Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets

© Ruud Morijn

Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets

Geplaatst: 20 mei 2023 - 07:46

Hans de Looij

Er komt een hoop kijken bij de aanschaf en het onderhoud van een e-bike. Bovendien weet je soms niet waar je moet beginnen als je op zoek gaat naar informatie over de aankoop, maar ook over zaken als de aandrijving, de accu, het vervoer op de auto en de wettelijke eisen en verplichtingen. In dit artikel gaat ID.nl in op tien vragen die regelmatig worden gesteld.

1. Het aanbod is overweldigend; kan ik vooraf een schifting maken om me gerichter te oriënteren?

Jazeker, je kunt bijvoorbeeld van tevoren bepalen:

  • of je een open of dichte kettingkast wilt

  • of je per se een intube-accu wilt

  • hoeveel versnellingen je nodig hebt

  • hoeveel je maximaal wilt besteden

  • of je de fiets dagelijks gaat gebruiken

  • welke actieradius je nodig hebt

  • hoeveel de fiets maximaal mag wegen

Wil je meer weten over e-bikes en hoe je een verantwoorde keuze maakt, kijk dan ook eens naar ons artikel: Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!

2. Welke aandrijving verdient de voorkeur: voorwiel-, midden- of achterwielmotor?

  • Bij aandrijving via de middenmotor (waarbij de trapas elektrisch wordt ondersteund) ligt het zwaartepunt ideaal: laag en in het hart van de fiets. De ondersteuning voelt natuurlijk aan.

  • Voorwielaandrijving vergt in het begin gewenning, omdat je in feite vooruit wordt getrokken. Tevens is de ondersteuning minder evenwichtig. Wel is de e-bike relatief licht qua gewicht en valt de aanschafprijs lager uit.

  • Achterwielaandrijving voelt zeer natuurlijk aan; je krijgt gevoelsmatig een duwtje in de rug. De gewichtsverdeling is wat ongunstig, want het gewicht van de berijder, de bagage én de motor concentreert zich allemaal op het achterwiel.

E-bike kopen?

Kijk dan snel hier; er zit vast iets voor je tussen!

3. Hoe houd ik de accu in goede conditie?

De accu van een e-bike moet je vertroetelen; alleen dan zul je er jarenlang plezier van beleven. Gebruik de e-bike regelmatig, zodat het proces van ontladen en daarna weer bijladen met regelmaat plaatsvindt. De e-bike in de zomer urenlang in de volle zon stallen is funest voor de levensduur van de accu, en hetzelfde geldt voor blootstelling bij te lage temperaturen (matige tot strenge vorst) tijdens de winterdagen. Wanneer de e-bike voor langere rijd niet wordt gebruikt, zet je de fiets het best weg met een halfvolle accu.

4. Voor welke accucapaciteit moet ik gaan?

Bij de aankoop van een e-bike neem je genoegen met de standaard gemonteerde accu of ga je voor een upgrade. Maak je veel kilometers op een dag, dan is een accu met een inhoud van 500 of 600 Wh zeker geen overbodige luxe. Reken hierbij op 100 Wh per 10 afgelegde kilometers. Zo'n accu-upgrade maakt de e-bike wel weer een paar honderd euro duurder, dus houd daar qua budget rekening mee.

5. Wat zijn er wettelijke regels voor het besturen van een elektrische fiets?

  • Je moet verplicht op het fietspad rijden

  • Het motorvermogen mag maximaal 250 watt bedragen

  • Ondersteuning moet stoppen boven de 25 km/u

  • Je moet meetrappen om vooruit te komen

  • Je hebt geen rijbewijs, WA-verzekering of kenteken nodig

  • Je hoeft geen helm te dragen

  • Er geldt geen minimum leeftijd

6. Kun je een verouderde accu laten repareren?

Als je merkt dat de accu qua capaciteit sterk terugloopt, is het raadzaam een revisiespecialist in te schakelen. Hier wordt beoordeeld of vervanging van de batterijcellen mogelijk is en een restauratie de moeite loont. Vraag vóór reparatie altijd om een offerte.

7. Kun je een gewone fiets (laten) ombouwen tot elektrische fiets?

Vaak wel. Er zijn speciale bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ombouw van een gewone fiets naar elektrisch. In principe kun je bijna elke fiets ombouwen tot een e-bike, maar ook bakfietsen, tandems en driewielers lenen zich prima voor een elektrische transformatie.

8. Wat is de aanschafprijs van een e-bike?

Vanwege de enorme populariteit hebben talloze fabrikanten zich op de ontwikkeling van elektrische fietsen gestort. Het gevolg is dat er fietsen in alle soorten en maten beschikbaar zijn. De prijzen voor e-bikes lopen daardoor uiteraard sterk uiteen. Budgetmodellen met een relatief eenvoudige uitrusting zijn er al voor om en nabij de 1500 euro. Bekende Duitse supermarktketens duiken daar qua prijs zelfs nog onder.

Ga je voor een gerenommeerd Nederlands merk, dan beginnen de prijzen rond de 2000 euro, maar die kunnen zomaar oplopen tot 3500 euro en hoger. Exclusieve e-bikes met de laatste snufjes op technisch gebied tikken met gemak de 4000 tot 5000 euro aan. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt.

© Mees Tas

9. Kun je een elektrische fiets op de auto vervoeren?

Jazeker, maar controleer in het instructieboekje van de auto eerst de maximumkogeldruk. Tel vervolgens de gewichten van de fietsen en de drager op. Neem bijvoorbeeld een gemiddelde middenklasse-auto, die heeft een maximumkogeldruk van 60 kg. Als je er een fietsendrager van 15 kg en twee fietsen van 28 kg op wilt vervoeren, overschrijd je de maximumkogeldruk met 11 kg. Niet doen dus, want bij ongelukken loop je het risico dat de verzekering de schade niet dekt. Kijk dus bij aanschaf kritisch naar het gewicht van de fietsen en de drager. Tijdens het vervoer dien je bovendien altijd de accu's en eventuele fietstassen te verwijderen.

10. Kun je een elektrische fiets het best via het internet of bij de fietsenwinkel kopen?

Kopen via internet is prijstechnisch vaak aantrekkelijk. Kortingen lopen op tot ruim 20 procent of meer van de adviesprijs. Maar een proefrit maken kan niet, je krijgt dikwijls geen gratis eerste servicebeurt en van een goede afstelling bij aflevering is vaak eveneens geen sprake. Kopen bij een fietswinkel in de buurt is altijd de meest voor de hand liggende optie en biedt veel gemak. Met goede service en onderhoud heb je op langere termijn meer plezier van je fiets.

0

Powered by

logo

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000