ID.nl logo
Yamaha timmert aan de weg met e-bikes en motoren
Mobiliteit

Yamaha timmert aan de weg met e-bikes en motoren

De Japanse gigant Yamaha is al tientallen jaren een zeer grote speler op het gebied van mobiliteit. Zo is Yamaha in Nederland zelfs verkoopleider op het gebied van fietsmotoren.

In het kort: veel fietsers is het wellicht ontgaan, maar Yamaha heeft inmiddels vijf e-bikemodellen in de collectie en produceert daarnaast ook meerdere middenmotoren. In dit artikel lees je over de nieuwe PW-S2 middenmotor, de BOOSTER Easy-fietsen en andere nieuwe modellen.

Lees ook: Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?

Samen met mede e-bikepioniers Sparta en Giant introduceerde Yamaha rond het jaar 2000 een geheel eigen elektrische fiets op de Nederlandse markt. Na die tijd is het bij Yamaha op het domein e-bike stil gebleven en concentreerde de firma zich op de productie van middenmotoren voor de e-bikebranche.

Na de introductie van de elektrische scooter in 2019 was de tijd rijp voor Yamaha om vol gas de geven op het gebied van elektrische fietsen. Eén van de merken die Yamaha door de jaren altijd trouw is gebleven is Giant. Dit Taiwanese merk weet de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Yamaha-motoren op waarde te schatten en monteert ze al jaren op Giant e-bikes. Ondanks dat Yamaha nu zelf e-bikes produceert, blijven de motoren overigens gewoon beschikbaar voor de concurrentie.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Productie in Frankrijk

Onlangs heeft Yamaha een eigen productiefaciliteit opgestart in Saint Quentin in Noord-Frankrijk. Hier wordt niet alleen de nieuwe PW-S2 middenmotor geproduceerd, maar vindt ook de assemblage plaats van de Yamaha Booster e-bike.  

Wat de opzet hier van is, vroegen wij aan Pauline van Schaik, Senior Marketing Coördinator bij Yamaha. “Met de nieuwe vestiging in Frankrijk kunnen wij beter inspelen op de klantbehoeftes van de Europeaan. Bovendien wordt de tijd tussen productie en uitlevering aanzienlijk korter. En daarnaast kunnen wij naast de belangrijke markten Nederland en Duitsland ook sneller reageren op behoeftes uit de Zuid-Europese landen”

De uitlevering van de Yamaha e-bikes gebeurt nu via motorzaken en een geselecteerd aantal fietsenwinkels die vroeger scooters verkochten. De vraag is of de Yamaha e-bikecollectie uiteindelijk bij nog meer fietsenwinkels in de showroom komt te staan. Van Schaik: “De stap naar meer fietsenwinkels is nog onzeker, wij hebben tot op heden zeer goede ervaringen met het verkoopkanaal via de motorenhandel en zij zien het ook als een aantrekkelijke uitbreiding van het assortiment voor de toekomst. Of Yamaha op termijn op motorengebied de concurrentie met Bosch aangaat, is nog niet te zeggen. Met de Accell-groep heeft Yamaha al een grote partner die middenmotoren gebruikt voor de merken Babboe, Ghost, Haibike, Lapierre en Winora.”

Ook interessant: Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie

Nieuwe middenmotor

Het belangrijkste nieuws van de laatste tijd uit de Yamaha keuken is de introductie van de nieuwe PW-S2 middenmotor, de opvolger van de vertrouwde PW-ST motor.

Yamaha is er in geslaagd om een zeer krachtige en lichte aandrijfeenheid te ontwerpen. Met een koppel van 75 Nm en een gewicht van slechts 2,85 kilogram kan deze nieuwe middenmotor het duel aan met de concurrentie. De PW-S2 heeft een 22,8 mm kortere trapas dan het vorige model. Dat levert een veel betere trapefficiëntie en beter trapgevoel op, wat een aangename rijervaring ten goede komt. Naast de PW-S2 biedt Yamaha ook nog twee andere aandrijflijnen namelijk de PW-ST en de PW-X3.

Met de PW-ST heeft Yamaha een stille, compacte middenmotor met 70 Nm aan koppel. Een zeer geschikte motor voor semi-sportieve e-bikes en e-trekking fietsen. De PW-X3 krachtbron heeft een maximumkoppel van 85 Nm en leent zich met name voor uitdagende beklimmingen en wordt veel toegepast op elektrische mountainbikes.

Voldoende drinken is belangrijke bij (langere) tochten

Zorg voor voldoende hydratatie met speciale sportdrank

©Hans de Looij

Rijden met de Yamaha BOOSTER Easy

Yamaha verraste vriend en vijand met de introductie van de BOOSTER Easy, een opvallende e-bike voor in en rond de stad. Qua ontwerp bewandelt Yamaha een totaal andere route dan de meeste andere e-bikemerken. De fiets heeft een zeer eigentijdse uitstraling dankzij het ‘looking through’ frame en de zeer dikke banden.

Toch zal niet iedere e-biker direct vallen voor de uitstraling van de BOOSTER Easy. De extreem dikke banden roepen al snel een associatie op met fatbikes, wat totaal onterecht is. Overigens zouden iets smallere 60 mm banden de BOOSTER Easy niet misstaan! Toch bleek op de laatste Ebike Challence beurs in Utrecht, dat de Booster niet alleen in de smaak valt bij jonger publiek, ook fietsers op leeftijd waren zeer enthousiast over het ontwerp en de rijeigenschappen.

©Hans de Looij

Prettige metgezel

In de praktijk blijkt de BOOSTER Easy een zeer prettige metgezel. Het rijgenot wordt in de eerste plaats bepaald door de nieuwe PW-S2 middenmotor. De krachtbron is niet alleen stil, maar zorgt ook voor een zeer directe en vloeiende krachtondersteuning. Op de compacte display links op het stuur kun je switchen tussen de ondersteuningsstanden +Eco, Eco, STD en High.

Ondanks de brede banden stuurt de Booster soepel en direct, wat te danken is aan het lage zwaartepunt van de motor en de accupositie midden in het frame. De BOOSTER Easy staat in de prijslijst voor 3299 euro en dat is vergelijking met de concurrentie een ijzersterke aanbieding. Voor genoemd bedrag krijg je een krachtige middenmotor met 75 Nm aan koppel, een 630 Wh accu, een traploze naafversnelling van Enviolo en forse hydraulische schijfremmen. Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn, want met een gewicht van 35 kilogram valt de Booster wel uit de toon en wordt transport op een fietsdrager een behoorlijke uitdaging.  

Yamaha heeft voor de Booster e-bike een compleet assortiment aan accessoires van voor- en achtermanden, zijtassen tot gekleurde zijpanelen die eenvoudig aan de zijkant van het frame worden bevestigd voor een verrassend ander uiterlijk.

©Yamaha Motor Europe N.V_.jpg

Nog meer e-bikes

Naast de BOOSTER Easy is er ook een Booster speed-pedelec verkrijgbaar voor berijders met een AM-rijbewijs, prijs 3699 euro. De CrossCore RC (2499 euro) is een sportieve e-bike voor alledaags gebruik en de Wabash (3499 euro) volgt de trend op gravelgebied en beschikt over een zadelpen (dropper post) die onder het rijden is te verstellen. Wie nog meer uitdaging zoekt, zal uitkomen bij de Moro 07 (4899 euro), een e-mountainbike die geïnspireerd is op Yamaha’s motorfietsen met voor- en achterdempers.     

 


  

 

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube