Yamaha timmert aan de weg met e-bikes en motoren
De Japanse gigant Yamaha is al tientallen jaren een zeer grote speler op het gebied van mobiliteit. Zo is Yamaha in Nederland zelfs verkoopleider op het gebied van fietsmotoren.
In het kort: veel fietsers is het wellicht ontgaan, maar Yamaha heeft inmiddels vijf e-bikemodellen in de collectie en produceert daarnaast ook meerdere middenmotoren. In dit artikel lees je over de nieuwe PW-S2 middenmotor, de BOOSTER Easy-fietsen en andere nieuwe modellen.
Lees ook: Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?
Samen met mede e-bikepioniers Sparta en Giant introduceerde Yamaha rond het jaar 2000 een geheel eigen elektrische fiets op de Nederlandse markt. Na die tijd is het bij Yamaha op het domein e-bike stil gebleven en concentreerde de firma zich op de productie van middenmotoren voor de e-bikebranche.
Na de introductie van de elektrische scooter in 2019 was de tijd rijp voor Yamaha om vol gas de geven op het gebied van elektrische fietsen. Eén van de merken die Yamaha door de jaren altijd trouw is gebleven is Giant. Dit Taiwanese merk weet de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Yamaha-motoren op waarde te schatten en monteert ze al jaren op Giant e-bikes. Ondanks dat Yamaha nu zelf e-bikes produceert, blijven de motoren overigens gewoon beschikbaar voor de concurrentie.
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
Productie in Frankrijk
Onlangs heeft Yamaha een eigen productiefaciliteit opgestart in Saint Quentin in Noord-Frankrijk. Hier wordt niet alleen de nieuwe PW-S2 middenmotor geproduceerd, maar vindt ook de assemblage plaats van de Yamaha Booster e-bike.
Wat de opzet hier van is, vroegen wij aan Pauline van Schaik, Senior Marketing Coördinator bij Yamaha. “Met de nieuwe vestiging in Frankrijk kunnen wij beter inspelen op de klantbehoeftes van de Europeaan. Bovendien wordt de tijd tussen productie en uitlevering aanzienlijk korter. En daarnaast kunnen wij naast de belangrijke markten Nederland en Duitsland ook sneller reageren op behoeftes uit de Zuid-Europese landen”
De uitlevering van de Yamaha e-bikes gebeurt nu via motorzaken en een geselecteerd aantal fietsenwinkels die vroeger scooters verkochten. De vraag is of de Yamaha e-bikecollectie uiteindelijk bij nog meer fietsenwinkels in de showroom komt te staan. Van Schaik: “De stap naar meer fietsenwinkels is nog onzeker, wij hebben tot op heden zeer goede ervaringen met het verkoopkanaal via de motorenhandel en zij zien het ook als een aantrekkelijke uitbreiding van het assortiment voor de toekomst. Of Yamaha op termijn op motorengebied de concurrentie met Bosch aangaat, is nog niet te zeggen. Met de Accell-groep heeft Yamaha al een grote partner die middenmotoren gebruikt voor de merken Babboe, Ghost, Haibike, Lapierre en Winora.”
Ook interessant: Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie
Nieuwe middenmotor
Het belangrijkste nieuws van de laatste tijd uit de Yamaha keuken is de introductie van de nieuwe PW-S2 middenmotor, de opvolger van de vertrouwde PW-ST motor.
Yamaha is er in geslaagd om een zeer krachtige en lichte aandrijfeenheid te ontwerpen. Met een koppel van 75 Nm en een gewicht van slechts 2,85 kilogram kan deze nieuwe middenmotor het duel aan met de concurrentie. De PW-S2 heeft een 22,8 mm kortere trapas dan het vorige model. Dat levert een veel betere trapefficiëntie en beter trapgevoel op, wat een aangename rijervaring ten goede komt. Naast de PW-S2 biedt Yamaha ook nog twee andere aandrijflijnen namelijk de PW-ST en de PW-X3.
Met de PW-ST heeft Yamaha een stille, compacte middenmotor met 70 Nm aan koppel. Een zeer geschikte motor voor semi-sportieve e-bikes en e-trekking fietsen. De PW-X3 krachtbron heeft een maximumkoppel van 85 Nm en leent zich met name voor uitdagende beklimmingen en wordt veel toegepast op elektrische mountainbikes.
Voldoende drinken is belangrijke bij (langere) tochten
Zorg voor voldoende hydratatie met speciale sportdrank
©Hans de Looij
Rijden met de Yamaha BOOSTER Easy
Yamaha verraste vriend en vijand met de introductie van de BOOSTER Easy, een opvallende e-bike voor in en rond de stad. Qua ontwerp bewandelt Yamaha een totaal andere route dan de meeste andere e-bikemerken. De fiets heeft een zeer eigentijdse uitstraling dankzij het ‘looking through’ frame en de zeer dikke banden.
Toch zal niet iedere e-biker direct vallen voor de uitstraling van de BOOSTER Easy. De extreem dikke banden roepen al snel een associatie op met fatbikes, wat totaal onterecht is. Overigens zouden iets smallere 60 mm banden de BOOSTER Easy niet misstaan! Toch bleek op de laatste Ebike Challence beurs in Utrecht, dat de Booster niet alleen in de smaak valt bij jonger publiek, ook fietsers op leeftijd waren zeer enthousiast over het ontwerp en de rijeigenschappen.
©Hans de Looij
Prettige metgezel
In de praktijk blijkt de BOOSTER Easy een zeer prettige metgezel. Het rijgenot wordt in de eerste plaats bepaald door de nieuwe PW-S2 middenmotor. De krachtbron is niet alleen stil, maar zorgt ook voor een zeer directe en vloeiende krachtondersteuning. Op de compacte display links op het stuur kun je switchen tussen de ondersteuningsstanden +Eco, Eco, STD en High.
Ondanks de brede banden stuurt de Booster soepel en direct, wat te danken is aan het lage zwaartepunt van de motor en de accupositie midden in het frame. De BOOSTER Easy staat in de prijslijst voor 3299 euro en dat is vergelijking met de concurrentie een ijzersterke aanbieding. Voor genoemd bedrag krijg je een krachtige middenmotor met 75 Nm aan koppel, een 630 Wh accu, een traploze naafversnelling van Enviolo en forse hydraulische schijfremmen. Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn, want met een gewicht van 35 kilogram valt de Booster wel uit de toon en wordt transport op een fietsdrager een behoorlijke uitdaging.
Yamaha heeft voor de Booster e-bike een compleet assortiment aan accessoires van voor- en achtermanden, zijtassen tot gekleurde zijpanelen die eenvoudig aan de zijkant van het frame worden bevestigd voor een verrassend ander uiterlijk.
©Yamaha Motor Europe N.V_.jpg
Nog meer e-bikes
Naast de BOOSTER Easy is er ook een Booster speed-pedelec verkrijgbaar voor berijders met een AM-rijbewijs, prijs 3699 euro. De CrossCore RC (2499 euro) is een sportieve e-bike voor alledaags gebruik en de Wabash (3499 euro) volgt de trend op gravelgebied en beschikt over een zadelpen (dropper post) die onder het rijden is te verstellen. Wie nog meer uitdaging zoekt, zal uitkomen bij de Moro 07 (4899 euro), een e-mountainbike die geïnspireerd is op Yamaha’s motorfietsen met voor- en achterdempers.