ID.nl logo
Elektrisch fietsen: zo kies je de juiste versnelling voor elk terrein
Mobiliteit

Elektrisch fietsen: zo kies je de juiste versnelling voor elk terrein

Gebruik jij alleen de trapondersteuning op je elektrische fiets en doe je eigenlijk niets met de versnellingen? Zonde! Slim schakelen zorgt ervoor dat je minder kracht hoeft te zetten en dat de motor minder hard hoeft te werken. Zo fiets je makkelijker en haal je meer kilometers uit je accu.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Schakelen is ook belangrijk wanneer je op een e-bike zit. Het verhoogt de efficiëntie, en dus de actieradius. Verder fiets je comfortabeler, een stukje veiliger en belast je de motor minder. Die gaat daardoor langer mee en dat is altijd mooi meegenomen. Wat is de ideale versnelling voor ieder terrein en welke trapondersteuning past daarbij? ⚙️ De ideale versnelling op vlak terrein ⚙️ Het juiste verzet op oneffen terrein ⚙️ Schakelen met een e-bike op heuvels en in de bergen 💨 Tegenwind en wind mee

Ook interessant: Een automatisch schakelsysteem op je e-bike: is dat de prijs waard?

Elektrisch fietsen op vlak terrein

In feite is het gebruik van versnellingen bij een e-bike niet heel anders dan bij een gewone fiets – met als bijkomend voordeel dat je, wanneer je op de juiste manier schakelt, de actieradius vergroot. Bij het optrekken op vlakke wegen kies je voor een licht verzet. Zodra je de gang er eenmaal in hebt, schakel je door naar een zwaardere versnelling. Je hoeft daardoor minder omwentelingen te maken om de snelheid vast te houden. Bovendien heb je door een zware versnelling geen last van 'loze' trapbewegingen. Daarbij beweeg je met je voeten mee met de trappers, maar ondersteun je de motor niet.

Op vlakke en verharde wegen is een lagere trapondersteuning meestal genoeg. Maar een standje hoger is ook prima als je accu nog voldoende actieradius heeft en je lekker ontspannen wilt fietsen.

©Ruud Morijn

Oneffen en onverhard terrein

De meeste e-bikes zijn niet geschikt om echt off road voor het avontuur te kiezen, tenzij je een mountainbike met trapondersteuning hebt. Maar vrijwel iedereen rijdt weleens over een grindpaadje of een zanderige ondergrond. In die gevallen is het handig om voor een licht tot gemiddeld verzet te kiezen. Je hebt dan meer controle en kunt eenvoudig versnellen als dat nodig is.

Wat extra trapondersteuning kan vaak geen kwaad bij een ruige ondergrond. Want het is zwaar trappen als je wielen steeds gedeeltelijk wegzakken en wegglijden.

E-bike op heuvels en in de bergen

Nederland is behoorlijk vlak, daarom is een naafversnelling met 7 of 8 stappen voldoende. Maar als je in een heuvelachtig of zelfs bergachtig gebied terechtkomt is het prettiger om over meer versnellingen te beschikken. Je hebt dan een derailleurversnelling nodig, met zichtbare tandwielen en een open kettingkast. Als je regelmatig naar een gebied als de Ardennen gaat voor een fietstocht is het zeker de moeite waard om een derailleurversnellingssysteem te overwegen.

©Sonja Birkelbach

Een helling beklimmen

Zoals bekend is een licht verzet geschikt om een heuvel op te komen. Bij een derailleur betekent dat een klein tandwiel voor en een groot tandwiel achter. Bij een naafversnelling is zelfs bij een minimaal hoogteverschil de lichtste versnelling het prettigst.

Je zit niet op een elektrische fiets om een Olympische prestatie te leveren. Daarom gebruik je de hoogste trapondersteuning wanneer je een berg of heuvel beklimt.

Afdalen met een e-bike

Bij afdalingen gaat je fiets vanzelf naar beneden. Als de helling steil genoeg is, hoef je niet meer te trappen. Voor de controle is het verstandig om te kiezen voor een zwaar verzet, oftewel een klein tandwiel voor en groot tandwiel achter bij een derailleurversnelling. Bij een licht verzet moet je namelijk wel érg hard meetrappen om controle te houden. Als de afdaling erg steil is, hoef je alleen nog maar te remmen.

Trapondersteuning heb je bij een afdaling amper of zelfs helemaal niet nodig. De zwaartekracht doet het werk en daardoor bespaar je capaciteit.

💨 Wind tegen en wind mee Tegen de wind in fietsen is zwaar. Door in een lichter verzet te fietsen, kost elke omwenteling minder energie. Gelukkig zit je op een elektrische fiets, dus verhoog de trapondersteuning als je tegenwind hebt om het jezelf makkelijker te maken. Met de wind mee gaat het juist andersom: je hebt al snel een hoge snelheid, dus kies voor een zwaarder verzet om met die vaart mee te gaan zonder dat je overmatig hoeft te trappen. Bij een stevige wind in de rug voelt een gewone fiets al bijna als een e-bike, dus dan heb je weinig tot geen trapondersteuning nodig en kun je accucapaciteit besparen.

©Christian Müller

Behalve 💨 wil het in Nederland ook vaak 🌧️

Dus onmisbaar: regenkleding voor op de fiets!

💡 Algemene tips voor schakelen met e-bikes

Op tijd anticiperen helpt voorkomen dat je (of je accu) onnodig veel energie verbruikt. Schakel bijvoorbeeld alvast terug als je een helling ziet aankomen en draai de ondersteuning omhoog. Je fietst daardoor veel soepeler en bespaart ook nog eens accucapaciteit, want tempoveranderingen kosten uiteindelijk de meeste energie. Probeer dus een zo constant mogelijke snelheid vast te houden.


Lekker onderweg!

8 Populaire fietsendragers onder de 1000 euro

Powered by Kieskeurig.nl