ID.nl logo
Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets
© Ruud Morijn
Mobiliteit

Tien veelgestelde vragen over de elektrische fiets

Er komt een hoop kijken bij de aanschaf en het onderhoud van een e-bike. Bovendien weet je soms niet waar je moet beginnen als je op zoek gaat naar informatie over de aankoop, maar ook over zaken als de aandrijving, de accu, het vervoer op de auto en de wettelijke eisen en verplichtingen. In dit artikel gaat ID.nl in op tien vragen die regelmatig worden gesteld.

In dit artikel behandelen we een aantal prangende vragen over de elektrische fiets. We gaan dieper in op onderwerpen als de aanschaf en de verschillende opties, de verschillende soorten aandrijving en hoe je de accu in goede conditie houdt.

Daarnaast bespreken we de wettelijke regels omtrent e-bikes, de mogelijkheid van het repareren of upgraden van een accu, het ombouwen van een normale fiets tot e-bike, de variërende prijzen van e-bikes, het vervoer van e-bikes op een auto en tot slot de keuze tussen kopen via internet of bij een fietsenwinkel.

1. Het aanbod is overweldigend; kan ik vooraf een schifting maken om me gerichter te oriënteren?

Jazeker, je kunt bijvoorbeeld van tevoren bepalen:

  • of je een open of dichte kettingkast wilt

  • of je per se een intube-accu wilt

  • hoeveel versnellingen je nodig hebt

  • hoeveel je maximaal wilt besteden

  • of je de fiets dagelijks gaat gebruiken

  • welke actieradius je nodig hebt

  • hoeveel de fiets maximaal mag wegen

Wil je meer weten over e-bikes en hoe je een verantwoorde keuze maakt, kijk dan ook eens naar ons artikel: Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!

©Freepik

2. Welke aandrijving verdient de voorkeur: voorwiel-, midden- of achterwielmotor?

  • Bij aandrijving via de middenmotor (waarbij de trapas elektrisch wordt ondersteund) ligt het zwaartepunt ideaal: laag en in het hart van de fiets. De ondersteuning voelt natuurlijk aan.

  • Voorwielaandrijving vergt in het begin gewenning, omdat je in feite vooruit wordt getrokken. Tevens is de ondersteuning minder evenwichtig. Wel is de e-bike relatief licht qua gewicht en valt de aanschafprijs lager uit.

  • Achterwielaandrijving voelt zeer natuurlijk aan; je krijgt gevoelsmatig een duwtje in de rug. De gewichtsverdeling is wat ongunstig, want het gewicht van de berijder, de bagage én de motor concentreert zich allemaal op het achterwiel.

E-bike kopen?

Kijk dan snel hier; er zit vast iets voor je tussen!

3. Hoe houd ik de accu in goede conditie?

De accu van een e-bike moet je vertroetelen; alleen dan zul je er jarenlang plezier van beleven. Gebruik de e-bike regelmatig, zodat het proces van ontladen en daarna weer bijladen met regelmaat plaatsvindt. De e-bike in de zomer urenlang in de volle zon stallen is funest voor de levensduur van de accu, en hetzelfde geldt voor blootstelling bij te lage temperaturen (matige tot strenge vorst) tijdens de winterdagen. Wanneer de e-bike voor langere rijd niet wordt gebruikt, zet je de fiets het best weg met een halfvolle accu.

4. Voor welke accucapaciteit moet ik gaan?

Bij de aankoop van een e-bike neem je genoegen met de standaard gemonteerde accu of ga je voor een upgrade. Maak je veel kilometers op een dag, dan is een accu met een inhoud van 500 of 600 Wh zeker geen overbodige luxe. Reken hierbij op 100 Wh per 10 afgelegde kilometers. Zo'n accu-upgrade maakt de e-bike wel weer een paar honderd euro duurder, dus houd daar qua budget rekening mee.

5. Wat zijn er wettelijke regels voor het besturen van een elektrische fiets?

  • Je moet verplicht op het fietspad rijden

  • Het motorvermogen mag maximaal 250 watt bedragen

  • Ondersteuning moet stoppen boven de 25 km/u

  • Je moet meetrappen om vooruit te komen

  • Je hebt geen rijbewijs, WA-verzekering of kenteken nodig

  • Je hoeft geen helm te dragen

  • Er geldt geen minimum leeftijd

6. Kun je een verouderde accu laten repareren?

Als je merkt dat de accu qua capaciteit sterk terugloopt, is het raadzaam een revisiespecialist in te schakelen. Hier wordt beoordeeld of vervanging van de batterijcellen mogelijk is en een restauratie de moeite loont. Vraag vóór reparatie altijd om een offerte.

7. Kun je een gewone fiets (laten) ombouwen tot elektrische fiets?

Vaak wel. Er zijn speciale bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ombouw van een gewone fiets naar elektrisch. In principe kun je bijna elke fiets ombouwen tot een e-bike, maar ook bakfietsen, tandems en driewielers lenen zich prima voor een elektrische transformatie.

8. Wat is de aanschafprijs van een e-bike?

Vanwege de enorme populariteit hebben talloze fabrikanten zich op de ontwikkeling van elektrische fietsen gestort. Het gevolg is dat er fietsen in alle soorten en maten beschikbaar zijn. De prijzen voor e-bikes lopen daardoor uiteraard sterk uiteen. Budgetmodellen met een relatief eenvoudige uitrusting zijn er al voor om en nabij de 1500 euro. Bekende Duitse supermarktketens duiken daar qua prijs zelfs nog onder.

Ga je voor een gerenommeerd Nederlands merk, dan beginnen de prijzen rond de 2000 euro, maar die kunnen zomaar oplopen tot 3500 euro en hoger. Exclusieve e-bikes met de laatste snufjes op technisch gebied tikken met gemak de 4000 tot 5000 euro aan. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt.

©Mees Tas

9. Kun je een elektrische fiets op de auto vervoeren?

Jazeker, maar controleer in het instructieboekje van de auto eerst de maximumkogeldruk. Tel vervolgens de gewichten van de fietsen en de drager op. Neem bijvoorbeeld een gemiddelde middenklasse-auto, die heeft een maximumkogeldruk van 60 kg. Als je er een fietsendrager van 15 kg en twee fietsen van 28 kg op wilt vervoeren, overschrijd je de maximumkogeldruk met 11 kg. Niet doen dus, want bij ongelukken loop je het risico dat de verzekering de schade niet dekt. Kijk dus bij aanschaf kritisch naar het gewicht van de fietsen en de drager. Tijdens het vervoer dien je bovendien altijd de accu's en eventuele fietstassen te verwijderen.

10. Kun je een elektrische fiets het best via het internet of bij de fietsenwinkel kopen?

Kopen via internet is prijstechnisch vaak aantrekkelijk. Kortingen lopen op tot ruim 20 procent of meer van de adviesprijs. Maar een proefrit maken kan niet, je krijgt dikwijls geen gratis eerste servicebeurt en van een goede afstelling bij aflevering is vaak eveneens geen sprake. Kopen bij een fietswinkel in de buurt is altijd de meest voor de hand liggende optie en biedt veel gemak. Met goede service en onderhoud heb je op langere termijn meer plezier van je fiets.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy Z Fold 7 – Praktischer dan ooit
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Galaxy Z Fold 7 – Praktischer dan ooit

Met een prijskaartje van minimaal 2100 euro is de opvouwbare Samsung Galaxy Z Fold 7 een van de duurste smartphones van dit moment. En daar waar de vorige edities een beetje 'meer van hetzelfde waren', voelt de Z Fold 7 wel degelijks anders door zijn sierlijke ontwerp. Heeft Samsung nog meer aangepast of veranderd? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

De Galaxy Z Fold 7 is een indrukwekkende opvolger van de Z Fold 6. Het dunnere, lichtere ontwerp en het bredere buitenscherm maken hem praktischer dan ooit. De schermen zijn prachtig, de prestaties top en de nieuwe 200MP-camera is een forse upgrade. De hoge prijs van 2100 euro is echter moeilijk te negeren, zeker gezien de matige 3x zoom en de batterij die geen uitblinker is. Bovendien verschilt de ervaring, op het ontwerp na, ook niet zo heel veel van het voorgaande model en heeft Samsung ook niet alle problemen van de voorganger aangepakt.

Plus- en minpunten
  • Bijzonder verfijnd ontwerp
  • Grotere schermen
  • Dichtgeklapt ook goed te gebruiken
  • Hoofdcamera van 200 megapixel
  • Dunner en lichter dan ooit
  • Goede prestaties
  • De prijs...
  • Batterijduur moet echt beter
  • Support voor S Pen verdwenen
  • Slechts 3x optische zoom

De aanpassingen die Samsung heeft doorgevoerd in de Galaxy Z Fold 7 zijn vooral praktisch van aard. Het voornaamste ontwerpverschil zit in de afmetingen en het gewicht: zo is het toestel merkbaar dunner en lichter dan de Z Fold 6. In dichtgeklapte toestand is de dikte gereduceerd van 12,1 mm naar 8,9 mm en opengevouwen van 5,6 mm naar 4,2 mm. Ook het gewicht is afgenomen, van 239 gram naar 215 gram. Op papier zijn dit misschien kleine verschillen, maar in de praktijk is de foldable vederlicht en haast papierachtig dun.

Daarnaast zijn de oled-schermen aangepast voor beter dagelijks gebruik. Het smalle 6,3-inch buitenscherm van de Z Fold 6 is vervangen door een breder 6,5-inch scherm met een iets meer conventionele beeldverhouding van 21:9. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker typt en apps met één hand bedient, zonder dat je het toestel steeds open hoeft te klappen. Ook het binnenscherm is wat vergroot: van 7,6 inch naar een ruimer 8-inch paneel. De schermranden zijn daarbij iets dunner geworden, waardoor het geheel moderner oogt dan ooit.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Praktischer dan ooit

De Galaxy Z Fold 7 is duidelijk ontworpen om het vouwbare concept toegankelijker en praktischer te maken voor een breder publiek. Door het toestel dunner en lichter te maken en vooral het buitenscherm een normale beeldverhouding te geven, is de Z Fold 7 een smartphone die praktischer is dan zijn voorganger. Het is niet langer een niche-apparaat dat je moet openklappen voor basistaken. De combinatie van grotere schermen, een bijna onzichtbare vouw en een extreem hoge helderheid maakt het een indrukwekkend media- en multitasking-apparaat voor dagelijks gebruik.

De beeldkwaliteit van beide schermen is uitstekend. Met een piekhelderheid van meer dan 2000 nits zijn de displays zelfs in direct zonlicht perfect af te lezen. De kleuren zijn levendig en hebben iets meer verzadiging dan concurrerende modellen, waardoor beelden en kleuren echt van het scherm spatten. Beide panelen hebben een soepele 120Hz-verversingssnelheid, die zich automatisch aanpast om de batterij te sparen wanneer dat kan. Lees je een WhatsApp-bericht of artikel, dan gaat de snelheid omlaag om onnodig batterijverbruik te voorkomen.

10x

3x

2x

1x

Galaxy Z Fold 7 in de praktijk

De Galaxy Z Fold 7 profileert zich als een krachtpatser, dankzij een licht opgevoerde Snapdragon-processor (Snapdragon 8 Elite) en een ruime hoeveelheid werkgeheugen. Dit vertaalt zich in een soepele ervaring, of je nu zware games speelt of drie apps tegelijk draait met de Multi Window-functie. Hierdoor voelt het toestel als een echt productiviteits- en entertainmentapparaat dat is ontworpen voor de meest veeleisende gebruiker. Het toestel kan soms wel wat warm worden, maar dat komt meer door Qualcomm dan door Samsung.

In de praktijk levert de batterij genoeg stroom voor een volledige werkdag, al is-ie geen uitblinker bij intensief gebruik. Gelukkig laadt de batterij met de juiste adapter (niet meegeleverd) in een half uur voor de helft op. Het toestel is verder toekomstbestendig met support voor de nieuwste standaarden zoals wifi 7 en bluetooth 5.4, die zorgen voor snelle en stabiele verbindingen. De geïntegreerde AI is handig voor functies als Circle to Search, maar is daarnaast niet feilloos en maakt soms fouten, waardoor je er nog niet op kunt vertrouwen.

0,6x

0,6x

1x

2x

Forse camera-upgrade

De Galaxy Z Fold 7 heeft een forse camera-upgrade gekregen dankzij een nieuwe 200MP-hoofdsensor, vergelijkbaar met die in de S25 Ultra. Dit zorgt voor een kwaliteitsverbetering ten opzichte van de Fold 6. Het hoge aantal megapixels maakt het mogelijk om ver in te zoomen op een foto en hem bij te snijden veel zonder detailverlies. Overdag presteert de camera uitstekend met levendige en vooral warme kleuren die hun mannetje staan. Ook 's nachts blijven de foto's verrassend scherp, al doen 'gewone' smartphones het wellicht nog iets beter op dit gebied. Een unieke functie is verder de mogelijkheid om de krachtige 200MP-hoofdcamera te gebruiken voor selfies, waarbij je het coverscherm als zoeker benut.

Naast de hoofdsensor zijn er nog meer verbeteringen. De ultragroothoeklens heeft nu autofocus, waardoor je nu indrukwekkende macrofoto's van dichtbij kunt maken. Ook de selfiecamera's zijn merkbaar verbeterd, met een grotere kijkhoek voor groepsfoto's.

Niet alles is er echter op vooruitgegaan. De telelens blijft steken op 3x optische zoom en dat voelt inmiddels wat mager, zeker vergeleken met de 5x zoom die andere topmodellen bieden.

3x

10x

Macrostand.

Lange ondersteuning

De Galaxy Z Fold 7 draait op Android 16 met Samsungs One UI 8, dat vol zit met slimme AI-upgrades. Gemini Live is verbeterd en kan nu tegelijkertijd spraak, camera-input en scherminfo verwerken. Functies zoals Circle to Search zijn uitgebreid; zo kun je tijdens het gamen realtime tips krijgen. De exclusieve, geavanceerde video-editor benut het grote scherm volledig, waardoor je video's met meerdere lagen kunt bewerken. Het toestel wordt ondersteund met zeven jaar aan software- en beveiligingsupdates, waarmee Samsung samen met Google marktleider is.

Samsung Galaxy Z Fold 7 kopen?

De Galaxy Z Fold 7 is een indrukwekkende opvolger van de Z Fold 6. Het dunnere, lichtere ontwerp en het bredere buitenscherm maken hem praktischer dan ooit. De schermen zijn prachtig, de prestaties top en de nieuwe 200MP-camera is een forse upgrade. De hoge prijs van 2100 euro is echter moeilijk te negeren, zeker gezien de matige 3x zoom en de batterij die geen uitblinker is. Bovendien verschilt de ervaring, op het ontwerp na, ook niet zo heel veel van het voorgaande model en heeft Samsung ook niet alle problemen van de voorganger aangepakt.

▼ Volgende artikel
Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers
© Kirill Sirotiouk
Huis

Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers

Als je je vriezer wilt ontdooien, trek je eerst de stekker eruit. Laat je 'm aanstaan, dan blijft het apparaat koelen en smelt het ijs nauwelijks. Bij een vrijstaand model is dat zo gebeurd, maar bij een inbouw-vriezer ligt dat anders. De plint moet los, het apparaat moet naar voren, en pas dan kun je bij het stopcontact. Gedoe dus. Wil je een inbouw-vriezer, dan kun je dus het beste kiezen voor een model met No Frost. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt het?

In dit artikel lees je:
  • Wat No Frost precies doet
  • Waarom No Frost een must is, zeker bij inbouw-vriezers
  • Of er nadelen zitten aan No Frost
  • Wat het verschil is met Low Frost

Wat doet No Frost precies?

In een vriezer zonder No Frost ontstaat na verloop van tijd een ijslaag op de binnenwanden. Dat komt door vochtige lucht die binnenkomt elke keer dat je de deur opent. Daardoor gaan de lades minder soepel open en dicht, vriezen verpakkingen vast en stijgt het energieverbruik zonder dat je het meteen doorhebt.

No Frost voorkomt dat. In plaats van het vocht te laten condenseren en bevriezen, circuleert er droge, koude lucht door de vriezer dankzij een ingebouwde ventilator. Die onttrekt actief vocht aan de lucht in het vriesdeel, waardoor ijsvorming helemaal uitblijft. Alles in de vriezer blijft los van elkaar, zonder dat er zich een laag ijs vormt op lades of verpakkingen.

©Tolstoy | Prozorov Andrey

Waarom No Frost juist bij inbouw zo handig is

Dat je nooit meer hoeft te ontdooien is prettig, maar No Frost heeft nog een paar duidelijke voordelen. Een vriezer zonder ijslaag werkt efficiënter: zodra er ijs aan de binnenwanden ontstaat, moet de compressor meer moeite doen om alles op temperatuur te houden. Dat zie je terug op je energierekening.

Bij inbouw-vriezers speelt dat nog sterker. Omdat die vriezers in een kast zijn weggewerkt, is de luchtcirculatie rond het apparaat beperkter. Warmte die normaal via de zijkanten en achterkant wordt afgevoerd, blijft langer hangen. Daardoor neemt de kans op condensvorming en dus ijsopbouw toe bij modellen zonder No Frost. Als de vriezer daardoor harder moet werken, loopt het verbruik op en verslechtert de energieprestatie – zelfs als het label op papier zuinig lijkt. Met No Frost voorkom je dat, en blijft de vriezer goed werken, ook als hij is ingebouwd.

Beter voor je eten

Ook blijft door No Frost de kwaliteit van ingevroren eten beter behouden. IJskristallen op verpakkingen en producten ontstaan bij temperatuurwisselingen en vochtophoping. Met een No Frost-systeem blijft de lucht in het vriesvak stabiel en droog. Daardoor droogt je eten minder snel uit en blijft de kwaliteit beter behouden. 

Zijn er ook nadelen?

No Frost heeft geen echte nadelen, al zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. Een No Frost-vriezer gebruikt in theorie iets meer stroom door het ventilatiesysteem. In de praktijk weegt dat ruimschoots op tegen het lagere verbruik dankzij het ontbreken van ijsvorming. Ook maakt de luchtcirculatie soms een zacht zoemend geluid. Bij inbouw hoor je daar meestal weinig van, omdat het apparaat in een kast is weggewerkt. Ook ligt de prijs vaak iets hoger dan bij standaard vriezers.

Hoe zit het met Low Frost bij inbouw-vriezers?

Niet alle vriezers zonder ijsvorming zijn automatisch No Frost. Er bestaan ook modellen met Low Frost. Die werken met verdampers in de wand, waardoor er veel minder snel ijs ontstaat. Helemaal ijsvrij blijft het vriesgedeelte niet, maar ontdooien hoeft nog maar één of twee keer per jaar. Bij een vrijstaand model kan dat prima, maar bij inbouw eigenlijk niet. Want één keer per jaar ontdooien is bij een ingebouwd apparaat nog steeds onhandig. Daarom is No Frost bij inbouw eigenlijk de enige keuze waarmee je het jezelf écht makkelijk maakt.

©qwartm - stock.adobe.com

No Frost is bij inbouw geen luxe, maar logica

Het allergrootste voordeel van No Frost bij een inbouw-vriezer is natuurlijk dat de rompslomp van ontdooien je bespaard blijft. Daarnaast zorgt No Frost ervoor dat de vriezer constant blijft presteren, ook in een krappe, slecht geventileerde nis. Het voorkomt ijsvorming, houdt het energieverbruik stabiel en zorgt dat je ingevroren etenswaren zo lang mogelijk hun kwaliteit behouden. Zeker bij een inbouwmodel is No Frost dus geen luxe, maar gewoon een slimme keuze.

Nog even dit

Vriezers hebben ruimte nodig om hun warmte kwijt te kunnen. Bij No Frost-modellen is dat extra belangrijk, omdat die werken met actieve luchtstroom. Bij een vrijstaande vriezer is voldoende ruimte meestal geen probleem, maar bij inbouw-modellen is het belangrijk dat ze niet te krap worden ingebouwd. Kijk dus niet alleen naar de afmetingen van het apparaat zelf, maar controleer ook altijd hoeveel extra ruimte de fabrikant adviseert voor ventilatie. Soms is er aan de achterkant, bovenkant of onder de vriezer nog luchtcirculatie nodig. Houd daar in je keukenontwerp rekening mee, zodat de vriezer goed blijft functioneren en het energieverbruik niet oploopt. Je kunt ook altijd advies vragen bij je keukenspecialist.