ID.nl logo
Tweede Kamer wil helmplicht voor fatbikes: dit moet je weten
© Politie
Mobiliteit

Tweede Kamer wil helmplicht voor fatbikes: dit moet je weten

Een minimum leeftijd van 14 jaar én een helmplicht voor fatbikes: een motie daarover is op 24 september aangenomen door de Tweede Kamer. Goed nieuws, want met fatbikes gebeuren steeds vaker ongelukken, vaak met jonge slachtoffers. In dit artikel lees je waarom deze helmplicht belangrijk is – en waarom het ook en goed idee zou zijn om een helmplicht voor álle e-bikes in te voeren.

In dit artikel lees je: • Wat een fatbike precies is • Waarom de helmplicht voor fatbikes en e-bikes belangrijk is • Wat de voordelen en nadelen van deze maatregel zijn • Welke soorten helmen er zijn en wat ze kosten • Waarom het misschien een beter idee is om de maatregel voor alle fietsers in te voeren


⭐ De motie Veltman en Olger van Dijk

De motie van de leden Veltman en Olger van Dijk, waarmee de Tweede Kamer op 24 september 2024 heeft ingestemd, vraagt de regering om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Dit voorstel komt voort uit de toename van onveilige situaties en ongevallen met fatbikes, waarbij veel slachtoffers kinderen tussen de 10 en 14 jaar zijn. Omdat de legitimatieplicht vanaf 14 jaar handhaving makkelijker maakt, wordt een aparte wettelijke categorie voor fatbikes voorgesteld. De motie stelt voor om kenmerken zoals dikkere banden, hoger gewicht en een niet in hoogte verstelbaar zadel te gebruiken om fatbikes te onderscheiden van elektrische fietsen.
Wat er gaat gebeuren nu de motie is aangenomen, is nog niet duidelijk. Eventuele maatregelen zullen minimaal nog een aantal maanden op zich laten wachten. Minister Madlener moet zich nog beraden op een formele reactie. Blijken aparte regels voor fatbikes wettelijk niet mogelijk, dan zal de minister dat eerder laten weten aan de Tweede Kamer.


Wat is een fatbike?

Een fatbike is een e-bike die qua uiterlijk sterk doet denken aan een snorfiets of scooter. Dit komt door de brede, dikke banden en de buddyseat. Hoewel de zithouding niet ideaal is voor fietsen en het trappen daardoor soms onnatuurlijk kan aanvoelen, zorgen de juiste ondersteuning en het juiste aandrijfsysteem toch voor een plezierige rijervaring.

Fatbikes zijn vooral populair onder jongeren omdat ze lijken op snorfietsen, maar je geen helm hoeft te dragen. Sinds 1 januari 2023 geldt de helmplicht in Nederland wel voor snorfietsers. Deze verplichting geldt voor voertuigen die sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Omdat fatbikes vaak niet in deze categorie vallen, zijn ze aantrekkelijk voor jongeren: wél de uitstraling en snelheid van een snorfiets, maar níet de bijkomende regels. En daar zit de zorg.

Lees ook: Hier moet je op letten bij het kopen van een fatbike

©Glaserfotografie.de

Helmplicht voor fatbikes: een goed idee

Het aantal (ernstige) ongevallen met fatbikes onder jongeren (en met e-bikes onder ouderen trouwens) is recent flink gestegen. De fatbikes kunnen hogere snelheden bereiken en hebben vaak een zwaardere constructie, wat de impact van een ongeluk vergroot.

Fatbike-ongevallen: vooral jongeren, vaak hoofdletsel

  • Sinds 2023 is er een sterke toename in het aantal ongevallen met fatbikes, vooral onder jongeren. In 2023 noteerde VeiligheidNL 59 fatbike-ongevallen waarbij slachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH) belandden, terwijl in de eerste vier maanden van 2024 al 33 ongevallen zijn gemeld. Deze stijging is opvallend, aangezien in 2022 slechts 7 gevallen werden gerapporteerd.
  • De meeste ongevallen (52 procent in 2023 en 64 procent in 2024) waren eenzijdig (dus zonder botsing met andere verkeersdeelnemers of met objecten). In ongeveer een derde van de gevallen was er een botsing, vaak met een personenauto. Het merendeel van de slachtoffers is jong (10-14 jaar). Letsel aan het hoofd en hersenletsel komen veel voor.
  • De werkelijke aantallen fatbike-ongevallen liggen waarschijnlijk hoger dan gerapporteerd. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van slechts 14 van de 83 SEH-afdelingen in Nederland. Bovendien wordt niet in alle gevallen geregistreerd welk type fiets betrokken was bij een ongeval.

Fatbikes een aparte categorie?

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat hij moeilijkheden ziet bij de invoering van deze nieuwe regels. Volgens de minister is het namelijk moeilijk om aparte regels voor fatbikes te maken, omdat het lastig is om deze duidelijk te onderscheiden van andere elektrische fietsen. Fatbikes vallen momenteel onder dezelfde regels als elektrische fietsen, zonder kenteken, helmplicht of minimumleeftijd. Regels kúnnen, stelt hij, mits die gaan gelden voor alle elektrische fietsen, dus niet alleen voor fatbikes.

Voordelen van de helmplicht voor fatbikes en e-bikes:

Meer veiligheid in het verkeer: Door een helmplicht in te voeren voor fatbikes en e-bikes, kan de veiligheid op de weg aanzienlijk verbeteren. Helmen bieden bescherming tegen hoofdletsels bij ongevallen.

Iedereen veilig op de fiets: Op wat voor (elektrische) fiets je ook rijdt: een helm kan levens redden. Het is belangrijk om de veiligheid voor álle fietsers te waarborgen.

Meer aandacht voor veiligheid: Door een helmplicht in te voeren, worden fietsers zich bewuster van de risico's. Dat leidt tot veiliger gedrag in het verkeer – en dat leidt weer tot minder ongelukken.

Nadelen van de helmplicht:

Kosten: De aanschaf van een helm kan een extra financiële last zijn voor sommige gebruikers.

Praktische bezwaren: Niet iedereen vindt het prettig om een helm te dragen, wat kan leiden tot minder gebruik van de fiets. Dit gebeurde ook in Australië en Nieuw-Zeeland na de invoering van de helmplicht, waarbij overigens ook de minder ontwikkelde infrastructuur een rol kan hebben gespeeld.

Handhaving: Het handhaven van de helmplicht kan lastig zijn vanwege de toenemende werkdruk bij politie en handhavers, wat ertoe kan leiden dat kinderen hun helm vaker thuislaten.

©Maitree.B Hin255

Nog beter: een helmplicht voor álle fietsers

Een uniforme helmplicht voor alle fietsers maakt de handhaving eenvoudiger, omdat er dan geen onderscheid meer is tussen verschillende soorten voertuigen. Dit zorgt voor meer duidelijkheid, verhoogt de verkeersveiligheid en helpt letsel te verminderen. De angst dat een helmplicht leidt tot minder fietsers, zoals eerder gebeurde in Nieuw-Zeeland en Australië, lijkt in Nederland minder terecht, dankzij de goede fietsinfrastructuur die het fietsen juist aantrekkelijk maakt.

Het invoeren van een helmplicht voor alle fietsers zou kunnen bijdragen aan een breder veiligheidsbewustzijn en betere bescherming voor iedereen die de weg opgaat. Toen de gordel werd ingevoerd was er ook weerstand; inmiddels weten we met z'n allen dat het zo ontzettend veel verkeersslachtoffers scheelt.

Op zoek naar een goede fietshelm?

Kijk en vergelijk

Soorten helmen en hun kosten

SoortDoelgroepKenmerkPrijs (euro)
Standaard fietshelmenGewone fietsersBasisbescherming voor dagelijks gebruik30 - 80
Helmen voor wielrenners/ mountainbikersWielrenners en mountainbikersLichtgewicht, aerodynamisch en vaak geventileerd30 - 300
Fatbike-helmen / speed pedelecsFatbikes en speed pedelecsOntworpen voor hogere impact en extra veiligheid50 - 120
E-bike helmenE-bikesAanpassing voor hogere snelheid en impactbescherming60 - 150

We schreven eerder een artikel over hoe je de juiste fietshelm kiest: Fietshelm voor e-bikers: wachten op verplichting of nu al opzetten?

Conclusie

De helmplicht voor fatbikes en e-bikes lijkt een slimme stap om de veiligheid te vergroten en ongevallen te verminderen. Minister Madlener stelt dat aparte regels voor fatbikes weinig zin hebben en pleit voor één set maatregelen voor alle elektrische fietsen. Hoewel er nadelen en praktische bezwaren zijn, wegen de voordelen van meer veiligheid zwaarder. Bij de invoering van de gordelplicht was er ook weerstand, maar inmiddels weten we dat dit duizenden levens per jaar redt. De keuze lijkt dus logisch. De slogan 'Gebruik je kop – helm op' past hier prima bij.

Nog even de feiten op een rijtje In Nederland zijn er jaarlijks duizenden fietsers betrokken bij verkeersongevallen. Volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn er jaarlijks ongeveer 2000 ernstige fietsongevallen waarbij fietsers letsel oplopen. Studies tonen aan dat fietshelmen effectief zijn in het verminderen van hoofdletsel bij 70 procent van de ongevallen. Het dragen van een fietshelm kan zowel het aantal ongevallen als de ernst van letsel verminderen.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl: