ID.nl logo
Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets
© Ruud Morijn
Mobiliteit

Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets

Er komt een hoop kijken bij de aanschaf en het onderhoud van een e-bike. Bovendien weet je soms niet waar je moet beginnen als je op zoek gaat naar informatie over de aankoop, maar ook over zaken als de aandrijving, de accu, het vervoer op de auto en de wettelijke eisen en verplichtingen. In dit artikel gaat ID.nl in op tien vragen die regelmatig worden gesteld.

In dit artikel behandelen we een aantal prangende vragen over de elektrische fiets. We gaan dieper in op onderwerpen als de aanschaf en de verschillende opties, de verschillende soorten aandrijving en hoe je de accu in goede conditie houdt.

Daarnaast bespreken we de wettelijke regels omtrent e-bikes, de mogelijkheid van het repareren of upgraden van een accu, het ombouwen van een normale fiets tot e-bike, de variërende prijzen van e-bikes, het vervoer van e-bikes op een auto en tot slot de keuze tussen kopen via internet of bij een fietsenwinkel.

1. Het aanbod is overweldigend; kan ik vooraf een schifting maken om me gerichter te oriënteren?

Jazeker, je kunt bijvoorbeeld van tevoren bepalen:

  • of je een open of dichte kettingkast wilt

  • of je per se een intube-accu wilt

  • hoeveel versnellingen je nodig hebt

  • hoeveel je maximaal wilt besteden

  • of je de fiets dagelijks gaat gebruiken

  • welke actieradius je nodig hebt

  • hoeveel de fiets maximaal mag wegen

Wil je meer weten over e-bikes en hoe je een verantwoorde keuze maakt, kijk dan ook eens naar ons artikel: Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!

©Freepik

2. Welke aandrijving verdient de voorkeur: voorwiel-, midden- of achterwielmotor?

  • Bij aandrijving via de middenmotor (waarbij de trapas elektrisch wordt ondersteund) ligt het zwaartepunt ideaal: laag en in het hart van de fiets. De ondersteuning voelt natuurlijk aan.

  • Voorwielaandrijving vergt in het begin gewenning, omdat je in feite vooruit wordt getrokken. Tevens is de ondersteuning minder evenwichtig. Wel is de e-bike relatief licht qua gewicht en valt de aanschafprijs lager uit.

  • Achterwielaandrijving voelt zeer natuurlijk aan; je krijgt gevoelsmatig een duwtje in de rug. De gewichtsverdeling is wat ongunstig, want het gewicht van de berijder, de bagage én de motor concentreert zich allemaal op het achterwiel.

E-bike kopen?

Kijk dan snel hier; er zit vast iets voor je tussen!

3. Hoe houd ik de accu in goede conditie?

De accu van een e-bike moet je vertroetelen; alleen dan zul je er jarenlang plezier van beleven. Gebruik de e-bike regelmatig, zodat het proces van ontladen en daarna weer bijladen met regelmaat plaatsvindt. De e-bike in de zomer urenlang in de volle zon stallen is funest voor de levensduur van de accu, en hetzelfde geldt voor blootstelling bij te lage temperaturen (matige tot strenge vorst) tijdens de winterdagen. Wanneer de e-bike voor langere rijd niet wordt gebruikt, zet je de fiets het best weg met een halfvolle accu.

4. Voor welke accucapaciteit moet ik gaan?

Bij de aankoop van een e-bike neem je genoegen met de standaard gemonteerde accu of ga je voor een upgrade. Maak je veel kilometers op een dag, dan is een accu met een inhoud van 500 of 600 Wh zeker geen overbodige luxe. Reken hierbij op 100 Wh per 10 afgelegde kilometers. Zo'n accu-upgrade maakt de e-bike wel weer een paar honderd euro duurder, dus houd daar qua budget rekening mee.

5. Wat zijn er wettelijke regels voor het besturen van een elektrische fiets?

  • Je moet verplicht op het fietspad rijden

  • Het motorvermogen mag maximaal 250 watt bedragen

  • Ondersteuning moet stoppen boven de 25 km/u

  • Je moet meetrappen om vooruit te komen

  • Je hebt geen rijbewijs, WA-verzekering of kenteken nodig

  • Je hoeft geen helm te dragen

  • Er geldt geen minimum leeftijd

6. Kun je een verouderde accu laten repareren?

Als je merkt dat de accu qua capaciteit sterk terugloopt, is het raadzaam een revisiespecialist in te schakelen. Hier wordt beoordeeld of vervanging van de batterijcellen mogelijk is en een restauratie de moeite loont. Vraag vóór reparatie altijd om een offerte.

7. Kun je een gewone fiets (laten) ombouwen tot elektrische fiets?

Vaak wel. Er zijn speciale bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ombouw van een gewone fiets naar elektrisch. In principe kun je bijna elke fiets ombouwen tot een e-bike, maar ook bakfietsen, tandems en driewielers lenen zich prima voor een elektrische transformatie.

8. Wat is de aanschafprijs van een e-bike?

Vanwege de enorme populariteit hebben talloze fabrikanten zich op de ontwikkeling van elektrische fietsen gestort. Het gevolg is dat er fietsen in alle soorten en maten beschikbaar zijn. De prijzen voor e-bikes lopen daardoor uiteraard sterk uiteen. Budgetmodellen met een relatief eenvoudige uitrusting zijn er al voor om en nabij de 1500 euro. Bekende Duitse supermarktketens duiken daar qua prijs zelfs nog onder.

Ga je voor een gerenommeerd Nederlands merk, dan beginnen de prijzen rond de 2000 euro, maar die kunnen zomaar oplopen tot 3500 euro en hoger. Exclusieve e-bikes met de laatste snufjes op technisch gebied tikken met gemak de 4000 tot 5000 euro aan. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt.

©Mees Tas

9. Kun je een elektrische fiets op de auto vervoeren?

Jazeker, maar controleer in het instructieboekje van de auto eerst de maximumkogeldruk. Tel vervolgens de gewichten van de fietsen en de drager op. Neem bijvoorbeeld een gemiddelde middenklasse-auto, die heeft een maximumkogeldruk van 60 kg. Als je er een fietsendrager van 15 kg en twee fietsen van 28 kg op wilt vervoeren, overschrijd je de maximumkogeldruk met 11 kg. Niet doen dus, want bij ongelukken loop je het risico dat de verzekering de schade niet dekt. Kijk dus bij aanschaf kritisch naar het gewicht van de fietsen en de drager. Tijdens het vervoer dien je bovendien altijd de accu's en eventuele fietstassen te verwijderen.

10. Kun je een elektrische fiets het best via het internet of bij de fietsenwinkel kopen?

Kopen via internet is prijstechnisch vaak aantrekkelijk. Kortingen lopen op tot ruim 20 procent of meer van de adviesprijs. Maar een proefrit maken kan niet, je krijgt dikwijls geen gratis eerste servicebeurt en van een goede afstelling bij aflevering is vaak eveneens geen sprake. Kopen bij een fietswinkel in de buurt is altijd de meest voor de hand liggende optie en biedt veel gemak. Met goede service en onderhoud heb je op langere termijn meer plezier van je fiets.

▼ Volgende artikel
Review Sony WF-C710N – Upgrade om enthousiast over te worden
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony WF-C710N – Upgrade om enthousiast over te worden

Met de WF-C710N geeft Sony zijn betaalbare oordoppen een frisse update. De nieuwe set kost 119 euro – niet het allergoedkoopste, maar zeker interessant als je kijkt naar wat je ervoor terugkrijgt.

Uitstekend
Conclusie

Ondanks dat we niet het idee hebben dat de geluidskwaliteit er gigantisch op vooruitgegaan is, zijn we toch heel enthousiast over de Sony WF-C710N. Dat komt doordat de Japanse gigant een aantal waardevolle upgrades doorvoerde voor dit aangepaste model. De actieve ruisonderdrukking brengt rust en stilte, de accu gaat langer mee en de bediening werkt nu veel beter. Daarnaast verstaan mensen je beter tijdens telefoongesprekken en is er nu de multipointverbinding. Twijfel je tussen de C700N en C710N? Dan is de keuze duidelijk.

Plus- en minpunten
  • Cool ontwerp
  • Lange accuduur
  • Multipoint
  • Verbeterde bediening
  • Pasvorm
  • Equalizer
  • Draagcomfort
  • Met draagdetectie
  • Geen hi-res audio
  • IPX4-certificaat
  • Weinig codecs

Hoewel voorganger C700N momenteel voor minder dan 80 euro te koop is, vinden we de 119 die je voor de CF710N betaalt niet ontzettend hoog. Niet alleen omdat de C700N een tientje duurder was tijdens de introductie, maar ook omdat je veel kwaliteit in huis haalt. Komt de nieuwe set in de buurt van de veel duurdere marktleider WF-1000XM5? Nee, dat niet, maar daar betaal je dan ook het dubbele voor. De CF710N wil in elk geval wat problemen oplossen van de C700N, door verbeteringen door te voeren op het gebied van ruisonderdrukking, bediening en meer.

©Wesley Akkerman

Onvervalste 90's-vibe

De versie die wij testen beschikt over een unieke kleur en vormgeving. Zowel de oplaadcase als de oordoppen zijn gemaakt van transparant, blauw plastic. Daardoor stralen de oordopjes een onvervalste 90’s-vibe uit. Toegegeven, het moet net je ding zijn. Maar eerlijk is eerlijk: op een markt waar veel oortjes er saai en veilig uitzien, zijn we blij dat Sony het anders doet. Je kunt ze ook in het roze kopen als je wilt, en anders zijn wit en zwart nog beschikbaar. Mocht je het toch wat strakker en zakelijker willen houden, dan is dat dus nog steeds goed mogelijk.

Ten opzichte van de vorige versie heeft Sony een aantal belangrijke dingen aangepast. Als we nog even bij de case blijven, dan is het goed om te zien dat die nu tot dertig uur aan luistertijd biedt. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de voorganger. Waarbij wel aangetekend dat dit alleen geldt als je géén actieve ruisonderdrukking activeert. Als je die modus aanzet, dan heb je pakweg 25 uur tot je beschikking. Nog steeds erg respectabel, aangezien de voorganger het met ongeveer 20 uur moest doen. Daarnaast kun je nu met 5 minuten laden 60 minuten luisteren.

©Wesley Akkerman

Nieuwe sensoren aan boord

Verder heeft Sony goed gekeken naar verschillende sensoren. Zo zijn we erg blij dat de oordoppen de muziek pauzeren op het moment dat je ze uit je oren haalt. Dat deed de C700N niet. Ook zijn de knopjes ingeruild voor een aanraakgevoelig oppervlakte. Daarmee pas je het volume aan, kun je muziek pauzeren en meer. Je hoeft hiervoor niet hard op de dopjes te drukken, zoals bij de voorganger nog wel eens het geval kon zijn. Door de nieuwe bediening druk je ze dus niet meer zo vaak de gehoorgang in, wat voor een comfortabele fit zorgt.

De water- en stofbestendigheid is er niet op vooruitgegaan (die blijft steken op IPX4), maar Sony heeft wel multipointverbinding toegevoegd. Daardoor kun je de WF-C710N aan twee apparaten koppelen, en daar heel gemakkelijk tussen wisselen. Daarnaast helpt een AI-algoritme met het oppakken van je stem tijdens het bellen. De mensen met wie we gebeld hebben geven aan dat ze ons goed kunnen verstaan, en dat ze geen last hebben van achtergrondherrie. Klinkt allemaal goed tot nu toe, maar hoe zit het met de audiokwaliteit?

©Wesley Akkerman

Dezelfde audiokwaliteit?

Voor zover wij opgemerkt hebben, bieden zowel de WF-700N als de WF-C710N dezelfde audiokwaliteit. Sony claimt wel wat wijzigingen te hebben doorgevoerd aan de DSEE (Digital Sound Enhancement Engine), maar eerlijk is eerlijk – we zouden niet weten wat er dan anders is. Maar geen nood, want allebei de setjes oordoppen klinken fantastisch, helemaal als je de prijs in acht neemt. Je moet nog wel even de app in duiken om het geluid naar eigen gehoor aan te passen. Maar als je dat gedaan hebt, dan zit er weinig in de weg van het genieten.

Binnen de app tref je verschillende opties aan voor het versterken of aanpassen van het geluid. Er zijn allerlei presets, waarvan Enthousiast nog steeds onze favoriet is, evenals een handmatig in te stellen equalizer. Koppel dat aan de eerdergenoemde DSEE-basis en je houdt een over het algemeen zachte, warme weergave over. Hogere tonen kunnen hier en daar wat afgemeten klinken, maar we hebben niet het idee dat we echt iets missen tijdens het luisteren. Zeker niet als we ondertussen werken, in de trein of bus zitten of over straat lopen. Dit klinkt gewoon goed.

Tot slot werpen we nog een blik op die verbeterde actieve ruisonderdrukking. Die is, in vergelijking met zijn voorganger, reusachtig verbeterd. Aangezien de ruisonderdrukking van de voorganger nog wat te wensen overliet, is dit dus een waardevolle upgrade. Wanneer je de modus activeert, word je goed afgesloten van de omgeving. Aanwezige achtergrondgeluiden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je hoort nog wel wat mensen praten, zeker als ze naast je staan, maar over het algemeen ervaar je een groot gevoel van rust en stilte.

Sony WF-C710N kopen?

Ondanks dat we niet het idee hebben dat de geluidskwaliteit er gigantisch op vooruitgegaan is, zijn we toch heel enthousiast over de Sony WF-C710N. Dat komt doordat de Japanse gigant een aantal waardevolle upgrades doorvoerde voor dit aangepaste model. De actieve ruisonderdrukking brengt rust en stilte, de accu gaat langer mee en de bediening werkt nu veel beter. Daarnaast verstaan mensen je beter tijdens telefoongesprekken en is er nu de multipointverbinding. Twijfel je tussen de C700N en C710N? Dan is de keuze duidelijk.

▼ Volgende artikel
Wasmachine en droger stapelen: waar moet je op letten?
© Samsung
Huis

Wasmachine en droger stapelen: waar moet je op letten?

In veel huishoudens is de ruimte beperkt. Zeker in een appartement, kleine badkamer of smalle bijkeuken is het stapelen van een wasdroger op de wasmachine een aantrekkelijke oplossing. Maar zomaar die droger erop zetten is niet verstandig. Een instabiele opstelling kan voor schade of gevaarlijke situaties zorgen. Gelukkig is het goed te doen – als je weet waar je op moet letten.

In dit artikel lees je: • Of elke droger op elke wasmachine past • Wat je nodig hebt voor een stabiele stapelopstelling • Hoe je voorkomt dat je apparaten schade oplopen • Wanneer een trillingsmat zin heeft • Hoe je stapelt zonder risico op schuiven of omvallen

Lees ook: Zo voorkom je droger-ergernis nummer 1 (inderdaad, in elkaar gedraaid wasgoed!)

Kan elke droger op elke wasmachine?

In principe kun je bijna elke vrijstaande droger op een vrijstaande wasmachine zetten, zolang de droger maar lichter is dan de wasmachine. Dat is belangrijk, want de wasmachine is het apparaat dat trilt en beweegt. De droger moet dus altijd bovenop, nooit andersom. Let ook op het formaat: de droger mag niet breder of dieper zijn dan de wasmachine. Dan ontstaat er overhang, en dat maakt de opstelling instabiel.

Controleer in de handleiding of het merk of type specifieke eisen stelt aan stapelen. Sommige fabrikanten bieden alleen stapelkits aan voor apparaten van hetzelfde merk. In veel gevallen zijn er echter ook universele oplossingen beschikbaar.

De vloer: stevig, vlak en trillingsbestendig

De ondergrond waarop de apparaten staan, speelt een grotere rol dan je misschien denkt. Een vloer die veert of ongelijk ligt, kan bij centrifugeren trillingen versterken. Daardoor kan de hele stapelconstructie gaan schuiven. Zeker bij houten vloeren of oudere woningen is het verstandig om dit goed te checken.

Zorg ervoor dat de wasmachine waterpas staat. Bij een scheve opstelling ontstaan er onnodige spanningen op de verbinding tussen de twee apparaten. De meeste machines hebben verstelbare voetjes waarmee je de boel goed kunt afstellen.

Zonder stapelkit is het geen goed idee

Een wasdroger staat niet vanzelf stabiel bovenop een wasmachine. Gebruik daarom altijd een stapelkit. Dit is een verbindingsstuk dat de droger en wasmachine stevig met elkaar koppelt. Je voorkomt hiermee dat de droger tijdens het centrifugeren verschuift of zelfs van de wasmachine af trilt. Sommige fabrikanten noemen dit ook een verbindingsset, maar daarmee wordt hetzelfde bedoeld: een veilige koppeling tussen wasmachine en droger.

Er bestaan merkgebonden en universele stapelkits. Die laatste zijn handig als je apparaten van verschillende merken hebt, maar controleer goed of ze passen op jouw modellen. Sommige stapelkits zijn voorzien van een uitschuifbaar plateau: handig om een wasmand op te zetten bij het in- of uitladen. De (web)winkel waar je je wasdroger koopt, heeft deze kits meestal gewoon in het assortiment, of kan ze voor je bestellen.

Nooit doen: de droger los op de wasmachine zetten met alleen een antislipmatje ertussen. Dat lijkt stevig, maar is niet bestand tegen de schokken van het centrifugeren.

©AK | ID.nl

Trillingsmat: wel of niet nodig?

Een trillingsmat is een dikke rubbermat die je onder de wasmachine legt. Zo'n mat dempt het geluid en voorkomt dat trillingen via de vloer worden doorgegeven. Dit kan vooral nuttig zijn in appartementen of op houten vloeren. Maar let op: een trillingsmat stabiliseert niet de stapel zelf. Het is geen alternatief voor een stapelkit, alleen een aanvullende maatregel.

Gebruik je een trillingsmat, zorg er dan voor dat de wasmachine alsnog waterpas staat. De mat maakt de ondergrond iets zachter, dus nabevestigen kan nodig zijn.

Hoe stapel je veilig?

Begin met een goede voorbereiding. Verwijder het bovenblad van de wasmachine als de stapelkit dat vereist. Plaats de wasmachine waterpas op een schone, vlakke vloer. Bevestig vervolgens de stapelkit zoals aangegeven in de handleiding: meestal met klemmen, schuifsystemen of schroeven.

Til de droger vervolgens met twee personen op de wasmachine. Doe dit via de zijkanten, nooit aan de deur of het bedieningspaneel. Zet de droger precies in het midden van de stapelkit. Controleer of hij goed vastzit en sluit dan pas de stekker aan. Let erop dat het snoer en eventueel een afvoerslang niet klem komen te zitten.

Test daarna de stabiliteit door een kort centrifugeprogramma op de wasmachine te draaien. Blijft de droger goed staan en hoor je geen overmatige trillingen of bewegingen? Dan is de installatie geslaagd.

Wat als stapelen niet kan?

Soms is stapelen geen optie. Bijvoorbeeld omdat de droger groter is dan de wasmachine, de nis te laag is of de vloer te instabiel. In dat geval zit er niets anders op dan de apparaten naast elkaar te plaatsen. Dat vraagt wel wat meer vloeroppervlak, maar tegelijkertijd kun je daarboven juist zorgen voor extra werkruimte. Zet de machines onder een werkblad en je hebt meteen een plek om was op te vouwen, schoon wasgoed te sorteren of handdoeken op te stapelen. Zo benut je de ruimte toch nog slim, ook zonder te stapelen.

©kostikovanata

Tot slot

Een wasdroger op de wasmachine plaatsen is een slimme manier om ruimte te besparen, maar alleen als je het goed aanpakt. De juiste stapelkit, een stevige vloer en een nauwkeurige opstelling maken het verschil tussen een veilige, stabiele combinatie en een risico op schade of ongelukken. Met een beetje voorbereiding staat het binnen een uur stevig en veilig – en houd jij ruimte over in je wasruimte.