nl logo
De belangrijkste sneltoetsen in Windows 10
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

De belangrijkste sneltoetsen in Windows 10

Windows 10 geeft meer aandacht aan muis- en toetsenbordbediening. Veel gebruikers grijpen namelijk steevast naar hun muis. Lang niet iedereen weet dat Windows efficiënte sneltoetsen heeft ingebouwd. In Windows 10 zitten zelfs nieuwe combinaties. In dit artikel vind je 'geheime' toetscombinaties.

Tip 01: Splitscreen

De ware toetsenbordtovenaar weet al sinds Windows Vista dat je met de combinatie Windows-toets+PijltjeLinks de huidige applicatie op de linkerhelft van je beeldscherm zet. Gebruik je de bekende toetscombinatie Alt+Tab om naar een ander programma te gaan, dan kun je met de Windows-toets+PijltjeRechts die tweede applicatie dan netjes rechts naast het eerste venster zetten. Met Windows-toets+PijltjeOmhoog maximaliseer je de applicatie en met Windows-toets+PijltjeOmlaag minimaliseer je het programma of document.

Windows 10 verfijnt deze sneltoetsen om ook grote(re) schermen of schermen met een hoge resolutie goed te kunnen gebruiken. De toetscombinaties voor het pinnen op de linker- en rechterhelft van het beeld werken nog exact hetzelfde. Daaraan toegevoegd zijn extra opties voor linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder. Applicaties zet je linksboven met Windows-toets+PijltjeLinks+PijltjeOmhoog (je blijft de Windows-toets dus ingedrukt houden). Met Windows-toets+PijltjeOmlaag zet je de applicatie weer op de linkerhelft. Druk je nog een keer op de Windows-toets+PijltjeOmlaag dan pin je de applicatie linksonder. Dit werkt ook zo aan de rechterkant. Op deze manier is het eenvoudig om documenten te vergelijken of apps naast elkaar in beeld te zetten.

©PXimport

Tip 01 Gebruik de Windows-toets en de pijltjestoetsen om apps netjes naast elkaar op het scherm te zetten.

Tip 02: Taakoverzicht

De toetscombinatie Alt+Tab is al jaren algemeen bekend. Nieuw in Windows 10 is de mogelijkheid om met Windows-toets+Tab alle openstaande applicaties tegelijk in beeld te zetten. Deze functie heet Taakweergave en laat alles wat open staat, verkleind naast elkaar zien. Dit zijn geen stilstaande plaatjes van hoe de applicatie eruit zag op het moment dat die toetscombinatie werd ingedrukt. Taakweergave toont actieve weergaves, zoals de Live Tiles die Windows Phone allang had. En ook op Macs was een dergelijke functie al een tijd beschikbaar met Mission Control.

©PXimport

Tip 02 Krijg overzicht in alle openstaande apps met de functie Taakweergave.

Tip 03: Virtuele desktops

Windows 10 vervult een langgekoesterde wens van multitaskende Windows-gebruikers; mensen die veel applicaties tegelijk open hebben staan en hun zaken netjes gesorteerd willen hebben. Alt+Tab volstaat voor hen niet meer en zelfs het gebruik van meerdere schermen helpt niet om orde in de chaos te scheppen.

Wat wel werkt, zijn virtuele desktops of virtuele bureaubladen. In Windows 10 kun je heel gemakkelijk een nieuw virtueel bureaublad aanmaken met de combinatie Windows-toets+Ctrl+D. Op dat nieuwe bureaublad kun je aparte applicaties draaien. Zo kun je bij een bepaald project je programma's en documenten open hebben staan die specifiek daarbij horen. Of je maakt een bureaublad waar je programma's als Patience of andere amusementsapps op speelt. Schakelen tussen de virtuele bureaubladen doe je met Windows-toets+Ctrl+PijltjeLinks/Rechts. De bekende Alt+Tab-functie werkt dan per virtueel bureaublad. Het schakelen tussen programma's gebeurt dus binnen een eigen virtueel bureaublad. Let op: het Taakoverzicht (zie tip 2) laat ook in miniatuur zien hoeveel virtuele bureaubladen er zijn.

Virtuele desktops zijn geen vervanger voor de aloude Boss Key, waarmee non-werk te verbergen is voor de blik van je langslopende leidinggevende. Een virtueel bureaublad sluit je met Windows-toets+Ctrl+F4.

©PXimport

Tip 03 Virtuele desktops geven je letterlijk de ruimte, zonder dat je fysieke beeldschermen nodig hebt.

Tip 04: Vergrendelen

Laat onverlaten niet aan je pc komen en zet Windows dus op slot als je even weg bent. Dit kan heel vlot met de toetscombinatie Windows-toets+L. Niemand kan op dat moment meer zien waar je mee bezig bent als je even koffie of thee gaat halen, als je in vergadering gaat of om een andere reden je pc tijdelijk verlaat.

Het op slot zetten van je pc is met Windows 10 belangrijker dan ooit. Microsoft heeft in de nieuwste Windows-versie namelijk veel meer cloudfuncties toegevoegd. Iemand die toegang heeft tot je pc, heeft daarmee ook toegang tot bijvoorbeeld je privéfoto's als je die hebt opgeslagen in Microsofts clouddienst OneDrive. Het gaat dus niet meer alleen om bescherming tegen die flauwe collega of huisgenoot die stiekem de beruchte screensaver Blue Screen of Death installeert.

Overigens is deze toetscombinatie ook handig als je snel van account wilt wisselen op een Windows-pc. Een collega laten inloggen op zijn/haar eigen gebruikersaccount is dan zó gedaan.

©PXimport

Tip 04 Zet je Windows-pc op slot als je even weg bent van je computer.

Tip 05: Actiecentrum

Een van de vernieuwingen in Windows 10 is het Actiecentrum. Hier worden alle notificaties verzameld en weergegeven. Het zijwaarts in beeld schuivende Actiecentrum brengt berichten van contactpersonen en meldingen van apps in beeld. Daarnaast biedt dit venster directe toegang tot instellingen als Tabletmodus, Notitie, VPN en Alle instellingen (voorheen het Configuratiescherm). Het muisicoontje voor het Actiecentrum zit altijd rechtsonder in het systeemvak (direct naast de klok), maar daarvoor moet je wel je muisaanwijzer naar die positie rechts onderin brengen. Voor een snelle blik op het Actiecentrum is de toetscombinatie Windows-toets+A veel handiger.

©PXimport

Tip 05 Het nieuwe Actiecentrum toont al je notificaties in één overzicht.

Tip 06: Hé Cortana!

Veel is er al gezegd over Cortana, de virtuele spraakassistent die is ingebouwd in Windows 10. Apples tegenhangster Siri luistert en spreekt al een tijdje Nederlands, Cortana nog niet. Daarentegen is Cortana al wel beschikbaar op desktops en laptops, terwijl Siri beperkt is tot iPads en iPhones. Het aanroepen van Cortana kan met het (Engelstalige) spraakcommando 'Hé Cortana'. Cortana moet wel aan staan om je te horen, dus ze kan je altijd afluisteren. Als je dat niet prettig vindt, kun je Cortana ook iedere keer inschakelen dat je haar wilt gebruiken. De sneltoets hiervoor is Windows-toets+C.

Let op: doordat Cortana nog niet is ontwikkeld voor het Nederlands, moet je hiervoor je Windows 10-pc omschakelen naar Engels (of Duits, Frans, Chinees, Italiaans of Spaans). Deze omschakeling betreft niet alleen de taal voor het besturingssysteem, maar ook de regio-instelling en natuurlijk de spraakinstelling. Wil je Windows 10 niet in het Engels (of een andere niet-Nederlandse taal) gebruiken? Dan kun je de ingebouwde zoekfunctie waar Cortana op vertrouwt, ook zonder spraak gebruiken met Windows-toets+S.

©PXimport

Tip 06 Gebruik de moderne spraakinterface Cortana via het ouderwetse toetsenbord. Helaas is ze (nog) niet in het Nederlands beschikbaar.

Tip 07: Alt+Tab op taakbalk

Alt+Tab is handig om te wisselen tussen openstaande applicaties. Windows 10 geeft je ook de mogelijkheid om te wisselen tussen niet-openstaande applicaties, zodat je die snel kunt starten. De toetscombinatie Windows-toets+T laat je langs de snelkoppelingen in je taakbalk lopen. Ben je op het icoontje aangekomen van de applicatie die je wilt starten? Druk dan op de spatiebalk of op Enter en het gekozen programma wordt gestart (of een programma of document dat je eerder op de taakbalk hebt vastgepind, wordt geopend).

Voor de ware Windows-meester kent Windows 10 nog een turbo-optie. Een snelkoppeling op de taakbalk kun je namelijk ook direct starten met een Windows-toets en een numerieke toets (bovenaan je toetsenbord, níet rechts op het nummerieke gedeelte). Zo open je met Windows-toets+1 de eerste applicatie op de taakbalk en met bijvoorbeeld Windows-toets+9 het negende programma of document.

©PXimport

Tip 07 Alt+Tab heeft in Windows 10 meerdere functies.

Tip 08: Samen delen

Delen is in, het is de norm op sociale netwerken. Windows 10 heeft ook hiervoor een sneltoets ingebouwd. Laat vlot zien wat je wilt anderen wilt laten weten door Windows-Toets+H in te drukken. Windows 10 maakt hiermee een schermopname (screenshot) van de applicatie of het venster dat je open hebt staan. Er schuift een keuzevenster in beeld waarmee je kunt bepalen op welk medium je de schermopname wilt delen. In een tweet? Op Facebook? In een notitie in de Microsoft-app OneNote? Of gewoon ouderwets in een e-mail? Het kan allemaal.

©PXimport

Tip 08 Delen doe je direct met deze multifunctionele sneltoets in Windows 10.

Tip 09: Toegankelijkheid

Gaan je ogen achteruit of geeft dat nieuwe scherm een té priegelig beeld? Kleine tekst kan op een klein scherm (met een hoge resolutie) lastig te lezen zijn. Windows heeft al jaren opties ingebouwd om de zogeheten toegankelijkheid te verbeteren. Denk aan het vergrootglas om in te zoomen op een deel van wat er in beeld is, de duidelijk zichtbare blauwe markering van de geselecteerde bedieningsoptie in een app of Windows-venster of de voorleesfunctie voor in beeld zijnde tekstvlakken en het instellen van een hoog contrast.

Al die toegankelijkheidsopties zijn erg handig, maar je moet ze wel eerst activeren. Met Windows-toets+U kom je direct in het Toegankelijkheidscentrum en is de markeringsfunctie al automatisch ingeschakeld. Het kiezen van de juiste toegankelijkheidsopties is met deze sneltoets al een stuk toegankelijker gemaakt.

©PXimport

Tip 09 Maak Windows 10 toegankelijker voor jezelf, of je nu minder goede ogen hebt of een klein scherm.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!