ID.nl logo
24 tips voor back-ups
© PXimport
Zekerheid & gemak

24 tips voor back-ups

Dat back-uppen (eigenlijk) nodig is, weet u ondertussen wel. Maar bent u echt goed voorbereid als er iets verkeerd gaat? We geven tips die bij het hele proces van pas komen. Gebruik ze om uw aanpak voor het maken en terugzetten van back-ups eens onder de loep te nemen. Of gebruik ze om eindelijk eens met back-uppen te beginnen.

Algemene regels

1. Voorkomen in plaats van genezen

Houd uw harde schijf goed in de gaten om te voorkomen dat u back-ups nodig hebt. Bijna alle harde schijven, ook externe, bewaken zelf hun 'gezondheid'. Zo houden ze bijvoorbeeld het aantal sectoren bij dat is verplaatst vanwege schijfproblemen (Reallocated Sectors) of dat onherstelbare fouten heeft (Uncorrectable Sectors). Deze zogeheten SMART-waarden kunt u uitlezen met programma's als SpeedFan of CrystalDiskInfo. Ook in het BIOS van uw computer kunt u vaak een SMART-controle inschakelen. SMART geeft alleen een indicatie, maar als uw harde schijf achteruitgaat, kunt u alles op tijd overzetten of klonen naar een nieuwe schijf.

©PXimport

Voorkom dat u uw back-ups nodig hebt.

2. Opgeruimde back-up

Zorg dat back-ups sneller worden gemaakt en geen onnodige rommel bevatten, door uw computer opgeruimd te houden. Afhankelijk van de instellingen worden bij een back-up allerlei zaken gekopieerd waar u niet zo nodig een back-up van hoeft. Daardoor duurt het back-uppen misschien te lang of kunt u minder back-ups bewaren. Gebruik het ingebouwde Schijfopruiming van Windows of speciale programma's als CCleaner om uw pc op te schonen. Andersom is het trouwens verstandig eerst een back-up te maken als u echt rigoureus gaat opruimen, zodat u die nog hebt als er bij de opruiming iets misgaat.

©PXimport

Verwijder rommel voor snellere en kleinere back-ups.

3. Hoe eerder hoe beter!

Bent u deze tips aan het lezen en bedenkt u zich dat u helemaal geen back-ups hebt? Ga dan gelijk aan de slag om wel een back-up van uw belangrijkste documenten, foto's enzovoort te maken. Al kopieert u alleen even handmatig uw belangrijkste bestanden naar een usb-stick, het is beter dan niets. Dat kan in veel gevallen door met rechts te klikken op een map of bestand, vervolgens op Kopiëren naar en tot slot op de naam van de usb-stick. Dit is natuurlijk een open deur, maar het zal u maar gebeuren dat uw sollicitatiebrief, scriptie of trouwfoto's verloren gaan doordat u geen (extra) back-up hebt.

©PXimport

Een eenmalige back-up is nog altijd beter dan geen back-up.

4. Gratis back-upprogramma's

Er zijn tal van gratis back-upprogramma's. Open in Vista of Windows 7 het menu Start en typ Back-up om het ingebouwde programma op te roepen. Een beperking in Vista is dat u geen mappen kunt selecteren, maar alleen bestandstypen. Kiest u in Windows 7 voor Zelf bepalen, dan kunt u behalve de standaardmappen ook andere mappen opgeven. Gebruikt u Windows XP of voldoet de ingebouwde back-up niet, dan zijn er vele alternatieven. Gratis voorbeelden zijn Comodo Backup, EASEUS Todo Backup Home en Cobian Backup. Welk programma u ook gebruikt, controleer of alle gewenste mappen en/of bestandstypen in de back-up zijn opgenomen.

©PXimport

Controleer of alle gewenste mappen in de back-up zijn opgenomen.

5. Back-up of synchronisatie?

Sommige back-upprogramma's kunnen ook synchroniseren en sommige synchronisatieprogramma's kunnen back-uppen. Let daarop, want synchronisatie is geen back-up! Als bij synchronisatie de 'back-up' (de gesynchroniseerde kopie) beschadigd raakt of verwijderd wordt, gebeurt dat ook met het origineel. Bij back-uppen beïnvloedt de back-up natuurlijk niet het origineel. Bij een back-upprogramma verdwijnen hooguit bestanden als u oudere back-ups overschrijft. Maar doorgaans kunt u bij de back-upinstellingen een aantal bestandsversies laten bewaren of pas na bepaalde tijd laten overschrijven. Als u toch per se een synchronisatieprogramma wilt gebruiken voor back-ups, moet u ontzettend goed letten op de instellingen.

©PXimport

Let op het verschil tussen back-uppen en synchroniseren.

6. Gestructureerde back-ups

Probeer bestanden en mappen op uw pc overzichtelijk en logisch in te delen. Als u ze ook nog duidelijke namen geeft, vereenvoudigt dat het maken en terugzetten van back-ups. Verplaats oude items eventueel naar een aparte (sub)map, die minder vaak geback-upt wordt. Vaak zullen uw belangrijkste, persoonlijke bestanden zich al bevinden in de map Mijn Documenten (XP) of de map met uw gebruikersnaam (Vista/7). In Windows 7 kunt u de ingebouwde bibliotheken gebruiken om mappen te verzamelen die verspreid staan over uw pc. Dan moet u uiteraard wel een back-upprogramma gebruiken dat bibliotheken ondersteunt.

©PXimport

Neem mappen op in bibliotheken en maak daarvan back-ups.

7. Bewaar een back-up buitenshuis

Eigenlijk moet u altijd een (extra) back-up bewaren op een andere locatie. Daarmee voorkomt u gegevensverlies bij brand, inbraak, natuurrampen en andere calamiteiten. Dat kan heel eenvoudig en goedkoop, door een dvd met uw belangrijkste bestanden aan (een betrouwbaar) iemand te geven. Bij grotere hoeveelheden gegevens kunt u twee of meer externe schijven rouleren, of een NAS op een andere locatie via internet benaderen, maar dit zijn redelijk prijzige oplossingen. Andere alternatieven zijn aanbieders van online back-up en P2P-oplossingen zoals BuddyBackup, waarbij deelnemers schijfruimte beschikbaar stellen voor elkaars (versleutelde) back-ups.

©PXimport

Via internet back-uppen naar vrienden.

8. Volledig, incrementeel of differentieel?

Soms kunt u bij het maken van back-ups kiezen tussen drie versies: een volledige, incrementele of differentiële. Kies als het kan altijd voor volledige back-ups. Die vergen wel de meeste tijd om te maken en nemen de meeste ruimte in beslag, maar het doel van back-ups is gegevensverlies voorkomen. Het risico daarop is het kleinst met volledige back-ups. Terugzetten met behulp van een volledige back-up gaat vaak ook sneller en gemakkelijker dan van incrementele of differentiële back-ups. Kies alleen voor incrementeel of differentieel als u anders ruimte of tijd (bij het back-uppen) te kort komt.

©PXimport

Kies voor volledige back-ups als dat haalbaar is.

Bij een incrementele back-up worden de verschillen opgeslagen ten opzichte van de vorige back-up. Die hebt u er dus altijd bij nodig. Is dat weer een incrementele back-up, dan is die ook afhankelijk van de voorafgaande, enzovoort. Een differentiële back-up bevat alle verschillen ten opzichte van de vorige volledige back-up en is alleen daarvan afhankelijk. Incrementele back-ups zijn doorgaans (veel) kleiner en dus sneller gemaakt, maar als er een uit de reeks ontbreekt kunt u gegevens kwijtraken. Differentiële back-ups zijn wat veiliger, maar worden steeds groter naarmate er meer tijd is verstreken sinds de vorige volledige back-up.

©PXimport

Met een schema, zoals hier in True- Image 2011, kunt u de nadelen beperken.

9. Windows 7 back-up aanpassen

Bij de back-upfunctie van Windows 7 kunt u niet zelf kiezen of vervolgback-ups volledig of incrementeel zijn. Als in de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsBackup\AutomaticFullBackup de (DWORD-)waarde Enabled bestaat en 0 is, zijn alle volgende back-ups incrementeel. Is dit niet het geval, dan krijgt u bij 50 procent verwijderde of gewijzigde bestanden een volledige back-up. Door de waarde OlderFilesSizePercentage te maken of wijzigen past u dit laatste percentage aan. Los daarvan kunt u met de waarde TimePeriodInDays een interval in dagen opgeven tussen volledige back-ups. Afhankelijk van uw Windows-editie en instellingen en foutjes in Windows 7, kan het echter voorkomen dat incrementele back-ups bijna even lang duren als volledige.

©PXimport

Via het register hebt u meer controle over de ingebouwde back-upfuntie van Windows 7.

10. RAID is geen back-up

NAS-apparaten met RAID1 spiegelen de inhoud van een harde schijf op een tweede schijf. Bij een defecte schijf raakt u niet meteen bestanden kwijt en kunt u doorwerken op de andere schijf. Net als synchroniseren is dit echter geen back-uppen. Zo biedt het bijvoorbeeld geen bescherming tegen overschreven, geïnfecteerde of verwijderde bestanden. Dit geldt tevens voor andere RAID-varianten. Bij RAID0 wordt alleen de inhoud willekeurig verdeeld over de schijven en loopt u zelfs meer risico op gegevensverlies. Zorg dus ook bij RAID altijd voor back-ups, bijvoorbeeld door op de NAS een externe harde schijf aan te sluiten.

©PXimport

Ook met RAID ingesteld op een NAS, blijft een back-up noodzakelijk.

11. Benut de schaduwkopieën

In de Ultimate-versie en de zakelijke edities van Vista en in alle edities van Windows 7, zit de voorziening Schaduwkopieën. Die bewaart oudere versies van mappen en bestanden, zodat die teruggezet kunnen worden. Als u ergens geen back-up van hebt, of niet de gewenste versie, kan een schaduwkopie misschien uitkomst bieden. Klik daarvoor met de rechtermuisknop op een map of bestand en kies Vorige versies herstellen. Via het dialoogvenster kunt u vorige versies openen en kopiëren. In de Home-edities van Vista kunt u het gratis programma ShadowExplorer installeren om toegang te krijgen tot deze schaduwkopieën.

©PXimport

Schaduwkopieën zijn een handige noodoplossing of aanvulling voor echte back-ups.

12. Back-ups maken van Windows

Maak vooral back-ups van uw foto's, documenten en andere (belangrijke) persoonlijke bestanden. Windows en programma's kunt u altijd nog opnieuw installeren. Back-ups van uw Windows-installatie, zogeheten images, kunnen u echter wel veel tijdverlies en verloren instellingen besparen. Gratis voorbeelden van programma's voor images zijn Macrium Reflect Free en Paragon Backup and Recovery Free. De ingebouwde back-upfunctie van Windows 7 en het onderdeel Windows Complete PC Back-up in sommige Vista-edities maken ook images. Images vergen (erg) veel tijd en ruimte en zijn daarom vooral geschikt als aanvulling op gewone back-ups, bijvoorbeeld door iedere twee weken of iedere maand een image te maken naast de dagelijkse of wekelijkse back-ups.

©PXimport

De back-upfunctie van Windows 7 maakt standaard ook images.

13. Stationsletters, netwerkstations en mislukte back-ups

Een usb-apparaat krijgt niet altijd dezelfde stationsletter in Windows. Wanneer u naar een usb-apparaat back-upt, kan dit leiden tot mislukte back-ups. Met DriveLetterView kunt u gemakkelijk stationsletters toewijzen of verwijderen, ook voor apparaten die niet zijn aangesloten. U moet het programma wel als administrator uitvoeren. Een complexer programma met meer mogelijkheden is USBDLM.

Wanneer u stationsletters koppelt aan netwerkmappen, wordt de verbinding daarmee niet altijd hersteld bij het starten van Windows. Dat geeft problemen bij back-ups van/naar netwerkmappen. Gebruik hiervoor Simple Network Drive Connector of maak een bat-bestand met de volgende opdrachten aan in de map Opstarten in het startmenu:

pushd \\[servernaam]\[mapnaam]

popd \\[servernaam]\[mapnaam]

©PXimport

Voorkom dat back-ups mislukken door verkeerde stations­letters.

14. Wachtwoorden

Maak een back-up (desnoods op papier) van al uw wachtwoorden. Een wachtwoordbeheerprogramma biedt vaak een ingebouwde back-upfunctie. Vooral online gebruikt u veel wachtwoorden, wachtwoordbeheerder LastPass kan tijdens de installatie wachtwoorden uit uw browser(s) importeren. Wachtwoorden uit andere wachtwoordbeheerders importeren kan eventueel na de installatie. Klik daarvoor op de nieuwe knop in uw browser en kies Extra / Importeren vanuit. Kies Extra / Exporteer naar / LastPass CSV-bestand om een (onbeveiligde!) back-up te maken. Die zou u voor de veiligheid moeten versleutelen, of u gebruikt de betreffende optie onder Exporteer naar.

©PXimport

Importeer wachtwoorden uit uw browser(s) tijdens de installatie.

Specifieke back-ups

15. Picasa

Picasa kan zelf back-ups maken naar cd/dvd of een willekeurige map, bijvoorbeeld op een externe schijf. Kies in Picasa Extra / Back-up afbeeldingen. U moet aanvankelijk op Nieuwe set klikken als u iets anders wilt dan branden. Kies in de mappenlijst links van welke mappen een back-up moet worden gemaakt. Bij herhaling worden alleen nieuwe items geback-upt. Als u eigen back-upsoftware gebruikt, controleert u via Extra / Mappenbeheer in welke mappen de afbeeldingen staan. Sluit ini-bestanden niet uit bij back-ups, want hierin bewaart Picasa gegevens voor ongedaan maken en dergelijke. Andere gegevens bevinden zich in de Picasa-database onder C:\Users\[accountnaam]\AppData\Local\Google\Picasa[versienummer] en in de submap Albums (Vista/7).

©PXimport

De ingebouwde back-upset kan alleen naar cd of dvd.

16. E-mail & IMAP

Als u het IMAP-procotol gebruikt, blijft alle e-mail op de mailserver staan. Maak back-ups op uw eigen pc, ook voor als de e-mailprovider ermee ophoudt. Het programma IMAPSize kan overweg met de meeste IMAP-accounts, zoals Gmail, en maakt incrementele back-ups. Berichten worden bewaard in eml-formaat en kunnen worden teruggezet met IMAPSize of geïmporteerd met bijna elk e-mailprogramma, ook in een ander e-mailaccount. Kies in het programma View / Options en stel op het tabblad Misc de locatie in voor de back-ups (Root Backup Directory). Kies Account / New om uw e-mailaccountgegevens in te voeren en daarna Account / Account Backup.

©PXimport

Met IMAPSize back-upt u e-mailberichten naar uw eigen computer.

17. Microsoft Outlook

Als u Microsoft Outlook gebruikt, staan alle bijbehorende e-mailberichten, afspraken, contactpersonen en andere informatie, in een of meer bestanden met de pst-extensie. Kunt u die niet automatisch kiezen in uw back-upsoftware, dan vindt u ze als volgt. Rechtsklik op de accountnaam (de standaardnaam is Persoonlijke mappen), kies Eigenschappen voor en klik in het dialoogvenster op de knop Geavanceerd. Achter Bestandsnaam ziet u dan de locatie. Neem de pst-bestanden op in uw back-up. Microsoft biedt een gratis Outlook-invoegtoepassing om regelmatig back-ups te maken van deze bestanden.

©PXimport

Maak back-ups van uw Outlook-gegevens.

18. iTunes

Maak een back-up van afspeellijsten, aangeschafte muziek of apps en andere inhoud van iTunes. Controleer via Bewerken / Voorkeuren op het tabblad Geavanceerd welke map iTunes gebruikt en neem die op in uw back-up. Als de optie Bestanden naar iTunes Media kopiëren niet is aangevinkt, kan het echter voorkomen dat mediabestanden ook buiten die map worden bewaard. Vanuit iTunes zelf brandt u met de opdracht Bestand / Bibliotheek / Back-up maken op schijf een back-up van uw iTunes-bibliotheek op cd/dvd. Kies tussen alles of alleen gekochte items en markeer het vakje Alleen toevoegingen en wijzigingen voor incrementele back-ups.

©PXimport

Controleer waar iTunes alles bewaart.

19. Router

Als u zelf aan router-instellingen sleutelt of deze verloren gaan, krijgt u problemen met uw internetverbinding. In de webinterface van uw router vindt u doorgaans een back-upfunctie onder kopjes als Systeem, Geavanceerd of Administration. Bewaar dit back-upbestand waar u het terug kunt vinden, liefst in een map die ook weer geback-upt wordt. Het programma RouterPassView kan voor sommige router-modellen wachtwoorden en andere gegevens uit dit back-upbestand tonen. Om zonder draadloze verbinding instellingen terug te zetten, gebruikt u desnoods een netwerkkabel. Upload (restore) het bestand via de webinterface om de router-instellingen snel terug te zetten.

©PXimport

Maak een reservekopie van uw router-instellingen.

Back-ups terugzetten

20. Bestandsindeling en versleuteling

De bedoeling van een back-up is natuurlijk dat u deze bij problemen daadwerkelijk terug kunt zetten. Als een speciale, programmaspecifieke bestandsindeling of compressie voor de back-ups wordt gebruikt, bent u afhankelijk van het back-upprogramma. Ook bij versleutelde back-ups is dat vaak het geval. Zorg er dan voor dat u een reservekopie maakt van de installatiebron (download of dvd) van het back-upprogramma! Kies als dat kan een populaire bestandsindeling voor back-ups, zoals zip, of bewaar back-ups in de oorspronkelijke indeling. Ga na of het mogelijk is back-ups terug te zetten of ontsleutelen zonder het oorspronkelijke back-upprogramma.

©PXimport

Kies bij voorkeur een indeling die u niet afhankelijk maakt van het back-upprogramma.

21. Verifiëren en logboekbestanden

Neem niet zomaar aan dat een back-up goed gemaakt is. In de meeste back-upprogramma's kunt u bij de instellingen kiezen voor verificatie oftewel controle van de back-up. Schakel die optie in, ook al duurt het back-upproces daardoor langer. Met een onvolledige of mislukte back-up kunt u niet alle of helemaal geen gegevens herstellen. Controleer ook af en toe de eventuele logboekbestanden van uw back-upprogramma. Als alternatief kunt u het toepassingenlogboek van Windows openen: Configuratiescherm (/ Systeem en beveiliging) / Systeembeheer / Computerbeheer / Logboeken. Filter dit op gebeurtenissen die verwijzen naar uw back-upprogramma, om te controleren of back-ups goed worden uitgevoerd.

©PXimport

Houd in de gaten of uw back-ups wel goed worden gemaakt.

22. Controleer oudere back-ups op cd/dvd

De leesbaarheid van zelf gebrande cd's of dvd's neemt in de loop der tijd steeds verder af. Controleer bij back-ups op cd/dvd geregeld de kwaliteit van uw schijfjes met speciale programma's zoals VSO Inspector of IsoBuster. Als dit soort programma's fouten vindt of het lezen met veel haperingen en vertragingen verloopt, is het tijd voor een nieuwe back-up. U kunt met IsoBuster zelfs proberen om bestanden te herstellen van een moeilijk leesbare cd of dvd. De houdbaarheid van een cd of dvd is trouwens korter naarmate u op hogere snelheid brandt of als u herschrijfbare media gebruikt.

©PXimport

Controleer de staat van cd's of dvd's waarop back-ups zijn bewaard.

23. Controleer of back-ups bruikbaar zijn

Op het moment dat u een back-up nodig hebt, moet het terugzetten goed verlopen. Test dit voordat het nodig is en controleer of u een bepaalde back-up goed kunt vinden en gebruiken. Probeer bijvoorbeeld om een belangrijk document terug te zetten uit een back-up, maar maak voor de zekerheid eerst een kopie van dat document. Een image als test terugzetten is riskant, want als het fout gaat start Windows misschien niet meer. Maar u kunt in ieder geval wel testen of uw pc kan starten van de bijbehorende herstel-cd en of u dan gemaakte images kunt selecteren.

©PXimport

Test of uw back-ups ook werkelijk bruikbaar zijn.

24. Back-up terugzetten op een andere locatie

Als u een oudere versie van een persoonlijk bestand terugzet uit een back-up, doet u dat bij voorkeur op een andere locatie. Zo houdt u de mogelijkheid om de bestanden te vergelijken en bijvoorbeeld tekstfragmenten uit beide bestanden te combineren. Als u een of meer (systeem)bestanden terugzet op de oorspronkelijke locatie, moet u in ieder geval de opties voor overschrijven goed controleren. Images moet u op de oorspronkelijke partitie (op dezelfde computer) terugzetten, anders zijn ze normaliter niet bruikbaar. Soms is het wel mogelijk een image als 'schijf' te koppelen en afzonderlijke bestanden naar een andere locatie terug te zetten.

©PXimport

Let op waar u bestanden terugzet.

▼ Volgende artikel
20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht

Breng je – al dan niet ongemerkt – aardig wat uren babbelend en samenwerkend door in Teams? Het programma is in de afgelopen maanden verbeterd. Zorg dat je er optimaal gebruik van maakt. Lees onze toptips voor Teams!

In dit artikel laten we zien hoe je Microsoft Teams effectiever gebruikt:

  • Orden je gesprekken met favorieten en eigen secties
  • Beperk afleiding door meldingen te dempen of te filteren op prioriteit
  • Laat je alleen waarschuwen als specifieke personen beschikbaar zijn
  • Stuur berichten met een urgente status of plan ze in voor later
  • Zet berichten om in taken, of pin belangrijke info vast
  • Gebruik /-commando’s en sneltoetsen voor snelle acties
  • Open links in je voorkeursbrowser in plaats van Edge
  • Breid Teams uit met apps, polls, whiteboards en tabbladen
  • Beveilig je privacy door camera en microfoon te vergrendelen bij afwezigheid

Even snel iets laten zien? Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Overzicht

Afhankelijk van de manier waarop je Teams gebruikt, kan het hoofdvenster aardig druk worden. Zorg voor overzicht, bijvoorbeeld door de favorietenfunctie te gebruiken. Hieraan kun je veelgebruikte chatgesprekken en groepen toevoegen. Je vindt de favorieten linksboven in het venster. Om een gesprek of groep toe te voegen, klik je op het item met de rechtermuisknop en kies je Verplaatsen naar / Favorieten. Heb je behoefte aan nog meer overzicht? Dan kun je eigen secties maken, waarvan Favorieten er een is. Kies voor Verplaatsen naar / Nieuwe sectie. Geef de sectie een beschrijvende naam, zodat je deze makkelijk herkent.

Met de favorietenfunctie zorg je voor overzicht.

Meldingen

Teams kan flink afleiden, maar met de juiste instellingen houd je de meldingen en pop-ups onder controle. Open het instellingenvenster: bovenin vind je de knop Instellingen en meer, herkenbaar aan de drie puntjes. Kies Instellingen / Meldingen en activiteiten. Wil je niet dat Teams je stoort, dan kies je voor Alle meldingen dempen. Eventueel kun je toestaan dat er nog altijd meldingen van specifieke personen worden doorgegeven. Activeer dan Altijd meldingen voor urgente en prioriteitscontacten toestaan en lees verderop bij Prioriteit hoe je een uitzonderingenlijst maakt.

Via de sectie Weergave bepaal je hoe de berichten worden getoond. Standaard worden de berichten rechtsonder getoond, maar via Positie op het scherm kun je de binnenkomende berichten bijvoorbeeld ook linksboven of rechtsboven tonen. Wil je liever niet dat die pop-up ook het bericht zelf bevat, dan haal je het vinkje weg bij Voorbeeld van berichten en inhoud weergeven in meldingen. Om te voorkomen dat je wordt gestoord tijdens een vergadering of audiogesprek, verwijder je ook het vinkje bij Meldingen weergeven tijdens gesprekken en vergaderingen.

Rustig doorwerken zonder dat iemand je stoort.

Rustig aan

Teams kan je een mailtje sturen zodra je een activiteit hebt gemist: bijvoorbeeld als iemand je een bericht stuurt terwijl je niet bereikbaar of afwezig bent. Standaard ontvang je elk uur zo’n berichtje, maar mogelijk is dat iets te veel van het goede. Kies dan voor Meldingen en activiteiten. Bij E-mailberichten over gemiste activiteiten kies je een rustigere frequentie, bijvoorbeeld Elke 8 uur of Dagelijks.

Prioriteit

Wil je lekker doorwerken zonder dat iemand je stoort, dan gebruik je de functie Niet storen. Wel kun je toestaan dat Teams meldingen laat zien van specifieke personen, waarvoor je van tevoren toestemming geeft. Kies de sectie Privacy en klik op Prioritaire toegang beheren. Typ de naam in van de persoon waarvoor je een uitzondering maakt. Je kunt meerdere personen toevoegen. Deze personen kunnen je nu zelfs tijdens de modus Niet storen een bericht sturen, bellen en taggen in een bericht.

Nooit meer ontglippen

Wil je een gesprek met iemand voeren, maar is de persoon nauwelijks online? Stel een melding in dat je wordt gewaarschuwd zodra de contactpersoon bereikbaar is. In het instellingenvenster kies je Meldingen en activiteiten. In het vak Aanwezigheid klik je op Meldingen beheren. Typ de naam van de persoon in het vak.

Loeiende sirenes

Heb je een urgent bericht dat direct bij de ontvanger onder de aandacht moet komen? Verscholen in de verzendopties vind je hiervoor de mogelijkheid. Bij het tekstvak onderin klik je op het plusteken. Kies Bezorgingsopties instellen / Urgent. Gedurende twintig minuten ontvangt de gesprekspartner om de twee minuten een notificatie, totdat het bericht wordt gelezen. Vermoedelijk is het handig om deze optie spaarzaam te gebruiken. Er is ook een minder prangende tussenvariant beschikbaar: Belangrijk.

Teams kent verder een blokkeerfunctie, vergelijkbaar met functies in sociale media. Je vindt deze onder Privacy in het instellingenvenster. Kies Geblokkeerde contactpersonen beheren.

Kan een bericht echt niet wachten? Markeer het dan als Urgent.

Even wachten

Berichten hoef je niet direct te versturen, maar kun je wel alvast opstellen en gewoon iets later versturen. De truc? Typ je bericht zoals je gewend bent en klik vervolgens met de rechtermuisknop op de knop Verzenden. Een nieuw venster verschijnt, waarin je de dag en het tijdstip bepaalt. Klik op Doorgaan. Het bericht verschijnt pas in de chat wanneer jij dit hebt gepland.

Handig: van tevoren inplannen wanneer een bericht wordt verstuurd.

Sneltoetsen

Voor de liefhebbers van het toetsenbord onder ons, bestaat er een flinke hoeveelheid sneltoetsen om sneller je weg te vinden in Teams. Zo open je een nieuw gesprek via Ctrl+N, of Ctrl+Shift+N als je een nieuw venster wilt gebruiken. Er bestaan veel meer sneltoetsen. Met een druk op Ctrl+. (punt) komt een spiekbriefje met sneltoetsen tevoorschijn.

Koppelingen openen

Standaard opent Teams alle webadressen in Microsoft Edge. Leuk geprobeerd door de makers, maar wellicht gebruik je een andere browser en wil je dat de koppelingen in dat bladerprogramma openen. In het instellingenvenster kies je Bestanden en koppelingen. Bij Webkoppelingen altijd openen in kies je Standaardbrowser. In ditzelfde venster vind je overigens ook twee andere handige opties: bij Downloads bepaal je op welke locatie gedownloade items terecht moeten komen, terwijl je in het vak eronder kunt aangeven dat Office-documenten (zoals Word en PowerPoint) niet standaard in Teams, maar in de browser moeten openen.

Privacy op één

Je voert een gesprek met meerdere personen, maar loopt even weg van je computer en vergrendelt Windows. Als je dan vergeet dat camera en microfoon zijn ingeschakeld, blijft er van je privacy weinig over. Open het instellingenvenster en kies Privacy / Mijn camera en microfoon uitschakelen wanneer mijn scherm wordt vergrendeld. In hetzelfde venster vind je ook de optionele functie End-to-end versleutelde oproepen. Activeer deze voor end-to-endversleuteling, zoals je wellicht ook kent uit WhatsApp. Houd er wel rekening mee dat je gesprekspartner dezelfde functie moet inschakelen en dat je sommige functies niet meer kunt gebruiken (zoals het opnemen van een video).

Schakel camera en microfoon automatisch uit bij het vergrendelen van Windows.

Van uitstel ...

Heb je het druk en geen tijd om direct op een bericht te reageren? Zet het bericht om naar een taak, zodat je er later op kunt terugkomen. Klik met de rechtermuisknop op het bericht, kies Meer opties / Meer acties / Planner taak maken. Je kunt het bericht nu in een taak veranderen, een prioriteit geven en er een vervaldatum aan koppelen. Bevestig met Taak toevoegen.

Je kunt ook een bericht vastmaken, boven in het chatvenster. Die optie is interessant als je bijvoorbeeld belangrijke informatie voor iedereen zichtbaar wilt houden of het bericht wilt gebruiken als herinnering voor anderen om hier bijvoorbeeld op te reageren. Klik met de rechtermuisknop op het bericht en kies Vastmaken. Het bericht verschijnt bovenin.

Videobellen via Teams?

Zonder camera op je laptop, is een webcam noodzakelijk

Extra functies

Met apps kun je de functionaliteit van Teams uitbreiden. Zo kun je bijvoorbeeld samen YouTube-video’s kijken tijdens een vergadering met de YouTube-app of een poll opzetten met de Polls-app. Klik op Apps, links in het Teams-venster. De apps verschijnen rechts. Onder ‘Populair in Teams’ vind je vaker gebruikte apps zoals YouTube en Polls. Klik op Alles weergeven voor het volledige overzicht. Klik op Toevoegen om de app te gebruiken.

Met apps breid je de functionaliteit van Teams uit.

Snelle acties

Teams kent een paar verborgen acties waarmee je snel taken kunt uitvoeren. In het chatvenster typ je / gevolgd door een opdracht. Typ /venster om een nieuw venster te openen. Typ /removehistory om de chatgeschiedenis te wissen. Typ /afwezig of /offline om je beschikbaarheidsstatus snel om te zetten naar Afwezig of Offline. Via /instellingen open je snel de instellingen van Teams. Teams kent nog meer opdrachten. Een overzicht hiervan opent automatisch zodra je enkel / typt.

Snel taken uitvoeren met vooraf bepaalde opdrachten.

In één keer

In een chatkanaal kunnen bestanden worden gedeeld. Een kanaal bestaat standaard uit twee tabbladen: Chatten en Gedeeld. Kies Gedeeld en selecteer de bestanden die je nodig hebt. Kies Downloaden. Je hebt ze nu ook tot je beschikking zonder dat je afhankelijk bent van Teams. Overigens kun je je chatvenster ook uitbreiden met functies via extra tabbladen. Daarover lees je in de paragraaf ‘Meer in chatvenster’.

Spontane vergaderingen

Je kunt in Teams snel overleggen met meerdere personen, zonder dat je eerst een vergadering hoeft in te plannen. Je vergadert eenvoudig als je de anderen belt via een kanaal. Open het kanaal met de deelnemers. Via de knop Nu vergaderen (rechtsboven in het venster) zet je snel een videogesprek met iedereen op. In plaats hiervan kun je ook een audiogesprek opzetten. Klik op het pijltje naast de knop en kies Audiogesprek.

Nóg meer overzicht

Heb je een flinke hoeveelheid conversaties lopen met meerdere personen? Je kunt zorgen voor meer overzicht door de individuele gesprekken een naam te geven. Open het gesprek en klik bovenin op de knop met de pen (Naam groeps-chat). Voer een groepsnaam in en bevestig met Opslaan.

Verschillende meningen

Om snel de mening van gesprekspartners te vragen of te stemmen over een onderwerp, kun je gebruikmaken van polls. Klik op Apps openen (rechtsboven) en klik op Polls / Nieuw poll maken. Vervolgens kun je een vraag of stelling maken en de bijbehorende opties definiëren. Activeer Meerdere selecties als je gesprekspartners meerdere antwoorden mogen kiezen. Standaard wordt er anoniem gestemd. Wil je liever de namen zien, kies Namen van respondenten vastleggen. Wil je juist niet dat de resultaten met de groep worden gedeeld, dan verwijder je het vinkje bij Samengevoegde resultaten delen met respondenten. Klik op Preview om een voorbeeld van je poll te bekijken. Tevreden? Klik op Verzenden.

Benieuwd naar de mening van anderen? Gebruik een poll!

Meer in chatvenster

Wist je dat je het standaard chatvenster van Teams kunt uitbreiden met extra functies? Je maakt hiervoor gebruik van tabbladen, die je bovenaan elk chatgesprek vindt. Op elke tab kun je een app kwijt. Zo kun je de omgeving uitbreiden met een tab voor gedeelde documenten of een whiteboard waarop je gezamenlijk aantekeningen kunt maken. Klik op het plusteken (+). Een venster met apps verschijnt. Kies een bestaande app (bovenin) of voeg een nieuwe app toe.

Via de browser

Als je je eigen computer niet bij de hand hebt of een andere computer leent, kun je alsnog Teams-gesprekken voeren via de browser. Meld je aan met het account waarmee je Teams gebruikt. Handig is de mogelijkheid om – zelfs vanuit de browser – een bureaubladmelding te krijgen zodra iemand je probeert te bereiken. Klik op Inschakelen bij Schakel de bureaubladmeldingen in. De omgeving is verder vergelijkbaar met de volwaardige Teams-client. Links vind je de verschillende categorieën. In de praktijk maak je vaak gebruik van Meet (herkenbaar aan het camerasymbool), waarmee je vergaderingen kunt organiseren en bijwonen. Wil je de omgeving verder naar je hand zetten? Klik rechtsboven op de drie puntjes (Instellingen en meer) en kies Instellingen. Ook deze opties zijn vergelijkbaar met de opties uit de volwaardige app, maar beperkter.

Teams niet bij de hand? Gebruik het via de browser!

Via je mobiel

Maak je gebruik van Teams op je telefoon, dan kun je de contactpersonen van de telefoon synchroniseren met de Teams-app. Open Teams op de telefoon en tik op de gebruikersfoto linksboven. Tik op Instellingen / Bellen / Contactpersonen van mijn apparaat synchroniseren. Als je je op een later moment bedenkt, kun je de koppeling uitschakelen. Teams verwijdert dan de telefooncontacten uit de Teams-lijst, alsof er niets is gebeurd.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 decoupeerzagen voor een schappelijke prijs
© Петр Смагин
Huis

Waar voor je geld: 5 decoupeerzagen voor een schappelijke prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Is het weer tijd om te klussen en moet je materialen op maat zagen? Met een decoupeerzaak wordt het zware werk je uit handen genomen. Wij vonden vijf mooie exemplaren voor je.

Een decoupeerzaag is perfect voor het fijnere zaagwerk. Denk aan het zagen van cirkels, het afronden van hoeken, het zagen van laminaat of het uitzagen van kleine stukken uit een materiaal. Dankzij de grote wendbaarheid kun je met een decoupeerzaag makkelijk aan de slag voor allerlei klusjes in en om het huis, of je nu met hout, metaal of kunststof werkt. Hieronder vind vijf decoupeerzagen voor al jouw klusjes.

Black & Decker BES610K

De Black & Decker BES610K is een robuuste decoupeerzaag die je helpt bij allerlei zaagklussen. Hij heeft een 650W motor en variabele snelheid, waardoor je nauwkeurig en gecontroleerd kunt werken. De pendelfunctie is instelbaar en de led-werklamp en stofblazer geven je een goed zicht op de zaaglijn. En dankzij de gereedschapsloze zaagbladwissel en de mogelijkheid om de zaaghoek tot 45 graden in te stellen, is deze zaagmachine voor alle toepassingen geschikt.

DeWalt DW331K

Deze decoupeerzaag is geschikt voor zowel de professionele klusser als de serieuze doe-het-zelver. Met zijn sterke motor en variabele snelheid zaag je moeiteloos door diverse materialen. De zaag ligt prettig in de hand dankzij de softgrip en het anti-vibratiesysteem, waardoor je geen last krijgt van je handen. Het snelspansysteem maakt het wisselen van zaagbladen eenvoudig, en met de instelbare zaaghoek kun je ook schuine snedes maken. Een degelijke machine van een gerenommeerd merk.

Makita 4351FCT

De Makita 4351FCT valt op vanwege de beugelgreep. Daardoor kun je deze zaag perfect sturen, zelfs als je een bocht of een detail wilt zagen. Je hebt hier veel meer controle over. Wisselen van zaagjes gaat vlot dankzij het snelspansysteem. De zaaghoek van deze Makita is instelbaar, waardoor je zelfs schuine snedes kunt maken. En met de stevige koffer erbij blijft alles netjes bij elkaar.

Bosch EasySaw 18V-70

De Bosch EasySaw 18V-70 is een handige zaag die je er makkelijk even bij pakt als je wat klusjes in en om het huis moet doen. Omdat hij op een accu werkt, zit je niet meer vast aan snoeren die altijd in de weg zitten. De zaag ligt lekker in de hand en is zo licht dat je er lang mee kunt doorwerken zonder lamme armen te krijgen. De zaagbladen wissel je in een handomdraai, geen gedoe met extra gereedschap. Houd er wel rekening mee dat je de accu en lader er los bij moet kopen, maar als je al Bosch-gereedschap in huis hebt, kun je die accu's gewoon gebruiken.

Makita JV0600K Decoupeerzaag

De Makita JV0600K is een handige decoupeerzaag waarmee je flexibel aan de slag kunt. Het apparaat ligt fijn in de hand en is niet te zwaar. Hij is krachtig genoeg om netjes door hout en zelfs metaal te zagen, en door het lichte gewicht kun je er lang mee werken zonder dat je polsen moe worden. Bij deze zaag krijg je een stevige kunststof koffer, dus je kunt 'm makkelijk meenemen en netjes opbergen. En als je liever heel schoon werkt, kun je hem ook aansluiten op een stofzuiger.